Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Raul Narits „Õiguse entsüklopeedia“ 
I peatükk 
1.1. Õiguse eelastmed 
Õigus on loomu poolest sotsiaalne kord, kuna ta reguleerib inimeste omavahelisi suhteid.  Moraal  ja tava 
olid sotsiaalseteks harjumusteks/ sotsiaalseks korraks, mis korrastasid inimkäitumist. Olemas juba enne 
õigust. Moraal ja tava vastavad ühiskondlikule tahtele ja reguleerivad ühiskonnas sotsiaalset käitumist, on 
üldise   iseloomuga   ja  üldkohustuslikud.  Tava  ja  moraal  on  kindla  sisuga,  st  antud  ajas  ja  ruumis 
eksisteerivad ühiskonnas valdavalt ühesugused tavad ja moraal. . Alati kindla sisuga, neid kujundas elu ise. 
Algseid inimkäitumise mastaape võibki nimetada tava- ja moraalinormideks.  
Iga  situatsiooni  inimühiskonnas  saab  reguleerida  kas  individuaalselt  või  normatiivselt.  Individuaalne 
reguleerimine
 kujutab endast inimkäitumise korrastamist ühekordsete reguleerimisaktsioonide teel. See 
on  konkreetse  kaasuse  lahendamine.   Normatiivne   reguleerimine  seevastu  on  inimkäitumise 
korrastamine üldiste ja üldkohustuslike käitumismudelite abil, mis  laieneb  kõikidele sama liiki  juhtudele
Individuaalse reguleerimise eelis – iga situatsiooni unikaalsusega  arvestamine . Normatiivse reguleerimise 
eelis – leida lahendus mingi suhete liigi jaoks  tervikuna .  
Tava  ja  moraal  sotsiaalsete  kordadena  üldkohustuslikud  –  garanteeritud  korrad.  Ühiskond  reageerib 
normi eirajate suhtes.  
 
1.2. Tava. moraal, õigus, sund ja võim 
Õigust on nii ajalooliselt ja ühiskondlikult määratletud sunnikorrana. Nii on R.  Ihering  nimetanud õigust 
ühe riigi sunninormide kogumiks. Õigust  ei saa samastada ei  sunni , võimu ega normidega. Kindlasti peitub 
õiguses sunnielemente, nii nagu ka tava- ja moraalikordades. Õigus on nn võimusuhete produkt. 
Riikliku  sunni  teostamiseks  loob  riik   institutsioonid ,  kes  valvavad  õigusest  kinnipidamise  või  õiguse 
taastamise  üle. Sellele vaatamata ei ole õiguskord puhas sunnikord. Õiguskorra vaimsed allikad on õiguse 
idee ja „keskmiselt mõistetud moraal“. Õigus rahuldub nn eetilise miinimumiga.  
 
1.3. Ius non  scriptum , ius scriptum 
Õiguse kujunemise võib jaotada õiguse eelajalooks ja õiguse ajalooks. Õigus eksisteeris varem, kui tema 
kohta  tekkisid  esimesed  kirjalikud  allikad  ( eelajalugu ).  Õiguse  ja  õigusmõistmise  tunnusjooned  juba 
sugukondliku korra ajal. Ajaloost on tuntud veritasu kui kättemaks perekonna- või sugukonnaliikme vastu 
toimepandud ränga eksimise eest. Me ei leia ühiskonnast väljaheitmise ja veritasu reegleid kirjapandud 
kujul. Õiguse eelajalugu iseloomustab sisuliselt see, et õigus kui sotsiaalne kord polnud piisavalt eraldatud 
tava- ja moraalikorrast. Normatiivsed üldistused olid lihtsad, primitiivsed. 
Hiljem omandab  õiguse üks või teine element domineeriva tähtsuse ja kirjapanduna algab õiguse ajalugu
Cicero – kirjutatud õigus kui väärtus, mille kohta kõigil võimalik teavet saada. Dipositiivsus oli iseloomulik 
kirjapandud  õiguse  alguses.  Esimesed  õiguse  allikad  sanktsioneerivad  hulgaliselt  tavasid,  sh  tabusid 
(omapärane tava). Tegemist on ühiskondliku  keelugaIus scriptum ei olnud algusperioodil veel ühtseks ja 
universaalseks  inimkäitumise  regulaatoriks  teatud  kindla  riigi  territooriumil.  Ius  scriptum  kui  „tõeline 
õigus“  –  formaalselt  määratud,  lähtub  riigist  kui  institutsioonist.  Õiguse   normatiiv -regulatiivne  mõte 
seisneb  võrdses  ja  määratletud  nõudmises  kõigile  õiguslikus  elus  osalejatele  käituda  vastavalt   normis  
sisalduvale regulatsioonile – annab sellele käitumisele õigussuhete iseloomu. 
 
1.4. Õiguse tähistamine 
Celsus – õigus on headuse ja õigluse  kunst . Neile on allutatud kogu õigus ja selle rakendamine. Alates 19. 
saj  lõpust  vastanduvad  õiguse   formaalsed   määratlused  materiaalsetele.  Kõigile  õiguse  formaalsetele 
määratlustele  on  ühine  see,  et  nad  seavad  õiguse  kui  normi  kehtivusesõltuvusse  tema  loomise  viisist. 
Õiguse sisu jääb tagaplaanile.  
Eriti    väärib õiguspositivistide  seas  esiletoomist  H.  Kelseni „puhas  õigusõpetus“.  Õigus on  Kelseni järgi 
inimkäitumise    normatiivne  sunnikord.  Käituma  peab  nii  nagu  see  vastab  positiivsele  õigusele  selles 
kogumis.  
 
1.5. Õiguse tähistamine ja õiguse idee 
Õiguse idee koosneb kolmest põhielemendist: 
1)  õiglusest 
2)  õiguslikust garanteeritusest 
3)  eesmärgipärasusest 
Õiglus on inimeste kooselu põhiväärtus. Õiglus ei esita õigusele nõuet „igaühele võrdselt“ vaid pigem on 
see nõue „igaühele oma“.  
Õiguskord sisaldab kahte liiki õiglust: võrdsustavat ja jaotavatVõrdsustav õiglus realiseerub valdavalt 
eraõiguse valdkonnas (nt  kahjude  hüvitamine). Jaotava õigluse realiseerimisel peetakse valdavalt silmas 
riigi suhet kodanikesse.  
Õiguslik   garanteeritus   (õiguskindlus)  peab  tugevdama  usaldust  õiguskorra  vastu.  Õiguskindluse  all 
mõeldakse  võimalikult  heatasemelist  õiguse  realiseerimist  valdavalt  selle   rakendamise   kaudu. 
Õiguskindluselt   ootame   me,  et  valitseks  tasakaal  objektiivsuse  ja  õiglase  vahel.  Ius  commutativa 
(võrdsustava õigluse) puhul tähendab see, et sarnased kaasused tuleb õigusega sarnaselt reguleerida ja 
õigusliku  vaidluse  korral  sarnaselt  lahendada.  Ius  distributiva  (jaotava  õigluse)  puhul  peab  aga  sama 
arvestada põhimõttega „igaühele oma“.  
Vastukaaluks  absoluutsele  õigluskontseptsioonile  eksisteerib  ka  relatiivne  õigluskontseptsioon
Relatiivne õiguskontseptsioon väidab, et absoluutse õigluse  kujundamiseks on Aristoteleselt  pärinevad 
vormelid väärtusetud.  
Vasakule Paremale
Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #1 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #2 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #3 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #4 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #5 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #6 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #7 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #8 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #9 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #10 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #11 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #12 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #13 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #14 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #15 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #16 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #17 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #18 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #19 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #20 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #21 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #22 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #23 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #24 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #25 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #26 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #27 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #28 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #29 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #30 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #31 Raul Narits Õiguse Entsüklopeedia #32
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 32 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2019-01-05 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 147 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Kerli9 Õppematerjali autor
Kokkuvõte Raul Naritsa raamatust "Õiguse Entsüklopeedia" 2004

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
40
docx

Õiguse entsüklopeedia terve konspekt

..........................................................................................................4 1.1.1TAVA, MORAAL, ÕIGUS, SUND JA VÕIM............................................................4 1.2Ius non scriptum, Ius scriptum...........................................................................................5 1.3Õiguse tähistamine.............................................................................................................5 2Tänapäevane õiguse mõiste.......................................................................................................7 2.1Positiivne õigus ja ülipositiivne õigus...............................................................................7 2.2Era- ja avalik õigus............................................................................................................8 3Õiguse allikad..........................................................................................................

Õiguse entsüklopeedia
thumbnail
15
doc

Õiguse entsüklopeedia konspekt

Õiglus on inimeste kooselu põhiväärtus. Õiglus ei esita õigusele nõuet ,,igaühele võrdselt", vaid ,,igaühele oma". Õiguskord sisaldab kahte liiki õigust: võrdsustav õigus ja jaotav õigus. Võrdsustav õigus realiseerub valdavalt eraõiguse valdkonnas (nt kahjude hüvitamine). Jaotava õigluse realiseerimisel peetakse sulmas riigi suhet kodanikesse. Õiguslik garanteeritus peab tugevdama usaldust õiguskorra vastu. Õiguskindluse all mõeldakse võimalikult heatasemelist õiguse realiseerimist valdavalt selle rakendamise kaudu. Igaühel peab olema reaalne võimalust ette näha, milline võiks olla ühe või teise õiguslikku tähendust omava probleemi juriidiline lahendus.Õiguskindluselt ootame, et valitseks tasakaal objektiivse ja õiglase vahel. Õigus peab olema kindlustatud riigi autoriteediga ja vastava riiklikku iseloomu omava õigustrakendava tegevusega. Õiguse eesmärgipärasus: Õigus on inimese teadliku tegevuse tulemus. Eesmärk leiab oma väljenduse

Õigus
thumbnail
32
docx

Õiguse entsüklopeedia eksami küsimused

Õiguse entsüklopeedia (AKJ6260.YK) eksami kordamisküsimused 1. Mida mõistekse õiguse eelastmete all? Selgita! Õigus on sotsiaalne kord kuna reguleerib inimestevahelidid suhteid. Õigus pole esimene sotsiaalne kord. MORAAL ja TAVA on õiguse eelastmed objektiivses tähenduses, sest need olid valitsevaks inimeste kooselus enne õigust.Moraal ja tava olid sotsiaalsed korrad, mis vastavad ühiskondlikule tahtele ja reguleerivad ühiskonnas sotsiaalset käitumist. Nende struktuur koosneb moraali ja tavanormidest e käitumiseeskirjadest.Need on üldise iseloomuga ja üldkohustuslikud. Tavad ja moraal olid ühiskonnas alatikindla sisuga. Tava ja moraali kujundas elu ise. Tava ja moraalinormid on üldkohustusliku iseloomuga

Õiguse entsüklopeedia
thumbnail
26
docx

Õiguse entsüklopeedia

ÕE EKSAMIKS KORDAMINE Konspekt: R. Narits "Õiguse entsüklopeedia" I TEEMA: ÜLDIST 1.1. Õiguse eelastmed Inimese looduslik küpsemine on alus õiguslikele reeglitele inimese teovõimest, abieluvõimest jne. Loodusele omaste seaduste põhjal loob inimene oma korra, k.a. õiguskorra. Õigus on sotsiaalne kord, see reguleerib inimestevahelisi suhteid. Enne õiguskorda oli moraal ja tava, mis korrastasid inimeste käitumist. Tava ja moraali kujundas elu. Erinevaid olukordi saab reguleerida kas individuaalselt või normatiivselt

Õiguse entsüklopeedia
thumbnail
16
docx

Õiguse entsüklopeedia konspekt

õigust); nende struktuur koosneb käitumiseeskirjadest ehk moraali- ja tavanormidest (tüüpilised sots. normid, mis on üldise iseloomuga ja üldkohustuslikud); pikaajaline käitumine Moraali v tava vastu eksides peab arvestama ühiskonna negatiivse reaktsiooniga Õigust ei saa samastada ei sunni, võimu ega normidega Eetos ehk aateline (ideoloogiline) kihistus, s.h kuuluvad tavad, moraal, usk, jt kultuurivormid Rahvusvahelise õiguse normidega, mis reguleerivad suveräänsete (iseseisvate) riikide jt rahvusvahelise õiguse subjketide õigusi ja kohustusi (RIIKLIK SUND EI TÄHENDA, ET NORMID EI KEHTI); on peamine, et õiguse subjekt teaks mis teda ootab, kui ta õiguspäraselt ei kohti (ei ole vaja alati sundi kohaldad) Ius non scriptum – õiguse eelajalooline järk; periood, kus õiguse kirjalikke allikaid ei eksisteeri (nt veritasu/ühiskonnast väljaheitmine – kirjapandud kujul reegleid ei leia)

Õiguse entsüklopeedia
thumbnail
20
docx

Õiguse entsüklopeedia eksami kordamisküsimused

Õiguse entsüklopeedia (AKJ6034.YK) eksami kordamisküsimused 1. Mida mõistetakse õiguse eelastmete all? Selgita! Õiguse eelastmed on tava ja moraal objektiivses tähenduses, nimelt olid tava ja moraal sotsiaalseteks harjumusteks, mis korrastasid inimkäitumist. 1. Kuidas on omavahel seotud tava, moraal, õigus, sund ja võim? Selgita! Tava on ajalooliselt ja stiihiliselt tekkinud käitumisreeglid, kui neid kasutavad isikud peavad neid õiguslikult siduvaks. Moraal on mingis inimeste kollektiivis või kogu ühiskonnas käitumisnormidena

Õiguse entsüklopeedia
thumbnail
17
doc

Õiguse allikad ehk kohad, kust leida õigust - Naritsa konspekt

· Ilmalik õigus ja jumalik õigus(koraan). · Islam religioonina on noorem kui kristlus. · Islami teb tugevaks selle lihtsus. · Islamile on omane see, et seda on keelatud tõlgendada. Aafrika konstitutsioon: · ,,mustal mandril" ja Aafrikas. · See on segu kõigist kolmest õiguskultuurist, mis on läbi kolonisatsiooni kokku saanud. · Samuti ka rahva enda tavad. Mandri-Euroopalik õiguskultuur: · Põhineb normiloomingul. · Tähtis osa riigil ­ õiguse sünd on seotud riigi tulekuga · Õiguse tekkimine: 1. vanade tavad kirjapanek 2. uus õigus · 12 ­ 13 saj. Mandri-euroopas. · Ühiskond oli kujundatud ühe religiooni poolt. · Õigussubjektiks nimetati inimest, kes kuulus religiooni juurde. · Kõige võimsamaks institutsiooniks oli KIRIK, kes lubas enda kõrvale ilmalike normide teket. · Kirik ei näinud riigis kui institutsioonis ja tema poolt loodud normides mitte võistlejat, vaid toetajat.

Õiguse entsüklopeedia
thumbnail
21
docx

Õiguse entsüklopeedia III: Eesti omariiklus (olemus, arengud)

üleminekuperioodil Eesti Vabariigi iseseisvuse taastamiseni ja valitsemise ajutisest korrast". 3. märtsil 1991 a. toimunud referendumil hääletas 77,83% hääletanutest poolt EV iseseisvuse taastamisele. 20. augustil 1991. a kuulutati välja Ülemnõukogu poolt Eesti iseseisvus. Moodustati Põhiseaduslik Assamblee, kes töötas välja uue põhiseaduse, mis võeti vastu 28. juuni 1992.a. R. Narits. Eesti omariiklus ja õigus. ­ Juridica, II, 2000, lk 71-74 Eesti Vabariigi Põhiseadus. Kommenteeritud väljaanne. Juura, Õigusteabe AS, Tallinn, 2002 R. Narits. Õiguse entsüklopeedia. Tallinn, 2004, lk 167-207 Eesti ja Euroopa Liit. Riigikogu Toimetised, 7, 2003, lk 23-75 T. Anepaio, A. Hussar, K. Jaanimägi, S. Kaugia, K. Land, V. Olle, P. Roosma. Sissejuhatus õigusteadusesse. Loengud. Tallinn, Juura AS, 2005, lk 62-76. V teema. Õiguskorra struktuurist ja süsteemist 1

Õigus




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun