Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Kunstikultuuri ajalugu (4)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris

Kunstikultuuri ajalugu

Ürgajast gootikani

Küsimuste vastused


Kunsti tekkimine ja neoliitiline kunst

1. Millal valmisid esimesed kujutised, mida võiks pidada kunstiks? Kujutised, mida võib pidada kunstis valmisid umbes 40 000 aastat tagasi.
2. Millisest ajastust on küsimus? Mille järgi on see saanud nimetuse? Need on valmistatud vanema kiviaja ehk paleoliitikumi hilisemas järgus. Selle ajastu tähtsaim tööriistamaterjal oli kivi.
3. Teades, et kreeka keeles paleo = vana, meso = keskmine, neos = uus, noor ja lithos = kivi, meenuta, millisteks perioodideks jaguneb kiviaeg. 1) vanem kiviaeg ehk paleoliitikum
  • vanem ehk alam-paleoliitikum
  • keskmine paleoliitikum
  • noorem ehk ülem-paleoliitikum
    2) Mesoliitikum
    3) Noorem kiviaeg ehk neoliitikum
    4.Kus leiduvad Euroopa kuulsaimad koopamaalingud ? Prantsusmaal Lacaux’s ja Põhja-Hispaanias Altmira’s
    5.Milliseid uskumusi peetakse koopamaalide ja kaljujoonistuste loomise põhjuseks?
    Ilmselt oli kujutistel maagiline tähendus ja nende abil püüti kindlustada saagiõnne ning lisada loomade arvukust.
    6.Milliseid vahendeid ja värve kasutati kaljujooniste tegemiseks? Kõige lihtsamad kujutised on loodud ainult kivisse kraabitud piirjoonte abil. Mõnikord on kraabitud kontuur täidetud värviga. Pehmele seinale on joonistatud puupulga või sõrmega. Mitmevärvilisi maalinguid tehti pintsli või käsnaga. Värve saadi peeneks hõõrutud mineraalidest – eri tooni värvmuldadest, mida segati vees või rasvas. Põhilised toonid olid punane, must, valge ja kollane.
    7.Mida on teada vanimast skulptuurist?
    Vanimad skulptuurid on 40 000 – 20 00 aastat vanad algelised luust valmistatud loomakujutised.
    8.Mida tähendab neoliitiline revolutsioon ? Millist mõju see avaldas kunstile? Neoliitiline revolutsioon oli ühiskonna ümberkorraldumise periood mesoliitikumi ja neoliitikumi vahel, üleminek hankivalt majanduselt viljelevale majandusele. Põlluharimine ja karjakasvatus muutusid peamiseks elualaks ning vähenes sõltuvus looduse juhustest. Tekkisid kogukonnad , hakati elama majades ja kujunes tööjaotus. Kunstis peaaegu kaovad realistlikud kujutised. Kaunistamiseks kasutati ornamenti.
    9.Mille tagajärjel kasvas neoliitilises kunstis huvi ornamendi vastu?
    Usuti paljudesse vaimudesse ja nendega suhtlemiseks korraldati rituaalseid pidustusi, tseremooniad, kus kasutati fantaasiaküllaseid kostüüme ja maske. Nende kaunistamiseks kasutati ornamenti
    10.Mis on megaliitilised ehitised? Milliseid nende liike tunned ? Megaliitiline tuleb kreekakeelsetest sõnadest " mega " ja "lithos", mis tähendavad "suurt kivi". Need ehitised on kultusliku tähendusega monumendid. Nende seas eristatakse menhireid, dolmeneid ja kromlehhe. 11.Nimeta kuulsamaid megaliitehitisi? Kuulsaim kromlehh on Inglismaal Stonehenge ’ is ja menhirid Prantsusmaal Carnacis
    Vana- Mesopotaamia , Assüüria ja Uus-Babüloonia kunst
    1)Mida tähendab Mesopotaamia? Milliste tänapäeva riikide territooriumil see asub?
    Mesopotaamia tähendab “jõgedevaheline ala”. Tänapäevaste Süüria ja Iraagi territooriumil.
    2)Millised olid kõige tähtsamad Mespotaamias elanud rahvad?
    Vanimad kõrgkultuuri loojad olid sumerid . Seejärel tungisid Mesopotaamiasse akadid, kes võtsid sumerite kultuuri üle.
    3)Mis liiki ehitised olid mesopotaamia kunsti suurimateks saavutusteks? Too näiteid.
    Mesopotaama ehituskunsti suurimateks saavutusteks olid templid, valitsejate lossid ja linnakindlustused, näiteks Uri tsikuraat ja Marduki tempel.
    4)Kirjelda tsikuraati. Maini üks kuulus tsikuraat.
    Templikompleksi tähtsaim osa oli tsikuraat, kõrge massiivne torn, mis ahenes astangutena ülespoole. Torni ülemisel tasandil paiknes pikk ja kitsas tempel jumalakujuga. Selleni ei viinud sirge trepp vaid sakmeliste käänakutega tee, nii et igal astangul oli trepp torni erineval küljel, näiteks Uri tsikuraat.
    5)Miks ehitati kahe jõe vahel asuval madalal maal templid ja lossi kõrgetele alustele?
    Hooned olid kõrgetel alustel üleujutuste tõttu
    6)Milliseid ehitustehnilised võtted leiutati Mesopotaamias seetõttu, et seal polnud looduslikku kivi ega kasvanud metsa?
    Mesopotaamias leiutati kaared ja võlvid.
    7)Millist ehitusmaterjali kasutati vanas Mesopotaamias? Mis oli selle tagajärg?
    Tähtsaimaks ehitusmaterjaliks olid savitellised. Osad neist olid põletatud, kuid enamik ainult päikese käes kuivatatud. Selletõttu pole Vana-Mesopotaamia ehitised ilmastiku mõjudele vastu pidanud ja enamikust on tänaseni säilinud ainult suured savikuhilad.
    8)Mis liiki teoseid loodi mesopotaamia skulptuuris? Mida need tavaliselt kujutasid ?
    Skulptuurreljeefid ja kujud, mis olid enamasti seotud ehitistega, kuid loodi ka eraldiseisvaid reljeeftahvleid ehk steele ja vabafiguure. Temaatikaks kuningad, jumalad (kujutati tihti inimestena) ja mütoloogilised olendid (välimuses segunesid looma ja inimese tunnused).
    Kivist vabafiguurid on lihtsustatud, kuid kindla ja monumentaalse ilmega. Skemaatiliste näojoontega ja habemetega, peatähelepanu tõmbavad kuju suured ja hingestatud silmad, mis tehti värvilistest kividest ja asetati silmakoobastesse.
    Inimkehade proportsioonid on ebaloomulikud, kehade asend veider ja vormikäsitlus kohmakas. Reljeefkunstis “Egiptuse poos”.
    9)Milliseid Babüloni linna ehitisi tead?
    Babüloni linna ümbritsenud müüri peavärav oli pühendatud jumalanna Ištarile. Paabeli torn, mis oli Babüloni jumala Marduki templi tsikuraat.
    10)Kirjelda Ištari värava ehitust ja kaunistusi?
    Väravast lähtus lai sirge tänav, millel peeti pidulikke rituaalseid rongkäike. Värava ja rongkäigutänava seinad olid värvilise glasuuriga tellistest, värvitoonidest eelistati sinist ja kollast. Seal leidus ka reljeefe, millel kujutati loomi, näiteks lõvisid või fantastilisi elukaid nagu ükssarvikuid, samuti ornamentika .

    Vana- Egiptus . Püramiidid

    1)Millised ajalised piirid olid vanaegiptuse kunstil? Milliseid olulisi ajaloo sündmusi võiks seostada selle alguse ja lõpuga?
    3000 aastat eKr, mil Vaarao Menes ühendas Lõuna- ja Põhja-Egiptuse kuni 525. aastani, mil Pärsia vallutas Egiptuse.
    2)Mille järgi periodiseeritakse Vana-Egiptuse ajalugu?
    Vana-Egiptuse ajalugu on periodiseeritud vaaraode dünastiate järgi:
  • Vana Riik – I-VI dünastia (III aastatuhat eKr)
  • Keskmine Riik – XI-XIII dünastia (21.-16. sajand eKr)
  • Uus Riik – XVIII-XX dünastia (16.-11. sajand eKr)
    3)Mida ütled Egiptuse kunstitraditsioonide kestvuse kohta? Põhjenda!
    Kunst püsis muutumatuna kogu Egiptuse ajaloo vältel, kuna toetas religioone.
    4)Mida tead vanade egiptlaste religiooni kohta? Kuidas see mõjutas kunsti?
    Egiptlaste religioon oli polüteistlik, see tähendab , et usuti ja austati paljusid jumalaid, kes alguse olid looma-, hiljem inimesetaolised. Usk nendesse pärines riigieelsest ajast, kui igal kogukonnal oli oma kaitsevaim või tooteloom. Tähtsamad jumalad: Osiris ja Isis, Seth , Ra.
    Egiptlaste arvates ei olnud nende valitseja vaarao mitte jumalate esindaja, vaid ise üks jumalatest. Ta suhtles ise teiste jumalatega või volitas selleks preestreid.
    Kogu vanaegiptuse kunsti mõjutas uskumus, te inimese elu võib jätkuda pärast surma, sellepärast oli kunsti eesmärgiks surnutele hauataguse elu kindlustamine. Selleks tuli säilitada keha, kus hing saaks asuda . Hinge asupaigaks sobisid ka portreeskulptuurid, mis aetati samuti koos muumiaga hauda. Hauakambrite seintele maaliti pildid, mis pidid looma hingele meeldiva elukeskkonna.
    5)Mis on palsameerimine , milleks seda tehti?
    Palsameerimine on surnukeha spetsiaalne töötlemine selle paremaks säilimiseks.
    6)Miks lasksid vaaraod endale juba oma eluajal ehitada püramiide?
    Vaaraod lasid endale juba eluajal püramiide ehitada, sest nende ehitamiseks kulus tohutult aega. Ehitajate kasutuses olid ainult kõige lihtsamad abivahendid – kangid ja rullid –, millega tuli raskeid kiviplokke oma kohale liigutada.
    7)Nimeta kolm kuulsaimat püramiidi. Kus need asuvad?
    Giza välja asuvad Cheopsi (140m kõrge), Chefrene ja Mykerinose püramiidid.
    8)Milline on püramiid seestpoolt? Mis seal asub?
    Püramiidides on käigud ja lõksud, mis pidid kaitsma hauarüüstajate eest. Samuti ka õhukanalid ja hauakambrid vaarao sarkofaagiga.
    9)Kuidas kaunistati hauakambreid ? Milline mõte oli neil kaunistustel? Mis hauakambris veel leidus?
    Hauakambri seintele maaliti pilte, et luua hingele meeldivat elukeskkonda. Vaarao hauataguseks eluks oli seal kõik vajalik: tööliste skulptuurid, ehted toit jne.
    10)Kuidas kujutati inimest “egiptuse poosis ”?
    Egiptuse poosis kujutati inimest pea, käed, alakeha külgvaates ja silm ja ülakeha eestvaates.
    11)Kellega sarnanesid vanemad egiptuse jumalad ja kellega hilisemad ?
    Vanemad egiptuse jumalad sarnanesid loomadega , hilisemad aga inimestega.

    Uue Riigi arhitektuur . Egiptuse kujutav kunst

    1)Mis liiki templeid on mainitud selles ja eelmise peatükis?
    Mainitud on orutemplit, hauatemplit, matusetemplit ja kaljutemplit.
    2)Millistest peamistest osadest koosnes egiptuse tempel tavaliselt?
    Koosneb püloonist (väravaehitis), selle eest sfinksid ja värvilised lipud. Peaosaks lahtine sammasõu. Selle taga sammassaal, kõige lõpus hämarad ruumid ja pühamu. Tempel ümbritseti kivimüüriga. Templi seinad ja sambad kaunistati värviliste reljeefide ja hieroglüüfidega.
    3)Mida ütled egiptuse sammaste kohta? Millega need sarnanesid?
    Sambad meenutasid Niiluse orus kasvavaid taimi (papüürus), enim kaunistati ülaosa ehk kapiteeli. Kasutati ka 16-tahulist sammast.
    4) Millistele jumalatele püstitati kõige enam templeid?
    Kõige rohkem templeid püstitati peajumalale Amonile
    5)Mis linn oli Uue Riigi ajal Egiptuse pealinnaks? Millised kuulsad templid asusid selle lähedal?
    Pealinnaks oli Teeba . Selle lähedal asusid Ramses II matusetempel ja esimese naisvaarao Hatšepsuti matusetempel. Ka suurimad templid Karnakis ja Luksoris, mis olid pühendatud Amonile.
    6)Mida tead Abu Simbeli templi kohta?
    Ramses II lasi ehitada Abu Simbeli kaljutempli, mis oleks pärast Assuani paisu ehitamist vee alla jäänud. Selle vältimiseks saeti kalju koos templi ning ukse ees istuvate Ramsese hiigelkujudega tükkideks ja pandi kõrgemas kohas uuesti kokku.
    7)Miks võeti kasutusele Kuningate oru kaljuhauad ? Milline on tuntuim?
    Vaaraosid ei maetud enam püramiididesse, sest need ei suutnud kaitsta hauakambreid varaste eest. Uue Riigi ajal peideti vaaraode muumiad kaljuhaudadesse. Tuntuim on Tutanhamoni haud.
    8)Kuidas iseloomustad vaaraode skulptuure? Millises poosis kujutati tavaliselt vaaraod?
    Vaaraode skulptuurid on ranged , suursugused ja üldistatud. Täisfiguurid on tardunud , sirges poosis, vasak jalg sammu eespool , rusikasse tõmmatud käed tihedalt vastu külgi, vahel ka üks käsi rinnal. Nende nägudel mängleb võimukas, salapärane ja pisut üleolev naeratus. Kujude pilk on suunatud üle vaataja pea kaugusesse, mis rõhutab veelgi kujutatava tähtsust ja igavikulisust
    9)Mille poolest erinevad lihtrahva kujud vaaraokujudest? Milleks neid vajati?
    Lihtrahva kujud on väiksemad, elavamad, vabamad , tihti puidust ja värvilised. Neid vajati vaarao hauatagusesse ellu orjadeks.
    10)Mis laadi olid vana-egiptuse reljeefid?
    Enamasti kasutati madalreljeefi, kuid ka süvendreljeefi. Reljeefid olid tihti eredalt värvilised. Reljeefid kastsid templite seinu, sambaid, obeliske, skulptuure ja tarbeesemeid.
    11)Iseloomust egiptuse seinamaal. Milline oli nende värvikasutus, kui tõetruud nad olid, kuidas kujutati inimesi ja nende ümbrust?
    Levis üldistamine ja stiliseerimine . Kasutati “egiptuse poosi”, sest sooviti rõhutada kujutatava väärtust ja ulatumist läbi aegade. Värvid ei jäljenda täpselt loodust, kuid on kaunid , arvestatakse teose dekoratiivset kogumuljet. Inimfiguuride ümbrust kujutati mõne üksiku taimemotiiviga ja tagapool asuvad objektid paigutati kõrgemale.

    Ehnatoni -aegne kunst

    1)Millisel sajandil elas vaarao Ehaton? Kuidas oli tema nimi algul?
    Ehnaton elas 14. saj eKr ja tema nimi oli algul Amenhotep IV.
    2)Millise põhjapaneva ümberkorralduse tegi Ehnaton usuelus?
    Ta kehtestas uue riigiusundi, ainujumalaks kuulutai Aton. Teiste jumalate kummardamine keelati.
    3)Mida tähendavad sõnad “polüteism” ja “ monoteism ”?
    Polüteism – mitme jumalaga usk
    monoteism – usk ühte jumalasse
    4)Millist jumalat kummardati Ehnatoni ajal?
    Ehnatoni ajal kummardati Atonit, kelle kehastuseks peeti kiirgavat päikeseketast.
    5)Kuidas muutus vaarao kujutamine sel ajal?
    Kadus kindel geomeetriline ja üldistatud vorm, vaaraosid ei ilustatud. Nad mõjuvad elavana ja maisena, kuid siiski valitsejalikult üleolevalt.
    6)Millises sugulusvahekorras olid omavahel Ehnaton, Nonfretete ja Tutanhamon ?
    Ehnatoni abikaasa oli Nonfretete ja väimees Tutanhamon.
    7)Millal leiti Tutanhamoni hauakamber ? Miks oli see nii oluline? Mis sealt leiti?
    Tutanhamoni hauakamber avastati 1922. aastal. See on üks väheseid vaaraode haudu , mida vanal ajal tühjaks ei varastatud. Muumiat ümbritsesid kolm inimesekujulist kirstu ja sisemine neist oli puhtast kullast . Lisaks oli muumia nägu kaetud kuldse maskida. kirstud olid asetatud suurest kiviplokist õõnestatud sarkofaagi, mida ümbritsesid kallist ja värviküllasest materjalist luksusesemed – troon , valitsuskepid, kaarik , lauanõud, õlilambid ja paljude jumalate kujud. Inimese- või loomapäistes urnides olid palsameeritud vaarao kehast eraldatud siseelundid. Urnid olid omakorda paigutatud kappi , mida valvasid kaunid jumalannad . Hauda valvas ka musta šaakali, surnutejumal Anubise kuju.
    8)Milline legend tekkis pärast Tutanhamoni hauakambri leidmist ?
    Pärast Tutanhamoni hauakambri leidmist suri mitu selle ekspeditsiooni liiget müstiliselt. Tekkis legend, et muumiate rahu segajad satuvad needuse küüsi.

    Egeuse ehk kreeta -mükeene kunst

    1.Milliste riikide territooriumil sündis Egeuse kunst?
    Kreeka ja Väike- aasia (praeguse Türgi) aladel.
    2.Kuidas seda kunsti veel nimetatakse? Miks?
    Kunst oli kõige rikkalikum Kreeta saarel ja Peloponnesose poolsaare asulates, millest tähtsaim oli Mükeene linn. Seepärast räägitaksegi tihti Kreeta-Mükeene kunstist.
    3.Nimeta selle kunsti tähtsamad keskused.
    Tähtsaimad keskused olid Küklaadid (saarterühm Egeuse meres), Kreeta saar ja Peloponnesose poolsaar.
    4.Millised looduslikud tingimused mõjutasid Kreeta saare kunsti?
    Mereäärne piirkond, mahe kliima, mis ei ähvardanud põua ega uputusega ning viljakas maa.
    5. Millisesse ajavahemikku jääb Egeuse kunst? Kuidas seda periodiseeritakse?
    3000-2000 eKr – Egeuse kultuuri varajane ajajärk
    2000-1600 eKr – Egeuse kultuuri keskmine ajajärk, selle kultuuri õitseaeg. Tähtsaim keskus on Kreeta.
    1600-1100 eKr – Egeuse kultuuri hiline ajajärk. Tähtsaim keskus on Mükeene.
    6.Mida teame ühiskonnast ja usundist Egeuse mere saartel?
    Seal puudus tugev keskvõim ja eksisteerisid väikesed iseseisvad asulad. Kreetalaste usuelu kohta pole täpseid andmeid, kuid tõenäoliselt valitses nende religioonis esikohal viljakuse kultus. Tõendeid mingeist meeltega mittetajutavatest jumalustest pole leitud, pole ka suuri templeid.
    7. Tuleta meelde mõni oluline ajaloosündmus, mis toimus samal ajal Mesopotaamias või Egiptuses. Maini mõni seal loodud kunstiteos .
    Umbes 3000 eKr ühendab vaarao Menes Lõuna- ja Põhja-Egiptuse, kuninganna Nofretete büst.
    8.Mille poolest erinevad omavahel Kreeta saare ja Peloponnesose poolsaare asulad?
    Kreeta saarel ehitati losse , kuid mitte linnuseid, kindlustusi ja templeid. Peloponnesose poolsaarel ehitati kindlustatud losse ja linnamüüre, sest sealsed sagedased kokkupõrked põhjast sissetungivate hõimudega muutsid elulaadi karmimaks ja sõjakamaks, mis ei jätnud kunstile mõju avaldamata.
    9.Mida tähendavad ja kuidas seostuvad Egeuse kunstiga mõisted “labürint” ja “kükloopide müür”?
    Knossose palee äärmiselt keeruline põhiplaan on tekitanud müüdi labürindist, kuhu astunu ei suutnud enam leida väljapääsu.
    Kükloopide müür on Mükeene linna müür, mis on laotud säärase mõõtmega kivipankadest, et vanad kreeklased arvates pidi niisuguse müüri ehitamine inimestele üle jõu käima ja nad pidasid seda ehitist kükloopide kätetööks.
    10.Millisteks alaliikideks jaguneb Egeuse kunst? Nimeta neist kõige kõrgematasemeline.
    Egeuse kunsti alaliigud olid: arhitektuur, kujutavkunst ( seinamaalid ja reljeefid), tarbekunst . Kõige paremini oli arenenud sealne keraamika .
    11.Tänu kellele avastati Egeuse kunst?
    Egeuse kunsti avastas Heinrich Schliemann, kes oli saksa kaupmees ja ajaloohuviline.

    Vanakreeka kunst

  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Kunstikultuuri ajalugu #1 Kunstikultuuri ajalugu #2 Kunstikultuuri ajalugu #3 Kunstikultuuri ajalugu #4 Kunstikultuuri ajalugu #5 Kunstikultuuri ajalugu #6 Kunstikultuuri ajalugu #7 Kunstikultuuri ajalugu #8 Kunstikultuuri ajalugu #9 Kunstikultuuri ajalugu #10 Kunstikultuuri ajalugu #11 Kunstikultuuri ajalugu #12 Kunstikultuuri ajalugu #13 Kunstikultuuri ajalugu #14 Kunstikultuuri ajalugu #15 Kunstikultuuri ajalugu #16 Kunstikultuuri ajalugu #17 Kunstikultuuri ajalugu #18 Kunstikultuuri ajalugu #19 Kunstikultuuri ajalugu #20 Kunstikultuuri ajalugu #21 Kunstikultuuri ajalugu #22 Kunstikultuuri ajalugu #23 Kunstikultuuri ajalugu #24 Kunstikultuuri ajalugu #25 Kunstikultuuri ajalugu #26 Kunstikultuuri ajalugu #27
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 27 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2012-05-06 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 184 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 4 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor NyappyTheDog Õppematerjali autor

    Lisainfo

    Mõisted


    Meedia

    Kommentaarid (4)

    olenmargit profiilipilt
    Margit Grencštein: selle järgi on väga hea ja kerge kontrolltööks õppida :)
    21:22 03-12-2012
    Ainiii profiilipilt
    Aini-Riin Nurmoja: seda otsisingi
    23:13 03-03-2013
    MargitS. profiilipilt
    Margit Salmu: Suurepärane!
    19:39 04-03-2013


    Sarnased materjalid

    8
    odt
    Kunstikultuuri ajalugu 10-klassile-
    20
    docx
    10-klass kunstikultuuri ajalugu
    48
    doc
    Kunstikultuuri ajalugu-10 klassile - Jaak Kangilaski
    32
    doc
    Kordamine kunstiajaloo eksamiks
    23
    docx
    Kunstiajalugu 10 klass kokkuvõte
    39
    odt
    Ajalugu muusikaajalugu ja kunstiajalugu üleminekueksam 10-Klass
    25
    docx
    Kunstiajaloo konspekt 10 klassile
    18
    doc
    Kunstiajalugu 10 kl





    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun