17. EHITUSMÄLESTISED ROOMAS. MONUMENTAALKULPTUUR Rooma arhitektuur levis hiigelriigi kogu territooriumil ja see oli vahend riigi ühendamiseks. Tänapäeval on Rooma segu vanast ja uuest aga nii oli ka juba antiikaegses Roomas. Linna täiendati ehitati ümber ja täiendati kogu riigi ajaloo vältel. Keisrivõimu kehtestamisega toimus ehituskunstis suur muutus. Hakati püstitama plaanipärasemaid ja toredamaid ehitisi. Foorumitele oli pea iga põlvkond lisanud mõne ehitise ja need paiknesid korrapäratult. Keisrite ajal lammutati vanu ja rajati uusi range planeeringuga sümmeetrilise ülesehitusega foorumeid. Uhkem neist oli Trajanuse foorum. Forumie pääses suure kaaravaga väravast. Väljakut ümbritsesid hooned, mille fassaade kujundasid korrapärased sammasteread. Keskel oli Trajanuse ratsamonument. Väljaku tagaküljel asus raamatukoguna kasutatud Basilica Ulpia. Basiilika oli ehitustüüp mida roomlased kasutasid paljud avalike ehitiste juures. Basiili...
Kuj. välja kunstiturg. 6. Rooma arhitektuuri süsteem Arengule said määravaks ehitustehnilised uuendused, eriti lubimördi kasutuselevõtt, mis pani aluse kaartele, võlvidele ja kuplitele. Kaartest saab mood. võlve silindervõlve ja ristvõlve. Peamised ehitusmaterjalid olid tellised ja betoon. Ehitati teid, sildasid, amfiteatreid, terme, . Vaatemängude jaoks olid areenid Roomas oli Colosseum. Võitude jaoks püstitati triumfikaari. 7. Ehitusmälestised Roomas. Monumentaalskulptuur Keisrivõimu kehtestamisega toimus ehituskunstis suur muutus. Ehitised muutusid toretsevateks. Uhkeim foorum (sümmeetrilise ülesehitusega) oli Trajanuse. T. sammas sisaldas ta urni. Basiilika oli ehitustüüp, mida roomlased kasutasid erinevate avalike ehitiste juures. Rooma reljeef oli realistlik ja täpne (Augustuse Rahu altar). Monumendikunst muutus keisrite ajal veelgi tähtsamaks (Marcus Aureliuse ratsamonument). Hoonetest on säilinud vaid
Skulptuur on kujutava kunsti liik, mille peamine väljandusvahend on mingi jäiga või plastse materjali kolmemõõtmeline vorm; skulptuuri nimetatakse kolmemõõtmelist kunstiteost, kuju. Skulptuuride valmistamis viisid Eri materjale vormitakse erisugusel viisil: savi voolitakse puitu nikerdatakse kivi raiutakse pronksi valatakse Monumentaalskulptuur Monumentaalskulptuur on suurte mõõtmetega (mõnest meetrist mõnekümne meetrini), püsivalt oma kohale paigutatud skulptuur. Materjaliks on kas kivi või pronks. Monumentaalskulptuurid on mälestussambad, monumendid ja purskkaevud. Monumentaalskulptuur. Juhan Smuuli monument Muhus. Abstraktne skulptuur Helsingis Abstraktne skulptuur Leedus Šiauliais Pisiplastika. Skulptuuri kõrgus ~30 cm Puuskulptuurid vigursaagimise võistlusel
looduslähedus 3) -II- 4) Polykleitos - hiigelkujud Zeusist ja Atheenast Skopas - reljeefid Halikarnassose mausoleumil 14.Hellenistlik kunst 1) 2) Lossid jm esinduslikud ilmalikud ehitised - turuhooned, teatrid, saunad, raamatukogud 3) Surev gallialane, Milose Venus 16.Rooma arhitektuuri süsteem 1) Kaared, võpvid ja kuplid. Lubimört, tellised, betoon. Sillutatud teed 2) Silindervõlv, ristvõlv 3) Saunad, amfiteatrid 17.Ehistusmälestised Roomas. Monumentaalskulptuur 1) Ristkülikukujuline põhiplaan, kaks rida sambaid jagasid hoone kolmeks. Keskmine osa oli teistest kõrgem. 2) Üks täiuslikumaid kuppelehitis maailmas. 3) Keiser Marcus Aureliuse ratsamonument 18.Rooma skulptuur ja maalikunst 1) Portreeskulptuur 2) Loomutruud, ei püütud varjata ebatäiuslikkust. Isikupärasemad. Ilmekalt väljendatud kehaline, hongeline ja vaimne omapära. 3) Pompeji, iseloomulik suur illusionism, loodust jäljendati meisterlikult. Armastatu ruumilisi silmapetteid
kasutasid avalike ehitiste juures Basiilikates: · Peeti kohut · tehti äritehinguid · Korraldati poliitilisi koosolekuid Basilica Ulpia Rahu Altar Osaliselt säilinud Kujutatud legendi Rooma asutamisest Altari autorid eeskujuks Ateena Parthenoni naose friisi Lad.nimetus- Ara Pacis Rahu Altar Pantenoni tempel Kõikidele jumalatele pühendatud Ümar siseruum Läbimõõt siseruumil 43,5m Templit kattis hiigelsuur kuppel Monumentaalskulptuur Vabariigi ajal linn ümbritsetud müüridega Keiser Aurelianuse ajal alustati võimsate müüride ehitust Need olid 6m kõrged ja 3,5m paksud Aurelianuse müüri osi ning väravaid on säilinud tänaseni Aurelianuse müürid Kasutatud materjal http://www.paideyg.ee/kunstiajalugu/kunstilugu/rooma/foorumid/pilt/06_trajanus.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Basilica_Ulpia_J_Guadet_1867.jpg http://25.media.tumblr.com/tumblr_m4mfox6eWL1rui49ao1_1280.jpg
Otstarbe järgi eristatakse: · monumentaalskulptuuri · monumentaal-dekoratiivskulptuuri · vabaplastikat · pisiplastikat Monumentaalskulptuur on suurte mõõtmetega, mõnest meetrist mõnekümne meetrini. Skulptuur on tehtud kindlale jäävale kohale, materjaliks on kas kivi või pronks. Sinna alla kuuluvad mälestussambad, monumendid ja purskkaevud. Vabaplastika ei ole seotud kindla asukohaga nagu seda on monumentaalskulptuur. Ta on ümberpaigutatav. Figuuri mõõtmed ei ületa reeglina elusuurust. Materjalideks kasutatakse kivi, pronksi, puitu ja keraamikat. Graafika (kreeka sõnast graphik) peamised väljendusvahendid on joon ja (peamiselt must-valge) pind. Levinud on ka värvigraafika. Graafika alla kuuluva erinevad trüki viisid. Nendeks on kõrgtrükk, sügavtrükk, lametrükk ja sõeltrükk. Üks kujutava kunsti väiksem alamliik on fotokunst. Õige kunstiline foto tuleb teha õige nurga alt
476pKr Arhitektuur: sillad, akveduktid, ühiskondlikud hooned, elamud, monumentaalarhitektuur arkaad - kaaristu akvedukt – veejuhe ühiskondlikud hooned : termid, amfiteatrid, templid, foorumid natatio – ujumisbassein portikus – sammaskoda komposiitorderis on ühendatud joonia kapiteeli voluutidest ülaosa ja korintose kapiteeli akantuslehtedest alaosa monumentaalskulptuur: triumfikaared, sambad, altarid atika – pühendustekst vana rooma elamu: aatrium – pearuum ; peristüül – siseõu ; impluvium – vihmavee bassein insula – üürimaja maalikunst u 200 eKr – 80 pKr
Naudinguline e. elamuslik Tunnetuslik Ei saa peale suruda Kasvatuslik funktsioon kasvatab indiviide KUNSTILIIGID Arhitektuur e. ehituskunst Opereerib ruumiga Varju mäng Arhitektuur jaguneb kaheks. kiriklik e. sakraalarhitektuur & ilmalik e. profaane arhitektuur kiriklik: kirikud , kloostrid ,kabelid.. ilmalik: kindlustusarh. , elamusarh. Tööstusarh. .. SKULPTUUR Vabaplastika, monumentaalskulptuur,ehitusplastika,assamblaazikunst,installatsioonikunst skulptuur on muidu - kolmemõõtmeline , kombitav , vaadatav ja konkreeten kuju saamisvõimalused on modelleerimine e. voolimine ja väljaraiumine . reljeefe: kõrgreljeef vormid peaaegu üleni välja töötatud pool-ja madalrel. (rahad, mündid) süvendreljeef- vanas egiptuses.kujutis madalam pealispinnast savi , plastiliin , pronks- valatakse vahevorme kasutades vormi
· Mosaiik värviliste kivide/klaasitükkide liimimine kujunditeks (levinud õigeusus) · Vitraaz värvilise klaasi kasutamine koos seatinaribadega. · Skulptuuri liigid: · Ümarskulptuur kujund, mida saab igast küljest vaadata (3D) · Reljeef väljaraiutud kujutis (2D), näit. Hauaplaadid · Vabaskulptuur vaba loodus, (kaunistused) · Ehitusskulptuur ehitisi kaunistavad skulptuurid (enamasti suuremad) · Monumentaalskulptuur elu-/üleelusuurused skulptuurid. · Graafika vanim liik, mustvalge, tegemiseks kasutatakse kriiti, sütt, pliiatsit · Pastell maali ja graafika vaheline liik, joonistusvahendiks värviline kriit · Trükigraafika trükipressi leiutamisega tekkinud kunst (6.saj Hiinas, 15. saj Euroopasse) · Raamatugraafika · Vabagraafika e estamp · Kõva trükk näit. Puugravüür · Sügav trükk näit. Vaskgravüür · Lame trükk näit. Ofort (happega mängimine)
Mis on arhitektuur ? ehk ehituskunst, põhiline et ehitus vastaks oma ülesandele ja funktsioonile. Mida tuleb arvestada(3) ? 1) ruumide, masside, pindade proprtsioone ja vahekordi 2)üksikosade ja tervikute harmooniat, sümmetriat ja asümmetriat 3) valguse mõju Jaguneb(3)? Sakraalarhitektuur(kirikud, kloostrid, kabelid) Profaanarhitektuur (ilmalik- lossid, paleed, linnused) Maastikuarhitektuur ( aiad, pargid) Mõjutab (3) ? 1) ehitustehnikad mingil ajajärgul 2) ehitusmaterjal 3) Kunstilised kujundus elemendid (kontrastid, proportsionaalsus. Skulptuur ? kujutava kuntsi üks kolmest põhiliigist, kõrvuti maalikunsti ja graafikaga. Jaguneb töötlemise järgi (2)? 1) raidkunst 2) plastika. Monumentaalskulptuur? (monumendid, hauasambad) (tehakse: graniit, pronks, teras) Vabaplastika? (skulptuurid-vabalt valitudteemadel) (tehakse:marmor, pronks, graniit, puit, vask) Dekoratiivskulptuur? (purskkaevud, skulptuurid pargis) (teh...
ANTIIKKUNST JAGUNEB: 1. VANA KREEKA KUNST: KREETA-MÜKEENE e. EGEUSE KUNST, KREEKA KUNST; 2. VANA ROOMA KUNST: ETRUSKI KUNST, ROOMA KUNST. KREETA-MÜKEENE e. EGEUSE KUNST: küklaadide kunst u. 2000 eKr, Kreeta kunst u. 2000-1300 eKr, Mükeene kunst u. 1600-1100 eKr. Phaistose ketas-leiti Kreeta saarelt 1908.a., selle lineaarkirja A peetakse trükikirja eellaseks ja loetakse tänapäeval desifreerimatuks. Megaron-tüüpiline ristkülikukujuline hoone. Haudehitis-tholos e. kuppelhaud. KREEKA KUNST: arhailine e. vana aeg 600-480 eKr, klassikaline e. õitseaeg 480-323 eKr, hellenistlik e. hiline aeg 323 eKr-30 pKr. Arhailine: kujunevad välja vaaside tüübid(amforad, kolmesangalised hüdriad, kann, olpe, voluukrateer, kellkrateer, karikaskrateer, küüliks, kantharos, leküütos, püksiid), templite tüübid, skulptuur(pühendkujud). Vaaside kaunistamine: geomeetriline, korintose, mustafiguuriline ja punasefiguuriline stiil. Arhitektuur: Kreeka anttempel areneb...
Kuj. välja kunstiturg. 6. Rooma arhitektuuri süsteem Arengule said määravaks ehitustehnilised uuendused, eriti lubimördi kasutuselevõtt, mis pani aluse kaartele, võlvidele ja kuplitele. Kaartest saab mood. võlve silindervõlve ja ristvõlve. Peamised ehitusmaterjalid olid tellised ja betoon. Ehitati teid, sildasid, amfiteatreid, terme, . Vaatemängude jaoks olid areenid Roomas oli Colosseum. Võitude jaoks püstitati triumfikaari. 7. Ehitusmälestised Roomas. Monumentaalskulptuur Keisrivõimu kehtestamisega toimus ehituskunstis suur muutus. Ehitised muutusid toretsevateks. Uhkeim foorum (sümmeetrilise ülesehitusega) oli Trajanuse. T. sammas sisaldas ta urni. Basiilika oli ehitustüüp, mida roomlased kasutasid erinevate avalike ehitiste juures. Rooma reljeef oli realistlik ja täpne (Augustuse Rahu altar). Monumendikunst muutus keisrite ajal veelgi tähtsamaks (Marcus Aureliuse ratsamonument). Hoonetest on säilinud vaid
Ehitismälestised roomas, monumentaalskulptuur, rooma panteon Henrik Puija 10D Jaan Poska Gümnaasium Ehitusmälestised Vabariik Rooma linna on täiendatud ja ümber ehitatud kogu tema pika ajaloo vältel. Seetõttu on vabariiklikust roomast isegi varemeid üsna vähe säilinud. Vabariigi aegset arhitektuuri võib aga tundma õppida Pompejis ja Herculaneumis, mis mattusid 79. aastal p.k.r Vesuuvi tuha alla. Keisrivõim Toimus ehituskunstis suur muutus. Hakati püstitama plaanipärasemaid ehitisi. Keisrite ajal lammutati vanu ehitisi ja rajati uusi range planeeringuga, sümeetrilise ülesehitusega foorumeid. Neist kuulsaim on Trajanuse foorum. Foorumile pääses ühest suure kaaravaga väravast. Väljaku keskel oli Trajanuse ratsamonument. Väljaku tagaküljel asus suur hoone, raamatukoguna kasutatud Basilica Ulpia.> Basiilika ja Trajanuse sammas Basiilika oli ehitustüüp, mida roomlased rakendasid mitmesuguste a...
VAASIMAALID http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf Härjapea kujuline jooginõu Knossosest. http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf MÜKEENE LINNAPLAAN Mükeene losside kaitsemüürid Tohutud kivimürakad Kükloopilised müürid Kükloobid ühesilmsed hiiglased klassikalises mütoloogias Lõvivärav Hilisemast ajast pärineb ka üks monumentaalskulptuur: Mükeene lossi lõvivärav. Väravas on kaks tagajalgadele tõusnud lõvi reljeefina, 3-4 m kõrge. Lõvivärav Mükeenes Lõvivärav Mükeenes Lõvivärava joonis. http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf Tiryns Kivihauad Atreuse varakamber Heinrich Schliemann 1822 1890 Oli saksa päritolu kaupmees, arheoloog ja Trooja linna varemete leidja. Tiryns
,,Flöödimängija" Ludovisi troonilt. Pergamoni Zeusi altari fragmendid Kõrgreljeef. Vaarao Akhenaten ja tema naine Nefertiti tütardega ,Egiptus süvendreljeef arhitekt Arnold Matteuse mälestusmärgil Raadil madalreljeef 2.Ümarplastika - Ruumiline, kolmemõõtmeline kunstiteos ( kuju) Näiteks Milose Venus, Samothrake Nike, Veji Apollon, Merejumal Poseidon. Skulptuur jaguneb ka: 1. Vabaplastika - Vabaplastika ei ole seotud kindla asukohaga nagu seda on monumentaalskulptuur. Ta on ümberpaigutatav. Figuuri mõõtmed ei ületa reeglina elusuurust. Materjalideks kasutatakse kivi, pronksi, puitu ja keraamikat. 2. Monumentaalplastika- jaguneb alusel seisvateks figuurideks ning kõrgeteks sammasteks; väejuhid, keisrid; Marcus Aureliuse ratsakuju, Trajanuse sammas, Rahu altar. 3. Ehitusplastika - Ehitusega orgaaniliselt seotud skulpturaalne dekoor, mis võib olla nii figuratiivne kui ka ornamentaalne, funktsionaalselt puhtdekoratiivne (nt
VAASIMAALID http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf Härjapea kujuline jooginõu Knossosest. http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf MÜKEENE LINNAPLAAN Mükeene losside kaitsemüürid Tohutud kivimürakad Kükloopilised müürid Kükloobid ühesilmsed hiiglased klassikalises mütoloogias Lõvivärav Hilisemast ajast pärineb ka üks monumentaalskulptuur: Mükeene lossi lõvivärav. Väravas on kaks tagajalgadele tõusnud lõvi reljeefina, 3-4 m kõrge. Lõvivärav Mükeenes Lõvivärav Mükeenes Lõvivärava joonis. http://web.zone.ee/marjukodukas/Egeuse.pdf Tiryns Kivihauad Atreuse varakamber Heinrich Schliemann 1822 1890 Oli saksa päritolu kaupmees, arheoloog ja Trooja linna varemete leidja. Tiryns
Kunstiajalugu originaal-Originaal kunsti iseloomustab tema nimi - mis tahes lehel tahes koomiksiraamat, on ainult üks esialgne leht, et kunstnik töötas, millest kõikide teiste lehekülgede koopiad. Koopia-on jäljend, täpselt järeletehtud originaal.dokumendi täpne jäljend, mis vastab originaalile nii sisult kui ka vormilt. marinist- . meremaal on foto, maal või muu kunstiteos, mis kujutab merest. Marine kunsti" võib kasutada ka üldine termin meremiili oskusi, nagu mere-arheoloogia, nagu College of Marine Arts. Marine kunsti või mere art on igasuguse kujutava kunsti (st, värvimine, joonistamine, graafika ja skulptuur), et portreed või saab tema peamine inspiratsiooni merele. Veeteede maal on zanr, mis kujutab laevade ja mere zanr eriti tugev alates 17. kuni 19. saj. profesionaalne kunst-all mõeldakse edaspidi kunsti, mis loodi pärast kunstniku ameti eraldumist käsitöölise omast. muralis...
8. Skulptuur jaguneb töötlemisviisi järgi (2) ? 1. RAIDKUNST 2. PLASTIKA 9. Mis on raidkunst ? RAIDKUNST - lad.k sculptura "raidkunst"raiutakse või nikerdatakse välja puidust, kivist.st kõvast materjali rahnust (kivi, puit) hakatakse tükke ära võtma, maha raiuma 10. Mis on plastika ? PLASTIKA - kr.k plastike "voolimiskunst"voolitakse savist, valatakse metallist, keevitatakse kokku metallist. st tükile pehmele materjalile lisatakse osade kaupa sama materjali (savi, vaha). 11. Mis on monumentaalskulptuur ? Monumendid,hauasambad . Valmistatakse:Graniit,pronks,teras 12. Mis on vabaplastika ? Skulptuurid vabalt valitud teemadel, Portreeplastika . Valmistatakse :marmor,pronks,graniit,kips,keraamika,puit,vask. 13. Mis on dekoratiivskulptuur ? Purskaevud,arhitektuuriga seotud skulptuurid.Dekoratiivsed skulptuurid , aias,pargis,tänaval. 14. Mis on pisiplastika ? Mitmesugused väikese formaadiga kaunistus esemed.Valmistatakse: tina,puit,pronks,vask,keraamika,portselan,hõbe,plastmassid. 15
- Neil ei olnud ühtset riiki, nende päritolust ei teata midagi kindlat. - Matused ja surnud olid väga tähtsal kohal. Tehti surnute linnu. Tuhastasid surnuid. Hauakambrites olid seinamaalid ja need olid sisustatud elutoana. - Veji Appollon põletatud savist, naeratav. - Tundrid Rooma mütoloogiat ja kujutasid seda oma kunstis. - Leiutasin küünlajala - Templid ei ole säilinud. Alus oli ruudukujuline, põhiliselt puust hoone, 2-3 pühakoda ja suur eeskoda Ehitusmäletised Roomas Monumentaalskulptuur - Vana ja uus arhidektuur segunesid. - Keisrivõimu kehtemisega kaasnesid korapärased ehitised. - Foorumitele lisas iga põlvkond ehitise. - Basiilikates peeti poliitilisi koosolekuid. - Rahu altar legendid Rooma linna asustamisest - Monumendid muutusid oluliseks Marcus Aureliuse ratsamonument. - Triumfikaared Constatinuse - Fortuna Virilise tempel, Panteon, Circus Maximus Rooma skulptuur ja maalikunst - Portreeskulptuuris austati esivanemaid, kujutasid neid realistlikult
Itaalia vararenessanss Renessanss sai alguse Itaaliast. Renessanss haarab peamiselt 15-16 saj. Sellel ajajärgul arenes kiiresti kaubandus, tärkas pangandus, tekkisid esimesed manufaktuurid, kiirenes elutempo, lagunes naturaalmajandus, laienes tööjaotus, leiti tee Indiasse ümber Aafrika, avastati Ameerika, tekkisid uued majandusvormid linnades. Vararenessanss on renessanssaja osa vahemikus 1430-1500. oli Euroopa tähtsamaiks kunstikeskuseks Firenze. Renessanss ajastu muutis kõvasti maalikunsti mis oli 15.sajandil juhtiv kunstiliik. Maalijad lähtusid loodusest, nad õppisid ruumikujutust, varjutamist, loomulike pooside ja mitmekesiste tunnete edasiandmist. Renessanssajastu maalidelt hoovab vastu erilist helget ja pühalikku meeleolu. Tihtipeale on maalide tagaplaan tühi ja igav, ning seal kujutatud hooned või maastikud antud väga teravate joontega. Naiivse põhjalikkusega on ära toodud kõik kujut...
8)Milliseid lõbustusasutusi roomlased ehitasid? -Amfitetrid(tõusvate pingiridadega ümbritsetud areenid) Nt: Colosseum Roomas 9)Kuidas veedeti aega rooma termides? -saunad e termid- suured kompleksid: higistamisruumid, basseinid, suured saalis lõdvestumiseks, jalutamiseks ja suhtlemiseks. 10) Kirjelda Colosseumi. Millise tuntud Tallinna ehitisega on see ühekõrgune? -Pikk Herman- kõrgus 48,5m 11)Nimeta mõni tuntud triumfikaar. -Constantinuse triumfikaar. Ehitusmälestised roomas. Monumentaalskulptuur. 1) Mida pidas keiser Augustus oma suureks teeneks Rooma linnale? -Keiser Augustus arvas, et on teinud tellistest linnast marmorist linna. 2)Kirjelda keiser Trajanusega seotud rajatisi Rooma linnas. -Trajanuse foorum- kaaravaga värav, väljakus ümbritsesid idhooned. Väljaku keskel Trajanuse ratsamonument. -Trajanuse sammas- koosneb alusest ja 19st silinderjast marmoriplokist, ligi 30m kõrge. 3)Kirjelda Basiilikat.
Dekoratiivsema välimusega. Milliseid ühiskondlikke hooneid rajasid roomlased? 1) termidsaundad 2) foorumidlinnaühiskondlik keskus, väljak 3) amfiteatridvabaõhuteater 4) basiilikadärija kohtuhooned 5) akveduktidveejuhtmed Milleks ehitati triumikaari? Sõjaliste võitude või muude ühiskondlikult tähtsate sündmuste auks. Constantinuse triumikaar. 17. EHITUSMÄLESTISED ROOMAS. MONUMENTAALSKULPTUUR Miks on säilinud vähe ehitusmälestisi vabariigiaegsest Roomast? Linna täiendati ja ehitati ümber kogu Rooma riigi pika ajaloo vältel. Milliseid mälestisi on endast Rooma linna jätnud keiser Augustus? Rahu altar(Ara Pacis); ta rajas plaani päraseid ehitisi; lammutas vanu ja ehitas uusi. Millise keisri ajal oli Rooma riigi territoorium kõige suurem? Milliseid objekte püstitati Roomas tema auks? Keiser Traianus. Tema auks Traianuse sammas ja foorum, pronksfiguur on püstitatud
Hooned sümmeetriliselt. Reeglipärasus, kuid monumentide poolt häiritud. Monumentidel hobuste jalgade asend (http://www.snopes.com/military/statue.asp): 1. Kõik jalad maas-loomulik surm, läbis lahingud vigastamata 2. Üks jald õhus-lahingus haavatud (ja võimalik, et suri haavadesse) 3. Kaks jalga õhus-suri lahingus 1. Akveduktid 2. Colosseum jt amfiteatrid 3. Kaared, võlvid ja kuplid 4. Termid 5. Triumfikaared Ehitusmälestised Roomas, monumentaalskulptuur Ehituslikud sidemed sidusid riiki. Suurem osa ehitistest on hävinud. Rooma linn on alti olnud uue ja vana ristumispaik. Keisrivõimu tulek tõi uued tuuled ehitusmaailma. Eitati plaanipärasemaid ja toredamaid ehitisi. Vabariigiaegsele foorumile lisas igaüks midagi. Augustus väitis, et on asendanud tellistest linna marmoriga. Lammutatu vana ja ehitti uusi korrapäraseid ja sümmeetrilisi ehitisi ja foorumeid. Vabariigiaegset näeme vesuuvi tuha alt. Uhkeim foorum oli Trejenuse foorum
hooned paiknesid sümmeetriliselt paraadlik eripära 5.Elamud a)vabariigi ajal linnades ühepereelamud, hiljem mitmekorruselised üürimajad b)jõukamates majades koondusid ruumid lahtise laeavaga aatriumi ümber, mille põrandas oli bassein vihmavee kogumiseks aatriumi seinad olid kaetud maalidega peristüül maja taga asuv suletus sammasõu VIII EHITUSMÄLESTISED ROOMAS. MONUMENTAALSKULPTUUR 1.Trajanuse foorum (loodud keisrite ajal) a) Trajanuse ratsamonument väljaku keskel b) Basilica Ulpia väljaku tagaküljel raamatukoguna kasutatud hoone basiilika ehitustüüp avalike ehitiste juures: ristkülikukujulise põhiplaaniga, mille kaks rida sambaid jagasid pikerguseks ruumiosaks lööviks c) Trajanuse sammas sisaldas tema matuseurni
sõjaline riik, seetõttu etendused samasuguse temaatikaga. MAUSOLEUM- tähtsale isikule ehitatud hauakamber. Nimi kuningas Mausoloselt. TRIUMFIKAAR- tähistab keisri või väepealiku võitu, kaunistatud reljeefidega. TSIRKUS- hobuste võidusõiduajamised. TEMPEL- oli sarnane Kreeka ja Etruskite templitega. Ainuke errand: Panteon- kõigi jumalate tempel. ELUMAJAD e VILLAD- ülikute luksuslikud elamised. Villa keskseks ruumiks oli aatrium, kus oli bassein vihmavee kogumiseks. Skulptuur: monumentaalskulptuur, ajalooline reljeef, portree. Iseloomusta neid: mis on uut võrreldes Kreeka skulptuuriga? SKULPTUUR- kujutatakse selllel ajal elanud konkreetseid inimesi, kujutati tõepäraselt ,ilustamata. Portreebüstid. Monumentaalskulptuur- konkreetse linnaruumiga seotud. Trajanuse sammas.triumfikaared- kaetud skulptuuride ja reljeefidega. Ajalooline reljeef- tekib Rooma kunstis, kujutatakse konkreetseid sõjasündmusi. Nt. Trajanuse sammas. Portree-
Materjali ja töötlemisviisi alusel jaotatakse skulptuur raidkunstiks ja plastikaks. Otstarbe järgi eristatakse: · monumentaalskulptuuri - on suurte mõõtmetega mõnest meetrist mõnekümne meetrini. Skulptuur on tehtud kindlale jäävale kohale, materjaliks on kas kivi või pronks. Sinna alla kuuluvad mälestussambad, monumendid ja purskkaevud. · Vabaplastikat - on skulptuuri alaliik.Vabaplastika ei ole seotud kindla asukohaga nagu seda on monumentaalskulptuur. Ta on ümberpaigutatav. Figuuri mõõtmed ei ületa reeglina elusuurust. Materjalideks kasutatakse kivi, pronksi, puitu ja keraamikat. · pisiplastika Skulptuur teises tähenduses on ruumiline, kolmemõõtmeline kunstiteos. Graafika (kreeka sõnast graphik) on üks kujutava kunsti põhiliike. Graafika peamised väljendusvahendid on joon ja (peamiselt mustvalge) pind. Levinud on ka värvigraagika Purskaevud Pärnus Kasutatud kirjandus: 1. J
tähestikku mehaaniliselt, vaid muutsid 22 konsonantmärgist osa vokaalideks ja lisasid omalt poolt veel mõned tähed. Kiri lõi eeldused mitmesuguseks vaimseks Oskus foiniikia tähestikku enda tarbeks täiendada. tegevuseks. Kirjaga kaasnes kõrgkultuur ka selle 7. sajand eKr sai alguse monumentaalskulptuur kitsamas tähenduses arenesid usulised (Egiptuse eeskuju kuros, kore). 776. eKr tõekspidamised, kirjandus ja teater. olümpiamängud. 2. Millised kultuurilised saavutused on iseloomulikud järgmistes valdkondades arhailise perioodi Kreekale. Põhjendage enda poolt nimetatud saavutuste olulisust/tähtsust. 7 Kirjandus: ...........................................................................................
· Hilisema ajastu kunst on hoopis karmim ja lihtsam · On ehitatud suuri losse, kuid need on tugevasti kindlustatud · Losside kaitsemüüris on tohutuid kivimürakaid · Nii suurte kivide (u. 10 tonni) kivide mäkketransportimine (lossid asusid mäetippudel) on ka tänapäeval raske · Selliseid müüre kutsutakse kükloopilisteks müürideks · Kükloobid ühesilmsed hiiglased klassikalises mütoloogias · Hilisemast ajast pärineb ka üks monumentaalskulptuur: Mükeene lossi lõvivärav · Väravas on kaks tagajalgadele tõusnud lõvi reljeefina, 3-4 m kõrge · Teine suurem loss mandril on Tiryns · Tirynsi lossihoovilt kaevas Schliemann välja mitmeid kivihaudu · Selliseid hauakambreid on leitud ka Mükeenest · Tegemist oli ümmarguse põhiplaaniga kivist kambritega, mille katust oli püütud kujundada kuplina · Pseudokuplid püstitatud ilma sidevahendita · Haudadest leiti ka hulgaliselt kuld- ja hõbeehteid
näeb kolme korrust kaari, mis toetavad seespool asuvaid pingiridasid. Välisseina liigemdamiseks on kasutatud kreeka sambaid. Alumisel korrusel on need dooria, keskmisel joonia ja ülemisel korintose. Neljandal, umbsest seinast koosneval korrusel on kasutatud pilastreid poolsambataolisi, kuid õhukesi müüriribasid. Colosseum on sama kõrge Pika Hermaniga kõrgus 48,5 meetrit. 11.Nimeta mõni tuntud triumfikaar? Keiser Constantinuse triumfikaar Roomas Ehitusmälestised roomas. Monumentaalskulptuur 1.Mida pidas keiser Augustus oma suureks teeneks Rooma linnale? Esimene keiser Augustus väitis, et ta on tellistest linna asendanud marmorist linnaga. 2.Kirjelda keiser Trajanusega seotud rajatisi Rooma linnas. Keiser Trajanuse foorumile pääses suure kaaravaga väravast. Väljakut ümbritsesid hooned, mille fassaade kujundasid korrapärased sammasteread. Väljaku keskel oli Trajanuse ratsamonument. Väljaku tagaküljel asus raamatukoguna kasutatud Basilica Ulpia
toetasid suhteliselt madalatele sammastele. Puust talastik oli kerge ja sambaid sai asetada hõredalt. Sambad olid alguses puust, hiljem kivist, meenutasid dooria sammast, kuid neil oli baas. Lihtsa ehitise muutsid toredamaks arvukad keraamilised kaunistused. Etruskide templid avaldavad mõju hilisemale rooma arhitektuurile. Vana-Rooma kunst (§ 16 Rooma arhitektuuri süsteem, § 17 Ehitusmälestised Roomas. Monumentaalskulptuur, § 18 Rooma skulptuur ja maalikunst) Millised ehitustehnilised uuendused ja ehitusmaterjalid võtsid roomlased kasutusele? Arhitektuuri arengule said määravaks ehitustehnilised uuendused, eriti lubjamördi laiaulatuslik kasutuselevõtt. Lubjamört saadi kiviklibu, vulkaanilise tolmu ja vee kokkusegamisel ning oli väga vastupidav. Samuti kasutati ehitamise juures ka põletatud telliseid. Sellised materjalid võimaldasid rakendada võlvimistehnikat
Ühiskondlikest hoonetest olid kõige tähtsamad saunad e termid ja amfiteatrid. 1.saj ehitati Roomas suurim, Colosseumiks nimetatud amfiteater. See sai võimalikuks kaarte ja võlvide meisterliku kasutamiseks. Colosseum moodustav ovaalse suletud kehandi, millel oli 80 sissepääsu. Colosseum pidi mahutama üle 50 000 vaataja. Omapärane roomlaste ehitis oli triumfikaar. See oli ühe või kolme kõrge kaaravaga massiivne kivisein. § 17. Ehitusmälestised Roomas. Monumentaalskulptuur. Rooma arhitektuur levis hiigelriigi kogu territooriumil. Rooma ehitusmaterjal, ehitustehnika ja ehitustüübid olid üks vahend riigi ühendamiseks. Keisrivõimu kehtestamisega toimus ehituskunstis suur muutus. Hakati püstitama plaanipärasemaid ja toredamaid ehitisi. Uhkeim neist oli Trajanuse foorum. Basilica Ulpia. Basiilika oli ehitustüüp, mida roomlased rakendasid mitmesuguste avalike ehitiste juures. Monumentaalne Rahu altar on osaliselt säilinud
KUNSTIAJALUGU Etruski kunstist Islami kunstini KÜSIMUSED: 1. Millal ja kus elasid etruskid, nende arvatav päritolu. 2. Mis võimaldab meil saada ettekujutust etruskide kunstist? 3. Iseloomuste etruski skulptuuri: materjalid, mida kujutati, kuidas, näide. 4. Millised ehitustehnilised uuendused ja ehitusmaterjalid võtsid roomlased kasutusele? 5. Missugustelt kultuuridelt sai Rooma kunst kõige rohkem mõjutusi? 6. Milline roll jäi sammastele kui võeti kasutusele võlvid ja kaared? 7. Milliseid võlvitüüpe roomlased kasutasid? 8. Kirjelda kolosseumi. 9. Milleks ehitati triumfikaari? Nimeta üks. 10. Mis hoone on Panteon, milline on põhiplaan, missugune portikus (fassaad)? 11. Mis ehitis oli roomlaste basiilika? 12. Roomlaste kuulsaim ratsamonument? 13. Missuguse kunstiliigi arengut soodustas fakt, et roomlased austasid oma esivanemaid? 14. Missuguse maa skulptuuri jäljendasid rooma kuns...
Gregorios Nazianzist (u 330390) koolikaanonite Gregorios Nyssast teke (u 335pärast 394) Materjali muutus (papüürus > Ioannes Chrysostomos pärgament) (`Kuldsuu', u 350407) Ioannes Chrysostomos 1 Antiigi kirjavara maal säilimine/hävimine monumentaalskulptuur (Pärgament)käsikirjad alates 8.-9. mosaiik saj pKr reljeefskulptuur Varasemast ajast ainult * Idealiseeritud kujutamine > papüürused stiliseeritud, abstraktsem kujutamine Herculaneumi papüürused * Lihtsamad ja robustsemad vormid Üleminek papüüruselt pärgamendile (2.4. saj) Kristuse kujutamine Papüürus Pärgament Hea karjus Sõdalane
· Hilisema ajastu kunst on hoopis karmim ja lihtsam · On ehitatud suuri losse, kuid need on tugevasti kindlustatud · Losside kaitsemüüris on tohutuid kivimürakaid · Nii suurte kivide (u. 10 tonni) kivide mäkketransportimine (lossid asusid mäetippudel) on ka tänapäeval raske · Selliseid müüre kutsutakse kükloopilisteks müürideks · Kükloobid ühesilmsed hiiglased klassikalises mütoloogias · Hilisemast ajast pärineb ka üks monumentaalskulptuur: Mükeene lossi lõvivärav · Väravas on kaks tagajalgadele tõusnud lõvi reljeefina, 3-4 m kõrge · Teine suurem loss mandril on Tiryns · Tirynsi lossihoovilt kaevas Schliemann välja mitmeid kivihaudu · Selliseid hauakambreid on leitud ka Mükeenest · Tegemist oli ümmarguse põhiplaaniga kivist kambritega, mille katust oli püütud kujundada kuplina · Pseudokuplid püstitatud ilma sidevahendita · Haudadest leiti ka hulgaliselt kuld- ja hõbeehteid
Vahemere lääneosas domineerisid foiniiklased (kartaagolased). Tähtsaim kreeka linn Massalia (Marseille) rajati u. 600. Kultuuriline ja tehnoloogiline areng - Homerose eeposed "Ilias" ja "Odüsseia" ning Hesiodose poeemid "Tööd ja päevad" ja "Theogonia" pärinevad arvatavasti VIII VII sajandist. - VII sajand on tuntud kui orientaalne periood kreeka kunstis. Sajandi keskpaiku valmisid esimesed kivitemplid. Sai alguse monumentaalskulptuur. - VII sajandi keskpaigas tegutsesid varaseimad teadaolevad lüürilised poeedid: Archilochos, Tyrtaios jt, kellele VI sajandil järgnesid Solon, Alkaios ja Sappho, sajandi teisel poolel Anakreon. - U 600 hakkasid kreeka linnad lüüdlaste eeskujul müntima raha. - VI sajandi algul kujunesid välja traditsioonilised templiehituse stiilid: dooria stiil ja ioonia stiil. Sai alguse mustafiguuriline vaasimaal, millest sajandi lõpus arenes Ateenas välja punasefiguuriline stiil.
kreeka ühiskonnas küllalt kiiresti ja laialt ega muutunud kitsa kirjatundjate grupi erioskuseks. Tähestikule lisaks oli tugevaid ida mõjusid tunda ka näiteks kunstis, kus senine geomeetriline traditsioon vaasimaalis asendus 7. sajandil orientaalsete loomafiguuridega, millele tasapisi lisandusid ka realistlismi taotlevad inimkujutised. Sel nn orientaalsel perioodil (7. sajand) Kreeka kultuuriloos sai alguse ka kreeka monumentaalskulptuur, mis samuti lähtus idamaistest, arvatavasti eeskätt Egiptuse eeskujudest. Kolonisatsioon Vahemerel. Kui 8. sajandi keskpaigani lähtusid kreeklaste mereretked peamiselt kaubanduslikest sihtidest, siis sajandi teisel poolel vallandus ulatuslik väljaränne, mille käigus pandi alus kreeka püsiasustusele väljapool senist kodumaad. Kolooniate (kr k apoikia kodu eemal) asukohtade järgi otsustades olid väljarändajad nüüd huvitatud eeskätt põlluharimiseks sobivast maast
tuua Aleksandria, Aswan, Egiptuse muuseum, Giza püramiidid, Luxor, Niiluse arheoloogilised paigad, Sfinks, Suessi kanal, Kuningate Org jne. Giza püramiidid Giza püramiidid on rajatud kolme põlvkonna poolt Vana riigi 4. dünastia ajal 2686-2181 eKr. Püramiide kasutati kuningate matmispaigana, sest vanaegiptuse uskumuse järgi tõuseb kuninga hing üles ühinemaks ,,igaveste tähtedega". Sfinks Sfinks, vanim teadaolev monumentaalskulptuur, mis arvatakse pärinevat 25. sajandist eKr, valvab Giza püramiide ning nende kõrval seisvaid kuningannade püramiide, templeid ja hauakambreid. Niiluse org Luxor Uue riigi pealinna Teeba kohale ehitatud Luxor on tänapäeval saanud kuulsaks kui Niiluse oru turismimeka. Luxor on jagatud kaheks: Niiluse idakaldal asub 'elavate linn' ja läänekaldal 'surnute linn'. 'Elavate linnas' on kaks hiiglaslikku templit: Karnaki ja Luxori tempel. 'Surnute linn' on suur nekropol või surnuaed, mille