Mulle on selgitatud minu isikuandmete töötlemisega seonduvat, sealhulgas seda, milliseid minu isikuandmeid juhtumikorraldamisel võidakse töödelda, isikuandmete töötlemise eesmärki, andmete edastamist kolmandatele isikutele, isikuandmete töötleja andmeid ja andmesubjekti seadusest tulenevaid õigusi seoses isikuandmete töötlemisega. Annan oma nõusoleku isikuandmete, sealhulgas delikaatsete isikuandmete töötlemiseks ja töötlemise edasiandmiseks kolmandatele isikutele, kui see on vajalik juhtumikorraldamisel minule abi andmiseks. Nõusolek on antud vabatahtlikult. 2
Teadusliku artikli eesmärgiks on anda ülevaade suulise ja kirjaliku suhtlemisviiside erinevustest ja ka seda kuidas nende erinevustega arvestada. Ehkki nii suuline kui ka kirjalik suhtlus toimivad tähenduse edasiandmiseks kokkulepitud reeglitega sümbolite süsteemidena, on kirjutamise ja rääkimise vahel reeglites piisavalt erinevusi, et õigustada nende erinevuste arutamist. Mõlemal suhtluse vormil on oma plussid ja miinused. Veel räägime põgusalt mis on loomuliku keele arenemise kolm peamist etappi ja millised on internetikeele eripärad
· Maailma I auruveduri ehitaja nimi on Richard Trevithick. · Stephenson ehitas samuti I raudtee. Blücher Ehitas auruveduri selleks et sütt vedada. TELEGRAAF · "Kas teate, et elektrilamp ei olnud sugugi mitte esimene seade, mida elektri abil õpiti tööle rakendama? Juba enne elektripirni leiutamist võeti kasutusele telegraaf." · " Telegraaf tähendab "kaugele kirjutama" ja see on üks lihtsamaid elektrisüsteeme teadete edasiandmiseks. · Samuel Morse leiutas telegraafi 1837. aastal. Telegraafiaparaadiga sai saata ja vastu võtta kodeeritud sõnumeid. Igale tähele vastas sellises teates kindel punktide ja kriipsude kombinatsioon, mida hakati kutsuma morsemärkideks." · "Peagi pärast telegraafi leiutamist hakati otsima ka teisi võimalusi inimkõne edasiandmiseks ilma koodita. Selleks aparaadiks sai telefon." Morsetähestik TELEFON · 1876 Graham Bell leiutas telefoni
Ma ei väida, et must on halb värv, aga räägitakse, et õnne see ka ei too. Iga inimene näeb igas kunstiteoses oma pilti ja see kaasaegse kunsti näide annab hea keerulise mõtestamise teosest! Jäin näitusega rahule ja veendusin, et kaasaegne kunst on kõikidest kunstivaldkondasest kõige laiaulatuslikum ja põnevam. Hoolimata sellest, et teoseid oli vähe, sain teada, et kunsti tegemise võimalusi on väga palju ja alati saab midagi täiesti uut välja mõelda. Avastasin, et kunsti edasiandmiseks on võimalik kasutada tänapäeva ,,tehnikaimesid": ipad'id, fotokaameraid ja arvutiprogramme. Kokkuvõttes olin külastatud näitusega rahul ja see pakkus mõtlemisainet ka hiljem.
Kubism 2. Kes rajasid kubismi? Kust nad said oma eeskujud? P. Picasso ja G. Braque võtsid eeskujuks Cézanne looming. 3. Mida tead Pablo Picasso kui kunstniku noorusajast? Milliseid perioode oli tema loomingus? Joonistusõpetaja pojana tutvus varakult erinevate tehnikatega, ta äratas tähelepanu juba noorena. 4. Millist teost peetakse kubismi esikteoseks? ,,Avignoni neiud" P. Picasso 5. Mida ja kuidas kujutati ,,analüütilise kubismi" teostel? Milliseid värvitoone kasutati? Looduslik motiiv säilis, kuid nende ainering oli piiratud majad, puud ja eriti natüürmortidel nõud ja muusikariistad. Samas side loodusega järjest vähenes värv polnud oluline, pinnad, jooned ja heletumedused, pruunikad, rohekad ja hallid toonid 6. Mida tähendab kollaaz? Liimitud pilt, erinevad materjalid, väljalõiked jne. 7. Kuidas nimetatakse seda kubismi alaliiki, millele pani aluse Jan Gris...
7. Kuidas jaguneb Arvo Pärdi looming? Loomingu võib jagada kahte perioodi: - teosed enne aastat 1976 Kaasaegsele muusikale iseloomulikud tehnikad - dodekafoonia (12-toontehnika), collage, sonoristika (kõlavärvimuusika), neoklassitsistlikud jooned - ja otsingud. tšellokontsert "Pro et contra", "Collage teemal B-A-C-H", “Credo” - teosed pärast aastat 1976 ehk nn tintinnabuli stiilis teosed Arvo Pärt püüdis leida väljendusvahendit vaimse tasakaalu edasiandmiseks (mis oli olemas vanamuusikas) ning leidis, et saladus peitub ühehäälsuses. Otsingute jätkudes tuli Pärt esile uue omapärase stiiliga tintinnabuli. Tintinnabuli-muusikas on palju õhulist faktuuri, rohkelt pianissimot ja pause. Pärdi tintinnabuli-muusika on eriliselt sissepoole pööratud, enamasti aeglaselt kulgev, heli ja vaikuse piiri kuulatav, meditatiivne. "Aliinale", "Tabula rasa", "Fratus" 8. Kuidas nimetatakse Arvo Pärdile maailmakuulsuse toonud stiili ja mida see tõlkes
Surelikud on reastatud hierarhiliselt, alustades maailma vägevamatest paavstist ja keisrist ning lõpetades talupoja, narri või hällilapsega. Saksamaal valminud maalide temaatika oli religioosne (kõige tavalisemalt stseenid Kristuse kannatustest või pühakute elulugudest). Inimesi kujutati 15. sajandi rõivastuses, valitsevad olid lokaaltoonid, ruumikujutlus enamasti tinglik. Näod ja poosid olid enamasti ilmekad, kuid sageli kuidagi moonutatud.Inimeste kehakumeruste edasiandmiseks on kasutatud varje, ka ehitiste kujutamisel on püüeldud ruumilisuse poole. Itaalias viljeleti seinamaali (freskotehnikat). Selle suurmeistriks ja ühtlasi ka uue stiili rajajaks oli GIOTTO di BONDONE (1276-1337). Giotto loomingut ja üldse Firenze koolkonda iseloomustab haarav jutustamisoskus ja dramaatika. Inimeste kujutamises on Giotto küllalt looduslähedane, kuid ruumikujutlus ja maastikuline foon on tal keskaegselt tinglik. Siena koolkonna maalijaile on omasem intiimne ja
Reported Speech. Kaudkõnet kasutatakse kellegi poolt öeldu, mõeldu, kirjutatu või küsitu edasiandmiseks, ilma selle isiku sõnu täpselt kordamata. (otsesest kõnest kaudsesse kõnesse). Kaudkõne sissejuhatamiseks kasutatakse mitmeid ütlemist, arvamist, mõtlemist, küsimist või tõotamist väljendavaid verbe. Tähtsaimad neist on : say, tell, think, ask, want to know. Direct Speech (Otsene Kõne) Reported Speech (Kaugkõne) Oliver says, "I`m not from poor family." Oliver says that he is not from poor family.
Kardaanülekanne Kardaanülekannet kasutatakse autodel, millel on tagasillavedu ja mootor paikneb auto eesotsas. Kardaanülekannet kasutatakse ka mõnedel automarkidel pöördemomendi edasiandmiseks vedavale esisillale. Kardaanülekanne peab võimaldama pöördemomendi ülekandmist käigukastilt (jaotuskastilt) vedava silla peaülekandele muutuva nurga all. Täielik kardaanülekanne koosneb: 1 toestatud kardaanvõll, 2 vahetugi, 3 toestamata kardaanvõll, 4 ristliigend, 5 käigukast, 6 tagasilla peaülekanne. Pikematel kardaanülekannetel on suurema jäikuse saavutamiseks vahetugi. Tänu sellele tekib ülekandes kinnine osa toestatud kardaanvõll. Kardaanvõll kujutab endast õõnest terastoru, mille otstesse on keevitatud hammasliite otsik või ristliigendi otsik. Ristliigend võimaldabki pöördemomendi ülekannet muutuva nurga all. See on ebaühtlase nurkkiirusega liigend, mis tähendab seda, et pöörd...
.............................9 Kasutatud kirjandus...................................................................................................................10 SISSEJUHATUS Tulevik on nagu ülikiire auto ilma juhita. Meie peame olema juhiks. Meie peame planeerima. Me peame valima suuna. Kas me soovime, et keegi teine otsustaks? Ärge jääge pelgalt liiklejaks. Andke inimestele teada, mida te soovite ning kuhu jõuda tahate. Võtmelahenduseks on 30 sekundit aeg, mida te vajate mõtte edasiandmiseks. Käesolev referaat õpetab teile, kuidas end arendada ning kasutada 30 sekundilisi sõnumeid ükskõik millises olukorras. 30 sekundiline sõnum võimaldab teil juhtima asuda. See on piisavalt pikk aeg, et anda oma mõte edasi ning teha seda efektiivselt. Need sekundid võivad olla väärtuslikumad kui kolm minutit, kolmkümmend minutit või kolm tundi. 30 sekundit võivad muuta teie karjääri ning isegi elu. 1. MIKS 30 SEKUNDIT? 1.1 Aja piiratus
· Naise peamiseks vooruseks peeti jäägitut abielutruudust. · Naised polnud avalikust elust täielikult kõrvaldatud: · Pereema osales kodus korraldatud pidusöökidel- oli abikaasa kõrval aukohal ja tegi koos abikaasaga vastuvisiite. · Oli ka avalikkuses tuntud ja väga lugupeetud naisi. · Laste kasvatamine ja õpetamine toimus varasemal ajal kodus isa käe all ning seisnes peamiselt praktiliste ja poiste puhul ka sõjaliste oskuste edasiandmiseks. · Samuti pöörati tähelepanu laste vaimsele harimisele. · Rikkamatest ja kultuurilembelisemates peredes kasutati kreeka päritoluga koduõpetaja- orja või vabakslastu teeneid. · Teised, aga saatsid oma pojad ja vahel ka tütred 7- aastaselt kooli. · Koolis omandati kirjatarkuse alused ja enamiku roomlaste haridus sellega piirdus. · Suursugustes peredes, kus poistest püüti kasvatada avaliku ja poliitilise elu tegelasi, jätkus aga hariduse
· 1974-81 Noorsooteatri kirjaldusala juhatajana · 1981-91 Noorsooteatri lavastajana · Aastast 1992 Draamateatri lavastajana Undi peateema on elu mõtestatus, mis on esinenud undi põhilistes romaanides ,,Võlg" ja ,,Eluvõimalikusest kosmoses" neis: · Räägitakse otsekoheheselt noortesuhetest · Noorte vabameelne suhtumine seksi · Komsomoli kritiseerimine Neile teostele järgnevates lühiromaanides on tegevus edasiandmiseks kasutatud peategelase monoloogi. Teoseid peetakse ehtunduiliku stiili esindajateks: · Tegevus on minimaalne · Keskendutud on psühholoogiale · Inimese siseelule · Müütidele 1970ndatel toimub loomingus pööre ta ei ela enam oma tegelastesse sisse, vaid hakkab neid ning nende siseheitlusi kõrvalt jälgima. Tema suhtumine tegelastesse muutub külmaks ja kargeks. 1980ndtale tuli kriis. Töö lavastajan oli lükanud tahaplaanile krjutamise
collage, sonoristika, neoklassitsistlikud jooned jms. Otsingud. Tsellokontsert Pro et contra (1966) Collage teemal B-A-C-H (1964) 1968 Credo (klaverile, orkestrile ja koorile) Credo in unum Deum. "Oculum pro oculo, dentem pro dente." "Autem ego vobis dico: non esse resistendum injuriae." 1968-1971 vaikus 1971 3. sümfoonia - üleminekuteos Otsingud viisid keskaja muusikani, gregooriuse koraalini Püüdes leida väljendusvahendit vaimse tasakaalu edasiandmiseks (mis oli olemas vanamuusikas), leidis Pärt, et saladus peitub ühehäälsuses (monoodias). (!) Otsingud jätkusid ja aastal 1976 tuli Pärt esile uue omapärase stiiliga tintinnabuli (ld. k. kellukesed) 1976 27. okt. ans. Hortus Musicus (Andres Mustonen) 7 pala pealkirja all "Tintinnabuli"; avatud oopus... Vaikus Õhuline faktuur, pianissimo, palju pause, vaikust Kompositsioonitehnika, kus harmooniahääled on rangelt allutatud
Paul Cézanne soovis taastada maalikunstis korda ja struktuuri, et muuta impressionistlik kunst kestvaks ja püsivaks, nagu seda on muuseumides säilitatav kunst. Ta püüdis seda saavutada objektide välimuse taandamisega põhiliste geomeetriliste kehade suunas, säilitades impressionismi eredad ja värsked värvid. Hiljem tekkis selle suundumuse süvenemise tulemusena kubism. Vincent van Gogh kasutas oma meeleolude ja hingelise seisukorra edasiandmiseks värve ning värisevaid ja keerlevaid pintslilööke. Kuigi postimpressionistid korraldasid tihti ühisnäitusi, ei moodustanud nad siiski ühtset liikumist ega olnud paljus ühistel seisukohtadel. Nooremad kunstnikud töötasid sajandivahetusel maailma eri piirkondades ja kasutasid mitmesuguseid stiile. Näiteks arenesid postimpressionismist välja fovism ja kubism. Postimpressionismi tuntumad esindajad on muu hulgas Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Henri
arami keeles. Ka juutide pühakiri Tanah koosneb samadest raamatutest, kuid seal on nende järjekord ja numeratsioon erinevad. Esimesed viis raamatut Vanas Testamendis on Moosese raamatud. Esimene jutustab maailma loomisest ja pattulangemisest ja Iisraeli rahva varajase ajaloo Aabrahami, Iisaki, Jakobi ning nende perekondade loo kaudu. Teine räägib iisraellaste põgenemisest Egiptuse vangipõlvest Moosese juhtimisel. Kolmanda sisuks on Jumala poolt Iisraeli rahvale edasiandmiseks Moosele antud õpetussõnad. Neljas kirjeldab Iisraeli rahva rännakut läbi kõrbe Siinai mäe juurest Tõotatud maale ja viiendas võetakse kokku eelnevad raamatud ja antakse edasi Seadus. Neile järgneb Joosua raamat Tõotatud Maa vallutamisest, Kohtumõistjate raamat, mis hõlmab nn kohtumõistjate aega, mis kestis ligikaudu 200 aastat alates Joosua surmast kuni esimeste Iisraeli kuningate esilekerkimiseni ja Ruti raamat Moabimaa lesest Rutist, kellest sai Taaveti esiema. Edasi tulevad
Vanarooma kunst (skulptuur, maal) Skulptuur- Pärast Kreeka vallutamist 1.saj. algas Roomas tõeline kreeka eluviisi jäljendamise buum. Kunstiga tegelemine jäeti siiski kreeklastele endile. Laevade kaupa toodi Kreekast skulptuure ja kui need otsa lõppesid, hakati tegelema kopeerimisega. Tänu sellele tunneme paljusid kreeka hävinud töid. Siiski arenesid kõrgetasemeliseks rooma portreeskulptuur ja ajaloolised reljeefid. Portreed pidid olema väga loomutruud ja täpsed, et järeltulijad teaksid, kuidas nende esivanemad välja nägid. Reljeefidel kujutati tõesti asetleidnud sündmusi ja võidetud lahinguid. Roomas oli juba vabariigi ajal kombeks austada riigimehi ja sõjapealikke nende kujude paigutamisega linna väljakutele. Koos keisrivõimu kehtestamisega muutus ausammaste paigutamine linnaväljakutele veelgi olulisemaks. Roomas seisab keiser Trajanuse auks ehitatud ausammas, mille sees oli kunagi tema matuseurn. Samba otsas seisab Trajanuse kuju ja...
Kolm Ajajärku · Noor-Eesti jaguneb kolme ajajärku: Kujunemisperiood (2 esimest albumit, looming seotud rahvusromantika ja realismiga) Esteetiline kõrgperiood (süvenemine kunsti, filosoofiasse, looming kaldub impressionismi, sümbolismi) Hilisperiood (loomingus avaldub modernism) Algusaastad · Algusaastatel ilmus kolm teost. · Mõjutused revolutsioonilisest õhkkonnast. · Noor-Eesti kui üks oma ideede väljendus viis. · Uue elamussisu edasiandmiseks kaasati ka vanema generatsiooni kirjanike ja luuletajaid. Esteetiline murrang · Selgepiiriline väljaarendamine ja suunamuutus. · Tõsteti esile kunsti ja kirjanduse esteetilist olemust. · Püüti kontakti leida uute Lääne-Euroopa vooludega · Eesmärk luua inteligentsikirjandus. Esteetiline murrang · Pandi pearõhk: Kunstilisusele Teostuslikule tasemele Isikupärasele stiilile Rühmituse hajumine · Haritlastest lugejaskond oli liiga hõre · Kriisiseisund
Georges seurat ''Seine ja suur jaht'' (1888) Vincent van Gogh (30.03.1853 29.07.1890) Ta oli postimpressionist . Kõik tema tööd (umbes 900 maali ja 1100 graafilist tööd) valmisid kõigest 10 aasta jooksul. Tema loomingus on palju autoportreesid, maastikumaale , natüürmorte lilledega,portreesid ning maale küpressidest , viljaväljadest ja päevalilledest . Kasutas oma meeleolude ja hingelise seisukorra edasiandmiseks värve ning värisevaid ja keerlevaid pintslilööke. Tuntud teosed Eugene henri paul gauguin (7.juuni 1848 Pariis 9 mail 1903) oli prantsuse üks tuntuimaid postimperssionistlikke maali kunstnikke. 1888. `` Nägemus peale jutlust '' 1888 `` Nägemus pärast jutlust ehk Jaakobi võitlus ingliga '' 1888 ``Ares'i kohvik '' 1889 `` Tere, härra Gaugin'' 1889 ``Undiin'' 1892 ``Kollane Kristus'' 1893 ``Autoportree paletiga''
safranikarva rüü osutab, et nad on andnud alandlikkuse ja loobumise tõotuse. KOLLANE kuld, valgus ja päike. Kollane on valguse värv, vallatute mõtete ja intelligentsi sümbol. Islami traditsioonis tähistab kuldkollane tarkust ja head nõuannet, kahvatukollane aga petmist ja reetmist. Egiptuses kadeduse ja häbi värv. Euroopas seostub argpükslusega, samal ajal Hiinas kuninglik värv. Kollane on kõige paremini nähtav värv ja seda kasutatakse rahvusvaheliselt hoiatuste edasiandmiseks. Kuldkollases on tõelise kulla väärikus. See on kõrgema tarkuse värv. Pühakute ümber on ju kuldne oreool. Keskajast alates on Euroopas tähistanud ka reetlikkust ja äraandmist. Hiinas seostub kollane meheliku algega ja päikesega. Chingi dünastia ajal tohtis kollaseid rõivaid kanda vaid keiser. PRUUN sümboliseerib mulda ja sügist. Mullavärviline pruun tähistab ka alandlikkust ja alandust, keskajal oli pruun leinavärv.
elurõõm, imetlus · Gino Severini · värviilu õrnem (lapsemeelne, värvikirev), · ''Tulistav kahur'' pintslitehnika visandlikum ja närvilisem · ''Sinised tantsijannad'' · ''Trouville'i afisid'' · ''Bal Tabarini dünaamiline hieroglüüf'' · ''Lipuehtes tänav, Le Havre'' · liikuvuse edasiandmiseks 2 teed: · André Derain · sama objekti järgnevad asendid · intensiivsed toonid, tihti domineerib kuldpruun · kubistitaoliselt rahutult voogav värviline mosaiik · Matisse'i portree Skulptuur · Londoni vaated: ''Westminsteri sild'', ''Püha Pauli · kujut. liikumist vormide ähmasuse ja väljavenitusega katedraal''
dünaamikat. 1910. aastal esitati futuristlike maalikunstnike manifest. Ajastu dünaamika väljendamiseks tuli kujutada motiivi arengut ajas, s o ühel pildil esitada järgnevaid olukordi ja seisundeid. Kasutati teravaid ja võimalikult kriiskavaid värvikombinatsioone, mis mõjusid jõulisemalt kui senise kunsti mahedad ja maitsekad toonid. Futurismi tähtsamad esindajad on UMBERTO BOCCIONI (1882-1916), CARLO CARRA (1881-1966), GIACOMO BALLA(1871-1958) ja GINO SEVERINI (1883-1966). Liikumise edasiandmiseks kunstis oli põhimõtteliselt kaks teed. Esiteks oli võimalik kujutada sama objekti mitut erinevat asendit. Selle tüübi näiteks on pilt, kus daami kõrval sibaval koerakesel on palju jalgu, näeme ka võnkuva keti mitut asendit ja daami seelikuvoltide lainetamist. See on kui joonisfilmi järjestikuste kaadrite koondamist üheks pildiks. Teine võimalus toetus rohkem kubismi kogemusele. Nähtav maailm on selle eeskujul
kombeks liita omavahel päriselt eksisteerivad loomad ning folkloorilistest juttudest pärinevad haldjad. Nõndaviisi loob Monge huvitavaid pildikesi sellest, kuidas tema liidab midagi reaalselt mitte eksisteerivat reaalse maailmaga. Nõndaviisi väljendab ka kunstnik seda, kuidas näeb tema midagi, mida keegi teine näeb vaid pelgalt maastiku, linnu või loomana. Nii kunst kui ka kirjandus on mõlemad imehead viisid igale individuaalile oma maailma eelkõige mõtestamiseks ja seejärel edasiandmiseks. Oma maailma edasiandmine on lisaks muule ka kasulik kõikidele teistele, kelle maailmad omandavad värvikirevamad varjundid ning ergutavad tajumismeeli.
koloriit, sünge või rõõmus koloriit, külm või soe koloriit jne. 7) kompositsioon pildil olevate üksikesemete paigutus. Vanemas kunstis olid kompositsioonireeglid ja skeemid (kolmnurkne, diagonaalne jne.) väga ranged, kaasajal reegleid pole 8) perspektiiv kolmemõõtmelise ruumi kujutamine tasapinnal. Kuna ruum on kolmemõõtmeline (kõrgus, laius, sügavus), pilt aga alati kahemõõtmeline (=tasapinnaline), tuleb ruumilise sügavuse edasiandmiseks kasutada teatud võtteid. On erinevaid perspektiivireegleid. On ka mõiste õhuperspektiiv, st. õhk muudab kaugemal asuvate esemete piirjooned hajuvaks, sulavaks, rõhutades niiviisi ruumilist sügavust. Tähtis mõiste on stiil. Tal on tegelikult mitu tähendust: 1) Sarnased elemendid mitmes kunstiliigis teatud ajastu vältel moodustavad nn. ajaloolise stiili. See on mõiste "stiil" levinuim tähendus. Ajaloolised stiilid on
koloriit, sünge või rõõmus koloriit, külm või soe koloriit jne. 7) kompositsioon pildil olevate üksikesemete paigutus. Vanemas kunstis olid kompositsioonireeglid ja skeemid (kolmnurkne, diagonaalne jne.) väga ranged, kaasajal reegleid pole 8) perspektiiv kolmemõõtmelise ruumi kujutamine tasapinnal. Kuna ruum on kolmemõõtmeline (kõrgus, laius, sügavus), pilt aga alati kahemõõtmeline (=tasapinnaline), tuleb ruumilise sügavuse edasiandmiseks kasutada teatud võtteid. On erinevaid perspektiivireegleid. On ka mõiste õhuperspektiiv, st. õhk muudab kaugemal asuvate esemete piirjooned hajuvaks, sulavaks, rõhutades niiviisi ruumilist sügavust. Tähtis mõiste on stiil. Tal on tegelikult mitu tähendust: 1) Sarnased elemendid mitmes kunstiliigis teatud ajastu vältel moodustavad nn. ajaloolise stiili. See on mõiste "stiil" levinuim tähendus. Ajaloolised stiilid on
Kas eesti keelel on tulevikku? 3 SEKUNDIT Tervist, lugupeetud kuulajad, mina olen Peeter Paan ning täna ma kõnelen teile eesti keele tulevikust. Mainiksin kohe alguses ära, et Eesti keelt räägib emakeelena natuke üle miljoni inimese, kellest enamus elab Eestis. Kuna Maakeral elab juba peaaegu 7 miljardit inimest, siis see 1 miljon 7 miljardi kõrval on nagu väike sipelgas suure elevandi kõrval. Kuna keelerühm on tõesti suhteliselt väike, siis kas sellel on üldse mingit tulevikku ja kas eesti keelega on midagi peale hakata näiteks poole sajandi pärast? Keeleprofessorid väidavad, et eesti keel võib mõne aastakümne pärast pöördumatult hajuma hakata. Juba praegu on olukord üsna kriitiline. Ega eesti keel välja ei sure, aga paarisaja aasta pärast seda lihtsalt nii laialt ei eksisteeri, sest vaid murdosa praegusest kõnelejaskonnast räägiks sed...
Vincent van Gogh (30.03.1853 29.07.1890) Ta oli postimpressionist. Kõik tema tööd (umbes 900 maali ja 1100 graafilist tööd) valmisid kõigest 10 aasta jooksul. Tema loomingus on palju autoportreesid, maastikumaale, natüürmorte lilledega, portreesid ning maale küpressidest, viljaväljadest ja päevalilledest. Kasutas oma meeleolude ja hingelise seisukorra edasiandmiseks värve ning värisevaid ja keerlevaid pintslilööke. Autoportree (1887) Autoportree seotud kõrvaga Tuntud teosed
LAV-i endine president Nelson Mandela. Kuigi valge- ja mustanahaliste koosmajandamist on Mustal Mandril läbi ajaloo võimatuks või väga keeruliseks peetud, suutis haritud ning paremasse maailma uskuv Mandela siiski riigi kriisist rohkem välja tuua kui eal varem. Seega, võib haridus tuua inimeses esile niivõrd kõrge eneseteadlikkuse ja usu, et sellest võidab kogu ühiskond. Lisaks eneseteadlikusele ja otsesele vabadusele loob haritus ka inimeses vabadustunde inspiratsiooni edasiandmiseks. Iga haritud inimene loeb tihti ka raamatuid, käib teatris või muuseumides ja on üleüldiselt kultuurne. Laiad võimalused võivad teinekord tuua esile ka loomingulisust, vahel väljendub see ka raamatute, teatritükkide, laulude või luuletuste näol. Näiteks on Giuseppe Verdi ooperi ,,Maskiball'' aluseks tema kaasaegse, Rootsi toonase kuninga Gustav III-ga juhtunud õnnetus. Sellise teose kirjutamiseks oli Verdi
18. sajandi meistrite joonistuste populariseerimist ulatusliku sarja "Litograafiad" kaudu, mis ilmus kuueleheliste vihikutena kuni 1816. aastani, kokku 72 vihikut. 1817. aastal hakkas ilmuma teine kunstiteoseid reprodutseeriv sari "Baieri maalisaal" (Bayrischer Gemäldesaal), millest 1821. aastani oli välja tulnud 108 lehte. Kunstiteoste reprodutseerimise kõrval hakati kiviplaati kasutama ka maastiku- ja arhitektuurivaadete vahetuks edasiandmiseks. 1818. aastal andis Alois Senefelderi välja litograafiaõpiku "Vollständiges Lehrbuch der Steindruckerey", mis osutus väga oluliseks litograafiatehnika kuulsuse kasvule. Litograafiaõpik sisaldas ka näidislehti kõigist kiviplaadilt trükitavatest võtetest. Uue tehnika levik oli kiire ja seda kasutati 19. sajandil suuretiraaziliste väljaannete trükkimisel. Eesti esimesi litotöökodasid asutati 1835. aastal Tartus.
Ameerika draama Ameerika Ühendriikides oli juhtival kohal realistlik draama. Rõhk püsis jätkuvalt psühholoogilisel realismil, emotsionaalsel siirusel, mis oli väljendusvahendites kesksel kohal. Tegelaskujude siseelu ja näidendi ''sõnumi'' edasiandmiseks kasutati stseene minevikust, unenäolisi episoode, sümboolseid tegelasi ning ebarealistlikke dekoratsioone. Erinevalt oma Euroopa kolleegidest, kes tundsid rohkem huvi ideede vastu, võtsid ameerika näitekirjanikud rwalismi kahel käel omaks. Tennessee Williams (1911-1983) Thomas Lanier Williams III, paremini tuntud Tennessee Williams; oli 20. sajandi üks prominentsemaid USA näitekirjanikke. Nime "Tennessee" sai ta kolledzikaaslastelt oma lõunapärase
Carlo Carrà (1881-1966) Gino Severini (1883-1966) (Umberto Boccioni- (Carlo Carrà Isamaaline "Inimkeha") (Gino Severini- pidustus, kollaaz*) "Tantsija") (G. Balla "Kiirus ja heli") Giacomo Balla "Abstraktne kiirus" 2 võimalust liikumise edasiandmiseks 1.Sama objekt mitmes järgnevas asendis (objekt ise enam-vähem realistlik) 2.Nähtav maailm on lammutatud geomeetrilisteks kildudeks või tahukesteks piirjooned on lagunenud, esemed hajuvad ümbritsevasse ruumi (mõjutused kubismist Futurismi käekäik edasi Futuristid jäid enamasti sõjakateks patriootideks (eelkõige Itaalia) Rõhutati edasi tehnika progressi ja suurlinnakultuuri laiaulatuslikust maailmas
vaadatud objekti. Ta teadis, et inimese mõlemad silmad näevad pisut erinevat pilti, mis ajus ühinevad. Nii sooviski Cèzanne näidata piltidel inimese tõelist taju, mis tõi kaasa esemete kujutamise vasaku ja parema silma vaatepunktist. Eriti armastas ta seda võtet katsetada arvukate natüürmortide 6 maalimisel. Lineaarperspektiivi kaotamisega ei soovinud Cèzanne mitte ruumiliset sügavusest loobuda, vaid kasutas selle edasiandmiseks värvidide omadusi: oranz, punane, kollane tükivad esile - sinised toonid viivad pildiosa kaugemale. Samuti ei pööranud ta tähelepanu perspektiivireeglitele ehk kõikide joonte suundumisele ühte punkti. Tumedate varjude asemel, mida klassikalises kunstis kasutati selgete vormide loomiseks, soovitas ta looduses nähtavaid vorme lähendada mõnele stereomeetrilisele põhivormile – silindrile, kuubile, koonusele jne. (seetõttu on Cézanne eeskujuks ja eelkäijaks kubistidele). Cézanne
Struktuuriõpetuse mõisted · Keelemärk on sümbol, mida kasutatakse keeles tähenduste edasiandmiseks. · Märgisüsteem on märkide ja reeglite hulk, mille abil saab lihtsamatest kirjamärkidest moodustada keerukamaid. · Polüseemia on nähtus, mille puhul sõnadel on mitu teineteisega tihedasti seotud tähendust. · Homonüümia on nähtus, mille puhul kahel keelemärgil on samakõlalised tähistajad. · Sünonüümia on nähtus, mille puhul ühel tähistataval on mitu erinevat tähistajat. · Konsonandid on sulg- ja ahtushäälikud.
väärikamaid Appenzelleri pere liikmeid soovitan proovida just juustuvaagnalt, klaasi punase veiniga. Tete De Moine Üle 800 aasta tagasi Bellelay kloostris valmistama hakatud juust, mille nimi on tõlkes Munga pea. Rohkeid auhindu saanud juust, mille valmistamise õigus on ainult üheksal tootjal. Lõigatakse mitte noaga, vaid spetsiaalse seadmega Girolle, mis kaabib juustu lilleõit meenutavatakse moodustisteks. See pole niisama tembutamiseks, vaid paremaks maitseomaduste edasiandmiseks. Tugeva pähklise maitse ja meeldiva aroomiga juust. Kui Gruyere ja teised traditsioonilised Sveitsi juustud leiavad tihti kasutust fonüüdes ja raclettides siis Tete de Moine on parim just spetsiialse seadmega lõigatud roosidena, Rielsingu või Chardonnayga nautides. Emmental Üks tuntumaid Sveitsi juuste, algupäraga Emmentali kantonist Berni lähedalt. Tehtud lehmapiimast ning vanusega 2-12 kuud olenevalt valmistamise meetodist. Kuna sveitslased on kaitse alla võtnud,
,,Rowen'i katedraal", ,,Kaljud Belle- Ile'is". Auguste Reinoir (1841-1919)- ,,Tütarlaps lehvikuga", ,,Vihmavarjud". Maaliobjektideks oli enamasti õrna portselanniku näoga naised või linnarahva lõbustused. Edgar Degas- Lemmikteemadeks ballett ja ratsavõistlused. ,,Tantsija fotograafi juures". Kasutas patelli. Iseloomulik omapärane kompositsioon. Auguste Rodin- Tööd on maalilised ja varjundirohke pinnatöötlusega. Tegelaste meeleoluseisundi edasiandmiseks kasutas ta valgusevarjundimängu, teravalt piiritletud detaile ja riietuse sügavat voldistikku. ,,Mõtleja", ,,Calaisi kodanikud". POSTIMPRESSIONISM Peamised erinevused impressionismiga: · impressionistid püüdsid tabada hetke, postimpressionistidele on olulised filosoofia, asjade ja nähtuste tõeline olemus; · eitasid kodanlikku elukorraldust. Paul Cezanne- püüdis edasi anda esemete struktuuri, rõhutas kontuure tumeda joonega, deformeerides teadlikult kujutatavat
Deflatsioon: keskmise hinnataseme alanemist ja sellega kaasnevate raha ostujõu tõus. Esineb sügavama majanduslanguse perioodidel. + tõuseb ostujõukus -finantsraskused, pankade intressid tõusevad, laene raske tagasi maksta Raharingluse reguleerimine. Pangad. Laenamine. Ükskõik milliseid tehinguid me päeva jooksul teeme, kas ostame toitu vms, kõik on seotud pangaga. Raha põhiülesanne on vahendada omandisuhete edasiandmiseks kaupade ja teenuste puhul. Nagu vere liikumiseks on veresoonte võrk, nii on raha liikumiskanaliteks ja ajutisteks settebasseinideks pangasüsteem.
Nendest ühekettalised sidurid on tavaliselt sõiduautodel, kaubikutel ja väiksema kandejõuga veokitel. Raskematel veokitel on tavaliselt kahekettalised sidurid, sest need peavad üle kandma suuremat pöördemomenti. KADRAAN Kardaanülekannet kasutatakse autodel, millel on tagasillavedu ja mootor paikneb auto eesotsas. Kardaanülekannet kasutatakse ka mõnedel automarkidel pöördemomendi edasiandmiseks vedavale esisillale. Kardaanülekanne peab võimaldama pöördemomendi ülekandmist käigukastilt (jaotuskastilt) vedava silla peaülekandele muutuva nurga all. Pikematel kardaanülekannetel on suurema jäikuse saavutamiseks vahetugi. Kardaanvõll on õõnest terastoru, mille otstesse on keevitatud hammasliite otsik või ristliigendi otsik. Ristliigend võimaldabki pöördemomendi ülekannet muutuva nurga all. See on ebaühtlase
Väga olulised kohal olid kõlavärvid ja sillerdav koloriit. Kasutusel olid reeglitest vabastatud vabad harmoonilised järgnevused ja kohati läheneti ka improvisatsioonile. Muusikalised liinid olid pikad ja voolavad, kasutati lahendusteta akorde, mis jätab tunde nagu vahetataks helistikku. Rütmiline karakter teostes oli üldiselt vaba ja painduv, esines ka äkilisi rõhke ning ostinatosid, mis olid aga enamasti mõeldud rohkem vaikusseisangu kui liikumise edasiandmiseks. Impressionismi heliloojate „lemmikinstrumentideks“ olid orkester ja klaver. Orkestris olid flöödid ja klarnetid kasutatud nende tumedamates, madalamates registrites. Viiulid mängisid kõrgeid partiisid, trompetid ja sarved olid vaigistatud. Kasutati palju harfi, trianglit, kellamängu ja ka celestat. Tähtsaimad impressionismi heliloojad olid C.Debussy, O.Respighi, E.Satie, P.Dukas, F.Delius ja ka K. Szymanowski. „Impressioon, tõusev päike“ (1872) C.Monet
Willem BarentsAastatel 15941597 sooritas ta PõhjaJäämerel kolm merereisi, et avastada Kirdeväil. Fernão de Magalhães Kuigi ta ei jõudnud ümbermaailmareisilt tagasi, oli ta üks esimesi, kes läbis kõik meridiaanid Maailma kaar t 17. sajandil Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Kokkuvõte Suurte avastuste õigeks edasiandmiseks kaartidel tuli lahendada mitmeid probleeme: geograafiliste pikkuste täpne määramine(kronomeetrid tulid kasutusse alles 17.sajandil); Maakera ja selle suurte osade õige kujutamine kaardil; Ptolemaiose vigade kaotamine kaardipildis. Uute projektsioonide leiutamine Täname kuulamast
hädavajalik südame korrashoidmiseks ja hea vormi säilitamiseks, kuna täiskasvanueas on juba palju raskem hakata end kiire elutempo kõrvalt vormi viima. KOHTI JA RAJATISI LIIKUMISEKS Liikumisharjumused Eestis on pidevalt paranenud.Rajatud on rohkelt spordiväljakuid ja platsikesi, kus joosta ja mängida, võimaldatud paljudele lastele tasuta või poole hinnaga trennides käia ja on leitud võimalusi organiseerida lastele laagreid tervendamiseks, ja kui mitte spordipisiku edasiandmiseks, siis vähemalt näitamaks lastele liikumise vajalikkust ja kasulikkust. KUIDAS SAAB ÜLEKAALULINE KÕIGE PAREMINI KAALU ALLA VÕTTA Kui ülekaaluline inimene tahab kaalust alla võtta siis ta peab kõigepealt hakkama tervislikult sööma. Ülekaalulisele sobivad ujumine, vesivõimlemine, jalgrattasõit, suusatamine. Kui vesivõimlemise õiged võtted on treeningul omandatud, võib edasi treenida omal käel! Kõnd ja kepikõnd on head treeninguviisid
Komöödiad olid mõeldud rohkem rahva naerutamiseks. Nendes näidati tuntud inimesi koomilistes olukordades ja pilgati isegi jumalaid. Lemmikteemaks oli ka rumal ja sõnakuulmatu ori. Esialgsetes näidendites esines koor (10-15 inimest) ja üks näitleja, hiljem tuli näitlejaid juurde aga kooril oli ikka oma oluline roll. Etendus oli justkui kahekõne näitleja ja koori vahel. Näitlejad kandsid tegelaste meeleolu edasiandmiseks maske ja olid alati mehed. Maskid olid iga näidendi tegelase jaoks erinevad, et vaatajal oleks lihtsam neid ära tunda. Maskidel olid suured suuavad, et hääl kaugele ära kostaks. Mõnikord olid need kahepoolsed : ühelt poolt rahuliku ja teiselt poolt vihase ilmega. Sellest ajast on pärit tänapäevani teatri sümboolikana kasutatav nuttev ja naerev mask.
EEPIKA suurima mahuga kirjanduszanr; mis omab vastet pragmaatilises keele-kasutuses: mittefiktsionaalne jutustamine (ajalookirjutus; elulugu, reportaaz jne). Narratoloogia Jutustamise strukturalistlik analüüs kõige sagedamini kasutatakse romaanide analüüsimisel. Narratiivsed tekstid (`narrare' ld. jutustama). Loo aeg loo sündmustele kuluv aeg. Teksti aeg mingiks loo ajavahemikuks kulutatud teksti hulk. Teksti aeg on mõõdetav näiteks sõnade või lehekülgede arvu kaudu. Narratiivi aeg loo aja, teksti aja ja lugeja ajakogemuse ühendus (mis on alati mitmetine) Narratiiviteooria eeldab narratiivse teksti ja fiktsionaalse maailma eristamist. Lugu narratiivis esitatud sündmused Tekst sündmuste esitatud (nt kirjapandud) kuju narratiivis Jutustus jutustamine sündmuste jutustamine narratiivis Jutustaja teadvus, kes jutustab (ja tõlgendab) lugu Vaatepunkt e fookus; paik või teadvus, kust loos toimuvat nähakse (ja tõlgendatakse) Fi...
ÖKONOOMIKA ÜLESANDED 1: MAJANDUSE PÕHIPROBLEEMID TURUMEHHANISM 1 1. Tooge näiteid nimetatud teadustest: 1) Loodusteaduste hulka kuuluvad..... 2) Ühiskonnateaduste hulka kuuluvad............ 3) Reaalteaduste hulka kuuluvad.............. 4) Humanitaarteaduste hulka kuuluvad ............ 2 1. Tooge näiteid nimetatud teadustest, vast. : 1) Loodusteaduste hulka kuuluvad: füüsika, keemia jm. ..... 2) Ühiskonnateaduste hulka kuuluvad: filosoofia, sotsioloogia, ajalugu jm............. 3) Reaalteaduste hulka kuuluvad:matemaatika, füüsika, bioloogia.............. 4) Humanitaarteaduste hulka kuuluvad:psühholoogia, ajalugu, filosoofia ............ 3 2. Valige ainuke õige või kõige õigem vastusevariant. Tõmmake sellele ring ümber 2.1. Majandusteadus on: a) humanitaarteadus b) tehnikateadus...
Kunsti kontrolltöö (29.10.2013) Sürrealism, dadaism, kubism, futurism, art-deco Sürrealism Sürrealism sai alguse pärast Esimest maailmasõda Pariisis. Selle liikumise eesotsas oli kirjanik ja kriitik André Breton. Kunstis üritati harrastada mõistuse kontrollist vaba, juhusest lähtuvat joonistamist-maalimist. Sürrealism on fantaasiakunst, kus olendid ja esemed ühendatakse omavahel ebatavalistesse seostesse, saades nii unenägusid meenutavaid kujutluspilte. Eelkäijateks olid prantsuse luuletaja Arthur Rimbaud ( tema poeemid on nagu unenäod), eeskujuks olid ka Francisco Goya, samuti kunstnikelt-sümbolistidelt ja rühmituselt ''Dada''. 1924. a. avaldas kirjanik Andre Breton Pariisis sürrealismi manifesti, tuginedes psühhoanalüüsi rajaja Sigmund Freudi õpetusele. Sürrealistid: 1.) Salvador Dali kuulsaim sürrealist, vahel sooviks ta nagu vaatajais võigastust tekitada: kord maalib toore liha karva monstrumeid, kord roiskuvaid korjuseid. Tema ...
Kunstnikud ülistasid moodsat tsivilisatsiooni ja tehnoloogilist progressi. Futurismi ideed, eriti uuenemise kui omaette väärtuse rõhutamine ja kõikide kunstiliikide, kogu kultuuri uuendamispüüded mõjusid avangardse kunsti arengut rohkem kui futuristlikud teosed. Siiski on ka need üheks oluliseks sammuks abstraktse kunsti poole. Futuristid kujutasid rütmikat linnaelu, kaasaegset tööd ja masina liikumise hoogu. Liikumise edasiandmiseks kujutavas kunstis oli põhimõtteliselt kaks teed. Esiteks oli võimalik ühel pildil kujutada sama objekti mitut järgnevat asendit, kusjuures objekt ise on kujutatud enam-vähem realistlikult. Seda tüüpi on näiteks pilt, kus daami sibaval koerakesel on palju jalgu. Näidatakse ka võnkuva keti mitut asendit ja daami seelikuvoltide lainetamist. Sellist futuristlikku teost võib ette kujutada kui joonisfilmi järjestikuste kaadrite koondamist üheks pildiks.
jumaldatud vennast järele jäänud tühja kohta. Dalil oli ka kolm aastat noorem õde Ana Maria. Esimest korda õppis Dalí joonistamist 10-aastaselt. Poisike tundis suurt huvi Cadaquesi nõia igapäevaste tegemiste, mõttemaailma ja seletuste vastu. Eriti nautis Dali nõia selgitusi unenägude ja loodusnähtuste kohta. Dalistide arvates sai kunstnik Lidiast inspiratsiooni, mis oli aluseks temale omase paranoilis-kriitilise nägemuse edasiandmiseks oma sürrealistlikus loomingus, kus loodus saab ebatraditsioonilisi vorme ja kooslusi. Ta tundis huvi psühholoogia vastu ja luges Kanti, Voltaire'i ja Nietzsche teoseid. Ta õppis 1916. aasta sügisest kuus aastat linna kunstikoolis joonistamise ja kompositsiooni põhialuseid. Need õpingud olid tähtsad tema kunstnikuks kujunemisel. Debüütnäituse korraldas ta neljateist-aastaselt. 1919. aastal, viieteistkümne aastasena, asutas Dalí koolilehe, milles kirjutas suurte
.............................................................. 4 2. UURING – KOLMANDA KLASSI LASTE ÕPPIMISOOVID ERINEVATE KEELTE OSKAMISEKS LISAKS JUBA KOOLIS ÕPITAVATELE KEELTELE ................... 5 3. KOKKUVÕTE ………………………………........................................................ 5 KEEL- INIMESTEVAHELINE SUHTLUSVAHEND Keel on inimese kasutatav arutluse vahend, mis koosneb häälitsustest, sõnadest ja žestidest inimese mõtete ja tähenduste edasiandmiseks. Nüüdismaailm ja keeled Planeedil Maa elab praegu ligikaudu 7 miljardit inimest, kes räägivad kokku umbes 6000 kuni 7000 erinevat keelt. Kõige rohkem erinevaid keeli räägitakse Aasias ja Aafrikas. Euroopas, kuhu kuulub ka Eesti, on ligikaudu 225 erinevat põliskeelt. Eesti põliskeel on eesti keel. Igas Eesti naaberriigis räägitakse erinevat põliskeelt. Soomes räägivad soomlased soome keeles. Lätis räägivad lätlased läti keeles. Rootsis
puhul kaugemaid esemeid kujutatakse sinakates toonides või ähmasemate piirjoontega. Tegelikkuse illusiooni loomine nõudis teoreetilisi teadmisi anatoomiast ning täiuslikku joonistusoskust, et piiritleda vorme ja detaile: läbipaistvaid loore, tikandeid, kangaid, lilli, vilju jne. Algul staatilised ja tihti kolmnurksed kompositsioonid kaldusid 16.saj lõpus suurema keerukuse ja liikuvuse poole. Abstraktse ruumi andis 15 saj edasi ühtlane ja selge valgus. Vormide paremaks edasiandmiseks lasutati küljelt (sageli parempoolsest osast) langevat valgust. Kompositsiooni üld- ja üksikosade mõju suurendamiseks kasutati tumedate ja heledate toonide vastandamist. Leonardo da Vinci kasutas esimesena väljendusvahendina sfumaatot, pehmete värvus- ning sujuvate valgus- ja varjuüleminekutega maalimisviisi. 16. sajandil jõuti maalis elulisuse mulje loomiseni. Õpiti edasi andma loomulikke poose, liikumist, mitmesuguseid tundeid
See on aga meie argikogemusega täiesti vastuoluline tõdemus. Millisel moel ei ilmne siis meie klassikalise mehaanika alusel toimivas argipäevas mittelokaalsed efektid? Kuna kvantmehhaanika ennustused katsetulemuste kohta on seniteadaolevalt absoluutselt õiged peab õige olema ka kvantmehhaanikas sisalduv mittelokaalsuse efekt, aga ehkki mittelokaalsed efektid on olemas, ei saa neid mingil moel kasutada detekteeritava signaali edasiandmiseks. Ehk nende abil ei saa mittelokaalselt kanda edasi informatsiooni, ja sellega rikkuda nii relatiivsusteooria lokaalsuse printsiipi. Täpsemalt: on võimatu kodeerida informatsiooni põimunud kvantolekus elektronpaarile otsustes kas viia läbimõõtmine esimesel elektronil või mitte, või siis otsustesse millise omaduse mõõtmine läbi viia. Kuna sellistel otsustel ei saa olla vähimatki mittelokaalset iseloomu. Samuti on võimatu kodeerida infot
erinevatest mälestustest ning tunnetest. Meid kõiki valdavad pidevalt eri sündmustikest tingitud mitmesugused emotsioonid. Mul on aga küsimus, miks mõjutavad värvid inimeste tundeid? Miks tekkitab punane inimestes viha ja ärevust? Miks tajume sinist kui külma tooni ning miks tekitab see meis kurbustunnet? Miks seostavad inimesed juba lapsest saadik kollast rõõmu ja helgusega? Ühest vastust ei näi olevat kellelgi. Ometi on kunstnikud juba aegade algusest tunnete väljendamiseks ja edasiandmiseks kasutanud värve. EHK VÕIKS SELLE LÕIGU ÜLDSE ÄRA JÄTTA SIIN?? 2 Soovisin värvide mõju järele katsetada. Ma arvan, et ühte kindlalt emotsiooni maalil väljendada on pea võimatu, sest kõik tunded on omavahel tihedalt seotud. Iga tunne on justkui kiirelt voolav jõgi, mille harusid ei jõua kokku lugeda. Mingisugused konkreetsed tunded võivad meid läbida
kutsealaseid oskuseid ja omab teadmisi enamasti kutsealasel väljaõppel, vastutab oma tööülesannete täitmise eest. Teisel tasemel täidab töötaja tööülesandeid erisuguses olukorras, kutsealasel väljaõppel omandatud oskustele ja teadmistele omab vilumust ja kogemust, töötab iseseisvalt. Kolmandal tasemel töötaja täidab tööülesandeid erisugustes ja vahelduvates olukordades, omab meisterlikkust, omab valmisolekut kutsealaste oskuste ja teadmiste edasiandmiseks, korraldab ressursside jagamist ja teiste tööd ning vastutab selle eest. Neljandal tasemel töötaja täidab analüüsimist ja otsustamist eeldavaid tööülesandeid muutuvas olukorras, omab kutsealaseid teadmisi ja oskusi; korraldab ressursside jagamist ja teiste tööd ning vastutab selle eest. Viiendal tasemel töötaja täidab teadmiste laiendamist, probleemide lahendamist, teaduslike teooriate ja mõistete rakendamist, olemasolevate teadmiste