Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"patuks" - 80 õppematerjali

thumbnail
1
doc

"Hingede öö" Karl Ristikivi

Hingede öö 1.Tegevusaeg ja koht Stockholm, vana aasta õhtu; 20 saj. keskpaik 2. 3,4 lausega sisust On vanaaastaõhtu, peategelane hulgub üksi tänavatel ringi, kuni jõuab mingisse majja, kus kõik paistavad teda tundvat. Peategelane satub kontserdile, näitusele(kus on ainult 1 pilt), teatrietendusele(mis on eesti keeles ning keegi peale tema seda ei mõista), kohtub erinevate isikutega ning satub ka tunnistajapinki. Lõpuks jõuab peategelane majast välja tänavale(kuigi ta liikus kogu aeg ülesse ja oleks pidanud kusagil katusel olema) 3. Probleemid, analüüs, näited 1)Kuidas mõjutab meid uus keskkond ning uued inimesed? Seiklused uues keskkonnas paeluvad peategelast oma kummalisuse ja salapäraga, maailm mis jääb valjapoole maja tundub peategelasele mõttetu ja isegi tülgastav. Teose lõpuks saab peategelane aru, et ta igapäevaelu on tegelikult seesama, mis maagilises hooneski - sama juhuslik ja mõistatuslik. K...

Kirjandus → Kirjandus
307 allalaadimist
thumbnail
2
doc

"Dekameron" Giovanni Boccaccio

süüdlase. Ta läks talli ja kuulas kõigi teenrite südamelööke. Kui ta kõige puperdavama südamega teenri oli üles leidnud, lõikas kuningas temalt juuksetuti ära, et hommikul poissi ära tunda. Poiss aga omakorda lõikas öösel teistel teenritel samasuguse tuti juustest maha ja hommikul ei tundnud kuningas süüdlast ära ning poiss pääses ainult hoiatusega. Jutust võib välja lugeda, et ahistamine ja abielurikkumine oli häbiväärne tegu ja seda peeti suureks patuks. Samas näeme siin ka seda, kuidas nutikas tallipoiss tänu oma leidlikkusele suutis end kuninga viha eest päästa. Raamatust sai aimu, millised oli tolle aja kombed ning mida peeti patuks ning tauniti. Raamatu probleemid kattuvad mõnevõrra tänapäeva probleemidega ning seda oli üsna lihtne lugeda. Sander-Sebastian Värv 10.C

Kirjandus → Kirjandus
65 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Seitse surmapattu

vaev. Majanduse tunnis nähtud video ehmatas mind see, et lõunamaades saavad talunikud ja töölised kohvi tootmise eest ainult kopika, kui samal ajal müüakse meil seda kui kulda. Kohvi hind ainult tõuseb. Austuses tööliste suure töö eest, tuleks väärtustada seda, mis tänu neile meil laual on ja mitte ainult seda lihtsalt otstarbetult kasutada. Iha on millegi vastupandamatu tahtmine. Suur iha tuleb südamest ja hingest millegi järele. Minu meelest ei saa iha lihtsalt nimetada patuks, kuna minu jaoks ei ole patt millegi tahtmine või unistamine. Iha muutub siis halvaks kui hakatakse oma vajadust valimatutel viisidel rahuldama, valitakse selliseid teid, mis toovad rohkem kahju või kasu. Päris palju leiab liiga suurt iha seebikate temaatikas, kus tapetakse näiteks oma unelmate printsi pärast oma konkurent. Ihaga on kõik kontrolli all kui see vastab normaalsuse piiridele ning selle täitmiseks ei võeta midagi ekstravagantset ette.

Kirjandus → Kirjandus
19 allalaadimist
thumbnail
26
pptx

Vanausuliste köök

Ristimine toimub ristitava kolme üleni vettekastmisega. Kasutatakse vana bütsantslikku ikoonimaalimisstiili.  Jumalateenistused on pikad, palvetades tehaks rohkelt kummardusi, sealhulgas maani kummardusi, mille ajal käed toetatakse väiksele vaibakesele. Eriti konservatiivsed vanausulised nõuavad, et jumalateenistusel tuleb kanda traditsioonilisi palverõivaid.  Rangemates sektides pole meestel lubatud habet ajada, ei tohi juua kohvi, suitsetamist peetakse patuks. Eriti ranged vanausulised ei jaga isegi oma toidunõusid ja tarbeesemeid võõrastega.  Peipsiäärsed vanausulised on peaaegu kõik omavahel suguluses, naabrid või tuttavad, sest segaabielud on harvad. Nad teevad selget vahet, kes on oma ja kes võõras. Toidu valmistamine  Toitu valmistati sarnaselt Setu küladega suurtes ahjudes hautades. Valmistatav toit laoti malmpotti ja lükati hargiga ahju. Tänapäeval on igas majapidamises ahjude

Kultuur-Kunst → Eesti rahvakultuur
4 allalaadimist
thumbnail
1
rtf

Palsameerimine

Palsameerimine minevikus ja tänapäeval Muistses Egiptuses võis surnukeha palsameerimise viis sõltuda perekonna ühiskondlikust seisundist. Jõukas pere võis ilmselt valida järgmise protseduuri: aju eemaldati metallinstrumendi abil ninasõõrmete kaudu. Seejärel töödeldi kolpa vastavate rohtudega. Järgnevalt võeti välja kõik siseorganid peale südame ja neerude. Kõhukoopasse sisse pääsemiseks tuli kõht lahti lõigata, mida peeti aga patuks. Palsameerijad valisid olukorra lahendamiseks lõikaja, kes pidi kõhu lahti lõikama ja peale seda kiiresti linnast lahkuma, sest seda pattu karistati needmise ja kivirahega. Pärast kõhuõõne tühjendamist pesti see hoolikalt. Ajaloolane Herodotes kirjutas: "Nad täidavad tühimiku puhtaima peenekshõõrutud mürri, kassia ja igasuguste muude vürtsidega, väljaarvatud viiruk, ning õmblevad avause kinni" Seejärel keha dehüdrateeriti ehk vabastati veest 70 päeva soodalahuses leotades.

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
19 allalaadimist
thumbnail
2
doc

KUNSTIAJALUGU

Millise riigi järglane oli Bütsants? Kaua see riik püsis? Bütsants oli Rooma riigi järglane. See püsis üle 1000 aasta. 395 pKr-1453 pKr. Kes oli Bütsantsi tähtsaim valitsejapaar? Milline tähtis kirik ehitati nende ajal? Keiser Justinianus I ja keisrinna Theodora oli Bütsantsi kuulsaim valitsejapaar. Nende ajal ehitati Hagia Sophia katedraal. Milline uudne lahendus saavutati viklite abil (kus neid kasutati)? Kupleid sai ehitada ristkülikukujuliste ruumide kohale viklite abiga. Millise kujuga on San Vitale kirik Ravennas? San Vitale kirik Ravennas on kaheksatahuline. Mis teeb Hagia Sophia kiriku nii monumentaalseks? Hagia Sophia katedraal pakub nii suurt huvi kõigepealt konstruktiivses mõttes. Siin on lahenduse leidnud pikaajalised otsingud ja katsetused- püüd ühendada toredat ja lütsantslikule vaimulaadile nii lähedast tsentraalehitist ning pikergust basilikaalset hoonet, mis oli kõige sobivam ristiusu jumalateenistuseks Mis on tsentraal...

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
16 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Retsensioon: Võlanõudjad

Tänud õiglasele kohtuotsusele jäi pankuri soovi siiski täitmata ning liigkasuvõtja jäi kõigest ilma oma rahast ning ka kättemaksust. Etenduses mängisid paljud tuntud näitlejad nagu Jan Uuspõld, Hendrik Toompere Jr Jr, Mait Malmsten, Taavi Teplekov, Marta Laan, Merle Palmiste, Märt Avandi jne. Minule avaldas kõige rohkem muljet Mait Malmsteni liigkasuvõtja, juut. Tol ajal peamiselt intressiga laenud andsidki ainult juudid, kuna piiblis peeti vaheltkasuvõtmist patuks ning kristlased seda teha ei tohtinud. Sellele seigale oligi kogu see lugu minu arvates üles ehitatud. Veneetsia kaupmees, keda mängis Jan Uuspõld, andis ka laenu, kuid ilma vaheltkasuta. Ta tegi seda lihtsalt heast südamest. Selgelt väljendas see seda, et üks oli hea, teine paha. Lavakujundus oli väga leidlik. Tegevuskoha või aja muutumisest anti märku lava tagaosas oleval ekraanil. Ekraanil vaheldusid pildid, mis kirjeldasid tegevuskohta või aega

Kirjandus → Kirjandus
15 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Rüütlikirjandus ehk Kurtuaasne kirjandus

Rüütlikirjandus ehk Kurtuaasne kirjandus Rüütlikirjanduses tõsteti esile kõige olulisemaid rüütlivoorusi: vaprus, jäägitu ustavus senjöörile, vagadus ja suuremeelsus. Lisaks sellele ülistatu rüütli truud armastust mõne aadlineiu vastu. Rüütlikirjanduses eristuvad kolm põhi zanri: kangelaseepos, rüütliromaan ja armastusluule. Kangelaseeposte autorid on meile enamasti teadmata. Teemad ammutati traditsioonilisest mütoloogiast ja reaalsetest ajaloolistest sündmustest. Kuulsaim prantsuse eepos ,,Rolandi laul" põhines tõestisündinud seigal. Ajaloosündmuse täpsusele pole teoses siiski eriti rõhku pandud. Sakslaste ,,Nibelungide laul" ammutas oma ainese muistsetest germaani legendidest, mille juured viivad tagasi rahvasterändamise aega. Süzee langeb osaliselt kokku skandinaavlaste ,,Vanema Edda" laulude sündmustikuga. Ka rüütliromaanide temaatika ammutati enamasti muistsetest pärimustest, mida ...

Ajalugu → Ajalugu
29 allalaadimist
thumbnail
19
ppt

Šindoism

Peamised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. 2. Armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. 3. Kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. 4. Matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele. Neid korraldatakse sageli. Patt ja ebapuhtus - Sintoism ei pea midagi iseenesest patuks. Teatud teod tekitavad rituaalse ebapuhtuse, millest tuleb vabaneda meelerahu ja hea käekäigu huvides, mitte sellepärast, et ebapuhtus oleks iseenesest väär. - Elusolendite tapmisel omaenda elu jätkamiseks tuleb olla tänulik ja tunda aukartust. - Need, kes ei võta arvesse teiste inimeste ja kamide tundeid, toovad enesele hukatust. Sellise hoiaku kõige hullem väljendus on kellegi elu võtmine oma kasuks või lõbuks. Kamid ja nende peajumal

Kultuur-Kunst → Kultuur
4 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Fausti ülevaade

teel hukatusse ja väidab, et ta ei pea isegi sekkuma. Ta on nii enesekindel, et sõlmib lepingu Issandaga, et suudab Fausti pöörata kurjuse teele. Mefistofelese arvamus: „Ma olen osa jõust, kes kõikjal tõstab pead ja kurja kavatseb, kuid korda saadab head.“; „Ma olen kõike eitav vaim. Kõik see, mis sünnib iga tund, on otsast peale äpardund ja väär, et jälle saada olematuks. Seepärast on mu eluring kõik, mida hüüab paheks, patuks ja hävituseks inimhing.“ Inimesed on Jumalast loodud ja ei ole võimalik neid viia sellisele eksiteele. Nad kõik taipavad, et on olemas ainult üks õige tee. Mefistofeles arvab, et Fausti eksirännakud on tingitud kurjusest. Ta ei taipa, et Faust on otsingul ja sellel teel võib teha vigu, aga need viivad õigele teele veelgi lähemale. Arvan, et Mefistifeles avaldas Faustile elu mõtte, kuid mees ei suutnud seda

Kirjandus → Kirjandus
25 allalaadimist
thumbnail
3
doc

BÜTSANTS KUNSTIS G1

9. Miks on bütsantsi kunsti suhteliselt vähe säilinud? Millist osa mängivad siin türklased? Bütsantsi maalikunsti on katkendlikult säilinud, sest Väike-Aasia ja Kreeka jäid alates 15.saj islamiusuliste türklaste alla. Islami usk keelas elusolendite kujutamise kunstis, pidades seda patuks. Kui 1453 aastal langes Konstantinoopol türklaste kätte siis katsid nad Hagia Sophia kiriku seinte ja kupplte, mosaiik- ja marmorkaunistused krohviga. Hagia Sophia kirik muutus islamiusuliste moseeks. 10. Miks leidub just Itaalias bütsantsi arhitektuuri

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
10 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Kirjand: "Olemise talumatu kergus"

massimõrvamistel kokku: ühele lask pähe ja seejärel mõlemad kinniseotuna üle sillaääre. Karm, kuid reaalsus- üks mees otsustab rassi olemisõiguslikkuse üle... Terve ajaloo vältel, ei ole juutidel olnud kerge elu. Neil võib olla füüsiliselt kerge, aga vaimselt talumatult raske kui rassina on alavääristatud lugematuid kordi minevikust tänapäevani. Sõna juut teine tähendus on hea ärivaimuga inimene, kes kaudsemas mõttes ei pea patuks ka ostjate lihtsameelsuse ärakasutamist. See võibki olla alusepanijaks enamike inimeste raevule nende vastu. Kas juudiks sünnitakse või on saab määravaks ümbritsev keskkond? See põimub mõttega, kas sünnitakse või kasvatakse lihtsameelseks? Nagu teada, on lapse elu lill, kuni kasvab lasteaiast välja ja tekivad esimesed probleemid, mille lahendamisega peab ise hakkama saama. Sellest järgnevalt paneb nooruk paika, kuidas elada. Elu on nii lihtne, kui lihtsaks seda elatakse. Valides

Kirjandus → Kirjandus
73 allalaadimist
thumbnail
2
doc

KT: Valgustus, Põhjasõda, Ameerika avastamine

4 ­ 1739 ilmus välja esimest korda eesti keeles piibli täielik tõlge. Tõlkijaks oli Anton-Thor Helle. 4 ­ Vennastekoguduste liikumise positiivne külg: Seal, kus tekkisid Vennastekogudused vähenesid vargused, käidi vähem kõrtsis ja inimesed töötasid usinamalt. Negatiivse külg oli aga et: Vennastekoguduste liikumine tõi kaasa usulise fantismi, loobuti ehetest ja riietuti musta, ning igasugused pidustused ja maised lõbustused kuulutati patuks. 5 ­ Eurooplased kutsusid Indiaanlasi punanahkadeks ja indiaanlased kutsusid vastu Eurooplasi kavhanägudeks. 5 ­ Iseseisvuse väljakuulutamine toimus läbi iseseisvusdeklaratsiooni 1776, mis kuulutas 13 kolooniat iseseisvateks riikideks. 5 ­ Legendi järgi tekkis Ameerika lipp sedasi, et üks kolonist riputas teiba otsa oma triibulise voodikoti. 5 - Iseseisvussõjas kasutasid Ameeriklased lahkrivi taktikat, ehk nad ei olnud pikkades

Ajalugu → Ajalugu
14 allalaadimist
thumbnail
3
rtf

Rüütlikultuur- ja kirjandus

kutselised luuletaja, kes olid nii sõnade kui viisi autorid, sest lüürikat esitati muusika saatel. Nende ettekandmine oli auväärne asi. Kuna anonüümsete rahvalaulikute asemele astunud trubaduuride luule oli muusikast lahutamatu siis algas ka ilmaliku muusika areng. Rüütlikirjandus ei sisalda ainult kangelaslikkust (laulud muinasrahvaste pärimuslike saagade ainetel), vaid ka eetilist ideaali. Lüürika aineks oli armastus, naudingud ja seiklused - kõik see, mida kirik pidas patuks. Korraldati lauluvõistlusi ning kujunes välja omapärane feodaalne daamikultus, mis andis tunnistust ka ühiskonnaelus toimunud muutustest: varem õiguseta naised võtsid provanssaali kultuuri õitseajal juba innukalt osa seltskonnaelust, mõned isegi luuletasid. Paraku katkes see areng 1209 alanud ristsõjaga Lõuna-Prantsusmaa ketserluse vastu. Paavst Innocentius III üleskutsel laastas rüütlivägi maa ja hävitas kultuurikeskused. Tegevust alustas inkvisitsioon

Ajalugu → Ajalugu
43 allalaadimist
thumbnail
4
odt

Alkohoolsed joogid

maale alkohooli tarbimist. Kuid see habemega müüt, et joomine kuulub vene rahva traditsioonide hulka ei ole muud kui tühi jutt. Nimelt ajaloolane ja etnograf, prof. Kostomarov (1817-1885) lükkas selle arvamuse ümber. Ta tõestas, et Muinas Venemaal tegelikult joodi vähe; vaid üksikute pühade puhul keeti medovuhhat, meskit ja õlut, mille kangus ei ületanud 5-10 kraadi. Klaas lasti ringlema ja igaüks sai lonksu. Argipäevadel märjukest ei tarvitatud, joomist kui sellist peeti suurimaks patuks ja häbistati. Üle maailma tuntud vene viin tekkis ilmselt hoopis tatarlastevallutuse ajal. Ka siin maal tehti esimest viina just kloostri seinte vahel, 15 sajandi keskpaigas. Üleüldse paljud jumalakojad, aapteegid ja ravitsejad on kasutanud alkoholi erinevate tõmmiste, tinktuuride ja arstirohtude valmistamiseks, mis oli mõeldud erinevate haiguste ravitsemiseks, nii sees- kui välispidiselt. Polegi ime - alkohol oli märksa effektiivsem kui vesi, lisaks sellele hinnati ta

Toit → Kokandus
6 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Balthasar Russow

tema juurde. Samuti toimisid ka kõik toomhärrad ja abtid. Kui mõni toomhärra tuli oma naisega Tallinnasse, ei julgenud ta piiskopile ja teistele toomhärradele öelda, et see naine on ta seaduslik abikaasa vaid ütles, et ta on sohinaine ja ümmardaja. Kui keegi kuulis sellest et seaduslik abikaasa, anti talle vastutasuks midagi et ta vaikiks. See nimelt oli neile pühadele katoliku inimestele suureks häbiks ja patuks." Oma laulatatud naisega kokku elamine oli 16.sajandil Tallinnas häbiasi! Mis me siin kurdame tänase Tallinna patuelu üle kui 500 aastat tagasi oli asi veel hullem! Ning seda moraalilangust ei saa enam nõukogude okupatsiooni kaela ajada. On täitsa võimatu, et Russow sellise seiga ise välja mõtles. Kroonika linnaelu oli tollal Russowi lugejaskonnale hästi teada. Eestlane Russow esineb ka väga rahvuskriitiliselt: "Kuna aga valitsejad,

Kirjandus → Kirjandus
114 allalaadimist
thumbnail
16
ppt

Sümbolism. Charles Baudelaire.

Charles Baudelaire ja sümbolism Carolin Laubre Tallinna Reaalkool Tallinn 2009 Realism ja romantism Romantism Realism · 1789-1830 · 1830-1870 · Eelkäija sentimentalism · Kokku põimumine · Eeldus: Suur Prantsuse romantismiga Revolutsioon · Eeldus: vastuolu kodanluse · Rahulolematus kaasajaga; ja töölisklassi vahel minevik/tulevik · Materialism, positivism · Vastandumine; sisetunne · Kunsti eesmärk eneseväljendus · Välditi idealiseerimist · Ainestik argielust Realism ja romantism kirjanduses Romantism Realism · Luule · Romaan · Mässumeelne "äravalitu" · Sotsiaalsed olud · Kõrged ideaalid · Varjukülgede kirjandus -> · Loodus kri...

Kirjandus → Kirjandus
90 allalaadimist
thumbnail
5
odt

Kergejõustiku teke

Kergejõustiku kui iseseisva spordiala tekkimine ja võidukäik Sissejuhatus Enamus maailma rahvaid on tuletanud kergejõustiku nime kreekakeelsest vastest athlesis. Sellega tähistasid hellenid võistlust või harjutust, mis tegi noorukitest kehaliselt hästiarenenud ja tugevad mehed, nn. Atleedid. Üle maailma on kergejõustikul erinevaid nimetusi, kuid siiski aluspõhi jääb samaks. Inglastel athletic, prantslastel athletisme, sakslastel athletik, hispaanlastel athletismo, selliseid näiteid on veel palju. Ei saa märkimata jätta, et atleetikal on veel praegu ka laiem tähendus, hõlmates jõustikku või üleüldist sporti. Säärane kokkulangevus ei ole juhuslik. 80-90 aastat tagasi, kui kaasaegsed spordialad hakkasid Briti saartelt igasse maailmakaarde levima, võis pidada kergejõustikku tõesti kõige suuremat mitmekülgsust nõudvaks spordialaks. Kehaliste omaduste arendamise mitmekesisuselt on ta seda praegugi. Tihe seos inimese igapäevase teg...

Sport → Kehaline kasvatus
6 allalaadimist
thumbnail
6
doc

„Faust“ II

Ta suhtub kindlameelselt, et inimkond on teel hukatusse ja väidab, et ta ei pea isegi sekkuma. Ta on nii enesekindel, et sõlmib lepingu Issandaga, et suudab Fausti pöörata kurjuse teele. Mefistofelese arvamus: „Ma olen osa jõust, kes kõikjal tõstab pead ja kurja kavatseb, kuid korda saadab head.“; „Ma olen kõike eitav vaim. Kõik see, mis sünnib iga tund, on otsast peale äpardund ja väär, et jälle saada olematuks. Seepärast on mu eluring kõik, mida hüüab paheks, patuks ja hävituseks inimhing.“ Inimesed on Jumalast loodud ja ei ole võimalik neid viia sellisele eksiteele. Nad kõik taipavad, et on olemas ainult üks õige tee. Mefistofeles arvab, et Fausti eksirännakud on tingitud kurjusest. Ta ei taipa, et Faust on otsingul ja sellel teel võib teha vigu, aga need viivad õigele teele veelgi lähemale. 2. Kurjust võib nimetada edasiviivaks jõuks, sest koos headusega tekib konflikt, mille järel tekib areng. Ainult headusega tekiks stagnatsioon

Kirjandus → Kirjandus
26 allalaadimist
thumbnail
18
ppt

Sikhism

sikhidele nende identiteedi. Enne oma siitilmast lahkumist sätestas ta ka, et guru Grant Sahib jääb sikhidele lõplikuks vaimseks autoriteediks. Guru Nanak Uskumise sisu- tõekspidamised ja reeglid Sikhidele on keelatud kõik joovastavad ained, nagu alkohol, tubakas jne, juuste lõikamine, muslimite riitustele vastavalt ettevalmistatud liha söömine. Abielurikkumist loetakse patuks. Sikh peab teise mehe naisesse suhtuma nagu oma õesse või emasse ning teise mehe tütresse nagu enda omasse. Sama kehtib ka sikhi naiste kohta. Naistesse suhtutakse kui võrdsetesse kogukonnaliikmetesse. Nad saavad võrdsetel alustel osaleda kõikides tseremooniates. Nad ei pea kandma loori. Kaasavara ja lahutus ei ole lubatud. Keha paljastavate riiete kandmist ja lihahimu ärgitavaid mõtteid peetakse häbistavateks.

Geograafia → Geograafia
18 allalaadimist
thumbnail
11
ppt

Šintoism

Armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. Kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. Matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele. Neid korraldatakse sageli. 6 Patt ja ebapuhtus Sintoism ei pea midagi iseenesest patuks. Teatud teod tekitavad rituaalse ebapuhtuse, millest tuleb vabaneda meelerahu ja hea käekäigu huvides, mitte sellepärast, et ebapuhtus oleks iseenesest väär. Elusolendite tapmisel omaenda elu jätkamiseks tuleb olla tänulik ja tunda aukartust. Enne söömist ütlevad jaapanlased: itadakimasu - võtan alandlikult vastu, et näidata üles tänulikkust toidu valmistajale ja kõikidele elusatele asjadele, mis on söögi valmistamisel elu kaotanud. Kui seda ei tehta, võidakse

Teoloogia → Religioon
65 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Küsimused ja vastused kunstiajaloos

Miks leidub just Itaalias nii palju bütsantsi arhitektuuri? Need on säilinud Ravennas, mis oli Bütsantsi võimu keskuseks Põhja-Itaalias. Ja nendest mõned jätkavad varakristlikku traditsiooni. Miks on bütsantsi kunsti suhteliselt vähe säilinud? Millist osa mängisid siin türklased? Sest Väike-Aasia ja Kreeka jäid alates 15. Sajandist islamiusuliste türklaste võimu alla. Islami usk keelas elusolendite kujutamise kunstis, pidades seda patuks. Seetõttu nad mõned juhul isegi hävitasid Bütsantsi kunstipära. Mida väljendas sõda piltide pooldajate ja pildieitajate vahel? Kuidas viimaseid nimetati? Usulise sisuga piltide pooldajad pidasid selliseid pilte pühadeks objektideks ja tihti kaasnes sellega usk, et pildid ise võivad imet teha ja usklikke aidata. Pildieitajad lähtusid aga samast põhimõttest millest islamiusulisedki. Nende arvates olid Jumal ja kõik pühad nähtused ülemeelelised, järelikult nähtamatud

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
68 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Anton Tšehhovi loomingu lühikokkuvõte

Anton Tsehhovi looming Tsehhovi novellide väikekodanlase põhitunns on inimväärikuse täielik puudumine ja teenistusvalmidus ning pugejalikkus `'kõrgemate'' ees. Selline motiiv leidub novellides `'Ametniku surm'' ning `'Paks ja peenike''. Humoristlike sa satiirliste novellide kogumik `'Kirjud jutud'' põhjustas kriitikas rohkesti vastukajasid. Koomilise ja traagilise põimumise esimesi näiteid on novell `'Mure'', mis räägib vanast teialist, kes viib hobusega oma haiget naist Matrjonat haiglasse. Mees tahaks naisele öelda, et neil neljakümnel koos elatud aastal on ta tegelikult naisest hoolinud, kuigi elu on möödunud kakeldes, riius ja viletsuses. Suurlinna inimese põhjatust üksildusest räägib novell `'Kurbus'', vaeslaste kibedast elust võõraste voli all räägib novell `'Vaska'' ja `'Magada tahaks''. 1887. Aastal ilmunud jutustuses `'Vaenlased'' on võimalik leida vääriliselt obejktiivses esituslaadis kirjanikule sümpaatsed ja antipaaatsed ini...

Kirjandus → Kirjandus
255 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Moliere konspekt

Ta väitis, et naine peab olema suhetes mehega vaba. Ta peab olema mehe sõber, mitte ori. Ta on öelnud, et armastust ei saa kasvatada, käskida ega sundida. Aga samas ei tohi armastust liiga vabaks lasta. Mingisugused normid, mõistusele alluvad, peavad siiski olemas olema, ning neid peab alati järgima. MUIDU KAVALDAVAD NAISED MEHED ÜLE Moliere pidas õigeks, et naiselik mõistus peab alluma mehe mõistusele. Peenutsejad mehed tunnistasid armastuse patuks, tabuks. Naised aga mõtlesid teisiti (tegelased): "Kas tõesti taevas peaks seda pahaks panema, mis nõnda meeldiv on, et üldse muud ei tahaks." Moliere jaoks on oluline armastus, kui moraalne tunne. Seepärast ei ole võimalik armastuses valetada ja silmakirjatseda. Sell ajal ei olnud tähtis siire tunde avaldamine vaid meelitsemine, mängimine tunnetega. 3. Järgmised satiirinooled olid suunatud pimesi uskumise vastu. Sellega andis ta

Kirjandus → Kirjandus
79 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Varakristlik kunst

keskmisse ruumi. Viiskuppelkirik-läheneb põhiplaanilt ruudule, kuid ülesehituses eraldub kõrgemana kreeka risti kujuline osa.Risti harude vahele jäävad madalamad hooneosad. 14. Miks on bütsantsi kunsti nii vähe säilinud? Millist osa etendasid siin türklased? Bütsantsi kunst on katkendlikult säilinud, sest Väike-Aasia ja Kreeka jäid alates 15. Sajandist islamiusuliste türklaste võimu alla.Islami usk keelas elusolendite kujutamise kunstis,pidades seda patuks. 15. Mis on ikoon? Milliseid omadusi usuti neil olevat? Mida kujutati ikoonidel kõige enam? Kuidas nimetatakse kirikute ikoonidega pildiseinu? Millises Itaalia linnas leidub palju bütsantsi mosaiike? Ikoon-usulise sisuga pilt.Traditsiooniliselt kujutati neil piltidel inimesi tardunud poosides ja ebaloomulikult pikaks venitatud figuuridega.Kirikute ikoonidega pildiseinu nimetatakse mosaiikideks.Ravenna linnas leidub palju bütsantsi mosaiike. 16. Millal hakkas kujunema Kiievi-Vene riik

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
37 allalaadimist
thumbnail
36
pptx

UUSAEG

UUSAEG 1500- 1918 Anna-Maria Aaso 2017 Tartu kunstikool Teemad ajajoon+ Suured maadeavastused+ Prantsusmaa+ Inglismaa+- Eesti- Inglise kodusõda Prantsuse Septembrirevo- revolutsioon lutsioon Pariisis Uusaja algus põhjasõda Viini kongress U 1500 1642- 1700- 1789 1814- 1870 1918 1605 60 21 1688 1756- 15 1813 1618- 1914 48 63 30aastane I maailmasõda 7aasta...

Ajalugu → Ajalugu
9 allalaadimist
thumbnail
5
odt

Jaapani kunst

Peamised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. Teiseks armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid.Kolmandaks kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. Neljandaks matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele ehk jumalustele. Sintoism ei pea midagi iseenesest patuks. Teatud teod tekitavad rituaalse ebapuhtuse, millest tuleb vabaneda meelerahu ja heakäekäigu huvides, mitte sellepärast, et ebapuhtus oleks iseenesest väär. Elusolendite tapmisel omaenda elu jätkamiseks tuleb olla tänulik ja tunda aukartust. Tänapäeva jaapanlased panevad endiselt suurt rõhku rituaalsetele fraasidele ja tervitustele. Enne söömist ütlevad jaapanlased (kuigi mitte kõik) ,,võtan alandlikult vastu", et näidata üles tänulikkust

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
43 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Kustiajalugu 19.-23.peatükk /küsimuste vastused)

Millal tekkis ristiusk? Aastal 313 kuulutas keiser Constantinus ristiusu lubaduks. Millises tolleaegses Rooma riigi piirkonnas tekkis ristiusk? Ristiusk tekkis Vahemere idarannikul Palestiinas. Mille poolest erines ristiusk roomlaste senistest usunditest? Roomlaste seniste usunditega võrreldes oli ristiusk väga radikaalne, nõudes usu ja igapäevase elu ühendamist, sõnade ja tegude ühtsust, Jeesuse kannatusterohke elukäigu eeskujuks ja ideaaliks pidamist. Roomlaste eetikaga olid vastuolus ka kristlaste alandlikkuse nõue, käsk armastada mitte ainult oma ligimesi, vaid ka vaenlasi, eriti aga mõte, et Jumala ees on kõik võrdsed. Mida tähendab messianistlik? Kes oli Messias? Messianistlik meelsus- usk Lunastaja (Messias) peatsesse uude tulemisse, mistõttu igapäevast elu, selle väärtusi ja kohustusi peeti eriti ajutiseks ja tühiseks. Kuidas nimetati ristiusulisi veel? Ristiusulisi nimetati veel kristlasteks. Miks kiusasid Rooma valitsejad algu...

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
73 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Absolutism Prantsusmaal ja Inglismaal 17.-18. sajand

9. Kuidas kajastus Versailles` õukonnaelus absolutistlik ühiskonnakorraldus? Kuningas valitses päikesena oma õukonna ja riigi üle ning tal ei olnud vähimatki kavatsust oma võimu kellegagi jagada. 10. Puritaanid, nende eetilised tõekspidamised. Puritaanlik ehk puritaan oli ajalooliselt "puhtausuline" ehk range usulise elukorraldusega inimene. Pidasid patuks tantsu, laulu ja muusikat, teatrit, naeru ja kõike lõbuga seonduvat. Ei pooldanud priiskavat elustiili. Iseloomult vaikivad ja sünged. Rõivamood tagasihoidlik ja tume, kujunes tänapäeva püsiv meestesoeng. Ümarpead ­ lihtsa soenguga parlamendi pooldajad versus kavalerid. 11. Charles I konflikt parlamendiga. 1638. a algas sotlaste ülestõus Charles I vastu, et mässu mahasurumiseks raha saada, oli kuningas

Ajalugu → Ajalugu
126 allalaadimist
thumbnail
5
wps

Šintoism

traditsioone edasi kannab. Peamised pidustused on seotud sünni ja abiellumisega. Armastus looduse vastu. Loodus on püha. Olla kokkupuutes loodusega tähendab olla lähedal kamidele. Loodusobjekte austatakse, sest nendes on kamid. Kehaline puhtusearmastus. Sintoistid kümblevad sageli, pesevad sageli käsi ja loputavad sageli suud. Matsuri: mis tahes pidustus, mis on pühendatud kamidele. Neid korraldatakse sageli. Patt ja ebapuhtus Sintoism ei pea midagi iseenesest patuks. Teatud teod tekitavad rituaalse ebapuhtuse, millest tuleb vabaneda meelerahu ja heakäekäigu huvides, mitte sellepärast, et ebapuhtus oleks iseenesest väär. Elusolendite tapmisel omaenda elu jätkamiseks tuleb olla tänulik ja tunda aukartust ning see tuleb viia miinimumini. Tänapäeva jaapanlased panevad endiselt suurt rõhku rituaalsetele fraasidele ja tervitustele.Enne söömist ütlevad jaapanlased "itadakimasu" (võtan alandlikult vastu), et näidata üles

Teoloogia → Usundiõpetus
56 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Dekameron

Ta läks talli ja kuulas kõigi teenrite südamelööke. Kui ta kõige puperdavama südamega teenri oli ülesse leidnud lõikas kuningas temalt juuksetuti ära, et hommikul poissi ära tunda. Poiss aga omakorda lõikas öösel teistel teenritel samasuguse tuti juustest maha ja hommikul ei tundnud kuningas süüdlast ära ning poiss pääses ainult hoiatusega. Jutust võib välja lugeda, et ahistamine ja abielu murdmine oli väga häbiväärne tegu ja seda peeti suureks patuks. Neljas lugu, mis näitas humanismi sellest vaatenurgast, et armastus ja abielu peaksid käima käsikäes ja mõlemad peaksid abielus olijad peaksid tundma ennast vabalt, rääkis provence´is elavatest rüütlitest Guillaume de Rousillonist ning Guillaume Guardastainist. Nad olid head sõbrad, kuid Rousillon hakkas oma sõpra põlgama, sest Guardastain armus ta naisesse ja naine armasta seda vastu. Rousillon tappis oma naise armukese, võttis välja ta südame ja lasi selle oma

Eesti keel → Eesti keel
173 allalaadimist
thumbnail
12
rtf

Vana-Egiptus

härg) Muumiad. Muistses Egiptuses võis surnukeha palsameerimise viis sõltuda perekonna ühiskondlikust seisundist. Jõukas pere võis ilmselt valida järgmise protseduuri: aju eemaldati metallinstrumendi abil ninasõõrmete kaudu. Seejärel töödeldi kolpa vastavate rohtudega. Järgnevalt võeti välja kõik siseorganid peale südame ja neerude. Kõhukoopasse sisse pääsemiseks tuli kõht lahti lõigata, mida peeti aga patuks. Palsameerijad valisid olukorra lahendamiseks lõikaja, kes pidi kõhu lahti lõikama ja peale seda kiiresti linnast lahkuma, sest seda pattu karistati needmise ja kivirahega.Keha pesti hoolikalt, kaeti looduslike sooladega ja jäeti 40 päevaks kuivama. Kuivanud keha mähiti aromaatsete taimede ja linade riidse sisse ning kaeti õlide ja vaikudega. Lõpuks mähiti talle ümber mitu kihti linast sidet, misjärel surnu oli valmis kirstu panekuks. Matused toimusid umbes 70 päeva pärast surma.

Ajalugu → Ajalugu
49 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Juri Lotman „Sümboolsed ruumid“

inimesed pole loodud selleks, et elada nagu jõhkardid, vaid järgida teadmisi ja virtu-t. Nagu Dante nii ka Odüsseus väljendab inimkonna tundmise sooviga saada teada maailma saladusi. Dante teadmine on seotud pideva tõusuga moraalsel teljel, mis tuleneb moraalsest täiuslikkusest. Dante käsitluses on olulised väärtused, mille najal ühiskond toimib. Ta peab oma teoses väärtuste või ,,märkide" eiramist suuremaks patuks kui kuritegu ise: kellegi halvale või valele teele kihutamine hullem, kui tegu, mis sellisele käitumisele järgneb (mõrv, rööv jne). Samuti on tapmine kergem patt kui vargus, ent reetmine on kõige raskem patt üleüldse. Kõigist hullemad on aga reeturid, kes eiravad kokkuleppeid ja kohustusi. Dante peab patte, mis on seotud märkide võltsimisega, raskemateks: patutegu on üksikjuhtum, kuid ettemääratud

Semiootika → Semiootika
21 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Ajaloo KT Pt. 7-13

sajandil eestisse jõudnud usuline äratusliikumine, mida iseloomustas patust pöördumise rõhutamine ,tundeline vabadus ja vaimulik lihtsus. ( hernhuutlus ) positiivsed tagajärjed : 1. kõrged moraalinõuded. 2. kohtades, kus vennastekogudused tekkisid, vähenesid vargused. 3. Rahvas ei käinud enam kõrtsis. 4. Mõisapõllul töötati usinamalt. negatiivsed tagajärjed: 1. täi kaasa usulise fanatismi. 2. Loobuti ehete kandmisest, riietuti musta. 3. Igasugused maised lõbustused kuulutati patuks. Pt. 11 Ameerika ühendriikide sünd Ranniku ja preeriaindiaanlased. Punanahad ja kahvanäod. Rannikuindiaanlased elasid paikselt lihtsalt hüttides. Naised kasvatasid maisi , aedvilju ja tubakat, mehed käisid jahil ja kalal. Preeriaindiaanlased sisemaal olid rändava eluviisiga, elasid telkides ning elatusid piisonijahist. Punanahad - eurooplased kutsusid nii indiaanlasi. Kahvanäod - indiaanlased kutsusid nii valgeid rahvaid. Põhja ja lõunapoolsed kolooniad Kokku kolooniaid 13.

Ajalugu → Ajalugu
5 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Moliere "Don Juan"

MOLIERE ,,DON JUAN" 1. peatükk 1. stseen: Sganarelle ja Don Juani naise teener Gusman omavahel räägivad, et Don Juan pettis oma naist. Don Juan ja Sganarelle olid linnast lahkunud. 2. stseen: Don Juan ning Sganarelle vestlevad. DJ tunnistab, et armunud teise, kuigi on Elviraga kihlatud. Ei pea patuks petmist. Sganarelle peab seda pahaks. DJ võtab nõuks uue armastuse röövida (too on kihlatud ning peabi abiellumas). Märgatakse Elvirat. Too oli oma teenri Gusmaniga DJ-le järgi tulnud. 3. stseen: Elvira nõuab DJ-lt lahkumise põhjust. DJ ütleb Sganarellele, et too räägiks, Sganarelle ei oska aga midagi kosta. DJ peab lõpuks ise rääkima ja ütleb, et tunded Elvira vastu pole endised. Elvira peab end rumalaks, et uskus DJ-d ja lubab talle, et taevas karistab teda. 4

Kirjandus → Kirjandus
500 allalaadimist
thumbnail
11
odt

Luuletajate elulugu ja luuletused(lühidalt)

. Mu keha palavikus näed, Must pime öö! Su pikad sõrmed - mustad käed Mu ümber löö, Mind võia, süüta ohvrileegiks Hing kanna jumalate joogiks... Ei muud kui õnnistust ma Sinult küsi, Must pime öö! Las' saavad patuks kehasunnid Ja elavaks öö surnud tunnid, Oh tule, naine, süüta põlema Ka Sina oma keha küünlad. Löö lahti hiiglajuuste koonlad, Nad laota üle meie mõlema!... Nii tagasi meid paradiisi viivad Siidpehmed öised kotkatiivad... Juhan Sütiste

Eesti keel → Eesti keel
56 allalaadimist
thumbnail
11
odt

REFORMATSIOON JA MARTIN LUTHERI PANUS KOOLI AJALUKKU

Lempeliust süüdistati vallandamisel esiteks korralageduses. Ta ise ütles, et tema elamine ja säng olid koolimajas, mis asus toomkiriku kõrval ja ta manitses poisse kümme korda päevas, Jumal ise võib seda kinnitada.Teiseks süüdistati teda rootsi keele mitteoskamises. Ise kinnitas ta aga, et ei keeldunud kunagi jutlustamast, kui pastor palus ja oli isegi siis nõus, kui öösel kell kümme toodi sõna, et hommikul kell kaheksa on vaja jutlust pidada. Kolmandaks patuks pandi talle koolimajas tütarlastega läbikäimist. Sellepeale kostis härra Paulus, et mõnede koolipoiste õed on saatnud oma vendi kooli, nagu seda ka mujal ette tuleb. Kui neist mõni pesigi tema riideid, siis alati poiste juuresolekul. Mitte keegi ei saavat aga väita, et ta oleks neist kedagi puudutanud. (Põldvee 2008 ,162-163) Lempeliuse täht lõi uuesti särama 1627.aasta suvel. Hiiumaal vabanes pastor Johann Teufeli

Pedagoogika → Pedagoogika
17 allalaadimist
thumbnail
8
rtf

Shakespeare "Hamlet" - sisututvustus

Kuninganna tuleb nuttes ja toob teate Ophelia uppumisest. Kuningas teeskleb kuninganna ees, et on suure vaevaga Laertese viha Hamleti vastu jahutanud ja avaldab kartust, et see võib taas hoogu saada. Viies vaatus I stseen: Kalmistu. Opheliale kaevatakse hauda. Hauakaevajad arutlevad, kas Opheliat ikka tohiks matta pühitsetud mulda, sest nende arusaamise järgi uputas ta end ise. Nad teevad järelduse, et kõrgest soost iskutel on õigus ka end uputada või puua, ilma et seda patuks peetaks. Hauakaevaja tööd jälgivad Hamlet ja Horatio. Hauakaevaja viskab kaevates välja kaks pealuud. Hamlet arutleb inimese kaduvuse üle. Uurib, kellele seda hauda kaevatakse. Ilmub rongkäik lahtist kirstu kandes, kirstus Ophelia. Hamlet ja Horatio hoiduvad varju. Laertes neab õe hulluse põhjustajat. Hamlet astub esile ja Laertes tungib talle käsitsi kallale. Nad lahutatakse. Hamlet kinnitab oma armastust nii Ophelia kui Laertese vastu ega mõista, miks viimane teda ründas.

Kirjandus → Kirjandus
106 allalaadimist
thumbnail
17
doc

Jumestuse ajalugu

peeneks ja need pidid algama küllalt lähestikku ninajuurelt, nagu Kreekaski. Kulmusid värviti nõega. Ovidius soovitas oma raamatus ka karusnahkadest valmistatud kunstlikke kulmukarvu. Kurtisaanid kasutasid ka kunstripsmeid. Moes olid ilusünnimärgid ja nendega varjati naha defekte. Keskaeg Keskajal elasid nii kosmeetika kui hügieen üle taandarengu. Naisideaal oli seotud katoliku kiriku loodud pildiga sündsast kaunist naisest. Naise olukord oli halb, jumestust ja isegi ehteid peeti patuks. Levinuim naiseideaal oli luikvalge neid, kellel on peaaegu läbipaistev nahk, juuksed valged kui puuvill ja silmad süütud, sinised. Moes oli pikk munajas nägu ning sügaval asetsevad silmad. Jumestust kasutasid vaid õukonnadaamid, näitlejannad ja kergemeelsed naised. Alusvärv oli kriitvalge ja puuderdatud. Nahka valgendati sidruni- ja piimavannidega, kulmud kitkuti välja ja juuksepiiri püüti nihutada nii kõrgele kui võimalik. Eeterlikkuse

Ajalugu → Ajalugu
134 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Ajaloo arvestus

türanni surma. 1649. aastal Charles I hukati. 19. mai 1649 kuulutati Inglismaa vabariigiks. Tegelikult kehtis riigis aga sõjaväeline diktatuur. Valimisi ei korraldatud, sest kardeti, et need toonuksid kaasa Cromwelli reziimi lagunemise. Parlament küll lagunes kuid uuel moodustamisel said hääleõigused vaid indenpendentide kogudused ehk jätkati Cromwelli reziimi. Äärmuslike puritaanlike vaadetega Cromwell oli rahva hulgas ebapopulaarne. Kõik lõbu oli kuulutatud patuks. Pärast Cromwelli surma pärandus võim ta pojale Richardile, kes aga loobus troonist. Pärast Cromwelli surma astus troonile hukatud kuninga poeg Charles ll. Kuulutati välja usuvabadus ning taasatati parlamendi ülemkoda. Pärast valimisi tekkis kaks leeri: toorid ja viigid. Toorid toetasid kuningavõimu ja anglikaani kiriku tugevdamist, viigid aga esindasid usulist tolerantsus ja õigust seista vastu kuninga omavolile. 1697 avaldati isikuvabaduste

Ajalugu → Ajalugu
12 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Goethe “Faust”

väidab, et ta ei pea isegi sekkuma. Ta on nii enesekindel, et sõlmib lepingu Issandaga, et suudab Fausti pöörata kurjuse teele. Mefistofelese arvamus: ,,Ma olen osa jõust, kes kõikjal tõstab pead ja kurja kavatseb, kuid korda saadab head."; ,,Ma olen kõike eitav vaim. Kõik see, mis sünnib iga tund, on otsast peale äpardund ja väärt, et jälle saada olematuks. Seepärast on mu eluring kõik, mida hüüab paheks, patuks ja hävituseks inimhing." Inimesed on Jumalast loodud ja ei ole võimalik neid viia sellisele eksiteele. Nad kõik taipavad, et on olemas ainult üks õige tee. Mefistofeles arvab, et Fausti eksirännakud on tingitud kurjusest. Ta ei taipa, et Faust on otsingul ja sellel teel võib teha vigu, aga need viivad õigele teele veelgi lähemale. 2. Kurjust võib nimetada edasiviivaks jõuks, sest koos headusega tekib konflikt, mille järel tekib areng.

Kirjandus → Kirjandus
104 allalaadimist
thumbnail
8
doc

M. Bulgakovi "Meister ja Margarita - põhjalik analüüs

Hävitab käsikirja. 1929 ­ meeleheide hakkab jõudma haripunkti. Totaalne tagakiusamine. Stalini isikukultus võtab ennenägematu ilme. Inimesi arreteeritakse öösiti, arreteerijad on ise aga järgmised ohvrid. MB julgus rääkida tõtt on imetlusväärne, kui arvestada, et tema sõpru-kirjanikke, lavastajaid, näitlejaid, intellektuaale kadus iga päev jäljetult või saadeti Siberisse (Jesua: kõige suuremaks patuks pean ma argust; MB on tunnistanud oma kohutavaid hirmuhoogusid, kuid julgus polegi hirmu puudumine, vaid selle ületamine). Samas pugemine ja kaasajooksiklus ei aidanud ka eriti (Vseviovi ,,Müstilise Venemaa" näide: 1934 toimus partei kongress, mida nimetati ,,võitjate kongressiks" ­ Stalini tiib oli saavutanud lõpliku võidu trotskistide-leninistide üle. Totaalne ja naeruväärne Stalini ülistamine ja lausvale Vm-l tegelikult toimuva kohta

Kirjandus → Kirjandus
624 allalaadimist
thumbnail
32
docx

Maagia ja seksuaalsus tantrismis

Kuidas mõista tantristlike õpetusi lähtuvalt religioossest, maagilisest ja rituaalsest kontekstist? Mida pakub tantrism inimestele? Läbi ajaloo on seksil ja seksuaalsusel olnud määratu võim inimeste üle. Seksuaalsus hõlmab inimeste käitumist, vajadusi, moraali ja kultuuri. Seksuaalsus on tihedalt seotud mitmetes ühiskondades kultuuri, religiooni ja maagiaga. Seda iseloomustavad ka piirangud, tabud ja keelud. Nõnda on peetud kristlikes maades suguühet patuks. Paljud religioonid näevad ette seksuaalsusest, erutustest ja seksuaalvahekorrast hoidumist. Neis on levinud tsölibaat ja aseksuaalsus. Siiski leidub mitmeid usundeid ja vaimseid traditsioone, kus on kasutusel meetodid seksuaaleneriga suunamiseks, muutmiseks ja rakendamiseks. Tuntumad nende hulgast on kindlasti tantristlikud tradistioonid budismis ja hinduismis. Ingvar Luhaäär on öelnud, et seksuaalsusel on olemas kolm valdkonda, dimensiooni või

Antropoloogia → Antropoloogia
5 allalaadimist
thumbnail
12
rtf

Nietzsche - Zarathustra eeskõne

" - nii küsib viimne inimene ja pilgutab silmi. Maakera on jäänud siis väikeseks, ja ta pinnal hüpleb viimne inimene, kes kõik teeb väikeseks. Ta sugu on hävimatu nagu maakirp; viimne inimene elab kõige kauemini. ,,Me oleme leiutanud õnne" - ütlevad viimsed inimesed ja pilgutavad silmi. Nad on jätnud need maad, kus külm ja kare oli elada: sest neil vaja sooja. Armastatakse veel naabrit ja hõõrutakse end tema vastu: sest neil vaja sooja. Haigust ja umbusku nad peavad patuks: käiakse tasa ja targu. Rumal, kes veel komistab vastu kive ja inimesi! Aeg-ajalt veidike mürki: see toob mõnusaid unesid. Ja palju mürki lõpuks: siis on mõnus surra. Tehakse veel tööd, sest töö on ajaviide. Kuid peetakse hoolt, et ajaviide liiga ei teeks. Pole enam vaesust ega rikkust: kumbki on liiga koormav. Kes tahab veel valitseda? Kes veel sõna kuulda? Kumbki on liiga koormav. Ei ühtki karjast ja üks ainus kari

Filosoofia → Filosoofia
135 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Kasvatus Hiina ja Islami kultuuriruumis

Tallinna Ülikool Kasvatusteaduse Instituut Kasvatus Hiina ja Islami kultuuriruumis Referaat Tallinn 2015 Sisukord Sissejuhatus ................................................................................. ..................................3 I Hiina Kronoloogiline ülesehitus ja ajalugu .....................................................................4 Religioon, rituaalid ja sümbolid ...............................................................................5 Naine Hiina kultuuriruumis ................................................................................. .....6 Naudingukunst Hiina ühiskonnas ..........................................................................7 Hiina kasvatusmudel ................................................................................ ....................8 II Islam Kronoloogiline ülesehitus ja ...

Ühiskond → Rahvusvaheline integratsioon
8 allalaadimist
thumbnail
13
doc

Kultuurilugu tekstides- vastused

Kristlus on usund, mille rajaja oli Jeesus Kristus. Kristluse aluseks on usk Jumalasse. Kristlus oli algselt juudi rahva religioon. Kristluse levikule ja põhjendamisele panid koos Jeesusega aluse apostlid (tähtsamad Peetrus, Johannes, Paulus). Kristlus tugineb Piiblile, mis koosneb Vanast ja Uuest Testamendist. Uus Testament on kristlaste Piibli teine osa, kristlaste jaoks pühakiri. Inimene on jumala loodud olend ­ jumalikku päritolu. Jumalasõna vastu eksimist nimetatakse patuks, millele Jumal määrab lunastuse. Iga kristlane on juba sündides patune. Keskajal võitlus Jumala Vastandjõuga (saatanaga). Keskajal oli inimkeha tabu ­ ta oli vaid hinge peidupaik. Kristluse leviku kiirendajaks: · Apostlik tegevus · Õpetuse sõnum. Tegemist oli religiooniga, mis otseselt määratud kannatajale ehk tavalisele inimesele. Idealiseeritakse vaese elu omadusi ja kriteeriume.

Kultuur-Kunst → Kultuur
12 allalaadimist
thumbnail
32
docx

India

teise) jõkke või merre. Hinduismis peetakse nii inimese kui ka looma elu pühaks. Eriliselt pühendunud hinduistid järgivad ahimsa (e vägivallatuse) põhimõtet, keeldudes söömas liha ning püüdes mitte tappa ühtegi elusolendit. Kuna sajandeid on Indias austatud püha loomana lehma, siis loetakse lehma tapmist väga raskeks kuriteoks ning seda peetakse sama suureks patuks kui braahmani tapmist. 4.5. Kangelaseeposed ja sanskriti keel: Hinduistide pühade tekstide hulka kuuluvad ka kangelaseeposed „Mahabharata” ja „Ramajana”. Mõlemad kangelaseeposed koosnevad arhailistest kangelaslugudest, mis pajatavad sündmustest sellest ajalooperioodist, kui muistsed aarjalased alles saabusid Hindustani poolsaarele. „Mahabharata” on india eepos, mis räägib kahe suguvõsa

Ajalugu → Ajalugu
14 allalaadimist
thumbnail
24
docx

Eesti ajaloo kokkuvõte

1739.a ilmus eesti keeles esimest korda täielik piibli tõlge Anton-Thor Hellelt. 18.sajandi keskpaigas levis Eestimaal ja Liivimaal hernhuutlus ehk vennastekoguduste liikumine, see propageeris sotsiaalset võrdsust ja ühtekuuluvustunnet. Kogudustes valitsesid kõrged moraalinõuded, vähenesid vargused. Kuid loobuti ka ehete kandmisest, riietuti musta. Igasugused maised lõbustused, näiteks pulmas tantsimine, kuulutati patuks. 18.sajandi teisel poolel jõudis Baltikumi valgustusajastu. Hakati välja andma ilmalikku sisuga raamatuid. Eesti ala valgustajatest oli nimekamaid August Wilhelm Hupel, ta kirjutas mitukümmend raamatut,milles tutvustas Baltikumi ajalugu, loodust ja kultuuri. Lisaks andis välja eestikeelse talurahvale mõeldud ajalehe. Johann Gottfried Herderi vahendusel jõudsid esimest korda eesti ja läti rahvalaulud Euroopa lugejani.

Ajalugu → Eesti ajalugu
33 allalaadimist
thumbnail
28
doc

Ajaloo üleminekueksam 8.klass

Baltikumi tõid selle saksa rändkäsitöölised. Vennastekogudused ehitasid endale ise palvemaju ja valisid jutlustajaid. Vennastekogudustes valitsesid kõrged moraali nõuded. Kohtades ,kus olid vennastekogudused vähenesid vargused, rahvas ei käinud enam kõrtsis, mõisapõllul töödati usinamalt. Teiselt poolt tõi liikumine kaasa usulise fanatismi, loobuti ehete kandmises, kirevaist rahvarõivaist ning riietuti musta. Igasugused maised lõbustused, nt pulmas tantsimine, kuulutati patuks . 18.saj teisel poolel jõidis Baltikumi valgustusliikumine. Populaarsust kogusid kalendrid, mis sisaldasid näpunäiteid ja nõuandeid küll põllumajanduses, küll arstimise valdkonnas. Eesti ala vagustajatetest oli nimekaimad Põltsamaa kirikuõpetaja August Wilhelm Hupel.(ta on kirjutanud kümneid raamatuid, kus räägib Baltikumi ajaloost, loodusest ja kultuurist.)hakkas välja andma ajalehte koos Põltsamaa arstiga. Pilet nr 4 ; (1) Valgustussajandiks nim. Euroopas 18

Ajalugu → Ajalugu
16 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Uusaeg

a) Täienduseks predestinatsioonile oli kalvinistidel õpetus ilmalikust kutsumusest ­ keegi ei saa õndsaks vastutahtmist ja jumalik ettemääratus pidi ilmnema selles, kuidas inimesel läheb maapealses elus. · Võimalikult hästi tehti igapäevatöid. b) Vajalikuks peeti puhastada kirik katoliiklikust toredusest, mis oli säilinud anglikaani kirikus. c) Puritarism avaldas mõju inglaste elulaadile, mis oli nagu feodaalsele (?) eluviisile. · Patuks loeti isegi laulmist ja muusikat ning teatrietendusi ja naeru. · Iseloomult vaikivad ja sünged. · Inimesed on väga töökad ja eriti kokkuhoidlikud. · Rõivamood oli tagasihoidlik ja tume ning kujunes ka tänapäevani püsiv meestesoeng. · Ümarpead ­ lihtsa soenguga parlamendi pooldajad versus kavalerid. 2. Puritarismi 2 põhivoolu: a) Presbüterlus ­ kuningate ja piiskoppide asemel pidi kirikut juhtima

Ajalugu → Ajalugu
512 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun