Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Milleks just biokeemiline kontroll ehk monitoorig ?
  • Milliseid ühendeid ?
  • MILLISED ON KEHALISE TÖÖVÕIME SUURENDAMISE BIOKEEMILISED MEHHANISMID ?
  • Milline on õige treeningkoormus antud spordialal, antud sportlasele antud treeningperioodil ?
 
Säutsu twitteris

Aeroobse võimekuse mõõtmise meetodid
Otsesed meetodid: Maksimaalne koormuskatse veloerogomeetril või liikurrajal koos väljahingatava õhu analüüsimisega
Kaudsed : Wattmax test, Helisignaalidega dikteeritava rütmiga 20- meetriste lõikude vastupidavus-süstikjooks ehk PACER- jooks , Hoosier´i vastupidavusjooks 6-17 aastastele lastele ja noorukitele, Kolme minuti vastupidavusjooks koolieelikutele, 1000 m jooks, Ühe miili (= 1609,35 m) kõnd/jooks, Cooperi 12 minuti jooks, PWC 170 = kehaline töövõime SLS 170 lööki minutis )
Lihasjõu mõõtmise meetodid
  • Istessetõusud ja modifitseeritud istesse tõusud
  • Ülakeha tõsted selililamangust
  • Paigalt kaugushüpe, kolmikhüpe, üleshüpe
  • Kätekõverdused toenglamangus
  • Rippes kätekõverdused kangil
  • Ripe kangil kõverdatud kätega
  • 150 grammise liivakoti vise parema ja vasaku käega
  • Fantoomtoolil istumine
  • Kämbla dünamomeetria
  • Ülekeha tõstmine kõhulilamangus

Liikumiskiiruse ja liigutuste kiiruse mõõtmise meetodid
Lõikude (süstik) jooksud , Lühimaa ( sprint ) jooksud, Plaatide puudutamise test
MuscleLab võimaldab mõõta
Liigutuste pikkust ja kiirust, Staatilist ja dünaamilist jõudu, Kiirendust, Lihasvõimsust, Hüppevõimet, Liikumiskiirust, Lihaste bioelektrilist aktiivsust (EMG), Liigeste nurki ja nurkkiirusi, KRK ja kehaosade liikumistrajektoore
Testide rakendamine annab võimaluse (V. Kalam , A.Viru) :
Üldise ja erialase treenituse selgitamiseks. Sportliku saavutusvõime arengu dünaamika selgitamiseks mitmeaastases treeningprotsessis. Pidepunktide leidmiseks treeningu planeerimise ja treeninguplaanide korrigeerimiseks. Andekate noorsportlaste väljaselgitamiseks. Treeningu ratsionaliseerimiseks. Sportlase iseseisvuse, teadlikkuse ja enesekontrolli arendamiseks . Teoreetiliste seisukohtade õigsuse kontrollimiseks praktikas. Tervisliku seisundi määramiseks ja ületreenituse fikseerimiseks. Eri treeninguetappide jaoks kontrollnormatiivide leidmiseks.
Üksikute sportlike võimete määramiseks kasutatavad testid:
1.maksimaalne jõud- kämbla dünamomeetria, selja dünam., kükkimine tõstekangiga turjal , rebimine, tõukamine.
2.plahvatuslikjõud- paigalt kaugus- ja kõrgushüpe, topispalli tõukamine rinnalt istudes , heited
3.jõuvastupidavus- rippes käte kõverdamine, eestoenglamangus surumine , ripe kangil kõverdatud kätega.
4.kiirus- 30m jooks püsti lähtest, lendlähtest.
5.vastupidavus- 1000m läbimine (P), 500m (T), Cooperi test, harjutuste sooritamine suutlikuseni, PACER`i jooks
6.töövõime- Harvardi steptest, PWC 170, velo - ja sõude ergoergomeetr, treamill
7.psühholoogilised testid- RESTQ Sport , POMS; vaatlused, küsimustikud, koormustaluvus ja väsimustunde määramine
8.antropomeetrilised - kasv, kaal, istepikkus, käte siruulatus , rasva %, KMI
9. koordinatsioon – „ Flamingo “ tasakaalutest, osavus - ja koordinatsiooniH-d, mitmesugused takistusjooksud , erinevate ül täitmisega
10. painduvus – kere painutused ette, tahapainduvuse ulatus silla asendis, puusavöö liikuvuse määram spagaadi kõrgusega
Koormustesti liigid: Optimaalne testi aeg 6-12 min
Standardiseeritud koormustestid:
*Ergomeetrilised koormustestid – limiteerivaks teguriks jalaihaste väsimine VO2 max 10-15 % madalam kui treadmillil. Algkoormuseks tavaliselt 25 W (1-2 W/kg), iga 2-3 minuti järel tõstetakse koormust 25 W
*Liikuva koormusraja (treadmill) testidspetsiaalsed protokollid jooksjatele, suusatajatele jne. Kehalistele ja vähetreenitud inimestele.
Koormustestide liigitamine raskusastme järgi: supermaksimaalne, max aeroobne , submaksimaalne
Koormustestidega veloergomeetril määratavad kehalise võimekuse näitajad:
maksimaalne võimsus (W, W/kg), võimsus aeroobsel lävel (W/AL), võimsus anaeroobsel lävel (W/AnL)
VO2 max (ml/min/kg), MET-id, PWC 170 (W, W/kg), FI
Koormustestidega jooksurajal määratavad kehalise võimekuse näitajad:
tööaeg (min), max kiirus/tõusunurk, kiirus/tõusunurk aeroobsel lävel , kiirus/ tõusunurk anaeroobsel lävel,
VO2 max (ml/min(kg), MET-id, PWC170
Koormustesti teostatakse:
  • Südame- veresoonkonna varjatud patoloogiate avastamine.
  • Koormusastma sümptomite provotseerimiseks
  • Kehalise töövõime hindamiseks
  • Taastumisprotsesside kiiruse hindamiseks
Koormustestide eemärgiks on uurida kardiovaskulaarse süsteemi adaptatsioonivõimet kehalise koormuse suhtes.
Kardiopulmonaarne koormustest – uuritakse lisaks südame tööle ka hapniku tarbimise võimet.
Spordimeditsiiniline terviseuuring:
  • Eluohtlike haiguste diagnoosimine ja ravi organiseerimine
  • Sportimist limiteerivate haiguste ja vigastuste väljaselgitamine
  • Ületreeningu ennetamine
  • Kasvamise ja bioloogilise vanuse hindamine
  • Koormustesti tulemuste alusel üldise töövõime, südameveresoonkonna ja hingamisfunktsiooni kohanemisprotsesside hindamine
  • Kokkuvõtete tegemine ja nõustamine treeningkoormuste, päevarežiimi ja toitumise kohta.a

Milleks just biokeemiline kontroll ehk monitoorig?
Esiteks – tervislikku seisundit (vaadata asjale meditsiini aspektist, saab hinnata toitumise adekvaatsust
  • Sportlase toitumine - NB! Hinnata valkude ja SV saamise koguseid
  • Hinnata tervislikku seisundit
  • Informatsiooni hankimine sportlase tervisliku seisundi objektiivseks hindamiseks
  • Haiguste varajane diagnoosimine
Teiseks – hinnata organismi metaboolset reaktsiooni kehalistele koormustele.
  • Üksikule kehalisele koormusele või ühele treeningule
  • Võistlusharjutuste sooritamisele
  • Organismi treenituse/ületreenituse hindamine
  • Organismi taastumiskiiruse hindamine pärast võistlust- või treeningkoormusi.


1. Kehalise töövõime hindamine biokeemiliste meetoditega vastupidavusala sportlastel
Biokeemiline materjal - *lihas * Veri *Uriin *Sülg *Higi * Juuksed * Mikrodialüüs
Vere parameetrid - * Hemoglobiin (Hgb) * Hematokrit (Hct) * Vereplasma maht* Erütrotsüütide hulk * Lümfotsüüdid ja immunoglobuliinid * Leukotsüütide hulk * Antikehad jt. meditsiinilised näitajad
Metaboliidid - * Laktaat (piimhappe)* Uurea * 3-metüülhistidiin (3-MeHis) * Ammoonium * Kusihape * Kreatiin ja kreatiniin
Substraadid - * Glükoos * Vabad rasvhapped ja glütserool * Kolesterool ( VLDL , LDL, HDL) * Kreatiinfosfaat * ATP, ADP, AMP, IMP * Vabad aminohapped (türosiin, alaniin , glutamiin )* Hargnenud ahelaga aminohapped ( leutsiin )
Hormoonid - * Adrenaliin ja noradrenaliin * Testosteroon * Lutropiin * Kasvuhormoon e. Somatotropiin * IGF-1, IGF-2 * Insuliin * Kortisool * Kortikotropiin * Aldosteroon * Opioidhormoonid
Ensüümid - * Kreatiini kinaas – CK * Anaeroobsed ensüümid * Aeroobsed ensüümid
Mineraalained - * Kaltsium * Raud * Kaalium, naatrium * Magneesium * Tsink * Mangaan
Vitamiinid - * C-vit * B-grupi vitamiinid * E-vit * D-vit * A-vit jt.
Biokeemise kontrolliga saab kontrollida: 1.tervislikku seisundit, 2. organismi metaboolset reaktsiooni kehalisele koormusele (üksikule keh koormusele või ühele treeningule, organismi treenituse/ ületreeningu hindam , taastuskiiruse hindam).
1. Verest määratakse - Milliseid ühendeid? vastupidavusaladel
  • Substraadid ( energiaallikad ) – glükoos, rasvhapped, glütserool, lipoproteiinid
  • Metaboliidid (AV vahe- ja lõpp produktid ) –
    *laktaat –annab teavet treeningkoormuse koormustsoonide, koormuse intensiivsuse ja treeningvahendite kohta. Koormusproovil mõõdetakse iga koormusastme järgselt vere laktaadisisadus, mis aitab täpselt määrata anaeroobse ja aeroobse läve ning anda treeningjuhiseid vastavalt koormusele. Laktaat tekib intensiivsel lihastööl lihasglükogeeni lõhustumisel või verega lisandunud glükoosist. Puhkeoleku laktaat 0,8 mmooli/l, aeroobne 2mmooli/l, anaeroobne üle 7 mmooli/l
    *ammoniaak NH3,
    *kusihape,
    *uurea ehk kusiaine – iseloomustab organismi üldväsimust. Toodetakse maksas , valkude lagunemisest põhjustatud uurea tõus veres paari päeva jooksul alaneb. Uurea tase veres sõltub eelkõige toiduga saadava valgu hulgast ja valkude sünteesi ning lagundamise tasakaalust. määrat hommikul 5-7 mmol/l, üle 9 mmol/l ületreening
    * kretiniinkinaas (CK) – ensüüm, mis osaleb ADP fosforüülimises ATP-ks, iseloomustab lihasseisundit, CK kogus veres suureneb koormusest tingitud ülekoormuse ja lihaskahjustuse korral.
    CK tõus eriti väljendunud ekstsentriline koormuse korral; normväärtused spordis : N – 120U/l, M – 200U/l
    * ferritiin iseloomustab kaudselt organismi hapnikutranspordi süsteemi võimsust. Ferritiini määramist peetakse üheks parimaks rauapuudusaneemia testiks. Ferritiini kontsentratsiooni languse põhjuseks on rauavaegus ja rauadepoode tühjenemine. Normaalne sisaldus veres: M 30-400 ng/ml; N 23-150ng/ml, tippsportlastel 40-90 ng/ml.
    *vabad aminohapped (türosiin, leutsiin, alaniin, glutamiin, trüptofaan)
    VO2 kajastab otseselt lihaste töötamise intensiivsust
    SLS on praktiline ja universaalne tööintensiivsuse indikaator .
    2. Treeningu tulemusel tekkivad biokeemilised muutused sportlase organismis
    kiirus- ja jõutreeningu tagajärjel.
    * Lihaskiudude diameetri suurenemine (hüpertroofia):
    • müofibrillaarsete valkude -, sarkoplasmaatilise retiikulumi- ja sarkoplasmaatiliste valkude hulga suurenemine

    * Glükolüütiliste ensüümide aktiivsuse suurenemine skeletilihases
    * Kretiini kinaasi ja müokinaasi aktiivsuse suurenemine
    * Glükogeeni varude suurenemine skeletilihases
    * Puhversüsteemide mahutavuse suurenemine
    Suurenevad võimalused ATP energia kiireks kasutamiseks (müosiini ATP-aasi aktiivsus, Na/K ja Ca- pumbad jms) ja ATP kiiremaiks resünteesiks (Kr-P mehhanism ). KiirusjõuH-d mõjuvad soodsalt ka kontraktsiooniaparaadile.
    Kiirusvastupidavusharjutuste mõjul: (Spetsiifiline valgusüntees)
  • Suureneb happelisi laguprodukte neutraliseerivate valkude süntees lihaskoes ja veres
  • suureneb glüko( geno )lüütiliste ensüümide süntees
  • teataval määral suureneb ka mitokondrite valkude süntees ja seeläbi oksüdatsiooniprotsesside intensiivsus.
  • järjest parem kohanemine anaeroobse tööga
  • paraneb hapniku transportivate organite täiustamiseks vajalike valkude süntees
  • Suureneb O2 siduvate valkude hulk: hemoglobiin veres (M 140-170, N 120-160 g/l) ja müoglobiin lihases ning suureneb mitokondrite hulk ja oksüdatsiooni ensüümide aktiivsus skeletilihases.
    Vastupidavustreening :
    • Arendab südamelihast ja hapniku omastamise võimet

    • Kõige olulisem on hapnikutarbimise võime (VO2 max) suurenemine (kõrgemad VO2 näitajad suusatajatel ja sõudjatel:
    • Muutused – hingamissüsteemis, südame ja vereringesüsteemi lihases
    • Glükogeeni ja triglütseriidide varude suurenemine skeletilihases
    • Rasvhapete oksüdeerimise potentsiaali suurenemine skeletilihases

    Muutused lihases.
    • Mitokondrite arvu ja mõõtmete suurenemine
    • Mitokonrdiaalse valgu hulga suurenemine
    • Mitokondriaalsete ensüümide aktiivsuse (hulga)suurenemine (rasvhapete mitokondritesse transportimises osalevad -,

    β-oksüdatsiooni raja-, tsitraaditsükli – ja hingamisahela ensüümid).
    Muutused ilmnevad ilmnevad iga tüübi lihaskiududes, kuid sõltuvalt treeningkoormuse intensiivsusest
    Vere koostise
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #1 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #2 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #3 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #4 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #5 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #6 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #7 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #8 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #9 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #10 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #11 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #12 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #13 Kehalise töövõime hindamine konspekt eksamiks #14
    Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
    Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2014-02-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 21 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Rauno Laumets Õppematerjali autor

    Lisainfo

    Mõisted


    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


    Sarnased materjalid

    14
    doc
    Tervisekasvatuse alused konspekt eksamiks
    34
    doc
    Sportlase lihashooldus konspekt
    937
    pdf
    Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat
    139
    pdf
    Spordi üldained 1 tase
    14
    doc
    Toit-toitumine ja sportlik saavutusvõime
    33
    doc
    Füsioloogia
    29
    doc
    Füsioloogia
    35
    doc
    Füsioloogia eksami kordamisküsimused-vastused





    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun