Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Eritoitumine (1)

3 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis juhtub kui insuliini ei jätku ?
  • Miks hakatakse taimetoitlaseks ?
 
Säutsu twitteris
Diabeet
Diabeet ehk suhkruhaigus on levinud ainevahetushaigus, mille puhul organismis on tekkinud insuliini puudulikkus või insuliin ei toimi ja seoses sellega tõuseb veresuhkrutase liiga kõrgele.
Insuliin on kõhunäärmes toodetav hormoon , mis aitab kaasa veresuhkru ehk glükoosi imendumisele veresoonte rakkudesse.
Mis juhtub kui insuliini ei jätku?
Süsivesikud lagunevad seedimise käigus glükoosiks. Selleks, et glükoos pääseks rakkudesse ja temast saaks igapäevaseks eluks vajalikku energiat, peab kõhunääre eritama küllaldase koguse insuliini, mida on vaja toitainete omastamiseks ja mis normaliseerib veresuhkrutaseme. Kui insuliini ei jätku, siis veresuhkur rakkudesse ei pääse ja selle tase veres tõuseb. Hoolimata veresuhkru kõrgest tasemest inimese organism tegelikult nälgib.
Diabeedi põhjused
Haigestumise peamised põhjused:
  • Pärilik eelsoodumus
  • Vähene füüsiline koormus
  • Vale toitumine
  • Viirushaigused
  • Sageli põetud külmetushaigused

Haigestumise variandid:
  • Kõhunääre ei erita enam küllaldaselt insuliini
  • Organism ei suuda insuliini õigesti kasutada, mille tulemusena jääb glükoos verre ja võib põhjustada eluohtliku seisundi.

Diabeedi tüübid
I tüüp - Insuliinist sõltuv diabeet – tekib lapseeas või noorukina (kuni 40 eluaastani). Kõhunäärms puudub insuliin. 20% suhkruhaigetest. Nähud: vastupandamatu janu, sage urineerimine, nõrkus, väsimus, naha sügelemine, kehakaalu langus. Ravi: insuliini süstimine, tervislik toitumine, mõistlik kehaline koormus.
Soovitused:
  • 5-7 toidukorda, sõltuvalt isuliini süstimisest.
  • Kindlad kellaajad , toidukordade vahe 2,5-3 tundi
  • Õiged rasvad , valgud , süsivesikud
  • Vältida kiiresti imenduvate süsivesikute rohket kasutamist ühekorraga
  • Süsivesikud peavad andma kalorite hulgast 50-55%, rasvad 30%, valgud 10-20%
  • Valgurikkad toiduained peaksid olema võimalikult madala rasvasisaldusega
  • Vältida rohket soola
  • Kasuta rohkelt köögivilja
  • Magus kombineerida valkude-rasvadega
  • Päevane kalorihulk 1800-2000 kcal , olenevalt füüsilisest koormusest ja vanusest .

Toidurühmad
Toiduvaliku lihtsustamiseks on jagatud toiduained 6 rühma:
1.Köögiviljarühm – sisaldavad palju kiudaineid ja seal leiduvad süsivesikud imenduvad aeglaselt. Kartul siia rühma ei kuulu, kuna sisaldab palju tärklist. Kuivatatud oad, herned ja mais sisaldavad rohkesti süsivesikuid – neid võib süüa 25-30g korraga.
2. Leivarühm (kartul, teravili). Toiduvalikut hõlbustab leivaühiku süsteem (LÜ)=10-12 g süsivesikuid. Nt. 1 viil leiba, 1 viil sepikut, 100g kartulisalatit, 2 spl keedetud riisi, 2 spl müsilt.
Saavutamaks head kontrolli diabeedi üle on vaja teada kui palju on toidus süsivesikuid ja jaotada see kolme söögikorra ja kolme vaheeine vahel.
3. Puuviljarühm Koosneb puuviljadest ja marjadest . Süsivesikuterikkad toiduained. Ühel toidukorral on soovitav süüa üks portsjon puuvilja, päeva jooksul 2-3 korda. Mahlad võib lahjendada veega. 1 LÜ= 1 keskmine õun, 1/2 banaani , 100g marju, 1 pirn , 15g rosinaid
4. Piimarühm. Piim sisaldab laktoosi, mis tõstab sama kiiresti veresuhkrutaset, kui suhkur.1 klaas piima sisaldab 10 g laktoosi ja vastab 3 tükile suhkrule. Piimatooteid lubatud kasutada 0,5l päevas, 200g korraga. 1 LÜ= 200g piima, keefiri , jogurtit, petti, 100g hapupiima.
5. Liharühm. Rohkelt valku ja rasva, vähe süsivesikuid. Vältida rasvase liha, vorsti, singi , juustu söömist. Eelistada kana , kala, kodujuustu, kohupiima. Muna 1-2 tk nädalas. Pihvid , viinerid- sardellid 1-2 korda nädalas. Liharühmas liha, kala, sink, muna, kodujuust , vorst , juust, kohupiim , maks.
6. Rasvarühm. Rasvast loobuda ei tohi. Kasulikud taimeõlid. Rasvarühma kuuluvad searasv, margariin , hapukoor , majonees , pähklid, taimeõli, või, rõõskkoor, sultatud juust, mandlid .
Joogid
  • Parim janu korral on vesi
  • Mahl lahjendada veega
  • Kohvi ja tee maitsestamiseks magusained
  • Karastusjookidest light-joogid

Nõuanded
  • Soola kuni 5g päevas
  • Harjuda magedamate toitudega
  • Magusast sobivad marjad , puuviljad
  • Dieetmagustoidud, harva kissell , terretis, kompott
  • Diabeetikute maiustused , ei sobi igapäevaselt, sest rasvarikkad
  • Lubatud väikesed suhkrukogused 20-30g päevas
  • Magusaineid v.a. suhkur kasutada kuni 40 g, korraga mitte üle 10 g.
  • Rohke rasva vältimine on veel tähtsam kui rohke suhkru vältimine.
  • Ksülitool mõjutab veresuhkrut.
  • Veresuhkrut mittetõstvad magusained on aspartaam , atsesulfaam K, tsüklamaat, sahhariin

II tüüp – isuliinist sõltumatu diabeet
II tüüpi diabeetikutel on sageli liigne kehakaal , kõrgenenud vererõhk, kõrge kolesteroolitase. Neil kõhunääre toodab insuliini, kuid toime on häiritud liigse kehakaalu tõttu. Neil aitab veresuhkrut õigel tasemel hoida toiduvalik , kehakaalu vähendamine ja tabletiravi. Vahel võivad vajada ka insuliini.
Nõuanded
  • Kalorid tähtsamad kui süsivesikud:
  • Piirata toiduhulka ja kalorite hulka,
  • Suurendada kehalist aktiivsust.
  • Vähem loomset rasva.
  • Vältida pikki toiduvaheaegasid
  • Magusa piirangud erinevad
  • Kasutada kiudainete rikkaid toiduaineid
  • Piirata kolesteroolirikaste toiduainete kasutamist
  • Vorsti, sinki, juustu kasutada vähe
  • 2-3 korda nädalas kala
  • Väherasvane piim
  • Janujook vesi, mineraalvesi, kohv, tee
  • Rasvu mitte pruunistada

Fenüülketonuuria
Haiguse vallandajaks on normaalses menüüs üks väga vajalikke aineid – fenüülalaniin – valgu koostises olev aminohape . Terves organismis lagundatakse fenüülalaniin, fenüülketonuuria puhul aga mitte ning seetõttu hakkab ta organismis kuhjuma. Fenüülketonuuria on pärilik haigus. Lastel tekib ravita vaimne alaareng. Fenüülketonuuriaga täiskasvanud väidavad, et fenüülalaniini normaalse taseme juures tunnevad nad end hästi, fenüülalaniini tõustes aga võivad esineda käte värisemine, koordinatsiooni ehk tasakaalu häired, mõtlemis- ja keskendumishäired.
Haiguse raviks on spetsiaalne dieet , mille abil peatatakse fenüülalaniini kuhjumine organismis. Kõik valku sisaldavad toiduained sisaldavad ka fenüülalaniini ning peavad seega olema rangelt piiratud.  Kõige suuremad valgu allikad on liha, kala, munad, linnuliha , piimatooted
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Eritoitumine #1 Eritoitumine #2 Eritoitumine #3 Eritoitumine #4 Eritoitumine #5 Eritoitumine #6 Eritoitumine #7 Eritoitumine #8 Eritoitumine #9 Eritoitumine #10 Eritoitumine #11 Eritoitumine #12 Eritoitumine #13 Eritoitumine #14
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2011-03-04 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 67 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor KasakT Õppematerjali autor

Lisainfo

Mõisted


Kommentaarid (1)

Leena112 profiilipilt
L P: Materjal on küll hea aga minule midagi kasulikku ei olenud kahjuks.
23:26 20-12-2012


Sarnased materjalid

62
doc
Toiduained
13
docx
Eritoitumine
10
docx
Toitumine
39
ppt
Makrotoitained
21
doc
Tervislik toitumine
7
doc
Tervislik toitumine
17
doc
Tervislik toitumine
32
docx
Tervislik toitumine



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun