1. ÜLDOSA
1.1. Kriminaalmenetlus , selle allikad ja reguleerimisala ning ülesanded
Kriminaalmenetlus on eeskätt karistusõiguse normide rakendamisega
seonduv ja kohtuvõimu teostamisele suunatud riiklik
tegevussüsteem.
Kriminaalmenetlusõiguse allikad (
KrMS § 2):
* Eesti Vabariigi
Põhiseadus ,
* rahvusvahelise õiguse üldtunnustatud põhimõtted ja normid ning Eestile
siduvad välislepingud,
* kriminaalmenetluse seadustik (KrMS) ja kriminaalmenetlust
sätestavad muud
õigusaktid ,
*
Riigikohtu lahendid küsimustes, mida ei ole
lahendatud muudes kriminaalmenetlusõiguse
allikates , kuid on tõusetunud seaduse
kohaldamisel.
Kriminaalmenetluse seadustikuga reguleeritakse (KrMS § 1) kuritegude kohtueelse menetluse ja kohtumenetluse korda ning
kriminaalasjas tehtud lahendi
täitmisele pööramise korda. Samuti reguleeritakse jälitustegevuse aluseid ja korda.
Kriminaalmenetluse ülesanne on kuritegude kiire ja täielik avastamine, süüdlase välja
selgitamine ja seaduse õige kohaldamise
tagamine, et igaüks, kes on toime
pannud kuriteo, saaks õiglase karistuse, ja et ühtegi süütut ei võetaks kriminaalvastutusele ega
mõistetaks süüdi.
1.2. Kriminaalmenetlust kõrvaldavad asjaolud (e välistatavad asjaolud, KrMS § 199):
1) puudub kriminaalmenetluse alus – ei ole üldse tegu karistusõiguslikus mõttes või ei vasta tegu süüteokoosseisus kirjeldatud
tunnustele. Samuti ei alustata kriminaalmenetlust, kui kuriteo teatest on võimalik välja lugeda, et eksisteerivad õigusvastasust
välistavad asjaolud (nt hädakaitse) või
süüd välistavad asjaolud (nt süüvõimetus ea tõttu);
2) kuriteo aegumistähtaeg on möödunud – aegumisperiood on kuriteo toimepanemisest kuni selle kohta tehtud kohtuotsuse
jõustumiseni.
Aegumine on menetlustakistus, mille
ilmnemisel ükskõik millises kriminaalmenetluse
staadiumis tuleb menetlus
lõpetada. Aegunud
kuritegu saab edasi menetleda, kui seda taotleb
kahtlustatav või süüdistatav;
3) amnestiakt välistab karistuse kohaldamise – amnestia korral ei ole otstarbekas kriminaalasja lõpuni arutada ja selle tulemusena
teha õigeksmõistev otsus;
4) kahtlustatav või süüdistatav on surnud või juriidilisest isikust kahtlustatav või süüdistatav on lõppenud;
5) samas süüdistuses on isiku suhtes jõustunud
kohtulahend või kriminaalmenetluse lõppemise määrus kriminaalmenetlust
välistava asjaolu ilmnemise tõttu;
6) kahtlustatav või süüdistatav on
parandamatult haigestunud ja ei ole seetõttu võimeline kriminaalmenetluses
osalema ega
karistust kandma;
7) isik loovutab vabatahtlikult enda ebaseaduslikus valduses oleva tulirelva, lõhkeseadeldise või selle olulise osa,
laskemoona või
lõhkeaine ;
8) kriminaalmenetlus on koondatud teise riiki, sest paralleelselt kriminaalmenetluse läbiviimist mitmes Euroopa Liidu
liikmesriigis välditakse ja koondatakse kriminaalmenetluse
läbiviimine ühte riiki.
1.3. Kriminaalmenetluse printsiibid (süütuse presumptsioon , menetluse keel, avalikkus, õiguste tagamine, vahenditus-
suulisus, taandamine ):
1) Riiklikkuse põhimõte (§ 5) –kriminaalmenetlust alustatakse ja teostatakse Eesti Vabariigi nimel.
2) Kohustuslikkuse ehk legaliteedi põhimõte (§ 6) – kuriteo asjaolude ilmnemisel on
uurimisasutus ja
prokuratuur kohustatud
toimetama kriminaalmenetlust, kui puuduvad kriminaalmenetlust välistavad asjaolud või puudub alus kriminaalmenetluse
lõpetamiseks.
3)
Süütuse presumptsioon (§ 7) – kedagi ei tohi käsitleda süüdlasena enne, kui tema kohta on jõustunud kohtuotsus.
Kriminaal -
menetluses ei ole keegi kohustatud tõendama oma süütust ja kõrvaldamata
kahtlus kahtlustatava või süüdistatava süüdiolekus
tõlgendatakse tema kasuks. Süüd peab tõendama riik läbi oma uurimisasutuste.
4) Menetlusosalise
õiguste tagamine (§ 8) – uurimisasutus, prokuratuur ja kohus on kohustatud: *selgitama menetlusosalisele
menetlustoimingu eesmärki ning tema õigusi ja kohustusi; *tagama kahtlustatavale või süüdistatavale reaalse võimaluse end
kaitsta; *tagama kahtlustatavale või süüdistatavale kaitsja, kui kaitsja
osavõtt kriminaalmenetlusest on kohustuslik või kui ta seda
taotleb; *edasilükkamatutel asjaoludel
võimaldama vahistatud kahtlustatava või süüdistatava taotlusel talle muud
õigusabi ;
*andma vahistatud kahtlustatava või süüdistatava järelvalveta vara tema nimetatud isiku või kohaliku omavalitsuse hoiule;
*tagama vahistatu alaealise lapse
järelvalve või vahistatu abi vajava lähedase hooldamise; *selgitama, et füüsilisest isikust
kannatanul on õigus pöörduda ohvriabi
töötaja poole ja saada riiklike hüvitusi ning millised võimalused on turvalisuse tagamiseks.
5) Inimvabaduse ja inimväärikuse austamine (§ 9) – kohtu vahistamismääruseta võib kahtlustatavat kinni pidada kuni 48 tundi.
Kohtu vahistamisotsus peab olema esitatud vahistatule viivitamatult talle arusaadavas keeles ja viisil. Menetlusosalist tuleb
kohelda tema au teotamata ja
inimväärikust alandamata. Kedagi ei tohi piinata ega muul viisil julmalt või ebainimlikult kohelda.
Isiku perekonna- või eraellu on lubatud ainult Kriminaalmenetluse seadustikus ettenähtud juhtudel ja korras kurjateo
tõkestamiseks, kurjategija tabamiseks, kriminaalasjas tõe tuvastamiseks ja kohtuotsuse täitmise tagamiseks.
6)
Kriminaalmenetluse keel (§ 10) – kriminaalmenetluse keel on eesti keel, vajadusel tagatakse tõlgi abi. Kõik
dokumendid peavad olema eesti keelsed või tõlgitud eesti keelde.
7)
Kohtuistungi avalikkus (§ 11) – kõik kohtuistungid on avalikud, kuni kohus ei ole
esitanud taotlust istung kinniseks kuulutada,
sest on vaja kaitsta: *äri- või riigisaladust või salastatud välisteavet; *perekonda või eraelu; *kannatanu või alaealise huve;
*õigusemõistmise huve.
8) Kohtumenetluse võistlevuse printsiip (§ 14) – süüdistusfunktsioon (
prokuröri ülesanne) ja kaitsefunktsioon (kaitsja ülesanne)
tuleb kohtus selgepiiriliselt eristada kohtu ülesandest lahendada
kohtuasi ja et prokuröri loobumisel süüdistuses järgneb
õigeksmõistva kohtuotsuse tegemine (v.a kui süüdistusest loobutakse
põhjusel , et süüdistatava tegevus vastab
väärteo tunnustele,
siis on süüdistusest loobumine kriminaalmenetluse lõpetamise aluseks).
9) Kohtuliku
arutamise vahetus ja suulisuse põhimõte (§ 15) - *
Maakohtu kohtulahend võib
tugineda vaid tõenditele, mida on
kohtulikul arutamisel esitatud ja vahetult uuritud ning mis on protokollitud. *Ringkonnakohtu kohtulahend võib tugineda
tõenditele, mida on kohtulikul arutlemisel ringkonnakohtus esitatud ja vahetult uuritud ning mis on protokollitud ja mis on
1
apellatsioonimenetluses avaldatud. Kohtulahend ei või tugineda üksnes või valdavalt anonüümse isiku ütlustele või tõenditele,
mille vahetut allikat ei saanud kaitsja ja süüdistatav küsitleda.
10)
Taandamine – üks menetlusprintsiip, mille suurem mõte on: taandamine mitte ainult ei ole seaduslik, vaid see ka näib
seaduslik. Oluline on järgida, et kui kohtuistungiga seotud isik näeb, et ta on arutatava asjaga kuidagi seotud, siis ta taandab
ennast. Kõigil menetluses osalevatel isikutel on õigus esitada taandus protsessis osalevate isikute kohta ning taandusavaldus tuleb
teha kohe, kui saadakse teada taanduse aluseks olev asjaolu (menetlussubjekt: on varem osalenud samas kriminaalasjas madalama
astme kohtus; on samas kriminaalasjas olnud eeluurimiskohtunik ja teinud kohtumääruse; on varem samas kriminaalasjas
osalenud muu subjektina; on olnud süüdistatava, kannatanu või tsiviilkostja
lähedane ). Kui taanduse
taotlus esitatakse
kohtuistungil, siis vaatab selle läbi kohtukoosseis ja teeb selle kohta määruse, kas rahuldada või mitte. Kui kohtukoosseisu kohta
on esitatud taandus: *ainuisikulise kohtukoosseisu vaatab läbi
kohtunik ise ja teeb enda kohta määruse, kas taandus rahuldada või
mitte; *kui taandus tehakse kollegiaalse kohtukoosseisu vastu, siis vaatab taandusavalduse läbi kohtunik, kelle kohta taandust ei
tehtud. Kui taanduse kohta tehtud otsus kaevatakse edasi, siis järgmise astme kohus vaatab
kõigepealt läbi taanduse põhjenduse.
Kui otsus on põhjendatud, siis
saadab määruse esimesesse astmesse tagasi, aga kui ei ole põhjendatud, siis vaatab taandusavalduse
uuesti läbi.
1.4. Kaitseõigus , kaitsja
Kaitseõigus on üks inimese põhiõigusi. Kahtlustatavale ja süüdistatavale tagatakse õigus kaitsele. Tule anda kahtlustatavale ja
süüdistavale võimalus kaitsta end esitatud kahtluste või süüdistuste vastu seaduses ettenähtud vahenditega ja viisil ning samuti
tuleb tagada tema isiklike ja varaliste õiguste kaitse.
Igal kuriteos süüdistataval on vähemalt järgmised (menetluslikud) õigused:
1) saada piisavalt aega ja võimalusi enda kaitse ettevalmistamiseks;
2) kaitsta end ise või enda poolt valitud kaitsja abil või saada tasuta õigusabi juhul, kui õigusmõistmise huvid seda nõuavad ja
süüdistataval pole piisavalt vahendeid õigusabi eest tasumiseks;
3) küsitleda kas ise või lasta küsitleda süüdistuse tunnistajaid, saavutada
omapoolsete tunnistajate kohale kutsumine ja nende
küsitlemine
süüdistaja tunnistajatega võrdsetel tingimustel;
4) kasutada tasuta tõlgi abi, kui ta ei mõista või ei räägi kohtus kasutatavat keelt.
Kaitsja võib olla lepinguline või määratud kaitsja. Määratud
kaitsjaks saab olla ainult
advokaat .
Menetleja loal võib lepinguliseks
kaitsjaks olla isik, kelle
haridus vastab seadusega kehtestatud lepingulise esindaja haridusnõuetele. Kaitsealusel võib kokkuleppe
kohaselt olla kuni 3 kaitsjat.
Kaitsjal võib olla mitu kaitsealust, kui nende huvid ei ole
vastuolus .
Kriminaalmenetluses võivad kaitsja valida kahtlustatav, süüdistatav ja
süüdimõistetu kas isiklikult või teise isiku vahendusel.
Kaitsja määrab uurimisasutus, prokuratuur või kohus, kui
1) kahtlustatav või süüdistatav ei ole endale kaitsjat valinud, kuid on taotlenud kaitsja määramist,
2) kahtlustatav või süüdistatav ei ole endale kaitsjat taotlenud, kuid kaitsja osavõtt on kohustuslik.
Kaitsja võib kriminaalmenetlusest osa võtta alates hetkest, mil isik saab kahtlustatava menetlusseisundi või kui kriminaalasjas
puudub kahtlustatav või süüdistatav, kuid prokuratuur on taotlenud tunnistaja ütluste deponeerimist, siis kaitsja osaleb võimaliku
kahtlustatava huvide esindamiseks tunnistaja ülekuulamisel.
Ajavahemikul, mil kaitsja osavõtt kriminaalmenetlusest on takistatud, võib kaitsja nimetada enda asemele kriminaalmenetlusse
asenduskaitsja. Asenduskaitsjal on kaitsja õigused ja kohustused.
Kaitsjal on õigus:
1) saada juriidiliselt või füüsiliselt isikult kaitsealusele abi
andmiseks vajalikke dokumente;
2) esitada tõendeid;
3) esitada taotlusi ja kaebusi;
4) tutvuda menetlustoimingu protokolliga ning teha menetlustoimingu tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta
avaldusi , mis protokollitakse;
5) menetleja teadmisel kasutada kaitsekohustust täites tehnikavahendeid, kui see ei sega menetlustoimingut;
6) osaleda
kohtueelses menetluses kaitsealuse osavõtul tehtavates uurimistoimingutes õigusega esitada menetleja kaudu
küsimusi ;
7) kriminaalmenetlusse astumisest alates tutvuda kaitsealuse ülekuulamise protokolliga ja kahtlustatavana kinnipidamise
protokolliga ning kohtueelse menetluse lõpuleviimisel kogu kriminaaltoimikuga;
8)
kohtuda kaitsealusega kõrvaliste isikute juuresolekuta, ilma et kohtumiste arv ja kestus oleks piiratud, kui kohtumise kestus ei
ole seadusega teisiti sätestatud.
Kaitsja on kohustatud:
1) kasutama kõiki kaitsmisvahendeid ja -viise, mis ei ole seadusega keelatud, et selgitada kaitsealust õigustavad, mitte süüdistavad
ja karistust
kergendavad asjaolud, ning andma talle muud kriminaalasjas vajalikku õigusabi;
2) hoidma saladuses talle kriminaalmenetluse käigus õigusabi andmisel teatavaks saanud andmeid (lubatud avaldada
kaitsealusele). Kaitsealuse kohta käivaid andmeid, mis on saanud teatavaks kohtueelse menetluse käigus, võib kaitsja avaldada
ainult kaitsealuse nõusolekul ning kui seda nõuavad õigusemõistmise huvid.
Kaitsja kohustuslik osavõtt:
1) kaitsja osavõtt kogu kriminaaltegevusest on kohustuslik, kui
* isik on pannud kuriteo või õigusvastase teo toime alaealisena;
* isik ei ole oma psüühilise või füüsilise puude tõttu suuteline end kaitsma või kui kaitsmine on selle tõttu raskendatud;
* isikut kahtlustatakse või süüdistatakse kuriteos, mille eest võib mõista eluaegse
vangistuse ;
* isiku huvid on vastuolus teise isiku
huvidega , kellel on kaitsja;
* isik on viibinud
vahi all vähemalt 4 kuud.
2) kaitsja osavõtt kohtueelsest menetlusest on kohustuslik alates kriminaaltoimiku tutvustamisest;
3) kaitsja osavõtt kohtumenetlusest on kohustuslik, välja arvatud
* kokkuleppemenetluses,
* teise astme kuriteo menetlemisel lühimenetluses.
2
Kahtlustatav ja süüdistatav võivad kirjalikult
loobuda kaitsjast kohtueelses menetluses, kui kaitsja osavõtt ei ole kohustuslik.
Kaitsja võib omal
algatusel ja
advokaadibüroo pidaja nõusolekul keelduda kaitsekohustuse võtmisest või loobuda võetud
kaitsekohustusest, kui
1) ta on advokatuuriseaduses sätestatud korras vabastatud kutsesaladuse hoidmisest või kui kahtlustatav/süüdistatav on esitanud
nõude, mille täitmiseks peab kaitsja rikkuma seadust või kutse-
eetika nõudeid;
2) kaitsekohustuse täitmine selle kaitsja poolt rikuks kaitseõigust;
3)
kaitsealune on rikkunud kliendilepingu olulist punkti.
Kaitsja taandumise alused:
1) isik ei või olla kaitsja, kui ta on olnud või on samas kriminaalasjas kriminaalmenetluse muu
subjekt ;
2) isik ei või olla kaitsja, kui ta on varem samas või sellega seonduvas kriminaalasjas kaitsnud või esindanud teist isikut, kelle
huvid on olnud kaitsealuse huvidega vastuolus.
Kaitsja taandamise alused:
1) Kohus taandab kaitsja määrusega omal algatusel või kohtumenetluse poolte taotlusel, kui kaitsja on end näidanud asjatundmatu
või hooletuna või kui kaitsja ei ole taandunud seaduses sätestatud tingimustel.
2) Kohus taandab kaitsja, kui taandamismenetluses ilmneb, et ta on kuritarvitanud oma menetlusseisundit, suheldes
kahtlustatavana kinnipeetud või vahistatud kaitsealusega viisil, mis võib soodustada uue kuriteo toimepanemist või
kinnipidamiskoha sisekorra rikkumist.
Kaitsja taandamismenetlust toimetab
1) kohtueelses menetluses eeluurimiskohtunik;
2)
maakohtus kohtunik ainuisikuliselt või kohtukoosseisus üks kohtunik;
3) ringkonnakohtus või Riigikohtu
koosseisus üks kohtunik.
Kaitsja taandamismenetlus toimub taandamismenetluse taotluse vastuvõtmisest alates 5 päeva jooksul. Kui taotluse esitaja ei
ilmu taandamismenetluseks kohtuistungile, siis jäetakse kaitsja
taandamata . Kui kaitsja jätab mõjuva põhjuseta kohtuistungile
ilmumata, siis toimub taandamismenetlus temata. Taandamismenetluse lahend vormistatakse kohtumäärusena.
1.5. Kohus ja kriminaalasjade alluvus
Eesti kohtusüsteemi iseloomustab kolmeastmeline ülesehitus.
Maakohtud ja halduskohtud on esimese astme kohtud.
Ringkonnakohtud on teise astme kohtud, kes
vaatavad apellatsiooni korral läbi esimese astme kohtu
kohtulahendid .
Riigikohus on
kõrgeim kohus, kes arutab kassatsioonikaebusi ja teistmisavaldusi, olles ka põhiseaduslikkuse järelevalve kohus.
Kohus on oma tegevuse sõltumatu ja mõistab õigust kooskõlas põhiseaduse ja seadustega.
Kohus on eeskätt kohtuvõimu
institutsiooniline kandja ja seega pigem riigi- kui menetlusõiguslik subjekt. Kriminaalmenetluse
subjektiks on tegelikult hoopis kohtukoosseis – kohtunik või kohtunike kogu, kes lahendab konkreetset kriminaalasja. Kuid
kohtukoosseisust rääkides kasutatakse sageli
terminit „kohus“.
Võimalikud kohtukoosseisud kriminaalmenetluses:
* I astme kohtu e maakohtu koosseis:
- esimese astme kuritegude kriminaalasju lahendatakse koosseisus: eesistuja ja 2 rahvakohtunikku;
- ainuisikuline koosseis: a) teise astme kuritegude kriminaalasjad ja lihtmenetluse kriminaalasjad; b) eeluurimismenetluses; c)
täitmiskohtunik
kohtulahendi täitmisel.
* Ringkonnakohtu koosseis:
- reeglina arutab kriminaalasja kolm ringkonnakohtunikku;
- eelmenetlust toimetab ringkonnakohtunik ainuisikuliselt.
* Riigikohtu koosseis:
- kriminaalasja vaatab läbi vähemalt kolmest riigikohtunikust koosnev koosseis.
Kollegiaalne kohtukoosseis lahendab kriminaalasja puutuvad küsimused hääletamisega. Maakohtus esitab viimasena oma
arvamuse eesistuja. Ringkonnakohtus ja Riigikohtus esitab esimesena oma arvamuse kohtumenetlust ettevalmistanud kohtunik,
kui ta ei ole eesistuja. Hääletamist jätkatakse kohtunike ametialase vanemuse järjekorras, alates noorimast. Eesistuja hääletab
viimasena. Kui
hääled jagunevad võrdselt, on otsustav eesistuja hääl. Kohtukoosseisu liikmel ei ole õigust keelduda hääletamast
ega jääda erapooletuks.
Kriminaalasja
arutamine allub maakohtule, kelle tööpiirkonnas on kuritegu toime pandud.
Erandina võib kriminaalasja arutada
kuriteo tagajärgede saabumise või süüdistatavate või kannatanute või tunnistajate enamuse asukoha järgi. Kriminaalasja erandliku
üleandmise ühe ringkonnakohtu piires otsustab ringkonnakohtu esimees, muudel juhtudel Riigikohtu esimees. Kui kuriteo
toimepanemise kohta ei ole võimalik kindlaks määrata, arutatakse kriminaalasja kohtus, kelle tööpiirkonnas on kohtueelne
menetlus lõpule
viidud . Eeluurimiskohtuniku ülesandeid täidab selle maakohtu eeluurimiskohtunik, kelle tööpiirkonnas on
kuritegu toime pandud. Kui kuriteo toimepanemise kohta ei ole võimalik üheselt kindlaks määrata, täidab eeluurimiskohtuniku
ülesandeid menetlustoimingu tegemise koha järgse maakohtu eeluurimiskohtunik. Jälitustoiminguks annab eeluurimiskohtunikuna
loa tööjaotusplaaniga määratud kohtunik, kes ei ole kohtu esimees. Jälitustoiminguks loa andmiseks määratakse tööjaotusplaaniga
Harju Maakohtus kuni kolm kohtunikku ja igas teises maakohtus kaks kohtunikku.
Kriminaalasjad jagunevad üld- ja lihtmenetluseks. Lihtmenetluse eesmärk on kiirendada kriminaalmenetlust, et vähendada
kohtusüsteemi ülekoormatust.
Lihtmenetlus on üldnimetus lihtsustatud menetlusliikidele (
lühimenetlus ,
kokkuleppemenetlus ,
kiirmenetlus ja käskmenetlus).
Üldmenetlus kulgeb kohtus järgmiselt: Prokuratuur saadab kohtusse süüdistusakti. Kohtu
kantselei jagab arvutiprogrammi abil
kohtusse saabunud asjad kohtunikule. ->Seejärel määrab kohus eelistungi aja. ->Eelistungil lahendab kohus võimalikud taotlused
ja lepib pooltega kokku asja sisulise arutamise aja kohtuistungil. ->Kohtuistungil peab
prokurör avakõne isiku süüdistuse kohta.
Süüdistatavalt küsitakse, kas ta
tunnistab ennast süüdi või mitte ning kuulatakse ära kaitsja arvamus süüdistuse põhjendatuse
kohta. Algab kohtulik uurimine, kus uuritakse kirjalikke tõendeid, kuulatakse tunnistajaid, eksperte, kannatanuid ja süüdistatavat.
->Kui kohtulik uurimine on lõppenud, algavad kohtuvaidlused. Kohtuvaidlustes esitab prokurör kõne süüdistatava tegudest ja
3
sellest, kui suurt karistust prokurör nõuab. Kannatanu, tsiviilkostja ja kaitsja esitavad oma seisukohad. Enne kui kohus läheb
otsust tegema, saab viimast korda sõna süüdistatav.
1.6. Menetlusosalised , nende õigused ja kohustused
KrMS § 16 kohaselt tuleb eristada kahte
põhilist kriminaalmenetluse subjektide gruppi:
* menetlejad: kohus, prokuratuur ja uurimisasutus;
* menetlusosalised: kahtlustatav, süüdistatav ning nende kaitsjad, kannatanu, tsiviilkostja ja kolmas isik.
Kahtlustatav (§ 33) on isik, kes on kuriteos kahtlustatavana kinni peetud, või isik, keda on piisav alus kahtlustada kuriteo
toimepanemises ja kes on allutatud menetlustoimingule.
Kahtlustatavale selgitatakse viivitamata tema õigusi ja kohustusi ning ta kuulatakse üle kahtlustuse sisu kohta.
Kahtlustataval on
õigus (§ 34):
1) teada kahtlustuse sisu ja anda selle kohta ütlusi või keelduda ütluste andmisest;
2) teada, et tema ütlusi võidakse kasutada süüdistuseks tema vastu;
3) tõlgi abile;
4) kaitsja abile;
5) kohtuda kaitsjaga teiste isikute juuresolekuta;
6) kaitsja juuresolekul olla üle kuulatud, osaleda vastastamisel, ütluste seostamisel olustikuga ja tema äratundmiseks esitamisel;
7) osaleda vahistamistaotluse arutamisel kohtus;
8) esitada tõendeid;
9) esitada taotlusi ja kaebusi;
10) tutvuda menetlustoimingu protokolliga ning teha menetlustoimingu tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta
avaldusi, mis protokollitakse;
11) anda nõusolek kokkuleppemenetluse kohaldamiseks, osaleda kokkuleppemenetluse läbirääkimistel, teha ettepanekuid
kohaldamisele kuuluva karistusliigi ja -määra kohta ning sõlmida või sõlmimata jätta kokkuleppemenetluse kokkulepe.
12) Kahtlustataval on õigus tutvuda kriminaaltoimikuga ja tutvuda tõenditega, mis on esitatud tema vastu.
Kahtlustatav on
kohustatud:
1) ilmuma uurimisasutuse,
prokuratuuri või kohtu
kutsel ;
2) osalema menetlustoimingus ning
alluma uurimisasutuse, prokuratuuri ja kohtu korraldustele.
Süüdistatav (§ 35) on isik kelle kohta prokuratuur on
koostanud süüdistusakti pärast seda, kui uurija on kohtueelse uurimise
lõpule viinud või kellele on esitatud
süüdistusakt kiirmenetluses või isik, kellega on kokkuleppemenetluses sõlmitud kokkulepe.
Süüdistataval on
õigus (§ 34):
1) teada süüdistuse sisu ja anda selle kohta ütlusi või keelduda ütluste andmisest;
2) teada, et tema ütlusi võidakse kasutada süüdistuseks tema vastu;
3) tõlgi abile;
4) kaitsja abile;
5) kohtuda kaitsjaga teiste isikute juuresolekuta;
6) kaitsja juuresolekul olla üle kuulatud, osaleda vastastamisel, ütluste seostamisel olustikuga ja tema äratundmiseks esitamisel;
7) osaleda vahistamistaotluse arutamisel kohtus;
8) esitada tõendeid;
9) esitada taotlusi ja kaebusi;
10) tutvuda menetlustoimingu protokolliga ning teha menetlustoimingu tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta
avaldusi, mis protokollitakse;
11) anda nõusolek kokkuleppemenetluse kohaldamiseks, osaleda kokkuleppemenetluse läbirääkimistel, teha ettepanekuid
kohaldamisele kuuluva karistusliigi ja -määra kohta ning sõlmida või sõlmimata jätta kokkuleppemenetluse kokkulepe.
12) Süüdistataval on õigus tutvuda kaitsja vahendusel kriminaaltoimikuga ja võtta osa kohtulikust arutamisest.
Süüdistatav on
kohustatud:
1) ilmuma uurimisasutuse, prokuratuuri või kohtu kutsel;
2) osalema menetlustoimingus ning alluma uurimisasutuse, prokuratuuri ja kohtu korraldustele.
Süüdistatav, kelle suhtes on jõustunud süüdimõistev kohtuotsus, on süüdimõistetu.
Süüdistatav, kelle suhtes on jõustunud õigeksmõistev kohtuotsus on õigeksmõistetu.
Kaitsja (v.t punkt 1.4).
Kannatanu (§ 37) on füüsiline või juriidiline isik, kellele on kuriteo või süüvõimetu isiku poolt õigusvastase teoga tekitatud
füüsilist, varalist või moraalset kahju.
Kui füüsilisest isikust kannatanu
sureb või juriidilisest isikust kannatanu lõpeb pärast
tsiviilhagi esitamist , kuid enne selle kohta
tehtava lahendi jõustumist, lubab menetleja kolmanda isikuna menetlusse astuda kannatanu üldõigusjärglasel. Üldõigusjärglus on
võimalik menetluse igas staadiumis. Kannatanu üldõigusjärglasel on üksnes tsiviilhagi menetlemisega seotud kannatanu õigused.
Kannatanul on
õigus (§ 38):
1) vaidlustada kriminaalmenetluse alustamata jätmine või
lõpetamine ;
2) esitada uurimisasutuse või prokuratuuri kaudu tsiviilhagi või avalik-õiguslik nõudeavaldus ette nähtud tähtaja jooksul;
3) anda ütlusi või keelduda ütluste andmisest seaduses sätestatud alustel (isiklikud põhjused, kutse-
saladus , riigisaladus);
4) esitada tõendeid;
5) esitada taotlusi ja kaebusi;
6) tutvuda menetlustoimingu protokolliga ning teha menetlustoimingu tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta
avaldusi, mis protokollitakse;
7) tutvuda kriminaaltoimiku materjalidega seaduses sätestatud korras;
8) võtta osa kohtulikust arutamisest;
4
9) anda nõusolek kokkuleppemenetluse kohaldamiseks või sellest keelduda, anda arvamus süüdistuse ja karistuse ning süüdistuses
nimetatud kahju suuruse ja tsiviilhagi või avalik-õigusliku nõudeavalduse kohta;
10) anda nõusolek ajutise lähenemiskeelu kohaldamiseks ning taotleda lähenemiskeelu kohaldamist;
11) taotleda, et tema ülekuulamist viiks läbi temaga
samast soost isik, kui tegemist on seksuaalvägivalla, soolise vägivalla või
lähisuhetes toime pandud kuriteoga, v.a kui ülekuulamist viib läbi prokurör või kohtunik või kui see takistaks menetluse
käiku .
12) Kannatanul on õigus esitada kahtlustatava, süüdistatava või tsiviilkostja vastu tsiviilhagi, mille kohus vaatab läbi
kriminaalmenetluses.
Kannatanu on
kohustatud:
1) ilmuma uurimisasutuse, prokuratuuri või kohtu kutsel;
2) osalema menetlustoimingus ning alluma uurimisasutuse, prokuratuuri ja kohtu korraldustele.
Uurimisasutus või prokuratuur selgitab kannatanule tema õigusi, tsiviilhagi esitamise korda, tsiviilhagile esitatavaid põhilisi
nõudeid, tsiviilhagi esitamise
tähtaega ja selle möödalaskmise tagajärgi, samuti riigi õigusabi saamise tingimusi ja korda.
Füüsilisest isikust kannatanul on õigus:
1) saada teavet kuriteos kahtlustatava vahistamisest ja taotleda, et ohu korral teavitatakse teda vahistatu vabastamisest, välja
arvatud juhul, kui selle teabe
edastamine tekitaks kahju kahtlustatavale;
2) taotleda, et teda teavitataks süüdimõistetu ennetähtaegsest vabastamisest või kinnipidamisasutusest põgenemisest, juhul kui
teavitamine võib ära hoida ohu kannatanule;
3) võtta menetlustoimingule saatjana kaasa üks tema poolt valitud isik, kui menetleja ei ole sellest põhjendatult keeldunud.
Kannatanut menetlustoimingul saatvat isikut hoiatatakse, et menetlusandmeid ei ole lubatud avaldada ning menetlustoimingu
käiku ei ole lubatud sekkuda.
Tsiviilkostja (§ 39) – on füüsiline või juriidiline isik, kes ei ole kuriteos kahtlustatav ega süüdistatav, kuid kes vastutab
süüdistatava tekitatud
varalise kahju eest ja kelle vastu süüdistava asemel pööratakse tsiviilhagi.
Isik kaasatakse tsiviilkostjana menetlusse ja kõrvaldatakse menetlusest menetleja määrusega. Isiku võib tsiviilkostjana kaasata
kuni kohtuliku uurimise lõpetamiseni
maakohus Juriidilisest isikust tsiviilkostja osaleb kriminaalmenetluses oma
seadusliku esindaja või pankrotihalduri kaudu, kellel on kõik tsiviilkostja õigused ja kohustused.
Tsiviilkostjal on
õigus (§ 40):
1) vaidlustada tsiviilhagi või esitada
vastuhagi ;
2) esitada tõendeid;
3) esitada taotlusi ja kaebusi;
4) tutvuda menetlustoimingu protokolliga ning teha menetlustoimingu tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta
avaldusi, mis protokollitakse;
5) tutvuda kriminaaltoimiku materjalidega;
6) võtta osa kohtulikust arutamisest;
7) anda nõusolek kokkuleppemenetluse kohaldamiseks või sellest keelduda, anda arvamus süüdistuses toodud kahju suuruse ja
tsiviilhagi kohta.
Tsiviilkostja on
kohustatud:
1) ilmuma uurimisasutuse, prokuratuuri või kohtu kutsel;
2) osalema menetlustoimingus ning alluma uurimisasutuse, prokuratuuri ja kohtu korraldustele.
Kolmas isik (§ 401) on füüsiline või juriidiline isik, kes ei ole kuriteos kahtlustatav, süüdistatav, kannatanu ega tsiviilkostja, kuid
kelle õiguste ja kohustuste üle võidakse kriminaalasja lahendamisel või erimenetlusees otsustada.
Isik kaastakse kolmanda isikuna menetlusse ja kõrvaldatakse menetlusest menetleja määrusega. Määruse isiku kolmanda isikuna
kaasamise või menetlusest kõrvaldamise kohta võib menetleja teha menetluse igas staadiumis ja igas kohtuastmes kuni
kohtuotsuse või erimenetluses tehtava määruse jõustumiseni. Isik võib enda kolmanda isikuna menetlusse kaasamist taotleda ka
kohtulahendi peale esitatud kaebuses. Sel juhul lahendatakse tema kaasamine kohtulahendi peale esitatud kaebuse menetlusse
võtmise
otsustamisel . Juriidilisest isikust kolmas isik osaleb kriminaalmenetluses oma seadusliku esindaja või pankrotihalduri
kaudu, kellel on kõik kolmanda isiku õigused ja kohustused.
Kolmandal isikul on
õigus (§ 402):
1) esitada tõendeid;
2) esitada taotlusi ja kaebusi;
3) tutvuda menetlustoimingu protokolliga ning teha menetlustoimingu tingimuste, käigu ja tulemuste kohta avaldusi, mis
protokollitakse;
4) tutvuda kriminaaltoimiku materjalidega;
5) võtta osa kohtulikust arutamisest.
* Kui kriminaalmenetluses otsustatakse kolmanda isiku vara konfiskeerimine, on kolmandal isikul kahtlustatava õigused,
arvestades konfiskeerimise erisustega.
Kolmas isik on
kohustatud:
1) ilmuma uurimisasutuse, prokuratuuri või kohtu kutsel;
2) osalema menetlustoimingus ning alluma uurimisasutuse, prokuratuuri ja kohtu korraldustele.
Kannatanu esindaja, tsiviilkostja esindaja ja kolmanda isiku esindaja
(1) Füüsilisest isikust kannatanu, tsiviilkostja ja kolmas isik võivad kriminaalmenetluses osaleda isiklikult või esindaja kaudu.
Isiklik osalemine kriminaalmenetluses ei võta õigust omada esindajat.
(2) Juriidilisest isikust kannatanul, tsiviilkostjal ja kolmandal isikul võib kriminaalmenetluses olla lisaks seaduslikele esindajatele
ka lepingujärgne esindaja.
(3) Kannatanule, tsiviilkostjale ja kolmandale isikule antakse kriminaalmenetluses riigi õigusabi riigi õigusabi seaduses ettenähtud
alustel ja korras. Kui kohus leiab, et kannatanu, tsiviilkostja või kolmanda isiku olulised huvid võivad advokaadi abita jääda
kaitseta, võib kohus oma algatusel otsustada isikule riigi õigusabi andmise riigi õigusabi seaduses ettenähtud alustel ja korras.
5
(4) Kannatanul, tsiviilkostjal ja kolmandal isikul võib olla kuni kolm esindajat. Esindajal võib olla mitu esindatavat, kui nende
huvid ei ole vastuolus. Lepinguliseks
esindajaks kohtumenetluses võib olla advokaat või muu isik, kes on
omandanud õiguse
õppesuunal vähemalt
riiklikult tunnustatud magistrikraadi või sellele vastava hariduse.
(5) Esindajal on kõik esindatava õigused. Füüsilise isiku esindajal ja juriidilise isiku lepingujärgsel esindajal ei ole õigust anda
esindatava nimel ütlusi.
(6) Esindaja on kohustatud hoidma saladuses talle kriminaalmenetluse käigus õigusabi andmisel teatavaks saanud andmeid.
Esindajal on lubatud kriminaalmenetluse käigus õigusabi andmisel teatavaks saanud andmeid avaldada esindatavale. Esindatava
kohta käivaid kohtueelse menetluse andmeid võib esindaja avaldada vaid esindatava nõusolekul ning seaduses ettenähtud
tingimustel.
Menetlussubjektid väärteomenetluses: menetleja,
menetlusosaline (menetlusalune isik ja tema kaitsja), ekspert, tõlk ja
kohtumenetluse pooled (kohtumenetluses on kohtumenetluse pooled menetlusosaline ja kohtuväline menetleja; Riigikohtus on
kohtumenetluse pooled menetlusaluse isiku või süüdlase advokaadist kaitsja ja kohtuväline menetleja või tema advokaadist
esindaja).
Menetlusalune isik on füüsiline või juriidiline isik, kelle suhtes on alustatud väärteomenetlust. Menetlusaluseks
isikuks ei loeta
sõiduki omanikku ega vastutavat kasutajat, kellele
saadetakse trahviteade kirjalikus hoiatamismenetluses.
Menetlusalune isik, kelle
karistamise kohta on jõustunud kohtuvälise menetleja otsus või kohtuotsus, on
süüdlane .
1.7. Tõendid, nende liigid
Tõendid on kriminaalasjas igasugused faktilised andmed, mille alusel tehakse kindlaks karistatava teo olemasolu või selle
puudumine, selle teo toimepannud isiku süü ja muud kriminaalasja õigeks otsustamiseks tähtsust omavad asjaolud. Need andmed
tuvastatakse kahtlustatava, süüdistatava, kannatanu, tunnistaja või
asjatundja ütluste, ekspertiisiakti,
eksperdi antud ütlustega
ekspertiisiakti selgitamisel, asitõendite, uurimistoimingute, kohtuistungi ja jälitustoimingute protokollide või videosalvestuse,
samuti muu dokumendi ning foto või
film või muu teabetalletusega.
Tõendamiseseme asjaolud on (ehk kohtueelsel uurimisele ja kohtulikul arutamisel kuuluvad tõendamisele):
1) kuriteo toimepanemise aeg, koht ja viis ning muud kuriteo tehiolud;
2)
kuriteokoosseis ;
3) kuriteo toimepannud isiku süü;
4) kuriteo toimepannud isikut iseloomustavad andmed ja muud tema vastutust mõjutavad asjaolud.
Tõendi liigid:
* Lähtudes tõendi allikast:
isikulised (ütlused) ja
esemelised (asitõendid, dokumendid, protokollid, foto,
film või muu
teabesalvestus) tõendid. Eksperdi arvamusel on kaksikallikas (nii uurimismaterjal kui ka ekspert isikuna koosoma teadmiste ja
kogemustega) – seega ei mahu kummagi alla.
* Sõltuvalt sellest, kas
tõend kujunes kuriteo asjaolude vahetu või vahendatud peegelduse tulemina:
algsed ja tuletatud tõendid.
Algne tõend on nt kuritegu vahetult pealt näinud isiku ütlus, sündmuskohalt leitud
sõrmejälg . Tuletatud tõend on nt kuritegu pealt
näinud abikaasa ütlus.
* Sõltuvalt sellest, kas tõend annab teavet otseselt kuriteo koosseisu mingi elemendi kohta või võimaldab tuvastada nn
„vahepealseid fakte“ teel kuriteo koosseisuni:
otsesed ja kaudsed tõendid. Otsese tõendi
sisuks on faktilised andmed, mille seos
selle tõendi abil tõendatava asjaoluga on ilmne ja puudub vajadus selle seose täiendavaks tõendamiseks. Kaudne tõend on nt
tunnistaja ütlus, et kahtlustatav
viibis sündmuskoha läheduses.
* Tõendite eriliigid:
alibi ja rõõn. Alibiks nimetatakse mistahes tõendit (tavaliselt ütlust), millega saab tuvastada, et kahtlustatav
või süüdistatav viibis kuriteo toimepanemise ajal kuriteo toimepanemise kohaga võrreldes erinevas kohas. Rõõn on kahtlustatava,
süüdistatava või kohtualuse ütlus, mille sisuks on teise isiku alusetu süüstamine kuriteo toimepanemises, oma süü veeretamine
teise kaela.
Ütlus on ülekuulamisel, vastastamisel, äratundmiseks esitamisel või ütluse olustikuga seostamisel tunnistaja, kannatanu,
kahtlustava või süüdistatava poolt tõendamiseseme asjaolu kohta suuliselt
edastatud ja uurimistoimiku või kohtuistungi
protokollis, samuti heli- või videosalvestuses talletatud või ütluse andja poolt omakäeliselt protokollitud tõendusteave.
Eksperdiarvamus on eksperdi uurimistegevuse tulemina ekspertiisimääruses esitatud küsimusele antud vastus, mis moodustab
eksperdi koostatava dokumendi – ekspertiisiakti – järeldusliku osa.
Asitõend on tõendamiseseme asjaolude selgitamisel kasutatav mistahes asendamatu objekt. Asitõend on kuriteo
objektiks olnud
asi, kuriteo toimepanemise vahend, kuriteojäljega asi, kuriteojäljest valmistatud
jäljend või
tõmmis või kuriteosündmusega seotud
muu asendamatu objekt, mis on kasutatav tõendamiseseme asjaolude selgitamisel.
Uurimistoimingu, kohtuistungi ja jälitustoimingu protokolli kastutatakse asitõendina, kui selle on koostanud üksnes menetleja
(uurija ja kohus, vahel ka prokurör) ja selle koostamisel on
rangelt järgitud menetlusseaduses sätestatut.
Dokument on asitõend, kui ta sisaldab teavet tõendamiseseme asjaolud kohta.
Foto, film või muu teabesalvestist kasutatakse tõendusteabe salvestamiseks ja need on
uurimis - või muu menetlustoimingu
protokolli lisaks.
Tõendite kogumise üldtingimused
(1) Tõendeid kogutakse viisil, mis ei riiva kogumises osaleja au ja väärikust, ei ohusta tema elu või tervist ega tekita
põhjendamatult varalist kahju. Keelatud on tõendeid koguda isikut piinates või tema kallal muul viisil vägivalda kasutades või
isiku mäluvõimet mõjutavaid vahendeid ja inimväärikust
alandavaid viise kasutades.
(2) Kui isiku läbiotsimisel,
läbivaatusel või võrdlusmaterjali võtmisel on vaja paljastada tema keha, peavad uurimisasutuse
ametnik , prokurör ja menetlustoimingus osaleja, välja arvatud tervishoiutöötaja või kohtuarst, olema temaga samast soost.
(3) Kui tõendeid kogudes kasutatakse tehnikavahendeid, teatatakse sellest eelnevalt menetlustoimingus
osalejatele ja neile
selgitatakse tehnikavahendite kasutamise eesmärki.
1.8. Tõkendid , nende liigid ja kohaldamine
Tõkend on vahend, millega püütakse tagada kohtumenetluse
toimimine .
6
Tõkendit
valides arvestatakse kriminaalmenetlusest või kohtuotsuse täitmisest kõrvalehoidumise, kuritegude toimepanemise
jätkamise või tõendite hävitamise, muutmise ja võltsimise võimalikkust, karistuse raskust, kahtlustatava, süüdistatava või
süüdimõistetu isikut, tema tervist,
perekonnaseisu ja muid tõkendi kohaldamise seisukohalt tähtsaid asjaolusid.
Tõkendid on:
* elukohast lahkumise keeld (kõige nõrgem tõkend),
* vahistamine (kõige raskem tõkend),
*
kautsjon ,
*
elektrooniline järelvalve.
Tõkendit võib
kohaldada , kui on
küllaldane alus arvata, et vabaduses viibiv kahtlustatav või süüdistatav hoiab uurimisest või
kohtust kõrvale, takistab tõe tuvastamist kriminaalasjas või jätkab kuritegude toimepanemist, samuti kohtuotsuse täitmise
tagamiseks.
Elukohast lahkumise keeld (§ 128) – kahtlustatav või süüdistatav isik või juriidilise isiku esindaja ei või oma elukohast lahkuda
menetleja loata kauemaks kui 3 ööpäevaks. Elukohast lahkumise keelu kohaldamiseks koostatakse määrus, millele võetakse
kahtlustatava või süüdistatava
allkiri . Allkirja võtmisel hoiatatakse, et tõkendi rikkumise korral võidakse teda trahvida või
kohaldatakse tema suhtes raskemat tõkendit. Kohtueelses menetluses ei või elukohast lahkumise keeldu kohaldada kauem kui 1
aasta.
Vahistamine (§ 130) – on kõige raskem tõkend ja vahistamine on kahtlustatavale, süüdistatavale või süüdimõistetule kohaldatav
tõkend, mis seisneb isikult kohtumääruse alusel vabaduse võtmises. Vahistamist tõkendina võib kahtlustatava või süüdistatava
suhtes kohaldada kriminaalmenetlusest kõrvalehoidmise või uue kuriteo toimepanemise vältimiseks. Vahistamine on tähtajaline.
Kohtueelses menetluses ei või esimese astme kuriteos kahtlustatav ega süüdistatav olla vahistatud üle kuue kuu ning teise astme
kuriteos kahtlustatav ega süüdistatav üle nelja kuu. Alaealine kahtlustatav või süüdistatav ei või kohtueelses menetluses olla
vahistatud üle kahe kuu. Isiku võib vahi alla võtta isiku juuresolekuta, kui isiku asukoht ei ole teada ja isik kuulutatakse
tagaotsitavaks. Vahistamistaotluse koostamisest
teatab prokuratuur kohe vahistatava kaitsjale. Eeluurimiskohtunik või kohus
teatab vahistamisest viivitamata vahistatu lähedasele ning töö- või õppimiskohta.
Kautsjon (§ 135) – kui tõkend on
rahasumma , mille maksab kahtlustatav, süüdistatav või muu isik tema eest vahi all pidamise
asendajana kohtu hoiuarvele. Kautsjoni kriminaalmenetlust
tagav toime seisneb ähvarduses, et kui isik hoiab mõjuva põhjuseta
kriminaalmenetlusest kõrvale või paneb toime uue kuriteo, kantakse kautsjonisumma riigituludesse. Kautsjon ei ole iseseisev
tõkendiliik. Teda saab kohaldada vaid vahi alla võtmise asendajana ehk kautsjonit võib kohaldada vaid isikule, keda on alust
vahistada. Kautsjon kohaldatakse kohtumäärusega. Kautsjonitaotluse lahendamiseks toimetatakse eeluurimiskohtuniku juurde
vahistatu, kutsutakse prokurör ja vahistatu taotlusel ka kaitsja ning kuulatakse ära nende arvamus. Kautsjoni suurust määrates
lähtub kohus ähvardava karistuse raskusest, kuriteoga põhjustatud kahju
suurusest ja kahtlustatava või süüdistatava varalisest
seisundist. Kautsjoni miinimumsuurus on
viissada päevapalka. Kautsjon tagastatakse, kui: 1) kahtlustatav või süüdistatav ei riku
kautsjoni tingimusi; 2) kriminaalmenetlus lõpetatakse; 3) süüdistatav mõistetakse õigeks.
Vahistamise asendamine elektroonilise valvega (§ 1371) – kahtlustatava, süüdistatava või prokuröri taotlusel võib
eeluurimiskohtunik või kohus vahistatu nõusolekul
asendada vahistamise kohustusega
alluda karistusseadustikus sätestatud
elektroonilisele järelvalvele. Elektrooniline
valve on süüdlasele kohtu poolt määratud tähtajaks pandud kohustus alluda
liikumisvabaduse piirangute või
narkootiliste või psühhotroopsete ainete või alkoholi tarvitamise keelu täitmise kontrollimisele
elektroonilise seadme abil, mis on kinnitatud süüdlase keha külge ning mille abil on võimalik kindlaks teha süüdlase asukoht või
alkoholi või narkootilise või psühhotroopse aine tarvitamine. Elektroonilise valve seadme liigi valib kriminaalhooldusametnik.
Elektroonilise valve tähtaja võib määrata: 1) teise astme kuriteo või ettevaatamatu esimese astme kuriteo korral ühest kuust kuni
kuue
kuuni ; 2) tahtliku esimese astme kuriteo korral ühest kuust kuni kaheteistkümne kuuni. Elektroonilise valve all olemise aega
ei loeta eelvangistuseks või kinnipidamiseks ning seda ei arvestata karistusaja hulka.
1.9. Protokollid, nendele esitatavad nõuded
Uurimis- ja muu menetlustoimingu protokollid (§ 146) - uurimis- ja muu menetlustoimingu tingimusi, käiku ja tulemusi kajastav
protokoll koostatakse masina- või arvutikirjas või selgelt loetavas käekirjas. Vajaduse korral kasutatakse selleks protokollija abi.
Protokolli
sissejuhatuses märgitakse:
1) uurimis- või muu menetlustoimingu kuupäev ja koht;
2) protokolli
koostaja ametinimetus ning nimi;
3) kriminaalasja number ja uurimis- või muu menetlustoimingu nimetus;
4) seaduses sätestatud juhtudel
viide uurimis- või muu menetlustoimingu aluseks olnud määrusele;
5) uurimis- või muule menetlustoimingule allutatud isiku menetlusseisund, nimi ning elu- või asukoht ja aadress ning
sidevahendi number või
elektronposti aadress;
6) uurimis- või muus menetlustoimingus osalenud muu isiku menetlusseisund, nimi ning elu- või asukoht ja aadress;
7) uurimis- või muu menetlustoimingu algus- ja lõpuaeg ning muud andmed;
8) uurimis- või muu menetlustoimingu
rakendus menetlusosaliste õiguste
tagamisel ;
9) uurimis- või muu menetlustoimingu menetlusõiguslikud alused.
Kui uurimistoimingus annab ütlusi vähemalt neljateistaastane või vanem tunnistaja, märgitakse protokolli sissejuhatuses, et teda
on hoiatatud kriminaalkaristuse eest, mille võib
karistusseadustiku järgi kaasa tuua ütluse andmisest seadusliku
aluseta keeldumine või teadvalt vale ütluse andmine. Menetlusosalisele tema õiguste ja kohustuste selgitamise kohta võetakse protokolli
sissejuhatusse menetlusosalise allkiri.
Protokolli põhiosas
talletatakse :
1) uurimis- või muu menetlustoimingu käik ja tulemused tõendamiseks vajaliku üksikasjalikkusega,
järgides kriminaalmenetluse
seadustikus menetlustoimingute sisu kohta esitatud lisanõudeid;
2) tehnikavahendite kasutamine.
Protokolli lõpposas märgitakse:
1) uurimis- või muus menetlustoimingus äravõetud objektide nimetused ja nende pakkimise
moodus ;
7
2) protokolli tutvustamine uurimis- või muus menetlustoimingus osalenud isikutele;
3) protokolli lisad.
Kui protokollis on esitatud järeldusi, mille mõistmiseks on vaja eriteadmisi, siis märgitakse protokollis järeldusteni jõudmise viis
ja selle isiku andmed, kes on eriteadmistele tuginevad järeldused teinud. Kui menetlustoimingus osaleb leppenimega tunnistaja,
tehakse menetlustoimingu protokollist koopia, kuhu ei märgita peale leppenime muid isikuandmeid ega võeta tunnistaja allkirja.
Protokolli
originaal pannakse kriminaaltoimikust eraldi hoitavasse ümbrikusse.
Uurimis- või muu menetlustoimingu protokoll antakse läbi lugeda toimingule allutatud isikule ning selles osalenud muule isikule
või loetakse nende soovil ette, mille kohta tehakse protokollis märge.
Uurimis- või muu menetlustoimingu protokolliga
tutvumise ajal toimingu tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta
tehtud
avaldused , protokolli parandamise taotlused ja muud taotlused kantakse
samasse protokolli.
Läbiotsimise või vara arestimise protokolli koopia antakse toimingule allutatud isikule või tema täisealisele perekonnaliikmele või
juriidilise isiku või riigi- või kohaliku omavalitsuse asutuse esindajale, kes on menetlustoimingus osalenud. Nende puudumisel
antakse protokolli koopia kohaliku omavalitsuse asutuse esindajale.
Protokollile kirjutavad alla menetleja, asjatundja, toimingule allutatud isik ja isik, kes on toimingus osalenud.
Kohtuistungi protokoll (§ 155) - esimese või teise astme kohtu kohtuistungi protokoll on masina- või arvutikirjas koostatud
menetlusdokument, milles kohtuistungi sekretär iseseisvalt või kohtuniku kokkuvõtliku sõnastusena talletab kriminaalasja
arutamise tingimused ja käigu.
Kohtuistungi protokolli kantakse:
1) istungi kuupäev ja koht ning istungi algus- ja lõpuaeg;
2) kohtu nimetus ja kohtukoosseis;
3) kohtumenetluse poolte ning kohtuistungi sekretäri, tõlgi ja eksperdi nimed;
4) arutatava kriminaalasja nimetus;
5) kohtutoimingute nimetused ajalises
järjestuses ;
6) ristküsitlusel kohtumenetluse poole esitatud küsimused ja ülekuulatava ütlused;
7) avaldused ja taotlused ning nende lahendused;
8) kohtuistungil tehtud määruste nimetused;
9) kohtuvaidluses poolte esitatud taotlused;
10) süüdistatava viimases sõnas esitatud taotlus;
11) kohtuotsuse või -määruse tegemine nõupidamistoas;
12) kohtuotsuse või -määruse kuulutamine ning edasikaebamise korra ja tähtaja selgitamine.
Kohtuistungi sekretär protokollib istungi selle sujuvat
kulgemist katkestamata. Kui
kohtuistung heli- või videosalvestati, on heli-
või videosalvestis kohtuistungi protokolli lahutamatuks lisaks. Kui protokollis kajastatu on vastuolus salvestisega, siis tuginetakse
salvestisele. Protokollile kirjutavad alla ning selle kuupäevastavad eesistuja ja kohtuistungi sekretär.
Kohtuotsusega teeb kohus asjas lõpliku otsuse. Kohtumäärusega lahendatakse aga mingi menetluslik küsimus või kinnitatakse
poolte kokkulepe või lõpetatakse mingil põhjusel menetlus (nt kaebus või
hagi võetakse tagasi). Põhimõtteliselt on kõik kohtu
otsused, mis ei lahenda asja sisuliselt, määrused.
1.10. Tähtajad ja kohtukulud
Menetlustähtaegu arvestatakse:
*
tundides (nt
kinnipidamine );
* päevades (nt taotluse esitamine kriminaaltoimikuga tutvumiseks);
* kuudes (nt vahistamine).
Menetlustähtaegade arvestamise reeglid:
1) tähtaja hulka ei arvestata tundi ega päeva, millest loetakse tähtaja algust;
2) isiku kahtlustatavana kinnipidamise või vahistamise korral arvutatakse tähtaega tema kinnipidamise hetkest. Isiku karistamisel
vangistusega arvutatakse tähtaega tema vanglasse karistust kandma saabumise hetkest, kui karistuse kandmise algus ei tulene
kohtuotsusest;
3) päevades arvutamise korral lõpeb tähtaeg viimasel tööpäeval kell 24:00. Kui päevades arvutatava tähtaja lõpp langeb
puhkepäevale, on tähtaja viimane päev sellele järgnev esimene tööpäev;
4) kuudes arvutamise korral lõpeb tähtaeg viimase kuu vastaval kuupäeval. Kui tähtaja lõpp langeb kalendrikuule, millel vastav
kuupäev puudub, lõpeb tähtaeg selle kuu viimasel päeval. Kui kuudes arvutatava tähtaja lõpp langeb puhkepäevale, on tähtaja
viimane päev sellele järgnev esimene tööpäev;
5) kui toimingu teeb uurimisasutus, prokuratuur või kohus, siis lõpeb tähtaeg tööaja lõppedes tema asutuses;
6) tähtaega ei ole mööda
lastud , kui kaebus on postitatud või üldkasutatava tehnilise sidekanali kaudu edastatud enne tähtaja
möödumist. Tähtaega ei ole mööda lastud, kui vahistatu on kaebuse kinnipidamiskoha juhtkonnale esitanud enne tähtaja
möödumist.
Mõjuval põhjusel möödalastud kaebetähtaeg ennistatakse selle uurimisasutuse, prokuratuuri või kohtu määrusega, kelle
menetluses on
kriminaalasi . Kaebetähtaja möödalaskmise mõjuvad põhjused on:
1) äraolek, mis ei seondu kriminaalmenetlusest kõrvalehoidumisega;
2) muu asjaolu, mida uurimisasutus, prokuratuur või kohus peab mõjuvaks.
Kahtlustatavat võib kohtu vahistamismääruseta kinni pidada kuni 48 tundi.
Kohtueelses menetluses ei või esimese astme kuriteos kahtlustatav ega süüdistatav olla vahistatud üle 6 kuu ning teise astme
kuriteos kahtlustatav ega süüdistatav üle 4 kuu. Alaealine kahtlustatav või süüdistatav ei või kohtueelses menetluses olla
vahistatud üle 2 kuu.
Kriminaalmenetluse kulud:
Kriminaalmenetluse kulud on:
1)
menetluskulud – hüvitab kriminaalmenetlusseadustiku järgi kohustatud isik menetleja määratud ulatuses;
8
2) erikulud – hüvitab isik, kelle süül need on tehtud;
3) lisakulud – jäävad selle isiku kanda, kellel need on tekkinud.
Menetluskulud on:
1) valitud kaitsjale või esindajale makstud mõistliku suurusega tasu ja muud menetlusosalise vajalikud kulud, mis on tekkinud
seoses kriminaalmenetlusega;
2) kannatanu, tunnistaja, eksperdi ja asjatundjate kulud.
3) riiklikul ekspertiisiasutusel, muul riigiasutusel või juriidilisel isikul seoses ekspertiisi tegemise või joobe tuvastamisega
tekkinud kulud;
4) määratud kaitsjale määratud tasu ja kulud kuni nende põhjendatud ja
vajalikus ulatuses;
5) kaitsjale kriminaaltoimiku materjalist koopia tegemise kulud riigilõivuseaduses sätestatud määras;
6) asitõendite hoiutasu, saate- ja hävitamiskulud;
7) konfiskeeritud vara hoiu-, võõrandamis- ning hävitamiskulud;
8) tsiviilhagi või avalik-õigusliku nõudeavalduse tagamisest tingitud kulud;
9) süüdimõistva kohtuotsusega kaasnev sundraha;
10) muud menetlejal kriminaalasja menetlemisega tekkinud kulud, v.a need, mida loetakse eri- või lisakuludeks.
Kui menetlusosalisel on mitu kaitsjat või esindajat, arvatakse menetluskulude hulka neile makstud tasu suuruses, mis ei ületa
ühele kaitsjale või esindajale tavapäraselt makstavat mõistliku suurusega tasu.
Kui kahtlustatav või süüdistatav kaitseb end ise, arvatakse menetluskulude hulka vajalikud
kaitsekulud . Menetluskulude hulka ei
arvata tema ülemääraseid
kulusid , mida kaitsja osavõtu korral ei oleks tekkinud.
Menetlusvälisele isikule seoses ekspertiisi tegemisega tekkinud kulud hüvitatakse kohtuekspertiisiseaduses sätestatud tingimustel
ja korras.
Erikulud on:
1) menetlusosalise ilmumata jäämise tõttu kohtuistungi edasilükkamisest tingitud kulud;
2) sundtoomise kulud.
Erikulude arvutamise korra ja suuruse määrab Vabariigi Valitsus.
Lisakulud on:
1) tasu, mis makstakse menetlusvälisele isikule tõendamiseseme asjaolude kohta saadud teabe eest;
2) kahtlustatava või süüdistatava vahi all pidamise kulud;
3) tõlgile makstavad
summad ;
4) süüteomenetluses tekitatud kahju
hüvitamise seaduse alusel kriminaalmenetluses makstavad summad;
5) menetluskuludeks nimetamata riigi- ja omavalitsusasutuste kulud, mis on tekkinud seoses kriminaalmenetlusega;
6) tunnistaja esindajale makstavad summad.
2. KRIMINAALASJA KOHTUEELNE MENETLEMINE
2.1. Kriminaalmenetluse alustamine
Uurimisasutus või prokuratuur alustab kriminaalmenetlust esimese uurimis- või menetlustoiminguga, kui selleks on
ajend ja alus
ning puuduvad kriminaalmenetlust välistavad asjaolud (v.t punkt 1.2). Kriminaalmenetluse ajend on kuriteoteade või kuriteole
viitav muu teave. Kriminaalmenetluse alus on kuriteo tunnuste sedastamine (
märkimine ) kriminaalmenetluse ajendis.
Kriminaalmenetluse alus eksisteerib, kui menetleja on põhjendatud kahtlus, et toime on pandud süüteokoosseisule vastav,
õigusvastane ja süüline tegu. Kuriteoteade esitatakse uurimisasutusele või prokuratuurile suuliselt või kirjalikult. Teade, milles
isikut süüstatakse kuriteos, on kuriteokaebus. Kohapeal vahetult esitatud suuline kuriteoteade protokollitakse ja protokolli koopia
antakse kuriteoteate esitajale. Telefoni teel edastatud kuriteoteade talletatakse kirjalikult või helisalvestatakse. Kui kuriteoteate
esitajaks on füüsilisest isikust kannatanu, saadetakse talle kuriteoteate kättesaamise kohta 20 päeva jooksul selle saamisest arvates
kirjalik
kinnitus , mis võib sisalduda kriminaalmenetluse mittealustamise teatises või kutses menetlustoimingule. Vajaduse korral
osutatakse kannatanust kuriteoteate esitajale
keeleabi . Uurimisasutus või prokuratuur on kohustatud kuriteoteate saamisest alates
kümne päeva jooksul teatama kuriteoteate esitajale kriminaalmenetluse alustamata jätmisest.
Kui kriminaalmenetlust alustab uurimisasutus, siis teatab ta menetluse alustamisest viivitamata prokuratuurile. Kui
kriminaalmenetlust alustab prokuratuur, siis edastab ta kriminaalasja materjalid uurimisalluvuse kohaselt (v.t punkt 2.2).
Kui kohtueelses menetluses ilmneb kriminaalmenetlust välistav asjaolu, siis lõpetatakse menetlus uurimisasutuse määruse alusel
ja prokuratuuri loal või prokuratuuri määrusega.
2.2. Kohtueelse menetluse üldtingimused
Kohtueelse menetluse eesmärk on koguda tõendusteavet ja luua kohtumenetluseks muud tingimused. Kohtueelses menetluses
selgitavad uurimisasutus ja prokuratuur kahtlustatavat ja süüdistatavat õigustavad ja süüstavad asjaolud ehk riigi kohus on tõe
tuvastamine , st tuleb teha kindlaks, kas isik on süüdi või mitte.
Eristatakse kolme liiki uurimisalluvust:
* üldine uurimisalluvus – on antud Politsei- ja Piirivalveametile ning Kaitsepolitseiametile. Nende uurimisalluvus piiritletakse
Vabariigi Valitsuse määrusega;
* kuriteo liigi järgi määratud uurimisalluvus – Maksu- ja
Tolliamet (maksualases ja tollieeskirjade rikkumise kuriteos),
Sõjaväepolitsei (kaitseväeteenistusalases kuriteos ja sõjakuriteos),
Konkurentsiamet (konkurentsialases kuriteos),
Justiitsministeeriumi vanglate
osakond (
vanglas toimepandud ja kinnipeetava poolt toimepandud kuriteos),
Keskkonnainspektsioon (keskkonna ja loodusvarade kaitse ning kasutamise nõuete rikkumise kuriteos).
Prokuratuur juhib kohtueelset menetlust, tagades selle
seaduslikkuse ja tulemuslikkuse ning on pädev:
1) vajaduse korral tegema menetlustoiminguid;
2) viibima menetlustoimingu juures ja sekkuma selle käiku;
3) lõpetama kriminaalmenetlust;
4) tutvumiseks ja kontrollimiseks välja
nõudma kriminaaltoimiku materjali ja muu materjali;
9
5) andma uurimisasutusele korraldusi;
6) tühistama ja
muutma uurimisasutuse määrusi;
7) kõrvaldama uurimisasutuse ametniku kriminaalmenetlusest;
8) muutma kriminaalasja uurimisalluvust;
9) tunnistama kohtueelse menetluse lõpuleviiduks;
10) nõudma uurimisasutuse ametnikult menetluse asjaolude kohta
suulisi ja kirjalikke selgitusi;
11) tegema kriminaalhooldusosakonna
juhatajale ülesandeks nimetada kriminaalhooldusametnik;
12) täitma muid kriminaalmenetluse seadustikust tulenevaid ülesandeid kohtueelses menetluses.
Alaealise kahtlustatava korral on prokuratuur kohustatud tegema kriminaalhooldusosakonna juhatajale ülesandeks nimetada
kriminaalhooldusametnik.
Riigi peaprokurör võib anda kohtueelse menetluse seaduslikkuse ja tulemuslikkuse tagamiseks prokuratuurile ja uurimisasutustele
üldiseid juhiseid. Uurimisasutustele suunatud juhis kooskõlastatakse selle uurimisasutuse
juhiga , mida juhis puudutab.
Kõrgemalseisev prokurör võib prokurörilt nõuda menetluse asjaolude kohta suulisi ja kirjalikke selgitusi ning võib oma
määrusega tühistada prokuröri ebaseadusliku või põhjendamatu määruse, korralduse või nõude. Kõrgemalseisva prokuröri
määruses esitatud seisukohad õigusnormi tõlgendamiseks ja kohaldamiseks on prokurörile kõnealuses kriminaalmenetluses
kohustuslikud.
Kohtueelse menetluse andmete avaldamise tingimused
Kohtueelse menetluse andmeid võib avaldada üksnes prokuratuuri loal ja tema määratud ulatuses. Kohtueelse menetluse andmete
avaldamine on lubatud kriminaalmenetluse, avalikkuse või andmesubjekti huvides, kui see ülemäära:
1) ei soodusta kuritegevust ega raskenda kuriteo avastamist;
2) ei kahjusta Eesti Vabariigi või kriminaalmenetluse huve;
3) ei sea ohtu ärisaladust ega kahjusta juriidilise isiku tegevust;
4) ei kahjusta andmesubjekti ega kolmandate isikute õigusi, eriti delikaatsete isikuandmete avaldamise puhul.
Kui kohtueelse menetluse andmete avaldamise keeldu rikutakse, võib eeluurimiskohtunik prokuratuuri taotlusel trahvida
menetlusosalist, kriminaalmenetluses osalevat muud isikut või menetlusvälist isikut kohtumääruse alusel. Kahtlustatavat ja
süüdistatavat ei trahvita.
Uurimisasutuse ja prokuratuuri määrused ja nõuded nende menetluses
olevates kriminaalasjades on kohustuslikud kõigile ning
neid täidetakse kogu Eesti Vabariigi territooriumil. Uurimisasutuse ja prokuratuuri määrused ja nõuded on kohustuslikud
välismissioonil viibivatele kaitseväelastele, kui kriminaalmenetluse
esemeks on kaitseväeteenistuses oleva isiku tegu. Nõude või
määruse täitmiseks tehtavaid kulutusi ei hüvitata.
Kriminaalasjade ühendamine ja eraldamine
Ühiseks menetluseks ühendatakse mitu kriminaalasja, kui isikuid kahtlustatakse või süüdistatakse kuriteo ühises toimepanemises.
Kriminaalasjadest, milles isikuid kahtlustatakse või süüdistatakse kuriteo ühises toimepanemises, võidakse eraldada kriminaalasi
kahtlustatava või süüdistatava suhtes või jätta selline kriminaalasi ühendamata, kui:
1) isiku asukoht on teadmata või ta hoiab kriminaalmenetlusest kõrvale või ta kannab vabadusekaotuslikku karistust välisriigis või
esineb muu asjaolu, miks teda ei ole võimalik mõistliku aja jooksul menetlustoimingutele allutada;
2) isik on välisriigi kodanik ja viibib välisriigis;
3) isik pärast kohtueelse menetluse lõpuleviimist taotleb kriminaalasja lahendamist lühimenetluses või kokkuleppemenetluses
ning lühimenetluse või kokkuleppemenetluse kohaldamine ei ole võimalik.
Ühiseks menetluseks võib ühendada mitu kriminaalasja, kui isikut kahtlustatakse või süüdistatakse:
1) mitme kuriteo toimepanemises;
2) kuriteo eelnevalt mittelubatud varjamises või kuriteost mitteteatamises.
Kriminaalasjast võib eraldada kriminaalasja ühe või mitme kuriteo osas, kui see on vajalik kuriteo aegumise vältimiseks või
mõistliku menetlusaja tagamiseks.
Kui alaealist kahtlustatakse või süüdistatakse kuriteo toimepanemises koos täisealisega, võib alaealise huvide tagamiseks eraldada
tema kriminaalasja eraldi kriminaalmenetluseks.
Kriminaalasjad ühendatakse ja eraldatakse uurimisasutuse, prokuratuuri või kohtu määrusega. Kriminaalasja eraldamise määruse
koopia lisatakse uude toimikusse.
2.3. Kahtlustatav, tema õigused ja kohustused
Kahtlustatav on isik, kes on kuriteos kahtlustatavana kinni peetud, või isik, keda on piisav alus kahtlustada kuriteo
toimepanemises ja kes on allutatud menetlustoimingule.
Kahtlustatavale tutvustatakse viivitamata tema õigusi suuliselt või kirjalikult
lihtsas ja arusaadavas keeles. Õiguste selgitamise
kohta võetakse allkiri. Kahtlustatavale, kes on kinni peetud või vahistatud, antakse viivitamata kirjalik õiguste
deklaratsioon tema
õiguste kohta kriminaalmenetluses. Kahtlustataval on õigus hoida deklaratsiooni enda valduses kinnipidamise või vahistamise aja
jooksul. Pärast õiguste ja kohustuste selgitamist kuulatakse kahtlustatav üle kahtlustuse sisu kohta. Ülekuulamise võib edasi
lükata, kui kahtlustatava tervislik seisund ei võimalda tema kohest ülekuulamist ning kui see on vajalik kaitsja ja tõlgi osavõtu
tagamiseks. Kahtlustatavat võib kohtu vahistamismääruseta kinni pidada kuni nelikümmend kaheksa tundi.
Juriidilisest isikust kahtlustatav osaleb kriminaalmenetluses oma juhatuse või seda asendava organi liikme või pankrotihalduri
kaudu, kellel on kõik kahtlustatava õigused ja kohustused, sealhulgas õigus anda juriidilise isiku nimel ütlusi.
Kahtlustataval on õigus:
1) teada kahtlustuse sisu ja anda selle kohta ütlusi või keelduda ütluste andmisest;
2) teada, et tema ütlusi võidakse kasutada süüdistuseks tema vastu;
3) tõlgi abile;
4) kaitsja abile;
10
5) kohtuda kaitsjaga teiste isikute juuresolekuta (Kaitsjaga kohtumise võib katkestada menetlustoiminguks, kui
kohtumine on
kestnud ühe tunni);
6) kaitsja juuresolekul olla üle kuulatud, osaleda vastastamisel, ütluste seostamisel olustikuga ja tema äratundmiseks esitamisel;
7) osaleda vahistamistaotluse arutamisel kohtus;
8) esitada tõendeid;
9) esitada taotlusi ja kaebusi;
10) tutvuda menetlustoimingu protokolliga ning teha menetlustoimingu tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta
avaldusi, mis protokollitakse;
11) anda nõusolek kokkuleppemenetluse kohaldamiseks, osaleda kokkuleppemenetluse läbirääkimistel, teha ettepanekuid
kohaldamisele kuuluva karistusliigi ja -määra kohta ning sõlmida või sõlmimata jätta kokkuleppemenetluse kokkulepe.
12) Kahtlustataval on õigus taotleda juurdepääsu tõenditele, mis on olulised tema vastu esitatud kahtlustuse sisu täpsustamiseks,
kui see on vajalik õiglase menetluse ja kaitse ettevalmistamise tagamiseks. Juurdepääs kogutud tõenditele tagatakse
hiljemalt pärast seda, kui prokuratuur on kohtueelse menetluse lõpuleviiduks tunnistanud ja esitanud kriminaaltoimiku tutvumiseks.
Tõenditele juurdepääsu võimaldamise otsustab prokuratuur.
13) Kahtlustataval on õigus taotleda juurdepääsu tõenditele, mis on olulised vahistamistaotluse põhjendatuse arutamiseks ning
kinnipidamise ja vahistamise vaidlustamiseks kohtus. Tõenditele juurdepääsu võimaldamise otsustab prokuratuur. Prokuratuur
võib määrusega keelduda tõenditele juurdepääsu võimaldamisest, kui see võib oluliselt kahjustada teise isiku õigusi või kui see
võib kahjustada kriminaalmenetlust.
Kahtlustatav on kohustatud:
1) ilmuma uurimisasutuse, prokuratuuri või kohtu kutsel;
2) osalema menetlustoimingus ning alluma uurimisasutuse, prokuratuuri ja kohtu korraldustele.
Kahtlustatavana kinnipidamine on menetlustoiming, mis seisneb isikult kuni 48 tunniks vabaduse võtmises ja mille kohta
koostatakse kinnipidamise protokoll.
Kahtlustatavaks saab: *arestimajja toimetamisega või *kutsutakse ülekuulamisele (isik saab minna ülekuulamisele juba koos
kaitsjaga).
Isik on kahtlustatava seisundis, kuni uurimine on lõpule viidud ja prokurör on koostanud akti. Akti allakirjutamisega lõpeb
kahtlustatava seisund ja isikust saab süüdistatav. Kriminaalmenetluses kõrvaldamata kahtlus tõlgendatakse kahtlustatava kasuks.
2.4. Süüdistatav, süüdistuse esitamine
Süüdistatav on isik, kelle kohta prokuratuur on koostanud süüdistusakti või kellele on esitatud süüdistusakt kiirmenetluses või
isik, kellega on kokkuleppemenetluses sõlmitud kokkulepe.
Süüdistataval on kahtlustatava õigused ja kohustused. Süüdistataval on õigus tutvuda kaitsja vahendusel kriminaaltoimikuga ja
võtta osa kohtulikust arutamisest.
Süüdistatav, kelle suhtes on jõustunud süüdimõistev kohtuotsus, on süüdimõistetu.
Süüdistatav, kelle suhtes on jõustunud õigeksmõistev kohtuotsus, on õigeksmõistetu.
Süüdistatavale tutvustatakse viivitamata tema õigusi suuliselt või kirjalikult lihtsas ja arusaadavas keeles. Õiguste selgitamise
kohta võetakse allkiri. Süüdistatavale, kes on kinni peetud või vahistatud, antakse viivitamata kirjalik õiguste deklaratsioon tema
õiguste kohta kriminaalmenetluses. Süüdistataval on õigus hoida deklaratsiooni enda valduses kinnipidamise või vahistamise aja
jooksul. Kui süüdistatav ei valda eesti keelt, antakse talle õiguste deklaratsioon tema emakeeles või keeles, mida ta valdab.
Kui prokuratuur pärast kriminaaltoimiku (on kriminaalasjas kogutud dokumentide kogum) tutvustamist on veendunud, et
kriminaalasjas on kogutud vajalikud tõendid, koostab ta süüdistusakti. See on dokument, mis sisaldab kuriteo asjaolusid ja milles
esitatakse süüdistust kinnitavad tõendid. Prokurör tutvustab süüdistusakti kaitsjale ja saadab selle kohtule. Süüdistusakti alusel
alustab kohtunik kohtumenetlust.
Süüdistusakti sissejuhatuses märgitakse:
1) koostamise kuupäev ja koht;
2) prokuröri ametinimetus ning nimi;
3) kriminaalasja nimetus;
4) süüdistatava nimi, elu- või asukoht ja aadress, isikukood või selle puudumisel sünniaeg,
kodakondsus ,
haridus ,
emakeel ning
töökoht või
õppeasutus ;
5) süüdistatava karistatus.
Süüdistusakti põhiosas märgitakse:
1) kuriteo asjaolud;
2) kuriteoga tekitatud kahju
laad ja suurus;
3) andmed kuriteoga saadud vara kohta;
4) karistust kergendavad ja raskendavad asjaolud;
5) tõendid, mis kinnitavad süüdistuse aluseks olevaid asjaolusid, viidates, millist asjaolu millise tõendiga tõendada soovitakse;
6) andmed süüdistatavale kohaldatud tõkendite kohaldamise ja muutmise ning kehtiva tõkendi kohta;
7) andmed varalise karistuse arvutamise või konfiskeerimise aluseks olevate asjaolude kohta;
8) andmed narkomaanide sõltuvusravi või seksuaalkurjategijate kompleksravi kohaldamise
eelduseks olevate asjaolude kohta;
9) andmed järelevalvet vajavate süüdistatava laste ja vara kohta;
10) andmed asitõendite ja muude kriminaalmenetluses äravõetud objektide kohta;
11) andmed kriminaalmenetluse kulude kohta;
12) riiklikusse sõrmejälgede
registrisse ja riiklikusse DNA-registrisse
kantud andmete
loetelu ;
13) andmed kriminaalhooldusametniku määramise kohta.
Süüdistusakti lõpposas esitatakse:
1) süüdistatava nimi;
2) süüdistuse sisu;
11
3) kuriteo
kvalifikatsioon karistusseadustiku vastava paragrahvi, lõike ja punkti järgi.
Süüdistusaktile kirjutab alla ja selle kuupäevastab prokurör.
2.5. Tunnistaja, kannatanu, nende ülekuulamine (alaealise ülekuulamise erisused)
Tunnistaja on füüsiline isik, kes võib teada tõendamiseseme asjaolusid.
Kriminaalasjas ei või tunnistajana osaleda samas asjas kahtlustatav või süüdistatav isik, samuti uurimisasutuse ametnik, prokurör
ega kohtunik, kelle menetluses on kriminaalasi. Uurimisasutuse ametnik, prokurör või kohtunik, kelle menetluses kriminaalasi on
olnud, võib olla kohtumenetluses tunnistajaks tõendi usaldusväärsuse kontrollimiseks. Tunnistaja on kohustatud andma ütlusi, kui
ütluste andmisest keeldumiseks puudub seaduslik alus.
Tunnistaja ülekuulamine
Tunnistaja kuulatakse üle üksikult ja teiste tunnistajate juuresolekuta,
kusjuures võetakse tarvitusele abinõud, et samas
kriminaalasjas väljakutsutud tunnistajad ei saaks kuni ülekuulamise lõpuni omavahel suhelda. Enne ülekuulamise algust teeb
menetleja kindlaks tunnistaja isiku, tema vahekorra süüdistatava ja kannatanuga, selgitab talle tema kohustused ja õigused ning
hoiatab , et võetakse vastutusele, kui ta annab teadvalt vale ütlusi ja keeldub ütluste andmisest, mille kohta võtab menetleja allkirja.
Tunnistajal on õigus kirjutada ütlus omakäeliselt. Ülekuulamine algab ettepanekuga jutustada kõikidest tunnistajale teadaolevatest
asjaoludest, millega seoses ta on ülekuulamisele kutsutud. Tunnistaja võib ütlust
andes kasutada arvandmete ning nimede ja
muude raskesti meelespeetavate andmete kohta märkmeid ja muid dokumente. Pärast tunnistaja ütluste ärakuulamist võib
menetleja esitada küsimusi. Tunnistajat võib üle kuulata üksnes tõendamiseseme asjaolude kohta. Suunavaid küsimusi võib
esitada ainult siis, kui küsimus on vajalik küsitluse eseme sissejuhatuseks, tunnistajal on vanuse või
terviseseisundi tõttu raske
mõista mittesuunavaid küsimusi, tunnistaja kinnitab, et mäletab küsitluse esemeks olevaid asjaolusid halvasti. Tunnistajale võib
esitada küsimusi kahtlustatava, süüdistatava ja kannatanu kõlbeliste omaduste ning harjumuste kohta üksnes juhul, kui
kriminaalmenetluse esemeks olevat tegu tuleb hinnata lahutamatus seoses nende varasema käitumisega.
Menetleja võib korraldada tunnistaja kaugülekuulamise, kui tunnistaja vahetu ülekuulamine on raskendatud või põhjustab
ülemääraseid kulutusi, samuti tunnistaja või kannatanu kaitsmist silmas pidades. Kaugülekuulamine tähendab ülekuulamist: 1)
tehnilise lahenduse abil, mille tulemusena menetlusosalised otseülekandena vahetult näevad ja kuulevad uurimisasutuses,
prokuratuuris või kohtus mitteviibiva tunnistaja ütluse andmist ja saavad talle küsimusi esitada menetleja kaudu; 2) telefonitsi,
mille tulemusena menetlusosalised vahetult kuulevad uurimisasutuses või kohtus mitteviibiva tunnistaja ütluse andmist ja saavad
talle küsimusi esitada menetleja kaudu. Kaugülekuulamine telefonitsi on lubatud vaid ülekuulatava ja kahtlustatava või
süüdistatava nõusolekul. Kahtlustatava või süüdistatava nõusolekut ei ole vaja anonüümse tunnistaja telefonitsi
kaugülekuulamiseks. Kaugülekuulamise protokolli tehakse märge tunnistaja hoiatamise kohta ütluse andmisest seadusliku aluseta
keeldumise ja teadvalt vale ütluse andmise eest.
Alaealise tunnistaja ülekuulamine
Menetleja võib alaealise tunnistaja ülekuulamise juurde kutsuda lastekaitsetöötaja,
sotsiaaltöötaja , õpetaja või psühholoogi.
Kui menetlejal endal
asjakohane väljaõpe puudub, siis on lastekaitsetöötaja, sotsiaaltöötaja, õpetaja või psühholoogi kaasamine
alaealise ülekuulamisse kohustuslik, kui:
1) tunnistaja on noorem kui 10-aastane ja korduv ülekuulamine võib mõjuda kahjulikult alaealise psüühikale;
2) tunnistaja on noorem kui 14-aastane ja ülekuulamine on seotud perevägivalla või seksuaalse väärkohtlemisega;
3) tunnistaja on kõne-, meele-,
vaimupuudega või psüühikahäiretega.
Vähemalt neljateistaastast tunnistajat hoiatatakse ütluse andmisest seadusliku aluseta keeldumise ja teadvalt vale ütluse andmise
eest, mille kohta võetakse ülekuulamisprotokolli allkiri. Vajaduse korral selgitatakse tunnistajale, et sihilikku vaikimist talle
teadaolevatest asjaoludest käsitatakse ütluse andmisest keeldumisena.
Vajaduse korral alaealise ülekuulamine videosalvestatakse, kui on kavas kasutada seda ülekuulamist tõendina kohtumenetluses,
sest alaealise vahetu ülekuulamine kohtus ei ole võimalik tema vanuse või vaimse seisundi tõttu. Kahtlustataval on õigus
kohtueelse menetluse ajal tutvuda videosalvestistega. Viie päeva jooksul pärast tutvumist on kahtlustataval või kaitsjal õigus
esitada tunnistajale küsimusi. Prokuratuur vaatab taotluse läbi viie päeva jooksul alates selle esitamisest. Taotluse rahuldamata
jätmine vormistatakse määrusega, mille koopia edastatakse taotlejale.
Ütluste andmisest keeldumine
1) isiklikel põhjustel
* Õigus keelduda tunnistajana ütluste andmisest on kahtlustatava või süüdistatava:
1) alanejal ja ülenejal sugulasel;
2) õel, poolõel, vennal, poolvennal või isikul, kes on või on olnud abielus kahtlustatava või süüdistatava õe, poolõe, venna või
poolvennaga;
3) võõras- või kasuvanemal, võõras- või kasulapsel;
4) lapsendajal ja lapsendatul;
5) abikaasal, püsivas kooselus
oleval isikul ja tema vanemal, sealhulgas pärast abielu või püsiva kooselu lõppemist.
* Tunnistaja võib keelduda ütluste andmisest ka siis, kui:
1) ütlused võivad kuriteo või väärteo toimepanemises süüstada teda ennast või temaga lähedalt seotud isikuid;
2) ta on kaastäideviijana või osavõtjana samas kuriteos süüdi või õigeks mõistetud.
2) kutse- või muu tegevuse tõttu
* Õigus tunnistajana keelduda kutse- või muus tegevuses teatavaks saanud asjaolude kohta ütluste andmisest on:
1) Eestis registreeritud usuorganisatsiooni
vaimulikul ;
2) kaitsjal ja
notaril , kui seaduses ei ole sätestatud teisiti;
3) tervishoiutöötajal ja farmatseudil isiku päritolusse, kunstlikku viljastamisse, perekonnasse või tervisesse puutuvate asjaolude
puhul;
4) ajakirjanduslikul eesmärgil informatsiooni töötleval isikul teabe kohta, mis võimaldab tuvastada teavet andnud isiku, v.a juhul,
kui muude menetlustoimingutega on tõendite kogumine välistatud või oluliselt raskendatud ning kriminaalmenetluse esemeks on
12
Kõik kommentaarid