VAIMUPUUE Referaat SISSEJUHATUS Valisin oma referaadi teemaks vaimupuudega lapse olemuse. Elame avatud ühiskonnas ja puutume kokku väga erinevate inimestega. Olen täheldanud, et tihtipeale tekitab teistsuguse väljanägemise ja käitumisega inimene e vaimupuudega inimene, ühiskonnas ja teiste inimeste seas kohmetust, eemaletõmbumist, hirmu ja teadmatust, kuidas ja mismoodi peaks temaga käituma. Lasteaeda tuleb erivajadusega lapsi ja samas tekib ka seal küsimusi, et kuidas lapsega hakkama saada ja milline see laps tegelikult ikkagi on? Inimesed kardavad seda, mida nad ei tea. Tahaksin oma referaadiga öelda, et erisusi ei ole vaja karta, pigem proovida neid tundma õppida ja näha lapse peret, eriti ema, seal kõrval. Sama võiks...
В. Комаровская, к.биол.н., доцент, Северодвинский филиал Поморского государственного университета им. М.В. Ломоносова, Северодвинск Модернизация образования на современном этапе смещает акценты с развития личности исполнителя на развитие активной личности, что требует переосмысления не только того, как и чему учить, но и того, какое место в этом процессе занимает ребенок, какова его активность. Данные тенденции отмечаются также и в системе специального дошкольного образования [1]. Нам представляется важным обсудить некоторые аспекты проблемы повышения познавательной активности у дошкольников...
docstxt/15289090879919.txt...
Pärilike haiguste diagnoosimiseks uuritakse haige suguvõsa, tema rakkude ehituse ja ainevahetuse iseärasusi ning kromosoome ja DNAd. Pärilike haiguste ravi: 1)Asendusravi organismi viiakse puuduvaid hormoone või ensüüme. 2) Dieetravi loobutakse sellest toidu või toitainest, mida organism omastada ei suuda. 3) Kirurgiline ravi saab kõrvaldada pärilikke väärarenguid. 4)Eriõpetus kasutatakse vaimupuudega inimestel. Pärlike haiguste profülaktika: 1)Mutageenide vältimine 2)Suguabielude hoidumine 3)Sünnieelne diagnostika Organismide pärilikkuse muutmiseks mõjutatakse neid tugevatoimeliste mutageenidega. Sellega kaasnevad puudused:1) mutatsioonid tekivad juhuslikult ja nii ei saa soovitud omadustega organismi teket planeerida. 2)Mõjutada tuleb väga paljusi isendeid. 3)Organismid ei saa enam normaalsel viisil elada. 4)Saavutatud kasulik omadus võib kaduda....
sarnane? Kuidas need erinevused mõjutavad võrdse kohtlemise nõuet? Inimene on võimeline seoseid looma erinevate olukordade vahel, samuti on inimesel olemas kahte tüüpi mõtlemist, arenenud suhtluskeel, eneseteadlikkus, võime planeerida tulevikku. Samas on nii inimestel kui arenenud loomadel kõrge eneseteadlikkus ning võime lähedasteks suheteks ning nad on oma intelligentsi poolest sama võimekad kui väikesed lapsed või vaimupuudega täiskasvanud. Seega peab võrdsel kohtlemisel silmas pidama eelnevat võrdlust ning alati küsima: kui loomade puhul on see õigustatud, siis kas see on õigustatud ka väikeste laste ning alaarenenud täiskasvanute puhul? Milline on Sinu arvamus kõigi loomade võrdse kohtlemise osas? Lasn, Kalle. 2005. Kultuuritõkestus: Ameerika naeruvääristamine. Tallinn: Tänapäev. lk.20-49; 79-98). Failid ÕISis üleval. 1...
Holokaust Mõiste "holocaust" Pärineb kreeka keelest, tähendab "täiesti põlenud" Tänapäeval tähendab eelkõige juutide tagakiusamist ja hävitamist aastatel 1933-45 Holokausti käigus tapeti ka mustlasi, füüsilise ja vaimupuudega inimesi, homoseksuaale, poolakaid, nõukogude sõjavange, poliitilisi vastaseid Juutide alavääristamine Saksamaal elas 1930- te aastate alul umbes 500 000 juuti Juute nimetati suurimateks vaenlasteks, aaria rassi hävitajateks, maailma- vallutajateks Juudid on siin soovimatud! Kõneleb gauleiter Steicher! Tunne oma vaenlast! Juudid selles koolis enam ei käi Tõelised aarialased Aaria rass versus juudid Oled aaria rassist või juut? Algus 1...
KASVATUSTEADUSTE INSTITUUT ERI- JA SOTSIAALPEDAGOOGIKA OSAKOND KÄITUMISHÄIRED Referaat Juhendaja: Ene Varik 2008 SISUKORD. 1.KÄITUMINE JA EMOTSIOONID. 2.MIS ISELOOMUSTAB EMOTSIONAALSE JA KÄITUMISPROBLEEMIDEGA LAPSI. 3.HÜPERAKTIIVSUSE PÕHJUSED. 4.KASVATUS KOLLEKTIIVIS. 5.KOOSTÖÖ. 6. KASUTATUD KIRJANDUS. 2 1. KÄITUMINE JA EMOTSIOONID. Käitumine on kaasa sündinud või elu vältel omandatud toimimisviis, mis soodustab elusolendi kohanemist muutuvais oludes ja liigi säilimist. Inimese käitumine ei ole ainult keskkonnaga kohanemine nagu loomade käitumine. Inimene suudab keskkonda teadlikult ja sihikindlalt mõjutada, endaga kohandada. Inimese käitumist suunavad kasvatus ja õpetamine. Inimene allutab oma tegevuse ühiskonnas kehtivaile reegleile ja põhimõtteile. Käitumises avalduvad iseloomujooned ja temperamendi iseärasused, suurel märal mõjut...
lk 128 151 1.Lünkteksti täitmine (nt. kromosoomide ehitus, paiknemine, geenid, inimese kromosoomide arv jne.) abiks TV lk 48 ül 2; lk 49 ül 4 ja 2 Kromosoomi moodustab üks valkudega seotud DNA molekul. Selline ehitus võimaldab DNA tõhusamat kaitset kahjustavate mõjude eest. Kõikides keharakkudes on kromosoomide arv ühesugune. Igal liigil on kromosoome kindel arv ja neil on iseloomulik kuju. Inimese keharakkudes on 46 kromosoomi. Kui keharakud jagunevad, siis kromosoomide arv nendes jääb muutumatuks. Pärilikkus on organismi omadus säilitada ja kasvamisel järglastele edasi anda tunnuseid. Kuid järglastele ei pärandu vanemate omadused. Pärilikku informatsiooni säilitatakse kromosoomides. Igal liigil on kindel arv iseloomuliku kujuga kromosoome. Inimese kõikides rakkudes on pärilik informatsioon 46 kromosoomina. Iga kromosoom on rakus kahe eri...
Inimesed on aru saanud, et kunst kui teraapia on suhteliselt tõhus vahend terapeutidele. Sellest meetodist on abi ka näiteks õpetajatele, sotsiaaltöötajatele, noorsootöötajatele, psühholoogidele jne. Kunstiteraapiat võib kasutada igasuguste erinevate inimeste seas. See sobib kõigile- lastele, eakatele, vaimupuudega inimestele uimastisõltlastele, alkoholisõltlastele jne. Tänu kunstile suudavad inimesed, ennast paremini väljendada. See tuleb esile just eriti laste sea. Olles igapäevaselt laste ja noortega tegelev inimene tean, et inimesi on igasuguseid. Kui mõne noorega saab väga lihtsalt rääkida ja nad võivad rääkida palju rohkem kui sa küsisid, siis palju on selliseid, kes ei soovi üldse oma soove ja tundeid avaldada. Nad on vaiksed ja endassetõmbunud aga on näha, et nad siiski otsivad abi...
TALLINNA PEDAGOOGILINE SEMINAR Alushariduse ja täiendõppe osakond LÕE-1 Ave Hüüs MÄNG Portfoolio Juhendaja: Kaire Kollom Tallinn 2009 Sisukord Sisukord.................................................................................................................................. 2 Mängud alates sünnist:......................................................................................................... 10 KALLI-KALLI...................................................................................................................... 10 HOIDEKEEL...................................................................................................................... 10 RAHUSTAV MUUSIKA...................................................................................................... 10 TII-TAA TILLUK...
sellele, kes ei tööta lapse lasteaias või koolis. Lapsevanema nõustamine aitab emal-isal leida endas jõudu minna edasi. Arenguhäiretega lapse kasvatamine on probleemiderohke ja vanemal on õigus väsida. Paljud aktiivsed lapsevanemad on ühinenud kõiksugu liitudesse Eesti Kuulmispuuetega Laste Vanemate Liit, Eesti Nägemispuuetega Laste Vanemate Liit, Südamelaste Tugiühing, Vaimupuudega Laste Vanemate Ühing jne. Kindlasti on kergem kui saab oma muret ja rõõmu teistega jagada, ja kes veel paremini üksteisest aru saaks, kui ühesuguste probleemidega kokkupuutuvad inimesed. Koos on kergem infot ja kogemusi hankida ja vahetada. Ka lapsed saavad seal kohtuda omasugustega ja sõlmida sõprussuhteid, mis on ilmselt üsna tugevad ja millest saavad jõudu ka lapsed ise. Raskemate puuetega lastele on rajatud hoolekandeasutusi Maarja Päikesekodu, Käo Päevakeskus, Haraka Kodu...
Oluline on meeles pidada, et füüsilise puude eripära seisnebki sageli vaid füüsilises eripäras! Füüsilise puudega inimene võib olla sama edukas, toimekas ja tark inimene kui ilma puudeta inimene. Vaimne puue Vaimupuue on eelkõige inimese intellektuaalsete võimete kahjustus, halvenemine, mitte aga tema muude iseloomulike oskuste, näiteks võime rõõmustada või end hästi tunda kahjustumine. Intellekti- ehk vaimupuudega inimesi elab ühiskonnas ca 2,4%. Vaimupuude tekkel on palju põhjusi. Puue võib tekkida sünnituse ajal ja enne või pärast seda. Puue võib olla pärilik, aga võib ka tekkida sünnituse käigus lapse aju hapnikupuuduse tagajärjel. Puude võib tekitada ka haigus või õnnetus. Vaimupuue ei ole sama, mis vaimuhaigus, seda ei saa ravida. Küll saab vaimupuudega inimest toeatada, et inimene saaks ise elus hakkama. Vaimupuue piirab inimese tegutsemisvõimalusi ainult osaliselt...
TEENUSED PUUDEGA INIMESTE TÖÖHÕIVE TOETAMISEKS Eestis saab kutseõpetust 91 kutsekoolis. 1997/1998. õppeaastal olid puudest tingitud erivajadustega inimeste õpperühmad kaheksas kutseõppeasutustes, 1998/1999. õppeaastal kümnes kutseõppeasutuses. Lisaks kutseõppeasutustele on 1996. aastast puudega inimestel võimalik saada kutsealast ettevalmistust ka Astangu Toimetulekukeskuses, kus korraldatakse kutseõpet õpiraskustega, kerge vaimupuudega , füüsilise puudega või kroonilistest haigustest tingitud püsiva terviserikkega inimestele. 1998/1999. õppeaastal õppis kutseõppeasutustes 197 puudest tingitud erivajadusega õppurit. Põhilise osa erivajadustega õppuritest moodustasid vaimupuudega inimesed (166). Astangu Toimtulekukeskuses õppis lisaks veel 104 õpilast. Puudega õpilased õppisid talupidamist, majapidamist, infotehnoloogiat, sotsiaaltööd, lastehoidu,...
Asendusravi seisneb selles, et perioodiliselt viiakse organismi kas puuduvaid hormoone või ensüüme. Pärilike ainevahetushäiretekorral kasutatakse dieetravi. Kirurgilise raviga saab kõrvaldada või korrigeerida pärilikke väärarenguid.Isikud, kellel kõik meeleelundid ei talitle normaalselt või kes on vaimupuudega , saavad eriõpetust. Pärilike haiguste profülaktika seisneb eeskätt mutageenide vältimises. Tuleb hoiduda sugulusabieludest. Pärilikke haigusi aitab oluliselt vältida ka sünnieelne diagnostika. Perspektiivne tulevikusuund pärilike haiguste ravis on geeniteraapia, mis seinseb vigase geeni asendamises normaalsega. Mittepärilikud haigused on nakkushaigused, keskonna ja organismi...
Sageli ei ole ka arstid üksmeelel, esineb erinevaid psühholoogilisi seletusi haiguspildi kohta.3 Lapse isiksuse kujunemise tagavad kaasasündinud omadused ja kasvamine ühiskonnas, suhtlemine teda ümbritsevate täiskasvanute ja eakaaslastega. Üldiselt jaotatakse käitumishäirete põhjused kahte suurde rühma. Orgaanilised kahjustused ( nt kaasnevad vaimupuudega ) ja/või sotsiaalsed tegurid ( ebaadekvaatne kasvatus ). Tavaelus on sagedasemad juhud, kus on tegemist kahe põhjuse koosmõjuga. Emotsionaalseid ja käitumisraskusi võib esineda lasteaia tava-, sobitus- ja ka erirühmades nii eraldi kui ka kombineeritult muude erivajadustega.4 Aktiivsus- ja tähelepanuhäired jagunevad kolmeks : 1. domineerivalt tähelepanematus 2. domineerivalt hüperaktiivsus 3. kombineeritud tüüp...
· Asendusravi seisneb selles, et perioodiliselt viiakse organismi kas puuduvaid hormoone või ensüüme. · Kirurgilise raviga saab kõrvaldada või korrigeerida pärilikke väärarenguid, näiteks sõrmede või näo muutusi. · Eriõpetust saavad isikud, kelle kõik meeleelundid ei talitle normaalselt või kes on vaimupuudega . · Perspektiivne tulevikusuund pärilike haiguste ravis on geeniteraapia, mis seisneb vigase geeni asendamises normaalsega. Enamik haigusi pole pärilikud: · Mittepärilikud haigused on nakkushaigused, keskkonna ja organismi koosmõjust tingitud tervisehäired, väärast eluviisist tingitud haigused ja erinevad vigastused. 6. MUUDETUD PÄRILIKKUSEGA ORGANISMID:...
Varases lapsepõlves aset leidvatele õpitegevustele pööratakse senisest rohkem tähelepanu. Haridustootajad on hakanud väikelastele rohkem tahelepanu poorama ja paljud koolieelsed lasteasutused keskenduvad senisest rohkem laste õpitegevustele. Koolitajad, füsioterapeudid, tööterapeudid ja kõneterapeudid on samuti hakanud vaimupuudega koolieelikutele rohkem tähelepanu pöörama. Erilise tähelepanu keskpunktis on Downi sündroomiga lapsed, kuna erinevalt teistest vaimupuudega lastest diagnoositakse nende haigus vahetult pärast sündimist. Seetõttu on nende õpetamisega võimalik varakult algust teha ning harilikult täheldavad vanemad professionaalide abivalmidust ja soovi neile nõuga abiks olla. Mis on varane arendusravi? Termin ,,arendusravi" hõlmab fusioteraapiat, tooteraapiat, koneteraapiat ja puuetega lastele...
aastal kirurgina. Peale ülikooli oli Maria elu aktiivne. 1896. aastal valiti ta Itaalia naisliikumiste esindajaks Berliini feministie kongressile, kus ta võitlese töötavate naiste õiguste eest. 1900.aastal Londoni kongressil pööras Maria tähelepanu töötavate laste kaitsele ja laste töö keelustamisele Sitsiilia kaevandutes. Internina töötas ta psühhiaatria kliinikus Roomas. Ta hakkas harima vaimupuudega lapsi ning edu oli märgatav. Maria avastas, et vaimne mahajäätus on suuresti pedagoogiine probleem ja, et tuleks muuta kogu õpetamissüsteemi. 1899.a. toimunud Turini kongressil taotles Maria õpingute inimlikumaks muutmist ja kaitses puuetega lapsi, nõudes, et nende haridus peab olema teistega võrdsel tasemel. 1899-1901 aastatel tegutses teaduslikele alustele toetuv nõrgamõistuslike laste kool, mida juhatas Maria Montessori. Naine otsustas end lõpuks veel rohkem harida ja alustas...
Räägin üleüldiselt Erivajadustega laste tugisüsteemide ajaloost, kui ka erivajadusetega lastest. Teisisõnu toon kerge ülevaate kõigest sellest üleüldiselt. 1 Erivajadustega laste tugisüsteemide ajaloost Eestis alustati erivajadusega laste õpetamist juba XIX sajandil: kurtide kool asutati 1866. a, pimedate kool 1883. a, esimene asutus vaimupuudega inimestele 1895. a, liikumispuudega laste kool 1920. a, esimesed õpiraskustega laste klassid ja koolid aastatel 19211925. Kliinilise koneraviga alustati 1920. aastatel. Okupatsiooniaastatel oli haridus kattesaadav ainult kerge vaimupuudega lastele (abikoolid), keskmise, raske ja sugava vaimupuudega lapsed saadeti hooldekodudesse ja olid tunnistatud õpetamatuteks. 1990. aastal laienes koolikohustus mõõduka, raske ja sügava vaimu- ja liitpuudega lastele. Alles peale...
(Meeleelundite puue 2010) 2.4. Vaimne puue Vaimupuue on eelkõige inimese intellektuaalsete võimete kahjustus, halvenemine, mitte aga tema muude iseloomulike oskuste, näiteks võime rõõmustada või end hästi tunda kahjustumine. Intellekti- ehk vaimupuudega inimesi elab ühiskonnas ca 2,4%. Vaimupuude tekkel on palju põhjusi. Puue võib tekkida sünnituse ajal ja enne või pärast seda. Puue võib olla pärilik, aga võib ka tekkida sünnituse käigus lapse aju hapnikupuuduse tagajärjel. Puude võib tekitada ka haigus või õnnetus. Vaimupuue ei ole sama, mis vaimuhaigus, seda ei saa ravida. Küll saab vaimupuudega inimest toetada, et inimene saaks ise elus hakkama. Vaimupuue piirab inimese...