Table of Contents
1.1.
KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI
VAHETUSE KUNST 7
3.KUNST 1905-
1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST
ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA
ILLUSIOONID 35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10.
POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
1. 1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI 19. saj II poolel hakkas
baltisaksa kunstist eralduma kunst, mil
seostus eestlaste rahvusliku
liikumisega. Rahvusliku “ärkamise” üheks tähtsamaks
vahendiks on kõigil rahvustel olnud
professionaalne kunstikultuur.
19. saj II poolest pärinevad F. R.
Faehlmanni kujundatud ja F. R. Kreutzwaldi teostatud
“Kalevipoeg”, hakkas ilmuma J. V. Jannseni toimetatud nädalaleht “
Perno Postimees ”. Lydia
Koidula
luulekogu “Emajõe Ööbik” pani aluse eesti ilukirjanduse järjepidevale arengule.
Teiste kunstiliikide väljaarenemine läks oluliselt aeglasemalt. Kohalik kunstipublik koosnes veel
mitmeid aastakümneid peamiselt sakslastest, jäädes eesti seltskonnale kättesaadamatuks ja võõraks.
1.1. Maalikunst Esimene ennast eestlaseks pidanud
maalikunstnik oli
Johann Köler (
1826 -1899).
Vaesust trotsides
oli Köleril õnnestunud lõpetada Peterburi Kunstide Akadeemia 1855. aastal. Tänu Aleksander II
portree eest saadud honorarile tekkis tal võimalus
reisida mitmel poolt Lääne-Euroopas. Köleri
kunstilised vaated tuginesid klassitsisimi esteetikale,
mille
järgi kunsti
eesmärk on
teenida
ilu, mille
reeglid on
igavesed ja kõigile rahvastele ühesugused. Seetõttu ei uskunud Köler, hoolimata oma
rahvuslikut meelsusest, rahvusliku kunsti võimalust.
Köleri
populaarsemad tööd on “Kunstniku sünnikoht”, “Hiiu naised kaevul”, “
Ketraja ”, “Ärkamine
nõidusunest”, oma lihtsastest talupoegadest vanemate portreed, Tallinna Kaarli kiriku
apsiidvõlvile
maalitud õnnistava Kristuse poolfiguur.
Joonis 1. Köleri maalid “
Friedrich Reinhold Kreutzwaldi portree” 1864 ja “Truu
valvur ” 1878.
Paul Raud (1865-1930) kuulub realistide hulka. Õppis Düsseldorfi
akadeemias , kus oli
omandanud baltlastele meelepärase konservatiivse, korrektse, aga kuivavõitu realistliku stiili. Ta maalis
tumedaid, vanameisterlikke esindusportreid
aadlikest ja Tallinna ülemkihist. Tema
maastiku-piltidest, mida ta maalis vaid enda jaoks, on näha aeglane ja ettevaatlik areng
impressionismi suunas.
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
Joonis 2. Paul Raua maalid “Muhu
rauk ”
1898 ja “Poolakt” 1911.
1.2. Skulptuur Ka esimene eesti soost
skulptor
August Weizenberg (1837-1921) lähtus klassitsismist. Tema
õppis
vabakuulajana skulptuuri Berliini ja Peterburi akadeemiates, kuid neid lõpetamata. Tänu mõnele
balti aadlikust toetaja abile asus ta seitsmeteiskümneks aastaks
Rooma , kus suutis endale
ateljee hankida ja kujurina läbi lüüa.
Roomas olles säilitas ta tiheda sideme kodumaaga ja siinse rahvusliku liikumisega. Ta on tahunud
Eesti-ainelised
skulptuurid “Kalevipoeg”, “
Koit ”, “Hämarik”, “Linda”.
1878. aastal esines Weizenberg oma töödega Eestimaa Provintsiaalmuuseumis. Seda väljapanekut
võib pidada eesti kunstniku esimeseks personaalnäituseks Eestis.
Joonis 2. Weizenbergi skulptuurid “Linda” 1868 ja “
Vanemuine ”.
Paarkümmend aastat noorem skulptor
Amandus Adamson (1855-1929) eemaldus oma loomingus
idealiseerivast, tundekülmast ja staatilisest klassitsismist. Tema stiili nimetatakse no
salongirealismiks, mida eriti monumentaalplastikas on nimetatud ka neobarokiks.
Adamsoni stiil
küpses Pariisis, kuhu kunstnik siirdus
1886 mitmeks aastaks pärast Peterburi Kunstide Akadeemia
lõpetamist. Tema stiil on voolav, maaliline, elegantne, aga mõnikord pealiskaudselt teatraalne.
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
Joonis 3. Adamsoni skulptuurid “Koit ja Hämarik”
1895 ning “Kalevipoeg ja sarvik” 1896.
2. 2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST Aega impressionistide viimasest näitusest 1886. aastal kuni foovide ja “Die Brücke” näitusteni
1905. aastal on kunstiajaloos nimetatud “sajandivahetuseks”. See oli murranguaeg, mil realistlikule
ja impressionistlikule loodust jäljendavale kunstile hakkasid
vastanduma uusromantiline ideoloogia
j sellega seotud kunstinähtused - sümbolism, juugendstill ja postimpressionism.
Ka Eesti kunstis toimus murrang ja lõpuks suudeti välja rabeleda ühekülgsest Düsseldorfi ja
Peterburi akadeemiate mõjuväljast ning märgata muutusi Euroopa kunstis. Teiseks murranguliseks
nähtuseks oli baltisaksa kunstielust eraldi areneva eesti kunstielu tekkimine.
Mõlemas murrangus olid Eestis juhtivaks kaks kunstnikku -
Ants Laikmaa (1866-1943) ja
Kristjan Raud (1865-1943).
Laikmaa soovis minna õppima Peterburi, kuid ei pääsenud Kunstite Akadeemiasse ja läks õppima
Düsselforfi, kuhu
suundus Riiast terve tee
jalgsi käies. Düsselforfi akadeemia jäi tal siiski
lõpetamata, kuid reisis palju ja külastas mitmeid olulisi kunstinäitusi.
Kodumaale naastes oli tal
välja kujunenud hoogne, maaliline joonistusstiil, mida ta eriti efektselt kasutas pastellportreedes.
Alates 1903. aastat avalduvad tema teostes juugendstiili mõjud -
joonistus üldistab ja stililiseerib
vorme ning värvid on toretsevalt dekoratiivsed.
Laikmaa oli
innukas rahvusliku kunstielu
eestvedaja . 1903. aastal hakkas ta andma kunstiharidust
oma ateljeekoolis, korraldas näitusi ja tõstatas eesti kunstnike organisatsiooni idee.
Kristjan Raud alustas õpinguid Peterburi Kunstide Akadeemias 1893. aastal, mil seal oli pääsenud
valitsema peredvižniklik ühiskonnakriitiline
realism , mille tähtsaim meister oli Ilja Repin.
1897 .
aastal sai tal Peterburist villand ja lootis paremat õppimispaika Düsseldorfis, kuid pettus ka seal.
Kaks aastat hiljeb naases ta Saksamaale, aga siis juba Münchenisse, mis oli sajandivahetusel riigi
uuendusmeelseim kunstikeskus. Seal oli asutatud rühmitus “Münchener Sezession”, mis koondas
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
noori sümbolismi, juugendstiili ja impressionismi esindajaid ning lõi akademismile vastanduvate
kunstinäituste traditsiooni.
Raud asutas oma ateljeekooli
1904 . aastal Tartus, aga eriti oluline oli tema tegevus
kunstiteooria ja
kriitika tutvustajana eesti ajakirjanduses, eesti
rahvakunsti väärtustaja ja kogujana, Eesti Rahva
Muuseumi aluspanijana ja näituste organiseerijana.
Arhitektuur Eesti sajandivahetuse arhitektuuris olid jätkuvalt ülekaalus
historitsism ja eklektika.
Juugendstiil hakkas Eestis levima alles pärast 1904. aastat. Tartus püstitati esimene programmiliselt rahvuslik
hoone- Eesti Üliõpilaste Seltsi maja, mille kavandas 1900-1902 Georg Hellat (1870-1943).
3. KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD 19. ja 20. sajandi vahetusel oli tärganud rahvuslik kunstielu ja järgneva 15 aasta jooksul
arenes see
eesti kultuuri loomulikuks osaks ning jõudis kokkupuutesse Euroopa kõige uuenduslikuma
kunstiga.
19. saj lõpul õppisid kümned noored eestlased Tartu Saksa Käsitööliste Seltsi
juures
tagasihoidliku
düsseldorfiliku realisti
Rudolf Julius von zur Mühleni juures joonistamist. Neil kursustel said
algõpetust
Konrad Mägi (1878-1925), Aleksander
Tassa (1882-1955) ja Jaan Koort (1883-1935).
Edasi õppisid nii nemad kui paljud teised eestlased Peterburi
keskastme kunstikoolis.
1904. aastal kasvas Tartu kooliõpilaste
ringist välja poolsalajane “Noor-Eesti” kirjastus.
Nooreestlase taotlesid koostööd uuendusmeelsete kunstnikega ning avaldasid nende teoste
reproduktsioone ja kasutasid neid kujundajatena. Kõige tihedam oli suhe Nikolai Triigiga, kuid ka
Jaan Koort, Aleksander Tassa, noorematest Aleksander
Uurits , Erik Obermann jt olid aktiivsed
“Noor-Eesti” toetajad ja kaastöölised.
1905. aasta
rahutused ja Venemaa esimene
revolutsioon haarasid kaasa ka
kunstikooli õpilasi ja
õppetöö katkes. Noorte kunstnike eesmärgiks sai Pariis, kuhu Koort, Triik, Mägi ja Tassa
järgnevatel aastatel suundusidki.
1905. aastal astus avalikkuse ette fovism, millele järgnesid pea uued avangardistlikud
kunstivoolud -
kubism ja
futurism . Noored eestlased olid ühtäkki sattunud avangardistliku kunstielu südamesse,
kuid siiski ei olnud neil huvi või ei jätkunud radikalismi kuige uuema kunsti järgi joondumiseks.
Järjekindel
impressionism huvitas vaid üksikuid eestlasi. 1912-1913 viibis Pariisis
Paul Burman
(1888-1934), kes enne seda oli lühiajaliselt õppinud läti impressionisti Vilhelms Purvitise juures
Riia kunstikoolis.
Burmani stiil oli Purvitise kunstile omapäraselt prantsuse impressionismiga
võrreldes dekoratiivsem, raskepärasem ja
vähem õhuline. Burmani
meisterlikkus avaldus
ennekõike
loomade ja maastiku maalimisel.
Pärast 1912. aastat hakkasid
kunstnikud koju tagasi pöörduma. Püsivalt koju asumine suunas
kunstnike rohkem mõtlema ja kaasa tundma oma rahva püüdlustele, mis tõi kaasa eesti kunstis
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
rahvusromantismi tugevnemise. Peamiseks rahvusromantismi keskuseks kujunes 1913. aastal Ants
Laikmaa ateljee. Soomlaste eeskujul taotles Laikmaa kujutava kunsti, tarbekunsti, mööbli ja
arhitektuuri sünteesi ühtses rahvuslikus stiilis.
Nikolai Triik maalis rahvusromantilise loomingu kõrvalt üldistava joone ja ilmeka siluetiga
portreid.
Joonis .... Nikolai Triigi Juhan Liivi portree 1909 ja Aleksander Tassa portree 1905
Konrad Mägi iseloomustab
lüüriline koloristianne. Tema
loomingus võib
jälgida kahte
käsitusviisi,
dekoratiivset stilisatsiooni ja neoimpressionismile tuginevat tundlikku ning nõtket loodusevaatlust,
mis puhkeb õitsele kodumaa mastike maalimisel.
Joonis ... Konrad Mägi maalid “Norra
maastik ” 1908-1910 ja “Maastik kividega” 1913-1914
Antud ajajärgu skulptoritest on
oluliseim
Jaan Koort, kelle küpset stiili iseloomustab ühtne, selge
ja kindel vorm ning rahulik, pisut lüüriline meeleolu.
Arhitektuurist tasub nimetada
Aleksei Bubõri ja
Nikolai Vassiljevi, kes võitsid võistluse Tallinna
saksa teatri (praegune Eesti Draamateater) ehitamiseks. See sopiline rohmakas paeplokkidest
ehitis
esindab Peterburis levinud, soome rahvusromantilisest arhitektuurist mõjustatud juugendstiili, nn
severnõi moderni.
Soome mõjudega
on ka
Riia sakslase
Otto Wildau projekteeritud
kindlusetaoline
juugendlik mõisaloss Taageperas Valgamaal. Kõige romantilisem ja omapärasem on aga
Lutheri mööblivabriku klubi, mis kavandati Eliel Saarineni, Armas Lindgreni ja Herman Geselliuse
ühisloominguna.
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940 4.1. Kujutav kunst Iseseisvuse saabudes asusid paljud kunstnikud õhinal
osalema oma riigi ülesehitamisel. J. Koort ja
K. Mägi juhtisid kunstiteoste päästmist sõja jalust ning K. Rauast sai haridusministeeriumi
osakonnajuhataja.
1918. aasta laguses loodi Tartus ühing
“Pallas” edendama esteetiliselt nõudlikku ja kaasaegset
kunsti. “Pallas” hakkas
korraldama näitusi ja rajas 1919. aasta lõpul samanimelise kunstikooli.
Aastatel 1919-1940 sai selles koolis oma hariduse enamik eesti väljapaistvamaid kunstnikke.
“
Pallase ” kunstikooli esimene juhataja oli K. Mägi, tema surma järel A.
Vabbe ja seejärel skulptor
Anton Starkopf.
1925. aastal loodi
Kultuurkapital , mis aitas parandada kunstnike majanduslikku
seisundit jagades toetusi ja stipendiume.
1920. aastaks jõudis eesti kunsti radikaalsem osa Euroopa avangardiga enam-vähem samale
arengujoonele.
Eesti kunsti üldisemas arengus kahe maailmasõja vahelisel ajal võib küllalt selgesti eristada kahte
etappi : 1920. aastad, kui levib avangardistlik kunst peamiselt laiuti seda “lahjendades” ja 1930.
aastad, mida iseloomustab avangardi suhteline taandumine. 1920. aastate algupoolel pärinesid eesti
kunsti peamised eeskujud Saksamaalt, kus näiteks Berliini dada oli veel palju radikaalsem ja
tormilisem.
Ado Vabbe (1892-1961) oli tõepoolest uut tüüpi, läbinisti artistliku ja avangardistliku vaimuga
loovisik. Tema maalide ja eriti joonstiste rafineeritud
fantaasia , virtuooslik kergus ning vaba
mängulisus olid uus nähtus eesti kultuuris. Vahetult enne sõda oli Vabbe käinud Saksamaal ja
Itaalias, kohtunud “Sinise
Ratsaniku ” liikmetega sh Vassili Kandiskyga, tutvunud ekspressionismi
ja futurismiga. Sõja ajal oli ta elanud Moskvas, vene avangardi tollases pealinnas ning puutunud
kokku sealse kubofuturismiga.
Joonis .... Ado Vabbe maal “
Kohvikus ” 1918 ja figuraalkompositsioon 1940-ndate
algusest
Tüüpiline 1920. aastate
ekspressionistlik maalikunstnik oli
Peep Aren (1889-1970).
Ekspressionistlik väljenduslikkuse rõhutamine polnud aga ainuke avangardismikajastus 1920.
aastate eesti kunstis. Selle kõrval või vastukaaluna arenes ka hoopis ratsionaalsem, harmooniat ja
tasakaalu taotlev kunst (kubismist võrsunud purismi ja konstruktivismi variant), mida viljelesid eriti
Eesti Kunstnikkude Rühma liikmed.
Märt Laarman 1896-1979) ja
Arnold Akberg (1894-1984)
suutsid luua oma ideaalidele vastavaid, stiilipuhtaid ja kõrgetasemelisi teoseid, mis ei kuulu
konstruktivismi rahvusvahelisse ajalukku
vist ainult sellepärast, et need kunstnikud töötasid
väikeses, kõrvalises, avangardi keskustele tundmatus Eestis.
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
Joonis .... Märt Laarman “Haige” 1930-
1931 ja Arnold Akberg “Katused” 1926
1920. aastate lõpul toimus eesti kunsti arengus silmapaisteb muutus, peaaegu murrang. Radikaalse
avangardi prestiiž hakkas
langema . Saksa kunsti populaarsus hakkas kiiresti vähenema ja eeskujuks
sai Pariis. 1930. aastaiks oli
avangard Pariisis taltunud ja taandunud. Toimus nn
realistlik reaktsioon vastukaaluks sõjaeelsele muutusterikkale aastakümnele. 30-ndatel domineeris Eestis kunst, mis
rahulikult , aga meelelise tundlikkusega kujutas lihtsaid, igapäevaseid
motiive .
Prantsuse maalilise maalikunsti esimeste taasavastajate hulgas oli oluline
Karin Luts (1904-1993).
Noorematest kunstnikest olid kõige selgemalt Pariisi
koolkonnale orienteeritud Adamson-
Eric ,
Aleksander
Vardi , Jaan Grünberg, Kristjan
Teder , Kaarel Liimand ja Karl Pärsimägi. Kõik nad olid
ka “Pallase” õpilased. Andrus Johan ja Nikolai Kummits jätkasid nn agulitemaatikat ja vaesema
rahva eluolu kaastundlikku kujutamist.
Teise realistliku suunitlusega kunstnikerühma moodustasid need, kes valisid kujutamisaineks Eesti
maastiku ja
maainimesed - Eerik
Haamer , Johannes Võerahansu, Juhan Nõmmik,
Richard Sagrits ,
Richard
Uutmaa . Inimese
hingeelu eritlejana oli 1930. aastate kunstis silmapaistvaim Johannes
Greenberg .
Skulptuur ja graafika Nagu 1930. aastate maalikunstis, nii ka skulptuuris ja
graafikas
tugevnes loodust jäljendav,
rahulik,
kuid isikupärane ja oma käekirja esile toov
laad .
Eesti esimese iseseisvusaja suurim skulptor
Jaan Koort oli tegelikult üks esimesi kunstnikke, kes
tüdines ekspressionismipuhangust ning näitas ka teistele teed Pariisi ja eriti sealse uusrealismi
poole. Pärast
Koorti lahkumist oli 1930. aastail juhtiv ja produktiivseim
Anton Starkopf
(1889-1966), keda võis ka pärast 20-ndaid selgelt ekspressionistlikuks skulptoriks pidada.
Graafik
Eduard Viiralt (1898-1954) õppis 20-ndatel stipendaadina Dresdenis ja elas hiljem
Pariisis. Viiralti loomingu mitmekülgsus oli ületamatu nii sisuliselt kui tehniliselt. 20-ndatel
domineeris Viiralti loomingus suurlinna pahederohke elu kujutamine ja tihti sünge, isegi
apokalüptiline meeleolu. Viiralti kuuslamad teosed tema 1930. aastate
alguseni kestnud
loominguperioodist on sügavtrükitehnikas teostatud “
Kabaree ” ja “Põrgu”, aga ka
illustratsioonid “Usuõpetuse lugemikule” ja Juhan Jaigi “Võrumaa juttudele”.
1930. aastatel toimus
Viiralti
loomingus murrang ning tema
suhtumine
loodusesse ja inimestesse oli
muutunud rahulikult vaatlevaks, austavaks ja südamlikuks. Joonistuse ja trükigraafika tehnikate
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
võimalusi kasutas ta endise või koguni kasvava virtuooslikkusega, kuid ekspressiivne teravus ja
nurgelisus asendusid pehmema ning maalilisema, loodust jäljendavama joone- ja vormikäsitlusega.
Joonis .... Eduard Viiralti “Kabaree” 1931 ja “Lamav
Tiiger ” 1937
5. KUNST II MAAILMASÕJA AJAL 5.1. Nõukogude okupatsioon 1939. aasta sügisel surus Nõukogude Liit Eestile peale baaside lepingu ja 1940. aasta 17. juunil
okupeeris riigi.
Kunsti vallas oli okupantide
esmaseks eesmärgiks kindlustada kunstnike lojaalsus ja rahustada
rahvast kunstielu õitsegu näitamisega. Seetõttu
oldi mujal Nõukogude Liidus selleks ajaks juba
ainuvalitsevaks ja
kohustuslikuks saanud sotsialistliku realismi juurutamisega Eestis esialgu üsna
ettevaatlik.
Uue võimu esimeste ettevõtmiste hulka kuulus kunstnike üle-eestilise organisatsiooni loomise
katse. Moodustati
Kunstnike Liidu organiseerimistoimkond, mille esimeheks sai Juhan Nõmmik,
aseesimeheks Eduard Viiralt ning sekretärideks Adamson-Eric ja Kaarel Liimand.
Väga andekas ja auahne kunstnik
Adamson-Eric, keda oli kibestanud vabariigiaegne süüdistus
kunstnikudiplomi puudumises, püüsid okupantide abiga ilmselt võita Eesti kunstielus juhtivat kohta,
mis tal
ajutiselt ka õnnestus.
Andrus Johani oli nähtavasti üks uue võimu tõismeelseid toetajaid.
Mõlemad kunstnikud kasutasid poliitilise sisuga oma 1930. aastate stiili, Adamson-Eric
hilisimpressionismi, Johani lopsakat, maalilist realsimi.
Pilti!
5.2. Saksa okupatsioon 1941. aastal algas Eestis Saksa okupatsioon. Eestlased, kes olis sakslastelt lootnud abi Eesti
iseseisvuse taastamiseks, pidid varsti pettuma.
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
Eesti kunstiajaloo seisukohalt on oluline, et Saksamaa poolt okupeeritud Eestis oli
natsionaalsotsialistliku kunstiideoloogia mõju eesti kunstnikele palju väiksem kui sotsrealismi mõju
Venemaal töötanud eesti kunstnikele.
1941-1944 oli Eestis väga vilgas kunstielu, toimus palju näitusi, avaldati rohkesti kunstikriitikat ja
õitses kunstiturg. Stiililiselt kestis edasi 1930. aastate laad, mis omandas lisaks esteetilisele ka
poliitilise tähenduse. Siiski olid kunstnike mõtted ja meeleolud
teistsugused kui varem, Eesti maa ja
rahva saatus
paistis masendavana, kui mitte lausa meeleheitlikuna.
Teisalt olid katkenud 1940.
aastal sidemed Läänemaailmaga ja Eesti jäi täielikult äralõigatuks demokraatlike maade kunsti
arengust ligi paarikümneks aastaks.
Kõige veenvamalt suutsid ajastu süngust väljendada maalilist ilu reetmata
Johannes Greenberg,
Elmar Kits ja
Endel Kõks. Mõned kunstnikud keskendusid täätava eestlase kujutamisele, nagu
nähes selles rahva püsimajäämise tagatist -
Eerik Haamer, Johannes Võerahansu ja
Richard
Uutmaa.
Joonis ..... Johannes Greenberg “
Melanhoolia ” ja Johannes Võerahansu “Külaeided vestlemas”
1941
Saksa okupatsiooni ajal oli õitsenga ka eesti graafikas. Mitmed
Eduard Viiralti
graafilised lehed
muutusid suure üldistusjõuga sümboliteks väljendades ajastu ärevust ja traagikat, aga ka usku Eesti
püsimisse.
Joonis.... Eduard Viiralti graafilised lehed “Eesti neiu” 1942 ja “Viljandi Maastik” 1943
Poliitiline terror tabas mitmeid kunstnikke väga
raskelt mõlemal okupatsiooniperioodil.
6. Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955 Eesti uuema kunstiajaloo süngeim periood koosneb kahest ebavõrdsest osast. Esimene vältas umbes
kolm esimest aastat, mille jooksul vaimne ja adimnistratiivne surve oli veel suhteliselt mõõdukas.
Teine algas 1948. aasta paiku kiiresti tugevneva ja ühe jõhkrama
survega ,
mis saavutas
maksimumi
1950. aastal ja jätkus peaaegu muutusteta veel paar aastat pärast diktaatori surma.
Juba 1944. aasta lõpul algas eesti kunstnike arvelevõtmine ja organiseerimine NSV Liidu reeglite
kohaselt. Võimude ilmne eesmärk oli
maha
suruda kunstnike isikupära, mida
nimetati “kodanlikuks
individualismiks”, ja
sundida kunstnikke järgima üleliidulisi
eeskujusid .
Eestisse jäänud kunstnike esimeste sõjajärgsete aastate looming oli vähe muutunud. 1930. aastate
lõpul kujunenud käekiri püsis. Tööteema maalimisega jätkasid Johannes Võerahansu, Richard
Uutmaa ja Lepo
Mikko , maastikega Aleksander Vardi, lilledega Kristjan Teder ja Elmar Kits ning
portreedega
Voldemar Väli.
Venemaa-kogemusega kunstnike loomingus olid nõukogulik
temaatika ja stiil silmatorkavamad.
Kõige mesterlikum neist oli
Evald Okas. Okupatsioonivõim tellis kunstnikelt mitmeid monumentaaltöid.
Enn Roos ja
Arnold Alas lõid
1947. aastal nn vabastajate monumendi Tallinnas, hiljem rohkem tuntud “Pronkssõduri” nime all.
Barokliku toretsev ja illusionistlik ajastu maitse mälestusmärk on
Evald Okase,
Elmar Kitse ja
Richard Sagritsa
laemaal “Estonia” teatrisaalis.
Joonis ..... Enn
Roosi ja Arnold Alase “Tallinna vabastajate monument” 1947, fragment Evald
Okase , Elmar Kitse ja Richard Sagritsa laemaalist “Estonia” teatrisaalis 1947.
Moskva surve tugevnes järk-järgult ning kriitika läks kurjemaks ja isiklikumaks. Alates 1948.
aastast võib rääkida uue, jäigema kultuuripoliitika algusest eestis. Sai selgeks, et Moskva ei talu
enam mingit kohalikku omapära, Eestis hakati looma kolhoose ja painutama kultuuri üleliiduliste
mallide järgi. Kõigis loomingulistes liitudes toimusid “puhastused” ja heideti välja enam paremaid
kunstnikke, keda süüdistati formalismis, natsionalismis või lihtsalt “loomingulises passiivsuses”.
Formalismisüüdistuseks piisas vaid impressionismihõngulisest koloriidist või pisut vabama käega
tehtud joonistustest. Sellist süüdistust sai aga esitada paaegu kõigile eesti kunstnikele.
Kunstnike Liidu liikmete tavaliseks karistuseks oli väljaheitmine, mis tegi võimatuks kunstnikuna
töötamise. Tüüpiline stalinistlikule terrorile oli see, et
kohtunikud muutusid ise varsti süüalusteks.
Adamson-Eric kaotas kõik oma ametikohad, tiitlid ja
autasud ning läks jalatsivabrikusse tööliseks.
Anton Sarkopf pages Moskvasse, kus sai oma noorepõlvesõbrast sotsrealistliku skulptori abilisena
stanilismiperioodi üle elada. Johannes Greenbergi viisid mõnitused ja töövõimalustest ilmajätmine
enesetapuni. Paljude juba surnud kunstnike looming kuulutati samuti formalistlikuks ja nende
teosed eemaldati muuseumide ekspositsioonidest.
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
1950. aastal toimusid jõhkrad
reformid kunstihariduses. Kõrgem
kunstiharidus koondati Tallinna.
Eesti NSV Riikliku Kunstiinstituuti (
ERKI ) kustsuti
juhtima Friedrich
Leht, venestunud
eestlane,
kes 1920. aastail oli Venemaal silma paistnud sealse avangardi ühe lämmatajana.
Kunstnikud, kes “
puhastuse ” üle elasid, pidid oma isikupära maha
suruma ja hakkama püüdlikult
jäljendama realismi nõukogulikku
varianti . Järjekindla sotsrealismi esikteoseks võib pidada
Oskar
Raunami maali “Eesti punakaartlased Rakvere lähistel 1918. aastal” (1948). Õõnsalt lavastuslikud
propagandaskeemid ja igava naturalistliku teostusea on
Roman Treumanni ja
Viktor Karruse
“Traktoristide üleskutse
sotsialistlikuks võistluseks” !1951), Karruse “Vilja riigile” (1953),
Richard Sagritsa ja
Leppo Mikko “Esimene vagu kolhoosipõllul” (1951). Kindlama käega maalis
sotsrealistlikke pilte Leningradi Kunstide Akadeemia haridusega
Ilmar Kimm .
Joonis ..... R. Treumanni ja
V.
Karruse
“Traktoristide
üleskutse
sotsialistlikuks
võistluseks”
1951 ja V. Karruse “Vilja riigile” 1951
Suur tagasilöök tabas ka
graafikakunsti .
Graafikud said tööd ja
leiba
peamiselt
raamatute
illustreerimisest, milles valitses kuiv,
hallide toonidega joonistatud naturalistlik
olustikukujutus. Kõige silmapaistvam illustraarija oli
Günther Reidorff, kelle joonistatud
pildid A. Puškini “Muinasjuttudele” (1949), aga eriti F. R. Kreutzwaldi “Eesti rahva
ennemuistsetele juttudele” (1951) on püsiva väärtusega.
Joons .... G. Reindorffi
illustratsioon A. Puškini “Muinasjuttudele” ja illustratsioon
“Paristaja-poeg ja
Vanapagan ” F. R. Kreutzwaldi teosele “Eesti rahva
ennemuistsed jutud”
7. Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
SULA JA ILLUSIOONID Aastakümmet 1955-1965 võib eesti kunsti nimetada sula ja illusioonide ajaks, millesse
mahtus traditsioonide taastamine ja
uuenduste algus, kunstielu
koondamine Tallinna, eesti kunsti
kaitsemehhanismi kujunemine ning sõjajärgse avangardi algus. Siit algas selle kinnise mudeli
areng, mida
nimetame sõjajärgseks eesti kunstiks.
Aega alates 1955. aastast võib nimetada ka sotsialistliku realismi kui väga ühtse kanoonilise
kujutusviisi lagunemise alguseks. Muidugi ei kadunud nõukogulik mõtteviis
kuhugi , ta võttis
hoopis laiemad ja ebamäärasemad vormid ja transformeerunud kujul suunas ideoloogiliselt eesti
kunsti 1980. aastate lõpuni.
1950. aastate II poolel toimus ühelt poolt teatud
majanduskasv ning
elustandardi tõus, mida saatis
televisiooniajastu ja kuulus teaduslik-tehniline revolutsioon. Samas
algas eriline kampaania
moodsa kunsti vastu. Lootus vabanemisele hakkab lõplikult kaduma ning piirid ümber Eesti sulguvad
täielikult.
Oluline sündmus aastakümnel, mis avaldab eesti kunstnikele tugevat mõju ja aitas konkretiseerida
ettekujutust uuest, oli 1957. aastal Moskvas toimunud ülemaailmne
noorsoofestival. Esimest korda
oli noortel eesti kuntnikel näha
ilminguid moodsast kunstist tegevuses.
Action painting ja sealt
edasi maalikunsti iseloomustav dekoratiivismi ilmingud pärinevad just sealt. Viimase peamiseks
informatiivseks allikaks oli Saksa
DV “
Bildende Kunst
”, milles viidati
kaudselt ja vihjamisi
maailmas toimuvale. Eesti maalikunstnikele jäi oluliseks vastanduda ja mitte omaks võtta liidus
peasunnitud suundi.
Sel perioodil suurenes lõhe Tallinna ja Tartu
koolkondade vahel. Uus
lipulaev
ERKI –
Eesti
Riiklik
Kunsti Instituut, katkestati vanade tradistisoonide edasikandmine. Teadlikult püüdes lõhkuda Tartu
kui Eesti kultuuri keskuse olemust.Mis vastupidieslt ootustele lõi vanast “Pallasest” omamoodu
jumalikkustamise objekti. Uus algus taaselustas eestiaegset kultuuri ja uus põlvkond otsis uusi
suundi ja uut moodi eneseväljendus võimalusi.
1960. aasta teist poolt on Ene Lamp kirjeldanud kui dekoratismi ,järelimpressionismi
segunemisest
ja sellest väljakasvanud romantismi ajajärguks.
Omamoodi huvitav on kuidas tähtsa rolli haarab uuenduste rakendamises
tarbekunst , mida
ideoloogiline kontroll sedavõrd ei puuduta. Uute vormide kasutuselevõttu põhjendatakse uute
materjalide kasutusspetsiifikaga. Kõrge tehniline tase võimaldab Eesti tarbekunstnikel osaleda
paljudel näitustel ja praktikatel välismaal. 1958 osaleb
Helene Kuma
UNESCO stipendiaadina
pikemat aega lääneriikides. Metallehistöö ja
keraamika viljeledes paistsid silma:
Aivi Raadik, Lilian Linnaks, Anu Ivask , Luule Kormasova, Tiiu Lass , Esta Voss. 1960ndatel kujunes välja
Eesti kunsti pealiin. Selle kujunemist saab jälgida just sula-aegses
keskkonnas kasutatud “eesti kunsti iseloomujoonte” rakendamises
kaitsemehhanismina, see on
omapäraste koloriidi tunnetuse, vormitaju, diskreetuse ja selgete vormide kasutamine püüdes igav
võimalikul moel vastandus sotsialistlikule realismile. Seda näeb nii kujutavas-, kui tarbekunstis.
Tartus toimus Pallase väärtuste juurde tagasi pöördumine, kus paljud kunstnikud eirasid täiesti
ettekirjutusi ja lõuendil leidis oma koha
taaskord artistlik spontaansus . Vastandina akadeemilises
koolkonnas kohustuslik
formalism . Mentaalne
vabanemine sai osaks ka vangilaagrist naasvatele
omaaegsetele sõpruskond kunstitudengitele, kes 1956 aastast jätkas kõrvuti
tegutsemist ja
eneseotsinguid. 1960. Sügisel tartu VIII
Keskkoolis toimunud Ülo Soosteri vaimse juhtimise all
korraldatus näitus
Valve Janovi,
Silvia Jõgeveri,
Kaja Kärneri, Valrus Okase, Lembit Saartsi,
Lüüdia Vallimäe-Margi ja
Heldur Viirese osavõtul esitas ilmekalt erinevaid
suundi stiilis ja
vormis.
Tartlastele on eriti iseloomulik kapseldumine oma tegevustesse, mida võibki kirjeldada kui
metafüüsilise ruumi, oma
individualism , unenäolise veidruse, romantismi ja äärelinna
ajatu atmosfääriga.
Joonis..... Kaja Kärner Lõuna Eesti maastik
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
Püütakse veel vältida kosmoseajastuga kaasaminemist ja eelistatakse panoraamseid
maastikuvaateid.
Silmapiiri avardavad komandeeringud Liidu eksootilistesse paikadesse on
jäädvustatud näiteks Ilmar Malini Kesk-
Aasia või
Kaljo Polli Kamtsatka tööd.
Pallase
ümmardamine sai Tartlastele ideoloogiliseks taksituseks uute suundade katsetusel ja arenemisel.
Erandina Ilmar Malin, kes ERKI lõpetajana pälvis tiitli kui Tartu rahutuim hing.
Joonis .... Ilmar Malin Ema Lasega
Omamoodi ajastu kangelane
Ülo Sooster , kes kodanliku natsionalismi süüdistustega 1949 Tartus
arreteeriti, ei naasnudki pärast vabanemist 1956
Tartusse vaid jäi elama Moskvasse. Omamoodi
kontaktlüliks vanadele Tartu tuttavatele ja
aktiivne
tegelane Moskva elavas
alternatiivses kunstielus
sai temast mõnes valdkonnas eesti kunstielu “ärataja”. Sooster osales ka 1962 Moskvas toimunud
Maneezi näitusel, mida külastas
Nikita Hruśtśov ja mille otsese tagajärjena algas abstraktsionismi
vastane kampaania .NSV Liidus, suurendades kääre
ametliku ja põrandaaluse kunsti vahel.
Tallinna defineerivad aktiivse kunstikeskusena sel perioodil 1957-59 ERKI lõpetanud graafikud,
näiteks Henri Laretei, Peeter Ulas,
Herald Eelma, Evi
Tihemets , Henno
Arrak , Kaljo Põllu,
maalijad Olav Maran ,
Henn Roode , Enn Põldroos, Nikolai Kormaśov – lõhkudes ja
otsides uusi
vorme, iga hinna eest vältides realism ilminguid.
Üldistatud
ekspressionism leidis graafikas väljendust populaarses linooli- ja puulõiketehnikas.
Vormides peitud pigem tahumatu väljendusrikkus kui
detailne võlu. Tähelepanu väärsed on selles
perioodis Peeter Ulase loodud uued reaalse/ abstraktsiooni süsteemid ja Herald Eelma sümboolse
esemelikkuse ja
rahvusromantiline temaatika.
Joonis ..... Peeter Ulas „Pilved
maastikul “
Elavnes arutlus kunstis
abstraktsuse üle, peamaiselt käsitleti
seda
ajakirjas „Noorus“.
Näiteks
1966
Olav Marani tutvustus enda ja Henn Roode seisukohti sel teemal- kus
abstraktsus pole eesmärk
omaette vaid segu kunsti vaimse olemuse ja kujutatava natuuriga. Abstraktsuse probleemistikuga
tegeleb süstemaatilisemalt Henn Roode ja vormis Lepo Mikko.
Märke muutustest sai jälgida läbi aasta noortenäituste alates
1959 , kuni abstraktsionismi vastase
kampaania haripunktini 1964. Suurim abstraktse kunsti väljaastumine toimus siiski aasta 1966. A
noortenäitusel, kus kohtusid kaks põlvkonda- Marani-
aegsed ja ANK-i kunstnikud.
ANK´64 oli rühmitus noori kunstnike, kes alustasid õpinguid ERKI-s aastail 1961-62 ja kasvasid
silmapaistvateks kunstnikeks. Vaimse juhi Tõnis
Vindi suunamisel oldi küll ideoloogiliselt avatud,
kuid vastandati end sotsrealismile, mitmekihilises esteetilises mõtlemises esines tugevaid mõjutusi
nii
Joan Mirolt, opkunstist, kui jaapani kunstist. Tegeleti sürrealismi, alateadvuse tähendlikuse,
korra ja kaose vahekorra jms. uurimisega.
Kuigi maal
kandis uuenduste liidri rolli, toimusid need sarnaselt ka teistes valdkondades.
Skulptuuris võeti samuti kasutusele uusi materjale ja tehnikaid nagu
alumiinium , teras ja
keevitus .
Värskena mõjusid nii tolleaegsed lähenemisvõtted (nt Kristjan Raua monument) kui näituse
asukohad. Tegutsevatest kunstnikest tuleb ära markida Anton Starkopf, Edgar Viires, Olav Männi.
Rangetest ideoloogilistest ettekirjutustest vabanemiseks kasutati ka naivismi. Ühelt poolt on
lihtsameelne lähenemisele moodsale kunstile omane, teiselt oli see võimalus vastu töötada
tehnokraatlikule arengule ja lihtsalt keskenduda individuaalsetele teemadele. Heaks näiteks Lembit
Sarapuu pikakaelalised naised.
Kokkuvõtteks sulaperioodi temaatikas tehnikast olenemata saab rääkida źanripiiride kadumisest,
teemade sulamisest, mänge nii vormis kui värvis,
Arhitektuuris mõisteti aastal 1955 ametlikult hukka nn „liialduste periood“. Alles jäi tehniliselt
aegunud ja igav „nõukogude funtsionalism“. Lubadustega kogu NSV elanikkond varustada
korteritega arendati standartsete modernistlike paneelmajade ideed. Tekkis nähtus nagu kunstide
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
süstees. Kus lihtsustatud uue
tehnoloogia ja materjalidega loodud lihtsat vormi hakkas kaunistama
teiste valdkondade teoses. Majadel hakati kasutama seinamaalinguid, freskosid, reljeefe jms.
Modernism oli osalt eestiaegse
funktsionalismi taaselustus, seda varemalt kasutanud arhitektide
poolt või nn. uus ameerikalik rahvusvaheline stiil ning
skandinaavia pärane orgaaniline stiil.
Esimene headeks näideteks Tallinna Laululava, Kino „
Kosmos “, Eestimaa Kommunistliku Partei
Keskkomitee hoone, Eesti Raadio maja ja „Viru“
hotell . Orgaanilise stiili madalad klaasaknad
paistavad silma näiteks Tallinna Lillepaviljonis,
Kurtna Linnukasvatuse Katsejaama keskus,
Rannamõisa
kohvik „Merepiiga“ ja selle sarnased.
1959 alustati vabaplaneeringuga elamurajooni ehitust Mustamäel, mille puhul
avastati aastaks
1962
,et sellist igavat elukeskkonda tuleks ilmestada näiteks maalidega majaotstel.
„Kunstide sünteesil“ mõju oli Liidupoliitikale omaselt tagasilöögiga. Kuna heakskiidetud
arhitektuur oli stiililt moderne, pidi moderne olema ka sünteesitav kujutav
kunst. Mart Port
kirjutas
1961 aastal ette, et arhitektuur ja kunst peavad olema stiililiselt ühtsed, ühtselt arusaadavad,
kompositsiooniliselt selged, lakoonilised, üldistatud vormi, materjali ja
tehnika
kooskõlaga.
Vältida
tuli sümboolikat, paljusõnalisust, illusionismi. Eesti abstraktionistid kasutasid neid loosungeid
sulandudes just arhitektuuri
varjus avalikusse saades NSV Liidu üldsuselt endiselt kodanliku
formalismi hinnagu.
8. KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS Ebaloomulikult sotsrealismi juures seisma jäänud Eesti kunstiareng, jõudis 60.ndate lõpul uuesti
muu Euroopaga järjele, sulandudes modrenismi vooga loomulikult. Abtsrtaktsionismis,hoiduti
üldiselt sotsiaalsetest ja
päevapoliitilistest teemades, keskenduti olemuse tunnetamisele ja
alateadvuse rollile kunstis. Kas tegemist võiks olla eesti avangrdi perioodiga on siiski küsitav.
Eestisse jõudsis maailmas toimuvate kuldsete kuuekümnendate ilmingud selle kümnendi lõpul ja
ajalukku jäi pigem periood kuldsed seitmekümnendad.
Maailmas toimusid suured muutused- tehnoloogia areng ja elukorralduse muutmine tõid kaasa ta
pöörased
arengud kunstis. Duchampi purskkaevu taustal lõpetas
60ndate lõpul moderismi ajastu
Joseph Kosuthi artikkel “
Art After Philosophy
” Küsimuse püstitus: Miks ma olen
kunstiteos ?
Lõpetas edasise küsimise kunsti tähenduse osas . Konseptualism,
op- ja
popkunst ning
minimalism alustasid võidukäiku
Muutustega ühiskonnas muutus ka kunsti roll tavainimese elus, visuaalne
keskkond ja mugavuse kasvades mõttelaad. Üllataval kombel on just mõtelaadi sarnane areng
samane nii
raudse eesriide ühel kui teisel pool.
Andy Warholi supipott jäi liidukodanikule veel
võõraks ja
keelatuks , kuid vaimne vabanemisne on märgatav sõjajärgselt sündinud põlvkonna
uuenduslikus lähenemises, mis ei seisnenud enam vana asja värskendamises.
NSV Liidu poliitika tegi küll mis võimalik, et peatada ja hallata lääneprovintidesse imbunud
läänekultuuri mõjusid, blokeerides kunsti ja
ühiskonna
dialoogi, kuidas aga
võimalik.
Sellegipoolest
oli Tartu Ülikooli kunstikabineti juures kasvanud kunstirühmitus “
Visarid ” näiteks NewYorgis
toimuvaga võrdselt
popp . Kaljo Põllu käe all studeerinud tudengid korraldasid 13 aasta jooksul 47
näitust, tõlkisid ja levitsaid temaatiklist kirjandust läänest. Selle loomuliku tulemusenad koondusid
Lembit Karu, Peeter Lukats,
Kaljo
Põllu,
Jaak Olep,
Rein Tammik, Enn
Tegova, Peeter
Urbla, Asta
Põldmäe,
Kaur Alttoa, Tomas Raudam ühisnimetaja alla “Visarid”. Aastatel 1068-1972 korraldati
seitse ühisnäitust. Visarid kui Tartu rahulolematud täitsid lünga Tartu kunstielu madalseisus,
põletades sealse konservatiivsuse müüdi, rühmitus sündis peamiselt trotsist vabariikliku
ülevaatenäituselt tagasilükatud tööde põhjal. Stiilise ühtsuse asemel tegutsesid Visarid küll alles
hiljem manifesteeritud printsiipide alusel, mis rõhutsid iseseisvust läänekunstist ja kohaliku tasandi
olulisust, sotsiaalset arutelu ja võtab printsiibiks moderismi
utoopia . Tegevus vaibud, kui
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
sõpruskond ülikoolist väljakasvas ja ülikooli kunstikabinet teadlikult paigutati keklinnast eemale,
kaotades järgjaskonna keskuse vaimu. Kaljo Põllu. Maae. 1977. Eesti Kunstimuuseum
Tallinnas tekkis ERKI sse aastail 1966-1968 õppima
asunud disainerite ja arhitektide grpupist
anarhismimaitseline pop kunsti nähtus
SOUP 69. Esimene väljaastumine toimus
Ando Keskkülal,
Andres Toltsil,
Leonhard Lapinil , Ülevi Eljandil ja Gunnar Meieril “Pegasuse” kohvikus aastal
1969. Ühiselt rühmitusena ei tegutsetud, kui samaaegselt mässumeelsete uute ideede levitamine on
Eesti kunstiajaloos astmeks uue kultuuri tekkele. Läbianalüüsimata krtiitika ja vastanduv värskus,
küüniline
erapooletus ja
valmisesemete
näituseruumi toomine, on
popkultuuri loomulik
arenguetapp Ameerika ja Inglismaa samaaegse arengu alusel, Nõukogude Liidus toimus hiljem mitmel pool
sarnane stenaarium. SOUP liikumise lemmik väljenduvormiks oli moodne
happening
. Neid
korraöldati nii populaaretel “Nooruse” ajakirja suvapäevadel, kui näiteks Pirita
rannal . Keskkonna
kujundajate proffessiooni esinjdajate meeleline aktiivsus tõi kaasa lisadimensiooni, mille mõju
näeme otseselt ka tänases
päevas-
70ndatel saavutasid
paljud SOUPi
tegelased läbimurde
ühiskonna
raamides laiemalt.
Ando Keskküla liikumise ideoloogina tõi maalikunsti tehnoloogilisi
uuendusi näiteks
email -värvi ja aerograafi näol.
Andres Toltsi kummalised
vaikelud kasutasid
olukordi tema
ümber, uuendusena , rõhutades keskkonna fiktiivsust kasutas ta pilt-pildis võtet.
Leonhard Lapini dünaamiline isiksus katsetas mitmel rindel nii valdkonnas, tehnikas kui stiilis. Masinaajastu
prohvetina otsis ta süsteemi ja uuris minimalismi olemust.
Ludmilla Siim panustas
70ndate alguses
suureformaadiliste śuzeelt ja koloriidilt uudse lähenemisega maaliseeria.
Sirje Runge jäi sel
perioodil kindlaks abtraktsele stiilile. Kunsti ajalukku juurde leidsis tee ka väljaspool
kunstiharidusasutusi
astunud , näiteks
Raul Meel , kelle serigraafia ja tehniliste graafikute eepiline
käsitlus tõi talle ka välismaiste kuraatorite positiivse tähelepanu.
Jüri Okas mängis eri vormidega,
maalis, tegevuskunsti teosed,
film , foto ja installatsioon, kirjendades edukalt olukorda tollases Eesti
kunstielus. 1960. Lõpul ilmusid eesti kunsti pilti ka esimesed
kineetilised objektid, esimest korda
Kaarel Kurismaa loomingus 1966 jätkas ta tööd nendega kuni 70ndate keskpaigani.
Ühiskonnatasandil toimuvates keerulistes progressis tekkisid käärid kunsti arengus läänes ja siin.
Avangard sai siin toimuma vaid üksikisiku tasandil, radikaatsus mahtus
senini luatavuse
piiridesse .
Edasine läänesuunal liikumine oli tollaste karmide nõuete juures, aga võimatu. Eesti noor kunst
jõudis 60-ndate lõpul konfliktini ühiskonna normidega. Edasine rünnak oli nii rahvuslike
arusaamade kui NSV
liidu poliitika vastu,
kus osalt astusti
ka survemehhanismi teenistusse.
Edasine
kuldsete seitmekümnendate eesti kunsti areng oli hoopis midagi uut.
Joonis..... Kaarel Kurismaa kineetiline skulptuur Tallinna Postimajas.
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“ Hilinemisega Eestisse jõudnud
kuldne kunstiperiood, rõkkas siin juba 30ndatest alanud kasvuga,
kus küpsenud kunstnikud olid oma täiseaeg ja loomingu kõrgperioodil. Lisaks sellele hakkas ka
ametlik kunstimaailm soosima noort kunsti. Kohtusid NSV Liidu aegses kunstiloos pidevalt maid
jaganud diskursused –
liidu-
eelne ,
avangardistlik ja rahvuslik-konservatiivne. Samuti
sulasid žanrite
piirid –
maastikumaal kaasajastus. Kohalikud graafikabiennaalid tõid Eestile Liiduvabariikide seas
edumeelse maine. Läänes levivatele radikaalsetele suundadele otsitakse kohalikku kaunist ja
nõuetekohast kuju. Abrtaktne kunst leiab väljundi geomeetrilises kunstis. Kohalikust kaosest ja
lohakusest kasva b pöörväärtusena puht esteetilise tagaajamine.
1970. aastatel muutus kunsti sõna
kandjaks almanahh „Kunst“. Mis
teoretiseerimise ja
kunstiajaloo
materjalide vahele pikkides, püüdis esitada maksimaalselt välismaist materjali ja hoogu anda
kohalikele noortele.
Kunstipoliitikas ei saanud üle Üleliiduline Kunstnike Liit täielikult peatada siinseid piiriüleseid
mõjutusi ja tundus toimivat kokkulepe, et seda tuleb vaid kohalikul tasandil hoida ja mitte mingil
juhul mujal esitada. Kohalik Kunstnike Liit toitis tublisti selle hingekirjas olijaid. Nimekirja
pääsemiseks pakiti ka oinad lambanahka ja Moskva
silmis oli kõik korras.
Niisiis sai näiteks L.
Lapinist liidu liige mitte graafikuna, ega
maalijana vaid näituste korraldajana.
Endiselt puudus moodsal kunstil
dialoog ühiskonnaga laiemalt, üks esimesi näituse võimalusi
selleks oli 1973 aasta
Põllumajandus
Instituudi ruumides
toimunud
Saku ´73. Üles
astusid seal juba
väljakujunenud kunstnikena ANK esindajad Jüri Arrak, Malle Leis, Marju Mutsu,
Aili Vint , Tõnis
Vint, Silvi Liiva, Raul Meel, Mare Vint, Toomas Vint, Vello Vinn ja SOUPist Leonhard Lapin.
Sellele järgnev Harku´75 Mikrobioloogia Instituudis esindas samuti nende kahe rühmituse
esindajaid, üldistatumalt oli
esindatud pop- ja geomeetrilinekunst.
Hüperrealismiga rünnati liidu
ametlikku dekorativismi kinkides Eesti kunstile edaspidi kindla
imidž, seda kirjeldati kui külma, intellektuaalset, hoitud,
tehiskeskkonna ja urbanismi
problemaatikat käsitlev. Eesti oli esimene NSV Liidus kui
fotorealism ametlikesse näituse
saalidesse lubati. 80. sai stiil juba hüüdnime slaidimaal ja oli oma uudsuse kaotanud.
Joonis ….1983.Ilmar Kruusamägi
Kevadine koolivaheaeg Uut hoogu sai Tartu noorte kunstnike platvorm.
Taaselustus kunstikabinet, Andres
Kasemaa käe
all
ja tegutses eksperimentkaal graafikaateljee Mait Vaitmaa eestvedamisel. Kammerlik graafika oli
seal 70ate II poolel väga populaarne.
Maal, saab küpse kunsti tugevaimaks esindusvormiks, millega kajastatakse uuendusi ja uudiseid.
Kõrge tehniline taseme traditsioonilises tähenduses
leiame
Johannes
Võerahansu
Aleksander Vardi,
Lepo Mikko maalidelt. Traditsioonilise esteetika esindavad Olev
Subbi maalid, endiselt aus on
portree Leili
Muuga tööde näitel. Veel jääb sellesse perioodi Tiit Pääsikese, Kristiina Kaasiku,
Jüri
Palmi, Uno Roosvaldi, Peeter Mudisti, Enn Põldroosi, Toomas Vindi ja Evald Okase maalimise
hiilgeaeg .
Erilist tähelepanu 1970. aastates vajab
graafika – kuna Liidu siseselt ei olnud see tehnika
võrdväärselt hinnatud klassikalise maali või monmumetnaalkunsti kõrval, puudusid ka
karmid ettekirjutused tehnika vormis, mis andis lõdvemad piirid eksperimenteerimiseks ja
vormimängudeks. Eestis sai hoogu graafikatriennaalide korraldamine alates 1968, mille mõju ja
tulemusena, hakati Eestit kutsuma graafikamaaks.
Eelistati klassikalisi tehnikaid, ja üldiselt iseloomustab 70date algust tehniliselt kõrge tase.
Aktiivseimad graafikud Ilmar Torn, Allex Kütt, Evi Tihemets, Olev
Soans ja ka Evald Okas
alustasid graakikategevust juba eelmisel kümnendil. Aktiivselt tegutsesid ANKi seltskonnast
väljakasvanud nais graafikud Marju Muts, Silvi Liiva Naima Neidre.
Kümnendi lõpus saab populaarsemaks fotorealism, ja kasutatakse rohkem serigraafia
tehnikat Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
Joonis.... Ülo
Emmus „Rautee I“
See ajastu on rikastanud eesti kunstilugu mitmete andekate skulptoritega ja nende taiestega. Nagu
Ülo Õuna „Isa ja Poeg“, Jaak Soansi A.H.
Tammsaare ja K.J.
Petersoni monumendid.
Tarbekunstis toimus ideoloogiline edasiminek vaid funktsiooni ja materjali spetsiifika kooskõlast
vabama käsitlusele. Tekkis näitusekunst, omamoodi tarbetu tarbekunst. Nahakunstist sai tänu Elo
Järve proffesionaalsele panusele „Eesti ala“,
tekstiilikunstis uued
suunad tänu tehnoloogia arengule.
Keraamikas tekkis lahknevus eesmärgipärasuse ja dekoratiivsuse vahel kõige rohkem. Uued
materjalid äratavad suurema huvi ka ehtkunsti suunal.
Arhitektuuris toimus kuldsel kümnendil samuti oluline
karika üle andmine vanadelt tegijatelt
noortele vihastele. Riiklike Projekteerimisinstituutide kõrval töödena imbusid linna pilti eesti
funktsionalism ja postmodernistlik arhitektuur. Uusi teistmoodi ideid kandsid Leonhard Lapin,
Vilen Künnapu ja Jüri Okas. Kunstide sünteesi halva näiteid magalarajoonides õhutas eestiaegse
läbitöötatud funktsionalismi edasi
arendamist ja moodsas vormis jätkamist.
Suurima
jälje
meie linna
ruumi on jätnud seoses 1980 aastate Moskva olümpiaga Tallinnas toimuvate purje regatile tellitud
hooned. Tallinna
Linnahall (Raine Karp,
Riina Altmäe), Olümpia hotell (Toivo Kallas, Rein
Kersten ), Pirita jahisadam (Avo Himm, Kristin Looveer). Olulisem teema sellest kümnendist on
loomise asemel aga hoopis kaitsmine. Esimesena Nõukogude liidus loodi kaitse tsoon tervele
Tallinna Vanalinnale. Arhitektuuripärandi kaitsmine äärelinnade terviklikkuse säilitamiseks on
hoidnud meile
Kadrioru , Nõmme,
Kalamaja , Tartus tammelinna- Euroopaliku aedlinna idee oli
kodanikule mässumeelselt meelepärasem kui sovjetlik suurpaneelelamutega
kommuun .
Ideoloogiline surve all tihedalt täiskasvanud kunstikünkale jäi õhku küsimus, kas eesti kunst on
valmis?
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990 Oldi jõutud omamoodi tupik seisu. Kunsti tehti ja palju, kuid areng oli peatunud. Vastasseis
läänes
toimuvaga, pealetükkivaim venestuspoliitika ja tihe
konkurents tekitasid omamoodi
seisaku , kus
kunsti saba hakkas iseennast sööma. Postmodernismile on omane teatav ambivalents, kus
enesereflektsioon väljendus alateadvuse, mütologilise ja müstilise uurimise kaudu.
Oluline
murdepunkt toimus kümnendi keskel, kus tegudele pääsesid uus noorte põlvkond, mis siis
juba vabaduse matisega tegevuskunsti kaudu hoopis revolutsioonilis mõtteid kandis.
Näitused toimusid endiselt regulaarselt, iseloomulik oli juba eelmisest kümnendist alguse saanud
zanripiiride
hajumine maalis. Näitusepilt oli kõrgetasemeliselt kindel ja etteaimatav. Välismaistel
trinaalidel osaleti formaalselt. Stilistilised väljendused vaid edasiarendused eelmisest kümnendist.
Rahvusromantiline temaatika loob vaatajale mõeldamatud ideed vabadusest, mille võttis ilusti
kokku 1988 toimunud näitus „Rahvuslik
motiiv Eesti kunstis“.
Noortekunst tunnetas tugevalt uue kümnendi saabusmist, selles on pgem märgata muutusi
ainestikus ja käsitlusviisis. Parimad esindajad maalikunstis sellest kümnendist: Epp Maria
Kokamägi, Rein Kelpmann, graafikas paistsid silma Inge Kundisiim, Reti Laanemäe, Triin
Reinsalu . Sirje Eelma.
ldi jõutud omamoodi tupik seisu. Kunsti tehti ja palju, kuid areng oli peatunud. Vastasseis läänes
toimuvaga, pealetükkivaim venestuspoliitika ja tihe konkurents tekitasid omamoodi seisaku, kus
kunsti saba hakkas iseennast sööma. Postmodernismile on omane teatav abivalents, kus
enesereflektsioon väljendus alateadvuse, mütoloogilise ja müstilise uurimise kaudu.
Oluline murdepunkt toimus kümnendi keskel, kus tegudele pääsesid uus noorte põlvkond, mis siis
juba vabaduse matisega tegevuskunsti kaudu hoopis revolutsioonilis mõtteid kandis.
Näitused toimusid endiselt regulaarselt, iseloomulik oli juba eelmisest kümnendist alguse saanud
žanripiiride hajumine maalis. Näitusepilt oli kõrgetasemeliselt kindel ja etteaimatav. Välismaistel
trinnaalidel osaleti formaalselt. Stilistilised väljendused vaid edasiarendused eelmisest kümnendist.
Rahvusromantiline temaatika loob vaatajale mõeldamatud ideed vabadusest, mille võttis ilusti
kokku 1988 toimunud näitus „Rahvuslik motiiv Eesti kunstis“.
Noortekunst tunnetas tugevalt uue kümnendi saabusmist, selles on pigem märgata muutusi
ainestikus ja käsitlusviisis. Parimad esindajad maalikunstis sellest kümnendist: Epp Maria
Kokamägi, Rein Kelpmann, graafikas paistsid silma Inge Kundisiim, Reti Laanemäe, Triin
Reinsalu. Sirje Eelma.
1986 „Rühm T“ nimelisel näitusel - Raol Kurvitz,, Urmas Muru Manifesteerisid uuesuunalisi
muutusi ambivelentsi, pluralismi. Sellele järgnev ekspressionismi laine noorte kunstnike seas. Jaak
Arro, Peeter Pere, Ove Büttner, Lilian Mosolainen,, Anne Parmasto, Valeri Vinogradov väljendasi
end kui ameerikalik
abstraktsionism .
Kümnendi keskpaigas rünnati traditsiooniliselt tundlikku väikseformaadilist graafikat
suuremõõtmeliste värviliste töödega. Müütiline, peamiselt ühte objekti/tegelast kujutavad
intensiivsed tööd esinesid nii Eve
Kase kui väiteks Urmas
Viigi töödes. 1989 toimus
murranguline
näitus Tallinnas
Narva mnt
baari ruumides, kus äsja ERKI
lõpetanud
seltskond graafikuid
defineeris Uue eesti graafika.
Plakati kunst haaras palju tähelepanu ja on tagantjärgi oluline panus selle kümnendi kunstilukku.
Plakati kaudu jõudis kunst tänavale, ja ka näiteks sisekujundusse. Tehniliste võimaluste areng tõi
kaasa fotomontaaži.
Olulisem žanr on kindlasti
perfomance- lausa eesti kunsti ekspordiartikliks. Kurvitz, Pere ja Muru
kõnelesid performanci kaudu vaatajatega vahetult. Siim
Tanel Annus alustas 1980 aiaetendustega
kus Multipitseeritud inimese käsitlemine pakkus vaatajale siin ja
praegu
elamusi.
Tartlased
jätkasid
Tarule iseloomuliku kohaspetsiifilise privaatsuse üle küsimisega tegevuskunsti kaudu.
Arhitektuuri valdkonnas olid kaheksakümnendad kiired ajad. Rohked avalikud konkursis hoidsid
arhitektidel käed tööd täid, olgugi et paljud tööd teostuseni ei jõudnud. Omamajandamisele läinud
kolhoosid suunasid edu äris ehitusse ja nii leiab selle perioodi tähtsamad hooned kui uues aja
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
mõisad asulakeskustest ja maa piirkondadest. Esmakordselt jõudis eesti arhitektuur ja iseseisvalt
väljapoole
piire .
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS Eesti iseseisvumine aastal 1991 tõi kaasa pöörased muutused, millest ei jäänud puutumata ka
kunstelu. Vana
riigikord asendus
uuega
ja
samuti
asendus täielikult ka uus
põlvkord kunstis.
Mõneti
järsku lahtilükatud väravad läände paljastasid ruumilise kogemuse seal toimuvast, mis
senini oli ka
näiteks reproavangardismi kaudu vaid fabritseeritud vari tegelikkusest. Kokku kukkunud
organisatsioon - lausrahastatud kunstielu, pani kunstnikud võrdsele stardipakule, kust kõik pidid
võrdselt algusest alustama. Ühe suure vaenlase figuuri kadumine lõi sassi ka kunstiseltskonna
sisekorra. Hetkelise segaduse näituseruume hakkasid korrastama retrospektiivsed ülevaatenäitused
lähiajalukku. „Virtuaalse Lääne“ süsteemi illusiooni
purunemine pani kunstnikud
raskesse olukord.
Galeriide tekkimine kümnendi keskpaigas andis kunstiärile uut lootust.
Installatsioon ja video räägivad
ausalt keelt ja saavad mõneti ebaausalt palju
finantsilist toetust.
Video-keel esindab Eestis ka välja maal 1994 Sao
Paolo biennaalil Jaan Toomiku „
Teekond Sao
Paolosse“ on algus tema edukale teekonnale kõneluses üksinduse seisund, mütoloogia ja kehalise
olemuse vahel.
Destudio seltskond Herkki-Erich
Merila , Peeter
Laurits , Tarvo-
Hanno Varres- suunasid foto
visuaalse reklaami arengu Eestis unustamatta selle kunstilist väärtust ja kasutades tehnoloogilist
mängu kui võimalust. Kontseptuaalse, iseseisva kunstiteose – fotokunsti defineeris Peeter Linna
Faculty of Taste kabinetiga EKA juures. Tugevalt kokkuhoidev noorte seltskond MOBIL (Martin
Pedanik, Margot Kast, Piret Räni, Marco Laimre, Piia
Ruben ,
Kadri Kangilask ) kirjeldasid
tolleaegset ühiskoda fotožanri kaudu.
Infotehnoloogia areng annab ka kunstile uue vormi.
Ando Keskküla ja
Raivo
Kelomees
tutvustavad
Eestile elektroonilise kunsti olemust EKS juures
tegutseva E-meedia keskuse kaudu.
Tekkis nähtus neopop.
Mall Nukke, Marko Mäetamm, Peeter
Allik ,
Rait Pärg, Reiu Tüür,
Hannes Starkopf,
Tommy ja Laurentsius,
Jasper Zoova,
Kaspar Toome, Kadri Kangilaski ja mõneti ka
Kaido Ole ei moodusta ühtset grupeeringut, aga tegele ei vormis ega žanris sarnaselt, aga ometi
seob nende loomingut sarnane lähenemine popi atribuutikale.
Kursi Koolkond moodustub Tartus juba aastal 1988- Ilmar Kruusimäe, Peeter Allik,
Albert Gulk,
Priit Pangsepp tegutsevalt
humoorika slogani alusel, teha kõike vastupidiselt Tallinnale.
Maailma avardumine tõi kaasa olulisi sündmusi välisesinemiste näol. Osalemine välis biennaalidel
(Sao Paolo,
Veneetsia ). Ning vastupidiselt rahvusvahelise kunsti tutvustamine kodupublikule
(Saaremaa biennaalid, näitused „Interstanding“)
Table of Contents
1.1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI
1
2.2. 19. JA 20. SAJANDI VAHETUSE KUNST
7
3.KUNST 1905-1910 - MURRANGUAASTAD
9
4. KUNST ISESEISVAS EESTIS 1919-1940
12
5.KUNST II MAAILMASÕJA AJAL
16
6.EESTI KUNST STALINISMI VÕIMUSES 1944-1955
19
7.SULA JA ILLUSIOONID
35
8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS
40
9. „KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD“
43
10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990
47
11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS
49
Arhitektuuris keerab mängulaua ümber kapitalistlik süsteem. Kus raha räägib ja ehitab. Seega
saavad selle kümnendi tulevasteks arhitektuurimälestisteks
kerkinud moodsad pangahooned ja
teisejärgulisena büroohooned, kaubamajad, müügisaalid.
Joonis.... H. Heljamaa
Kawe Plaza 1998
Kõik kommentaarid