et kodus oli ta tujukas ja agressiivne. J.L Moreno otsustas anda naisele vulgaarsed ja vägivaldsed rollid. Ja muutus ei jäänud tulemata koduses elus saavutas näitlejanna tasakaalu ning temast sai kõigiti meeldiv kaaslane. Sellest kogemusest järeldas J.L. Moreno, et inimestes elavad rollid, mis pole leidnud väljendust ning et inimestele tuleb anda võimalus need osad kuidagi välja elada, välja mängida. Tema autobiograafia kirjeldab oma positsiooni "kolme astmeliselt" 1. Spontaansus ja loovus on liikumapanev jõud inimeste arengule, kaugemale ja sõltumatu libiido ja sotsiaalmajanduslik motiivi [mis] on sageli põimunud spontaansuse ja loovusega, kuid [käesolev ettepanek] ei eita, et spontaansus ja loovus on vaid funktsiooni ja tuletise libiido või sotsiaalmajanduslik motiiv. 2. Armastus ja vastastikune jagamine on võimas, asendamatu tööpõhimõtte gruppide protsessised. Seetõttu
Sürrealism- liidriks oli kirjanik Andre Breton. Sürrealismi eesmärgiks oli elu ja kunsti piiri kahtlaseks muutmine või kaotamine. Tegeldi kõigega, millega taheti. Spontaansus, alateadlike tungide väljendamine oli kui inimeste vabastamine mõistlikkust nõudva ühiskonna survest. Kirjanduses harrastati automaatset kirjutamist ja vabu assosiatsioone. MAX ERNST tegi frotaaze ehk hõõrutud pilte. Automaatne ja kollektiivne joonistamine. JOAN MIRO ansurdne huumor, fantaasia ja värviküllased kujundid, spontaansus. Otsiti alateadvuse jälgi unenägudes, hallutsinatsioonides, laste ja hullude eneseväljenduses. Esemed ja nendevahelised suhted oli moonutatud
ABSTRAKTNE EKSPRESSIONISM USA-s Tegemist on kunstivooluga, milles kunstnikud assigneerisid värve suurte pintslitega, kiirelt ja jõuga, zestikulaarselt ja ebageomeetriliselt, et väljendada omi emotsioone vahel tilgutades või isegi pildudes värve suurele lõuendile. Nende töid iseloomustab näiline juhus ja õnnetus, mis tegelikult on vägagi planeeritud. Tavaliselt ei mõeldud üldse sellele et pildiga mingit teemat esindada. Arvati et kunstnikku spontaansus ja tööle lähenemine vallandab nende alateadvusliku loomingulisuse. Ekspressiivset töö meetodit arvati olevat sama tähtis kui töö ise. Hans Hoffman (saksa- ameeriklane, 1880-1966) Don Quixote 1963 Abstral Nebula 1961 Song of the nightingale 1964 Wall I and II 1961 The Conjurer 1959 Above Deep Waters 1959 Adolph Gottlieb (ameeriklane, 1903-1974) Expanding 1962 The red 1972
aastatest muutus populaarseks ka läänemaailmas Eriti levinud Taiwanil Ajalugu Religioosse taoismi algus 142. aasta pKr Zhang Daoling sai Sichuani mägedes ilmutuse Laozilt Põhiteos ,,Daodejing" (,,Kulgemise väe raamat") Autoriks Laozi, keda peetakse ka taoismi rajajaks Õpetuse alused Dao toimimisviis, eluseadus Üksikisiku suhe maailmaga Muutuse ja vahelduse tsükliline kordus Ohvrite ja rituaalidega mõjutada ei ole võimalik Sundimatus Loomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus ja kaastunne Inimese intuitiivne inetlligentsus Pettekujutlused Toimimatus, mis ei sarnastu liikumatusega Tundeline suhtumine: õnnelik olek, lapselikkus, süütus, rahu Sümboliks voolav vesi Taolistlik kaanon Dao Zang Kolm osa : 1. Tõelisuse koobas: Ülima Puhtuse tekstid 2. Müstilisuse koobas: Püha Aarde tekstid 3. Vaimsuse koobas: Kolme Valitseja tekstid Koopal 12 osa 471.a pKr esimene taoistlik kaanon 748.a moodustub teine Dao Zang 1016 moodustub kolmas Dao Zang
juunil 1938 Ekspressionism Kujutati kõike dramaatilises valguses Saksa ekspressionistide eneseväljenduse põhisisuks oli rahutus, ühiskonnakriitika ja maailmavalu Lihtsustati, üldistati või lausa moonutati joonistust, kasutades teravaid, isegi tooreid värvikontraste Väga palju kasutati punase-musta kombinatsiooni Looming Kirchner kasutas tihti juhuslikke ning ebaprofessionaalseid modelle ning tema jaoks oli eelkõige tähtis spontaansus ning lihtsus, naturaalsus Tema pildimaailm on seotud inimese ja tema emotsioonidega Väljenduslaadilt on ta väga sarnane foovidega, olles siiski tunduvalt kirglikum Tuntuim töö on „Autoportree sõdurina” , milles väljendub selgelt tema vaimne ja füüsiline äng, mis valdas teda pärast sõjaväeteenistust Maalid "Marcella“ "Autoportree modelliga” "Berliini tänavastseen” "Autoportree sõdurina“
Jazzmuusika Aleks Post Jazzmuusika USA Euroopa Aafrika Jazzi kujunemine USA mustanahaliste töölauludest Nt: plantation songs istandustelaulud Bluusist Spirituaalidest Euroopa muusikast eristab jazzi kolm põhilist elementi Teatud suhe rütmi, mida nimetatakse "õõtseks" (SWING); Muusika esitamise spontaansus ja vitaalsus, milles olulist rolli etendab improvisatsioon; Helikeel ja fraseerimismaneer, mis peegeldab jazzmuusikute esituse individuaalsust. Jazzi varasemaks väljendusvormiks on peetud ragtime´i mille võidukäik kestis 18971917. Esialgu varase jazzi spetsiifiline klaveristiil, milles vasaku käe ühtlaselt rõhutatud marsirütmis liikumisele oli vastandatud tugevasti sünkopeeritud meloodia paremas käes. Peagi mängiti ragtime´i ka
sürrealismist, võttes eeskujuks Freudi · erines muust maailmast eelkõige omapärase analüüsid süzee poolest · üheks eesmärgiks oli elu ja kunsti piiri · traditsiooniline maalitehnika kõiki esemeid kaotamine kujutasid realistlikult veristlik · kunsti käsitleti kui elu peaproovina · esemete omavahelised suhted moonutatud · spontaansus ja alateadvus · rõhutatakse ruumi sügavust · sakslane Max Ernst tegi frotaaze (hõõrutud · Giorgio de Chirico veristlik sürrealism pildid) · huvialaks viited seksuaalsusele · loomingus sageli nalja ''2 last, keda · Salvador Dali ähvardab ööbik'' · baroklikult ülespuhutud ja paljude vihjete
TAOISM TAOISM Vana-Hiinast Üks "Kolmest õpetusest", millel traditsiooniline Hiina kultuur & ühiskond rajaneb Peetud ainsaks tõeliseks hiinalikuks religiooniks TAOISM Laoz ja Zuangzi peetakse taoismi rajajateks Levinud praegustel Hiina aladel; mõjutanud ka naabermaade kultuuri (Korea, Jaapn, Kagu-Aasia) Alates 1960 muutus populaarseks läänemaailmas TAOISM Ususüsteem paljude jumalatega Jumalaid nähakse kui surematuid Kaugeim eesmärk on surematus Tegeleb looduse vaatluse ja selle Tao tundmaõppimisega Keskmeks on Tao Tao (või dao) Taoismi põhimõiste Tähendab teed (kuid ka toimimisviisi, eluseadust jpm) Taod võidakse mõista ka igavese ja määratlematu, kõikjaleulatuva ja ammendamatu printsiibi või väljana Öeldakse, et on lihtsam rääkida sellest, mis Tao ei ole Ühendab ja on aluseks kõigile nähtavatele esemetele ja tegevustele Lakkamatu kulg, looduse kord Tao tunnusek...
mustanahaliste kokkupuu el euroopaliku muusikaga.Jazzi instrumendid,meloodia ja harmoonia on päri põhilisel lääne muusikatraditsioonist; rütm,fraseering,heli kuuldavale oomise viis ning mõned bluusi harmoonia elemendid on aga päri Aafrika muusikast ning afro- ameeriklaste muusikalistest kontseptsioonidest." Euroopa muusikast eristab jazz'i kolm põhilist elemen i,mille eesmärk on in ensiivsuse suurendamine: ·eatud suhe rütmi,mida nimetatakse "õõtseks "(swing ); ·muusika esitamise spontaansus ja vitaalsus,milles olulist rolli etendab improvisatsioon; ·helikeel ja fraseerimismanneer,mis peegeldab jazz -muusikute esituse individuaalsust. Erinevaid stiile ja arenguetappe,mille jazz on läbinud alates selle sajandi algusest,iseloomustab üldises mõttes fakt, et need kolm põhielementi on erinevatel aegadel omanud erinevat tähtsust ning suhe nende vahel on pideval muutunud. 1900-1920 - Jazz'i kujunemine ja küpsemine koos ragtime 'i buumiga.
Friedrich Maximilian Eeskujuks Shakespeare Klinger geenius Jakob Michael individuaalsus Reinhold Lenz eiramine Heinrich Leopold spontaansus Wagner Draama aasta 1776 vastuvõtlikkus Johann Wolfgang v. Johann Wolfgang sentimentaalsus 1740-1780 Goethe v. Goethe entusiasm Friedrich Gottlieb Friedrich Gottlieb pietism
needs) sõltuvus, stabiilsus, hirmudest vaba, füüsiline kaitstus 3. Kuuluvuse ja armastuse vajadused (Belongigness and love) sõprus, kuuluvus perekonda (gruppi), koosolemine, armastus 4. Tunnustatuse vajadused (Esteem needs) enesehinnang, saavutused, enesekindlus, unikaalsus, staatus 5. Eneseteostuse vajadused (Self-actualization needs) spontaansus, loovus, sõltumatus, teiste aktsepteerimine, enda aktsepteerimine, sisemise potentsiaali realiseerimine Reeglid · Kõrgemad vajadused tekivad evolutsiooniliselt hiljem. · Kõrgemad vajadused tekivad arengus hiljem. · Kõrgemad vajadused pole otseselt seotud ellujäämisega. · Kõrgemate vajaduste rahuldamine olulisem kui madalamate vajaduste rahuldamine - rahulolu, õnn. · Kõrgemad vajadused eeldavad rohkem eeltingimusi ja keskkonna toetust kui
needs) sõltuvus, stabiilsus, hirmudest vaba, füüsiline kaitstus 3. Kuuluvuse ja armastuse vajadused (Belongigness and love) sõprus, kuuluvus perekonda (gruppi), koosolemine, armastus 4. Tunnustatuse vajadused (Esteem needs) enesehinnang, saavutused, enesekindlus, unikaalsus, staatus 5. Eneseteostuse vajadused (Self-actualization needs) spontaansus, loovus, sõltumatus, teiste aktsepteerimine, enda aktsepteerimine, sisemise potentsiaali realiseerimine Reeglid · Kõrgemad vajadused tekivad evolutsiooniliselt hiljem. · Kõrgemad vajadused tekivad arengus hiljem. · Kõrgemad vajadused pole otseselt seotud ellujäämisega. · Kõrgemate vajaduste rahuldamine olulisem kui madalamate vajaduste rahuldamine - rahulolu, õnn. · Kõrgemad vajadused eeldavad rohkem eeltingimusi ja keskkonna toetust kui
kunsti vastu, ning need said romantismile iseloomulikuks. 5. Romantism on väga keerukas, mitmepalgeline ja vastuoluline nähtus. Ühelt poolt kajastab romantiline kunst ajastu kõrgeid ideaale ning võitlust nende nimel, teisalt ilmutab skeptilist või iroonilist suhtumist ideaalidesse. 6. Romantikutele olid olulised kohalik kloriit, legendid, muistendid ja eeposed. 7. Romantismiaegne inimtüüp on tundeinimene, keda iseloomustab elav kujutlusvõime, spontaansus ja ülitundlikkus. 8. Romantikute lemmikteemad olid isiksuse tundeelu, alateadvus ja intuitsioon. Armuunelmad, kire ülistamine ning ka õnnetu armastus on romantilise kunsti meelisteemad. 9. Romantilisele kunstile on omased karakterite, meeleolude ja koloriidi julge kontrastsus. Kaunis on rõhutatult ilus, inetu jäägitult võigas. 10. Muusika on kõikidest kunstidest kõige võimekam inimese tundeelu kajastama. Seepärast seadsid romantikud muusika aukohale. 11
Sild on sümboliks teelt vanalt uuele. Rühmituse tegevus mõjutas suuresti 20. sajandi kunsti. 1913 lagunes Die Brücke individuaalsete eripärade tõttu. Kunstnikud olid saanud aga kindlust et ise ekspressionismiga edasi tegeleda. 4. Kirchneri stuudiost sai sündmuskoht ühiskondlike väärtuste ümberlükkamiseks. Tema kunst lubas juhuslikke vahekordi ning alastust. Kirchner kasutas tihti juhuslikke ning ebaprofessionaalseid modelle ning tema jaoks oli eelkõige tähtis spontaansus ning lihtsus, naturaalsus. Eeskujud: Vincent van Gogh (eksootika, idamaine temaatika), Edvard Munch. 5. Üks tuntuim Kirchneri töö on ,,Autoportree sõdurina", milles väljendub selgelt tema vaimne ja füüsiline äng, mis valdas teda pärast sõjaväeteenistust. Tegelikkuses ei kaotanud Kirchner sõjas oma kätt, kuid maalil tähendab verine käetomp, mida mees üleval hoiab tema võimetust jätkata loomet sellises olukorras. Ta on pööranud selja oma
Kasutati valmis esemeid. Kasutati kollaazitehnikat ja tehti montaazid juhuslikest, väärtusetutest materjalidest. Kurt Schwitters ,,Hannoveri". Sürrealism-kunstivool kujutavas kunstis, kirjanduses, teatrikunstis. Kujunes Pariisis, jätkates dadaismi mässumeelsust senise ühiskonnakorralduse vastu, mis suruvat maha inimese vabadust ja tegelikke vajadusi.Tugines Sigmund Freudi psühhoanalüüsi teooriale. Andre Breton sünastas sürrealismi põhimõtted: psüühiline automatism, spontaansus, mida ei kontrolli mõistus, vaid juhib alateadvus ja instinktid. Inspiratsiooniallikas oli fantaasi ja unenäod. Märksõna on absurd. Maalikunstis kasutati realistlikku, isegi ülitäpset kujutamist, kuid selle abil loodi sürreaalne maailm. Joan Miro ,,sürrealistlik portree": ,,hollandi interjöör". Funktsionalism-1920-ndatel levinud kunstivool arhitektuuris ja tarbekunstis. Põhimõte, et hoonete ja mööbli vorm peab tulenema ainult nende funktsionaalsusest. Tunnusteks on
· Üks ,,Kolmest õpetusest", millele traditsiooniline hiina kultuur ja ühiskond rajaneb · Mitmekesised avaldumisvormid · Põhimõiste Tao tähendab teed, mõistetakse ka igavese ja määratlematu all · Keskendus üksikisiku suhetele maailmaga · Tunnuseks võib olla pideva muutuse ja vahelduse tsükliline kordus, mis avaldus kahe polaarse jõu vastastikuse mõjuna · Omadused ja peamised märksõnad: - Sundimatus, sundimatu tegutsemine - Loomulik lihtsus - Spontaansus - Kaastunne - Tundeline suhtumine: õnnelik oleks, leebus, lapselikkus, süütus, rahu - Sümbol on voolav vesi · Õnnetused tulenevad sellest, et inimesi viivad eksiteele pettekujutlused. · 6. saj eKr elanud Laozi peetakse rajajaks, religioosse taoismi alguseks on peetud aastat 142 pKr · Taoistlik kaanon (3 astet): 1. Tõelisuse koobas (Dongzhen) Ülima Puhtuse tekstid. Tao meistri kõrgeim aste 2. Müstilisuse koobas (Dongxuan) Püha Aarde tekstid
Hindasid ilu ja kunsti; uskusid, et ,,lilled ja laulud" on elamise mõtteks. Inkad 13.saj asutati pealinn Cuzco. Elasid müüridega kaitstud linnades. Ehitasid suurepäraseid sillutatud teid ja niisutussüsteeme; müürides ühendasid kivid tappidega. Neil oli kõrgelt arenenud tekstiilitunnetus ja metallurgia. Säilinud on rohkem keraamikat, mille hulgas on palju huvitavaid inimpeakujulisi nõusid. Zeni mõjud Jaapanis kunstis kalligraafia spontaansus ja maalikunstis peamiselt tühjal pinnal on ainult mõned jõulised ja näiliselt lohakad pintslitõmbed, mis vihjavad loodusele. Eelistati maalimist musta tindiga (tusiga). Pargikunst väldib reeglipära ja sümmmeetriat. Puulõiketehnika algselt kasutati vaid usuliste tekstide illustreerimiseks, 17.saj hakkas laiemalt levima. Esialgu trükiti 1 plaadiga mustvalge pilt, värvid lisati pintsliga. Hiljem levis mitme plaadi ja värviga trükkimine. Publikuks oli
Abstraktsionismi suuna eesmärk oli asjade kujutamine läbi vormide ja erinevate kujundite, nad kujutasid elu selle läbi, kuidas see neile tundus, mitte sellisena nagu nad seda otseselt nägid. 3. Milliseid ühiseid iseloomulikke jooni leiad maalilise abstraktsionismi voolude ja geomeetrilise abstraktsionismi voolude all? Maaliline abstraktsionism: Värvikasutus on vabameelne ning pole tingitud esemete reaalsest värvist. Kõigis neis vooludes on märksõnaks spontaansus, mille läbi taheti end vaimselt vabalt väljendada. Kindlatest kujunditest ei pidanud kinni just eriti informalism, abstraktne ekspressionism, abstraktne sürrealism ning ekspressiivne abstraktsionism. Ükski kunstivool ei püüelnud realismi poole pigem just proovis sellest võimalikult eemalduda. Värv kerkis esikohale kui meeleolu ning teose tunnetuse edasikandja. Geomeetriline abstraktsionism: Läbi geomeetriliste kujundite kujutati asju teostel.
Hip-hop jazz 19001920 1930 1950 1970 1990 1920 1940 1960 1980 2000... Euroopa muusikast eristab jazzi kolm põhilist elementi *Teatud suhe rütmi, mida nimetatakse "õõtseks" (SWING); * Muusika esitamise spontaansus ja vitaalsus, milles olulist rolli etendab improvisatsioon; * Helikeel ja fraseerimismaneer, mis peegeldab jazzmuusikute esituse individuaalsust. Jazzi varasemaks väljendusvormiks on peetud ragtime ´i mille võidukäik kestis 18971917. Esialgu varase jazzi spetsiifiline klaveristiil, milles vasaku käe ühtlaselt rõhutatud marsirütmis liikumisele oli vastandatud tugevasti sünkopeeritud meloodia paremas käes. Peagi mängiti
maailmast, kooskõlas loodusega, õnnelikuna, rahumeelsena. Rituaalide ja ohvrite toomisega ei saa osta pääset Igavese Rahuni. Inimene ise on kõige aluseks. Tema käitumine endaga, läbisaamine loodusega ja kõik humaanne ning loomulik, puhas ja lapselik aitab tal jõuda iseenese sisemise rahuni, mis on taoismi järgija põhiline soov. Taoistid vaatlevad ka loodust, õpivad seda tundma ja ette ennustama looduse teid. Loomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus ja kaastunne need on taoismi järgijale isloomulikud jooned. Inimene peab õppima end usaldama, järgima oma vaistu ja instinkte, aga jääma seejuures intelligentseks. Sundimatu olek on kõige võti tegutsemine oma tõelisele loomusele vastavalt. Tänapäeva maailmas on raske ennast leida ja elada harmoonias loodusega, seepärast on viimasel ajal taoism väga suure taasavastamise osaliseks saanud. Samas on väga raske taoismi
a. · Uuenduslik vool sai oma nime ajakirjanikult, kes ristis selle foovideks · Kriitikud suhtusid voolu vaenulikult · Tunnusjooned: -maastikud, - aktid, -portreed, -maal oli kaotanud oma ruumilisuse ( eiratakse perspektiivireegleid) . -joon on pannud vormid lainetama -väga hoogsa pintslitööga on edasi antud emotsioone- väljendatud meeleolu -segamata värvid on paisatud lõuendile -puhtad, selged värvid -domineerib dekoratiivsus, ekspressiivsus ja spontaansus Henri Matisse 1869-1954 Prantsusmaa -peaesindaja -tema töödes on näha säravat värvipinda -põhiteemadeks maastikud, naised , lilled, interjöör -teosed dekoratiivsed ja harmoonilised -,,Tants" ,,Fovism" ,,Proua Matisse" ,,Elurõõm" Juugend · 19.saj lõpu ja 20.saj kunstivool · Eesmärk vabaneda 19.saj ehitus- ja tarbekunstis valitsenud stiilide segust · Kunstnikud said inspiratsiooni taimevormidest, jaapani kunstist, rokokoost,
vasse luulepõlvkonda. Temaga ajaliselt lähestikku sündisid August Alle, Johannes Barbarus, Marie Heiberg, Henrik Visnapuu, August Gailit, Jaan Kärner, Johannes Semper. Iseõppimine ja eakaaslaste kirjanduslike moodide ja püüdluste jälgimine oli tema kirjanduslik kool. Põhi oli muidugi Tartu kooliõpetajate seminari klassikaline haridus, kõige all aga vaieldamatu looduslik või jumalik and. Adamsoni loomingus põimuvad rahvalauliku spontaansus ja esteetiliselt rafineeritud programmilisus. Eluajal tunnustati ja austati teda sõb - ralikult, aga ta jäi kõiges ja kõikjal salongiväliseks suuruseks. Ühte ,,salongi" ta siiski kuulus see oli üleilmne esperantokeelsete autorite vennaskond või kogudus. Selle kaudu oli tal valitud sõpru Ungaris, Skandinaavias, nagu ka Eestis. Enese vormimisel püüdis ta juhinduda algul Karl August Hindrey, pikemalt Tuglase, hilisemas eas Peet Vallaku esteetilistest vaadetest.
Watteau tõi 18. sajandi maalikunsti tagasi tunded, luule ja romantika. Tuntumad teosed on ,,Ärasõit Kythera saarele", ,,Gilles", ,,Gersain'i silt" JEAN HONORÉ FRAGONARD (1732-1806) Fragonard'i maalid on tihti kergemeelsed ja pikantsed, kuid see pole kunagi vulgaarne ega toores. zanrimaalidel kujutab ta naisi, eelkõige armuelu. Tema teosed on temperamentsed ja vaimukad; pintslitehnika on vaba ning julge, joonistus liikuv ja elurõõmus. Fragonad'i tugevaimad küljed hoog ja spontaansus andsid suure külgetõmbejõu ka tema arvukatele ja tehnikalt väga mitmekülgsetele joonistustele. Tuntuimad teosed on ,,Kiik", ,,Armastuse fontään", ,,Salajane suudlus". Rokokooajastu tõi uue suuna ka pargikujundusse. Vastandina sümmeetrilisele ja rangejoonelisele barokkpargile, mida nimetatakse prantsuse stiilis pargiks, tekkis vaba loodust jäljendav, looklevate teede ning juhuslikult paigutatud puuderühmadega nn. inglise park - tegelikult oli sellise pargi idee pärit Hiinast
SISSEJUHATUS PSÜHHOLOOGIASSE 1.loeng 9. sept 2011 Talis Bachmann Materjalid ÕIS'is. Põhiraamat "Psühholoogia alused" Psühholoogia mõiste ja aine Psyhe + logos = PSÜHHOLOOGIA (hing) (õpetus)(hingeteadus) Uurib vaimuelu nähtusi ja käitumist. Mõiste esmakasutus: Philippe Melanchton 1540 Rudolph Goclenius 1590 Psüügika determinatsioon: · Ühiskondlik-ajalooliselt (kultuur!) · Bioloogiliselt (aju!) Psüühilised nähtused: 1. Psüühilised protsessid 2. Psüühilised seisundid 3. Psüühilised omadused 3 PSÜHHOLOOGIAT:: 1. EELTEADUSLIK (COMMON SENSE) käsikäes teaduslikud arusaamad psüühikast ja ka sellised, mis on inimeste mõtetes välja kujunenud ning tõele ei vasta. 2. FILOSOOFILINE - 3. TEADUSLIK (EKSPERIMENTAALNE) MEETODID · Eksperiment laboratoorne või loomulik · Vaatlus ekstrospektsioon või introspektsioon · Test · Küsitlus/anketeerimine · modelleerimine Tulemus võib muutuda keskkon...
on võetud Mozarti reekviemi 1870. aastal ilmunud eestikeelsest väljaandest. KOKKUVÕTE Eesti heliloojate hulgas, Rudolf Tobiase, Mart Saare, Artur Kapi ja Heino Elleri kõrval, on Cyrillus Kreek üks mõjukamaid rahvusliku helikeele kujundajaid ja tähtsamaid uuendajaid eesti koorimuusikas. Kreegi muusika koosneb peaaegu täielikult eesti rahvaviiside seadetest ja töötlustest ning kaalukaima osa tema loomingust moodustavad kooriteosed. Kreegi muusikas on ühinenud rahvalaulu spontaansus ja akadeemilised heliloomingutraditsioonid. Kreegi elutöö on jätnud eesti muusikasse jälje, mida mitme erineva põlvkonna muusikaloojate, nende hulgas heliloojate Veljo Tormise, Arvo Pärdi, Tõnu Kõrvitsa jt, aga ka mitmete eesti jazzmuusikute jpt. loomingus võib tänagi selgelt tajuda. Kreegi elutöö hõlmab kolme lahutamatut ja üksteist täiendavat tegevust rahvamuusika kogumist ja uurimist, õpetajatööd ning heliloomingut
polaarse jõu (näiteks yin ja yang) vastastikuse mõjuna. Taoismile on omane tundeline suhtumine: õnnelik olek, leebus, lapselikkus, süütus, rahu. Taoism tegeleb looduse vaatluse ja selle kulgemise ehk Tao tundmaõppimisega. Tegutsemine harmoonilises kooskõlas loodusega tähendab taoistile sundimatut ja seega oma tõelisele loomusele vastavat tegevust. Taoismi peamised märksõnad on loomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus ja kaastunne. Lao-zi väitis, et tao on midagi mis eksisteerib inimesest olenemata. Nähtuse arenemise seaduspärasus seisneb selles, et nähtus saavutades teatud arengu taseme, muutub enese vastandiks. Nähtus, käies läbi kogu oma arengutee, jõuab tagasi oma esialgsesse arengufaasi. Liikumine ei toimu tõusvas joones, vaid mööda igavest ringi. Inimesed võivad ainult mõista ümbritsevaid nähtusi, kuid ei suuda neid mõjutada.
3. Helesinised tantsijannad Neoimpressionism Saab alguse Prantsusmaal 1880-ndate teisel poolel. See ei ole iseseisev kunstistiil, vaid teda loetakse impressionismi järellainetuseks. Neoimpressionismi loetakse ka püäntilismiks, sest kunstnikud kandsid värvi lõuendile punktitaoliste pintslitõmmetega. Kasutati ainult spektrivärve. Maali käsitleti kui matemaatilist võrrandit, kunstis pidi valitsema range kord, kaduma pidi spontaansus. Tööde motiivid olid ülilihtsad. Georges Seurat (1859 1891) Neoimpressionismi peaesindaja. 1. Naismodell 2. Suvine pühapäev Grande-Jatte'i saarel 3. Sild Courbevoie'l 3
1. Milline on psühholoogiateaduse eesmärk? On peamiselt psüühika ja käitumise üldiste ja igalpool kehtivate seaduspärasuste väljaselgitamine, mitte aga unikaalsete ja kordumatute detailde uurimine. 2. Milline on psüühika eesmärk? Psüühika eesmärk on maailmast tervikpildi loomine 3. Mis on eneseteadvus ja millal see inimesel tekib? Teadlik olemine ja arusaamine iseeendast. See tekib teisel eluaastal. Loomadest on lihtsaim vorm oranguatngil ja simpansil. 4. Millises vanuses omandab laps keele, hakkab mõtlema kujundite ja sümbolite abil? VT. Piaget Laps omandab keele 1,5-3 eluaastal ( preoperatsiooniline mõtlemise areng)ja loogiline mõtlemine( kujundite ja symbolize abil) 6-12 eluaastal ( konkreetsed operatsioonid) MA EI TEA KAS LOOGILINE MÕTLEMINE ON SAMA MIS SÜMBOLID JA KUJUD. 5. Millises vanuses areneb aju kõige enam (aju kaal suureneb kõige enam)? Esimesel eluaastal. 6. Milline vanemate kasvatustiil ...
20. sajandi luule Eestis 20. sajandi eesti luules etendasid algatavat ja mõjuvat rolli eelkõige Noor-Eesti aja autorid Gustav Suits, Ernst Enno ja Villem Ridala. Nende looming järgis uusromantilist, eriti just sümbolistlikku kujutuslaadi ning oli temaatiliselt mitmekülgne.Väljendati oma põlvkonna maailmakäsitust ja vaimseid ideaale, ent sõnastati ka isiklikke elamusi. Kõik nimetatud luuletajad tulid kirjandusse 20. sajandi esimesel kümnendil, kuid nende looming jätkus ka teiste rühmituste tegevusajal. Siuru luules oli kesksel kohal armastus. Ereda isikupäraga, teistest erineva tundelaadi ja stiiliga tõusid armastusluules esile Marie Under ja Henrik Visnapuu. Armastusest kõneldi julgemalt ja avameelsemalt kui kunagi varem eesti luules. Eelkäijaks said nooreestlasteloomingust Gustav Suitsu armastuslaulud, millega on suguluses ennekõike Marie Underi luule. Nagu noor Suits,nii luuletas...
Iga käigu või töövahendi väärtus nõustamises on mõjutatud paljudest faktoritest: selle kasutajate kompetentsusest, kogemusest, võimalike käikude tundmisest, erinevatest vaatenurkadest ning arusaamadest ja põhimõtetest. Iga töövahendi valimisel tuleb teada, mis on viimase kasutamise eesmärk ning mida selle abil saavutada tahetakse ? Sotsiodünaamilise nõustamise strateegia ei koosne kindlast arvust sammudest või üksikosadest. Olulisteks printsiipideks on spontaansus ja leidlikkus. Nõustaja peab alati 1 olema valmis välja mõtlema uusi või muutma olemasolevaid nõustamisstrateegiaid ja kasutama erinevaid vahendeid ning käike, sõltuvalt igast konkreetsest nõustamissituatsioonist, sest tegemist pole valmisretseptidega või valemitega. Selleks, et strateegiad annaksid juhtnööre ning ergutaksid nõustaja loomingulisust ning leidlikkust,
liikuv ja elurõõmus. Vastandina Boucher’le on Fragonard tööd elutõelised ning loomulikud, ta ei lakka kunagi loodust vaatlemast. ● Koloriit on soe, ehkki rokokoolikult elurõõmus; romantiline hele-tume annab tema maalidele erilise sügavuse ja luulelisuse võlu. Maastikuelement on töödes väga oluline. ● Tuntuimad teosed on „Kiik“, „Armastuse fontään“, „Salajane suudlus“. ● Fragonad’i tugevaimad küljed – hoog ja spontaansus – annavad suure külgetõmbejõu ka tema arvukatele ja tehnikalt väga mitmekülgsetele joonistustele. ● JEAN SIMÉON CHARDIN (1699-1779) ● Realistliku suuna edasiarendaja, eelkõige natüürmordimeister. Tema piltide motiivid on tihti väga lihtsad ja vaesed, kuid see kõik on maalitud suure uskumapanevuse ja loomulikkusega, seejuures kergelt ja voolavalt, suurte, rasvaste, pastoossete pintslitõmmetega.
aastal operatsiooni tagajärjel. (http://www.tlu.ee/~arno/humanistid.pdf , slaid 8) Humanistlik psühholoogia psühholoogia põhisuund, mis peab psühholoogia eesmärgiks inimese eneseteostamisele kaasaaitamist ja team vabastamist neurootilistest sidemetest, aga mitte tema käitumise ennustamist ega kontrollimist. Humanistliku psühholoogia kesksed kategooriad on inimese potentsiaal, enesessesüvenemine, enda sõltumatuse ja täieliku vastutuse kogemine, eneseaktualisatsioon, loovus ja spontaansus. Sellest arenes suhtlemistreeningu peasuund. Humanistlik psühholoogia on hüljanud ranged teaduslikud mõisted ja loodusteadustest pärinevad katselised meetodid (loomade käitumist jälgides ei saa hinnata ega ette arvata inimeste käitumist). C. R. Rogersi teooria põhikonseptsioon (Dagmar Pescitelli, An Analysis of Carl Rogers' Theory of Personality) (Combs, Arthur W. ja Snygg, Donald (1949), Individual Behavior: A New Frame of Reference for Psychology. New York, Harper & Brothers.)
- Tola - keegi, kes on Vanemlikele mõjudele ülitundlik. Tola ei tohiks segi ajada segaduses skisofreenikuga, kelles puudub funktsioneeriv Vanem ja on väga vähe funktsioneerivat Täiskasvanut, nii et ta peab maailmas toime tulena segadusse asetud Lapse mina-tasandiga. Autonoomsus Autonoomsuse saavutamise võimed vabastamises või tagastamises: 1) Teadlikkus - võime näha kohvikannu ja kuulda linnulaulu omal viisil, mitte nii, nagu õpetatud. 2) Spontaansus - valikuvõimalus, vabadus valida ja väljendada oma tundeid kõikvõimalikke tunnete (Vanem, Täiskasvanu, Laps) seast. 3) Intiimsus - teadlik inimese spontaanset mängudest vaba avameelsus, eideetiliselt tunnetava ja rikkumata Lapse vabanemist kogu tema naiivsuses, siin ja praegu elamises. - Teadvustatus - elamine siin ja praegu, mitte mujal - minevikus või olevikus. - «Ühepoolne intiimsus» - professionaalsed võrgutajad, kes on võimelised partneri kinni
(sõltub koefitsentidest) ΔG – Gibbsi energia muutus redoksreaktsioonis ΔE – redokssüsteemide (poolelementide) redokspotentsiaalide vahe. F= e ·NA =96485C·mol−1 Faraday konstant ΔG<0 siis, kui E oksüdeerija – E redutseerija > 0; st reaktsioon kulgeb spontaanselt kui E oksüdeerija > E redutseerija Kui redokspotentsiaalide vahe on väiksem kui 0,1...0,2 pole spontaansus kindlalt määratud ja kulgemise ulatus sõltub oluliselt tingimustest. _______________________________________________________________________________________________ Kas standardolekus kulgeb järgmine reaktsioon spontaanselt: 2 Fe3+ + 2 CI- Fe2+ + CI2 Eº(Fe3+ / Fe2+) = + 0,77 V Eº(CI2 / CI- ) = + 0,54V. lahendus: 2Fe3+ + 2e- Fe2+ Fe3+ on reaktsioonivõrrandi kohaselt oksüdeerija 2CI- - 2e- CI2 CI- on reaktsioonivõrrandi kohaselt redutseerija 0
Kahtlustava, paranoilise juhi alluvuses tuleb töötajatel pidevalt tõestada, et nad on õiged inimesed õigel ametipostil. Kahtlustaval juhil on negatiivsed minevikukogemused ning ta lähtub nendest. Uutes ettevõtmistes eeldab ta halvimat. Alluval piisab ainult ühest eksimusest, et teda kehvaks töötajaks pidada. Paranoilise juhi puhul on alluva esimene viga saatuslik. Kahtlustav juht kulutab palju vaimset energiat, et kõike kontrollida ja kõigega kursis olla. Alluvate spontaansus ja loovus on sellise juhtimise puhul pärsitud. Nõrka vastutustundetut juhti on alluvatel samuti raske taluda. See on juht, kes laseb asjadel omasoodu minna, kes ei sekku ega võta vastu otsuseid. Ta väldib vastutust ja konfliktseid situatsioone. (Juhi heade ideede raamat 2004, lk 40) https://dspace.emu.ee/xmlui/bitstream/handle/10492/1900/ Liisi_Oha_MA2014.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Meelelisuseks nimetab Kant “võimet (retseptiivsust) saada ettekujutusi nii nagu objektid meid afitseerivad” (B 33). Meelelisuse oluliseks tunnuseks, millele eespool toodud definitsioon osutab, on “retseptiivsus” – meelelisust käsitleb Kant iseendast passiivse võimena, mis pelgalt võtab vastu mõjutusi milleltki, mis on tegev meie tunnetusvõimetest sõltumatult. Mõtlemine seevastu on Kant järgi “võime ise ettekujutusi luua” (B74jj) ning seda iseloomustab seega spontaansus. Mõtlemine on ettekujutuste kujundamise ja seostamise spontaanne võime. Kõige üldisemaks nimetuseks, mida Kant kasutab teadvuse elementide tähistamiseks, ongi ettekujutus (Vorstellung). Ettekujutusi vahetult antud objektidest nimetab Kant kaemusteks ehk intuitsioonideks. Kaemused on inimesel olemas tajumise kaudu. Just kaemustest pärineb inimtunnetuse sisu. Vor-stellen tähendab täht-tähelises tõlkes “ette-seadma”. Kaemuste kaudu
Tao liikumised pole peale sunnitud, vaid toimivad loomulikult ja sundimatult. Sundimatus on Tao üks omadusi ja seega peaks ka Taoga olema kooskõlas olekut taotleva inimese käitumine olema sundimatu. Taoism tegeleb looduse vaatluse ja selle Tee kulgemise ehk Tao tundmaõppimisega. Tegutsemine harmoonilises kooskõlas loodusega tähendab taoistile sundimatut ja seega oma tõelisele loomusele vastavat tegevust. Seega on taoismi peamised märksõnad loomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus ja kaastunne. Usaldama peab inimese intuitiivset intelligentsust. Taoistliku arusaama kohaselt tulenevadki õnnetused peamiselt sellest, et inimesi viivad eksiteele pettekujutlused. Põhiõpetuse olulisi printsiipe on toimimatus, mis aga ei samastu liikumatusega. Näiteks võiks loodusega kooskõlas olev kulg olla toimimatus, tegutsemine väljaspool seda kulgu võiks olla juba toimimine. Taoismile on omane tundeline suhtumine: õnnelik olek, leebus, lapselikkus, süütus, rahu.
Tao liikumised pole peale sunnitud, vaid toimivad loomulikult ja sundimatult. Sundimatus on Tao üks omadusi ja seega peaks ka Taoga olema kooskõlas olekut taotleva inimese käitumine olema sundimatu. Taoism tegeleb ka looduse vaatluse ja selle Tee kulgemise ehk Tao tundmaõppimisega. Tegutsemine harmoonilises kooskõlas loodusega tähendab taoistile sundimatut ja seega oma tõelisele loomusele vastavat tegevust. Taoismi peamised märksõnad on loomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus ja kaastunne. Usaldama peab inimese intuitiivset intelligentsust. Taoistliku arusaama kohaselt tulenevadki õnnetused peamiselt sellest, et inimesi viivad eksiteele pettekujutlused. Põhiõpetuse olulisi printsiipe on toimimatus, mis aga ei samastu liikumatusega. Näiteks võiks loodusega kooskõlas olev kulg olla toimimatus, tegutsemine väljaspool seda kulgu võiks olla juba toimimine. Taoismile on omane tundeline suhtumine: õnnelik olek, leebus, lapselikkus, süütus, rahu
30. Suudan töötada struktureerimata/ebamäärastes situatsioonides isegi siis kui 7 kohtan vastupanu ja ilmnevad takistused. 1 Adapted from Don Harvey & Donald R. Brown, An Experiential Approach to Organization Development, 6th Edition, 2001, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, pp. 49-55. Käitumisprofiili analüüs A. Kommunikatsiooni oskus B. Suhete loomise oskus 1. Suhtlemine 7 2. Spontaansus 5 6. Kuulamine 7 7. Teadlikkus 6 11. Tagasisde vastuvõtmine 7 12. Konfliktidega toimetulek 7 16. Tagasisde andmine 5 17. Katsetamine 6 21. Ideede otsimine 8 22. Lähisuhted 6 26. Ideede väljapakkumine 6 27. Domineerimine 10
sügavamad lüürilisi tundeid ja kujude poeetilist ilu. Picasso arendab edasi humaansuse teemat. Teda köidab suur inimrühm ja kollektiiv, mida ühendab sõprus. Tolle perioodi lemmikteemadeks kujunevad akrobaadid, võimlejad ja arlekiinid- ''Akrobaatide perekond ahviga'' (1905) ''Gauklerid, komödiantide perekond'' ''Akrobaat ja noor arlekiin'' ning tualetti tegevad naised : ''Tualett'', ''Soeng'', ''Haarem''. Piltides avaldub spontaansus, mis eelmise perioodi töödes veel mõeldavgi polnud. Tol perioodil valmis ka seeria graafilisi lehti, nende hulgas rida oforte. 6 ''Akrobaat ja noor arlekiin'' Massiivsete ja robustsete geomeetriliste kujundite konstrueerimine või analüüsimine tasapinnale laotamine, värvi-ja faktuuri elemendid, mida vaadatakse dünaamiliselt ja
Esindusdemokraatlikud vormid: osavõtt valimistest osavõtt valimiskampaaniast–nt kandideerides, vabatahtlikuna, kampaaniat korraldades kontakteerumine saadikute või ametnikega mõjutamine: lobby osalemine poliitilistes erakondadesja liikumistes Kollektiivne käitumine: Institutsioonidevälised reaktsioonid ühiskonnas toimuvale: Organisatsiooniline spontaansus vs struktureeritus, Lühiajaline vs pikaajaline suunitletus, Eesmärkide väljenduslikkus vs vahendlikkus, Motiivide määratletus vs puudumine. Kollektiivse käitumise põhjendused:Ratsionaalse valiku teooria, Emotsionaalse nakkuse mudel, Mobiliseerivad tegurid. Kollektiivse käitumise vormide näited Isetekkimise vormid: massihüsteeria, paanika, hullus, moenarrus, mood Rahvahulgad: juhuslik hulk, pikett, meeleavaldus, demonstratsioon, ekspressiivne hulk, konventsionaalne hulk.
Balti mõisamaailm Eduard von Keyserlingi "Õhtustes majades"; Keyserlingi konflikt aadlimaailmaga kajastub "Õhtustes majades" iroonia, distants kirjeldatava suhtes, "varamodernistlik kultuuripessimism"; põlvkondade konflikt muutusi ihkavad noored vs traditsioone väärtustavad vanad, kaks vastandlikku aadlitüüpi; seksuaalsuse küsimus, erootiline pinge; kirjeldab igavust kui kultuuri pärisosa (igavus, mandumine, tardumus = lossimaailm; väljaspool lossi vitaalsus, spontaansus, aga ka kultuuritus); teoses noorte pidev püüd lossimaailmast välja murda, ent lõpuks siiski alistutakse; aadli jõuetus vs kohaliku rahva elujõud; isoleeritus, aadelkond on "liiga stiliseeritud, et lõbus olla"; looduskirjeldused olulisel kohal, impressionistlikud kirjeldused; tervet loomingut läbib balti aadli hääbumise motiiv Baltisaksa identiteediproblemaatika Siegfried von Vegesacki romaani "Balti tragöödia" valguses;
Gustav Adolfi Gümnaasium Referaat Dementsus vanadel inimestel Küsimused: 1. Mis on demenstsus? 2. Kuidas hakkab arenema dementsus, ja kellel? 3. Dementsuse 4 põhitüüpi... 4. Kuidas progresseerib haigus? 5. Kuidas saab meditsiin aidata? 6. Kuidas kergendada patsiendi elu? Hüpotees: Tavaliselt diagnoositakse dementsust juba selgeltväljendunud haiguse perioodis. Kui õigeaegselt alustatakse raviga, siis on võimalik kauem säilitada nii haigete kui koduste elukvaliteeti. Vahel harva võib esineda ka dementsust, kus on tegemist pöörduva muutusega, kuid seda ainult varajase vahelesegamise korral. Üldiselt on aga dementsuse korral tegemist süveneva elukvaliteedi langusega. Admetekogumismeetod: http://www.alzheimers.org http://raulpage.org/koolitus/omaste/index.html http://www.inimene.ee http://www.med24.ee/perearst/article_id-5103 1. Mis on dementsus? Dementsus on sümp...
Mängud, käikude ahelad, aitavad saavutada ja hoida positsiooni ning rahuldada teatud vajadusi: · Mudakook · puujalg · alkohoolik · frigiidne naine · kurnatud · kas pole õudne · jah, aga ... Transaktsionaalne mudel mõjutamise kontekstis. Autor Eric Berne (Eric Lennard Bernstein, 1910 1970). Pakkus välja tasandid, mida on võimalik valida suhtlemise ajal: Vanem, Täiskasvanu, Laps. Tasanditele on omane erinev suhtlemise stiil. Lapse tasand iseloomulik spontaansus, emotsionaalsus, sõbralikkus (N: Naine sõbrannale: "Issand kui lahe!"), kuid ka enda madalamale asetamine (ei julge enda õigusi kaitsta, nõustub käskude täitmisega protestimata n: Mees naisele: "Mine kohe poodi!" Naine jätab tegevuse pooleli: "Jah, kohe!") Vanema tasand iseloomulik võib olla teise inimese madalamale seadmine (kamandamine, kritiseerimine, õpetamine). Samas võib konflikt tekkimata jääda, kui teine seda aktsepteerib (Mees naisele: "Mine kohe poodi
Emakakadedus (womb envy) Näit. Meeste loovus on emakakadeduse ilming. VIII Psühhoteraapia · Produktiivsed suhted · Sisemine arengupotentsiaali teadvustamine Eesmärk: vabaneda idealiseeritud mina-st Eneseanalüüs: intellektuaalne ja emotsionaalne. Psühhoteraapia efektiivsuse tunnused · vastutuse võtmine oma elusse puutuv otsustatakse ise · sisemine vabadus elatakse vastavuses oma sisemiste väärtuste ja normidega · spontaansus vaba emotsioonide läbielamine · pühendumine tegevustesse, tunnetesse jne. jäägitu pühendumine Psühhodünaamiline paradigma Erich Fromm (1900 - 1980) Sotsio-psühhoanalüütiline lähenemine Fromm, E. (1941). Escape from Freedom. Fromm, E. (1955). The Sane Society. Fromm, E. (1956). The Art of Loving. I. Eksistentsiaalsus · vabadus - eraldatus ja isoleeritus inimeseks olemine - üksildus (loneliness) surm
identiteeti. Heliloojad hakkasid kasutama oma rahvamuusikat.
Sai romantism(romantiline liikumine) alguse saksamaalt & laienes üle kogu
euroopa. Ranged ettekirjutused,mis olid eelmisel ajastul hakkasid tekitama
vastuseisu kunstnikkes , kes tahtsid väljendada eelkõige oma tundeid.
Hakati ülistama tundevabadust. Romantikuid iseloomustas üks lause: Mõistus võib
eksida, tunded ei eksi kunagi. Ajastu kangelased: Said tasakaalutud
tundeinimesed keda iseloomustab elav kujutlusvõima, spontaansus & ülitundlikkus.
Ülim õnn ühele rom. kangelasele on armastus.
Tähtsamad esindajad:
Emakakadedus (womb envy) Näit. Meeste loovus on emakakadeduse ilming. VIII Psühhoteraapia · Produktiivsed suhted · Sisemine arengupotentsiaali teadvustamine Eesmärk: vabaneda idealiseeritud mina-st Eneseanalüüs: intellektuaalne ja emotsionaalne. Psühhoteraapia efektiivsuse tunnused · vastutuse võtmine oma elusse puutuv otsustatakse ise · sisemine vabadus elatakse vastavuses oma sisemiste väärtuste ja normidega · spontaansus vaba emotsioonide läbielamine · pühendumine tegevustesse, tunnetesse jne. jäägitu pühendumine Psühhodünaamiline paradigma Erich Fromm (1900 - 1980) Sotsio-psühhoanalüütiline lähenemine Fromm, E. (1941). Escape from Freedom. Fromm, E. (1955). The Sane Society. Fromm, E. (1956). The Art of Loving. I. Eksistentsiaalsus · vabadus - eraldatus ja isoleeritus inimeseks olemine - üksildus (loneliness) surm
Tao liikumised pole peale sunnitud vaid toimivad loomulikult ja sundimatult. Sundimatus on tao tegutsemise põhimõte ja seega peaks ka inimese käitumine (kes tahab taoga kooskõlas olla) olema sundimatu. Taoism tegeles peamiselt looduse vaatluse ja selle Tee kulgemise ehk Tao tundmaõppimisega. Tegutseda harmoonilises kooskõlas loodusega, tähendab taoistile sundimatut ja seega oma tõelisele loomusele vastavat tegevust. Taoismi peamised märksõnad - lomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus, kaastunne. Usaldama peab inimese intuitiivset intelligentsi. Taoistliku arusaama kohaselt tulenevad õnnetused peamiselt just selles, et inimesi viivad eksiteele pettekujutlused. Põhiõpetuse sisuks on toimimatus - kuid samas mitte liikumatus. Nt. võiks loodusega kooskõlas olev kulg olla toimimatus, tegutsemine väljaspool seda kulgu võiks olla juba toimimine. Igasugune (sarnane) tegutsemine on aga takistus, mis lahutab inimest meid täiuslikust Valgustusest
Arvutuslingvistikalt inimesele." on väljatoodud mitme allkeele omavahelist võrdused: argikõne ja ajalehekeel, avaliku kõne ja ilukirjanduskeel, kõne ja kiri, ametlik ja argine suuline kõne. Kokkuvõtvalt tehti järgnevad järeldused: 5 Ajakirjanduskeeles on sagedasemad nimisõnad, 90ndate alguses kõneldi palju rahast. Avaliku suulise kõne ja kirjakeele erinevused on samad mis eelneval. ,,Suulisele kõnele on omased spontaansus ja toimetamispartiklid (e, ehh, äää) ja piiripartiklid (eksole, vää,)" (Tiit 2000: 267). Ilukirjanduses kasutatakse konkreetsemaid koha ja ajasõnuja nimisõnu. Välja on toodud tõik, et suuline ametlik kõne kasutab ,,mina, see ja need, ilukirjandus aga meie, tema, nad" (Hennoste 2000: 268). Kirjalike tekstide esimesed sada sõna katavad 32-34 % tekstidest, suulise korpuse sõnad aga 46-476% ehk suulises kõnes saadakse hakkama väiksema arvu sõnadega.
Dao liikumised pole peale sunnitud, vaid toimivad loomulikult ja sundimatult. Sundimatus on dao üks omadusi ja seega peaks ka daoga olema kooskõlas olekut taotleva inimese käitumine olema sundimatu ja oma tõelisele loomusele vastav. Taoismile on omane tundeline suhtumine: õnnelik olek, leebus, lapselikkus, süütus, rahu. Taoism tegeleb ka looduse vaatluse ja selle Tee kulgemise tundmaõppimisega. Taoismi peamised märksõnad on loomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus ja kaastunne. Usaldama peab inimese intuitiivset intelligentsust. Taoistliku arusaama kohaselt tulenevadki õnnetused peamiselt sellest, et inimesi viivad eksiteele pettekujutlused. Põhiõpetuse olulisi printsiipe on toimimatus, mis aga ei samastu liikumatusega. Taoistlikud tavad, traditsioonid ja kombed Taoismis leidub elemente hiina kõige vanemast usundivormist, samanismist. Taoism kujunes iseseisvaks usundiks 1. Sajandil pKr. Taoism pakkus tervendamist, heaolu ning võimalus