Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Eesti kunsti kokkuvõte, ettevalmistus eksamiks (1)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
Pilet 1
2.Kunstnik Johann Köler.
Johann Köler( 1826 -1899) oli esimene ennast eestlaseks pidanud maalikunstink.Maalis oma vanemate, lihtsate taluinimeste portreid.Kuigi kohalik publik koosnes enamjaolt sakslastest,ei tahtnud Köler sellele publikule toetuda,esialgu jäi maalikunst eesti seltskonnale kättesaamatuks ja võõraks.Vaesust trotsides lõpetas Köler Peterburi Kunstide Akadeemia 1855. aastal.Lõputöö:“ Herakles toob Kerberose põrguväravast“-järgib meisterlikult klassitsismi reegleid. Keiser Aleksander II portree eest saadud honorar võimaldas tal reisida mitmel pool Lääne-Euroopas ja pikemalt peatus ta klassitsistide unistustemaal Itaalias-seal maalis rahvatüüpe ja maastikke.Pariisis maalis Cesise kirikule ristilöödud Kristust kujutava altaripildi.1863 valmisid eriti populaarseks saanud teosed:Kunstniku sünnikoht;Ketraja;Hiiu naised kaevul.Edaspidi elas Köler enamasti Peterburis,õpetas nii Kunstide Akadeemias kui ka Aleksander II tütrele Maria Aleksandronovale.Talle omistati akadeemiku ja professori tiitlid .Köleri kunstilised vaated tuginesidki klassitsismi esteetikale,mille järgi kunsti eesmärk on teenida ilu,mille reeglid on igavesed ja kõigile rahvastele ühesugused.Eesti seltskond tundis ja austas Kölerit kui pealinnas suurt edu saavutanud rahvuskaaslast,tema loomingut tunti siiski vähe.Mõju avaldanud teos oli Tallinna Kaarli kiriku apsiidvõlvile maalitud freskotehnikas Kiristuse poolfiguur-modelliks oli Hiiumaa talupoeg.
Pilet2
2.Esimesed Eesti soost skulptorid(A.Weizemberg,A.Adamson)
August Weizemberg(1837-1921)- klassitsismist lähtus ka esimene eesti soost skulptor .Varakult isa kaotanud poisina õppis ta tisleriks ning teenis selles ametis leiba,õppides vabakuulajana skulptuuri Berliini ja Peterburi akadeemiates-neid lõpetamata.Mõned balti aadlikud toetasid andekat noort meest ja 1873 asus ta seitsmetesitkümneks aastaks Rooma ,kus suutis endale ateljee hankida ja kujurina läbi lüüa.Tahus marmorisse klassikalise kirjanduse tegelasi( Hamlet ; Ophelia ;Leedi Macbeth ) või abstraktsete ideede allegooriaid(Lootus; surematus ;Emaarmastus).Mõned kujud on mõeldud paarikaupa kehastama vastandlikke printsiipe.(Tasadus ja Edevus)Paremini on õnnestunud rahulikus poosis üksikfiguurid ja ka portreed,milles klassitsistlik idealiseerimine taandub loodusvaatluse ees(kunstniku ema portree).Roomas säilitas tiheda sideme kodumaaga ja rahvusliku liikumisega.Eesti-ainelised tööd on veel:Kalevipeg; Koit ja Hämarik.Eesti publik ei suutnud siiski veel pakkuda vaimset ega majanduslikku kandepinda skulptuurikunsti arengule kodumaal.Tema loomingu ainsad finantseeriad kodumaal olid baltisakslased.Weizemberg osales nii kohalkel kui ka rahvusvahelistel näitustel,1893 Chicago maailmanäitusel sai pronksmedali.Juba Eesti Vabariigiajal 1920 püstitati pronksi valatud Linda Rootsi bastioni harjale,mistõttu sai Lindamäe nime-Linda ümber kogunesid meeleavaldustele eesti rahvuslased iseseisvumise taastamise algusaegadel.
Amandus Adamson(1855-1929)-eemaldus oma loomingus idealiseerivast,tundekülmast ja staatilisest klassitsismist.Tema stiili nimetatakse enamasti realistlikuks(,tegelikult on midagi neobaroki laadset ). Adamsoni stiil küpses Pariisis,kuhu ta siirdus 1886 mitmeks aastaks varsti pärast Kunstide Akadeemia lõpetamist.Adamsoni parimad teosed on väikesed naisfiguurid,millele on tihti antud mõni tundeküllane allegooriline nimetus,põhisisu on aga kehavormide ilu ja vähevarjatud erootika.Laeva viimne ohe;Laine ainuke suudlus .Antiigi teemat lahendas ilusate kuid kaasaegsete ja realistlike inimtüüpidega.Amor ja Psyhe.Adamsoni stiil on voolav,maliline,elegantne.Peterburis kujunes tunnustatud portretistiks ja monumentalistiks. Tsaarivalitsus tellis temalt mitmeid ausambaid,eriti sõjaväeosadele ja laevadele. Russalka -1906 püstitatud samanimelise sõjalaeva mälestusmärgiks,mis uppus Soome lahte .Adamsoni suurimaks teoseks näis kujunevat Romanovite dünastia 300 a juubeli jaoks monument ,kuid revolutsioon likvideeris tellija 1917 aastal ning see lõpetas ka Adamsoni karjääri Venemaal.Eestis telliti temalt Vabadussõjas langenute auks mälestusmonumente.Hoolimata muutunud tellijast jäi Admason kindlaks oma pateetilisele ja ülekuhjatud maalilisele stiilile.
Pilet3.
2.19.-20.sajandi vahetuse kunst Eestis.
Sajandi vahetus oli murranguline periood ka Eesti kunstiajaloos,kuid sisu oli teistsugune.Realism polnud veel täielikult välja arenenud,impressionismist rääkimata.Murranguliseks võib pidada seda,et lõpuks ometi suudeti välja rabeleda ühekülgsest Düsseldorfi ja Peterburi akadeemiate mõjuväljast ning märgata muutusi Euroopa kunstis.Teiseks oluliseks faktoriks oli baltsisaksa kunstielust eraldiseisva eesti kunstielu tekkimine.Näitustegevus,muuseumid, kunstiharidus ,kunstnike organiseerumine ja kunstikriitika-olid uusaegse kunstieleu tähtsamateks osadeks .Eesti seltskond teadvustas nende osade vajadust ja asuski neid looma.Mõlemas murrangus olid olulised kaks kunstniku-Ants Laikmaa (1866-1943) ja Kristjan Raud(1865-1943).Mõlemad kavatsesid esialgu käia sissetallatudid teid.
Ants Laikmaa tahtis minna Petreburi,kuid ei pääsenud Kunstide Akadeemiasse ja hakkas unistama Düsseldorfist.Düsseldorfi akadeemia teda piisavalt ei köitnud , õpingud jäid katkendlikuks ja lõpule viimata.Rohkem huvitas temperamentset,ettevõtlikku noormest kunsti- ja seltsielu.Laikmaa reisis palju,nägi muuhulgas Müncheni ja Viini kunstinäitusi ning 1900. a Pariisis toimunud maailmanäitust.Koju naasdes oli tal välja kujunenud hoogne,maaliline joonistusstiil,mida ta eriti efektselt kasutas pastellportreedes.Kunstiline suunamuutus on kõige ilmsem pastellis Lääne neiu -kajastuvad juugendstiil mõjud;üldsitab,stiliseerib vorme.
Kristjan Raud alustas õpinguid Peterburi Kunstide Akadeemias 1893.Tegi algul maalilisi söejoonistusi –kujutas proosalist,süngevõitu külaelu.1897 sai Peterburist villand ja läks Düsseldorfi,kuid pettus ka seal. 1898 läks koos kaksikvend Pauliga Muhu saarele maalima.Järgneval aastal läks uuesti Saksamaale,Münchenisse-mis oli sajandivahetuse uuendusmeelseim kunstikeskus.Raud oli juba enne Münchenit katsetanud juugendliku stilisatsiooniga ja sümbolisimile omase kirgedekäsitlusega.Selline kunstikeskus aitas Raual suunduda filosoofilistele teemadele.Tagasi tulles asus Tartusse ,kus kodumaal hakkasid üldinimlikud teemad tema loomingus seostuma kohalike rahvuslike probleemidega.
Üheks probleemiks oli eesti rahvusliku kunstielu loomine.Selle vajaduse tingis rahvusküsimuse teravus tolle aja Eestis.19 saj lõpus oli Eestis sakslasi vaid 3,5% elanikkonnast.Tallinnas oli rahvusliku kunstielu eestvedajaks Laikmaa,kes 1903 aastal hakkas andma kunstiharidust oma ateljeekoolis,korraldas näitusi ja tõstatas eesti kunstnike organisatsiooni idee.
Tartus asutas ateljeekooli Kristjan Raud 1904 aastal,eriti oluline oli tema tegevus aga kunstiteooria ja kriitika tutvustajana eesti ajakirjanduses,eesti rahvakunsti väärtustajana ja kogujana,Eesti Rahva Muuseumi alusepanija ja näituste organiseerijana.Esimese Eesti kunsti ülevaatenäituseni jõuti 1906 aastal Tartus.
Pilet4
2.Maal iseseisvas Eestis 1919-1940.
Keskse tähtsusega revolutsioonieelse kunstnike põlvkonna hulgas on maalijad Mägi,Triik ja Jansen(ning skulptor Koort). Konrad Mägi(1878-1925)-loomingut iseloomustab erksate toonide rakendamine ja stiliseeriv tendents .Tema kunsti lähtekohaks olid impressionism ja neoimpressionism ,kuid hiljem hakkas tema töödes domineerima ekspressionistlik käsitlusviis.Mägi maalis peamiselt maastkke(Soomastik).
Stiliseerimispüüd ja kontuuride ilmekuse taotus oli iseloomulik Nikolai Triigi(1884-1940) varasema perioodi portreedele ja maastikele.(Ants Laikmaa portree)Triigi maalidel on kindel joonistuslik alus,tema meisterlikkus avaldub ka graafilises loomingus.Triigiga samasse suunda kuulub
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #1 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #2 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #3 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #4 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #5 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #6 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #7 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #8 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #9 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #10 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #11 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #12 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #13 Eesti kunsti kokkuvõte-ettevalmistus eksamiks #14
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2011-03-14 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 54 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor kliis Õppematerjali autor

Lisainfo

Pirita Majandusgümnaasiumi kunstiajaloo eksami piletite kokkuvõtted. Tuuakse välja kunstnike parimad tööd, erinevate stiilide ja perioodide kirjeldused jpm.
kunstnik , johann köler , eesti kunst , kunst

Mõisted


Kommentaarid (1)

Drupsu profiilipilt
Drupsu: Iseenesest asjalik
11:48 14-05-2012


Sarnased materjalid

14
doc
Eesti kunstnike maalid eksamiks
19
docx
Eesti kunst
44
docx
Eesti kunst 1918-1940
40
pdf
Eesti kunstiajalugu 18-sajand kuni 1990ndad
12
odt
Eesti kunsti ajalugu
32
doc
Kordamine kunstiajaloo eksamiks
11
docx
Barokk-impressionism-klassitsism-Ameerika kunst-Eesti kunst-Vene kunst-postimpressionism-juugent-romantism ja realism
15
docx
Eesti kunstiajalugu





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun