Facebook Like

Konspekt -10 klass (6)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kust me tuleme? Kuhu me läheme ?
  • Kust on pärit meie teadmised ?
  • Kuidas inimene maailma tunnetab ?
 
Säutsu twitteris
Ps. aine ja uurimisobjekt . Tähtsamad harud. Ps. põhilised meetodid:
Psüh psyhhe (hing) + logos (teadus)
Tal on pikk minevik , aga lühike ajalugu. Probleemidega on tegeletud juba kaua, aga teaduseks sai psüh 1879 . aasal. 1. Psüh laboratoorium lõi Saksamaal Leipzigi ülikoolis 1879. aastal W. Wundt . Psüh on midagi kunsti ja teaduse vahepealset. Teadlased otsivad vastuseid küsimusetele: kust me tuleme? Kuhu me läheme? ka Psüh uurib sama. Psüh uurib inimest ja tema käitumist. Psüh on teadus, mis uurib vaimseid e psühholoogilisi protsesse ja inimese käitumist.
20. sajandil hakkavad tekkima tähtsamad Psüh harud:
  • Sotsiaalpsüh - uurib kuidas grupp mõjutab inimese käitumist
  • Keskkonnapsüh - uurib, kuidas keskkond mõjutab inimese käitumist
  • Meditsiinipsüh -
  • Deferentsioonipsüh -
    Uurimisel püstitatakse teooriaid, hüpoteese. Meetodid:
  • Kirjeldavad meetodid e konkreetse juhtumi analüüs - tehakse oletusi ja uuritakse.
  • Vaatlusmeetod – jaguneb enesevaatluseks e introspektsioon – inimene vaatleb oma mõtteid ja tundeid ja teiste jälgimiseks – võetakse video peale, pildistatakse..
    Vaatlusmeetodid ei seleta – nad kirjeldavad.
  • Küsitlusmeetod – intervjuu , ankeedid, testid. See hea, sest näit. Ankeetidega saab palju korraga..
    Seoste leidmine või avastamise - e korrelatsiooni meetodid
    Katsed e eksperimendid – proovitakse leida oletusi, miks üks asi on toimunud. Tehakse katsed ja järeldused. Labortooriumi eksperiment : inimene ei ole loomulikus keskkonnas ja katseid tehakse ka loomulikus keskkonnas

    Psühholoogia areng Idas ja Läänes. V-Kreeka ( natuurfilosoofid , Platon , Aristoteles )
    Maailmas on palju erinevaid mõtteviise. Kõige laiemalt saab jagada :
    Lääne psüh
    Üritatakse luua võimalikult täpset teaduste süsteemi. Hing on keha omadus Teadmised psüh kohta umbisikulised Ps. ajalugu hästi dokumenteeritud
    Ida:
    Orienteerutakse muutustele. Hingel pole kindlaid omadusi, see muutub. Teadused Psüh kohta isiklikud - saadud läbi isiklike kogemuste. Psüh ajalugu pole eriti dokumenteeritud, sest kogemused on väga isiklikud
    Lääne Psüh seostatakse Kreeka kultuuriga (“Iilias”, Homeros ) 4 saj. e. Kr tuleb Kreeka luules esile huvi oma sisemaailma vastu.
    Natuurfilosoofid üritasid seletada hinge. Platon – elas 400- 350 e. Kr Esitas küsimusi, mis on praegu uurimisobjektiks( Kust on pärit meie teadmised? Kuidas inimene maailma tunnetab?). Platon väitis, et on olemas igavene ideede maailm. Ta arvas , et paljud asjad on kaasa sündinud.
    Inimese taju- selle tähtsaim objekt on teine inimene
    Emotsioonide näide- emotsioonid väljenduvad näo järgi. Arvati, et igal kultuuril on oma emotsioonid .
    Rõõm, kurbus, viha, hirm, üllatus, vastikus – baas - e põhiemotsioonid.
    Aristoteles – eitab kaasasündinud ideid. Kõik meie teadmised tulevad meelte kaudu. Aistinguid on inimesel üle viie. Sõnastas esimesena loogikareeglid, millel põhineb ka tänapäeva haridus . Assosatsioonimäärus e seoste seadus. Kooseksisteerimise assotsiatsioon ( tool ja laud ikka koos). Aristotelese ajal arvati, et hing on südames. Aristoteles väitis, et looduses on erinevat tüüpi hingesid: Taimede vegetatiivne hing(kasvada, paljuneda), loomadel meeleline hing lisaks vegetatiivsele (loomadel on tunded), inimesel vegetatiivne-, meeleline-, mõistlik hing(võime mõelda).
    Vanas-Kreekas hakati inimesi jaotama gruppidesse temperamendi järgi.
    Uusaja teaduse teke. Descartes , Locke , Berkley
    Psüh tärkab jälle renessanssi ajal. Siis oli ideaaliks väga mitmekülgne inimene. 17. sajandil toimub Euroopas murrang( renessanss ). Hakkas levima kella mehhanism . Arvati, et maailm on sarnane kellamehhanismile. Muutuvad lähenemisviisid teadusele. Kasutusele tulevad vaatlus -katse meetod e uusaja teaduse teke.
    R. Descartes ( 1596 -1660) – Prantsuse teadlane . “Mõtlen järelikult olen olemas” kahtles kõiges v.a. enda olemasolus. Oli jõukast perest, käis juristide koolis. Peale kooli läks Pariisi ja nautis elu (hasartmängud..) teenis natuke sõjaväes. Ühel hetkel viskas talle kopa ette ja ta loobus kõigest. Põgenes Hollandisse ja elas seal üksinduses. Elu lõpus oli kuulus, Rootsi kuninganna Kristiina, kutsus ta enda juurde, et õppida filosoofiat . Seal teine kliima- Descartes suri kopsupõletikku. Descartes alustas keha ja hinge suhte üle mõtlemise. Arvas, et hing ja keha on võrdsed ning sõltumatud. Arvatakse, et tema on ka reflekside loojaks. Hinge ülesandeks on mõelda ja maailma tunnetada. Inimese hinge seostati ajuga. Ta arvas, et aju on kaasasündinud, aga osad saadakse välismaailmast. Arvati, et loomadel ei ole hinge, nad on võrdsed masinatega. Ka inimest võrreldi masinatega.
    J. Locke – empiristide koolkonna juht. 17. saj. teisel poolel. Kaldusid Aristotelese poole ja arvasid, et kõik ideed saadakse välismaailmast. Inimese hing ei ole muutumatu vaid arenev. Mida rohkem on kogemusi, seda keerulisem on Ps. Toob sisse refleksiooni mõiste- seosed tulevad tänu sellele, mida me näeme, kuuleme välismaailmast(meelte kaudu). Inimese võime ise suunata oma mõtlemist.
    G. Berkeley – Kõrge inglise vaimulik. Tundis huvi filosoofia vastu. Uuris palju ja tegi tähelepanekuid inimese taju kohta(miks me ei näe maailma tagurpidi ? - võrkkest). Huvitus ka psühholoogiast, uuris, kas on mõistlik mõelda, et silm pöörab kõik tagurpidi (võrk või mitte). Kõik teabe saame välisilmast. (kuidas saan kontrollida, et aistingud on õiged). Oleme ainult oma aistingute maailmast.

    Psüh ideed 19.sajandil- Rousseau , Helvetius . I. Kanti mõju teadusliku Psüh tekkimisele
    Rousseau – uued vaated kasvatusele , laste arengule. Arvab , et inimene on sündides loomupäralt hea. Temas on loomupärane hea alge, rikuvad kasvatus ja ühiskond. Inimene peab elama ühiskonnast eraldi metsas. Arvas, et lapsi ei peaks kasvatama, siis tuleb hea alge välja.
    Helvetius – “ tabula rasa ” inimene sündides puhas leht, mille ühiskond täis kirjutab. Keskkond määrab inimese olemuse.
    I. Kant – tema panus Psüh on negatiivne. Väitis, et Ps. ei saa kunagi teadust nagu ka füüsikast. Arvas, et inimesele on kaasa sündinud mõtlemine, aeg, ruum ja keskkond kujundavad selle. Ps. ei saa teadust, sest inimese mina tunnetamine on mõistusele kättesaamatu. Kõik inimese probleemid hakkavad sellest, et oleme olemas ja see on kogemus. Heal juhul saab Ps. teadus nagu ajalugu, mis kirjeldab, aga kunagi ei tuleta neid üldkehtivast reeglist . Ps. ei saa ka teadust sellepärast, et seal ei saa kasutada matet. Ps. ei saa kunagi katselist teadust, sest ei saa kontrollida seda nähtust, mida uurib. Tänu Kantile kujuneb 19. saj. Selleks, et ta väiteid ümber lükata, kõige raskemaks osutub viimase ümberlükkamine.

    Teadusliku Ps. teke 19. saj. – Hamilton , Weber , Fechner , Wundt, Galton
    19. saj. Ps. tekkis inimese eristuslävedest. Saksa arst E. Weber uuris inimese raskuse eristamist. Eristusläved – kuidas inimene eristab erinevate esemete omadusi, kui suur on eristuslävi. Weberi teadus- eristuslävi pole muutuv, see on koguaeg sama.
    Hamilton – püüdis Kanti viimast väidet ümber lükata. Uuris kui palju mahub inimese teadvusse korraga asju. Inimese lühiajaline mälu 7 +/- 2.
    Fechner – Räägitakse Weber- Fechneri seadusest. F püüdis ühendada füüsikalist maailma inimese vaimse maailmaga . Tal õnnestus tõestada, et neid seoseid saab matemaatiliselt seostada (inimese taju mulje muutub valgustugevuse mõjul)
    Wundt – 1879. aastal Ps. kui teaduse sünd. Bioloogia arenes kiiresti, Ps. taheti teha samasugune teadus kui Bioloogia . Inimest hakati võrdlema loomaga (alates 19. sajandist). Wundt polnud eriti tugev psühholoog.
    Galton ja Weber andsid ka oma panuse 19. saj. Ps. tekkele. Galton avastas sõrmejäljed, töötas välja korrelatsiooni – näitab
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Konspekt -10 klass #1 Konspekt -10 klass #2 Konspekt -10 klass #3 Konspekt -10 klass #4 Konspekt -10 klass #5 Konspekt -10 klass #6 Konspekt -10 klass #7 Konspekt -10 klass #8 Konspekt -10 klass #9
    Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
    Leheküljed ~ 9 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2008-09-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 202 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 6 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor tpargma Õppematerjali autor

    Lisainfo

    Psühholoogia kevadiseks arvestuseks, Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium (tertia humanitaar). Arvestusepunktidena kirja pandud, kindlasti soovitan ka endal konspekti teha, sest Valter on nõudlik arvestusel ning ta ei küsi ainult saadud pileti piires küsimusi.
    psühholoogia uurimisobjektid , natuurfilosoofid , platon , aristoteles , uusaja teaduse teke , descartes , locke , berkley , rousseau , helvetius , hamilton , weber , fechner , wundt , galton , närvirakk , närviehitus , piirdenärvisüsteem , peaaju , aisting , tähelepanu , taju , mälu , mõtlemine , emotsioonid , motiivid , vajadused , frustratsioon , mina kaitsemehhanismid , temperament , iseloom

    Mõisted


    Kommentaarid (6)

    kala115 profiilipilt
    kala115: tundub eelmisega kahtlaselt sarnane
    16:36 19-05-2010
    Matiii profiilipilt
    Matiii: sain enda otsitud asja :d
    21:00 26-02-2009
    baahhh profiilipilt
    baahhh: kasulik, aitäh:))
    23:16 28-12-2008


    Sarnased materjalid

    13
    doc
    Konspekt - 10-klass
    27
    doc
    Psühholoogia konspekt 11 klass
    24
    doc
    Konspekt
    107
    docx
    Õigusdeaduskonna sissejuhatus psühholoogiasse
    106
    pdf
    PSÜHHOLOOGIA ALUSED
    23
    doc
    Bioloogia konspekt - 12 klass
    74
    docx
    Psühholoogia konspekt
    36
    docx
    Psühholoogia konspekt



    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun