vajadusel rakendada siis see peaks soodustama nõustamistegevuse tõhusust. · Kommunikatsiooniteooria alused suhtlemispsühholoogia (kuidas selgitad näiteks viga kliendile, mitte ei karju, aga suunad), kuulamispsühholoogia (meeldib rääkida rohkem kõigile, aga kuulamine eraldi oskus, palu täpsustada, kui ei kuulnud), mõjutamisetehnikaid. · Probleemilahenduse strateegiad konfliktikäitumise viisid ja konstruktiivsed meetodid. · Kehtestamine - õpetada kehtestamist ja ka ennast kehtestada · Eetika jne. Psühholoogiline nõustamine on professionaalne sekkumine inimese mõtetesse, tunnetesse või käitumisse psühholoogiliste meetoditega kliendi parema toimetuleku eesmärgil (Mikkin, 2001). Nõustamisel tuleks aidata inimestel vabaneda irratsionaalsetest vaadetest, tõsta nende realiteedi ja vastutustunnet, suunata nad eneseaktualiseerimisele (Kidron, 2003).
Tallinna ülikool Sotsiaaltöö instituut Julia Uvarova SOTSIAALTÖÖ TEOORIA JA MEETODID I Portfoolio Õppejõud: Reeli Sirotkina ja Airi Mitendorf Tallinn 2014 Sisukord Sisukord......................................................................................................................................2 1.SISSEJUHATUS....................................................................................................
Tee probleemide lahendamiseni peitub teadvustamata materjali läbitöötamisel. Eesmärk: muuta teadvustamatu teadvustatuks; põhiliste iseloomuomaduste ja isiksuse restruktureerimine varjatud konfliktide läbitöötamise abil. Terapeutiline suhe: rõhutatakse terapeudi anonüümsust, et klient saaks projitseerida oma tunded terapeudile. Terapeudi interpreteeringud peaksid õpetama klienti seostama praeguste käitumiste tähendust mineviku sündmustega. Meetodid: diagnoosimine, testimine, küsitlemine, ja elulooliste andmete kasutamine. Põhilised tehnikad on interpreteerimine, unenägude analüüsimine, vabade assotsiatsioonide meetod, vastupanu analüüsimine, ülekande analüüsimine. Piirangud: suur aja- ja finantskulu kliendi jaoks. Kontseptsiooni on raske empiiriliselt kontrollida. Ignoreeritakse sotsiaalseid, kultuurilisi, interpersonaalseid faktoreid. Käitumuslik teraapia:
karjäärinõustamisega tekkis pretsedent) karjäärinõustamise ,,isa". 1909 tekkis uus arusaam/suhtumine vaimse tervise osas, et vaimuhaigused on ravitavad. 1913 National Vocation Guidance Association loomine (praegu: Career Development Association) - organisatsioonide loomised, toetas oluliselt selle valdkonna arengut. Mõjuteguriks ka demokraatia areng, ühiskonna areng. Nõustamise valdkonna suurimad mõjutajad Carl Rogers (1902-1987) lõi oma teooria, põhiliselt lähtuvalt omaenda kogemusest, seotud sellega, missugune ta ise oli. Sobis peamiselt temale. Tema järgi on nõustajad humanistid. 1930ndatel võttis kasutusele termini ,,nõustamine" nägi, et inimesel on potentsiaali ja seda tuleb toetada. Varem suhtuti, et inimene on probleemne, haige (biheiviorism ja psühhoanalüüs). Tal puudus erialane haridus, nim ennast nõustajaks, seega ei olnud seotud meditsiiniga. 1942 ilmus C.Rogers'i raamat Counseling and Psychotherapy.
Professionaalsus võib langeda, objektiivsus langeb, võib lahendada oma probleeme läbi kliendi probleemide. Teadus: teaduspõhised efektiivsed mudelid. Nõustaja peaks olema nii teadlane kui rakenduslik nõustaja. Teaduslik mõtlemine eeldab oskuseid luua objektiivset vaatlust kuni sekkumiseni, kontrollida hüpoteese, ehitada üles teooriaid, diagnoosida, kasutada uurimismeetodeid, mis aitavad muuta nõustamise seletatavust ja efektiivsust tõhusamaks ja testide kasutamise oskust. ...... teooria suhtlemispsühholoogia, kuulamine, mõjutamise tehnikad. Probleemilahenduse strateegiad konfliktikäitumise viisid ja meetodid Kehtestamine läbirääkimise tehnikad Eetika abistamissuhe, formaalsed ja mitteformaalsed ettekirjutused · Fookus nõustamisel on arenguline toimetulek, oskuste õpetamine, probleemide ennetamine. Psühhoteraapias on fookus kõrvaldav, aitab ületada olemasolevaid probleeme, nt. ärevus, depressioon · Probleemi olemus
e) Lõpetamine ja tagaside SISSEJUHATAV INTERVJUU : vajalike andmete kogumine, kokkulepped kliendi ja nõustaja vahel, probleemide nimestik PÄEVAPLAAN : Korrastatus toetab nõustaja tööd ( oluline püsib meeles. Tegevus on sihipärane) Struktuur ,,ravib" : klient kontrollib samuti olukorda, võimaldab keskenduda vormi asemel sisule. NB! Struktuurist ei tohiks siiski saada eesmärk omaette! ESIMENE SEANSS: päevaplaan, meeleolu kontroll, tagasivaade, eesmärgid, probleemid, (vajadusel nn teooria õpetamine), ootused nõutamisele, kliendi harimine tema probleemi suhtes, kodutöö, kokkuvõte ja tagasiside. JÄRGNEVAD SEANSSID: meeleolu kontroll (ka nt testide kasutamine), sild eelmise seansiga, päevaplaani tegemine, kodutöö ülevaatamine, päevaplaanis olevate asjade arutamine, uue kodutöö andmine, ja perioodilised kokkuvõtted, tagasiside. MIDA NÕUSTAJA KARDAB? Pikk paus, segadus (ei ole vale väljendada oma tegelikke tundeid), ei tea kuidas aidata (tuleb mõista
TARTU ÜLIKOOL Pärnu kolledz Sotsiaaltöö osakond MUUTUSTE PROTSESSID REHABILITATSIOONIS Juhendaja: Pärnu 2013 1 Sisukord Sissejuhatus.......................................................................................................................3 1. Rehabilitatsioon.............................................................................................................4 1.2 Rehabilitatsiooni protsess....................................................
mõne tundmatu brändi korral. x Harjumuslik jäetakse mõni etapp vahele, kulutatakse vähem aega, tunnuslik tuntud brändi ostmisele. Äritarbija ostuotsustusprotsess: x Probleemi teadvustamine x Toote spetsifikatsiooni koostamine x Alternatiivsete toodete ja hankijate otsimine x Alternatiivide võrdlemine x Toote ja hankija valimine, tellimuse esitamine x Ostujärgne hinnang valitud tootele ja hankijale 1.3. Osalusmäära teooria Tarbija osalusmäär näitab, kui palju vaimseid ressursse rakendab ta tajumise ja infotöötluse käigus. Tarbija kestev osalus viitab sellele, et tarbijal on suur tootehuvi ja ta mõtleb tihti tootele. Osalusmäära mõjutab toode, ostja isiksus, ostusituatsioon ning ostja ja müüja suhtlus. Brändilojaalse käitumise korral on tarbija suure kogemuse ja kõrge osalusmääraga, talle on toode oluline ning ta ostab teadlikult vaid kindlat brändi.
Kõik kommentaarid