Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Filosoofia konspekt (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kus on sellises süsteemis Jumal?
  • Kuidas on võimalikud aprioorsed sünteetilised otsused?

Lõik failist

FILOSOOFIA KORDAMINE
PLATON
  • Platon (427-347 eKr) on ilmselt kuulsaim antiikaja filosoof , Sokratese õpilane
  • Platon rajas Ateenas oma kooli (Akadeemia), kõik ta teosed on ilmselt meieni säilinud
  • Platon on dualist – usub kahe maailma olemasolu: ideede maailm ja meeleline maailm
  • Ideede maailm on muutumatu (ei teki ega hävi) ja ideedest saab mõelda, meeleline maailm on muutlik, asju ja nähtusi saab meeltega tajuda
  • Idee ja meeltega tajutava asja vahekorra 3 tõlgendust: asi jäljendab ideed, idee kehastub asjas, asi on idee vari
  • Platoni koopamüüt
  • Platoni arvates on hing surematu, hinges on sünnipärased teadmised, tunnetamine seisneb sünnipäraste teadmiste meeldetuletamises, teadmine (episteme) on vaid ideede kohta, meelelise maailma kohta on arvamus (doksa)
  • Platon uskus reinkarnatsiooni, hing kehastub taas ( vahepeal on ideede maailmas)
  • Platoni õpetust ideaalsest riigist
  • Ideaalses riigis 3 seisust : valitsejad , sõjamehed, rahvas
  • Ideaalses riigis 4 voorust: tarkus, mehisus, harmoonia ja õiglus
  • Platoni ideaalne riik ning totalitarism , kunsti funktsioonid ideaalses riigis
  • Kogu ülejäänud filosoofia – täiendused Platonile
ARISTOTELES
  • Aristoteles (384-322 eKr), isa oli arst Makedoonia kuninga õukonnas, rajas Ateenasse oma kooli – Lykeioni
  • Jagas kõik teadmised kolmeks: teoreetilised (metafüüsika, matemaatika , füüsika); praktilised (poliitika, eetika ); loomingulised
  • Metafüüsika – A teosed olemisest ja tunnetusest (järgnesid füüsikale), ise nimetas A seda esimeseks filosoofiaks (protei philosophia)
  • A metafüüsika põhimõisted on: mateeria ja olemus; tekkimine; võimalikkus ja tegelikkus; põhjus
  • Iga asja puhul saame eristada mateeriat, olemust e vormi (teeb asja selleks mis ta on)
  • A järgi on hing elusolendi olemus: taimne hing (taimne alge - toitumine, kasvamine, palju-nemine); looma hing – taimne alge + loomne alge (aistingud ja liikumine); inimese hing – taimne alge + loomne alge + mõistuslik alge (mõtlemisvõime)
  • Enne A arvati, et tekkimine on üleminek mitteolemiselt olemisele, A arvates on see üleminek võimalikkuselt tegelikkusele
  • Tegelikkus on tegelikkusena olemasolu, võimalikkus on võimalikkusena olemasolu
  • A järgi on loomulikud asjad need, milles eneses on liikumise/muutumise allikas; kunstlik on asi, mis liigub/muutub välise jõu mõjul
  • A järgi on 4 seletamise viisi: materiaalne põhjus (materjal), formaalpõhjus (olemus), tegevpõhjus (väline jõud), sihtpõhjus (eesmärk)
  • A eetika peamised mõisted on õnn ja loomutäius
  • Loomutäiused on nii mõistuslikud (tarkus ja arukus ) kui ka eetilised (vaprus, tasakaalukus, lahkemeelsus, häbi tundmine jne)
  • Loomutäiuste juures on nii liialdused kui ka puudused, vajalik on nn kuldne kesktee
KESKAJA FILO
  • Keskaja filosoofia sügavalt seotud usuga – kristlusekeskne
  • Keskaja fil oli kasvatuslik ja õpetlik
  • Olulisel kohal keskaja filosoofias jumalakäsitlus
  • Jumala olemus: kehatu, ajatu, kõikvõimas, kõiketeadja, kõiktark, kõikhea jne
  • Jumal lõi maailma ex nihilo
  • Jumal on maailma suhtes transtsendentne (transcendens – piiridest väljas)
  • Kurjuse olemasolu problemaatika
  • Keskaja filosoofia põhiprobleem: usu ja mõistuse vahekord; kas Jumala olemasolu saab tõestada; universaalide olemasolu
  • Usu ja mõistuse vahekord: a) credo quia absurdum (Tertullianus) usun, sest see on absurdne; b) credo ut intellegam, usun selleks, et mõista; c) intellego ut credam mõistan selleks, et uskuda
  • Jumala olemasolu tõestused: ontoloogiline argument, algpõhjuse argument, korrapära argument
  • Ontoloogiline argument – Anselm Canterbury ’ st (1033-1109), Jumal on millest enamat pole võimalik mõelda, olemasolu on palju enam kui mitteolemasolu, tegelik olemasolu on midagi enamat kui mõeldav olemasolu
  • Algpõhjuse argument – kui ei oleks esimest põhjust, ei oleks ka järgnevaid, Jumal on esimene põhjus, Jumalal ei ole põhjust
  • Korrapära argument: korrapära ning otstarbekus ei teki iseenesest
  • Universaalid ja partikulaarid
  • Universaalid (universalis – üleüldine) on abstraktsed objektid: omadused, suhted, arvud
  • Partikulaarid (particula – osake) on konkreetsed objektid
  • Kaks peamist koolkonda: realistid (realisaineline , tegelik) – objektiivselt eksisteerivad ka universaalid; nominalistid - (nominalis – nimeline) – objektiivselt universaalid ei eksisteeri ( Pierre Abelard nt)
BACON
  • Francis Bacon (1561-1626), inglise filosoof , vastandas end keskaja mõtlejatele, peateos “Uus organon
  • Teaduste üldseis on B arvates kurb, soodsaid aegu vähe (2500 aastast soodsaid 600); teadlastel pole olnud meetodit avastuste tegemiseks; liiga palju on autoriteete kummardatud ( skolastika )
  • B arvates lähtuvad teadmised a) ilmutusest või b) meelelisest kogemusest. Hinge võimete alusel jagas ta i
  • Inimmõistuses segavad tunnetust nn iidolid või viirastused
  • Sugukonnaiidolid (idola tribus) – seoste nägemine, kus neid pole, nähakse ainult enda seisukohta kinnitavaid fakte
  • Koopaiidolid (idola specis) – mida kogeme mõjutab me arusaamu (kolme kala näide)
  • Turuiidolid (idola fori) – arutluses puudub tähendus kui kasutame termineid, millel puudub tähendus või mida me lihtsalt ei tea
  • Teatriiidolid (idola theatri) – meeldima hakanud seisukohad saavad omaseks ( horoskoop )
  • Baconi arvates on kolme liiki teadlasi:
  • A) empiirikud – nagu sipelgad
  • B) dogmaatikud e ratsionalistid nagu ämblikud
  • C) empiristid on nagu mesilased
  • B arvates peab uurima küllaldast hulka ning piisavalt mitmekesiseid fakte
  • Saadud andmed tuleb panna avastamistabelitesse
  • Avastamistabelite alusel teeme me üldistused
DESCARTES
  • Rene Descartes ( 1596 - 1650 ) oli prantsuse filosoof, matemaatik ja loodusteadlane – ratsionalismi rajaja
  • Ratsionalism – on arusaam, et tõsikindel teadmine pärineb mõistusest enesest, olles sünnipärane
  • Nii nagu Francis Bacon, vastandus ka D keskaja mõtlejatele ennast
  • “Kuigi minu kasvatajad ei ole mulle õpetanud midagi tõsikindlat, olen ma siiski tänulik selle eest, et tänu neile seadsin ma kõik kahtluse alla”
  • D arvates sarnaneb filosoofia puuga , kus juured on metafüüsika, puu võre füüsika ja puu oksad rakendusteadused
  • D arvates pole tarkus mitte paljuteadmises, vaid mõistmises
  • Ohud tunnetuse teel või eksimuse allikad tekivad lapsepõlve eksiarvamustest, mõistuse kiirest väsimisest, sõnade ebatäpsusest ja meelte väheusaldatavusest. D arvates ei saa välistada, et kuri deemon tekitab meis aistinguid, ilma et mingit välismaailma oleks üldse
  • D on mures, kas saab välistada olukorda, et kogu elu on vaid uni
  • Ainus meetod kõikidest eksimustest vabaneda on kahelda kõiges (mädased õunad korvis – näide)
  • Descartes’i arvates saab olla kindel vaid kolmes asjas, need on kolm ilmselget tõde
  • 1. ma mõtlen, järelikult olen ma olemas (cogito, ergo sum)
  • 2. Jumal on olemas
  • 3. Materiaalne maailm on olemas (meie aistinguid põhjustavad materiaalsed asjad)
  • Descartes on dualist, ta usub kahte substantsi – mõtlevat hinge ja materiaalset keha
SPINOZA
  • Benedictus Spinoza (1632-1677) oli Hollandi juut, ratsionalist
  • S alustab Descartes’i filosoofiast, kuid leiab viimases mitmeid küsitavusi. Kui kogu tegelikkuse moodustavad 2 substantsi, kuidas on vaimul võimalik ainet ruumis ümber paigutada? Kui kõik on teaduslikult paratamatu, kuidas saab siis üldse veel vaba tahet olla? Kus on sellises süsteemis Jumal?
  • S leidis, et kui Jumal on lõputu ja piiritu , siis ei saa olla piiranguid ning seega ei saa olla midagi, mis poleks Jumal, Jumal on sama suur kui kõik olev kokku
  • S: kõiksus on ainus tõeline substants, ainus põhjus, mis põhjustab oma olemasolu, ainus põhjus millel puudub põhjus – Jumal on sama mis kõik
  • Jumal pole väljaspool maailma ega selle sees, Jumal ongi ise maailm
  • S: inimestel on ka füüsilised kehad ja hing, kuid mitte 2 eri inimest vaid üks isiksus, ka Jumal on selline
  • Selliselt S jumalikustab looduse – panteism ; S kas panteist, panenteist („Jumala sees“), ateist
  • S toob sisse mõiste – sub specie aeternitatis - igaviku seisukohalt
  • S filosoofia rõhutab oma eetikas tasakaalu, perspektiivitunnet ja sallivust; ta kaitseb mõtte- ja sõnavabadust, ta eetikateos (“Eetika”, 1677) on üles ehitatud nagu geomeetriaõpik – QED (quod erat demonstrandum) – “mida oligi vaja tõestada” (kõik Eukleidese (3 saj eKr) tõestused lõpevad nii)
  • Õigete teadmiste saamiseks tuleb kasutada matemaatilisi meetodeid (Decartes arvas sama)
  • Spinoza on Lääne mõtlejate seas tipp-panteist, ilmselt ei saa teda ei panenteistiks ega ateistiks eelkõige nimetada, kuigi seda on proovitud
Vasakule Paremale
Filosoofia konspekt #1 Filosoofia konspekt #2 Filosoofia konspekt #3 Filosoofia konspekt #4 Filosoofia konspekt #5 Filosoofia konspekt #6 Filosoofia konspekt #7 Filosoofia konspekt #8 Filosoofia konspekt #9 Filosoofia konspekt #10 Filosoofia konspekt #11 Filosoofia konspekt #12 Filosoofia konspekt #13 Filosoofia konspekt #14
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-01-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 35 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor AnnaAbi Õppematerjali autor
Konspekt/kokkuvõte filosoofia kursuse arvestuseks. Sisaldab kokkuvõtet 16 filosoofi kohta

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
32
docx

Filosoofia arvestus

1.SOKRATES- vanakreeka 469-399 eKr ■ esimene süstematiseeritud filosoofilise mõtlemise esindaja ■ ei kirjutanud ühtegi teost (Platoni ja Xenophoni vahendusel säilinud) ■ “Ma tean, et ma midagi ei tea” ■ 1)lausel saab olla 2 komponenti, tervikuna saab olla vaid väär (olgugi, et ta ise midagi ei tea, et ta teab) 2)väide on silmakirjalik 3)mida rohkem teadmisi, seda suurem on kokkupuude teadmatusega ■ Sokratese filosoofia peamiseks meetodiks oli dialektika, kasutas 4 elementi 1)iroonia (eironeia) 2)maieutika (õpetamismeetod- õpetaja ei jaga uut teavet, vaid esitab küsimusi, mille vastamine juhib õpilase ihaldatud teadmiseni) 3)määratluse otsimine 4)üldistamine ■ arusaam surmast on ambivalentne(kaksikpidine) a)surm on muutumine eimiskiks b)surm on hinge vabanemine kehast ■ Sokrates mõisteti surma noorsoo hukka-ajamise ja ateismi pärast

Filosoofia
thumbnail
17
doc

LÄÄNE FILOSOOFIA

Phileo = armastan. Sophia = tarkus. Filosoofia algselt tarkusearmastus oligi, kuid nii pole see siiski alati olnud. Ka veel hiljuti oli filosoofia ja kohati on ta praegugi pigem teadmisega kui tarkusega tegelev distsipliin. Filosoofia kujunes vana-kreekas 7.-6. sajandil e.m.a. seoses linnriikide ehk poliste tekkimisega. Mütoloogilne maailmapilt asendus filosoofilisega. Esimesed filosoofid olid Thales, Anaximandros, Anaximenes, Empedokles, Pythagoras, Herakleitos, Parmenides jt. Filosoofia oli algselt osa mütoloogiast. Eristatakse Herakleitose joont ja Parmenidese joont filosoofia ajaloos. Herakleitos tunnistas saamise (tekkimine, muutumine, kadumine) ja olemise (see, mis muutumise kestel samaks jääb) ühtsust ning rõhutas saamise poolt, Parmenides tunnistas ainult olemist. Parmenides pidas tõe kriteeriumiks (loogilist) mõtlemist. Tema õpetust kaitses tema õpilane Zenon oma apooriatega: Achilleus ja kilpkonn, lendav nool, lõigu poolitamine...

Filosoofia
thumbnail
21
doc

Filosoofia eksami kordamisküsimused

Igavik ­ aeg Ruum ­ aeg Juhuslikkus ­ paratamatus (täppisteadus juhuslikkust ei aksepteeri) Võimalikkus ­ tegelikkus Kvaliteet ­ kvantiteet Sisemine ­ välimine Olemine ­ saamine Näivus ­ reaalsus Eesmärk ­ vahend Tarkus ­ kaastunne 2.tunnus : "ultimatiivsed väited". Filosoofia on pigem "ükskõik mille teooria" kui "kõige teooria" (omane täppisteadusele). Filosoofia tekke üheks eelduseks oli mütoloogiast vabanemine. Filosoof püüdles tarkuse (teoreetilise tarkuse ­ mõistmise) poole. Enne 17. saj - filosoofia ja teadus sünonüümid. 17. saj alguses tekkisid teadused (Galileo Galilei teleskoop ehk pikksilm; Newton) ning nüüd küsimus, mis tarkuse poole nüüd filosoofia püüdleb? Asemele tekib uut tüüpi filosoofia. Üldse on 3 liiki küsimusi: 1) Saab vastata kogemuse põhjal 2) Saab vastata deduktiivse arutluse teel (matemaatika, loogika)

Filosoofia
thumbnail
5
docx

FILOSOOFIA 11 KLASS ARVESTUS

Eeldus- arutluse lähtepunkt. Iga arutlus peab lähtuma vähemalt ühest eeldusest ja seetõttu ei saa ta eeldusi tõestada. Eetika- filosoofias käsitlus sellest, milline on õige eluviis: puudutab kõlbelisi ehk moraalseid küsimusi nagu nt mis on halb ja mis on hea. Eksistentsialism- filosoofiline ja kirjanduslik vool Emotiivne- emotsioone väljendav Empirism- õpetus, mille kohaselt peavad teadmised tulema kogemuse kaudu Esteetika- kunsti filosoofia Estetism- millegi vaatlemine seisukohalt, et vaatlusobjekt on eesmärk iseeneses ja mitte vajend millegi muu jaoks Falsifitseeritavus- tõestatav väide Fenomen-vahetu kogemus Humanism- inimkeskme filosoofia Hüpotees- tõestamata teooria, mille keehtivus loodetakse ajajooksul tõestada. Idealism- seisukoht, et tegelikkus koosneb millestki mitte materiaalsest Intuitsioon- vahetu teadmine läbi meelelise kogemuse Kausaalsus- põhjalikkus

Filosoofia
thumbnail
8
doc

Aristoteles ja Sokraates

uute ja paremate vastuste andmisel, kooskõlaliste määratlusteni jõudmisel. Komponentide kasutusviis pole vähemasti Platoni esituses rangelt määratletud ning nende järgnevus ühene, vaid need esinevad kohati paralleelselt ning vajadusel mis tahes järjekorras. Sokraatilist meetodit rakendatakse kõige enam USA ülikoolide õigusteaduskondades, aga ka mõningates psühhoteraapia suundades. Platoni ideeõpetus Platoni filosoofia tuumaks on ideede õpetus. Platoni järgi on olemas kaks maailma: üks on tõelise tegelikkuse, ideede maailm ja teine näiva tegelikkuse, tekkivate ja muutuvate ning kaduvate esemete maailm. Kommentaar: tänapäeva arusaam on vastupidi - reaalseks nimetama näiva tegelikkuse muutuvat maailma. Ideed on jäävad, püsivad, muutumatud, iseeneses olevad ja igavesed. Näiva maailma tajutavad esemed on aga muutlikud, alatises tekkimises, teisenemises ja hävimises. Kogu

Filosoofia
thumbnail
26
docx

Eksamimaterjal - filosoofia

Metafüüsika ja tema põhiprobleemid Metafüüsikaks nimetatakse filosoofia haru, mis tegeleb reaalsuse ja olemise enese põhimõttelise olemuse ning alusmõistete uurimisega. Kui füüsika uurib reaalsust vaatluste, mõõtmiste ja katsete abil, siis metafüüsika on katse ületada füüsika piirid ning jõuda oletuste, mõtiskluste ja loogiliste järelduste kaudu mittemõõdetava reaalsuseni ning ajatute, muutumatute ja üldkehtivate seaduspäradeni. Metafüüsikaks nimetatakse ka füüsikalise reaalsuse ja teadusliku maailmapildi raamest

Filosoofia
thumbnail
35
doc

Mõtte mõttest

tulenevad konteksti tundmisest, mitte aga väidetest enesest. David Hume (1711-1776): Kui John on Georgile 10 naela kartuleid tarninud, 1 nael 2 senti, siis nendest kahest tõest ei järeldu veel kuidagi, et Georg peaks John'ile ka midagi maksma. FILOSOOFIA neljas interpretatsioonis TEADUSELE TOETUV: Tugineb teadusliku uurimise tulemustele. Iga teadus algab filosoofiana ja lõpeb oskusena. Teadus on analüütiline kirjeldamine, filosoofia sünteetiline tõlgitsemine. RELIGIOONILE TOETUV: Tugineb religioossetele ja moraalsetele veendumustele ja arusaamadele. Filosoofia uurib mõistusetõdesid (mitte ilmutustõdesid), ta on teadlik järelemõtlemine inimmõistusega haaratava üle. Ennast ja maailma mõistes mõistab inimene sügavamalt oma usku, avastab vajalikke tugipunkte eluks ja toimimiseks. ANALÜÜTILINE: Püüdleb tõe kindlale teadmisele, kasutades filosoofilist loogikat. (Nt keelefilosoofid)

Euroopa tsivilisatsiooni ajalugu
thumbnail
15
docx

Filosoofia eksami konspekt 2011

täiuslik, ei saa seal valitseda juhuslikkus ega korrapäratus. Ideed on omavahel kindlas hierarhilises suhtes. Kõrgemaid ideid nimetab Platon sooks: genos ja madalamaid liigiks: eidos. Ideedepüramiid tipneb ühe ideega, mis sisaldab kõiki teisi. Selleks on hüvesuse idee (agathon). See on omakorda transtsendentne teiste ideede suhtes. Siit tuleneb, et põhimõtteliselt on maailm hüveline. Maailm on agathonist teleoloogilises sõltuvuses. Kuigi see sõltuvus vahendatud. Platoni filosoofia tähtsaim osa oli ideeõpetus. Platoni järgi ei ole olemas reaalset mitte eset, vaid selle kehatu olemus ehk idee (eidos). Idee on nagu eesmärk mille poole kõik eksisteeriv püüdleb. Kui asjad tekivad ja hävivad, siis ideed on igavesed. Erinevalt asjadest ei saa ideesid silmaga näha ega katsuda. Neid võib tabada üksnes mõistusega. Kõige tähtsam on Platoni meelest headuse idee. Kes seda suudab mõista, mõistab kõike

Filosoofia




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun