Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Eksamikonspekt II osa (6)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis põhjustel võib inimene vaimse võimekuse testis saada halvema tulemuse kui tal tegelikult oleks ?
  • Kuidas on olulised F.Galton ja J.Cattell ning A.Binet ?
  • Kus isiksus ajus ?
  • Millised on võimalused tulemaks toime mõtlemisel ilmnevate tõketega/probleemidega ?
  • Kummaline heli... kordub see uuesti ?
 
Säutsu twitteris
Teine eksam: teemad:
  • Loengud: kliiniline psühholoogia; vaimsed võimed; isiksuse psühholoogia
  • Iseseisvalt õpitud: sotsiaalpsühholoogia; mõtlemine; tähelepanu

5. Vaimsed võimed
  • IQ ja mõõtmine, ajalugu
  • olulisemad testid
  • IQ vs EQ
  • pärilikkuse osakaal, gruppidevaheliste erinevuste probleem
  • Gardneri teooria paljudest intelligentsustest, Sternbergi praktiline intelligentsus ja triarhiline teooria

INTELLIGENTSUS

…võime asjadest aru saada, arutleda, lahendada probleeme, planeerida , näha toimuva mõtet ja taibata sündmuste põhjuslikke seoseid (J. Allik )
Inimeste käitumiserinevused tulenevad peamiselt kahest tegurist – individuaalsusest ja intelligentsusest.
Vaimsed võimed:
  • Üksikvõimed – ei saa jaotada osadeks (taju kiirus, lühimälu maht)
  • Erivõimed – andekus konkreetsel alal (ruumiline taju)
  • Üldvõimed – võimete kogumid

Intelligentsuse teooriad

Antud teemaga seostub mitmeid teooriaid, mis on kõik mõnevõrra erinevad ning teineteist täiendavad. Ühest teooriat, mille kohta kõik ütleksid, et see on see kõige õigem ja katab kõik vaimse võimekuse aspektid, praegu veel ei ole. Kuid need olulisimad on:
1) Charles E. Spearman (1863-1945)
  • üldine vaimne võimekus (general intelligence e. g-faktor) – on sünnipärane ehk kaasasündinud, püsib konstantsena läbi kogu elu ning avaldub kõigis vaimse võimekuse testides/ülesannetes

2) Raimond Cattell (1905-1998)

  • muutlik ehk fluiidne intelligentsus (fluid intelligence) - üldine vaimne potentsiaal, mille avaldumine on seotud närvisüsteemi arenguga; väljendab võimet arutleda ja infot kasutada, tajuda suhteid, tulla toime võõraste olukordadega, koguda uusi teadmisi. Haripunkt 20. eluaasta paiku, hiljem mõningane langus.
  • kristalliseerunud intelligentsuseks (crystallized intelligence) – areneb koostoimes keskkonnaga; omandatud oskused ja teadmised, nende rakendamine spetsiifilistest asjades. Kasvab kogu elu jooksul kui inimene on terve ja aktiivne

3) Howard Gardner (snd 1943) mitmese intelligentsuse teooria
6 võrdse osatähtsusega intellektuaalset võimet:
1. Keelealane ehk lingvistiline intelligentsus.
2. Loogilis-matemaatiline intelligentsus – abstraktsete probleemide ning matemaatika ja loogikaülesannete lahendamisel.
3. Ruumialane intelligentsus.
4. Kehalis - kinesteetiline intelligentsus- keha tunnetamine ja tajumine , keha kasutamine.
5. Muusikaline intelligentsus. Hõlmab loomist, mängimist ja ka kuulamist.
6. Personaalne intelligentsus jaguneb kaheks.
  • Interpersonaalne (isikutevaheline)- teiste inimeste tajumine ja mõistmine. Oskus suhelda.
    b. Intrapersonaalne (isikusisene) – enda võimete ja seesmiste seisundite, tunnete ja käitumise põhjuste tajumine.
    Vaimsete võimete mõõtmine ja testimine
    J.Allik jt, Psühholoogia gümnaasiumile, lk 205-211, 220-221
    • Mis põhjustel võib inimene vaimse võimekuse testis saada halvema tulemuse kui tal tegelikult oleks?
    • Kuidas on olulised F. Galton ja J.Cattell ning A.Binet?

    Vaimse võimekuse testid jagunevad:
    • Üldise vaimse võimekuse testid- üldise analüüsioskuse, loogilise mõtlemise, arusaamise hindamine
    • Spetsiifilise vaimse võimekuse testid- kitsas võimekus (reakts kiirus, meh. võimekus), spetsiifilise oskuse õppimise kiirus
    • Teadmiste, sooritustestid- mõõta konkreetseid oskusi, teadmisi

    Soovitusi testi täitmiseks:
    • Lugeda täpselt iga ülesande sõnastust
    • Arvestada oma aega
    • Täita vastustelehed korralikult

    Testimise eetilised küsimused
    • Teste tuleb kasutada õigesti ja peab arvestama et tulemused ei ole alati korrektsed.
    • Testi põhjal ei saa teha mingeid sügavamaid järeldusi, selleks tuleb inimese kohta palju rohkem informatsiooni koguda.

    • Testi võivad läbi viia vaid need, kes on selleks vastava väljaõppe saanud. Samuti võivad tulemusi näha vaid need, kes teavad kuidas skoore lugeda.
    • Inimesel on õigus teada saada oma testi punkte, aga mitte vastuseid.

    Intelligentsuskvoot – IQ

    J.Allik jt, Psühholoogia gümnaasiumile, lk 209-212
    Binet-Simoni test
    • Vaimne vanus ja kronoloogiline vanus; objektiivsus
    • Testi palju uuendatud, mitmekülgne, kasutati kuni 1960ndateni; praegu populaarne Stanford -Binet’ skaala
    • William Stern (1871-1938) ja IQ
    võimaldab võrrelda vanusegrupiti; võtab arvesse indiviidi vaimset ja kronoloogilist vanust .
    Vaimne vanus (vastava testi punktid)
    IQ = -------------------------------------------------- x 100
    Kronoloogiline vanus ( eluaastad )
    • Kui vaimne vanus vastab kronoloogilisele vanusele – IQ väärtuseks 100.
    • Keskmised 90-109
    • Väga kõrge üle 130. Ehk vaimne vanus on kõrgem kronoloogilisest vanusest .
    Flynni efekt Keskmine IQ on generatsioonide käigus järjest tõusnud (u. 15 p)
    Võimalikud põhjused:
    Kooliharidus parem
    •Parem toitumus
    •Vähem haigusi lapsepõlves
    •Vanemad tegelevad oma lastega rohkem
    Enamlevinud testid
    D. Wechsler (1896-1981)
    Wechsler Adult Intelligence Scale
    • Lastele (WISC) ja täiskasvanutele (WAIS, 1955); peetakse parimateks; Eestis olemas

    • 11 alaskaalat, järjest keerulisemaks muutuvad; eesm määratleda tase, kust inimene ei suuda edasi vigadeta lahendada

    Raveni progressiivsed maatriksid, 1938
    J.C. Raven
    • Mittesõnaline, järjest keerulisemad ülesanded (kokku 60); ei nõua mingeid eelteadmisi.
    • Vastaja õpib testi tehes-raskemate ülesannete lahendamiseks peab olema aru saanud kergemate loogikast
    • Mõõdetakse järelduste tegemise oskust, analüüsivõimet
    • Eraldi lastele ja täiskasvanutele

    Eestis laste testimiseks olemas veel Kaufman-ABC ( Assessment Battery for Children )
    Emotsionaalne intelligentsus
    • Edukus sõltub rohkem just sellest, Daniel Goleman
    • EQ osad:
    Võime enda ja teiste emotsioone ära tunda
    Võime enda emotsioone reguleerida
    Võime emotsioone mõtlemisse ja otsustamisse kaasata
    Võime luua ja hoida suhteid
    • kordusuuringud enamasti ei kinnita teooriat
    • Osa EQ on tuntud isiksuseomadustena: nt hallata oma emotsioone = emotsionaalne stabiilsus/neurootilisus
    • Osa on seotud üldise intelligentsusega : emots äratundmiseks vaja samu vaimseid operatsioone
    • Enamike teadlaste arvates vanad asjad uue kõlava nime all koos, mitte ei ole tegemist omaette väärtusega


    6. Isiksuse psühholoogia
    • mis on isiksus
    • kuidas omadusi liigitatakse
    • kultuur vs pärilikkus
    • analüütiline, humanistlik teooria, joone-teooria, sotsiaal- kognitiivne
    isiksuse mõõtmine

    ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA

    Isiksuse mõistet kasutatakse kolmel viisil:
    1.Omadused, mis inimesi eristavad.
    2.Omadused, mis seletavad ära inimpsüühika stabiilsuse, mistõttu inimesed käituvad erinevates olukordades ja erinevatel aegadel küllaltki sarnaselt.
    3.Nende iseloomulike ja püsivate joonte kandja on isiksus. Isiksus on inimene, kellele on omased teadvus, eneseteadvus , püsiv suundus ja võime oma käitumist teadlikult reguleerida.
    Isiksus on kõigi inimest iseloomustavate ja eristavate
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Eksamikonspekt II osa #1 Eksamikonspekt II osa #2 Eksamikonspekt II osa #3 Eksamikonspekt II osa #4 Eksamikonspekt II osa #5 Eksamikonspekt II osa #6 Eksamikonspekt II osa #7 Eksamikonspekt II osa #8 Eksamikonspekt II osa #9 Eksamikonspekt II osa #10 Eksamikonspekt II osa #11 Eksamikonspekt II osa #12 Eksamikonspekt II osa #13 Eksamikonspekt II osa #14 Eksamikonspekt II osa #15 Eksamikonspekt II osa #16 Eksamikonspekt II osa #17 Eksamikonspekt II osa #18 Eksamikonspekt II osa #19 Eksamikonspekt II osa #20 Eksamikonspekt II osa #21
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 21 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2008-12-26 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 313 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 6 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor katsyounow Õppematerjali autor

    Lisainfo

    Kaidi Kiisi eksami II osa kokkuvõtlik konspekt
    psühholoogia

    Mõisted


    Meedia

    Kommentaarid (6)

    Made5 profiilipilt
    Made5: See on väga ülevaatlik
    14:42 27-12-2011
    enelin06 profiilipilt
    enelin l: väga hea materjal

    19:39 24-11-2012
    kerdni profiilipilt
    kerdni: Väga hea materjal
    17:09 11-05-2011


    Sarnased materjalid

    88
    doc
    Liigutustegevuse tunnetuslikud ja käitumuslikud alused
    107
    docx
    Õigusdeaduskonna sissejuhatus psühholoogiasse
    36
    docx
    Psühholoogia konspekt
    74
    docx
    Psühholoogia konspekt
    178
    docx
    ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA
    106
    pdf
    PSÜHHOLOOGIA ALUSED
    128
    docx
    Ülevaade psühholoogiast eksamiks valmistumine-Õppejõud-Kristjan Kask
    34
    rtf
    ISIKSUSE- ja SOTSIAALPSÜHHOLOOGIA



    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun