Loovus Loovus ehk kreatiivsus Loovus on isiksuse omaduste kogum, mis annab eeldused mistahes inimtegevuse valdkonnas probleeme uut viisi lahendada ja algupäraseid tulemusi saada Loovus selliste uudsete ideede tootmine, mis on asjakohased ja tõhusad või selliste uudsete ideede, toodete, seadmete või kunstiteoste loomine, mis meie elu edendavad Loomine kui tegevus loomisfaasis toimivad kognitiivsed protsessid, ka loov mõtlemine Looming kui loomeprotsessi tulemus uudne idee, toode, kunstiteos Hans J. Eysenck Loovus kui iseloomujoon Loovus kui saavutus "Miks on palju neid, kes on potentsiaalselt loovad, ja nii vähe neid, kes tegelikult pakuvad oma mõtlemise ja tegevuse tulemusena välja midagi uut?" Loovus kui saavutus on paljude faktorite korrutis Isikuomadused Eneseusaldus ja avatus julge, teiste arvamus ei loe Sallivus peab lugu ka teiste arvamusest Kujutlusvõime unistamine Uudishimu huvi maailma...
, . 1915 . . .. , .. , . . 1915 . , , , . : , , , , , . 1916 «» 1921 « ». . , 1922 . . 1923 , «». -- , . . « », : « 036», « ». ( 1924 ), , .. -- -- 1925 . : « », « », « » « ». « ».
TALLINNA ÜLIKOOL Psühholoogia Instituut LOOVUS Referaat Tallinn 2011 SISUKORD: Loovus SISSEJUHATUS Üha kiiremini muutuvas ja informatsioonist üleküllastunud maailmas on vaja leida aina tõhusamaid ja originaalsemaid lahendusi, et elus hakkama saada. Vaarisade kombel arutust rassimisest, lihtsalt sellepärast, et tööd teha, hakkab väheks jääma. Vaja on uusi võtteid ja originaalsemat lähenemist, uut hingamist ning vanade iganenud mõttemallide kõrvale heitmist. Tuleb mõelda raamidest välja poole. Selleks on vaja loovust. Järgnevalt vaatlemegi
Kas see ka alati nii on, seda me ei tea. Võimalik, et inimesed pole endas seda loovat poolt veel avastanud, kuna nad pole kunagi kunstiga eriti tegelenud. Võib-olla jääbki see avastamata. Kõik saab ju alguse lapsepõlvest. Kodust ja ka lasteaiast. Mida aga peaks lasteaiad tegema, et nende võsukestest kasvaksid loovad inimesed? Esiteks arvan ma, et lasteaias peaks olema piisavalt kunstilisi tegevusi. Nendes saavad lapsed oma loovust kasutada. Samuti areneb loovus kunstilise ttegevuse käigus. Paar korda nädalas on minu arvates piisav. Nii praegu lasteaedades ka on. Liiga palju pole aga ka mõistlik, kuna siis muutuks see võib-olla lastele tüütavaks ja vastumeelseks. Teiseks, kunagi ei tohiks lapsele öelda, et see, kuidas tema mingit asja joonistab või maalib, on vale. See piiraks last. Ma arvan, et kunstis ei ole midagi kunagi vale ja mida erilisem on lapse töö, seda loovam laps on. Kui lasteaiaõpetaja ütleb lapsele, et ta teeks
1. Iseloomusta loovus profiili Loovus ideede, info ja elementide kombineerimine / ühendamine eelnevast erineval moel, mille tulemusena luuakse midagi uut, pakutakse uus võimalus, idee. 4 loovusprofiili: Kujutle, Inkubeeri, Investeeri, Paranda · Ideed ehk kujutlused radikaalselt uudsed tooted, teenused ja turud Walt Disney · Investeeringud lühiajaliste eesmärkide saavutamiseks tugev töö, head partnerid, fokusseeritud initsiatiiv - IBM · Inkubatsioon ehk pikaajaline väljaarendamine ühtsustunde arendamine jagatud väärtuste ja üksteiselt õppimise kaudu AA · Ilmutamine ja parandamine süsteemid, standardid, struktuurid ja protseduurid McDonalds 2. Kuidas samu profiile defineerida erinevate firmade abil Loovus äris · Oskus kombineerida olemasolevaid vahendeid uute sihtide saavutamiseks Näide trükipress sai alguse viinamarjapressist · Suhtumine leida teistsugune kombinatsioon. Näide: juust puuviljadega, juust moosiga; JO...
Loovus ja innovatsioon Anett Linno 23.09 Lühidalt minust • Avastaja • Organiseerija • Tegutseja • Pidev arendaja ja parendaja • Võimaluste otsija • Elurõõmus • Uusi seiklusi otsiv • Ema, abikaasa, kassi omanik... Tänase tunni ülesehitus • Räägime loovusest • Räägime innovatsioonist • Kaardistame probleemid • Defineerime oma isiklikud ärivõimalused • Leiame lahendusi Mis on loovus? Loovus on võime mõelda ja näha sündmusi ja olukordi teisest vaatenurgast ning tajuda ja näha seoseid, mida teised ei taju. • Kas loovus on isiksuseomadus? • Kas loovus on tegevus või tulemus? Mis on loovus? Loovust rakendatakse kahel juhul: esiteks siis, kui tehakse midagi rahulolust, mis on loominguline protsess ja tulemuseks on mingi looming. Mis on loovus? Teisel juhul ollakse loovad rahulolematusest ehk inimene tajub kusagil probleemi või olukorda, mida on
LOOV JUHTIMINE Kõige edukamad organisatsioonid on mõistnud, et loovus on töötajate sünnipärane võime ning muutnud oma kultuuri nii, et seda varjatud aaret vabastada. Inimesed, kes on avatud, rõõmsad ja heas tujus, saavutavad reeglina paremaid töötulemusi. Luuakse meeldiv ja sõbralik töökoht ning kõik töötajad on õnnelikumad ja lojaalsemad. Tuleb võtta korraks aeg maha ja mõelda ettevõttele, kus töötatakse. Loovus on üks muutuse vorme. Sedasi paistavad loovad inimesed teiste seast silma ja paistavad ka nende loovusest tulenevad muutused. On olemas kahet sorti inimesi, kes mõistavad ka loovust ja loovat juhti erinevalt. On teoreetikud ja praktikud. Teoreetikud ütlevad, et loomevõime on olemas igal inimesel. Igaüks võib olla loov mingil alal, mis on talle tähtis ja huvitav ning pakub pakub talle arengu- ja proovimisrõõmu. Loovus on võime näha toimuvas ja ümbritsevas uusi seoseid ja võimalusi,
Haridus ja loovus kui tänapäeva olulisemad majandusressursid Mina elan Eestis. Ma arvan, et enamus Eurooplasest teab meie isamaast seda, et see on suht väike. Eesti pindala on 43 432km2 (võrdleme Venemaaga 17 098 246). Miks ma seda ütlen? Vastus on loogiline: mida suurem riik, seda rohkem maaressurssem ja kuna Eesti pole suur tuleb meile leida mingit teist ressurssi selleks, et meie majandus saaks kuidagi arendada. Õnneks Eesti haridus on väga kõrgel tasemel, eriti keskharidus. Oma kogemusest saan öelda, et matemaatikat meie koolilapsed õppivad palju tõsisem, kui näiteks Inglismaal (kus paiguvad maailma kuulsamad ülikoolid). Keelte kohta saan öelda, et eestlastel on lapsepõlvest vajadus teisi keeli õppima (kuid see vajadus hoopis ehitab meile eelist), sest et eesti keelset infot on palju vähem, kui näiteks inglise keeles või saksa keeles (info all ma mõtlen ka erinevaid filme, muusikat, ajakirju ja õppematerjale). Kõik nimetatud punkti...
Loovad inimesed edukas riik Inimesed moodustavad rahva, rahvas moodustab riigi. Mida loovamad on inimesed, seda edukam on riik. Miks? Sest inimese loomingulisus võib riigile mitmeti kasu tuua. Seda nii riigi finantsilist olukorda parandades ja seeläbi inimeste heaolu tõstes kui ka loodusressursside kokkuhoidu võimaldades ning loodust säästes, meie elukeskkonda parandada võimaldades. Antud loetelu võiks veelgi jätkata. Loomingulisus on riigi juhtimisega tihedalt seotud. Inimesed, kes meie riigi eesotsas on, lihtsalt peavad olema leidlikud, see on paratamatus. Nad peavad välja mõtlema uusi ja säästlikumaid majanduse edendamiseks vajalikke nippe. Teadlased, õpetajad, firmade omanikud ja väga paljud teised inimesed pürgivad päevast päeva selle poole, et leida innovaatilisi võtteid oma töö tulemuslikumaks muutmiseks. Näiteks õpetajad üritavad saavutada loomingulisusega seda, et õpetatav aine oleks õp...
ideevälgatus, siis täiskasvanuna tunnen, kuidas ka endal tuleb vaeva näha, et "vaim" peale tuleks. Loomuliku loovuse kadumine näib toimuvat eelkooli- ja koolieas, kus õpetatakse lapsi reegleid järgima ning õigel ajal õigesti vastama. Kaob oskus igavust peletada ja ise midagi välja mõelda. Läbi lapse loovuse arendamise saame luua eeldusi õppimiseks ja võimeks valida väärtusi. Eeldused, mis arenevad vaid lapseajus (koolieelses eas), kuid kannavad inimest kogu elu. Seega on loovus arengu eeldus. Loovus ja loovmäng nõuab aega ja pingutust. Õpetaja/lapsevanema poolt välja mõeldud, televisiooni või interneti poolt pakutud mängud/lõbustused ei nõua lapse ajult tööd. Täiskasvanute poolt organiseeritud laste aeg ja energia ei anna lapsele võimalusi õppida kasutama omaenese initsiatiivi. Laps vajab vaikust ja igavust, et üldse saaks sündida oma mõte, idee. See võimalus võetakse lapselt ära pideva kiirustamise ja tulemustele orienteeritusega.
Kas haridus ja loovus on tänapäeval olulisimad majandusressursid? Tänapäeval on väga tähtsal kohal haridus, kuid kohati tähtsustatakse haridust üle, Eesti kooli süsteemis on loovus jäetud üsna unarusse ning noored peavad ise leidma mingi väljundi kuidas olla loov. Töökohad antakse tänapäeval pigem nendele kellel on haridus, eriti on näha seda IT vallas, inimesed kes lõpetavad kutsekoolid, aga ei oska arvutitega tegelikkuses midagi peale hakkata saavad igalepoole tööle kuid need inimesed, kes on eluaeg arvuteid parandanud ja kodeerinud ja kõike muud võimalikku, neid ei võeta, sest sellel paberil on suurem tähtsus. Võibolla ei
1. Peeglitest eneseteadvuse määramiseks. 2. Miks loovus hea on? - Aitab paremini toime tulla, eriti uute probleemide lahendamisega. Aitab iseendaga rahul olla, kõige väiksemgi loominguline saavutus tõstab enesehinnangut. 3. Loovuse põhikomponendid- Probleemitundlikus, võime tajuda probleeme. Mõtlemise voolavus. Mõtlemise ja käitumise paindlikkus. Originaalsus. Ideede esitamise ja elluviimise võime. 4. Flegmaatik süveneb, ei kiirusta, sangviinik optimistlik, ei süvene, meeldib kõigile,
laatadel teevad loovad tädid koguaeg pitsist linikuid ja lappe mida keegi ei osta,kui nad nende väikeste lappide asemel hoopis pitskleidi teeksid, oleks olemas inimesi ,kes seda ostaksid kuna see on erinev ja väljapaistev ning muudab midagi. See tähendab,et olla produktiivne peab ajaga kaasas käima.See mida osteti paar aastat tagasi on juba vanaks jäänud ja tahetakse midagi innovatiivset. Produktiivselt on loov inimene,kes on innovatiivne,käib ajaga kaasas ning muudab midagi. Loovus võib olla riigile kasulik,kahjulik kui ka täiesti mõjutamatu.Mina pooldan mõtet,et eraisik ei saa oma loovusega riiki mõjutada,kuid keegi kes on parlamendis saab.Üksikisik loovalt saab ainult endale loovusega kasulik olla ja sellega endale raha teenida. Kuid kui keegi Riigikogus on uuenduslike mõtetega ja teised nõustuvad selle ideega võidakse see läbi viia ja midagi muudetakse kas ,siis hea või halva poole.Ning Riigikogus on vaja kasäilitada reegleid ning ei saa kõike ümber muuta
LOOVUSTEHNIKATE MEETODID Loovustehnikad on hea võimalus suurema rühma või grupi mõttelend käivitada. Selleks kasutatakse mitmeid erinevaid võtteid ja tegevusi ,mis sobivad konkreetse tulemuse saavutamiseks. 1. ,,Superkangelaste meetod" Tuleb probleem määratleda Kirjuta 20-50 superkangelast, kellest lugu pead. Mõtle iga superkangelase lõikes- kuidas tema seda probleemi lahendaks? Kõik pähe tulevad lahendused pane kirja ning leia neist parimad. Leia moodused, kuidas saaksid neid kõige põnevamaid mõtte käike enda olukorras kasutada. 2. ,,Sunnitud seosed" Probleemi määratlemine Genereeri erinevaid märksõnasid, mis selle probleemiga seonduvad. Hakka erinevaid märksõnu omavahel kokku asetama, mõeldes, kuidas nende kombineerimine võimaldaks probleemi lahendada. Leida parimad ideed ja luua tegevuskava nende elluviimiseks. 3. ,,Tagurpidi mõtterünnak" Probleemi määratlemine Genereeri palj...
ääreosale, kustutab palju ega julge end väljendada) julgustamisks saab kunstitunnis talle anda suuremas formaadis paber, ise valada paar laiku, mida õpilane papitüki v suure pintsliga ühendab, värve segab ja lõpuks saab kogu klassiga mõistatada, mis kujundid pildile tekkinud. Annab lapsele eneseusku, arendab fantaasiat tervel klassil, aga samas saab muidu tagasihoidlik laps tunnustust ja tähelepanu, tema loovus on avardunud. 3) Kolleeg-pedagoog on ironiseerimas keeleõppe tunni vormilise muutmise suhtes: "Kas ma pean siis lapsi nagu Alzheimerihaigeid objektide juurde viima ja nimesid nimetama?". Nimelt peavad ju õppeained omavahel lõimuma, õuesõpet soovitatakse kõigile. Selline iroonia vihjab ebakindlusele, samas ka loomingulisuse algele. Soovitan kohe naerdes ka joonistuspaber kaasa võtta ja pilt juurde teha.
Selle kaudu on võimalik näha inimeseks olemise kogemuse mitmekülgseid dimensioone. Kogemustest aru saamine, nende lahti seletamine ja erinevate seoste leidmine on üks kunstiteraapia ülesandeid. Viimane kunsti eeldus on see, et ta omab terapeutilist või tervendavad potentsiaali. Ühelt poolt on kunsti tegemisel tugev positiivne mõju, kuid ei saa eitada ka desktruktiivset mõju, mis võib avalduda valel kunsti kasutamise viisil. Loovus Kunstiteraapiat nimetatakse sageli ka loovkunstiteraapiaks. Niisiis on loovus üks olulisematest mõistetest psühhoteraapias ja kunstiteraapiates. Kuid see pole alati olnud nii. Näiteks varasem psühhoteraapia alane kirjandus, alates Freudist pidas loovust hoopiski üheks neuroosi vormiks või sundmõtteks, mis kompenseerib isiksuse lahendamata sisemisi konflikte. See on justkui midagi unistamise ja fantaasia piirimail olevat, mis varjab frustratsiooni, rahuldamata soove ja kurbust
J.L Moreno otsustas anda naisele vulgaarsed ja vägivaldsed rollid. Ja muutus ei jäänud tulemata koduses elus saavutas näitlejanna tasakaalu ning temast sai kõigiti meeldiv kaaslane. Sellest kogemusest järeldas J.L. Moreno, et inimestes elavad rollid, mis pole leidnud väljendust ning et inimestele tuleb anda võimalus need osad kuidagi välja elada, välja mängida. Tema autobiograafia kirjeldab oma positsiooni "kolme astmeliselt" 1. Spontaansus ja loovus on liikumapanev jõud inimeste arengule, kaugemale ja sõltumatu libiido ja sotsiaalmajanduslik motiivi [mis] on sageli põimunud spontaansuse ja loovusega, kuid [käesolev ettepanek] ei eita, et spontaansus ja loovus on vaid funktsiooni ja tuletise libiido või sotsiaalmajanduslik motiiv. 2. Armastus ja vastastikune jagamine on võimas, asendamatu tööpõhimõtte gruppide protsessised. Seetõttu
õndsuses). Maja seina samastan riigiga, mis kõike tekkinut koos hoiab. Katuseks nimetan usku, mis ongi toonud meid siia. Aga maja ei saa ehitada, kui ideed ei ole. Ideed sünnivad meie loovas pooles. Nii ei saa ilma loovuseta ehitada ka taskulampi, majandussuhteid, autot, selliseid pükse, nagu Te kannate, muusikat või mida iganes, mis meid maailmas ümbritseb või millega kokku puutume. Riigi ülesehitamine on kunst. Kunst vajab loovaid inimesi. Loovus on kõige alus. Maalikunstnikud maalivad vahel ühte pilti aastakümneid, aeg-ajalt täiendades seda. Isegi väike pintslitõmme õigesse kohta võib teha maaliga tõelist imet see võib muutuda suurepäraseks meistriteoseks. Samamoodi on riigiga. On vaid vaja üles leida õige koht, kuhu uus idee paigutada, et teha üldpilti paremaks, kui see praegu on. Selleks, et riik areneks, on vaja uuendusmeelsust. Muusika poleks jõudnud sellisesse
2. Juhtimise kui protsessi mõiste Juhtimine on inimeste tegevuse ja käitumise sihipärane suunamine, et saavutada organisatsiooni eesmärgid ja rahuldada tema liikmete vajadused. 3. Organisatsiooni edukuse eeldused Igal organisatsioonil on vähemalt neli põhilist koostisosa: inimesed, tegevused, siseehitus ning ainelised ja rahalised varad. Organisatsioon peab olema suunatud pidevale arengule, märksõnadeks loovus, uuendused, muudatused. Organisatsioon peab jälgima ja arvestama väliskeskkonda, tegemaks muudatusi ja uuendusi. 4. Juhtimise funktsioonide definitsioonid (kavandamine, organiseerimine, eestvedamine, kontrollimine, otsustamine, delegeerimine, koordineerimine mehitamine/personalijuhtimine, suhtlemine) Kavandamine (plaanimine) org.-ni ja tema liikmete eesmärkide ning nende saavutamise teede ja abinõude kindlaksmääramine
Õpetajateks olid meistrid, kes kasvatasid oma õpilasi visalt, see oli noorte endi soov õppida. Eelkõige võttis meister õpilase selleks, et temast hea käsitööline teha. Meister tegeles oma õpilasega individuaalselt, õppides tundma ta karakterit. Selline õpetamissüsteem on ühiskonnale minu arvates sobilik. Ilma karakterita õpetajad, kes on kinni vaid reeglites, õppesüsteemis, ei jätkaks oma tööd vabatahtlikult. Õpetajal peab olema vastav loovus ning tahe õpilastele midagi selgeks teha ning neid parendada. Õpetajad, kellel aga on olemas karakter, keda on huvitav kuulata ja kes on tulvil emotsioone, jätkaksid oma rolli. Head õpetajad oleksid meistrite eest, jagaksid kogemusi oma õpilastele ning aitaksid neil tulevikus elus toime tulla. Samuti hakkaksid andma vabatahtlikele nt koolitusi. Kui kool laiali saadetaks, hakkaks toimima samasugune süsteem, nagu oli see Keskajal.
Keskea arenguülesanded - Majandusliku toimetuleku saavutamine ja säilitamine, karjääriredeli tippu jõudmine Oluline märksõna antud eas on kriitilisus, millega vaadatakse üle kõik oma senised saavutused, seatakse uued eesmärgid. Kui keskealise mehe töö rahuldab teda, siis selles perioodis on võimalik jõuda karjääriredeli tippu. - Vaba aja harrastuste arendamine, loovus Kuna keskeas on karjäär püsiv ning lapsed on kodust lahkunud, leidub mehel rohkem vaba aega ning energiat, et tegeleda hobidega. Keskiga on paras aeg loominguliseks tegevuseks ning loovuseks ehk valmisolekuks hüljata vanad tegutsemisviisid ja anda koht uutele. - Murdeealiste laste toetamine arengus vastutustundlikuks ja õnnelikuks täiskasvanuks Keskeas saavad lapsed täisealisteks ning lahkuvad vanemate kodust, mis mõjutavab väga tugevasti perekonna elu – perekonna tähtsus väheneb
Paikneb aja taju Ruumi taju- kujundi ja vormi mälu Sõna mälu , kõne ja kiri (verbaalne asi) Nägude ära tundmine ja kujundline mõtlemine Nimed jäävad meelde, aga näod lähevad Sa oskad kirjeldad, aga teha ei oska sassi (vasaku ajupoolkera häire) Analüüs ja arvutamine, loogiline mõtlemine Loovus kirjanduses ja sõnalistes asjades Kujutava kunsti loovus (käsitöö, maal jne) Aisting ja taju · Taju on aistingute summa · Väline ärritaja (nõel) Mõjutab reptseptoreid (nahas) Liigub mööda närvikiude Liigub aju vastavasse keskusesse (naha tundlikkuse keskus) Analüüs ning tekib valuaisting Liigub tagasi reptseptorisse tagasi Tekib refleks · Taju- aistingute summa · Piiratud taju o Osad aistingute tajud on välja lülitatud
1. Mida nimetatakse loovuseks? Loovus on isiksuse omaduste kogum, mis annab eeldused mistahes inimtegevuse valdkonnas probleeme uut viisi lahendada ja algupäraseid tulemusi saada (McLeod & Cropley, 1989). Loovus on alati seotud õppimisega. Loovus on teadmiste, kujutlusvõime ja arengu tulemus. Loovus on protsess, mille kaudu jõuavad indiviidid ja grupid ideede ja tulemusteni, mis on uued ja väärtuslikud nende loojatele ning väärtustatud laiema grupi või ühiskonna poolt (F. Xu , T.Rickards, 2007). – Idee on uus – ja kasulik Loovus – on võime genereerida ideid, mis on üheaegselt uudsed ja kasulikud. Loovus on suunatud uudse kujutluse rakendatavusele - probleemide lahendamine uuel viisil.
Isikliku SWOT TUGEVUSE NÕRKUSDED 1. Loovus 1. Tagasihoidlikkus 2. Kohusetunne 2. Aus 3. Rahu 3. Uudishimulikkus 4. Keelte oskus 4. Kannatlikkus 5. Tõhus 5. Usaldus 6. Täpsus 6. Vaoshoitus 7. Keskendumisvõime 7. Loogiline mõtlemine 8. Mõiste 8. Arukus 9. Sihikindlus VÕIMALUSED OHUD 1. Sporti tegemine 1. Laiskus 2
......................................................................................... 4 LOOVUSE ARENDAMINE ORGANISATSIOONIS................................................................. 5 LOOVUSE SÄILITAMINE ORGANISATSIOONIS................................................................... 7 Selleks, et olla edukas, peab loov organisatsioon lisaks loovate inimeste palkamisele ja nende juhtimisele püüdma vabastada loovust ka olemasolevast tööjõust. Et see loovus säiliks ja ei tekiks tüütut rutiini, mis seda pärsiks, on vaja organisatsioonis tähelepanu pöörata järgmistele märksõnade olemasolule: mäng, eesmärk, tähelepanu, inspiratsioon, teadlikkus................................................................................................................................ 7 Mäng. Selleks, et toota uusi teadmisi ja tegevusi, tuleb lasta uutel ideedel moodustuda ja ühineda
Mälu protsessid on meeldejätmine, meelespidamine ja meeldetuletamine. Meelespidamine ehk säilitamine on aktiivne infotöötlusprotsess. Meeldetuletamine ehk reprodutseerimine tähendab talletatud informatsiooni uuesti esiletoomist, ning võib toimuda äratundmise, meenumise või meenutamise kaudu. Meeldejätmine on informatsiooni omandamine, meeldejätmine jaguneb tahtlikuks ja tahtmatuks. Sensoorsesse mällu salvestatakse automaatselt meeleelundite kaudu tulev informatsioon, mis vähem kui 1 sekundi jooksul sorteeritakse ja kodeeritakse lühiajalise salvestuse jaoks. Unustamine toimub info kustumise tõttu. Primaarses ehk lühiajalises mälus toimub sõnaliselt kodeeritud materjali ajutine salvestamine ajalises järjestuses. Unustamine toimub uue info tõttu. Sekundaarses ehk pikaajalises mälus säilib materjal kaua, kasvõi aastakümneid. Selle mälu maht on suur, kuid info kätte saamine aeglasem, kui primaarse mälu puhul. Unustamine toimub interferents...
Pareto 80:20 printsiip kui kõik asjad reastada väärtuse järjekorras, siis 80% väärtustest langeb esimesele 20% asjadest ja ülejäänud 20% väärtustest ülejäänud 80% asjadest. 3 K reegel kavatse, korrasta, korda Loovuse põhikomponendid 1) probleemitundlikus 2)mõtlemise voolavus 3)mõtlemise ja tegutsemise paindlikkus 4)originaalsus 5)ideede elluviimis ja esitamis võime Loovus on hea, sest ta aitab eluga paremini toimetulla ja iseendaga rahulejääda. Loovus on võime välja mõelda ja teha midagi uut, seniolematut, mis on kellgeile kasulik või nauditav. Pole ainult võime vaid ka eriline avatud paindlik eluviis. Ajurünnaku IV reeglit: 1)ei kriitikale; 2)mida rohkem, seda uhkem; 3)mida metsikum, seda parem; 4)Sa võid ratsutada ka võõral hobusel Heas kuulamises sisaldub: 1)tähelepanelik vaikus 2) empaatiline näoilme ja zestid 3)sõbralikud ,,mõminad" 4)"ukseavajad" 5)aktiivne kuulamine (jutusisu ümberjutustamine, tunnete peegeldamine) Peeglite...
Oluline on, et jaguks julgust välja käia teistele oma idee. Pead olema valmis selleks, et sinu ümber on kindlasti ka kriitikuid, kes sinu äriidee tümitavad. Ilma julguseta ei hakka sa sellel alal mitte vähimatki peale. Kindlasti peab ettevõtja uskuma oma ideesse või tootesse ning selle tulevikku. Tuleb püstitada järjest suuremaid eesmärke ning neid järjest täites kasvab ka enesekindlus. Eneseusku ei tohi kaotada rasketel aegadel. Ka loovus kuulub ettevõtja olulisemate omaduste hulka. Loovus on see, tänu millele tuuakse turule uusi tooteid ja ärimudeleid ning algatatakse uusi ettevõtteid. Loov mõtlemine aitab sul ellu viia ideid, mida keegi pole veel välja käinud. Samas ka annab see sulle võimaluse välja käia võib-olla juba vana idee, täiesti uuel näol. Olles ettevõtja, pead sa asjale keskenduma nii mõistuse, kui ka südamega. Kindlasti mitte ei saa su ainuke eesmärk olla raha teenimine
rahulolu hea nimi suhted, armastus TULI TUUL 9 MAA 4 2 tuli maa puu perekond, sugupuu lapsed, loovus Keskus KESKUS ÄIKE Tai Chi 5 JÄRV 3 5 7 puu maa
Arvatakse, et osad andekate lastega seotud probleemid nagu hüperaktiivsus, keskendumisraskused ja impulsiivsus, tulenevadki liiga rutiinsest ja lihtsast õpetamisest ning valest ajastamisest. Seega kui laps ei saa koolis piisavalt väljakutseid ning seal tehtav ei stimuleeri teda piisavalt, hakkab ta puudjääki otsima mujalt (Carlsson, 2010). Seda enam saab nõustuda Ruusi (2004) väitega, et tegelikult peaks koolis olema nii tööd kui mängu, sest läbi mängu areneb loovus ning kummagi pooleta pole võimalik normaalselt elada. Ei tohiks unustada et andekad lapsed on eelkõige lapsed ja seejärel andekad ning pidev tundides antav lisatöö, ei ole koguaeg preemiaks vaid pigem karistuseks andekaks olemise eest. Seetõttu sümpatiseerib mulle väga Treffingeri isejuhenduva õppimise mudel, mida meile tutvustas lähemalt lektor Carlsson, selle idee on väga lihtne algul tehakse koos siis aga järk-
V-GENITAALNE ETAPP(18-30.a) Lähedus või eraldumine. Otsitakse rolli ühiskonnas: kes ma olen? Kelleks saada? Soolise kuuluvuse tunne stabiliseerub. Tähtsaks kujuneb FAAS(12 -18 a) Arendatakse intiimsuhteid, eksperimenteeritakse seksuaalselt, huvitutakse vastassost. suhe sõpradega, tööroll, partneriroll. 20-25 eluaasta vahel tekib nn intervall puberteediea ja täikasvanuea vahel- nn puhkeperiood. Selles perioodis on raske isadusega kohaneda. VII ETAPP(30-60.a) Loovus või stagnatsioon. Inimene kas on edukas oma töös, teostab ennast(töö või perekarma kaudu), aga võib ka E.Eriksoni teooria inimese arengust: I ETAPP(0 -l.a) Usalduse ja usaldamatuse tekkimise faas. Tekib usaldus iseenda, teiste ja maailma vastu. II palju kaotada ja taand areneda. VIII ETAP(üle 65 vanadus) Rahulik pensionipõli, rõõm tehtust, lapselapsed, reisid jne. Lapse arengu etapid S.Freudi ETAPP(1-3
18. Võimaluse aken (window of opportunity) mõiste. Metafoor, mis kirjeldab ajaperioodi, mille jooksul ettevõtte on reaalne siseneda uuele turule. Kui on tekkinud turg tootele/teenusele, siis aken avaneb ja ettevõtted sisenevad tegevusharru Teatud hetkeks turg küpseb ja võimaluse aken uute sisenejate jaoks sulgub 19. 3 põhivõimalust ärivõimaluse leidmiseks. (Jälgi trende, ....). Jälgi trende, leia probleem (ja lahenda), täida lünk turul. 20. Loovus ja innovatsioon olemus ning nende erinevus. Loovus sisemine, intellektuaalne ideede loomise protsess. Tulemuseks on leiutis uue toote IDEE loomine. Ideede loomise kulg. Innovatsioon ideede sõelumise, täiustamise ja rakendamise kulg. Leiutise ära kasutamine ärilisel otstarbel. Uue toote loomine. Innovatsiooni all mõeldakse loova tegevuse käigus tulnud ideede täiustamise ja praktilist rakendamist. Innovatsioon on raske töö. Uuenduslikkus.
Loovus on protsess, mille kaudu jõuavad indiviidid ja grupid ideede ja tulemusteni, mis on uued ja väärtuslikud nende loojatele ning väärtustatud laiema grupi või ühiskonna poolt. Loovus on võime genereerida ideid, mis on üheaegselt uudsed ja kasulikud. 2. Mida nimetatakse innovatsiooniks? Innovatsioon kõige üldisemas mõttes on millegi uut moodi tegemine. Innovatsioon on ideede edukas ellu rakendamine. 3. Millised on loovjuhtimise kolm printsiipi? • Universaalsuse printsiip – loovus on inimeste loomupärane potentsiaal ja omane kõigile inimestele. • Arengu printsiip – potentsiaalne loovus muutub aktuaalseks sobilikes arengu tingimustes ja keskkondades. Tegelik loovus väheneb, kui keskkond ja suhted piiravad inimese võimalusi väljendada ja rakendada oma loovust. • Keskkonna printsiip – keskkonna tingimused ja omadused mõjutavad loovuse arengut ja väljendumist. Loovust soodustavad: osalemine otsustusprotsessides, “omanikutunne”. 4
Mida rohkem kokku lähevad seda suurem on tõenäosus hälvete tekkeks Täielikult funktsioneeriv isiksus (aktualiseerinud inimene): 1. Avatus kogemustele vähe kaitse kätumisi 2. Eksisteentsiaalsus elab siin ja praegu, minevik ja tulevik on olemas, aga siin ja praegu 3. Eneseusaldus inimene käitub nii nagu talle tundub, et on sobilik, usaldab oma sisetunnet 4. Kogemuslik vabadus inimene on võimeline tegema valikuid, mis elu ette seab 5. Loovus lihtne loovus + loovad vanemad, loovad töötajad loovus laias mõttes Kliendikeskne psühhoteraapia Rogers on väitnud, et vestlus on see, mis lahendab probleemid klient peaks paranema läbi spontaansse vestluse Lähtutakse klliendist, sellest reaalsusest, mida klient pakub Terapeudi juures on tähtis: 1. Kogruentsus loomulikkus, ausus, tingimusteta positiivne suhtumine klienti 2. Empaatia võime tunda seda, mida tunneb klient 3
(rohi on roheline) Episoodiline mälu- talletav info on seotud inimese endaga (mida eile tegin, mis mul seljas oli) Amneesia- lühiajaline mälu kaotus, episoodilise mälu lünk. Näiteks avarii tagajärjel ei mäleta, kuidas avarii juhtus. Protseduuriline mälu- kehamälu, selgeks õpitud tegevus Kognitiivne kaart- 7. Vaimsed võimed: IQ. Fluiidne intelligentsus ja kristalliseerunud intelligentsus, loovus. Võimed ja oskused, mis vahet. IQ- number, mis kirjeldab inimese intelligentsuse võrreldes rahvastikuga. Fluiidne intelligentsus- osa võimekusest, mis on kaasa sündinud ja seaotub närvisüsteemi eripäraga. Kristalliseerunud intelligentsus- Loovus- Võimed ja oskused- 8. Temperament: 4 tüüpi. Ekstravertsus, introvertsus, stabiilsus, neurootilisus. Mis vahet on temperamendil ja iseloomul. Ekstravert- seltskondlik
Ärivõimalust iseloomustab soodsate asjaolude kokkulangemine, mis tekitab vajaduse uue toote või teenuse järele. · Sündmuste järjekord võib olla erinev. · Loovus on ideede loomise kulg, innovatsioon nende sõelumise, täiustamise 1. Ettevõtja on otsustanud ettevõtlusega alustada ning alustab äriideede ja rakendamise kulg. otsingut, hindamist, edasiarendamist. · Innovatsiooni on raske saavutada üksinda, küll võib üksi olla loov. Siiski 2
needs) sõltuvus, stabiilsus, hirmudest vaba, füüsiline kaitstus 3. Kuuluvuse ja armastuse vajadused (Belongigness and love) sõprus, kuuluvus perekonda (gruppi), koosolemine, armastus 4. Tunnustatuse vajadused (Esteem needs) enesehinnang, saavutused, enesekindlus, unikaalsus, staatus 5. Eneseteostuse vajadused (Self-actualization needs) spontaansus, loovus, sõltumatus, teiste aktsepteerimine, enda aktsepteerimine, sisemise potentsiaali realiseerimine Reeglid · Kõrgemad vajadused tekivad evolutsiooniliselt hiljem. · Kõrgemad vajadused tekivad arengus hiljem. · Kõrgemad vajadused pole otseselt seotud ellujäämisega. · Kõrgemate vajaduste rahuldamine olulisem kui madalamate vajaduste rahuldamine - rahulolu, õnn. · Kõrgemad vajadused eeldavad rohkem eeltingimusi ja keskkonna toetust kui
needs) sõltuvus, stabiilsus, hirmudest vaba, füüsiline kaitstus 3. Kuuluvuse ja armastuse vajadused (Belongigness and love) sõprus, kuuluvus perekonda (gruppi), koosolemine, armastus 4. Tunnustatuse vajadused (Esteem needs) enesehinnang, saavutused, enesekindlus, unikaalsus, staatus 5. Eneseteostuse vajadused (Self-actualization needs) spontaansus, loovus, sõltumatus, teiste aktsepteerimine, enda aktsepteerimine, sisemise potentsiaali realiseerimine Reeglid · Kõrgemad vajadused tekivad evolutsiooniliselt hiljem. · Kõrgemad vajadused tekivad arengus hiljem. · Kõrgemad vajadused pole otseselt seotud ellujäämisega. · Kõrgemate vajaduste rahuldamine olulisem kui madalamate vajaduste rahuldamine - rahulolu, õnn. · Kõrgemad vajadused eeldavad rohkem eeltingimusi ja keskkonna toetust kui
Palgatöötaja motiivid: Regulaarne, fikseeritud sissetulek; tööhõive stabiilsus; kindlad töötunnid; sotsiaalne kindlustunne/kindlustatus. Ettevõtja motiivid: Sõltumatus/eneserealiseerimine/huvitavad ülesanded; töötamise aja ja koha valik; paremad sissetulekuväljavaated; ärivõimaluse realiseerimine; et vältida hõivega seotud ebakindlust. 13. Millised isikuomadused on ettevõtjatele kõige vajalikumad? Vaimne võimekus – loovus, intelligentsus, analüüsivõime, keskendumisvõime; teotahe – sh töökus, püsivus, ambitsioonikus; suhtlemisoskus; kompententsus oma alal; enesekindlus ja otsustusvõime. 14. Ettevõtjaks kujunemine: sattumine teelahkmele, soov ja võimalus saada ettevõtjaks. 15. Äriidee, äriidee teostatavuse analüüs, ärimudel, äriplaan – sammude olemus ning järjekord ettevõtte rajamisel. 1
PALJU); INKUBATSIOON: TOIMUB IDEEDE KÜPSEMINE, KAS UNE VÕI MÕNE FÜÜSILISE TEGEVUSE AJAL; ILLUMINATSIOON: INIMESEL TEKIB TUNNE, NAGU ÕIGE LAHENDUS OLEKS KÄES (VÕIB TOIMUDA JUHUSLIKULT); LAHENDUSE KONTROLLIMINE E. VERIFIKATSIOON: HÄSTIDEFINEERITUD PROBLEEMI LAHENDUSE ÕIGSUST ON KERGE KONTROLLIDA, HALVASTIDEFINEERITUD PROBLEEMID KORRAL ON SEE RASKEM NING SIIS TULEB ANALÜÜSIDA SELLE SAAMISEKS ASTUTUD SAMME JA KAASNEVAID RASKUSI. KUI LAHENDUS EI RAHULDA, PROOVITAKSE TEISI. MIS ON LOOVUS? KUIDAS SEDA ARENDADA? TOO NÄIDE. LOOVUS VÄLJENDUB LOOVA MÕTLEMISE VÕIMES ST. LUUA UUT NII IDEEDE TASANDIL KUI MATERIAALSES MAAILMAS (ATMOSFÄÄR, MILLES INIMENE TAJUB TEATUD PINGET NING TUNNEB, ET VANAVIISI EDASI EI SAA; PEAB TUNDMA TEATUD VALDKONDA NING EI TOHI HARJUDA VANADE LAHENDUSTEGA; OMATAKSE HEAD SÕPRA, KES TOETAB JA KRITISEERIB; LOOBUTAKSE HÄSTIKORRALDATUD ELU MÕNUDEST JA PÜHENDUTAKSE TÖÖLE). N: WOLFGANG AMADEUS MOZART HELILOOJA. MILLE POOLEST
................................................................................................................1 Vananemine ja taju..................................................................................................................................... 1 Mälu muutused............................................................................................................................................2 Intellekt, õppimine ja loovus.......................................................................................................................3 Isiksus..............................................................................................................................................................3 Muutused psüühilistes protsessides Vananemine ja taju · Taju nõrgenemist on võimalik kompenseerida käitumismuutustega
kasumiga A Eesmärk on saavutatav, kuid on mõned takistused (aeg, ressursid) R Kui eesmärk on saavutatud, saame tõsta palga töötajatele, nende motivatsioon kasvab, mis tagab organisatsiooni tulemuslikkuse kasvu T 1 aasta SWOT Analüüs Tugevused Nõrkused Unikaalsus Amatöörkaup Loovus Tooraine ebapiisavus Hea kvaliteet Tööjõudu ebapiisavus Hea reklaam Suured üldkulud Võimalused Ohud Klientide tagasiside(soovitus) Konkurents Ökonoomika seisund teistele Tuntus välismaal Elanikute sissetuleku
Ettavõtjaks olemise motiviid: Regulaarne, fikseeritud sissetulek Tööhõive stabiilsus Kindlad töötunnid Sotsiaalne kindlustunne/kindlustatus Palgatöötajaks olemise motiivid: Regulaarne, fikseeritud sissetulek Tööhõive stabiilsus Kindlad töötunnid Sotsiaalne kindlustunne/kindlustatus 11. Millised isikuomadused on ettevõtjatele kõige vajalikumad? Vaimne võimekus – loovus, intelligentsus, analüüsivõime, olulise eristamise oskus, keskendumisvõime jne. Teotahe – valmisoleks midagi ära teha koos sooviga ka vastudada. Töökus, initsiatiivikus, püsivus, ambitsioonikus. Ideede elluviimine lisaks nende genereerimisele Suhtlemisoskus – väikeettevõtja puhul suhtlemine isiklukult hankijate, pangatöötajate, klientide ja töötajatega Kompetentsus – oma valdkonna/äri tundmine
Transaktsioonide analüüs. E. Berne Berne, E. (1980). Games people play. NY: Ballantine Book Mina-seisundid (ego states) - kui psühholoogiline reaalsus; määratlemine tunnete süsteemi ja sellega kaasneva käitumismustrina: lapsevanema tasand/seisund - õpetab, juhib, käsutab, kritiseerib, riidleb, hoolitseb, kaitseb, annab nõu; täiskasvanu tasand - impulsiivsus, emotsionaalsus, rõõm, loovus, energilisus; mossitamine, tujutsemine, jonnimine, abitus lapse tasand - tasakaalustatud, enesekontroll, kaalutlev, emotsioone tagasihoidev, iseloomulik objektiivsus. Soovitatav kasutada konfliktide vältimiseks või maandamiseks. Rööpsed transaktsioonid (ka komplementaarsed ehk täiendavad) – partner vastab talle pakutud tasandilt; konfliktide tekkimise oht minimaalne. Ristuvad transaktsioonid – pöördumine selle mina-seisundi poole, millega teine pole nõus
siis seega ta ka piiritleb enda jaoks hea ja halva. Teisisõnu paneb paikka enda jaoks piirid kuskohalt algab ja kus lõppeb tema tõde ning kus algab ja lõppeb tema vale. Kuna igal inimesel on tõe ja vale piirid erinevalt määratletud, on inimestevahelised konfliktid vältimatud. Piiride ületamisel tekkiva konflikti positiivne külg on aga see asjaolu, et sellisel moel piirid nihkuvad ja nihkumise käigus võidab tugevam tõde või siis avaldub loovus. Näiteks esimesse klassi astuva rumala koolijütsi arvamus (tõde) mille järgi siilidele võib kuus jalga joonistada saab hävitatud tema kunstiõpetaja poolt. Õpetaja teeb lapsele selgeks (sõdib temaga) et siilile võib joonistada ainult neli jalga ja asendab seeläbi lapse rumala tõe enda tõega laps saab targemaks. Kui aga laps jääb endale kindlaks ja põhjendab et tegemist on geneetiliselt muundatud siiliga kellel ongi kuus jalga, siis on
-41% rõivad -33% kodutekstiilid -26% tehnilised ja tööstuslikud tekstiilid Tootlikuse tase on konkurentsivõime ja jätkusuutlikuse võtmetegur: -Odava töötunni müügile ei saa äri rajada kusagil Euroopas. -Hiina ja Indiaga konkureerimine tähendab pankrotti. -Pole võimalik toota ja müüa kasumlikult tooteid, millega oldi edukad 10 a tagasi. -Edu võti on tarnekiiruses, paindlikkuses, ressursside kasut. Efektiivsuses ja kvaliteedis. Disain ja loovus tõstavad tootlikkust: -Igas tootes peab olema enam teadmisi, oskusi ja tehnoloogiat. -Koostöö disaini ja IT vahel loob uusi võimalusi
sotsiaalsed ettevõtjad, kasvab vabatahtliku ja projektipõhise töö osakaal, organisatsioonimudelid hägustavad, tööd tehakse kõikjal, pehmed motivatsioonipaketid ja ideaalne tulevikutöötaja. Milliseid tüüpi töö oskusi oodatakse teilt? Süvateadmisi vähemalt ühel alal ning oskustega mõista ja omavahel siduda erinevaid distsipliine ning nendega tegelevaid inimesi. Mõtestamine, disain-mõtlemine, programmeeriv mõtlemine, loovus ja kohanemine, transdistsiplinaarsus, uue meedia kirjaoskus, virtuaalne koostöö, sotsiaalne intelligentsus, kultuurikompetents, enesejuhtimine ja kognitiivse koormuse ohjamine. Missugused töökohad kaotavad tähtsust, millised tõusevad? Tõusevad Programmeerimine, tervishoid ja sotsiaalhoolekanne, kutse-, teadus- ja tehnikaalane tegevus, majutus ja toitlustus ja elektroonika- ja elektriseadmete tootmine. Langevad
raamatuid lugeda! ja vilumuste pagas, nüüd aga on seda Ent vaatame veelgi kaugemasse minevikku, arusaama revideeritud ning hariduse et leida vabaduse mõiste juuri. mõistesse on hakanud imbuma enesetunnetus, Sumeritel oli juba ligemale 2300 aastat kriitiline mõtlemine, refleksioon, enne Kristust sõna vabadus savitahvlil loovus, ka personaalne kodanikujulgus. kirjas ja see tähendas tagastatud emale. Invasioon on alles alanud ega Vabadus ei olnud algselt abstraktne ole puudutanud veel kogu haridust. Vabadus mõiste, vaid konkreetne protsess: vabanemine tähendas meile alles hiljaaegu orjatööst ja tagasitulek ema tunnetatud paratamatust ehk leppimist juurde
ole oluline lähte-eeldus, mis tuleks uuesti üles leida, ega identiteet, mida tuleb üle korrata, vaid võimalus uute lausungite loomiseks. Tõeväärtused kehtivad ainult mingi distsipliini enda raames. Seepärast ei saa väita valeks Jumala olemasolu arvamist usklikult, kuigi neurobioloogia on suuteline ära tõestama meie kujutluse Jumalast kui millestki, mis on tingitud meie ajuehitusest. 8. Kuidas on eeltoodud kontrollmehhanismides loovus seotud kontrolliga? Loovus on kontrollitud erinevate diskursuste ja ende kaitsemehhanismide kaudu, mis aga ei ole alati negatiivne, vaid võib olla just see, mis loomisakti võimalikuks teeb. Sisemistes kontrollmehhanismides toimub loovuse taastootmine ja kui loovus hakkab piire ületama tulevad appi välised kontrollmehhanismid. 9. Diskursuse rakendamise tingimused: rituaal. Mis funktsioon neil on kommunikatsiooni toimimisel? Tooge näiteid.
Andekad lapsed kulutavad rohkem aega teatud konkreetsetele kognitiivse protsessi osadele. Andekatele on omane hästi struktureeritud baasteadmiste tase, mis võimaldab hõlpsasti juurdepääsu ja aktiviseerimist. Süsteemse harjutamise mõju ei saa alahinnata. Eksperttaseme saavutamiseks on vaja nii eneseregulatsiooni kui ka laialdast fakti- ja protsessuaalsete teadmiste repertuaari. Andekate laste metakognitiivne eelis avaldub teadmatute või uute ülesannete lahendamisel. Andekus ja loovus Loovus hõlmab kahte komponenti: loomine kui tegevus ja looming kui loomeprotsessi tulemus, mida mõjutavad ühtviisi nii inimese isiksuseomadused kui ka tema motivatsioon. Loovus kui eeldus luua uut ja originaalset (ideid, lahendusi, produkte) on seotud mõtlemise paindlikkuse, voolavuse ja originaalsusega. Loova või andeka käitumise tunnuseks on inimese loomingulisusele suunatud hoiak. Loovate isiksuste ühe silmapaistvama omadusena on märgitud lakkamatut uudishimu kõige