Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel (2)

5 VÄGA HEA
Punktid
Elu - Luuletused, mis räägivad elus olemisest, kuid ka elust pärast surma ja enne sündi.

Lõik failist

Tallinna Pedagoogiline Seminar
Noorsootöö osakond




Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused
aastatel 1700-1816
Referaat

Autor: Andra Pant
NT-12

Tallinn
2010

Sisukord


Sissejuhatus 4
1.Eesti 17. sajandil 5
2.Vene aja algus 8
3. Vaimuelu 10
Rahvausund 10
Pietismi levik Baltikumis 10
Vennastekogud 11
Eestikeelse Piibli väljaandmine 12
Eestikeelsed kalendrid 13
Rahvavalgustus 14
4. Haridus 16
Talurahvakoolid 16
Linnakoolid 17
Tartu ülikooli taasavamine 18
5.Kultuur 20
Kirjandus 20
Käsu Hans 20
Seltskonnaelu 21
Eestikeelse ajakirjanduse algus 22
Arhitektuur 23
Kadrioru loss 23
Kunst 25
6.18. sajandi teine pool 26
7.Kokkuvõte 28
kasutatud kirjandus 30
LISAD 31
Lisa 1. Eesti haldusjaotus Põhjasõja ajal. 31
Lisa 2. Karl XI. 32
Lisa 3. Herrnhut Saksimaal. 33
Lisa 4. 1739. aastal ilmunud "Piibli-Ramatu" esilehekülg. 34
Lisa 5. August Wilhelm Hupel. 35
Lisa 6. Garlieb Helwig Merkel . 35
Lisa 7. Mustpeade maja välisfassaad. 37
Lisa 8. August von Kotzebue . 38
Lisa 9. Tarto maa rahwa Näddali-Lehe puulõikepilt. 38
Lisa 10. Kadrioru loss ja aed. 39
Lisa 11. Tartu ülikool, pilt on tehtud 1934. aastal. 39
Lisa 12. Uuema aja kannel ehk simbel . 40

Sissejuhatus


Käesolevas referaadis käsitletav ajajärk hõlmab sada kakskümmend aastat Eesti ajaloost – Põhjasõja algusest kuni eestlaste vabanemiseni pärisorjusest. Meie traditsioonilises ajaloojaotuses moodustab see veidi enam kui poole Vene ajast.
Põhjasõja-järgne sajand on meie ajalookirjutistes jäänud sündmustevaeseks halliks ajastuks , kus aeg otsekui seiskub. Referaadis on püütud käsitleda Eesti rahvakultuuri arengut, lootes veidi värvi lisada nii tumedale ajajärgule. Põhjalikumat valgust heidetakse kultuurile , vaimuelule ja haridusele.
Vaadeldaval ajajärgul kehtis enamikus Euroopa riikides tänini kasutusel olev gregooriuse kalender, Eesti alal aga endiselt vana ehk juuliuse
Vasakule Paremale
Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #1 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #2 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #3 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #4 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #5 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #6 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #7 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #8 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #9 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #10 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #11 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #12 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #13 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #14 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #15 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #16 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #17 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #18 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #19 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #20 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #21 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #22 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #23 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #24 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #25 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #26 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #27 Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel #28
Punktid 10 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 10 punkti.
Leheküljed ~ 28 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2011-01-03 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 82 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Andra Pant Õppematerjali autor
Käesolevas referaadis käsitletav ajajärk hõlmab sada kakskümmend aastat Eesti ajaloost – Põhjasõja algusest kuni eestlaste vabanemiseni pärisorjusest. Meie traditsioonilises ajaloojaotuses moodustab see veidi enam kui poole Vene ajast.
Põhjasõja-järgne sajand on meie ajalookirjutistes jäänud sündmustevaeseks halliks ajastuks, kus aeg otsekui seiskub. Referaadis on püütud käsitleda Eesti rahvakultuuri arengut, lootes veidi värvi lisada nii tumedale ajajärgule. Põhjalikumat valgust heidetakse kultuurile, vaimuelule ja haridusele.
Vaadeldaval ajajärgul kehtis enamikus Euroopa riikides tänini kasutusel olev gregooriuse kalender, Eesti alal aga endiselt vana ehk juuliuse kalender. Kõik referaadis esinevad daatumid on esitatud juuliuse kalendri järgi.
Head lugemist!

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
13
docx

Eesti rahvakultuuri areng ja mõjutused aastatel 1700-1816

SISUKORD SISSEJUHATUS Käesolev referaat puudutab Eesti rahvakultuuri arengut aastatel 1700 ­ 1816. Referaat puudutab Eesti ajaloos kahte etappi milleks on Rootsi aeg ja Vene aja esimene sajand. Referaadis puudutan Eesti kirjatrüki arengut, sealhulgas piibli tõlkimist emakeelde, talupoja kalendrid ja juturaamatud. Lisaks püstitan eesmärgi saada teada rohkem talurahva haridusest, Tartu ülikooli taasavamisest, rahvakunstist, talumajandusest ja maakäsitööst. Samuti on oluline rääkida eestlaste pärisorjusest vabastamisest selle ajastu lõpus. 2 ROOTSI AJA MÕJUTUSED JA ARENG EESTI RAHVAKULTUURILE AASTATEL 1700-1816 1625. aastal ühendati kogu Eesti ala Rootsiga, välja arvatud Saaremaa mis kuulus

Ajalugu
thumbnail
10
docx

EESTI RAHVAKULTUUR 1500-1700

Tallinna Pedagoogiline Seminar Noorsootöö NT13 Marie Käige EESTI RAHVAKULTUUR 1500-1700 Eesti rahvakultuur Prof Margus Abel Tallinn 2010 Sisukord Sissejuhatus Eesti on aastatuhandeid olnud väikene maaala mitmete vastasleeride vahel: võimutsev ida ja lääs, kristlus ja paganlus. Sellest mõjutatuna on Eestis väga erinäoline rahvakultuur, milles võib selgelt ära tunda ka teiste maade mõjutusi. Rahvakultuuri eripärad erinevad ka piirkonniti. Eelkõige kerkivad esile Lääne-, Põhja- ja Lõuna-Eesti vahelised erinevused, mille

Eesti rahvakultuur
thumbnail
5
doc

Ajalugu: eesti 18. sajandil

aastal Orenburgi kubermangu asumisele. Paradoksaalsel kombel tähendas see aga ka tema vabastamist pärisorjusest. · klassitsistlik Tartu ehitati üles nullist, peale seda, kui venelased taganedes, kartes Karl XII tagasi naasmist kõik maha lõhkusid. · Pietism - Vaimuelu kandev osa jäi ka pärast Põhjasõda luteri kiriku hooleks. Paljud koguduse olid jäänud ilma õpetajateta. Kirikuhooned olid rüüstatud või Põhjasõjas hävinud. Juba Põhjasõja aastatel hakkas Baltikumis levima Saksamaal alguse saanud uus usuvool ­ pietism (ladina pietas ­ vagadus). Pietiste ei rahuldanud luteri kiriku süvenev konservatiivsus. Nad taotlesid usu sügavamat sisemist tunnetamist ja elu kõlbelisemaks muutmist. Eitati ilmalikke lõbustusi: mängu, vallatust, meelelahutust. Pietistlikke kasvatusideaale pidi ellu viidama kooli ja koduõpetuse kaudu. Nende põhimõte oli, et rahvale tuleb õpetada lugemist ja praktiliseks eluks vajaminevaid teadmisi.

Ajalugu
thumbnail
58
pdf

Eesti Uusaeg

EESTI UUSAEG I Helena Sepp SISSEJUHATUS Eesti uusaja defineerimine: - kes, kus, millal? - eestlaste ­ maarahva- ajalugu oma ajaloolisel kodumaal = tänapäeva Eesti Vabariigi alade ajalugu - I probleem: piirkonna territoriaalne killustatus ajaloos : eestlaste etniline territoorium ei moodustanud enne aastat 1917 ühte omaette halduslik-geograafilist tervikut - II probleem: kuigi eestlased moodustasid rahvastiku valdava enamuse, polnud võim nende käes: baltisakslased, Rootsi, Poola, Taani ja Venemaa ,,Eesti" uusaja ajalooareenil - Uusajal eestlaste kui allutatud talurahva ja baltisakslaste kui kohaliku priviligeeritud

Eesti uusaeg
thumbnail
7
odt

Eesti ala valitsemine, mõis ja talu, linnad, kaubandus, rahvuslik liikumine

Liivimaa rüütelkonnale oli see muidugi vastumeelt Aga ähvarduste abil sunniti kindralkubeneri ettepanekuid nn positiivsete määrustena vastu võtma. Positiivsed määrused andsid talurahvale tugevama juriidilised kindlustunde. Pearaharahutused 1784. aastal olid pearaharahutused, kuna pearahamaks tekitas palju arusaamatusi talupoegade seas. Talupojad olid asjadest valesti arusaanud. Algasidki mässud 1784 aasta juunis, kuid talupojad ei suutnud vastu panna. Pearaharahutusest oli Liivimaa Eesti osas haaratud üle 60 mõisa. Mõisas – teotöö, Riigi – pearahamaks, nekrute kohustus, Valla – teedeehitus, magasiait, Õigus kaubelda, kohtusse kaevata. Suur osa viljast läks Rootsi. Viin oli 5x kallim. Polnud aknaid, uksi, loomadega oldi koos. Kanad, haned, härg hobune. 17. Linnad, kaubandus, tööndus. Liivi sõja alguseks oli Eestis 9 linna: Tallinn, Tartu, Viljandi, Vana-Pärnu, Uus-Pärnu, Haapsalu, Paide, Rakvere, Narva. Neile lisandus 1563 Kuressaare ning Valga. 17

Ajalugu
thumbnail
16
doc

Talupoegade pärisorjusest vabastamine Eestis

...........................................................................................................................14 Kasutatud kirjandus..................................................................................................................15 2 1. Sissejuhatus Mõisamajanduse ja eriti teoorjuse väljakujunemisega on otseselt seotud eesti talurahva pärisorjastamine. Pärisorjust kui feodaalse sõltuvuse raskeimat astet iseloomustas feodaalide politsei- ja kohtuvõim, talupoegade sunnismaisus, nende müümine maast lahus, nende omandiõiguse kitsendamine jne. Eestis hakkas pärisorjus tekkima 13. saj, pärast maa vallutamist. Maahärrad andsid vasallidele kodukariõiguse ning ka kõrgema kohtuvõimu. 14. saj lõpus hakati omavoliliselt vasalli maalt lahkunud talupoegi trahvima ja 15. saj ka järjekindlalt

Õigussüsteemide ajalugu
thumbnail
4
doc

Kronoloogia: Eesti 18. sajandil

Kronoloogia: Eesti 18. sajandil Kronoloogia: Eesti 18. sajandil · 1686 ­ sätestati Rootsi kirikuseadusega Baltikumi kirikukorraldus, mis kehtis 1832. aastani · 1689 ­ 1710 ­ ilmus esimene Eesti ajaleht, saksakeelne ,,Revalsche Post-Zeitung" · 1695­97 ­ suur nälg Eestis, suri 70 000­75 000 inimest ­ viiendik tolleaegsest eesti rahvastikust · 1697 ­ suri Rootsi kuningas Karl XI, uueks kuningaks sai 15-aastane Karl XII · 1699, 24. august ­ sõlmis Liivimaa aadliopositsiooni pagulasliider Johann Reinhold Patkul volitusi omamata Liivimaa rüütelkonna nimel kuningas August II Tugevaga alistumislepingu · 1699, detsember ­ Vene tsaar Peeter I, Poola kuningas ja Saksi kuurvürst August II ning Taani kuningas Frederik IV sõlmisid sõjalise liidu Rootsi kuninga Karl XII vastu

Ajalugu
thumbnail
17
doc

11. klassi ajaloo suuline arvestus

mõisnikud sellest ei hoolinud. Eriti astus välja talupoegade kaitseks Karl IX, kes nõudis, et talupoegade pojad saaksid ka loodavaisse koolidesse minna, et riigipäeval seisaks seal ka talupojad, et pärisorjus kaotataks, ta soovis rootsistamist nii õiguslikult kui ka halduslikult. Ometi jäid aga need ainult sõnadeks. Kuningal oli vaja ka aadli toetust. Rahapuuduse tõttu läänistati üha rohkem mõisaid ja tehti mõisnikele järelandmisi. Saaremaa saatus kujunes erinevaks Eesti teistest osadest. Seda juba sellepärast, et sõjas kannatati teistest vähem. Ka Taani võimud kehtestasid aadli senised õigused. Aadel moodustas Saaremaa rüütelkonna, mille mõju oli väiksem kui Eestimaal. Aadlilt nõutav ratsateenistus oli aga tunduvalt suurem ja aadli käes oli ka vähem maad kui riigi käes, umbes kolmandik. Riik teostas reduktsiooni ehk võttis osadelt mõisnikelt mõisa tagasi. Riigimaid haldas kuninglik asehaldur. Maa oli

Ajalugu




Kommentaarid (2)

YoX profiilipilt
Marilis Jõgi: Mulle oli sellest tohutult abi!
23:36 16-02-2011
Freesta profiilipilt
Freesta: Aitäh!
15:33 10-11-2011



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun