Diskursusanalüüs_üldine_fail
Diskursusanalüüs
on tekstianalüüsi erijuht. Diskursusanalüüs pole konkreetne
meetod, vaid eklektiline meetodite kogum, kuhu kuuluvad erinevad
analüüsistiilid, -tüübid ja ‑
koolkonnad . Sellest tulenevalt
on diskursusanalüüsi ja ka
diskursuse mõistet võimalik määratleda
mitmeti. Selles käsitluses lähtume
kriitilise diskursusanalüüsi
suurkujude Teun A. van Dijki (2005) ja Norman Faircloughi (1989,
1992) määratlustest. T. A. van Dijki lühikese, ent täpse
definitsiooni kohaselt on
diskursus „tekst kontekstis“.
Analoogiline on N. Faircloughi määratlus: diskursus on „keel
sotsiaalse
tegevusena , mille määravad sotsiaalsed
struktuurid “.
Nendest definitsioonidest tulenevalt on diskursusanalüüs
teksti
ja kõne uurimine kontekstis – see on „teksti ja kõne
tegelike struktuuride süstemaatiline, üksikasjalik ja teoorial
põhinev analüüsimine“ (van
Dijk , 2005: 236). Laiemas ja
sotsiaalteaduslikumas tähenduses keskendub diskursuseuurimine teksti
ja kõne laiadele sotsiaalsetele ja kultuurilistele funktsioonidele,
tingimustele ja tagajärgedele, k.a diskursuse rollile ideoloogias
(samas).
Diskursusanalüüs
aitab vastata küsimusele
, kuidas kasutavad
inimesed keelt, kujutamaks reaalsust ja konstrueerimaks arusaamu
sotsiaalsest maailmast. Diskursusanalüüsi tegemisel huvitab
uurijaid nii
tekst kui ka
sellest väljaspool
olev – analüüsitakse kõikvõimalikes kirjalikes,
suulistes või multimodaalsetes tekstides öeldut, kuid
konstrueeritakse analüütiliselt ka mitteöeldut (nt implitsiitseid,
vaikimisi
eeldusi ). Analüüsis on
kesksel kohal teksti
lingvistiliste omaduste
sotsiaalsed funktsioonid, st
vastatakse küsimusele,
missugust semantilist ja ideoloogilist rolli
teksti detailid ja omadused kommunikatsioonis täidavad.
Diskursusanalüüsi
pole võimalik n-ö valmismeetodina kasutada – seda
tuleb
teha sõltuvalt analüüsi eesmärkidest ja
andmetest, valides ja/või kohandades konkreetsele uurimusele sobivad
analüütilised lähenemised ja tööriistad.
Ülevaade
diskursusanalüüsi kujunemisloost ja koolkondadest
Diskursusanalüüsi
filosoofilised juured ulatuvad
retoorika uurimise kaudu juba
antiikautorite, eeskätt Aristotelese töödesse. Lähenemise
epistemoloogiat on mõjutanud Prantsuse
valgustusfilosoofid (
Voltaire ja Jean-
Jacques Rousseau ) ning Saksa filosoofia
suurkujud Immanuel
Kant , Georg W. F.
Hegel , Karl
Marx , Ludwig
Wittgenstein ja Martin
Heidegger . Veelgi otsesemad lätted paiknevad 20. sajandi
sotsiaalfilosoofias – Louis Althusseri ja Antonio
Gramsci ideoloogiakäsitlustes, Mihhail Bahtini žanriteoorias ning
Frankfurti koolkonna, eelkõige Jürgen Habermasi töödes. Olulisi
diskursusanalüüsis rakendatavaid teoreetilis-metodoloogilisi
kontseptsioone pakuvad Michel
Foucault ’ ja Julia
Kristeva teosed.
Tänapäevane
diskursuseuurimine interdistsiplinaarse uurimisväljana hakkas
arenema 1960ndatel erinevates humanitaar - ja sotsiaalteaduste
valdkondades, nagu
strukturalism ja semiootika,
lingvistika ,
sotsiolingvistika ja
pragmaatika , etnometodoloogia ja
etnograafia ,
kirjandusteadus ja
antropoloogia , ning levis peatselt kognitiivsesse
ja sotsiaalpsühholoogiasse, kommunikatsiooni- ja meediateadusse,
sotsioloogiasse, politoloogiasse, ajalooteadusse ja teoloogiasse.
Nüüdseks on diskursuseuurimine kujunenud ühelt poolt tõeliselt
multidistsiplinaarseks uurimisvaldkonnaks ja teiselt poolt
iseseisvaks
distsipliiniks (vrd van Dijk, 2005).
Tulenevalt
äärmiselt kirevast kujunemisloost leidub arvukalt diskursusanalüüsi
vorme ja
koolkondi ning nende liigitusi ehk tüpoloogiaid. Esitame
siinkohal eri allikate (sh Laherand, 2008, Phillips ja
Jørgensen,2002, Volt, 1997) sünteesi põhjal koostatud loetelu
tänapäevase diskursusanalüüsi peamistest tüüpidest ja
koolkondadest (sulgudes on toodud lähenemisviise tähistavad levinud
lühendid ja/või põhiautorite nimed; vt ka soovitatava kirjanduse
nimekirja mõne koolkonnaga lähemaks tutvumiseks).
- Vestlus- ehk konversatsioonianalüüs (CA)
- Ajalooline ehk foucault’lik diskursusanalüüs (FDA)
- Retoorika analüüs (Michael Billig)
- Argumentatsiooni analüüs ( Frans H. van Eemeren, Rob Grootendorst)
- Laclau ja Mouffe’i diskursuseteooria ( Ernesto Laclau, Chantal Mouffe)
- Diskursiivne psühholoogia või diskursusanalüüs sotsiaalpsühholoogias, mõnedes käsitlustes ka diskursusanalüüsi briti suund (DASP; Jonathan Potter , Margaret Wetherell, Derek Edwards), sh
- Kriitiline diskursiivpsühholoogia (Nigel Edley, Margaret Wetherell)
- Kriitiline diskursusanalüüs (CDA), sh
- Prantsuse diskursusanalüüs (Michel Pecheux)
- Kriitiline lingvistika (Michael A. K. Halliday )
- Sotsiaalsemiootika, sh kujutiste lugemine (Robert Hodge, Günther Kress , Theo van Leeuwen)
- Sotsiokultuuriliste muutuste ja diskursiivsete muutuste suhte analüüs (Norman Fairclough)
- Sotsiokognitiivne meetod (Teun A. van Dijk)
- Lugemisanalüüs (Utz Maas )
- Duisburgi koolkond (Siegfried Jäger)
- Diskursiajalooline meetod ehk Viini koolkond ( Ruth Wodak)
Diskursusanalüüsi
üldpõhimõtted ja läbiviimine
Diskursusanalüüsi
tegemiseks ei ole n-ö valmisretsepte – enamasti tuleb uurijal
välja arendada oma meetod ja analüüsitehnikad, lähtudes
konkreetse uurimuse eesmärkidest, küsimustest ja andmetest.
Ehkki sageli on otstarbekas kombineerida ühes uurimuses erinevate
koolkondade ja analüüsitüüpide pakutavaid analüütilisi
tööriistu, tuleb arvestada eklektilisuse ohuga – selle
vältimiseks peavad kasutatavate lähenemiste filosoofilised
eeldused, teooriad, mõisted ning analüüsistrateegiad, ‑võtted
ja ‑
tehnikad omavahel
sobima .
Konstruktsionistlikule
uurimisparadigmale omaselt ei eeldata diskursusanalüüsi tehes, et
on võimalik teada midagi maailma kohta, vaadates maailma eraldi
selle diskursiivsest konstruktsioonist, ning et üks ja õige
diskursuse tõlgendus oleks võimalik.
Sestap pole analüüsi
korratavuse ja täpsuse kriteeriumid diskursusanalüüsis otseselt
rakendatavad. Veelgi enam: vastavalt diskursusanalüüsi
ontoloogilistele ja epistemoloogilistele eeldustele ei eksisteeri
analüüsitavad diskursused reaalsuses, vaid uurija konstrueerib need
analüütiliselt (Phillips ja Jørgensen,
2002), seetõttu
tuleb analüüsi tulemitena väljajoonistatavate diskursuste
nimetamist ja piiritlemist analüüsitulemuste esitamise osas alati
põhjendada – neid ei saa esitada enesestmõistetavalt, antutena.
Diskursusanalüüsi
ühikud võivad ühes uurimuses varieeruda – nendeks võivad olla
sõnad,
fraasid ,
laused , lõigud, ka suuremad tekstiüksused.
Analüüsi tehes pole eesmärgiks niivõrd rakendada kategooriaid,
vaid teha kindlaks viisid, kuidas diskursuses osalejad ise
konstrueerivad ja kasutavad kategooriaid kõnes või kirjas.
Erinevalt kontentanalüüsist ei
toimu diskursusanalüüsis ranget (üksteist välistavatesse)
kategooriatesse kodeerimist, kuna analüüsitaval üksusel võib olla
mitu funktsiooni või tähendust.
Diskursusanalüüsi
uurimisküsimused operatsionaliseeritakse lingvistiliste (sh
semantiliste, grammatiliste, retooriliste) analüüsikategooriatena
vastavalt sellele, millised diskursuse struktuurid (st teksti
omadused, aspektid, detailid)
väljendavad eeldatavasti kõige
selgemini erinevusi või muutusi sotsiaalsetes struktuurides.
Võib ka öelda, et
analüüsitavad diskursuse struktuurid peavad
aitama kõige otsesemalt vastata uurimisküsimustele.
Operatsionaliseerimisel ehk analüüsikategooriate paikapanekul tasub
võimalusel toetuda
teoreetilistele käsitlustele ja varasematele
analoogilistele uurimustele, aga ka analüüsitavate tekstide
esialgsele lähi- ehk analüütiliselt tähelepanelikule lugemisele.
Tavaliselt
järgib diskursusanalüüs hermeneutilisele lähenemisele omast
tsirkulaarset protsessi: esmane lähilugemine annab uurijale üldise
arusaamise uuritavast materjalist, järgneb analüüsiks valitud
tekstiliste aspektide (diskursuse struktuuride) lähivaatlus ja
uurimisküsimuste täpsem fookustamine, mis võib viia muutusteni
üldises arusaamises analüüsitavatest tekstidest. Uurija peab
lubama analüüsitaval materjalil oma esialgsetele „hüpoteesidele“
– oletustele ja eeldustele võimalike tulemuste kohta – vastu
vaielda . Selleks peavad
uurimisküsimused olema piisavalt täpsed,
et esialgset interpretatsiooni oleks võimalik vajadusel ümber
lükata või täpsustada. Ühtlasi aitab see vältida sedavõrd
üldisi tõlgendusi, mis võiks olla teada juba enne analüüsi
alustamist.
Diskursusanalüüsis
on lubatud tulemuste mitteformaalne ehk
pseudo - või
etnokvantifitseerimine (sõnaliste hinnangute
valdavalt,
tavaliselt, aeg-ajalt jne abil). Uuritavate nähtuste
olulisust ei hinnata statistiliselt, vaid n-ö tähtsuse mõttes –
mis „jääb silma“.
Diskursusanalüüsi
tehniliseks hõlbustamiseks võib kasutada kvalitatiivse
andmeanalüüsi tarkvara, samas on oluline vältida
programmidesse „sisseehitatud“ teoreetilisi eeldusi, mis sobivad
pareminipõhistatud
teooria loomiseks.
Diskursusanalüüsi
strateegiad
Louise
Phillips ja Marianne Jørgensen
(2002) on välja pakkunud
rea analüüsistrateegiaid ja põhimõtteid, mis on rakendatavad
erinevate diskursusanalüütiliste lähenemiste puhul.
- Võrdlemine – vaatluse alla võetakse vähemalt kaks teksti. Strateegia aitab uurijal materjalist distantseeruda, nägemaks enesestmõistetavaid eeldusi.
- Asendamine – võrdluse vorm; võrreldava teksti loob uurija (nt asendab sõna mõne teisega , mida teksti autor ei kasutanud), nägemaks, kuidas valitud sõnad või muud diskursuse struktuurid loovad teatud tähendusi.
- Detaili esiletõstmine – olulise või kummalisena tunduva tekstilise detaili vaatlemine kogu tekstikorpuses, vastamaks küsimusele, millised on selle detaili kasutamise alternatiivid.
- Multivokaalsuse analüüs – erinevate häälte (teatud tegelasi või sotsiaalseid rühmi või identiteete esindavate kõnelejate ja nende keelekasutusviiside) väljatoomine, selgitamaks ühtlasi välja intertekstuaalsust. Multivokaalsuse analüüsimisel tasub vastata järgmistele küsimustele.
- Mis eri hääli iseloomustab?
- Millal hääled räägivad?
- Mis tähendusi eri hääled kannavad?
- Subjektipositsioonide analüüs: missugustes subjektipositsioonides on erinevad osalejad? Näiteks oli võimalik eristada eesti- ja venekeelse kooli 9. klassi õpilaste esseedes kaht vastastikuste subjektipositsioonide paari – ohustatud enamus versus üleolev vähemus ning kehtestunud enamus versus leppinud vähemus ( Kalmus , 2003).
- Diskursuste eristamine: kas saame visandada teatud diskursuste piirjooni, mis konstrueerivad teadmisi, identiteete ja sotsiaalseid suhteid teatud viisidel ?
Diskursusanalüüsi valimid
Diskursusanalüüsi
valimi koostamisel ei eeldata selle üldistatavust. Analüüsi põhjal
tehtavad järeldused kehtivad üksnes valimi kohta,
kusjuures arvesse
võetakse
igat olulist üksikjuhtu ning
erandeid .
Analüüsiks
valitakse
huvipakkuva nähtuse seisukohast olulised või
esinduslikud objektid. Üldjuhul on diskursusanalüüsi
huvifookus
Kõik kommentaarid