Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
Vene keel - vene keelsed luuletused

Esitatud küsimused

  • MIS ON TURUMAJANDUS?
  • Misks on majandusteadus tähtis?

Lõik failist

Majandusõpetus Mõistete seletus.Объяснение понятий, I osa
Прикладная эк.
I. MIS ON TURUMAJANDUS ?
.Misks on majandusteadus tähtis? Whay is economics so important
1.Majandusteadus - teadus inimestest, kes toodavad ja vahetavad, et saada tooteid ja teenuseid, mida nad soovivad; sotsiaalteadus, mis uurib , kuidas piiratud ressursside tingimustes rahuldada inimeste järjest kasvavaid vajadusi
2. Alfred Marshall (1842-1924), neoklassikalise majandusteooria alusepanija, inglise majandusteadlane
3. Inimeste vajadused, peoples needs
4. Maslow vajaduste hierarhia , Maslow’s pyramid
Eneseväljendusvajadus Esteetilised Kognitiivsed Enesest lugupidamise Kuuluvus – ja armastus Turvalisus Füsioloogilised
5.Vajaduste rahuldaminise ahel:
Vajadused ressursid tootmine tootmise tulemus.kau-bad ja teenusd vahetusprotsess kaubad kättesaadavad vajaduste rahuldamine
5.1.Tootmine – on protsess, mis ühendab tootmisressursid, mille tulemusena toodetakse kaupu ja teenuseid
5.2.Jaotusprotsess (vahetus) – toodete ja teenuste viimine tarbijateni
5.3.Tarbimine – vajaduste rahuldamine
6. Ressursid, e. tootmistegurid, ressourses - põhiielemendid, mida kasutatakse toodete ja teenuste tootmiseks, näiteks maa, töö ja kapital
1) Maa, land - tootmisfaktor, mis hõlmab kõiki loodusressursse ( maavarad , haritav maa, mets,vesi jm), mida kasutatakse hüviste tootmisel
2) Kapital, capital - tootmisfaktorid, mis hõlmavad eeskätt füüsilisi ressursse ( hooneid , rajatisi, seadmeid) ja finantsilised vahendid, mida kasutatakse hüviste tootmiseka
3) Töö (tööjõud), labour - inimese füüsilised ja vaimsed pingutused, mis on vajalikud kaupade ja teenuste tootmiseks
4) Ettevõtlikkus, enterpreneurship – koondab loova ja uuendusliku mõtlemise ning majandusoskused, mida on vaja ettevõtete alustamiseks ja juhtimiseks .
7. Majandusteaduse alustalad, pillars of ecnomics 8. Nappus, scarsity (Põhiprobleem) = vajadused ˃ saadavad ressursid
9. Alternatiiv - e.loobumiskulud, opportunity cost s - parima alternatiivse võimaluse maksumus, millest loobutakse valiku tegemisel
10.Majanduslik mõtlemine, thinking like economist
11. Nappus sunnib inimesi valima . Scarsity
Kõik valikud hõlmavad alternatiive.
Inimesed püüavad teha häid valikuid
Inimesed reageerivad stiimulitele
Inimesed saavad vabatahtlikust vahetusest kasu
Valikud suunatakse tulevikku
Meie valikud mõjutavad ka teiste inimeste valikuid
Piirprintsiibist lähtuv mõtlemine, marginal principe
Otsused, mida teevad ettevõtted
12. Kasumimotiiv
13. Tootmisvõimaluste piir, production possibility frontie - Näitab kahe hüvise eri kombinatsioone, mida võiks majanduses toota kättesaadavate ressursside ja tehnoloogia samaks jäämise korral
Kasvavate AK seadus -suurendades ühe tootmist peame suurenevas mahus loobuma teise tootmisest
Esimesed majandusteadlased
14. Merkantilistidpidasid rikkuse aluseks kulda, raha, mida saadakse müüjes kaupu välismaale ( eksport )
15. Füsiokraadid – pidasid rikkuse aluseks eeskätt maaga seonduvat, põllumajanduslikku tegevust
Turumanduse põhilised majandusotsused
16.Turumajanduss – kasutab tootmise organiseerimiseks ja koordineerimiseks vabatahtlikku vahetust
17. Majanduse põhivalikud., economic choice
  • Mida, what – mida toota.Ressurside paigutus
  • Kuidas, whay – millist tehnoloogiat kasutada
  • Kellele, to whom – kellele kuulub hüvis, tulu
18.Makroökonoomika, microeconomiks –uurib üksiktarbijaid ja ettevõtteid ning tootmisfaktorite turge
19. Makroökonoomika, macroeconomics – on õpetus turu üldisest tasakaalust .
II.VABA ETTEVÕTLUS e. TURUMAJANDUS
1.Turumajanduse tugisambad, pilars of market economy .
2. Eraomandus, private property, ownership - ressursid ja tooted (omandiobjektid) , mille omanik on eraisik või ettevõte, mitte riik
3. Мotiiv, motive – on millegi tegemise ajend . Turumajanduses on majanduslikud motiivid kasum, intress , palk ja rent (Tasu tootmifaktorite kasutamise eest)
4. Spetsialiseerumine , spezialisation - on protsess, milles ettevõtted ja inimesed keskenduvad ühe toote või tooteosa tootmisele
5. Vabatahtlik vahetus, voluntary exchange – kaasneb spetsialiseerumi-sega
6. Hinnasüsteem, price system. Hinnad on eraomandiga tihedalt seotud. Hinnad kannavad informastsiooni. Ettevõtjale seda, millist väärtust tarbijad tootele omistavad, ja milline on toote kasutamise alternatiivkulu , millist väärtust ettevõtted oma ressurssidele omistavad ja millised on tootmiskulud. Hinnad annavad motiive . Kasumi kujunemise alus ( Kasum = müügitulu – müügikulud).
7. Тurukonkurents, market competition – rivaliteet (võistlus) ressursside ja toodete pärast, sest nende hulk piiratud.
8. Ettevõtlikkus, entrapreneurship – on oskuste ja võimete kogum, kus tähtis koht on analüüsivõimel, paindlikkusel, enesetunnetusel, sihikindlusel, suhtlemis-, organiseerimis- ja eesmärkide püstitamise oskusel.
Teised majandussüsateemid.
9. Käsumajandus, command economy – majandussüsteem (mudel) , kus põhilistele majandusotsustele, mida toota, kuidas toota, kes saab toodetu - vastab tavaliselt valitsus, prevaleerub ühiskondlik omandus.
10. Tavamajandus , traditional economy -majandus, kus inimesed sõltuvad oma mida-, kuidas- ja kellele valikute tegemisel eelkõige tavadest ja kommetest, traditsioonidest.
11. Segamajandus, mixed economy - majandussüsteem, mis vastab põhilistele majandusküsimustele, kasutades elemente mitmest majandus-süsteemist:turu-, käsu- ja tavamajandusest.
12. Majanduslik vabadus, economic freedom – isikliku valiku, vahetuse , konkurentsi vabadus ja kõiki liiki omandi kaitstus .
13. Majandusvabaduse index, index of economic freedom:
Koostatakse The Heritage Foundationi ja The Fraser Institut poolt.
Riigid liigitatakse: 10 tunnuse alusel 5 rühma:
  • Vabad, free;
  • Põhiliselt vabad, moustly free
  • Mõõdukalt vabad, moderatively free
  • Põhiliselt mittevabad, moustly unfree
  • Alla surutud, despootlikud , represst
    Minge Internetilehele www.heritage.org, leidke index of economic freedom
    14. Liberaalne turumajandus, liberal economy – iseloomustab minimaalne riigi sekkumine ja kõrge majandusliku vabaduse aste.
    15. Riikide positsioneerimine :
    Käsuma-jandus
    Vaba turu-majandus
    HongKong Eesti Vene P-Korea
    16.Mudelid, models – mudelitega peegeldatakse reaalset maailma lihtsustatud kujul. Mudel võib olla joonis ( graafik ) , matemaatiline aegrida või kirjeldus
    17. Raha, ressursside ja toodete ringluse mudel, cirrcular model:
    18. Majandusringlus , .
    Kuidas suurendada majandusringlust.
    19. Raha ja ringvoog
    20. Raha funktsioonid.

    • Vara kogumise ehk akkumulatsioonivahend

    • Väärtuse mõõt

    21.Adam Smith ja „nähtamatu käsi“, invisible hand – teos
    „Rahvaste rikkus“ , wealth of nations -
    22.Turumajanduse eesmärgid.
    22.1. Täielik tööhõive – igaühel, kes tahab ja suudab töötada, peab selleks olema õigus
    22.2 Majandusareng – keskmine elatustase peab koguaeg tõusma, sest toodete ja teenuste hulk ja kvaliteet järjest suureneb
    22.3 Hindade stabiilsus – hindade mõõdukas kasv
    22.4 Majanduslik vabadus – kõigil peab olema vaba valik, kuidas teenida elatist ning kuidas kulutada raha
    22.5 Sotsiaalsed tagatised – sotsiaalne süsteem tagab elatise ka puudega ja elus halvasti toime tulevatele inimestele
    22.6 Õiglus – erapooletu suhtumine kõigisse isikutesse, majandussüsteem peab pakkuma võrdseid võimalusi igale kodanikule
    22.7 Tõhusus – mõõdab, kui palju tarbitud ressurss kasu toob, viitab terve majanduse võimele piiratud ressursside juures võimalikult palju toota.
    III-V TURG , SPETSIALISEERUMINE JA VAHETUS
    1) Tööjaotus, division of labour – spetsialiseerumineerinevatele töise tegevuse liikidele
    2) Muude tootmisfaktorite jaotus, division of other factors - ajalooliselt välja kujunenud tootmisfaktorite koondumine teatud geograafilistesse piirkondadesse
    3) Turg, market – kindel keskkond samaväärsete kaupade ja teenuste ja tootmisfaktorite vabaks vahetuseks. Koht, kus saavad kokku nõudlus ja pakkumine
    3.2. NÕUDLUS, demand – peegeldab toodete ja teenuste koguseid, mida inimene soovib ja suudab osta erinevate hindadega antud ajahetkel. Rahaga kindlustatud vajadus
    5) Hinnamõju, price effect - näitab, kuidas inimesed antud nõudluse juures sõltuvalt hinnast ostetavaid koguseid muudavad
    6) Nõudlusseadus, law of demand – inimesed ostavad tooteid ja teenuseid kõrgema hinnaga vähem ja madalama hinnaga, juhul kui teised tingimused jäävad samaks ( ceteris paribus ). Nõutava koguse ja hinna vahel on pöördvõrdeline seos Nõudluse mõjurid: - tulude muutused; - ootused (expectations); - hinna muutus asendus (substitude) -ja täiend (implements) –kaupadel; - mood
    6.1) Asenduseffekt, subtition effect - selgitus nõudlusseadusele, mille kohaselt tarbija asendab kallima hüvise odavamaga
    6.2) Sissetuleku, e.tulueffekt, income effect - selgitus nõudlusseadusele, väljendab asjaolu, tarbija ostujõud suureneb kui hüvise hind langeb
    7) Ostjõud, purchasing power – toodete/teenuste hulk, mille saab osta teatud rahaühikute eest
    8) Hinna mõju ja nõutava koguse muutus
    9) Vähenev isiklik väärtus
    10) Kasulikkus, utility-hüvise omadus rahuldada vajadust
    11) Kahanev piirkasulikkus , diminishing marginal utility-täiendava tooteühiku kasulikkuse kahanemine
    12) Asenduskaubad, substitude-sama vajadust rahuldavad kaubad
    13) Turunõudlus, market demand – on individuaalsete nõudluste summa antud turul kindlal ajahetkel
    14) Nõudluse hinnaelastsus , price elastity of demand –koefitsient, mis mõõdab hinna muutuse mõju toodangu nõutavale kogusele
    έ = Δq%/Δp%; , kus Δ q kogue muutus, Δp – hinna muutus
    έ ˃1, elastne nõudlus; έ‹ 1, mittelastne;
    15) Nõudluse tuluelastsus
    16) Nõudluse ristelastsus
    17) Nõudluse hinnaelastsuse mõjurid:
    • asenduskaupade kättesaadavus
    • osatähtsus ostja eelarves
    • aeg
    18) Hinnamõju või nõudluse muutus
    19) Nõudluse mõjurid:
    • sissetulekute muutus
    • asenduskaupade hinnad ja kättesaadavus
    • ilma- või hooaja muutus
    • muutused moes, maitses , hoiakutes, harjumustes
    • ootuste muutus
    3.3.PAKKUMINE, supply – on kaupade või teenuste kogus, mida tootjad soovivad ja suudavad müügiks anda erinevate hindadega teatud ajahetkel
    20) Pakkumisseadus , law of supply – mida kõrgem hind, seda suurem pakutav kogus (ceteris paribus). Hinna ja pakutava koguse vahel võrdeline seos
    21) pakkumise graafiline kujutamine
    22) Turupakkumine , market supply – kõikide pakkujate horisontaalne summa erinevatel hinnatasemetel
    23) Pakkumise hinnaelastsus
    24) Pakkumise hinnaelastsuse koefitsient, price elasticy of supply - see on võrdne kauba pakkumise protsentuaalne muutuse ja kauba hinna protsentuaalse muutuse jagatisega.
    Es = %Δ q , kus
    %Δ p
    %Δ q - %-е pakkumise protsentuaalne muutus
    %Δ p - %-е hinna muutus
    25) Pakkumise elastsus oleneb ajast ja ressursist
    26) Pakkumise mõjurid, factors of supply
    • muutus tootjate või müüjate arvus
    • muutused tootmise piirkuludes
    • ootuste muutus
    27). TURU TASAKAAL, market equilibrium- olukord mille puhul pakkumise ja nõudluse kogused ja hind on võrdsed
    28) Turu defitsiit, deficit – on olukord, kas kaupade nõudlus ületab pakkumise
    29) turu ülejääk, surplus – olukord, kus tarbijad ei soovi osta kogu toodangut, mida müüjad antud hinnaga müügiks pakuvad
    30) Nõudluse ja pakkumise dünaamika
    VI. TARBIJAD, SÄÄSTJAD JA INVESTEERIJAD, consumer, saverand investor
    1) Kodumajapidamise funktsioonid:
    1.1.) Kodumajapidamine (KM) kui tarbija, consumer – inimene (KM), kes ostab tooteid või teenuseid isiklikuks kasutamiseks
    1.2) KM kui tööjõu tarnija, inimkapitali allikas
    1.2.1) Inimkapital, human capital – inimese võimete, teadmiste, oskuste ja motiivide kogum
    1.3) KM kui tootja – turule orienteeritud ja mitteturunduslikud, isiklikule tarbimisele orienteeritud
    2) KM majanduslik potentsiaal – kinnisvara, töövahendid, finantsaktivad, muu vara
    3) Tuluallikad, sources of income -
    3.1) Tulu tööst, labor income – palga saamine oma tööst töövõtjana , toodetud ühikute või ajaarvestuse alusel, eest.Tulu tööst ettevõtjana. Tulu oleneb: tehtava töö iseloomust, kvalifikatsioonist, haridustasemest, toot -likkusest
    3.2.) Tulu varalt, rikkuselt, property income, income from wealth – sinu omanduses oleva vara, e. asjade ja raha neto -ehk hetkeväärtus (pangaarvete, säästude ja investeeringute summa). Tulu rikkusest, income from wealth – tulu, mis saad kui paned rikkuse teenima
    3.3) Siirdetulud, transfer revenue – riigilt ja mitteriiklikelt organisatsi-oonidelt saadavad pensionid, toetused
    3.4) Rikkuse suurendamine säästes ja investeerides. Säästmise ja investeerimise mõjurid: tulud, ootused, pankade intressimäärad, maksu-seadused
    3.5) Nominaaltulu , nominal income – kodumajapidamise tulu jooksvates hindades
    3.6) Reaaltulu, real income – nominaaltu korrigeeritud hinnaindeksiga. Kaupade ja teenuste hulk, mida saad nominaaltulu eest.
    4) Kulutused:
    • Tarbimiskulud, consumption – tarbe-, investeerimiskaupade ja teenuste ostmine
    • Siirdekulutused, transfer costs – kohustuslikud maksud ja maksed
    5) Säästmine, saving – raha akkumuleerimne arvestusega seda kasutada tulevikus. Säästud, savings – on osa sissetulekust , mida kohe toodete ja teenuste ostmiseks ei kasutata
    6) Eelarve, budget – finantsplaan, milles kajastuvad tulud ja kulud
    6.1) Eelarve tasakaal, budget balancekui tulud ja kulud on võrdsed. Eelarve defitsiit – kulud ületavad tulusid. Eelarve ülejääk, budget surplus – tulud ületavad kulud.
    6.2) Eelarve aitab kui: püstitad eesmärgid, hindad tulusid ja planeerid väljaminekuid.
    6.2.1) Aktsia, stock - väärtpaber, mis näitab selle omaniku (aktsionäri) õigust osale ettevõtte vaqrast ja kasumist
    6.3) Sinu roll säästjana - ohutuse, tulumäära(intressi) ja likviidsuse tagamine,
    6.4) Intress, interest – tasu selle eest, et loobutakse oma raha kohesest kasutamisest ja võimaldadakse seda teha pangal
    6.4.1) Lihtintress, simple interst – makstakse ainult hoiuse põhisummalt
    6.4.2) Liitintress , compound interst – arvutatakse hoiuse põhisummalt ja eelnevalt arvutatud intressilt eeldusel , et jätad selle oma kontole. Liitintress on efektiivne instrument rikkuse kasvatamisel.
    6.5) Näide: Oletame, et säästad iga päev 1 € ja aasta tulumäär on 8% ning intress liidetakse iga päev, siis teeniksid 60 aastaga 542005 €.
    7) Säästude paigutamine
    7.1) Säästukoha valikul on oluline arvestada: asjatundlikkuse, riskitaluvuse, eesmärkidega
    7.2) Investeerimine, investments – kapitali (rikkuse) suurendamine
    7.3) Erinevad säästmis- ja investeerimisvõimalused:
    • Arvelduskonto , bank account – jooksev konto , millelt võib iga hetk võtta raha
    • Säästu- või kogumiskonto, saving account – iga hetk päris vabalt raha võtta ei saa
    • Tähtajaline hoius, fixed term account – ei saa lepingut katkestamata raha võtta
    • Investeerimishoius, investment account - võimaldab saada osa aktsiaturgude tootlusest
    • Võlakirjad, bonds – väärtpaber, mis tõendab, et võlakirja väljaanja on võlakirja ostjalt laenu saanud
    • Tuletisväärtpaber e. derivaat, derivative - väärtpaber, mis tõendab, et väärtpaberi omanikul on õigus või kohustus teisi väärtpabereid tulevikus kelleltki osta või kellelegi müüa kindlal hulgal ja kindla hinnaga.
    • Kinnisvarainvesteering, real estate investment- käegakatsutav investeering (maja, korter , maa), plussiks peab hästi raha väärtuse muutumisele, miinuseks vähene likviidsus.
    • Kunstiteosed , kollektsioneerimisväärsed seemed
    • Vääriskivid, väärismetallid- kuld ja hõbe
    • Investeerimisfondid, investment funds – millest enamik paigutab osanike raha aktsiatesse, võlakirjadesse, pangahoiustesse ja tuletisväärtpaberitesse
    • Pensionifondid , pension funds – investeerimisfondi alaliik
    6.4) Likviidsus, liquidity – näitab kui kergesti saab sääste (vara) rahaks muuta
    7) Laenud eraisikutele, loans for private individuals – võimaldab unistusi täita juba praegu
    7.1)Laenu planeerimine :
    • Kaaluda, kas selle kasutamine on majanduslikult mõistlik valik
    • Arvesta sissetulekutega (üldreegel: liisingu - ja laenumaksed võivad kokku moodustada 30-40% pere igakuistest tuludest)
    • Arvesta lisakuludega
    • Laenust ei või saada luupainaja
    8) Laenuliigid:
    • Eluasemelaen
    • Hüpoteek- e. kodukapitalilaen, hypotec loan -
    • Tarbimislaen e. väikelaen, consumer, small loan
    • Kiirlaen e.SMS- laen , instant loan
    • Liising, leasing
    • Järelmaks, postpay-
    • Krediitkaart, credit card
    • Õppelaen, student loan
    9) Risk ja kindlustus , risks and insurance
    9.1) Riskid : vargused , õnnetused, haigused, tulekahjud ja looduskatastroofid
    9.2) Kindlustus – kaitse rahalise kahju vastu, riskide jagamine teistega
    9.3) Kindlustusmakse, insurance premium –hind, mida inimesed kindlustuse eest maksavad
    9.4. Kindlustuse liigid:
    • Sundkindlustus – inimese kohustus tasuda kindlustusmakseid, hüvitamise kohustus aga riigil või muul asutusel (haigekassa). Sundkindlustused on sotsiaalkindlustus ja töötusekindlustus.Sotsiaalkindlustuse hulka kuuluvad haiguskindlustus, vanemakindlustus, riiklik pension, tootjakaotuspension ning invaliidsuspension .
    • Kohustuslik kindlustus – reguleerib seadus, näiteks peab liikluses osaleva sõiduki omanik omama kehtivat liikluskindlustust
    • Vabatahtlik kindlustus – lepingu sõlmimise eeldus on inimese soov ja huvi
      • Kahjukindlustus , näiteks varakindlustus – kaitseb poliisi omanikke n ende oma vara kaotuse, hävimise või kahjustamise eest
      • Vastutuskindlustus – kaitseb inimesi kahju eest, mis kaasneb teistele tekitatud vigastuste või teiste vara rikkumisega.
      • Isikukindlustus – kindlustusliik, mis on seotud inimese endaga juhtuvate õnnetustega
      • Reisikindlustus- reisiga seotud riskid, transpordi hilinemine, reisija haigestumine , pagasi kadumine jm.
      • Elukindlustus – peamine põhjus on tagada perekonna kindlustunne, kui pere ülalpidaja (palgateenija) sureb .
    10) Tarbijakaitse , consumer protection – aluseks ÜRO tarbijakaitsejuhis ja tagatakse Eesti Tarbijakaitse-seadusega.
    10.1) Toote ohutuse seadus, product safety act
    10.2) Konkurentsiseadus , competition law
    10.3) Tarbijakaitseseadus , consumer protection act
    10.4) Tarbijakaitseamet
    11.Tarbija käitumise teooria
    11.1. Kardinaalse kasulikkuse teoreetikud olid seisukohal, et kasulikkust (utility), mis kujutab endast tarbimisest saadavat rahulolu, saab mõõta mingi konkreetse mõõtühiku abil. Sellest tuleneb ka teooria nimetus, kuna kardinaalne tähendab ühikutega määratletud mõõtmissüsteemi.
    11.2.Esimene Gosseni seadus – küllastusseadus.
    Ühe ja sama hüvise kasulikkus kasvab seni kuni on saabunud küllastuspunkt
    Küllastuspunkti või rahulolupunkti leidmine põhineb piirkasulikkusel (marginal utility, MU). Küllastuspunkt saavutatakse siis, kui piirkasulikkus võrdub nulliga. MU = 0
    11.3. Piirkasulikkus, MU –rahulolu juurdekasv, mida sdaadakse hüvise X iga täiendava ühiu tarbimisest.
    11.4.Piirkasulikkuse ja maksimaalse kasulikkuse (max utility) kõver
    Tabel:
    11.5 Gosseni II seadus- Vastavalt Gosseni teisele seadusele käituvad tarbijad ratsionaalselt siis, kui tehtud tarbimisvaliku korral on tarbitavate hüviste viimaste ühikute võrreldavad piirkasulikkused võrdsed – tuntakse kui kasulikkuse maksimiseerimise teist reeglit, utility maximizing rules
    11. 6 Ordinaalne kasulikkus.
    Vastukaaluks kardinaalse teooriale arendas V.Pareto (1848 –1923) välja ordinaalse kasulikkuse teooria.
    Selle teooria kohaselt ei ole tarbijate piirkasulikkust mõõta võimalik. Tarbija ei mõõda mitte erinevate hüviste kasulikkust, vaid järjestavad hüviste kogumeid kasulikkuse alusel, see tähendab, et neil on eelistusjärjestus.
    11.7. Ükskõiksuskõverad (indifference curve) – väljendavad nende hüviste geomeetrilist kohta, mille suhtes tarbijad on ükskõiksed.
    11.8. Eelarvepiirang - näitab hüviste kombinatsioone, milliseid tarbija võib osta antud eelarve ja hindade juures
    Eelarvejoon (budget line)- näitab kahe ostetava hüvise kombinatsioone fikseeritud tulu puhul
    B = PX*X + PY*Y
    11.9. Tarbimise tasakaal, best Affordable Point Tarbimise optimeerimine – maksimaalne kasulikkus vähimate kuludega
    VII ETTEVÕTTETEOORIA
    1.Pakkumise vaatlemisel on analüüsi põhilüliks ettevõte.
    Ettevõtet (enterprise) määratletakse kui organisatsiooniliselt iseseisvat majandusüksust, mille kaudu ettevõtja tegutseb. Üksus, mis kasutab tööjõudu ja töövahendeid mingite hüviste tootmiseks või teenuste osutamiseks.Turupakkumise seisukohalt on ettevõte määrava tähtsusega. .
    2.Ettevõtted jaotatakse:
    kasumit tootvateks
    kasumit mitte tootvateks
    4.Väljundid, outputs: tarbeesemed, teenused, info, saastus
    3.Tootmissisendid, inputs: maa, tööjõud, kapital, informatsioon, ettevõtlus
    TOOT-
    MINE
    5.1Ainuomaniku ettevõte (FIE), Proprietorship - isik, kes pakub oma nimel kaupu ja teenuseid.
    Eelised
    Puudused
    Lihtne luua Lihtne vastu võtta otsuseid Kasum on maksustatav ainult omaniku tuluna
    Otsustamisel puudub kriitiline kontroll
    Omaniku vasutus kogu varaga
    Ettevõte sureb koos ettevõtjaga
    Kallis kapital, Töö on kallis
    5.2Täisühing (TäÜ), general partnership – äriühing, millel on vähemalt kaks osanikku, kes vastutavad ühingu kohustuste eest solidaarselt kogu oma varaga. 5.2.1. Usaldusühing (UÜ), limited partnership- ettevõte, millel on vähemalt kaks osanikku, kellest üks peab olema täisosanik (vastutab ettevõtte kohustuste eest kogu oma varaga) ja üks piiratud vastutusega usaldusosanik (vastutab ettevõtte kohustuste eest oma sissemakse ulatuses).
    Eelised
    Puudused
    Lihtne luua
    Diversifitseeritud otsuste langetamine
    Säilib ka partnerite väljumisel
    Kasum on maksustatav ainult omanike tuluna
    Otsuste langetamisel vahel raske saavutada konsensust
    Omanike solidaarne vasutus kogu varaga
    Partneri väljumine võib vähendada kapitali
    Kapital on kallis
    5.3.Osaühing(OÜ), private limited company – äriühing, millel on osadeks jaotatud osakapital ning mille omanike vastutus on piiratud osasse investeeritud summa suurusega. 5.3.1.Aktsiaselts (AS), corporation (USA), publik limited company(Euroopa)- äriühing, millel on aktsiateks jaotatud põhikapital (aktsiakapital). Aktsiaseltsi omanikud on aktsionärid, aga juriidiliselt tegutseb AS eraldi ja lahus oma omanikest.
    Eelised
    Puudused
    Omanike piiratud vastutus
    Mastaabieffekti kasutamine
    Professionaalse juhtimise võimalus
    Jätkusuulik eksistents
    Keeerukas juhtimissüsteem võib aeglustada otsustamist
    Kasum on topeltmaksustatud (ette-võtte kasum ja omaniku kasum)
    6.1Dividendid – osa aktsiaseltsi puhaskasumist, mis jaotatakse aktsionäride vahel sõltuvalt nende omandis olevate aktsiate arvust
    6.2 Lihtaktsia – hääleõigust andev aktsia
    6.3.Eelisaktsia – tagab omanikule garanteeritud dividendi, kuid ei anna hääleõigust
    6.4.Võlakiri e. bond – äriühingu kohustus võlakiri välja osta kas nimi – või turuväärtuses.
    6.5.Aktsiate kontrollpakk – aktsiate kogus, mis võimaldab kontrollida aktsiaseltsi tegevust.
    7.Kogu äriühingu käsutuses olevat kapitali on võimalik jaotada rahakapitaliks ja füüsiliseks e. reaalkapitaliks
    Ettevõtte kapital jaguneb omakapitaliks ja võõrkapitaliks.
    7.Ettevõtte aruanded ,
    7.1. Bilanss – kajastab ettevõtte varade paigutust ja finantseerimise allikaid
    8. Kasumi, (profit) kui ettevõtte tegevuse ühe põhieesmärgi, kujunemist kajastab kasumiaruanne . Tehakse vahet raama-tupidamisliku (arvestusliku) ja majandusliku kasumi vahel.
    8.1. Majanduslik kasum erineb raamatupidamislikust selle poolest, et selle arvutamisel võetakse arvesse alternatiivkulud (opportunity cost).
    AKTIVA, active
    PASSIVA, Passive
    Käibevarad, current assets
    Varud, goods in stock
    10
    50
    15
    Lühiajalised kohus-tused, current liabilities
    • Lühiajalised laenud, short term loans
    • Kohustused hankijatele
    Viitvõlad
    10
    9
    Materiaalsed põhi- varad , fix assets
    • Maa
    • Hooned, property
    Seadmed ja inventar , machinery, equipment
    - Kulum , depreciation
    225
    -22
    Pikaajalised kohus-tused, long-term obligations
    Pikaajal. laenud
    120
    Mittemateriaalsed põhivarad, intangible assets
    Aktsiad ja osakud, ownership shares
    Omakapital, equity
    • Põhikapital Reservid
    • Säilitatud kasum
    Kasum , profit
    115
    24
    Varad kokku, assets
    278
    Kohustused ja OK kokku , liabilities
    278
    8.1.Kasumiaruanne
    Raamatupidaja
    Ökonomist
    Müügitulu(sissetulek)
    300
    Müügitulu , revenue
    300
    Kulud
    • Müüdud kaupade maksumus, cost of goods sold
    • Ostetud teenused
    • Töötasu , wages
    • Kulum
    Pangaintress, interest
    150
    20
    50
    22
    12
    Kulud
    Müüdud kaupade
    maks. Ostetud teenused Töötasu
    • Omaniku tingl. töötasu
    • Varade turuväärtuse
    langus
    Pangaintress
    150
    20
    50
    50
    10
    12
    Kulud kokku
    254
    Intress (altern. kulu)
    Investeeringu normaal -kasum
    Alternatiivkulud
    11,5
    6
    299,5
    Arvestuslik kasum
    24
    Majanduslik kasum
    0,5
    8.2. Raamatupidamislik kasum = kogutuluilmutatud kulud
    8.3. Majanduslik kasum-kogutulu –majanduslikud kulud
    8.4. Majanduslikud kulud – ilmutatud kulud + ilmutamata kulu
    8.4.1. Ilmutatud kulu, explicit costs – raamatupidamises kajastatud kulu, raha liikumine
    8.4.2. Ilmutamata kulu, implicit costs- arvestuslik, võimaliku alternatiivse tegevuse kulu e. saamata jään´ud tulu. Seotud omakapitali ja omanike ressurside võimaliku kasutamisega
    9. Tootmisfunktsioon , production function - kajastab konkreetsete sisendite maksimaalset võimalikku väljundit Q = f (K,L), kus K-kapital ja L – töö
    10.1. Aktiivsed tootmisfaktorid (tööjõud ja ettevõtlus kui töö eriliik) 10.2 Passivsed tootmisfaktorid (maa, kapital, informatsioon) 11. Majanduslik effektiivsus , economic efficiency – on toodangu hulk sisendite maksumuse ühiku kohta, s.t. tootmine minimaalsete kuludega. Majanduslik effektiivsus sõltub tehnilisest effektiivsusest ja sisendite hindadest. 12. Tootmissisendite asendus - tootmissisendid on teatud ulatuses üksteisega asendatavad . Seetõttu leidub küllaltki suur hulk tehniliselt efektiivseid tootmissisendite geomeetrilisi kombinatsioone. Neid väljendatakse isokvandiga e. samakogusejoonega.
    13. Isokvant on antud toodangukoguse valmistamiseks vajalike tootmissisendite geomeetriline koht.
    13.1.Isokvant ja nende parv (kogum) kapitali ja tööjõu erinevate koguste tarbimise korral
    14. Isokost, samakulu– analoog eelarvejoonele. Peegeldab teatud summa eest hangitavate tootmisfaktorite kombinatsioone
    15. Olenevalt tootmise iseloomust eristatakse suur- ja väiketootmist. Toodangu valmistamist suurtes kogustes nimetatakse masstootmiseks, väiksemate koguste tootmist seeriatootmiseks ja individuaal -e. üksiktootmiseks (toodetakse üksikeksemplare).
    16. Mastaabiefekt , return to scale – iseloomustab toodangu kasvu astet sisendite üheaegsel suurenemisel
    16.1.Püsiva mastaabieffekti, ( constant returns to scale)
    isokvandid,a – näitavad, et tootmisfaktorite juurdekasvul toodang suureneb sama palju
    16.2. Kasvava mastaabieffekti isokvandid, increasing returns to scale,b – toodang suureneb kiiremini kui tootmisfaktorite juurdekasv
    16.3. Kahaneva mastaabieffekti, decreasing returns to scale,c – toodang kasvab aeglasemalt kui sisndite hulk, mastaabikulu
    a) b) c)
    17. Lühiperiood, short run - lühiperiood on ajavahemik, mille jooksul tootjad suudavad muuta mõne, aga mitte kõigi kasutatavate ressursside hulka. Lühiperioodil on mõned ressursid fikseeritud, mõned aga varieeruvad. Püsi (fikseeritud) resurss on selline firma poolt kasutatav tootmistegur, mille suurust firma ei saa lühiperioodil muuta
    17.2.Lühiperioodi tulud.
    18. Koguprodukt ( total product - TP) – on teatud perioodil valmistatud kogutoodang ,
    19.Keskmine toodang ( average product - AP)koguprodukti ja tema valmistamiseks kasutatava muutuvressursi jagatis, TP/N
    20. Piirprodukt (marginal product - MP) – täiendav toodang, mida saadakse ühe täiendava ressursiühiku kasutamise tulemusena 20.1.Kaheneva piirtootlikkuse seadus, law of diminishing productivity Punktis, kus MP=AP, on toodang max, sealt peale hakkab muutuva ressursi lisandumisel kaha -nema
    21.Püsikulu (fixed cost – FC) – kulu mille suurus ei muutu, kui firma muudab oma tootmismahtu
    22.Muutuvkulu (variable cost –VC) – on kulu, mille suurus firma tootmismahu suurenemisel muutub.
    23.Kogukulu (total cost- TC) – muutuv- ja püsikulude summa TC = VC + FC
    24..Keskmine kogukulu (average total cost)- Kogukulud jagatud tooteühikute arvuga, ATC = TC/Q;
    25.Keskmine püsikulu (average fixed cost) AFC = TFC/Q;
    26.Keskmine muutuvkulu (average variable cost) AVC = TVC/Q;
    27.ATC = AFC + AVC;
    28. Piirkulu (marginal cost – MC) on täiendava tooteühiku valmistamise täiendav kulu, ΔTC/ΔQ
    MC = ΔTC/ΔQ = ΔTVC/ΔQ
    29. Pikk periood, long run- aeg, mille jooksul leiavad aset olulised muutused, kapitali ja töösisendite suurus varieerub. .
    30. Pika perioodi keskmine kulu (long average cost – LAC) mõõdab erinevate koguste tootmise minimaalset keskmist kulu, eeldusel, et tootjal on valida firma mistahes suurusvariandi vahel.
    31. Kulude minimiseerimise tehnika ( The Least – cost Technique).
    Firma minimiseerib kulud isokvandi ja isokosti kokkupuutepunktis sellisel toodangu väljalaskekogusel, mil tootmisfaktorite piirkoguste suhe on võrdne tootmisfaktorite piirhinna suhtega.
    32. Kasumi maksimiseerimine.
    Kasumi kujunemist ja selle maksimeerimist saab vaadelda kahel teel:
  • vaadeldakse kogukulusid ja kogutulusid – see meetod on kõige lihtsam;
  • vaadeldakse keskmist ja piirkulu ning keskmist ja piirtulu – see meetod on esimesest küll natuke keeru-lisem, aga palju kasulikum – eriti siis, kui ettevõte tegutseb erinevatel turgudel.
    Järgnevalt käsitletakse mõlemaid meetodeid . Mõlemal juhul on ajaperioodiks lühiperiood (mil üks või kaks toot-mistegurit olid muutumatud) ning ettevõte nõudluskõver on alla paremale laskuv . Tegemist mittetäieliku konkurentsi firmaga (monopolistlik konkurents, oligopol )
    I ЧТО ТАКОЕ ЭЕКОНОМИЧЕСКАЯ НАУКА?
    Почему экономическая наука важна?
    1.Экономика – наука, изучающая механизмы удовлетворения неограниченных потребностей человека в условиях относительной ограниченности ресурсов Изучает рациональное поведение
    Потребитель полезность
    Предприятие прибыль
    Правительство благополучие
    Эк. наука
    Эк. теория
    2. Алфред Маршалл- основоположник неоклассической теории, английский экономист
    3.Человеческие потребности
    4. Пирамида Маслова
    Потребности самовыражения Эстетические Когнитивные Самоуважения Состояния и любви Чуквства защищенности Физиологические
    5. Цепочка удовлетворения потребностей
    Потребности ресурсы произв. товары и услуги процесс обмена доступность тов. удовл. потребн.
    5.1. Производство – процесс комбинирования производственных факторов, в итоге на выходе полу-чаются блага (товары и услуги)
    5.2.Распределение и обмен (торговля) – доведение благ до потребителей
    5.3.Потребление – удовлетворение потребностей
    6. Ресурсы, производственные факторы – основные элементы используемые при производстве благб товаров и услуг
    1) Земля- фактор производства, охватывающий природные ресурсы (полезные ископаемые, сельскохозяйственная земля, лес, вода, используемые в производстве благ
    2) Капитал – охватывает в первую очередь физические ресурсы (здания, сооружения, оборудование ), которые используются в производстве
    3) Труд – физические и умственные способности людей
    4) Предпринимательство – фокусирует творческий и инновационный потенциал и умения, необходимые для начала и упраавления предприятия
    7. Основы экономической науки
    8. Ограниченность – потребности ˃ ресурсы
    9. Альтерн ативные затраты (упущенных возможностей)- лучщая альтернативная возможность, от которой отказываютя (упускается)
    10. Экономическое мышление
    11. Ограниченность заставляет выбирать
    Выбор охватывает альтернативы
    Люди стараются делать хороший выбор
    Люди реагируют на стимулы
    Люди получают выгоду от добровольного обмена
    Выбор нацелен в будущее
    Наш выбор влияет на выбор других
    Образ мышления исходящ
    ий из принципа предельности
    Решения принимаемые предприятием
    12. Мотив прибыли
    13. Граница производственных возможностей – комбинация двух производимых благ, которых возмо максимально произвести определенным количеством ресурсов с использованием определенных технологий Закон возрастающих альтернативных затрат- увели-чивая произ-водство одного отказываемся от производства другого
    Первые экономисты
    14. Меркантилисты – эк. школа объясняющая приток богадства внешней торговлей (экспортом товаров).
    15. Физиократы – связывали создание богадство с природой, в особенности с землей, сельскохозяйственной деятельностью
    16. Рыночное хозяйство – использует для организации производства добровольный обмен
    17. Основные вопросы экономики
    - что. Что произвести, аллокация ресурсов.
    - как. Какие технологии использовать
    - кому. Кому это предесмотрено
    18. Микроэкономика – изучает поведение отдельных субъектов и факторные рынки экономики
    19. Макроэкономика- учение о общем равновесии
    II. СВОБОДНОЕ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВО ИЛИ РЫНОЧНАЯ ЭКОНОМИКА
    1.Опоры рыночной экономики
    2.Частная собственность - ресурсы и продукты принадлежат частному лицу или предприятию, не государство.
    3. Мотив – вызывающее (стимул) что-то делать . Мотивами в рыночной экономике являются прибыль, %, зарплата и рента (плата за факторы производства).
    4.Специализация – процесс, при котором предприятия и люди сосредотачиваются на производство одного изделия и части изделия
    5.Свободный обмен – сопутствует специализации
    6.Система цен – цены тесно связаны с частной собственностью, они несут информацию, предприятиям о том, какую ценность причи-тают потребители и каковы альтернативные затраты, какую ценность придают предприятия своим ресурсам и каковы производственные затраты. Цены задают мотив. Основа формирования прибыли (прибыль = доход – затраты).
    7.Рыночная конкуренция - соперничество за ресурсы и продукты, так как их количество ограничено.
    8.Предпринимательство – набор умений и способностей, где важным является способность анализа, гипкость, самопознание, целеустремленность, способности общения, организации и целепоставки.
    Другие экономические системы
    9.Приказная ( централизованно-плановая) экономика – экономическая система (модель), в которой на основные экономические вопросы, что, как и кому отвечает правительство, превалирует государственная солбственность
    10.Традиционная экономика – экономическая система, в которой принадлежность факторов производства и распределения и произведенных с их помощью товаров и услуг устанавливаются на основе исторических традиций, религиозных преставлений или обычаев
    11.Смешанная система – экономическая система, сочетающая элементы рыночной, централизованно – плановой и традичионной системы.
    12.Экономическая свобода – свобода личного выбора, добровольность обмена, свобода конкуренции и безопасность всех видов собственности. 13.Индекс экономической свободы - базируется на 10 индексах, измеряемых по шкале от 0 до 100, при этом показатель 100 соответствует максимальной свободе, а 0, соответственно, минимальной. Все страны по этому индексу делятся на следующие группы:
    • свободные — с показателем 80−100
    • в основном свободные — с показателем 70−79,9
    • умеренно свободные — с показателем 60−69,9
    • в основном несвободные — с показателем 50−59,9
    • деспотичные — с показателем 0−49,9.
    14.Либеральная экономика – характеризующаяся минимальным государственным вмешательством и высокой степенью экономической свободы
    Войдите на сайт: www.heritage.org, найтите index of economic freedom
    15.Позиционирование стран
    16.Модели в экономике – отображают реальный мир в упрощенном виде. Может выступать рисунок (график), математический временный ряд или описание
    17.Кругооборот денег, рессурсов и товаров
    18.Эконоомический оборот
    Как увеличить экономический кругооборот
    19.Деньги и кругооборот
    20.Функции денег
    - Средство обмена
    - Средство накопления
    - Средство измерения ценности
    21.Адам Смит и «невидимая рука»- труд «Богадство наций»
    22.Цели рыночной экономики
    22.1Полная занятость – каждый, кто хочет и способен трудится, имеет на это право
    22.2Экономическое развитие – средний уровень жизни должен постоянно повышаться, так как количество изделий и услуг постоянно растет
    22.3Стабильность цен – умеренный рост цен
    22.4Экономическая свобода- у каждого должен быть свободный выбор как зарабатывать на жизнь и как тратить деньги
    22.5Социальные гарантии – социальная система обеспечивает средства на существование физически и умственно ограничен-ным и плохо преуспевающим
    22.6Справедливость – нейтральное отношение ко всем личностям, экономическая система обеспечивает равные возможности всем
    22.7Эффективность – измеряет насколько полезно используются ресурсы, указывает на способность экономики в условиях ограниченности производить по возможности больше
    III-V. РЫНОК, СПЕЦИАЛИЗАЦИЯ И ОБМЕН
    1) Разделение труда –специализация на отдельных видах трудовой деятельности
    2) Разделение других факторов производства – исторически сложившееся сосредоточение факторов производства в определенных географических районах
    3) Рынок – сфера свободного и устойчивого обмена равноценным товарами, услугами и факторами производства. Место, где встречаются спрос и предложение
    3.2. СПРОС – количество товаров, которое покупатели готовы приобрести на рынке по определенной цене. Деньгами обеспеченная потребность
    5) Влияние цены – показывает как люди в зависимости от изменения цены мизменяют количество покупаемого
    6) Закон спроса – величина спроса находится в обратной зависимости от цены: чем выше цена, тем ниже величина спроса, и наоборот
    На спрос влияют: - изменения в доходах; - ожидания; - изменение цен: товаров заменителей и дополнителей ; - мода (смещение кривой)
    price
    Demand
    quantity
    6.1) Эффект замещения – объяснение закона спроса, согласно которого полтребитель замещает более дорогое благо на более дешевое
    6.2) Эффект дохода – объяснение согласно которому при покупке более дешевого блага образуется экономия. Растет покупательская способность
    7) Покупательская способность – возможное количество покупаемое за определенную сумму (единицы) денег
    8) Влияние цены и изменение количества спроса
    9) Изменяемая личная полезность
    10) Полезность – свойство товара удовлетворять потребность
    11) Убывающая предельная полезность – уменшение полезности с дополнительной единицы потребления
    12) Товары заменители – одну и ту же потребность удовлетворяющие товары
    13) Рыночный спрос – сумма индивидуальных спросов при определенной цене
    14) Эластичность спроса по цене– коэфициент измеряющий изменение количества спроса при изменении цены
    έ = Δq%/Δp%; , kus Δ q изменение количества, Δp – изм. цены;
    έ =0, абсолютно неэластично; έ=1, единично эластично; έ = ∞, абсолютно эластичный спрос;
    έ - 0
    έ - ∞
    έ - 1
    έ ˃1, эластичный спрос; έ‹ 1, неэластичный спрос;
    15) Эластичность спроса по доходу
    16) Перекрестная эластичность
    17) Факторы влияющие на эластичность спроса:
    • допустимость товаров заменителей
    • удельный вес в бюджете потребителя товара
    • время
    18) Влияние цены и изменение спроса
    19) Факторы влияющие на спрос:
    • изменение доходов
    • цены на товары заменители и доступность их
    • изменение сезона или погоды
    • изменения моды, привычек, установок
    • изменение ожиданий
    3.3. ПРЕДЛОЖЕНИЕ – количество товара, которого продавцы готовы продать на рынке по определенной цене
    20) Закон спроса – величина предложения находится в прямой зависимости от цены, чем выше цена, тем болше предлагаемое количество и наоборот
    21) Графическое изображение предложения
    p
    supply, S
    q
    22) Рыночное предложение- сумма всех индивидуальных предложений
    23) Эластичность предложения по цене – показывает как реагирует предлагатель товара на изменение цены
    24) Коэфициент эластичности предложения – показывает соотношение изменения количества предложения к изменеию цены
    Три периода определяющие эластичность предложения:
    • текущий – неэластчное предложение
    • короткий - малоэластичное
    • долгосрочный - эдастичное

    p
    t
    25) Эластичность предложения зависит от времени и ресурса
    26) Факторы влияющие на предложение:
    • изменение числа производителей и продавцов
    • изменения в предельных затратах
    • изменение ожиданий
    27) Рыночное равновесие – состояние при котором количество и цена предложения и спроса равны
    излишек
    p
    S
    pe
    дефицит D
    28) Дефицит рынка – когда спрос превышает предложение
    29) Избыток рынка – предложение превышает спрос
    30) Ддинамика спроса и предложения
    6. ПОТРЕБИТЕЛИ, СБЕРЕГАТЕЛИ И ИНВЕСТОРЫ
    1) Функции домашних хозяйств (ДХ):
    1.1) ДХ как потребитель – человек (ДХ), кто покупает товары и услуги для личного пользования, удовлетворения потребностей
    1.2) ДХ как поставщик труда, источник человеческого капитала
    1.2.1) Человеческий капитал, human capital - воплощенный в человеке запас способностей, знаний, навыков и мотиваций
    1.3) ЧК как производитель –ориентированные на рынок и на рынок не ориентированные, на личное потребление ориентированные
    2) Экономический потенциал ДХ – недвижимость, средства труда, финансовые активы, прочее имущество
    3) Источники дохода ДХ:
    3.1) трудовой доход – получение дохода как работосъемщика на основе единиц изготовления или рабочего времению Доход предпринимателя в виде прибыли. Доход зависит от : характера труда, вида труда, квалификации, эффективности
    3.2.) Имущественный доход (с богатства) – чистая стоимость находящегося в собственности имущества, денег (сумма счетов, сбережений и инвестиций).Доход с богадства , income from wealth – получаемый доход если богадство будет зарабатывать. 3.3) Трансферный доход –получаемые от государства и негосударственных организаций пенсии и пособия 3.4) Увеличение богадства сберегая и инвестируя. Факторы влияющие на сбережения и инвестиции: доходы, ожидания, банковские интрессы, налоговые законы
    3.5) Номинальный доход – доход ДХ в текущих ценах
    3.6) Реальный доход – индексом цен скоррегированный номинальный доход. Объем товаров и услуг, который можно приобрести за номинальный доход.
    4) Расходы ДХ:
    • Потребление –покупка потребительских и инвестиционных товаров и услуг
    • Трансферные затраты – обязательные налоги и платежи
    5) Сбережения – акумулирование денег из расчета их использования в будущем
    6) Бюджет ДХ – финансовый план, в котором отображаются доходы и расходы
    6.1) Равновесие бюджета когда доходы и расходы равны. Дефицит бюджета – расходы превышают доходы. Профицит бюджета – доходы превышают расходы.
    6.2) Бюджет поможет если: поставлены цели, оценены доходы и расходы.
    6.2.1) Акция- показывающая ее владельцу (акционеру) на право имущества и прибыли предприятия
    6.3) Твоя роль сберегателя - обеспечение безопасности, доходности (интресс) и ликвидности.
    6.4) Интресса, процент – оплата за то, что отказываетесь пользоваться деньгами и позволяете это делать банке
    6.4.1) Простой процент – оплачивается с основной суммы сбережения.
    6.4.2) Сложный процент – расчитывается с основной суммы и с предвартельно расчитаного процента, из предположения, что это сохранится на счету. Сложный процент является эффективным инструментом роста богадства.
    6.5) Пример: предположим, что сберегаешь каждый день 1 €, годовая ставка 8% и процент добавляется каждый день, тогда за 60 лет можно заработать 542005 €.
    7) Расположение с бережений
    7.1) При выборе место вклада надо быть знающим, устойчивым к рискуи целенаправленным
    7.2) Инвестирование – увеличение капитала (богадства).
    7.3) Разные возможности сбережений и инвестирования:
    • Деньги на счету – текущий счет, с которого в любой момент можно симать деньги
    • Счет сбережений и сбор денег – каждый миг деньги симать нельзя
    • Срочный вклад- нельзя без расторжения договора симать деньги
    • Инвестиционные сбережения - позволять получать долю от доходности акционерного рынка
    • Долговые обязательства – ценная бумага, удостоверяющая, что эмитирующий бумагу получил долг от ее купившего
    • Производное или дериватив – ценная бумага, удостоверяющая, что владелец бумаги имеет право или обязанность покупать или продавать другие ценные бумаги в определенном количестве и по цене .
    • Инвестиция в недвижимость – покупка дома, квартиры, земли. Плюсом устойчивость инфляции, минус низкая ликвидность.
    • Произведения исскуства, предметы колекционирования
    • Ценные камни, металлы, золото, серебро
    • Инвестиционные фонды – большинсво из них вкладывает деньги в акции, долговые обязательства, банковские сбережения и деривативы
    • Пенсионные фонды- разновидность инвестиционных фондов
    6.4) Ликвидность – показывает как легко превратить сбережения (актив) в деньги
    7) Кредиты частным лицам – позволяет мечты осуществлять уже сегодня
    7.1) Планирование взятия кредита:
    • Взвешивать, является ли кредит экономически рациональным выбором
    • Учитывай с доходами (Общее правило: общие затраты на лизинги или долги могут составлять 30-40% от дохода семьи)
    • Учитывай дополнительные затраты
    • Долг не должен стать кошмаром
    8) Разновидности кредитов:
    • Жилищный кредит
    • Ипотечный кредит
    • Потребительский кредит
    • Быстрый кредит
    • Лизинг
    • Покупка в рассрочку
    • Кредитная карточка
    • Студенческий кредит
    9) Риск и страховка
    9.1) Риски против чего страховаться: кражи, несчастные случаи, болезни, пожары, и природные катастрофы
    9.2) Страхование – защита при денежном ущербе, деление рисками с другими 9.3) Страховая премия –цена, которая оплачивается за страховку 9.4. Разновидности страховки:
    • Принедительное страхование – обязанность человека делать платежи, обязательство компенсировать берет государство или другое учреждение(больничная касса). Относятся социальное страхование и страхование по безработице. К социальному страхованию относятся: страхование здоровья, родительская страховка, госпенсия, пенсия потери кормильца, пенсия по инвалидности.
    • Обязательное страхование – регулирует закон, например стахование транспорта
    • Добровольное страхование – предпосылкой заключения договора является желание и интерес человека
      • Страхование от ущерба, страхование имущества – защищает владельца страхового полиса от потери или порчи имущества
      • Страхование ответственности – защищает от ущерба причиняемых другим.
      • Индивидуальное страхование – вид страхования для несчастных случаев
      • Страхование путешествий – страхуются риски, опаздывание транспорта, заболевание, потеря багажа и пр.
      • Страхование жизни –главная цель обеспечить доход при потере кормильца .
    10) Защита потребителя –основой является руководство по защите потребителя ООН и обеспечивается Законом защиты потребителя ЭР.
    10.1) Закон безопасности изделия 10.2) Закон конкуренции 10.3) Закон защиты потребителя 10.4) Ведомство защиты потребителя
    11.Теория поведения потребителя
    11.1. С точки теории кардинальной полезности полезность, которая отображает получаемую от потребления удовлетворенность ,можно измерить конкретным измерителем. Отсюда и название теории – кардинальное означает измеряемость конкретной системой изме-рения. 11.2.Первый закон Госсеназакон насыщения.
    Полезность одного и того же блага растет в потреблении до точки насыщения.
    Нахождение количества насыщения и точки удовлетворенности базируется на предельной полезности (marginal utility, MU). Точка насыщения тогда, когда предельная полезность равна 0. MU = 0
    11.3. Предельная полезность , MU –прирост полезности, которую получают за счет потребления дополнительной единицы блага Х.
    11.4.Кривая предельной и максимальной полезности
    Таблица:
    11.5 2.закон Госсена. Согласно этому закону потребители ведут себя рационально тогда, кода при зделаном выборе (комбинации) получаемые соизмеряемые предельные полезности последних единиц выбора (на ценовую единицу) являются равными. второе правило максимизации полезности, utility maximizing rules.Алгебраически формула выглядит:
    11. 6 Ординальная полезность
    В противовес кардинальной теории В.Паретто (1848 –1923) создал теорию ординальной полезности.
    Согласно этой теории измерить предельную полезность невозможно. Потребитель не измеряет полезность отдельно взятых благ, а ранжирует блага при выборе их в соответствии их полезности, т.е. у товаров есть предпочтительность.
    11.7. Кривые безразличия (indifference curve) – выражают геометрическое место этих благ, к которым потребители относятся с безразличием.
    11.8. Бюджетное ограничение - показывает комбинации благ, которые потребитель может приобрести по определенной цене и в количестве.
    Бюджетная линия (budget line)- показывает комбинации благ при определенном доходе, бюджете.
    B = PX*X + PY*Y
    11.9. Равновесие потребления, best Affordable Point Оптимизация потребления – максимальная полезность с наименьшими затратами.
    VIIТЕОРИЯ ПРЕДПРИЯТИЯ
    1. Предприятия организуют производство и продажу благ и выступают на рынке предлагающими (кроме рынка труда). Предприятие определяется как самостоятельная экономическая единица, использующая труд и другие средства труда для производства благ и услуг, через которую предприниматель действует. 2.Предприятия делятся на:
    • Производящие прибыль
    • Ненацеленные на производство прибыли
    4. Выходы: Товары Услуги Информация Выбросы
    3. Входы производства: Земля Труд Капитал Информация Предпринимательство
    ПРОИЗ-ВОДСТ-ВО
    5.1. Единоличное предприятие (FIE), Proprietorship- личность, предлагающая от своего имени товары и услуги
    Преимущества
    Недостатки
    Просто создать
    Просто принимать решения
    Прибыль облагается подоходным налогом собственника
    При принятии решения отсутствует критический контроль
    Собственник отвечает всем имуществом
    Предприятие умирает вместе с собственником
    Дорогой капитал, дорогой труд
    5.2 Полное товарищество- комерческое партнерство, у которого минимум два участника, отвечающие за обязательства партнерства всем своим имуществом. 5.2.1. Командитное товарищество – минимум два партнера, из которых один отвечает полностью своим имуществом, а другой с ограниченной ответственностью в объеме своей доли.
    Преимущества
    Недостатки
    Просто создать
    Диверсифицированное принятие решений
    Сохраняется при выходе парьнера
    Налогом облагается доход собсвенников
    Могут возникнуть трудности при принятии решений
    Собственники отвечают солидарно всем имуществом
    Выход партнера может уменьшить капитал
    Дорогой капитал
    5.3. Общество с ограниченной ответственностью( ООО )- коммерческая компания, уставной (паевый) капитал поделен на доли (паи) и при котором ответсвенность участующих в компании ограничена инвестированной суммой. 5.3.1. Акционерное общество (АО) , Корпорация - коммерческая компания основной (акционерный) капитал которой поделен на акции. Собственниками являются акционеры, а юридически АО действует раздельно от собственников.
    Преимущества
    Недостатки
    Omanike piiratud vastutus
    Mastaabieffekti kasutamine
    Professionaalse juhtimise võimalus
    Jätkusuulik eksistents
    Keeerukas juhtimissüsteem võib aeglustada otsustamist
    Kasum on topeltmaksustatud (ette-võtte kasum ja omaniku kasum)
    6.1 Дивиденды – част чистой прибыли, распределяемая между акционерами согласно числа находящихся в имении акций
    6.2. Простая акция, lihtaktsia дает право на голос
    6.3. Привилегированная акция– гарантирует получение дивидендов, но не дает право голоса
    6.4. Долговое обязательство – обязательство коммерческого общества по выкупу бонда по номинальной или рыночной цене.
    6.5. Контрольный пакет акций – количество акций, позволяющее контролировать деятельность общества.
    7. Капитал, находящийся в пользовании общества делится на финансовый и физический, реальный
    Капитал предприятия делится на собственный и заемный, .
    7. Отчеты предприятия
    7.1.Баланс –отражает имущество предприятия и источники финансирования
    8. Формирование прибыли отражает отчет о прибыли. Разделяют бухгалтерскую и экономическую прибыль.
    8.1.Экономическая прибыль отличается от бухгалтерской за счет учета так называемых альтернативных затрат
    Актив
    Пассив
    Оборотные средства,
    • Деньги
    • Дебиторы
    • Запасы

    10
    50
    15
    Краткосрочные обязательства
    Кредиты
    Кредиторы
    Задолженность по зарплате и налогам
    10
    9
    Основные матер. средства
    Земля
    Здания, сооружения
    -Амрртизация
    225
    -22
    Долгоср. обязат. Кредиты
    120
    Нематериальные активы
    • Патенты
    • Лицензии
    • Акции и паи

    Собственный капитал
    • Уставной капитал
    • Резервы
    • Аккумулированная прибыль
    Прибыль
    115
    24
    Имущество итого
    278
    Обязательств и СК итого
    278
    8.1.Kasumiaruanne
    Бухгалтер
    Экономист
    Доход с продаж
    300
    Доход с продаж
    300
    Затраты
    • С/с реализ. продукции
    • Купленные услуги
    • Зарплата
    • Амортизация
    Банковские %
    150
    20
    50
    22
    12
    Затраты
    С/с реализ. продукции
    Купленные услуги
    Зарплата
    • Условная з/пл собственника
    • Уценка имущества
    Банк.%
    150
    20
    50
    50
    10
    12
    Итого затраты
    254
    % альт. затрат
    Investeeringu Нормат. прибыль с инвестиции
    Итого затраты
    11,5
    6
    299,5
    Расчетная прибыль
    24
    Экономческая прибыль
    0,5
    8.2. .Бухгалтерская прибыль = валовый доход – бухгалтерские(явные) издержки
    8.3.Экономическая прибыль = валовый доход – экономические издержки 8.4.Экономические издержки = явные (бухгалтерские издержки) + неявные издержки
    8.4.1. Явные издержки – отраженные в бухгалтерии издержки, реальные денежные затраты.
    8.4.2. Неявные затраты – расчетные затраты альтернативных возможностей. Связанных с использованием собственного капитала или ресурсов собственника.
    9. Произвоственная функция - задает максимальный объем выпуска продукции, который фирма может произвести при любом заданном наборе ресурсов: Q = f(K,L), где K-капиталl и L – труд
    10.1. Активные производственные факторы .ПФ (рабочая сила и предпринимательство как разновидность труда) 10.2 Пассивные ПФ (земля, капитал, информация) 11. Экономическая эффективность - минимизация альтернативной стоимости используемых затрат. ЭЭ зависит от технической эффективности и цен на ресурсы
    12. Взаимозаменяемость факторов производстваФП в определенном объеме взаимозаменяемы. Можно найти целый ряд технически эфективных комбинаций ПФ. Эти коибинации илюстрируются изоквантами или кривыми безразличия.
    13. Изокванта – (кривая равного продукта) – отражает различные комбинации затрат факторов производства, которые могут быть использованы для выпуска определенного объема продукта
    13.1. Карта изоквант
    14. Изокосты (isocost, линии равных затрат) – являются аналогами бюджетных линий, показывает комбинации произв. факторов приобретенных за определенную сумму. Карта изокост – серия линий, каждая отражает разные общие затраты, когда цена на каждый вход константна
    15. В зависимости от характера производства различают крупное и малое производство. Производство в больших количествах называют массовым, в меньших размерах серийным и индивидуальным или единичным.
    16. Эффект масштаба – показывает меру роста производства в зависимости от изменения входных производства
    16.1.Постоянные эффект масштаба, выход и расходы растут пропорционально
    16.2. Возрастающий эффект масштаба, экономия масштаба
    16.3. Убывающий эффект, расход масштаба
    17. Короткий период – период, в течении которого производитель может изменить только некоторые факторы производства. В кратком времени некоторые ресурсы фиксированы, некоторые вариируемы. Фиксированный или постоянный ресурс, это такой который в кратком промежутке времени нельзя изменить
    17.2. Доходы в коротком времени
    18. Общий продукт – продукт произведенный в определенный период времени
    19. Средний продукт – соотношение общего продукта и переменного ресурса на его производство
    20. Предельный продукт – дополнительный продукт произведенный за счет дополнительной единицы ресурса
    20.1.Закон убывающей отдачи, доходности – проявляется в отношении допол-нительной продук-ции, которую фирма получает при после-довательном прира-щивании дополни-тельных переменных ресурсов при неиз-менном постоянном ресурсе
    21.Постоянные затраты- называются такие издержки, которые не зависят от объема выпускаемой продукции
    22. изменяются в зависимости от объема производства. Сначала, когда производство осуществляется в небольших объемах, ПИ растут очень быстро. При дальнейшем расширении производства начинает сказывать фактор экономии на массовом производстве, и рост ПИ становится более медленным.
    23.Общие (совокупные) издержки – сумма переменных и постоянных издержек TC = TFC + TVC
    24.Срение общие издержки равны частному от деления общих издержек на объем выпускаемой продукции, как АТС =TC/Q;
    25. Средние постоянные издержки равны частному от деления постоянных издержек на объем выпускаемой продукции AFC = TFC/Q;
    26. Средние переменные издержки равны частному от деления переменных издержек на объем выпускаемой продукции AVC = TVC/Q;
    27. ATC = AFC + AVC;
    28. Предельные издержки определяются как дополнитель-ные издержки на производство дополнительной единицы продукции MC = ΔTC/ΔQ = ΔTVC/ΔQ
    29. Длительный период
    30. Средние затраты длительного периода (long average cost – LAC) – измеряет минимальные средние затраты производства разных объемов, при условии наличия у производителя возможности выбора между различными вариантами величины предприятия .
    30.1. Кривая средних затрат продолжительного периода как бы охватывает кривые средних затрат короткого времени (short average cost – SAC ) как как “конверт”, затрагивая нижние точки всех комбинаций SAC использования ресурсов
    31. Минимизация издержек фирмы – The Least – cost Technique - фирма минимизирует издержки в точке касания изокосты с изоквантой при таком объеме выпуска продукции, при котором соотношение предельных продуктов факторов производства равно соотношению цен на них.
    В точке Е затраты при данной комбинации минимальны
    32. Максимизация прибыли
    Максимизация прибыли может рассматрваться двумя путями:
  • Сравнивается максимальная разница между общим доходом и затратами
  • Рассматриваются средние затраты, предельные доходы и предельные затраты
    Ниже оба метода иллюстрируются на примере фирмы несовершенной конкуренции
    18
  • Vasakule Paremale
    Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #1 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #2 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #3 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #4 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #5 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #6 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #7 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #8 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #9 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #10 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #11 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #12 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #13 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #14 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #15 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #16 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #17 Majandusmõistete seletus eesti ja vene keeles #18
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 18 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2018-10-09 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 9 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor karmt Õppematerjali autor
    Majandusmõisted lahtiseletatult eesti ja vene keeles vastavalt gümnaasiumi Majandusõpetuse õpikule ja enam. Teemad 1 - 7: 1) majandusteadus, 2) Majandussüsteemid ja turumajandus, 3-5) Turumehhanism (nõudlus, pakkumine, turutasakaal), 6) Kodumajapidamise majandamine (tulude ja kulude eelarvestamine, säästmine, investeerimine, kindlustamine), 7) Ettevõtteteooria (ettevõtluse vormid, aruanded, tootmisfunktsioon, tulud ja kulud ning kasumi kujunemine, mastaabieffekt)

    Kasutatud allikad

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    32
    docx

    Mikroökonoomika eksamiks kordamine

    MÕISTED Alternatiivkaup – Alternatiivsed hüvised on kaubad, mille tootmiseks kasutatakse suures osas samu ressursse (nisu ja rukise kasvatamine). Alternatiivkauba hinna tõus toob kaasa antud kauba pakkumise vähenemist. Alternatiivkulu – Alternatiivkulu ehk loobumiskulu (opportunity cost) tuleneb valiku vajadusest ühiskonnas ja väljendab kaotatud võimalust toota mingit hüvist täiendavalt, sest neid ressursse vajatakse teise hüvise tootmiseks. Alternatiivkulu on saamata jäänud tulu parimast võimalikust kasutamata jäänud olukorrast. Asenduse piirmäär – Asenduse piirmäär (rate of substitution, MRS) näitab, mitmest ühe hüvise ühikust tuleb loobuda, et saada juurde üks ühik teist hüvist. MRS on ka ÜKK tõus, see on igas ÜKK punktis erinev. Asendusefekt – Asendusefekt (substitution effect) on hüvise nõutava koguse muutus, mille põhjuseks on hindade suhteline muutus Asendushüvised – Asendushüvised (substitutes) on hüvised, mille nõudlus kasvab (kah

    Mikroökonoomika
    thumbnail
    21
    doc

    Mikroökonoomika eksamiks vajalik materjal

    ALTERNATIIVKULUD alati olemas MÕÕTÜHIK (5 relva), arvestatakse alati ÜHE mõõtühiku kohta A B C D E F Punktis D kapitali alt.kulu (C-D) Kapital 300 290 250 190 110 0 Kapital +60 ühikut = -15 ühikut tarbekaupa Tarbekaup 0 55 75 90 100 105 1 ühik K= 15/60 = 0,25 ühikut kapitalikaupa 1 relva tootmise alt 1 ühiku või alt kulu relvad või kulu (tootmata (tootmata relvi) võid) A 0 10 1,0 Relvad: Või: 10--9 = 1 1/3,8 = 0,263 B 1 9 1,0 0,910

    Mikroökonoomika
    thumbnail
    22
    doc

    Mikro ja makroökonoomika terminid

    Mikro ja makroökonoomika terminid Eesti keeles English На русском Majanduse alusmõisted. Fundamentals of Economics. Фундаментальные понятия ökonoomika economics экономика Ceteris paribus „Other –things-equal” assumption, «при прочих равных условиях» „Muude tingimuste samaks Ceteris paribus jäädes”

    Majandus
    thumbnail
    2
    doc

    Mõned majandus mõisted

    1) Ressursid ehk tootmistegurid (Resources) on kõik need vahendid, mida kasutatakse hüviste valmistamiseks: maa, kapital ja töö. 2) Majandustegevus ­ kättesaadavate ressursside kasutamist inimvajaduste rahuldamiseks tarvilike hüviste tootmiseks nim.maj.teg 3) Kapital (Capital)- varasema tööga majandustegevuse käigus loodud hüvised, et toota uusi hüviseid (hooned ehitised masinad, seadmed, tööriistad jne) 4) Investeering (Investment)- uue kapitali tootmis- ja akumuleerimisprotsess 5) Ceteris paribus- korraga võib muutuda vaid üks nõudlust-pakkumist mõjutavaist tegureist ning teised antud vaatlusalust süsteemi mõjutavad tegurid peavad olema konstantsed. 6) Positivislik majandusteadus (positive economics)- käsitleb asju nii nagu nad on. tegeleb sellega, mis on olemas, kuidas majandus toimib, pöörab tähelepanu protsessidele, mille eesmärgiks on analüüsida majandusnähtuste omavahelisi seoseid. 7) Normatiivne majandusteadus ­ (Normative econom

    Ainetöö
    thumbnail
    51
    pdf

    Mikrooökonoomika konspekt

    Tööjõu turul osalejad [tööealine elanikkond (15-74/20-64) (tsiviilrahvastik), kes tahavad töötada], kellel ei ole tööd ehk töötud./tööjõu arvuga.=töötuse määr. tööjõud=töötud+hõivatud. Tööjõud./rahvastiku arv.=osaluse määr. töötajad./rahvastiku arv.=tööhõive määr. Maksukiil (tax welge) on (palgafond-netopalk) jagatud palgafond ja korrutatud 100%. Palgafond on kõik kulutused, mis teeb töötaja peale tööandja. Võrreldes teiste EL riikidega eristub Eesti kõrge tööjõus osalemise poolest, eriti vanemates eagruppides; Eesti majandus ja tööjõuturg on tsüklilisem kui suurte/rikaste EL riikide oma; Hetkel on mitmeid aastaid majandus kasvanud kiiremini kui pika aja vältel jõukohane. EL riikide majanduse jahtumine pidurdab kasvu ka Eestis; Tööturg reagreerib majanduse jahtumisele viitajaga: praegu on näha majanduse pidurdumist ettevaatavates näitajates. M. Tootmiskulud (fooksus firmade kuludel)

    Mikroökonoomika
    thumbnail
    85
    docx

    Mikroökonoomika

    Mikroökonoomika Table of Contents LOENG 2 TURG. NÕUDLUS JA PAKKUMINE............................................. 1 LOENG 3: NÕUDLUSE JA PAKKUMISE ELASTSUS..................................... 6 LOENG 4 TARBIJA VALIK JA NÕUDLUS.................................................. 14 LOENG 5 ORDINAALSE KASULIKKUSE E ÜKSKÕIKSUSKÕVERATE TEOORIA ....................................................................................................... 17 LOENG 6: TARBIMISVALIKUTE MÕJURID.............................................. 26 LOENG 7: SISEND JA TOOTMINE......................................................... 35 LOENG 8: TOOTMISKULUD................................................................. 42 LOENG 9: TÄIELIKU KONKURENTSI TURG............................................. 53 LOENG 10: TÄIELIK KONKURENTS PIKAL PERIOODIL............................ 59 LOENG 11 MONOPOL......................................................................... 65 LOENG 12. MONOPO

    Majandus (mikro ja makroökonoomika)
    thumbnail
    13
    docx

    Inglise keele majandussõnastik

    1. A branded product ­ ............................................firmatoode 2. A cash dispenser ­ ...............................................sularahaautomaat 3. A commission charge ­ .......................................komisjoni tasu 4. A deadline ­ ........................................................(lõpp)tähtaeg 5. A defined goal ­ ..................................................püstitatud eesmärk 6. A detailed benefit analysis segmentation ­ .........läbi viia detailne kasumianalüüs 7. A genuine product ­ ............................................ehtne toode 8. A goal ­ ...............................................................eesmärk 9. A group leader ­ ..................................................kaadriülem 10. A liability ­ .........................................................kohustus 11. A matter-of-fact selling relationship ­ ................asjalik müügi suhe 12. A payment order ­ ...................................

    Inglise keel
    thumbnail
    3
    docx

    Mis on majandusteadus

    Majandusõpetus 1.Mis on majandusteadus I. Mis on majandusteadus? I ? .Misks on majandusteadus tähtis? Whay is economics so important ? 1.Majandusteadus - teadus inimestest, kes toodavad ja vahetavad, et saada 1. ­ , tooteid ja teenuseid, mida nad soovivad; sotsiaalteadus, mis uurib , kuidas piiratud ressursside tingimustes rahuldada inimeste järjest kasvavaid vajadusi M AJANDUSTEADUS UURIB RATSIONAALSET MAJANDUSLIKKU KÄITUMIST Mis seisneb subjektiivse kasulikkuse maksimeerimises RAKEN- SUBJEKT KASULIKKUS DUSLIK TARBIJA KASULIKKUS MAJANDUSTEADUS

    Vene keel




    Meedia

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun