MUUSIKA AJALUGUPeriood Ajastu sotsiaalne ja muusikaline üldiseloomustus Muusika vahendajad (interpreedid) Muusikainstrumendid Uued vormid ja žanrid Heliloojad ANTIIK 8. saj eKr – 4. saj pKr
Ühiskond väärtustas inimest avaliku tunnustusega, kas tema eluviisi, teenete, suuremeelsuse või kangelastegude eest. Seda kõike sai realiseerida avalikel üritustel – pidustustel, muusikaesitustel, spordivõistlustel ja religioossetel tseremooniatel.
Muusikal puudus iseseisev tähendus, ta oli kultuslike kombetalituste
lahutamatu osa. Oletatavasti musitseeriti ühehäälselt. Õhtumaadele anti pärandusena kaasa arvsuhetele põhinev laadiline muusikateooria.
Muusik oli
jumaliku andega
prohvet , kes vahendas inimesi ja jumalaid.
Rändlaulikud
rapsoodid ja kutselised laulikud
aoidid kandsid ette eepilisi lugulaule.
Keelpillid :
kitara, lüüra.
Puhkpillid :
aulos, paaniflööt, põikflööt, metalltrompet. Auloodia – dionüüsilistel pidustustel
aulose saatel esitatav orgialikult meeleline
soololaul .
Kitaroodia – lüüra või kitara saatel esitatav hingestatud soololaul.
Ditürambidel (koorilüürikal) põhinev
tragöödia.
Lüürikutena on
tuntuks saanud
Sappho ja
Alkaios.
Tuntumad tragöödiate autorid:
Aischylos , Sophokles, Euripides .
KESKAEG 5. – 13. saj
Kirikukesksus; vaimulik muusika oli seotud jumalateenistusega, sel puudus iseseisev roll (
missa ). Muusikahariduse keskusteks
kloostrid ; noodikirja sünd.
Ilmalik laul ja pillimuusika olid osa rüütlikultuurist õukonnas.
Kirikumuusika esitajateks
vaimulikud , mungad .
Ilmalikeks muusikuteks eri soost
rüütlilaulikud. Algul olid nad õukonna teenisuses, keskaja lõpul koondusid linnamuusikute tsunfidesse.
Kirikumuusikas 8. saj-st:
orel .
Ilmalikus muusikas:
fiidel , rebekk, harf , põikflööt, trompet , käsitrumm, tamburiin .
Vaimulikus muusikas:
gregooriuse koraal , organum , liturgiline draama , motett , liturgiline missa.
Ilmalikus muusikas:
rüütlilaul,
instrumentaalne tantsuvorm
estampii .
Muusika arvatava jumaliku päritolu tõttu autori
persoon anonüümne; esimesed nimepidi tuntud autorid:
Leoninus , Perotinus.
RENESSANSS 14. – 16. saj
Huvi kirikukammitsaist vaba iseteadva inimese vastu – kultuuri ilmalikustumine. Muusikas tooniandvaks Madalmaad; Prantsusmaal
ars nova; kirikumuusika kõrvale tekkis mitmehäälne laul (ilmalik vokaalpolüfoonia); nooditrükitehnika leiutamine. Muusikat tellisid ja rahastasid rikkad
linnakodanikud ; kodune
musitseerimine .
Kirikumuusikat esitasid
kirikukapellid – see oli liturgia osa. Ilmalik muusika oli mõeldud eelkõige linnakodanike seltskondlikuks koosmusitseerimiseks (kontserdivorm polnud veel sündinud).
Õukonna juures tegutsesid
õukonnakappelid ning sealsed
kutselised lauljad .
Lauto , klavessiin, klavikord , spinett, viola da gamba , pommer, tsink ja krummhorn . Vokaalmuusika populaarsusest tulenevalt peeti täiuslikemaks instrumendiks
inimhäält.
Ilmalikus muusikas
motett, madrigal, caccia , šansoon, frottola , villanella, balletto (ilmalik vokaalpolüfoonia),
instrumentaalne tantsumuusika .
Vaimulikus muusikas: tsükliline
kontsertmissa, reekviem , madrigal, motett; Saksamaal luteri koraal.
Guillaume de
Machaut , Philippe de
Vitry, Francesco
Landino, Josquin
Desprez, Orlando di
Lasso, Giovanni
Palestrina BAROKK 17. – 18. saj I pool
Absoluutse
monarhia kulminatsioon .
Dünaamilises,
rahutus ja konfliktses ajas sai muusika uueks ülesandeks
kuulaja emotsioonide intensiivne mõjutamine (afektide teooria). Õukonnakesksus ja teatraalne kontsertsiil.
Instrumentaalmuusika populaarsuse kasv; pillide tormiline areng; baraokkorkestri väljakujunemine;
basso continuo printsiip.
Muusiak muutus rõhutatult tonaalseks.
Muusika muutus koosmusitseerimise objektist kuulamisobjektiks – tekkisid kontserdid publikule.
Esile kerkis
professionaalsete muusikute klass.
Nad
leidsid teenistust eelkõige
õukonnakapellides, kuid ka
kirikukappelides ja
ooperiteatrites.
Täiustati
keelpille (
viiul , vioola , tšello, kontrabass ).
Konstrueeriti
põikflööt ja
fagott.
Populaarsed ka
oboe ja
plokkflööt.
Võeti kasutusele
haamerklaver.
Ooper (
opera seria ja opera buffa ),
oratoorium , kantaat , passioon , instrumentaalkontsert, oncerto grosso , fuuga, instrumentaalne tantsusüit: 1.
Allemande ; 2. Courante; 3.
Saraband ; 4. Gigue
Georg Fredrich
Händel, Johann
Sebastian Bach ,
Claudio Monteverdi , Hendry
Purcell , Jean-Philippe
Rameau , Arcangelo
Corelli,
Antonio Vivaldi , Georg
Philipp Telemann KLASSITSISM 18. saj II pool – 19. saj I veerand
Nõrgenes õukonna ja kiriku võim (Suur Prantsuse
revolutsioon ); määravaks klassiks sai haritud kõrgkodanlus.
Elavnes avalik
kontserdielu , nooditrükindus, muusikaajakirjandus.
Harmoonia lihtsustus, vormiskeemid muutusid selgeteks; süvenes
homofooniline väljenduslaad ja muusiak tonaalsus
Muusika põhiliseks tellijaks sai haritud kõrgkodanlus, kes pidas üleval
orkestreid ja
tellis heliloojatelt teoseid. Õukondliku muusiku ja kiriku teenistuses oleva muusiku kõrval tähtsustus ühe enam
vabahelilooja seisund koos majandusliku ja turundusliku vastutuse võtmisega.
Kujunes välja
klassikalise sümfooniaorkestri koosseis.
Väga populaarseks soolopilliks sai
klaver .
Vormid: valdavalt sonaadivorm; aga ka
rondo ja varjatsioonid. Sonaaditsüklitena (1. osa sonaadivormis);
sonaat , trio,
keelpillikvartett , puhkpillikvintett , instrumentaalkontsert, sümfoonia (žanrid).
Koomiline ooper ja
laulumäng (
singspiel). Glucki ooperiform: võttis kasutusele avamängu, muusika viidi läbiva tegevustiku
edastamise teenistusse -> loodi sisemise arenguga terviklikke stseene.
Franz Joseph
Haydn, Wolfgang Amadeus
Mozart , Ludwig van
Beethoven ROMANTISM 19. saj
Monarhliku süsteemi lõplik
lagunemine , demokraatlikud ideed hävitasid rahvusriikide tekke protsessi.
Viimane tervikliku esteetikaga kultuurisajand. Linlikes võõrandumisvaludes looja ülistab intuitsiooni ja
tunnet . Ideelahendid enamasti traagilised. Muusikas rakendati mõjusama tulemuse nimel žanripiiride avardamist ja kunstivahendite sünteesi. Teosesisesed impulsiivsed
arengud äärmusest äärmusesse (tempo, dünaamika). Süvenes huvi
rahvamuusika vastu. Kontserdikavade ülesehitusse hakati esmakordselt
lisama eelmiste ajajärkude heliteoseid.
Heliloojad olid reeglina vabalooja seisundis, lootes muusikatellimustele. Leingujärgselt müüdi teos impressariole koos kõikide õiguste loovutamisega.
Aina sagedamini pidi muusik selgelt omama seisukohta ka ühiskondlikes protsessides – selle läbi avaliku elu tegelasena arenguid suunates või ise represioonide alla langedes.
Interpreedidelt nõudi ülimalt tehnilist meisterlikkust, selle tekitas
publiku ootusi toitev
virtuoosikultus .
Klassikalise sümfooniaorkestri pillid said tänapäevase kuju; vaskpillidele lisandusi
ventiilid , puupillidele Böhmi klappidesüsteem; keelpillidel pikenes sõrmlaud ja
poogen . Berlioz
lisas orkestrisse harfi.
Konstrueeriti ka uusi pille:
inglisarv , pikolo- ja
bassklarnet, tuuba, saksofon .
Kammermuusika soolipilline jätkas võidukäiku
klaver.
Kunstide sünteesi põhiideed väljendas
ooperižanr. Uute žanritena kerkisid esile:
soololaul (tihti loodi programmtsüklitena),
sümfooniline poeem (
Liszt , hiljem R.
Strauss , H.
Eller ),
kammerlikud väiketeosed klaverile (Chpin),
klaveritranskriptsioonid (Liszt),
operett ( uudne meelelahutuslik lavažanr koomilise ooperi, vodevilli, kabaree ja varietee baasil).
Põhivoolu esindajad: Franz
Schubert , Robert
Schumann , Fryderic
Chopin, Johannes
Brahms,
Ferenc Liszt,
Richard Wagner ,
Hector Berlioz, Georges
Bizet, Giuseppe
Verdi .
Metropolivälised rahvuskoolkonnad: Bedrich
Smetana , Antonin
Dvorak (Tšehhi); Edward
Grieg , Jean
Sibelius , Carl
Nielsen (Põhjamaad); Mihhail
Glinka,
Modest Mussorgski, Nikolai
Rimski - Korsakov , Pjotr
Tšaikovski,
Sergei Rahmaninov (Vene)
XX saj MITMEKESISUS Teadusliku, tehnoloogilise, tööstusliku progressi ajastu. Infosüsteemide plahvatuslik areng. Kultuuri globaliseerumine. Uued
muusikastiilid : hilisromantism, impresionism,
neoklassitsism jt. Elektroonliste vahendite kasutuselevõtt. Uued komponeerimistehnikad:
dodekafoonia , serialism, sonorism, pointillism,
aleatoorika jt.
Nii looja kui
interpreet peavad uute muusikaliste identiteetide otsinguil olema valmis innovaatilisteks ideestruktuurideks nin tehnilisteks lahendusteks.
Alustatakse kõrgkultuuri allutamist süstemaatilise turunduse põhimõtetele. Salvestustehnolooga sund tõstab esile autoriõiguse ja –kaitse probleemid.
Jätkuvalt
sümfooniaorkestri klassikaline koosseis, mille lisatakse tämbri laiendamiseks lisainstrumente. Sajani II
pooles ilmuvad vibrafon , ettevalmistatud klaver (prepared piano), elektrikitarr , süntesaator kombineeritud arvutiga,
multimeedivahendid. Avastatakse löökpillide võimaluste laiem
dimensioon (
löökpilliansamblid).
Kasutusel on
kõik klassikalis -romantilisest ajastust pärinevad žanrid, kuid neid tõlgendatakse vabamalt. Tihti
luuakse koos kõlapildiga ka uus ja
kordumatu teose ülesehitus, lisades sellele uuele tehnoloogiale rajatud visuaalefekte.
Operett kujuneb ümber tiražeeritud muusikalitööstuseks.
Richard
Strauss,
Claude Debussy , Maurice
Ravel ,
Arnold Schönberg, Igor
Stravinski , Georg
Gershwin, Béla
Bartók, Carl
Orff , Sergei
Prokofjev, Benjamin
Britten ,
Alfred Schnittke, John
Cage , Krzysztof
Penderecki,
Luciano Berio , György
Ligeti , Steve
Reich ,
Philip Glass jt.
EESTI MUUSIKA 19. – 20. saj
Muusikaelu otseselt seotud sotsiaal-poliitilise olukorraga: riikluse sünd -> okupatsioonisurutis -> maailma muusikaelu vereringega liitumine.
I arkamisaja omalooming matkis Balti-Saksa kultuuriruumi esteetikat; II ärkamisajal võeti eeskujuks euroopa
romantilised standardid ning professionaalsus nõuded; III ärkamisaeg andis võimaluse kammerlikumas laadis isikupära esilekerkmisele.
Esimese põlvkonna heliloojad oli asjaarmastusliku taustaga. Teise põlvkonna loojate looming põhines professionaalsele koolitusele Peterburi konservatooriumist. Pikka aega tegeldi loominguga põhitöö kõrvalt (organistikoht kirikus, õpetajakoht koolis).
Tänased
loojad / interpreedid on suuresti
euroopaliku ettevalmistusega (soome, rootsi, prantsuse, saksa jne) ning rahvusvaheliselt kõrgelt hinnatud (Pärt, Tüür,
Tulve , Filharmoonia kammerkoor jt)
Euroopa kulturiruumi eeskujul
sümfooniaorkestri klassikaline koosseis. Tämbri rikastamiseks kasutatakse
pärimusmuusika instrumente (2006 Rostrumi peaauhinna
toonud H. Tulve „Sula“ on näiteks loodud sümfooniaorkestrile ja didgeridoole), süntesaator kombineeritult arvutiga,
multimeedivahendid jne.
Algperioodil valdav rõhuasetus
koorilaulul. Koos euroopaliku koolituse ja ambitsioonide tõusuga võetakse kasutusele
kõik klassikaliromantilisest ajastust pärinevad žanrid. Tänapäeval tõlgendatakse neid aga väbamalt, eelistatakse kammerlikumaid žanre.
Karl August
Hermann ,
Miina Härma, Mart
Saar,
Rudolf Tobias , Heino
Eller,
Eduard Tubin ,
Arvo Pärt,
Veljo Tormis ,
Eino Tamberg , Lepo
Sumera, Raimo
Kangro , Erkki-Sven
Tüür, Helena
Tulve jt.
STIIL TUNTUMAD HELILOOJAD KONSEPTSIOON HILISROMANTISM Tekkis 19. – 20. saj vahetusel Saksamaal ja
Austrias .
Anton Bruckner (1824-1896)
Gustav Mahler (1860-1911)
Richard Strauss (1864-1949)
Tekkis 19. saj II poole kõrgromantismi järellainetusena. Kirjutati suurtele orkestrikoosseisudele, teosed olid pikad, harmoonia oli rohkete kromantismidega ja ebapüsiv, tonaalsuse mõiste hakkas kaduma. Teoste programm oli pigem ideelis- filosoofiline kui kirjanduslik . IMPRESSIONISM Tekkis 19. – 20. saj vahetusel Prantsusmaal.
Claude Debussy (
1862 -1918)
Maurice Ravel (1875-1937)
Manuel de Falla (1876-1946)
Ottorino Respighi (
1879 -1936)
Stiili nimetus pärit 1874 . a-st kujutavast kunstist ( impressioon – mulje). Peatähelepanu oli instrumentide ja orkestri kõlavärvidel. Harmooniat rikastasid mitmesugused helilaadid ( pentatoonika , täistoonhelilaadid jt). Vormiosade piirid hägustusid (vabalt voolav vorm). Eelistati programmilis muusikat. NEOKLASSITSIM Tekkis 1920. aastatel Euroopas
Igo Stravinski (1882-
1971 )
Balletid ja 1920. aastate looming
Paul Hindemith (1895-1963)
Bela Bartok (1881-1945)
Benjamin Britten (1913-1976)
Carl Orff (1895-1982)
Arthur Honegger (1892-1955)
Darius Milhaud (1892-1974)
Francis Poulenc (1899-1963)
Tunti huvivarasemati stiilide (barokk, renessanss ja klassitsism) vastu.Loobuti romantilisest tundelisusest ja impressionistlikust kõlakoloriidist.Lihtsustusid harmoonia ja orkestratsioon . Meloodiline joonis ja vorm olid klassikaliselt väljapeetud. Sageli kasutati polürütmikat ja polütonaalsust. EKSPRESSIONISM Tekkis I ja II maailmasõja vahelisel perioodil Saksamaal ja Austrias.
Arnold Schönberg (1874-1951)
Alban Berg (1885-1935)
Anton Webern (1883-1945)
Tähelepanu keskmes oli inimese siseelu (konflikt, jõuetus, mäss). Tonaalse muusika asemele tuli atonaalne . Uue kompositsioonitehnikana tekkis dodekafoonia. Vokaalmuusikas tekkis ülimalt intensiivne, sageli ülepakutud väljenduslaadiga kõnelaul. AVANGARDISM (
angloameerika maades „
modernism “)
Tekkis pärast teist maailmasõda Euroopas ja Ameerikas, kestis 1970. aastateni.
John Cage (1912-1992)
Pierre Boulez (1925)
Karlheinz Stockhausen (1928)
Luciano Berio (1925-2003)
Krzysztof Penerecki (1933)
György Ligeti (1923)
Tekkis vastukaaluks sajandi I poole domineerinud kunstivooludele. Eksperimenteeriti ebatavaliste pillikoosseisude ja kompositsioonitehnikatega (serialism, aleatoorika, pointillism). Hakati kasutama elektroonilisi väljendusvahendeiid, hüljati klassikalised vormid. MINIMALISM Tekkis 1960. aastate keskel Ameerikas
La Monte Young (1935)
Terry Riley (1935)
Steve Reich (1936)
Philip Glass (1937)
Tekkis vastukaaluna avangardismi dissoneeruvusele ja komplitseeritusele. Muusikaline algmaterjal on napp, kujundid lihtsad ja lühikesed (minimalistlikud). Musikalis-dramaturgilist arendust asendab ühe kujundi pidev kordamine. Helikeel on heakõlaline dissonantsideta. POSTMODERNISM Tekkis 1960. aastate lõpul, 1990. aastatel kujunes maailma levinuimaks vooluks. Ühendas mitmeid eri stiile – postminimalismi, ekletitsismi, uustonaalsust, uuskomplekssust. POSTMINIMALISM John Adams (1947)
Louis Andriessen (1939)
Steve Reich (1936),
hiline looming
Võrreldes minimalismiga on teemad ja meloodiakaared pikemad, lühikesed fraasikordused peaaegu puuduvad. Kasutatakse teistele stiilidele ( jazz -, pop-, etnomuusika ) iseloomulikke väljendusvahendeid. EKLERTISM (eriti väljaarendatud vorm on polüstilism)
Hans Werner Henze (1926)
Mark-Anthony Turnage (1960)
Alfred Schittke (1934-1998)
Teoseid iseloomustab taotluslik stiilikirevus. Ühendati modernistlikke väljendusvõtteid ja rahvalikumat laadi muusika (pop-, jazz-muusika) elemente, kasutati tsitaate eri ajastute muusikast. UUSTONAALSUS (ka
uuslihtsus )
John Tavener (1944)
Henryk Górecki (1933)
Arvo Pärt (tintinnabuli-stiil)(1935)
Toimub rahu ja vaimse kirgastumise otsimine läbi lihtsate heakõlaliste väljendusvahendite. Muusikaline materjal on rõhutatult askeetiline ja heakõlaline. Muusika on sageli relioosne ja seotud keskaja nin renessanssimuusikaga. UUSKOMPLEKSSUS (ka uuskeerukus)
Brian Ferneyhough (1943)
James Dillon (1950)
Tekkis vastureaktsioonina uustonaalsusele. Tegemist serialismi edasiarendusega.
Kõik kommentaarid