Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"koomiline" - 465 õppematerjali

koomiline on jälgida, kuidas Napoleoni sõjad raamatulehekülgedel otsekui edasi kestavad. Näiteks inglise ajaloolaste töödes võib kohata Napoleoni, kes on ennastimetlev kergats ja kelle võidud sõjatandreil pole muud kui bluff.
thumbnail
1
odt

Sümfoonia ja koomiline ooper

Sümfoonia (žanr) Orkestrimuusika tähtsaim žanr. Sümfooniažanri rajaja on Viini klassik Haydn. Tüüpilisel sümfoonial on 4 osa: 1. osa- sonaadivormis, kiiretempoline ja dramaatilise meeleoluga. 2. osa- aeglase tempo, laulva ja lüürilise karakteriga. 3. osa- tantsuline (menuett) 4. osa- kiire tempo ja optimistliku meeleoluga. Esimesed sümfooniad olid ~20 minutit pikad. Koomiline ooper Tekkis 1733 aastal. Esimese koomilise ooperi tegi Pergolesi „Teenijanna-käskijanna“. Esimesed olid umbes 15 minuti pikkused, lühikesed. Aja jooksul said neist õhtut täitvad teosed. Koomika seisnes süžees: neiu, vanapoiss, härra nutikas ja noormees.

Muusika → Muusika ajalugu
1 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Mees kes teadis ussisõnu

3) hiietark- tõlk inimeste ja haldjate vahel. Tõi haldjatele ka ohverdusi. 4) libahunt- hoiduti temaks muutumise eest.' 5) tuuletark- Leemeti vanaisa saatis Hiie ja Leemeti Möglase ( tuuletarga ) juurde Saaremaale, et nad sealt tuulekoti tooksid. Tuultekotti oli vaja aga selleks, et vanaisa lennata saaks. 6) ussikuningas- Intsu isa. Andis Leemetile tulla loa alati tagasi nende urgu, sest Leemet päästis Intsu siili käest. 2. Lugemise käigus tundus mulle koomiline koht, kui Leemet kirjeldas kuidas tema ema otsib talle puude otsast ta lemmiktoitu öökullimune. Leemeti ema oli läinud juba päris ümaraks ja Leemetile tundus, et oksad tema ema all hakkavad kohe murduma. Kui Leemet kõndis metsas, siis tema ema lehvitas vahest talle kusagilt kõrgelt kuuse otsast. Hale koht tundus mulle, kui Hiie pidi enda vanemate Tambeti ja Malli käsul jänestel päid maha raiuma, et neid huntidele sööta. Huntidele oli sööki vaja, sest neid peeti

Kirjandus → Kirjandus
87 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Operett

 19. Sajandil tekkinud lavamuusika meelelahutuslik žanr – operett  Eelkäijad olid Prantsuse koomiline ooper ja vodevill  Tavaliselt lõbusasisulised  Kergesti meeldejääv meloodia  Tantsul ka suur roll – seltskonnatantsud tavaliselt  Varaseim suund – Prantsuse operett – Jacques Offenbach  Hilisem - Klassikaline Viini operett – Johann Strauss noorem  Uus-Viini operett – Ferenc Lehar ja Imre Kalman  Klassikalise Viini opereti tüüpilised rollid on kaks tegelase paari  Operetižanri rajajaks peetakse Jacques Offenbachi, „Orpheus põrgus“

Muusika → Muusika
10 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

Romantism. Ooper

Romantism. Ooper Sai alguse Saksamaal. 19 sajand. Goethe, Schiller.  Ooper on 400 aastane. Esimene ooper Firenzes 1597 (või 1594) Jacopo Peri ,,Daphne''  Oopereid kirjutasid: Monteverdi, Gluck, Händel, Purcell 18. saj ooper  Opera seria - tõsine ooper  Opera buffa - koomiline ooper  Retsitatiiv - poolkõnes laul  Aaria  Da capo aaria - kolmeosaline laul, ABA vorm, viimane osa esimese osa kaunistatud versioon. 19. saj. Romantiline ooper  Pariis oli ooperi pealinn. Põhjuseks raha.  Itaalias: 3 stagione't (ehk hooaega) Igal hooajal erinev trupp. Teatrit pidas impressario. Heliloojal polnud mingit erilist õigust. Helilooja sai raha alles peale kolmandat etendust. Bel canto

Muusika → Muusikaajalugu
4 allalaadimist
thumbnail
4
odt

OOPER, OPERETT, MUUSIKAL

TÖÖLEHT MUUSIKAÕPETUSES OOPER, OPERETT, MUUSIKAL Täida tabel! OOPER OPERETT MUUSIKAL Tekkimis-või 16. sajand lõpus 19.sajand 20. sajand kujunemisaeg Sünnimaa Itaalia Prantsusmaa Ameerika Ühendriik Žanri Antiik-Kreeka Prantsuse koomiline Operett, koomiline eelkäijad tragöödiad ooper ooper, prantsuse meelelahutuslik muusikalavastus Kus Ooperiteatris Teatris Teatris, muusikateatris esitatakse? Mis on Keskajal korraldati Prantsuse koomiline Kaasa on aidanud aidanud kaasa kirikus ja ooper

Muusika → Muusikaõpetus
57 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Kordamine kontrolltööks – kirjanduse liigid ja žanrid. Dramaatika, eepika

7. Millest kasvas välja keskaja teater? Milline nägi välja keskaja teater ja kes olid valdavalt näitlejad? 10. sajandil hakkas katoliku kirik korraldama pühade ajal kirikus või kiriku ees väljakul piibliainelisi vaatemänge. Esialgu toimusid teatraliseeritud rituaalid kirikus, hiljem kirikuesisel platsil. Näitlejad olid esialgu preestrid ja kooripoisid, hiljem lihtkodanikud. 8. Seleta mõisteid: Farss ­ algselt pikema usulise näideni koomiline vahemäng Sotii ­ lühike, improviseeritud koomiline pala Moralitee ­ õpetlik ­ allegooriline näidend Inglismaal Miraakel ­ legendid jumalaema ja pühakute imetegusid, Prantsusmaal Müsteerium - piibliaineline etendus keskajast, kus vahelduvad kõnes esitatud osad muusikas esitatud osadega. 9. Mis olid renessansiteatri peamised erinevused võrreldes varasemaga? (2-3). Mis on commedia dell' arte ja kust mõiste pärineb?

Kirjandus → Kirjanduse liigid ja ?anrid...
84 allalaadimist
thumbnail
6
docx

19.sajandi alguse muusika

Ooperipealinnaks oli Pariis,sest seal oli olemas raha,mis võimaldas-erinevalt enamikust Euroopa muusikateatritest-tuua välja kulukate dekoratsioonide,kostüümide ja keeruka lavatehnikaga etendusi. 11. Itaalia – Miks oluline? ooperižanrid? Miks sõltus „toodang“ publikust? Teosed üheks hooajaks?(Kastraadikultus).Peategelased keskklassist või eluheidikud?Esindajad? Itaalia on ooperi sünnimaa,seal kujunes välja Itaalia ooper.Ooperižanrid olid koomiline ja tõsine ooper.Ooper loodi üheks korraks,ei lavastatud uuesti.19.sajandil lõppes kastraadikultus,oluliseks said naislauljad.Esindajad olid Rossini,Giuseppe Verdi ja Gioacchino-Kirjutasid teoseid tasemel lauljatele.Sajandi keskel lisandus järjest rohkem peategelasi keskklassist ning ka elu heidikud. 12. Gioacchino Rossini – Looming eriline? Kuulsaim koomiline ooper? Eriline dünaamika? Looming ühendab endas nii klassikalise oooperi tunnusjooni kui ka romantismi suuri

Muusika → Muusikaajalugu
18 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Klassitsismiajastu muusika

võetud tolleaegsest linnaühiskonnast ja reaalsest elust. Tüüpilisteks tegelasteks olid nutikas teenija või teenijanna, kelle abil naerdi välja aadlike tühist eluviisi, ahne liiderlik aadlihärra, vana targutav ja rumal advokaat või doktor jne. Baroklik tõsine ooper oli õukondade lemmik, koomiline ooper sai populaarseks linnarahva ja kodanliku publiku seas. Saksamaal ja Austrias levisid saksakeelsed laulumängud ehk singspielid. Nii koomiline ooper kui laulumäng olid meelelahutusliku sisuga ja muusikaliselt lihtsamas stiilis. Austrias toetas singspiele`i žanrit keiser Joseph II, seetõttu sai etendusel kasutada ooperilauljaid, kes tagasid kõrge muusika- lise taseme. Kuulsad singspielid on Mozarti „Võluflööt“ ja „Haaremirööv“.

Muusika → Muusika ajalugu
45 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Mis on ooper?

Etendus koosneb: vaatused stseenid pildid. Ooperis võivad esineda ka balletinumbrid, samuti orkestrivahemängud. Ooperi tegevusele eelneb tavaliselt ulatuslikum AVAMÄNG või lühike sissejuhatus orkestrilt. Mõnes ooperis esinevad sissejuhatused ka iga vaatuse või isegi piltide ees. Avamäng on meeleolu loomiseks, seal kõlavad etenduses kõlama hakkavad meloodiad. Sisult on ooperid väga erinevad, kuid põhiliselt jagunevad nad kahte suurde rühma ­ tõsine ooper (opera seria) ja koomiline ooper (opera buffa) Ooperi sünd Milliseid etendusi oli juba varem olnud? Ooperizanri sündis 1600. a paiku Itaalias Firenze linnas ja mõjutas väga oluliselt kogu järgmise sajandi muusikat. Kuigi ooperi idee näis omas ajas täiesti uuena, oli tal olnud paljude sajandite vältel mitmeid eelkäijaid: 1.VANA-KREEKA TRAGÖÖDIA (antiikajast) 2. LITURGILINE DRAAMA Keskajal olid muusikalised etendused seotud peamiselt kirikuga. Arenes

Muusika → Muusika
79 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Muusika KT kordamisküsimused klassitsism

löökpillidest. 10 Missugune koosseis on keelpillikvartetil a) pillikoosseisuna b) žanrina - 2 viiulit, altviiul ja tšello - Žanrina… 11 Mitu osa on avamängul? 1 12 Nimeta ooperitüübid ja iseloomusta neid (3) Missugusest ooperitüübist arenes välja operett? - Opera seria: itaalia stiilis tõsine ooper, tarbijaks olid aadlikud - Opera buffa: itaalia stiilis koomiline ooper, süžee koomiline, tarbijaks lihtrahvas - Singspiel: saksakeelne teatriliik, laulumäng, süžee koomiline või romantiline, tihti sisaldas maagiat. - Operett arenes välja opera buffast. 13 Keda ja miks nimetati Viini klassikuteks? Viini klassikud: Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven. 14 Keda ja miks peetakse Viini klassikalise koolkonna rajajaks? - … 1 15 Nimeta Haydni muusikalised uuendused (4)

Muusika → Muusikaajalugu
25 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Ooper

 Itaalia romantismiajastu väljapaistvamad olid: Gioacchino Rossini ning Giuseppe Verdi, kuid ka Gaetano Donizetti ning žanriks oli nn suur ooper, mille keskuseks oli Pariisi Ooper  Seda iseloomustasid koori ja balletistseenide rohkus, võimas lavakujundus, pilkupüüdvad kostüümid  Põhikonflikt seisnes isiklike tunnete ja ühiskondlike kohustuste vastandamisel  Väljapaistvaim helilooja oli Giacomo Meyerbeer  Pariisis tegutses ka Koomiline Ooper, kuulsaim lavastatud ooper oli Georges Bizet’ “Carmen”  Saksa ooperi keskuseks oli Dresden  Silmapaistvaim helilooja oli Carl Maria von Weber – “Nõidkütt” Gioacchino Rossini  Itaalia ooperi suurkuju  Tema looming ühendab nii klassikalise ooper tunnusjooni, kui ka romantismi suuri ideaale  Tema meloodiaannet iseloomustab klassikaline selgus ning romantiliselt emotsionaalne väljenduslaad

Muusika → Muusika
11 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Muusikatabel

TÖÖLEHT MUUSIKAÕPETUSES OOPER, OPERETT, MUUSIKAL Nimi: klass: OOPER OPERETT MUUSIKAL Žanri eelkäijad Antiik-Kreeka tragöödiad Itaalia koomiline ooper ja prantsuse Operet, koomiline ooper, ja prantsuse vodevill meelelahutuslikud muusikalavastused. Sünnimaa Itaalia Prantsusmaa Ameerikas Tekkimis-või 17. sajand 19. sajandi keskpaik 20. sajandi algus kujunemisaeg

Muusika → Muusikaõpetus
5 allalaadimist
thumbnail
2
doc

OPERETT

OPERETT Operett on komöödialiku sisuga muusikaline lavateos, milles kõneldav tekst vaheldub laulu ja tantsuga. Peagi tuli romantilise ooperi kõrvale klassikaline operett. Oma olemuselt on operett meelelahutus-zanr. See on muusikaline näitemäng, kus suur osa on sõnal. Operetid on lõbusasisulised. Opereti eelkäijateks on prantsuse koomiline ooper ja vodevill (laulu ja tantsuga muusikaline lühikomöödia). Opereti muusikas on pearõhk laulul, mis on lihtsa ning meeldejääva viisiga. Operetis tantsivad tavaliselt osalised ise. Opereti tegelastest kerkivad esiplaanile kaks paari: esimene armastaja ja primadonna ning pisut koomiline meesosatäitja ja kelmikas naisosatäitja. Peale solistide osalevad operetis ka koor ja orkester. Opereti zanri loojaks peetakse Jacques Offenbachi (1819-1880)

Muusika → Muusika
3 allalaadimist
thumbnail
1
doc

BAROKK

Claudio M. Helikeel-palju pille võeti kasutusele, koorid, ansamblid. Temaatika- mütoloogilised kangelased, dramaatiline süzee, lõpp kurb, tundeline. Bel Canto ­ ilus laul. Primadonna- sopraooper. kasutusele, koorid, ansamblid. Temaatika- mütoloogilised kangelased, dramaatiline süzee, lõpp kurb, tundeline. Bel Canto ­ ilus laul. Primadonna- sopraooper. Kastraat- enne murdeiga lõikuse läbi teinud noored. Opera Seia- tõsine ooper. Opera Buffa- koomiline ooper. Intermeedium- intermeedium, meelelahutuslik Kastraat- enne murdeiga lõikuse läbi teinud noored. Opera Seia- tõsine ooper. Opera Buffa- koomiline ooper. Intermeedium- intermeedium, meelelahutuslik vahemäng. Ooper- lavateos, milles on Fühendatud vokaal ja instrumentaal muusika. Kammerlaul- ühele esitajale või väiksele ansamblile loodud muusika. vahemäng. Ooper- lavateos, milles on Fühendatud vokaal ja instrumentaal muusika

Muusika → Muusikaajalugu
58 allalaadimist
thumbnail
2
doc

OOPER JA OPERETT

aastal loodud ,, Uku ja Vanemuine." Teose peategelasteks on Endel ja Salme, kes räägivad ooperis oma armastusest ja selle takistustest. Operett Operett on komöödialiku sisuga muusikaline lavateos, milles kõneldav tekst vaheldub laulu ja tantsuga. Peagi tuli romantilise ooperi kõrvale klassikaline operett. Oma olemuselt on operett meelelahutus-zanr. See on muusikaline näitemäng, kus suur osa on sõnal. Operetid on lõbusasisulised. Opereti eelkäijateks on prantsuse koomiline ooper ja vodevill (laulu ja tantsuga muusikaline lühikomöödia). Opereti muusikas on pearõhk laulul, mis on lihtsa ning meeldejääva viisiga. Operetis tantsivad tavaliselt osalised ise. Opereti tegelastest kerkivad esiplaanile kaks paari: esimene armastaja ja primadonna ning pisut koomiline meesosatäitja ja kelmikas naisosatäitja. Peale solistide osalevad operetis ka koor ja orkester. Opereti zanri loojaks peetakse Jacques Offenbachi (1819-1880). Tema operetist "Orpheus põrgus" sai

Muusika → Muusika
117 allalaadimist
thumbnail
5
pdf

Klassitsismiajastu muusika. Klassitsism

Need on I ja IIviiul, vioola ja tsello. Teos on tavaliselt sarnaselt sümfooniale 4-osaline. Sonaat Sonaat on 3-osaline teos soolopillile. (Ilma orkestrita.) Sonaadi osad on sarnaselt kontserdiletempodega kiire ­ aeglane ­ kiire. Koomiline ooper ja laulumäng (singspiel) 18. sajandi keskel toimusid suured muutused ooperizanris. Senise toretseva ja antiikaines-tikuga tõsise ooperi vahetas suures osas välja koomiline ooper. Kui tõsise ooperi tegelasedolid ajaloolised või mütoloogilised kangelased, siis koomilise ooperitegevus ja tegelased olidvõetud tolleaegsest linnaühiskonnast ja reaalsest elust. Tüüpilisteks tegelasteks olid nutikasteenija või teenijanna, kelle abil naerdi välja aadlike tühist eluviisi, ahne liiderlik aadlihärra,vana targutav ja rumal advokaat või doktor jne .Baroklik tõsine ooper oli õukondade lemmik, koomiline ooper sai populaarseks linnarahva ja kodanliku publiku

Muusika → Muusikaajalugu
17 allalaadimist
thumbnail
1
doc

"Savoy ball"

1991.aastal valiti ta Göteborgi Ülikooli ja 1996. aastal Müncheni Ülikooli muusikaliteaduskonnas professoriks. Ta on töötanud mitmetes koolides õppejõuna. Ellen Cairns on lõpetanud Glasgow Kunstiakadeemia (Glasgow School of Art), 1981- 1989 töötas ta Liverpooli Playhouse teatris. Alates 1989. aastast on ta vabakutseline kunstnik. ,, Savoy Ball" on esitatud zanris operett, ajastus võiks olla 1930-1940 aastad. Esietendus toimus 23.detsembril 1932 Berliini teatris Metropol (praegu Koomiline Ooper). See oli Abrahami viimane suur õnnestumine. Kuigi ,,Savoy ball" on suhteliselt värske operett, järgivad selle tegelased klassikalisi skeeme: Aristide on haletsusväärne ja ennastõigustav naistekütt, kes petmiskatsega armetult vahele jääb. Tema naine Madeleine on juba rohkem kaasaegne tegelane, feminist enne selle mõiste tekkimist, kelle otsustav käitumine ka ühiskonnas tunntust leiab. Mustafa on operetis kohustuslik naljamees ehk koomiline kõrvaltegelane.

Muusika → Muusika
18 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Anton Hansen Tammsaare, loomingu I periood

" ­ külajutud, mis kujutavad inimeste väiklust ja vaimuvaesust. 1901 ,,Mäetagused vanad" ­ sügavama inimlikkuse avamine. Seal on kolm meeleolu: koomiline, lüüriline ja traagiline. Peategelasteks on kaks vana inimest (paljurääkiv naine ja tema mees). Lugu on väga realistlik 1903 jutustus ,,Tähtis päev" 1901-1902 kolm jutustust ­ ,,Kes oli koolmeister?" ,,Kooli Alma," ,,Käbe Kaarli noor naine." 1903 ,,Vanad ja noored" ­ kahe põlvkonna vaheline konflikt, koomiline ja traagiline, lõpus on surm ja sünd üheaegselt. 1904 ,,Ajalehekandja nr.17 (novell) räägib vanatädikesest, kes on ajalehekandja. Jääb haigeks ja sureb, kuid keegi ei pane seda tähele. 1910 3 üliõpilasnovelli, mis räägivad üliõpilaste eraelust. ,,Noored hinged," ,,Pikad sammud," ,,Üle piiri" Miniatuuridekogumik -"Poiss ja liblik," näiteks ,,Ööbik ja lilled," Kaaren ja pojad," ,,Armastus" 1917 ,,Varjundid" (impressionistlik) kirjutab hästi tundlikult, seal on armunud ja

Kirjandus → Kirjandus
12 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Ooper. 8 klassi õppematerjal

rahvuselt Itaallane ­ Jean Baltiste Lully ( 1632 ­ 1687 ) . Nimetus OOPER , mis tähendab Itaalia keeles Töö või teos . Võeti kasutusele 17. saj keskel . Enne seda õeldi muusikaline draama . Muusika ilmestas seda . Saadet mängis instrument . Etendused toimusid ainult õukondades . 17 saj hakati ehitama avalikke ooperi teatreid . Esimene teater rajati 1637. aastal Veneetsias . Nüüd said etendust nautida vaadata need kes pileti ostsid . Ooperis lavale ilmus satiir . Hakkas kujunema koomiline satiir . Ooper sai väga armastatud ZANRIKS . Ainuüksi Veneetsias oli 16 teatrit . Ooperi Isaks peetakse Claudio Monteverdit (1567 ­ 1643) . Tema teostes sai muusika esmakordselt sõnast olulisemaks . Napoli sai mõjuvõimstates helilooja Alekssandro Scarclatti ( 1660 ­ 1725 ) , kirjutanud 120 teost. BAROKKOOPER ( 17saj. ­ 18.saj. ­ 1poolel ) Sellele ajastule oli iseloomulik ja toretsev lavakujundus ning suured esinejate kooseisud .

Muusika → Muusika
10 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Klassitsismi konspekt

Muusikaajalugu KT Klassitsism · Populaarsed koomiline ooper ja laulumäng ­ tegelased reaalsest elust · Opera seria sisu mütoloogiast või ajaloost, aga mitte reaalsetest isikutest. Dramaatiline konflikt väärtuste, mitte inimeste vahel. · Koomiline ooper ja laulumäng: opera buffa ­ koomilise sisuga ooper, · Intermeedium ­ naljakas ja põhiooperit parodiseeriv stseen. Kuulsaim intermeedium on Giovanni Battista Pergolesi ,,Teenija-käskijanna". · Singspiel ehk laulumäng ­ Mozarti ,,Haaremirööv", ,,Teatridirektor" ja ,,Võluflööt". · Sonaadivorm ­ ajastu tähtsaim vorm, tähtsaimad sonaadivormid on rondo ja variatsioon

Muusika → Muusikaajalugu
9 allalaadimist
thumbnail
16
docx

GIOACCHINO ROSSINI

vastu. Ooperit mängiti veel Barcelonas, Triestis ja Viinis. Hiljem vajus ooper pikaks ajaks unustusse, kuni ta 1919. a. taas Veneetsias lavale jõudis. "Abieluvekslis" on tunda ka viini klassikute Haydni ja Mozarti mõju. 1810-1815 töötas Rossini rändooperiteatrites. 20- aastaselt oli ta kuulsam kui Napoleon. Kolmas ooper oli "Hirmus arusaamatus" (opera buffa). Siin sattus ta konflikti koorlauljatega: "Koerad, te peate laulma mitte haukuma!" Neljas ooper "Õnnelik pettus" (1812) oli koomiline ooper ja valmis 2 nädalaga. Kümnes ooper "Tancred" (1813) oli suur kangelaslik ooper Voltaire'i teose järgi. Üheteistkümnes ooper "Itaallanna Alziiris" oli koomiline ooper. Kolmeteistkümnes ooper "Türklane Itaalias". 1815. a. tungisid Bolognasse prantslased. Rossini kirjutas muusika "Sõltumatuse hümnile". Varsti tungisid austerlased tagasi ja siis kirjutas ta hümni Austria keisri auks ning sai loa Bolgnast lahkumiseks.

Muusika → Muusika ajalugu
9 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Klassitsism

KLASSITSISM *tekkisid esimesed muusikaühingud Londonis,Pariisis,Berliinis,viinis *Klassitsismi ajal tuli keskhariduse asemel kõrgharidus *sümfoonia- 4 osaline instrumentaalteos *koomiline ooper- näitlejad teevad nalja *ooper seeria- mütoloogilise ja ajaloolise sisuga *avamäng- sissejuhatus(ooperisse) *sanatiin- 3 osaline instrumentaalteos, Klementi, Scarlati PUHKPILLID: *flööt *oboe *klarnet *fagott KEELPILLID: *Viiul *vioola *kontrabass *tsello

Muusika → Muusika
33 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Baroki ja Klassitsismi võrdlustabel

Monteverdit, kelle ooper vagustussajandi sotsiaalsed `Orpheus` oli esimene terviklik suundumused. Sajandi algul teos selles žanris. Seal kasutas valitses Euroopas itaalia helilooja võtteid (kõlavärvid tõsine ooper. 18. Sajandi dramaturgia kandjana, keskel tulid tõsise ooperi muusikalised kujundid ehk asemele laulumäng ja juhtmotiivid), mis on leidnud koomiline ooper, need tõid tee ka järgnevate sajandite vaataja reaalse elu keskele, ooperiheliloojate loomingusse. 17. sajandi algul korraldati tegelased ja konfliktid olid ooperietendusi neile omaaegsest õukonnapidustuste osana. 1637 linnaühiskonnast hästi avati Veneetsias esimene avalik tuttavad. Sisust lähtuvalt

Muusika → Muusikaõpetus
33 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Muusika kodutöö nr4 (Audentese e-õpe)

lauljat laulavad duot. Koori ülesandeks on esineda massistseenides, andes toimuvale hinnanguid ja kommenteerida tegevust. Lauljaid, koori ja kogu lavalist tegevust saadab orkester, kogu muusikalist koosseisu juhatab dirigent. Ooperis esitab tantsunumbreid tantsurühm, eriti palju on tantsunumbreid Prantsuse (riik) ooperites, sest see on ka balleti sünnimaa. Ooper jaguneb sisu järgi a) opera seria e. tõsine ooper b) opera buffa e. koomiline ooper, millest arenes 19. saj. keskpaiku välja operett. 2. Nimeta 19. sajandi ooperiheliloojaid ja nende teoseid : a) Itaalias: Giuseppe Verdi „Aida“ b) Prantsusmaal: Hector Beriloz „Benevenuto Cellini“; Georges Bizet „Carmen“ c) Saksamaal: Robert Schumann „Jenoveva“; Richard Wagner „Nibelungi sõrmus“ 3. ooper jaguneb ülesehituse järgi a) (vanem tüüp) numbriooperiteks, mis koosnevad iseseisvatest, lõpetatud muusikalistest osadest

Muusika → Muusikaõpetus
26 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Klassitsism 18. saj II pool - 19. saj I veerand

Saj-ni baroki õukonnapidustuste osa ● 18.saj keskel ooperis toimus stiilimurrang, milles peegelduvad valgustussajandi sotsiaalsed suundumused ● Euroopas valitses tõsine ooper ehk opera seria ● 1728. aastal toimus Londoni ooperiteatri pankrott, mis oli kogu kunstizanri pankrotistumise aluseks ● “Kerjuseooper” - ballaad-ooper, mis pani aluse laulumängulaadsetele etendustele ● Nii laulumäng kui ka koomiline ooper e opera buffa tõid vaataja reaalse elu keskele e tegelased ja konfliktid oli tuttavad ● Retsitatiivid on sageli asendatud kõnedialoogidega ● Esimene klassikaline koomiline ooper - Giovanni Battista Pergolesi “Teenijanna- käskjanna”(1733) ● Saksamaa laulumäng - singspiel (sündis inglise ja prantsuse laulumängude eeskujul) ● Saksamaal- rahvalik meelelahutus ● Austria- kõrge muusikaline tase

Muusika → Muusikaajalugu
5 allalaadimist
thumbnail
2
pdf

Varane muusikalugu

Cosi Fan Tutte. Tema ooperid "Figaro pulm" (1786) "Don Juan"(1787) "Cosi fan tutte" ("Nii teevad kõik")(1790) "Võluflööt"(1791) Barokistiil avaldus kõige enam ooperizanris. Kalleim muusikazanr. Vaid suurimad muusikakeskused võisid lubada omale oopereid. Sajandi algul valitses euroopas Itaalia opera seria. Opera seria süzee vältis seoseid igapäeva eluga ja reaalse inimesega. Tegelased pärit Kreekarooma mütoloogiast/ajaloost. 18. saj. keskel tuli opera seria asemele koomiline ooper mis toob vaataja reaalse elu keskele. See sama opera buffa oli juba 17. saj. Koomilises ooperis etendati vahel ka dramaatilisi lühiosasid. 1762a. tuli Viinis lavale esimene ooper koostöös libretisti Calzabigiga Glucki ooper Orpheus ja Eurydike. Tema stiili ideaal väga iseloomulik klassitsismi ajastule. Muusika ei vaja rahvuslike stiile vaid üheselt mõistetavat väljendust. Itaalia koomiline ooper ja Austria singspiel kulmineerusid Mozarti loomingus. Muutused Euroopa muusikaelus 18

Muusika → Muusika ajalugu
4 allalaadimist
thumbnail
5
odp

Eesti ooperid

Eesti ooperid Sten Marten Lahek, Skaidrite Mäesalu, Kaspar Põtter 29. November 2012 Tabasalu Ühisgümnaasium Mari ja Mihkel Helilooja: Gustav Ernesaks Koomiline ooper oli 3 vaatuses, seda orkestreeris Paul Karp. Esitleti esimest korda teatris Vanemiune aastal 1965 28. märtsil. Libretod olid: Ardi Liives, August Sang ja Kersti Merilaas. Tuleaed Helilooja on Tõnu Kõrvits. Seda kammerooperit esitati 2006 aastal 20. aprillil Tallinnas Von Krahli Teatris Libreto: Maarja Kangro Esiettekanne: Kädy Plaas (sopran), Helen Lokuta (metsosopran), Tallinna Kammerorkester, dirigent Tõnu Kaljuste, lavastaja Peeter Jalakas. Pirnipuu Helilooja on Leo Normet. Seda koomilist ühe vaatuse ooperit esitati esmakordselt aastal 1973 13. oktoobril teatris Estonia. Libreto: Leo Normet Betti Alveri poeemi ainetel Esiettekanne: lavastaja Arne Mikk, dirigent Eri Klas. Iirise tango: Viivika Vasar (metsosopran), Teater Estonia Sümfooniaorkester, diri...

Muusika → Muusikaõpetus
3 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Romantismi ülevaade

3 hooaega: sügis-advent, kolmekuningapäev-paastuaeg, ülestõusmispühad-suvi. Igaks hooajaks pandi kokku uus trupp, oopereid esitati nii kaua kuni rahvast jätkus, helilooja müüs oma ooperi impressooriole, kui ooper kukkus läbi siis helilooja honorari ei saanud, oopereid kirjutati väga kiiresti, Helilooja õigused suurenesid 19. Saj keskel, Suurkujuks verdim kelle eesmärgiks luua ooper, mida publik jälgiks nagu draamat. Zanrid: Opera seria ­ tõsine ooper, Opera buffa ­ koomiline ooper, Opera semiseria ­ pooltõsine ooper. Prantsusmaa ooper: Pariis oli keskuseks, pariisi ooper, Koomiline ooper, Itaalia ooper, Muusikaline teater lisandus hiljem. Oopereid kirjutati kaua aega, esinduszanr: Grand opera, Loodi operett. Saksamaa: Ooper võitles oma olemuse pärast, Wagner ­ legendidele, müütidele tuginedes, muusika ja lavategevus arenes, ehitati spets. Teatrid, kirjutati ka koomilisi oopereid, õukonnateater ja linnateater.

Muusika → Muusikaajalugu
26 allalaadimist
thumbnail
2
ods

Muusikaõpetus. Klassikaline muusika

KESKAEG Frangi suurriik 5-17 saj. Kangelase laul. Ilmalik laul, Ilmalik polü- Madalmaad ja fooniline laul. RENESSANSS Itaalia 14-17 saj. Kaanon, Villa-Nella. Kujunesid ooperid. BAROKK P-Itaalia 1600-1750 nt. koomiline ooper KLASSITSISM Euroopa 19 saj. Dramaatiline kõnelaul Page 1 Sheet1 INSTRUMENTAAL M. VÕIMUKANDJAD ESINDAJAD VARIA Kuningavõim Richard Lõvisüda Kirikuvõim Adam De La Halle Leiutati noodikiri

Muusika → Klassikaline muusika
1 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Klassitsism konspekt

revolutsioon ja Napoleoni sõjad. 2. Klassitsistlikus muusikas tähtsustati tonaalsust ja harmooniliste funktsioonide õpetust. 3. 4- osaline sonaaditsükkel on aluseks sümfooniale ja keelpillikvartetile. 4. sonaaditsükkel on 3-või 4- osaline vorm, kus vähemalt üks osa on sonaadivormis kirjutatud. 5. Keelpillikvartetis mängivad kaks viiulit, vioola ja tšello. 6. Õukondades eelistatud tõsise ooperi asemele tulid laulumäng ja koomiline ooper. 7. Haydni patriotism väljendus "Keisrilaulus"(, mille ta kirjutas 1797. aastal) Hiljem sai see Austria ja Saksamaa hümniks. 8. Mozart oli imelaps, suurepärane improviseerija, haruldase kuulmisega, fenomenaalse mänguga jnejnejne pmst oskas hästi mängida ja oli imelaps 9. Mozarti 10 viimast aastat: oli vabakutseline muusik, lõi suure hulga teoseid, mis hiljem said väärtuslikeks, sai kuulsaks rahva

Muusika → Muusika ajalugu
6 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Kirjandusžanrid

kirjanduszanrid Memuaar-autor kirjeldab tegelikult aset leidnud sündmusi Eepos- mütoloogial või pärimustel põhinev teos Romaan- jutustava proosa suurvorm Jutustus-novelli ja romaani vahepealne eepika zanr Komöödia-pilke- või naljamäng Draama-ühendatud koomiline ja traagiline eluvaatlus Tragikomöödia-draama zanr, mis ühendab tragöödia ja komöödia tunnusjooni Kujunemisromaan- kirjaniku isiku arenemist kujutav romaan Novell- tiheda sündmustiku ja väheste tegelastega jutustus Tragöödia- kurbmäng Psühholoogiline romaan- romaan, mis keskendub tegelase hingeelu kujutamisele Psühholoogiline draama- keskmes tegelaste hingeelu kujutamine Luule- värss- ehk seotud kõne Miniatuur- lühike, täpse sõnastusega proosa-väikevorm Proosa- eepika

Eesti keel → Eesti keel
9 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Reklaamide analüüs

REKLAAMIDE ANALÜÜS Sotsiaalreklaam ­ helkurireklaam http://www.youtube.com/watch?v=VG0JwZKkhqk&NR=1 Reklaami näidatakse telekas, kust paljudpaljud inimesed seda näevad. See on ka kuuldav raadiost, kust paljud seda kuulevad. Reklaam on küll sokeeriv, kuid heamõtteline reklaam peabki inimesi mõtlema panama. Reklaam on tehtud võimalikult ilusaks. Reklaamis pole verd, mis võiks panna mõne inimese end halvasti tunda. See on õpetlik, mis peaks panema inimesi helkurit kandma. Samuti paneb see mõtlema sellele, mida teised tunnevad, kui Sind enam pole. Vabalt valitud reklaam ­ Elioni digiTV reklaam http://www.youtube.com/watch?v=MTT3Zdv_M7Y See võib panna mõne inimese reklaamis tehtut järgi tegema, kuid vee all olemine võib olla ohtlik. Küünlad on maas, mis võib olla tuleohtlik. Küünaldel pole ka aluseid, mis teeb asja v...

Informaatika → Informaatika
55 allalaadimist
thumbnail
5
doc

UUED SUUNAD OOPERIS 18. sajandil

Tuntuim ballaadooper, mis vastandus tõsisele itaalia ooperile oli 1728. aastal Londonis lavastatud ,,Kerjuseooper“, mille muusika koostas rahvalikest tänavalauludest ja teistest ooperiaariatest kokku saksamaalt pärit Johann Cristoph Pepusch, teksti kirjutas John Gay. 18. sajandi keskel hakkasid ühiskonnas toimuma valgustusajastu sotsiaalsed suundumused, mis kajastusid ka stiilimurrangutena ooperites. 18. sajandi keskel tõusis tõsise ooperi kõrval esile laulumäng ja koomiline ooper – opera buffa. Opera buffa eelistas igapäevasemaid ühiskondlike teemasid ja tõi vaataja otse selle keskele. Retsiatiivid – aariale eelnev kõnelaul asendati kõnedialoogidega. Lihtsate aariate meloodiad vältisid 17. sajandi baroki toredust. Koomilise ooperi tegelaskujud olid lihtsad madalast seisusest inimesed. Nende käitumiste ja armastusstseenide lihtsus vastandusid teravalt ja selgelt ooperi peategelastega

Muusika → Muusika
2 allalaadimist
thumbnail
1
rtf

Keskaja teater

Ilmalikumad olid miraaklid, kus kujutati pühakute imetegusid: näiteks neitsi Maarjast. Keskaja lõpus populaarsed moraliteed, õpetlikud näidendid, mille tegelasteks olid üldistatud allegoorilised kujud. Koomilise teatri allikaks olid rahvapidustused. Jämekoomilisi lühinäidendeid kutsuti farssideks, mille süzeed käsitlevad koomilisi juhtumisi linnakodanike, vaimulike ja talupoegade elust. Tuntuim on tänaseni mängitav prantsuse "Farss isand Pathelinist".(XV sajand). Omaette koomiline zanr oli hiliskeskajal narrimäng, milles pilgati kõrgeid võimukandjaid, kuulusid karnevalipidustuste juurde. Keskaja teater väga rahvalik, selle vastu võitlesid kirik ja kuningad. Ei olnud teatrihooneid. Avalikke üritusi korraldati linna rahva ühise üritusena ja päise päeva ajal. Suurejooneline lava ja dekoratsioonid, kostüümid. Kõik tegevuspaigad korraga silma all. Lava jagunes kolme ossa: taevas, maa ja põrgu. Näitlejad enamasti asjaarmastajad.

Ajalugu → Ajalugu
62 allalaadimist
thumbnail
1
rtf

Teater

Teatrikunst Euroopas jagatakse näidendid traditsiooniliselt tragöödiaks, komöödiaks ja draamaks. Tragöödiate ja komöödiate sünniaeg ja-koht on Antiik-Kreekas umbes 500 a ema Tragöödia on kurva sisuga näitemäng Tragöödia lõpp on traagiline Kuulsad tragöödiakirjanikud on William Shakespear, Sophokles Eesti tuntuim tragöödia on "Libahunt" Komöödia ülesanne oli antiikajal rahvast lõbustada Komöödia põhitunnused on koomiline sisu, stereotüüpsed karakteid, situatsioonikoomika Komöödia alaliigid on tragikomöödia, farss ja karakterkomöödia Kuulsad komöödiakirjanikud on Moliere, Shakespear Eesti kirjanduses on komöödia sünni taga Lydia Koidula Draama sünniaeg on umbes 19. sajand Draama tunnused on tragöödia ja komöödia põiming ning eluline sisu Tuntuimad draamakirjanikud on Tshehhov, Ibsen Eesti tuntumad draamakirjanikud on Urmas Lennuk, Andrus Kivirähk, Jaan Tätte

Eesti keel → Eesti keel
49 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Rahvaluule

mitmesuguseid elunähtusi, õpetavad, kuidas õigesti talitada. Anonüümsed- autor teadmata. AFORISM-vaimukas napisõnaline ütlus milles sisaldub üldistatud mõte või eluline tõde. Individuaallooming. KEERDKÜSIMUS- koomiline, tihti absurdi kalduv küsimus või ülesanne.

Kirjandus → Kirjandus
28 allalaadimist
thumbnail
9
odp

Wolfgang Amadeus Mozart

Looming 19 ooperit ("Võluflööt") 41 sümfooniat ("Jupiter" e. 41.sümfoonia) 19 missat 25 klaverikontserdit Üle 600 katalogiseeritud muusikateose Huvitavaid fakte Itaaliapäraseim Viini klassik Antonio Salieri - saksa ooper vs. itaalia ooper Suutis enne muusikat kirjutada kui sõnu Kirjutas ooperi 3 nädalaga Lapsena, ta kartis trompeteid Figaro pulm Põhineb poliitilisel näidendil Koomiline ooper Publik nõudis palju kordusi Esimestest nootidest- ooper täis tegevust ja intriige https://www.youtube.com/watch?v=fCbyA E0KdIY Kasutatud allikad Pildid: http://www.limelightmagazine.com.au/news/misplaced-mozart-masterp iece-materialises http://www.classicfm.com/composers/mozart/music/requiem/ http://www.jotdown.es/2012/04/las-tribulaciones-de-mozart/colloredo/ Info: http://www.tdl.ee/~anumai/konspektid/mozart.html http://www

Muusika → Muusikaajalugu
2 allalaadimist
thumbnail
4
odt

Jaapani uuem kirjandus MÕISTED

4)hokku - Haikaist arenes hokku e haiku kui rõhk seosvärrside ühendamisel nihkus esimesele värsile.Hakati Edo ajal üha enam pidama iseseisvaks luuletuseks. Hokku pidi sisaldama kigo`t ja kireji`d. 5)Kigo- hooaeg , on sõna või väljend, mis on seotud eelkõige hooajaga, mida kasutatakse jaapani luules. Kigo kasutatakse seotud-salm vormides rengaas ja haikus, mis näitab hooajale osutatud salmi. 6)Senry- 1750ndatel tõusis esile senry ehk koomiline haiku. senry keskendus populaarsetele ja labastele subjektidele kavatsusega lõbustada ja üllatada lugejat. teemadevalik oli lai ja selline, mis pidi kahtlemata tollast lugejaskonda huvitama. luulestiil sai nime karai senry (1718-90) järgi, kelle kogutud luuletustest alguse saanud sarikogumik haif yanagidaru (pajust tünn, 1765, kokku 167 kogumikku) tekitas palju furoori. see oli esimene kord, kus mae-ku jäeti kõrvale ning tsuke-ku`d käsitleti kui eraldiseisvat värssi. 7)kyka,

Muu → Humanitaarteadused
21 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Raamatutöö - Tõde ja õigus I

12. Miks ei olnud Mari Andresega õnnelik? Kuna Mari hakkas ennast kõiges süüdistama, ta üritab jõuda lunastuseni, kuid Andrese järjest halvenev meel hakkab teda häirima. Andres süüdistab Mari, et see alailma norutab ning ei toeta peremeest tema plaanides. Samuti heidab Andres Marile ette perenaise saatusele kohatut käitumist (kui Mari on ebameeldivaid saladusi Andrese eest varjanud). 13. Missugune oli teose koomiline pool? Minu jaoks oli koomiline tegelaste kangekaelsus ja kuidas raamat oli tegelikult mõeldes väga masendav. Surma ja petmist oli palju. 14. Mis sai I osa lõpuks Andrese vanematest lastest? Liisi abiellus Pearu poja Joosepiga, Maret abiellus Sassiga, Indrek läks linna kooli ja Andres läks Kroonu. 15. Leia ühiseid jooni ,,Tõe ja õiguse” aja ja inimeste ning kaasaja Eesti elu ja inimestega. Armu kolmnurgad, valetamine, omakasuks inimesi ära kasutada, üldised

Kirjandus → Kirjandus
39 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Romantism

3)Kirjelda 19. saj Itaalia ooperielu. Üsna viljakas. Impressaario e. projektijuht maksis raha ja helilooja kirjutas loo. Helilooja sai kolmandal esinemisel alles raha. Hinnati primadonnasid. 4)Mis on prantsuse ooperile iseloomulik? Kasutatakse tihti balletinumerid 5)Nimeta ooperiheliloojaid Itaalias, Prantsusmaal ja Saksamaal. Prants:Bizet, Verdi, Gounad Saksa: Wagen, C.M von Weber, Schumann Itaal: Donizetti, Rossini MÕISTED Impressaario- grupijuht Itaalia ooperis Opera buffa- koomiline ooper Opera seria- tõsise sisuga ooper. Belcanto- ilus laul. Itaaliale iseloomulik laulmismaneer Grand opera- suur ooper. Tihti põhjalikult läbi mõeldud prantsuse ooper(koor, ballett) Mitme zanriline teater- teater kus mängiti ühe katuseall teatrit, ooperit, balletti, sõnalavastusi, draamat. Pärineb Saksamaalt. Trenskriptsioon-teise helilooja looming klaveril. Leit motiv- juhtmotiiv

Muusika → Muusika
22 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Klassitsism

Klassitsism *Klassitsism on klassitsismiajastul loodud muusika, ajavahemikus 18.-19. sajand. *Muusikas domineerib põhimeloodia, vähem kasutatakse dissonantse ja meloodia on kompaktne ja korrapärane. *Klassitsismi ajal kujunesid välja mitmed klassikalised muusikazanrid ja nende nimetused, mis on kasutusel tänaseni. Instrumentaalmuusikas toimus kõige suurem areng. Uuteks zanriteks olid sümfoonia, klassikaline instrumentaalkontsert, keelpillikvartett, sonaat, koomiline ooper ja laulumäng. * Tuntumateks heliloojateks on Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart ja Ludwig van Beethoven. *Kõige järjekindlamaks klassitsistlike printsiipide rakendajaks maalis oli prantsuse kunstnik JACQUES LOUIS DAVID (1748-1825). Tema teos "Horatiuse vanne" sai klassitsismi programmiliseks teoseks. Kunstnik kujutab Rooma patriitsi Horatiust oma kolme poega sõtta saatmas. Neile mõõku ulatades võtab isa neilt vande võidelda vapralt kodumaa eest. David oli kunstnik, ...

Muusika → Muusika ajalugu
2 allalaadimist
thumbnail
15
ppt

ROMANTILISED IDEAALID

IDEAALIDE NIMEL · Vastandub massile. · Mehed on julged, õilsad, ausad, vaprad. · ERANDLIK ja INDIVIDUALISM ERAKLIK · Naised: kaunid, õrnad, truud, kaastundlikud, kindlameelsed, valmis end ohverdama. · ERILINE ILU, · ERILINE HING, TUNDELISUS Teostes vohasid kontrastid ja pulbitses muinasjutulisus. · Ühes teoses on koos ilu ja inetus, reaalne ja fantastiline, ülev ja madal, koomiline ja madal. · Tõepära oli tähtsusetu, teoseid vürtsitas fantastika, müstika, nõidus, salapära. Mis on siin romantilist? Mis on siin romantilist? Mis on siin romantilist?

Kirjandus → Kirjandus
1 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Libreto

5. Oratoorium- ulatuslik vokaal sümfooniline teos, koosneb kooridest, retsitatiividest ja aariatest. Orkestri saatel. Sünnipaigaks Rooma, puudub lavakujundus, nagu lavastamata ooper, Koor olulisem kui ooperis, jutlustaja. Võib olla nii ilmalik kui vaimulik. 6. Kantaat- 17. sajandil mis tahes vokaal teos, võis olla ühe või mitme osaline, vokaal või vokaalsümfooniline. Koorile ja/või orkestrile ja/või solistile. 7. Opera seria- tõsine ooper 8. Opera buffa- koomiline ooper 9. Fuuga-Polüfooniline heliteos, mis on kirjutatud fuugavormis. 10.Süit-Mitmeosaline muusikateos,mis koosneb sisuliselt ühendatud,kuid kontrastsetest isesisvatest osadest. 11.Bel Canto- ( "ilus laul" ), ooperi laulustiil itaalias, kus on väga tähtis kaunis hääletoon, väljendusrikkus ja virtuoosus. 12.Da Capo Aria- A B A vormis aariavorm, kus A ja B osa on eri karakteriga 13.concerto grosso-On esimene orkestrižanr, mis koosneb kolmest osast:kiire,aeglane ja kiire 14

Muusika → Muusikaajalugu
7 allalaadimist
thumbnail
2
txt

Dramaatika, tragoodia ja muu teater

c)Pinge tekkimine d)Tegelased on kindla eesmrgiga Tragoodia Teosed: August Kitzberg,"Libahunt"; Shakespeare,"Romeo ja Julia" Komoodiat iseloomustavad: a)inimeste norkuste naeruvaaristamine Naljaliigid: a)Huumor b)Satiir c)iroonia Komoodialiigid: a)Karakterkomoodia b)situatsioonikomoodia c)sonakomoodia Komoodiateosed:"Urgmees";"Kapsapea";"Kalevi Kojutulek"; "Armastus Kolme Apelsini vastu";"Kuulsuse Narrid" Draamat iseloomustavad: a)Traagiline voi koomiline eluvaatus b)Tosine sisu c)Keerulised konfliktid d)Toetruu Draamalavastused:"Kolm Musketari" Dramatiseering:Eepilise teksti Naitevormi kirjutamine lesehitus: 1. kspositsioon teose sissejuhatav osa, kus tutvustatakse tegelasi, tegevusaega ja kohta; 2.slmitus sndmus, mis toob esile tegelastevahelise vastuolu, kivitab tegevustiku; 3. dispositsioon teema arendus, kus avanevad tegelastevahelised suhted ja nende areng; 4. kulminatsioon tegevuse pinge haripunkt; 5. pre sndmused,

Kirjandus → Kirjandus
11 allalaadimist
thumbnail
18
pptx

Novelli, hümni ja draama esitlus

stroofilise värsstekstiga kirikulaulud, mida ennekõike seostatakse Püha Ambrosiusega. • Hiljem kiituslaul, milles ülistati mingeid sündmusi, nähtusi või isikuid • Eesti Vabariigi hümn on Johann Voldemar Jannseni "Mu isamaa, mu õnn ja rõõm", mille viisi autor on soome helilooja Fredrik Pacius. Draama • Draama on tõsise konflikti ja elulise sündmustikuga näidend. • Žanrina kujunes draama välja 18. sajandil. • Draamas on ühendatud koomiline ja traagiline eluvaatlus, kaldumata kummassegi äärmusesse. Käsitletakse tegelaste psühholoogiat, käitumist ja ühiskonnas toimuvat. Kuulsaid draamakirjanike • Bertolt Brecht • Henrik Ibsen • August Kitzberg • August Strindberg • Andrus Kivirähk • Madis Kõiv • Anton Tšehhov •

Kirjandus → Kirjandus
3 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Ooper

AARIA ­ muusikazanr, millesse kuulub vormiliselt lõpetatud kas saatega või saateta lüüriline pala soolohäälele või muusikainstrumendile RETSITATIIV ­ ühehäälne vokaalmuusika zanr, mida iseloomustab sõnalise teksti lausumise jäljendamine lauldes ANSAMBEL - mitme esitaja ettekantav number mitmeosalises lavateoses KOOR ­ etendab tavaliselt rahvast, annab tegevusele kirjelduse OPERA SERIA ­ barokiajastu tõsine ooper OPERA BUFFA ­ 18. sajandi keskel tekkinud Itaalia stiilis koomiline ooper PROLOOG ­ iseseisev sissejuhatav osa, eellugu EPILOOG ­ järellugu Ooperi ajaloost Ooper tekkis 16. -17.sajandi vahetusel Itaalias. Esimeseks ooperiks maailmas oli 1597. aastal Firenzes lavastatud ''Daphnet'' Selle ooperi autoriks oli Jacopo Peri. Nimetus ,,ooper" võeti kasutusele 17.sajandi keskel, varem kasutati mõistet ''muusikaline draama''. Esimeste ooperite etendused toimusid esialgu õukondades. Avalikke ooperiteatreid hakati ehitama 17.sajandil, esimene ooperiteater rajati

Muusika → Ooper
79 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Kirjandus ja teater

laulu (kr. k. tragos ode) viidates nii dionüüsiale, kus osalejad võisid olla sokuks kostümeeritud. Et tragöödia tähtsaimaks tunnuseks on kannatus ja vapustavad elamused, siis sageli annab selleks ainet surm ja õnnetu lõpp. Tragöödia vastandub komöödiale, mis oma karakterikujutamisega laskub madalamale igapäevaelust, sel ajal kui tragöödia tõuseb argielust kõrgemale. Komöödia ­ (kr. k. komos ode ­ lõbus lärmitsev salk + laul) ­ naljakas, koomiline näidend. Arenenud dionüüsiate lõbusamast osast ­ karnevalirongkäigust (ENE 4) Theatron ­ antiikajal tähistati selle sõnaga pealtvaatajate istmeridu, tänapäeval on teater asutus, kus saab vaadata kas sõna-, tantsu- või muusikaetendusi ­ teater. Mõiste keskaeg võttis 1469 aastal kasutusele paavsti raamatukoguhoidja Giovanni Andrea. Keskaja alguseks loetakse kas aastat 330, kui Rooma uueks pealinnaks sai Konstantinoopol,

Ajalugu → Ajalugu
12 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Ooper 19. ajand

Lõppeb kastraatlauljate aeg. Viimaseks opera buffaks-(koomiline ooper) loetakse Donizetti ,,Don Pasquale" Uus zanr Semiseria(pooltõsine). Tekkis pääsmisooperide mõjudel 19.sajandil Prantsusmaal- retsitatiivid(sisu skeemipõhine)Rossini ,,Varastaja harakas'', Bellini ,,Uneskõndija''. Itaalia trupid tegutsesid üle euroopa,eriti õukondades. Prantsusmaa Kosmopoliitne linn(maailma kodanike linn).Rahvusvaheline ooperikeskus. Pariisi Ooperid- tõsised ooperid. Itaalia Teater-nii koomiline kui tõsine.Lisandus Muusikaline teater- toodi lavale muusikalised draamad(lüürilised ooperid)Giubod,,Faust'',Masseneti ,,Werther'' Pariisi Ooperis kulutati väga palju raha,parimad lava tehnilised võimalused(päikese tõusu teostamine nt) Grand opera (suur ooper)-oli kindlasti ballett,koorid,solistid,ansambel.Laval maaliline ja astmelised ülesehitus.5 vaatust.Koori- ja balletistseenide rohkus. Ühiskondlike tegevuste ja isiklike tunnete vastandamine

Muusika → Muusikaajalugu
49 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Klassitsism

http://www.abiks.pri.ee (18.saj II pool19.saj I veerand) Perioodid: 1) Eelklassitsism 17201760 2) varaklaasitsism 17601780 ­ uued zanrid ja vormid jõudsid küpse kunstilise väljenduseni. Haydni ja Mozarti varane looming 3) kõrgaeg 17801810 ­ parim looming, Viini klassikud 4) üleminek romantismi 181019.saj. I v Võrdlus BAROKK ­ KLASSITSISM barokk (klassitsism)kirikulaadide järelmõju (funktsionaalharmoonia: duurmoll, toonikadominant, kolmkõlad), mitteperioodiline meloodika (perioodiliselt liigendatud laululine meloodia), eelistatud vokaalmuusika (instrumentaalmuusika), valdavalt vaimulik muusika (ilmalik), valdavalt polüfooniline (homofooniline) Sonaadivormi skeem ­ ekspositsioon (teema tutvustus), töötlus (teema arendus)+kulminatsioon, repriis (teema esitlus algkujul), kooda (lõpuosa) Muutused instrumentaalmuusikas: kammermuusikas ...

Muusika → Muusika
110 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Michal Cooney näidend „Rahauputus“

vajab ühe olematu üürniku allkirja. Keegi peab väljamõeldud isikut mängima ja alguse saab maruline komöödia täis äravahetamisi, arvatavaid surnukehi ja pööraseid arusaamatusi. See etendus meeldis mulle . Hästi jäi meelde Ain Lutsepp , kes mängis ühte sotsiaalmaksuosakonnast tulnud töötajat, kes kontrollis, et kõik ikka korras oleks, ja pettust ei tehtaks. Ta tegelaskuju oli põikpäine, natuke rumal aga mis kõige tähtsam,väga koomiline . Kes selle etenduse ajal ei naernud kordagi, sellel puudub huumorisoon täielikult. Mulle meeldis seal veel inglisepärasus , näiteks see kuidas nad koguaeg teed jõid . Näitlejad olid igatahes väga tasemel ja oskasid mängida oma rolli sisse . Ka kujundus oli väga hästi tehtud , Esitajate hääl oli korrektne ja kõlavus oli hea . Ka publik suhtus etendusse väga lõbusalt , poleks ilmselt sellist inimest leidnudki etenduse ajal ,kes ei naernud .

Muusika → Muusika
14 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun