Loeng nr 3. Töövõtumeetodid, hinnakujunduse viisid, töövõtulepingud ja
nende mõju ehitusmaksumusele
3.1. Töövõtu korralduse meetodite valik
Terminiga "töövõtt" kirjeldatakse tegevust, mis on ehituses seotud tellija soovide rahuldamisega. Juhul kui
tellija vajab uut ehitist või vana ümberehitamist, peab ta sõlmima lepingu ühe või mitme isiku või
ettevõttega ehituses talle vajalike tööde tegemiseks, s.o. projekteerimiseks ja ehitamiseks. Seda tuleb
teha ka siis, kui tal on oma ehitustööjõud, sest vaevalt on tal kasutada tööjõudu ja ressursse täies
ulatuses. Kuna töövõtulepingud ja nendes esitatud nõuded mõjutavad projekti maksumuskontrolli
võimalusi, peab teadma ka erinevate töövõtulepingute tüüpe ja nendest tulenevat hinnakujundamise
viise.
Esialgne töövõtu korralduse tüübi valik oleks soovitav teha vahetult peale projekti ulatuse ja eesmärkide
määratlemist. Töövõtu korraldamise kavandamine, mis algab korralduse meetodi esialgse valikuga
projekti määratlusel, täpsustub ja võib muutuda projekti ettevalmistamise etapi jooksul, lõpeb töövõtja
valikuga ja töövõtu- ja käsundus - ja muude lepingute sõlmimisega tööde ning teenuste tellimiseks, riskide
maandamiseks jm.
See on protsess, mille käigus lisaks töövõtu korralduse meetodi valikule määratakse hinnapakkumise
küsimisel kasutatava :
pakkumiskutse dokumentide struktuur
pakkumiste menetlemisel rakendatavad reeglid
pakkumuste hindamise kriteeriumid
riskid ja nende vähendamise võimalused
lepingutes rakendatavad hinnamehhanismid
tööde eest tasumise tingimused
muud tingimused, mis mõjutavad projekteerimise ja/või ehituse hinda ja peavad seetõttu olema
teada enne vastavate hinnapakkumiste küsimist
Sellest kõige komplitseeritum on töö seoses projekteerimise ja ehituse töövõtu ettevalmistusega. Samuti
on see töö oma iseloomult ja detailides ehitiste omanikele, kes ei ole ise professionaalsed ehitajad
( arendajad ), kõige vähem tuntud. Seetõttu on see etapp ehitise elukaarel selline, mis enim vajab
professionaalide poolt nõustamist. Nende valikute tulemustest ei sõltu ainult madalaim hind vaid ka
hinnakindlus, mitte ainult ehituse kestus vaid ka etteantud tähtaegade tagamise kindlus , soovitud
kvaliteedi tagamine, aga ka riskide jagamine tellija ja töövõtja vahel, arvestades, et riskide vähendamise
eest tuleb tavaliselt ka midagi maksta. Selliste teadmiste defitsiit on põhjuseks, miks viimastel
kümnenditel on ehitusturule ilmunud uut tüüpi tegijad, kes pakuvad omanikele ehitustellija teenust –
professionaalsed ehitusjuhid.
Töövõtu korralduse meetodi detailide (hinnakujunduse meetod, pakkumismenetluse viis, taotlejate ja
pakkujate kvalifitseerimise viis, lepingutingimused, mis mõjutavad hinda jne.) valik tuleb teha vahetult
enne projekteerimise või ehituse võistupakkumise menetlemise algust, kuna valitud lahendused
mõjutavad lepingupoolte riske ja seega ka lepingu hinda ning need peavad olema teatavaks tehtud
pakkumiskutse dokumentides
1
3.2. Töövõtu korralduse meetodid
Töövõtu korralduse meetodi valik sõltub projekti määratluse etapil seatud eesmärkide ja ajaliste ning
finantsiliste piirangute tähtsuse järjekorrast ning omaniku osaluse määrast projekti juhtimisel nii
projekteerimise kui ka ehitamise etappidel . Kindlasti tuleks peale ettevalmistusetapi lõppu need üle
vaadata, kuna vajadus-, tasuvus - ja teostatavusuuringute, detailplaneeringu, eskiisprojekti,
finantsplaneerimise ja teatud juhtudel ka projekteerimise läbimisel võib kerkida vajadus prioriteetide
muutmiseks.
1. Peatöövõtt
Üks kõige levinum töövõtu viis, mille puhul sõlmib tellija lepingud eraldi nii projekteerimisfirmaga
projekteerimistöödeks ja ehituse peatöövõtjaga ehitustöödeks. Traditsioonilise peatöövõtu puhul peaks
võistupakkumise või ehitajaga läbirääkimise alguseks ehitusprojekt (kavand) olema valmis põhiprojekti
mahus . Põhiprojekti eest vastutab peatöövõtja ees tellija, tellija ees aga projekteerija . Sõlmitava lepingu
tüüp sõltub tellija soovist.
Joonis 3.1 Võimalik peatöövõtu korraldusskeem
Peatöövõtu meetodi puhul tuleb silmas pidada, et omaniku madalaimad kulud projektile (rajatavale
ehitisele) tagatakse projekteerimisaegse ehituskulude kontrolli ja ehituse hinnapakkumise menetlemise
detailide kaudu.
Parima tulemuse ehituse soovitud kvaliteedi osas tagab kogusumma hind, kui pakkumise aluseks on
põhiprojekt koos töömahtude loendi ja töökirjeldustega ning viimased on pakkumiskutse dokumentide
oluline osa.
naturaalühikutes ja tulemus korrutatakse vastava ühikhinnaga. Sõltumata sellest, kui põhjalikult selline eelarve on koostatud, eeldades suuri kogemusi, oskusi ja otsustusvõimet, on sel ka oluline puudus: projekteerimise käigus tehtud eskiislahendusi pole võimalik seostada täpsete tööjoonistega. Koostades töömahuloendit võib eelarvestajale tunduda, et hindamisel aluseks olevad tööjoonised sisaldavad midagi väga olulist ja tähtsamat kui see, mis sisaldus esialgses lahendis ja nende alusel koostatud eelarves, kuid tal pole seda võimalik tõestada ei arhitektile ega tellijale. See on lihtsustatud nägemus töömahuloendist, kus põhikulud grupeeritakse, väiksemad kulusid aga ignoreeritakse ja arvestatakse koondhinnetes. Sellise eelarvestamiskorralduse puudused on aga ilmsed. Vajatakse täiendavat aega ja ka kulud on liiga suured selleks, et neid arvutusi teha vaid „heast tahtest“, mistõttu vajatakse ka täiendavat tasu. Samuti
1. Ehitustoodang (ehitis), selle eripärad ning nende mõju ehituskorraldusele Ehitis on füüsiline substants-asi, koosneb materjalidest ja konstruktsioonidest. Kvaliteetne ehitis on mõistliku ehituskorralduse tulemus. 2. Ehituskorraldus, selle õppedistsipliini sisu ning seos teiste ehitusvaldkonna õppeainetega Eesmärgideks: anda ülevaade ehitusturust, ehitise elutsüklist, ehituse subjektidest, objektidest ja projektidest ning nendevahelistest seostest. ehituskorraldus on omanikukeskne ehitusjuhtimine on ühiskonnakeskne
1. Ehitustoodang (ehitis), selle eripärad ning nende mõju ehituskorraldusele Ehitis on aluspinnasega kohtkindlalt ühendatud ja inimtegevuse tulemusena ehitatud terviklik asi. Ehitised jagunevad hooneteks ja rajatisteks. Hoone on katuse, siseruumi ja välispiiretega ehitis. Rajatis on ehitis, mis ei ole hoone. 2. Ehituskorraldus, selle õppedistsipliini sisu ning seos teiste ehitusvaldkonna õppeainetega Õppedistsipliin ”ehituskorraldus ja –juhtimine” ehituskorraldus on omanikukeskne ehitusjuhtimine on keskkonnakeskne
naturaalühikutes ja tulemus korrutatakse vastava ühikhinnaga. Sõltumata sellest, kui põhjalikult selline eelarve on koostatud, eeldades suuri kogemusi, oskusi ja otsustusvõimet, on sel ka oluline puudus: projekteerimise käigus tehtud eskiislahendusi pole võimalik seostada täpsete tööjoonistega. Koostades töömahuloendit võib eelarvestajale tunduda, et hindamisel aluseks olevad tööjoonised sisaldavad midagi väga olulist ja tähtsamat kui see, mis sisaldus esialgses lahendis ja nende alusel koostatud eelarves, kuid tal pole seda võimalik tõestada ei arhitektile ega tellijale. See on lihtsustatud nägemus töömahuloendist, kus põhikulud grupeeritakse, väiksemad kulusid aga ignoreeritakse ja arvestatakse koondhinnetes. Sellise eelarvestamiskorralduse puudused on aga ilmsed. Vajatakse täiendavat aega ja ka kulud on liiga suured selleks, et neid arvutusi teha vaid „heast tahtest“, mistõttu vajatakse ka täiendavat tasu. Samuti
Võib öelda, et mida rohkem firma esineb võistupakkumistel, seda reaalsem võimalus on tal võita. 3.2 Riigihange kujutab endast hankija poolt hankelepingu sõlmimist eduka pakkujaga hankemenetluse tulemusena ning hilisemat hankelepingu täitmist. Riigihanke dokumendid · Panga kinnituskiri(garantii) · Kindlustuste koopiad · Struktuuri tabel · Käibe võrdlused · Analoogsete objektide fotod · Planeeritav objektimeeskond, nende CV-d · Kõikide ATV-de projektijuhtide CV-d · Nõuded objektimeeskonna haridusele · 4.2 Kirjelda EVS 885:2005 ülesehitust. · Ehituskulude liigitamise aluseks on kümnendsüsteemil põhinev hierarhia nii pea-, põhi- kui kulurühmadeks. · Iga rühm võib jaguneda omakorda kümneks alamrühmaks; · Igal madalam tasemel pikeneb kulurühma kood ( tunnus) ühe numbrikoha võrra;
- õiglane konkurents (ilma hinna kokkulepeteta) Võistupakkumise korraldab tellija või tema poolt volitatud juriidiline isik. Tellija huvides on, et pretendentide arv ei oleks liiga väike, sest siis ei tule välja madalam pakkumine, ega ka liiga suur, kuna see tõstab keskmist turuhinda. Sobivaks peetakse 5-8. Info võistupakkumise tingimuste kohta antakse kirjalikult, varustatult kuupäeva, kellaaja ja allkirjaga. Töövõtutingimused esitatakse nii, et nende alusel esitatavad pakkumised oleksid võrreldavad. Esitatud tehniline dokumentatsioon peab olema piisavalt detailne, täpselt sõnastama tellija kvaliteedinõuded ja kõigi tööde mahud nii, et pakkuja peab suutma hinnata selle alusel maksumust. 2. Kuidas on võimalik prognoosida ehitushinda enne pakkumist Ehituskulude prognoosimine projekti arengu varases staadiumis toimub üldjuhul analoogmeetodil kavandatava ehitise põhiparameetrite alusel; hoonete puhul lähtutakse
1.Mõiste projekt kaks tähendust kontekstis 7)Tootmistehnoloogia 8)Ehituse maksumus 9)Kasutus-ja 19.Loetle hinnakujunduse viisid (süstematiseeritult). 26. Küsimused, millele peab saama vastused eelprojekti ehituskorraldusega. hooldus juhendid. Kõige üldisemalt jagunevad hinnakujundamise meetodid staadiumis. Esiteks tähendab projekt kõiki tegevusi ehitise elutsükli 12.Iseloomusta ehituskorraldust projekteerimis- kaheks: 1
kulude taseme minimeerimisest kui ka kokkulepitud hinna kindlusest); 2)kvaliteet (tähendab toote vastavust nõuetele); 3)kestus (siin on kaks erinevat eesmärki: 1.valmimine mingiks kindlaks tähtajaks, 2. projektikestuse lühendamine. Kuid arvestada tuleb veel muudatuste tõenäosust projektis, projekti keerukust, võistluse vajalikkust ja vastutust ning riski jaotust. 3.Loetle ehituse tööettevõtu korralduse viisid. 1)Ehituse peatööettevõtja - fikseeritud hinnaga tööettevõtt, b-kulude katmise hinnaga tööettevõtt. 2)Projekteerimis- ehitustööettevõtja - projekteerimis-ehitustööettevõtu skeem, b-ehitus-arendustööettevõtuskeem. 3)Professionaalne juhtimistööettevõtt: a-tellija-agent, b-ehitus-juhtimisettevõtja. 4)Omal jõul ehitamine. 4.Kellele jaoks on töövõtja valikul kohustuslik rakendada võistupakkumise protseduuri. Võistupakkumine on kohustuslik riigihangete puhul
Kõik kommentaarid