Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Renessanss - periodiseering, maalid ja kunstnikud (0)

1 Hindamata
Punktid
 
Säutsu twitteris
Renessanss
14. saj. FRECENTO – eelrenessanss
15. saj. QUATTROCENTO – vararenessanss
16. saj. CINQUECENTO – kõrgrenessanss
Hakkab arenema kapitalism , kaubandus, manufaktuurid . Kujuneb linnakodanlus. Selle aja mõtlejad, nn. humanistid , toetusid elurõõmsale antiikkultuurile. Inimesed olid sel ajal teadushimulised, uurijad , avastajad. Ideaaliks oli mitmekülgne harmooniline inimene, kes hindas maiseid väärtusi, oli teotahteline , teda hinnati omaduste, mitte päritolu järgi.
  • Mõned uuendused


    • 15. saj. loobuti gooti kirjast, võeti kasutusele antiikva, mis lähtub Rooma kapiteelkirjast+väiketähed. Tänapäeva trükikiri.
    • Leiutati graafika , paljundustehnikad: puu- ja vaselõige, söövitus. Mängukaardid jne.
    • Levis kirjaoskus(raamatud trükis)’
    • Haridusel oli humanistlik sisu.
    • Tüdrukud said ka haridust.
    • Majad, mööbel muutusid mugavamaks, tubades enam valgust.
    • Kombeõpetus( nuga , kahvel , taskurätt)
    • Suureneb ilmalike hoonete osakaal
    • Hakati rajama plaanipäraselt väljakuid, linna keskuseid
    • Uus kaitsesüsteem seoses tulirelvadega
    • Maal ja skulptuur ei sõltu enam ainult arhitektuurist
    • Õlivärvid(tahvelmaal)
    • Moodi lähevad portreed
    • Realistlik looduslähedane laad
    • Kunstnikud signeerivad oma teoseid
    • Muusikas ilmalikud laulud
    • Kunsti eesmärk oli luua ilusaid teoseid reeglitele toetudes

    Usk oli endiselt tugev, lõputud vaidlused usuteemadel. Paavstil oli väga suur võim. Rajati ja kaunistati kirikuid, kloostreid, ristimiskabeleid jne.
  • Renessanss Itaalias


    Rooma eeskujul võeti taas kasutusele ümarkaar, silindervõlv, sambad, friis, väänisornament e. grotesk. Ehitati uhkeid palazzosid. Olid tavaliselt 4-nurkse põhiplaaniga, keskosas kaarkäikudega ümbritsetud siseõu. Gootikale omane vertikaalsus asendus horisontaalsusega, hoonete korruste vahesid tähistati garniisiga, katus valmistati madal ja lame.
    Palazzod olid enamuses 3-korruselised, nende alumise korruse välisseinad laoti tahumata kividest, ülemiste korruste seinad aga mõnevõrra peenemalt töödeldud kividest.
    Rustika – tahutud kiviplokid(jämedalt töödeldud kiviladu).
    Kasutusele võeti paljud antiiksed detailid: dooria, joonia , korintose sambad, seinast eenduvad poolsambad ja pilastrid, lõvipead, 3-nurksed viilud e. frontoonid, mis asusid katuseservades, uste ja akende kohal. Kirikuehituses oli tsentraalehitis . Vararenessanssi keskuseks sai Firenze . Suurimaks kunsti tellijaks oli Medicite perekond.
    Metseen , metseenus – rikas kirjanduse ja kunsti toetaja.
    Filippo Brunelleschi(1377-1446). Oli arhitekt ja skulptor .
    Leon Battista Alberti (1404 - 1472). Teostanud palazzosid, kirikuid. Palju kasutas antiikelemente.
    Donato Bramante (1444 - 1514). Planeerib Peetri kirikut Roomas. Nurgakivi pandi talle 1506 . a. Töö katkeb ja seda jätkab 1547 . a. Michelangelo , kes lihtsustab projekti, teeb uue kupli mudeli. Kirik valmib 17. saj. alguses.
    Andrea Palladio (1518 - 1580 ) – palazzod, kirikud.
  • Skulptuur


    On tunda antiigi mõju. Kujud looduslähedased, lemmikteemaks paljudel Taaveti kujutamine.
    • Donatello(1386-1466). Alustas tööd Ghiberti abilisena. Brunelleschilt õppis ta perspektiivi põhitõdesid. Romaani ja gooti kunstis peeti rõivasteta inimkeha tabuks, nüüd aga on vastupidi. Püütakse edasi anda õhkuva poeesia tunnetust. Donatello Taavet peegeldab renessanssi iluideaali ja eluhoiakut. – julguse ja tubliduse hindamist, sest noor karjus Taavet võitis just hiiglasliku Koljati. Tema töid: Gattamelata ratsamonument – suurejooneline, loomutruu. “Püha Jüri.”
    • Andrea del Verocchio(1436 - 1488). Tema Taavet on kasvueas poisike. Tema Taavetit on võimalik vaadata igalt küljelt. Tema töid: Colleoni ratsamonument. Elu lõpupoole valmistas ta veel töid: “Kristus uskumatu Toomasega.” Gootilikult niššis kujud, pea kohal on oreool e. aupaiste ja renessanssiajastule omane püramiidkompositsioon on saavutatud vaid kahe figuuriga.
    • Lorenzo Ghiberti(1378-1455). Oli kullassepp , arhitekt, skulptor, maalikunstnik ja kunstnik/kirjanik. 1401 – 1424 töötas Firenze toomkiriku ristimiskabeli põhjauste loomisel. 1424 – 1452 . a. valmisid 10 reljeefi kabeli idakülje paradiisiväravatele. Ühe koondpunkti perspektiiv.

  • Maalikunst


    Areneb ruumiline laad. Oluliseks sai kunstniku isikupära. Loodi nii freskosid, kui ka tahvelmaale. Algselt oli suur osa maale usulise sisuga, hiljem tulid moodi antiikmütoloogia teemad. Uuema aja maalikunsti isaks peetakse noorelt surnud Masacciot(1401 - 1428). Tema puhul oli uudne ruumi ja kehade loomutruu kujutamine ning valguse kasutamine – valdas joonperspektiivi.
    Töid:

    Fra Angelico (1387 - 1455).
    Kuulutus Maarjale
    Oli leebe munk , konservatiiv . Tema töödes on puhtad, säravad värvid. Kasutab palju kulda. Maalib saledaid, hapraid, kauneid madonnasid.
    Sandro Botticelli (1444 - 1510 )
    “La Primavera ehk Kevad”
    Botticelli töötas Medicite perele. Kevades kasutab mütoloogilisi tegelasi. Medicitele kuulus kaua võim Firenze linnas. S. Botticelli maalis mahedaid madonnasid ja mütoloogilisi maale.
    La Primavera on maaidüll, keerleb Veenuse ümber , kes on tõstnud käe traditsiooniliseks tervituseks. Veenust saadab Cupito, kes on armastusjumal . Pildi keskel on 3 graatsiat , jumalanna teenijannat, kes pm veetluse, nõtkuse, ilu jumalannad . Veenust võib nimetada ka viljakuse jumalannaks. Mercurius vasakul nurgas ajab laiali pilvi, mis ei häiriks igavest kevadet . Flora on lillede jumalanna. Chloris, kes on ümbersündinud Flora. Zepyros, kes on vaimutaoline tegelane, läänetuul.
    Tema töid:
    • Veenuse sünd
    • Veenus ja Mars
    • Maarja kuulutus

  • Tarbekunst


    Valitses lihtne vorm, ilu ja rikkalik dekoor.
    • Andrea Mantegna “Püha Sebastian .” Tunnus: tõsised, karmid näod.

    2. ptk. Madalmaade renessanss
    Madalmaades oli maj. areng kiirem kui Itaalias. Inimese keha kujutamine oli teisejärguline, peamine oli hingeelu avamine . Põhiliselt tahvelmaalid ja maaliti isiklike kogemuste põhjal, ei üritatud luua kindlaid reegleid. Tähtsaim keskus oli Brügge, mis oli tööstus- ja kaubanduslinn. Kirjakeeleks prantsuse keel. Tähtsad olid piltvaipade töökojad.
  • Miniatuurmaal


    Õitseng 14-15. saj.
    Keskuseks Pariis, kus töötas palju Madalmaade kunstnikke. Sealse maali koolkonna rajasid vennad van Eyckid . Nende ühine töö: Genti altar . Vennad Jan ja Hubert van Eyck . Avatud tiibadega altar. Hubert alustas altarimaali kallal tööd umbes 1420. a. 1432 . a. lõpetas töö Jan. Koosneb 12 tahvlist, millest 8 e. tiivad on kaetud maalingutega kahelt poolt. Ülal vasakult Aadam , laulvad inglid, Neitsi Maarja, keskel Jumal, Ristija Johannes, laulvad inglid, Eeva. All
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #1 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #2 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #3 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #4 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #5 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #6 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #7 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #8 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #9 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #10 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #11 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #12 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #13 Renessanss - periodiseering-maalid ja kunstnikud #14
    Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
    Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2009-04-12 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 78 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor marjee Õppematerjali autor

    Lisainfo

    renessanss, manerism, rokokoo, klassitsism, romantism - nende ajastute iseloomustused, tähtsamadkuntsnikud ja nende maalid.
    renessanss , manerism , rokokoo , klassitsism , romantism

    Mõisted


    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


    Sarnased materjalid

    22
    pdf
    Konspekt
    32
    doc
    Kordamine kunstiajaloo eksamiks
    16
    doc
    Üldkunstiajalugu - I ÕA - II semester
    35
    docx
    Egiptusest Futurismini
    41
    docx
    KUNSTIAJALOO KOOLIEKSAMI KONSPEKT
    20
    docx
    10-klass kunstikultuuri ajalugu
    39
    doc
    Kunstiajalugu 13-18 sajand
    6
    doc
    Kunstiajalugu keskkooli konspekt



    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun