Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"aupaiste" - 54 õppematerjali

aupaiste ehk nimbus (ld nubes - “pilv, udu”) jumaliku või püha isiku pea ümber olev valgusala, mis rõhutab austatava isiku erilisust ja auväärsust ringis olev rist – Jeesuslapse, Kristuse sümbol, viitab lunastusele risti läbi ümmargune nimbus – kõikide pühade isikute (siia kuuluvad ka peainglid) sümbol.
thumbnail
2
doc

Mõisted

· klausuur ­ sulushoone · krüpt ­ maa-alune kabel BÜTSANTSI KUNST · hiilgeaeg; pildirüüste aeg; dünastiate periood · antiikkunst > 1)Lääne-Rooma: romaani, gooti, renessanss, barokk. 2) Ida-Rooma: Bütsantsi, Vana-Vene · Kirikud, kullasepakunst, mosaiigid · tambuur ­ trummel · vikkel ­ sfääriline kolmnurk · tromp ­ veerandkaarekujuline niss · baptistreerium ­ ristimiskirik · nimbus ­ aupaiste · empoorid ­ rõdud · vestibüül - sammaskoda · ekseeder ­ apsiid ROMAANI KUNST · Olulisem kunstiliik on arhitektuur. Romaani kunst on seotud kirikuga. · Eelistati reljeefe piiblisündmuste ja pühakulegendidega · Kõige enam kaunistati kirikute portaale, fassaade ja sambakapiteele · Kirikud, kloostrid, linnused · Romaani stiili tunnuseks on ümarkaar · tümpanon ­ kaareväli · trümoo ­ portaali keskpiilar · klausuur ­ suletud ruum

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
9 allalaadimist
thumbnail
2
odt

Ristsõna - kirik

13) 910ndal aastal Prantsusmaal rajatud klooster 14) Ingel, kes sai allilma see on põrgu peremehekes saatanaks 15) Osa hingi ei lähe mitte otse taevasse vaid läbivad etapi, kus piinlevad viimse kohtupäevani 16) Usustõe peamine allikas keskajal 17) Kindlate reeglite järgi toimivad munkade ja nunnade ühendused 18) Hispaania päritolu aadliseisusest munk 19) Keskaja tuntuim teoloog (perekonnanimi) 20) Pühakutega seostatavad esemed 21) Paavsti peakate 22) Püha aupaiste 1)Esimene inimene 2)Kurjus, mille saatan oli inimestesse sisendanud 3)Jumala poeg 4)Jumala maine asemik 5)Õigeusu e........ kirik, mis allus patriarhile 6)Rooma piiskopkonna tähtsamad vaimulikud 7)Paavsti volitatud esindaja 8)Maks, mida koguti kiriku ülalpidamiseks 9)Paavsti ametlikud seisukohavõtud 10)Paavst aastatel 1198 ­ 1216 11)Paavsti õukond 12)Püha Benedictuse reeglite alusel tegutsev klooster 13)910ndal aastal Prantsusmaal rajatud klooster

Ajalugu → Ajalugu
14 allalaadimist
thumbnail
19
ppt

Piibel

· Punased või rohelised riided · Punane ­ armastuse sümbol · Roheline ­ kevade, uuestisünni sümbol · Sinine on Maarja värv · Jeesus saab õuna ­ on nagu teine Aadam Jeesus Kristus Guercino "Abielurikkumiselt tabatud naine" · Jeesuse imeteod (Kaana pulm; 3 surnut ellu) · Pidas ennast messiaks ja tõmbas endale variseride (Toora tõlgendajad) viha · Jeruusalemmas järelekatsumised · "Kes teie seast on patuta, visaku esimene kivi!" · Aupaiste Juudas Iskariot Giotto "Juuda suudlus" · Jeesuse reetja, äraandja võrdkuju · Üks jüngritest · 30 hõbeseeklit · Ketsemane aias palvetavale Jeesusele järele relvastatud salk, Juudas andis Jeesust suudeldes ta välja · Kukkur, mündid, inetu, kollane rüü, deemon, suudlus, poomissilmus Jeesuse ristilöömine Raffael "Jeesus ristil" · Ülempreester Kaifas, vanematekogu,Pontius Pilatus ja rahvas

Kirjandus → Kirjandus
35 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Roomakunstist romaanikunstini

· Triumfikaar-võidukaared(laes kassettlagi ja sõjareljeefid) · Term-saunad(Caracalla kuulsaim) · Katakombid-maa alused käigud kuhu mateti inimesi · Vikkel-kolmnurga taoline ehitis mis kannab keskel hiigelkupplit · Tsentaalehitis-ringi, hulknurkse või risti kujuliselt ehitatud ehitis kus on keskel torn(äärmised punktid on keskmest ühekaugusel) · Sibulkuppel-usupüha leek. Keskine suurem kui teised Paaritu arv · Oreool, mandoria-pühakute pea ümber maalitud aupaiste. Mandoria on aupaiste on kogu keha ümber ovaalsel kujul. · Ikonostaas-ikooni seinkirikus · Book of Kells-kuulus raamat kus rahvakunst seguneb kristliku sisuga(tekstiga) · Pärgamnet-vasikanahast paber · Nelitis-ühenduskoht põikihoone ja pikihoone ühenduskoht, seal tavaliselt nelitustorn · Krüpt -kabel kooriruumi all

Kultuur-Kunst → Kunsti ajalugu
1 allalaadimist
thumbnail
1
docx

VARAKRISTLIK, BÜTSANTS, MEROVINGID ja KAROLINGID, ROMAANI ja GOOTI

1. Keskaja kunst jaguneb (4) ? 2. Mis on krutsifiks ? 3. 4 evangelisti ja nende sümbolid ? 4. Mis on katakomb ? 5. Mis on rotund ? 6. Iseloomusta Varakristliku basiilika kirikut, mis on kõige iseloomulikum ? 7. Kes on ,,hea karjane" ? 8. Bütsantsi kunst jaguneb (3) ? 9. Kirjelda kuppelvõlvi ja millisele stiilile on kuppelvõlv kõige iseloomulikum? 10. Iseloomusta Bütsantsi ristkuppelkirikut, mis on kõige iseloomulikum ? 11. Mis on baptisteerium ? 12. Mis on kampaniil ? 13. Mis on nimbus e aupaiste ? 14. Kes on pantokraator ? 15. Varakeskaja kunst jaguneb (3) ? 16. Mis on iseloomulik Varakristlikule basiliika, saal- ja kodakirikule ? 17. Mis on evangeliaar ? 18. Mis on krüpt ? 19. Mis on klausuur ? 20. Kirjelda ristvõlvi ja millisele stiilile on ristvõlv kõige iseloomulikum ? 21. Mis on trantsept ? 22. Mis on nelitis ? 23. Mis on empoorid ? 24. Iseloomusta perspektiivportaali ja tümpanoni ? 25. Iseloomusta Saksa romaani stiilis kirikut, mis on kõige iseloomulikum ? 26

Kultuur-Kunst → Antiigi pärand euroopa...
9 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Kunstiajaloo terminid

Sai paavstluse, kiriku ja kalurite patroon. Atribuutideks on võti või ristatud võtmed, kukk, tagurpidi rist, kaluripaat ja võrk Püha Bartolomeus ­ Jeesuse jünger, kes suri märtrisurma, ta nüliti elusalt, seejärel löödi risti ja lõpuks raiuti pea maha. Atribuudiks on nahanülgimine Aupaiste ehk nimbus ­ jumaliku või püha isiku pea ümber olev valgusala, mis rõhutab austatava isiku erilist ja auväärsust Ümmargune nimbus ­ kõikide pühade isikute sümbol. Sõrmusekujuline aupaiste osutab pühakute ,,abielu" kristlusega Tähtedest nimbus ­ Neitsi Maarja püha atribuut, millele omistatakse kaitsvat jõudu. Tähepärga kuulub 12 tähte, mis sümboliseerivad täiuslikkust. Kuna pärg on sõrmusekujuline, lisandub igavikulisuse tähendus Ringis olev rist ­ Jeesuslapse Kristuse sümbol, viitab lunastusele risti läbi Rombikujuline aupaiste ­ nimbus Kristuse või Jumalaisa pea ümber

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
14 allalaadimist
thumbnail
3
rtf

Kultuurilood I

2009 Sõda,rahu ja eepos Hektori ja tema nais ekohtumine justkui üks väikene rahu koht.Kas sõjal on mõtet?Kuidas sõdida,Andromake annab sõjastrateegilist nõu- kaitse,mitte ära ründa.Sest ta ei taha Hectorit kaotada.Hektor vastab argumendiga - au ei luba paigale jääda,linna müürid kaotada.Väike poeg kuuleb seda jutuajamist pealt.Hector ei taha poja ees häbisse jääda ja ei taha et tema naisest saaks orjatar.Kas on võimalik sõjale vastu hakata? Eleos - halastus,hoolimine Kleos - aupaiste Surra ei tohi põlvili,anumise läbi,haigusesse.Surema peab lahingu käigus.Endale armu paluda on väga ebaväärikas,kuid naistele on see lubatud. Iliase viimane vaatus lööb selle ümber: Priamos kaotas poja Hectori Achilleuse käe läbi ja läks tema laagrisse laipa tagasi paluma,et teda väärikalt matta.Sõjas/sõdalasel on võimatu kleost ja elost kokku viia - sophrosyne - mõõdutunne,moraalne ja emotsionaalne ristumine.See on just

Kultuur-Kunst → Kultuurilood
145 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Picasso lühikokkuvõte

Naisi. Kuidas on tema (akti)modellid riietatud? On aktimodelle, riided on ühevärvilised ja detailsed või väga värvilised ja mittedetailsed. Millega tevelevad tema tegelased pildil? Palju on näo profiilipilte ja istuvas asendis inimesi. Garcon à la Pipe (1905) Maal on Picasso lillemalisest ajastust. Õlivärvidega maalitud pildil on kasutatud paksult ja intensiivselt värve. Suurelt on näha sinise-oranzi vastandikulisust, klassitsism. Õiepärg poisi peas on kui aupaiste, halo. Seinale maalitud lilled kui tiivad, justkui noormees oled kuidagi Picasso ingel, päästja. Piip ta käes, kui ka ta hoiak näitavad idüllilisust. Poiss istus Picasso galeriis, kui seda maaliti/joonistati. Figure dans un Fateuil (1909-1910) Pilt on Picasso kurvemast ajast. Õlivärvidega maalitud, on kasutatud paksult musta. Kujutatud on kubismi võttega paljast naist istumas toolil. Värvid on tumedad, beezikad ja hallikad, analüütiline kubism.

Kultuur-Kunst → Kunst
3 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Arutlus

Värvikasutus on dramaatiline ja kontrastne; kasutatud on tumedamaid toone läbisegi metalselt helkivate heledate toonidega. Maal mõjub väga rahutult ja on täis liikumist. Peale inimeste on maali ülaosas hõljuvad inglid. Kristus on küll maali keskel, kuid ruumi sügavuses. Töö ei kujuta apostleid stseeni keskmes vaid see on hoopis hõivatud teiste vähetähtsate inimeste poolt nagu naine kandmas toitu ja teenrid korjamas laudadelt nõusid. Aupaiste ümbritseb kõiki jüngreid välja arvatud Juudast, kes põlvitab laua kaugel otsas. Kõige eredam aureol ümbritseb siiski Kristust ennast. Võrreldes Tintoretto ,,Püha õhtusöömaaega" Leonardo da Vinci omaga samal teemal, tuleb selgelt välja, kuidas kunsti stiilid arenesid renessanssi jooksul. Kui da Vinci vaimustav jüngrite emotsioonide kirjeldamisega, lummab meid Tintoretto maali juures tema efektne värvikasutus. Maalid valdavad küll ühist teemat, kuid on täiesti erinevad.

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
16 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Ilias, Guillame le Maréchal, ajasõlm, mälu

Kultuurilood, 30. Sept (vt wikipediast Ilias ja Hector) Kleos ­ (valgus) aupaiste kangelasele, kes on vapralt võidelnud. See on see, mida Hector kartis kaotada. Eleos ­ halastus, hoolimine. Kuulub kangelasele, kellel on solidaarsust oma kaasvõitlejatele, teda seob kirjutamata aukoodeks. Neid kahte on võimatu sõjas kokku viia. Suremise viis on oluline: surra ei tohi põlvili, anudes (kr. k supplikant). Loos: Hectori isa tuleb Achilleuse juurde anuma oma poja keha eest. Sophrosyne ­ piirides püsimine, enese üle valitsemine, enesekontroll.

Kultuur-Kunst → Kultuurilood
83 allalaadimist
thumbnail
1
doc

TÄHTSAMAD JUMALAD HINDUISMIS

Neist tuntuim on "tat tvam asi" (sina oled see). Hinduismi praktika sihiks ongi "ärkamine", omaenda jumaliku olemuse mõistmine, selleni jõudmine. Üllataval kombel on Brahma hindude poolt väga vähesel määral kummardatud. Kogu India peale on vist ainult 2 templit, mis pühendatud Brahmale. Üks tempel on Pushkaris (Rajasthani osariik). Mütoloogiast pärit lugu räägib, et kord ta valetas ja jumal Shiva needuse tõttu, kaotas ta oma positsiooni aupaiste, millega on seletatav ka eelnev märkus. Shiva Shiva Samuti väga populaarne jumalus. Tihti seostatud ka lingam (fallose) kummardamisega, mis on seotud viljakusega. Vishnu Vishnu On kaitsja ja hoidja kehastuseks. Ta on väga populaarne, omades kaastundlikku iseloomu ja omadusi. Vishnut kummardatakse kas eraldi või koos oma kaaslanna Lakshmiga, kes on heaolu (õnne ja rikkuse) jumalannaks. Vishnu ülesandeks on hoida maailma hävimise eest, seetõttu ilmub ta aeg ajalt siia ilma ka

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
15 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Vana-Vene kunst

kabel, rikkaliku värvilise dekooriga) jm.). Ikoonimaal on tähtis valdkond Vana-Vene kunstis, kõrge taseme saavutas 14-15 saj. Põhiolemuseks on tervendava mõju omistamine, figuuridel puuduvad varjud ja nad on pinnalised, kasutati ümberpööratud perspektiivi, kehavormid olid peidetud rikkaliku voldistiku alla, näha olid vaid nägu (rangeilmeline, pilk suunatud ette; tekib silmsideme tunne), käed ja jalad, ülesehituses lähtuti kiriku eeskirjadest, figuuride peade kohal asub nimbus e. aupaiste, valitsevateks toonideks olid rohekas, kollakas ja punane, ka kuldjooned, alates 8. saj. kasutati temperavärve segatud munaga, igal asjal on oma tähendus, kujutati märtreid, pühakuid jt. Piibli tegelasi, aluseks kasutati lihvitud ja kalaliimiga kokku liimitud pärnapuust laudu, mis olid kaetud valgendatud lõuendiga, hävimiskindluse saavutamiseks immutati värnitsaga (kaitseb niiskuse eest, kuid aja möödudes tumestab värve). Theophanes

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
55 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Kirjand: "Rumalus asub ette, et teda nähtaks, tarkus asub taha, et ise näha."

Samas on need lapsed näidanud algklassides paremaid õpitulemusi, kuid aja möödudes võrreldes neid lapsi eraklikumatega, kujuneb viimastel üldiselt avaram- huvitavamast vaatenurgast vaade elule ja neilt võib tihtipeale oodata palju innovatiivsemaid ja arukamaid ideid. Järelikult leiab ka reaalses elus targemaid inimesi nende hulgast, kes kuulavad ja arendavad emotsionaalset intelligentsust, selle asemel, et kogu aupaiste endale saada. Tark mees mõtleb ja siis tegutseb, rumal mees manipuleerib massidega, on omakasupüüdlik ning liiga võimuihar. Kuigi Hitleri kohta ei saa öelda rumal, tegemist oli siiski haritud ja väga sõnaosava juhiga, kes o skas panna rahva endaga kaasa mõtlema- jagama ühte mõtteviisi. Osaliselt oli Hitleril õigus: Saksamaale mõisteti ülekohut sõjajärgse rahulepinguga, aga holokaust ei ole ega paku probleemile lahendust. Ühe arvamuse

Kirjandus → Kirjandus
32 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Kaunid ideaalid, karm tegelikkus

Kaunid ideaalid, karm tegelikkus Maailma kirjandusloo üheks kauneimaks tekstiks peetud Mäejutluses (Matteuse evangeelium) edastab Jumal oma poja kaudu maailmale imetabase sõnumi ­ idee armastatusest ja halastusest. See vana kirjatrükk on kujundanud inimkonna arusaamu elamisest ja olemisest kahe aastatuhande vältel, minetamata oma väärtust ja võlu. Jeesuse sõnad on saanud eurooplase mõtteviisi pärisosaks ning elukäsitluse keskmeks. XX sajand on meile pakkunud aga hoopis vastupidist ­ kaunid ideaalid paisati ilmasõdade ajal põrmu ja käsk armastada oma ligimeest kui iseennast muutus tühipaljaks sõnakõlksuks. Miks tekkis kuristik Jumala poolt pakutud ideaalide ja tegelikkuse vahele, milles elab jumalanäoline inimene? Põhjuseid on kindlasti palju, oma rolli mängivad siin eetilistest piirangutest vaba loodusteadus, arenev tehnika ja turvaliselt kohmakas demokraatia, kuid selle kõige taga seis...

Kirjandus → Kirjandus
205 allalaadimist
thumbnail
8
ppt

Gustave Flaubert

võidule, ent tegelikult toob see vaid huku. Flaubert oli ka perfektsionist, ta avaldas vaid teoseid mis olid viimase piirini viimistletud (näiteks on Emma Bovary surmastseen kliiniliste üksikasjadeni täpselt kirjeldatud). Gustave Flauberti loomingus on eriline see, et sõnad joonistavad silme ette jooksva pildi kus pinge pidevalt tõuseb. "Madame Bovary" on romantismivastane teos. Unistused, ideaalsed kangelased ­ kõigelt sellelt, mida romantikud poetiseerisid, röövib ta aupaiste. Autor naeruvääristab romantikute subjektivismi, lüürilisi emaotsioone, püüdlusi muuta tegelikkust vastavaks oma soovunelmatele ja fantaasiale. Prantsusmaal hakati noori fantaseerijaid ja unistajannasid, iseloomustama sõnaga bovarism ­ niivõrd sügavalt, piltlikult ja tabavalt kirjeldas Flaubert inimese hinge ja igatsusi, kes ei taha leppida sellega, et elu on kole, argipäev hall, ja kes iga hinna eest

Kirjandus → Kirjandus
31 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Renessansskunst

B. Palazzo ­ paleed, 3korruselised, neljast tiivast koosnevad, nelinurkse siseõuega, madal katus, mis tänavale peaaegu ei paistagi, tellistest laotud, suurte kiviplokkidega kaetud, akna ja ukseavad on nelinurksed või ümarkaared. Kunstiteoreetik Alberti käsitles tsentraalperspektiivi matemaatilist täpsust, proportsioone arhitektuuris. 3. Vararenessansi maalikunst ­ loodi illusioon kolmemõõtmelisest elust. Ettekuulutus ­ lemmikteemaks kunstnikel, kolmemõõtmelisuse sünd maalidel, aupaiste läbipaistev valgusrõngas, mis sõltus pea asendist. Kasvas välja Bütsantsi ja keskaja kunstist, inimese kehaosi kujutati ebarealistlikult, pidev muutumine ilmaliku kunsti suunas. Fra Angelico ­ dominikaani munk, uuendused ei leidnud rakendust, tähtis siirus ja usutunde väljendus, säravad värvid, muinasjutuliselt kaunid ja õrnavärvilised teosed. Sandro Boticelli 15. saj. II poole kuulsaim kunstnik. Suhtles kõrgklassiga, see soodustas tema loomingus antiiktemaatika levikut

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
69 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Eesti rahvusliku professionaalse kunsti sünd 19.saj II poolel

Erilisel kohal tema loomingus on kodumaa-ainestikul tehtud tööd : " Kunstniku sünnikoht" , " Ketraja" , Hiiu naised kaevul". Ühiskondlikult tähtsad olid ka F.R.Kreutzwaldi portree ning allegooriline kompositsioon "Ärkamine nõidusunest. Kuigi Johann Köler suri 113 aastat tagasi, on tema nimi jäädvustunud Eesti kultuuriluku kui Eesti esimese professionaalse kunstnikuna, maalikunsti rajajana ja rahvusliku liikumise tegelasena. Tema töödki said suurema kuulse ja aupaiste osaliseks peale surma. Amandus Heinrich on tõsiselt hea näide sellest, et kui sa midagi väga tahad ja selle jaoks ka vaeva näed, siis sa seda ka saavutad. Ta sündis Paldiskis, meremehe pojana mis tõttu tema töödes on palju mereteemat ja kalurite elu. Vaesuses virelenud A.Adamsonil oli väga varakult teada kelleks ta saada tahab ja millega oma elu siduda. Ta sihiks oli saada sisse Peterburi Kunstide Akadeemiasse,- skulptuuri õppima. Pärast ebaõnnestunud katseid tal õnnestus see

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
35 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Keskaja kangelaseeposed

Keskaja kangelaseeposed Refraat Keskaja kangelaseeposed Keskaja kangelaslaul oli algselt lühem jutt või laul, milles rahvas talletas mälestusi ajaloosündmustest ning suurematest kangelastest. Edasi kandusid need suuliselt. Neid kogusid, töötlesid ja esitasid zonglöörid, spiilmanid ja huglaarid mis tõlkes tähendavad "mängumeest". Zanri nimetus chanson de geste (,,kangelasteo laul") on pärit Prantsusmaalt, kus sedalaadi eepika kõige varem levis. Vanim kangelaseepos on prantsuse kangelaslugu "Rolandi laul", mis pärineb juba XII sajandist. See paistab silma oma kunstilise terviklikkusega ja poeetiliste hüperboolidega. Autori suurim soov on olnud ülistada prantslaste isamaa- armastust. ,,Rolandi laul" jutustab Karl Suure sõjakäigust Hispaaniasse mauride vastu. Hispaania kangelaseepos "Laul minu Cidist" on loodud XII saj keskpaiku ning erinevalt prantsuse eeposest on see palju ajaloolisem. Enamik sündmuseid ...

Kirjandus → Kirjandus
79 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Kristlus

KRISTLUS 1-4 sajand II maailmareligioon mis sai alguse aastast 0 . Jeesus ­ jumala poeg kes on sündinud 0.aastal. kristus on ajalooline isike kes on tegelikult sündinud 4.aastat eKr. Kristlus e. ristiusk on levinuim usk maailmas ­ euroopas, domineeriv endisel jugoslaavia alal, põhja-ja lõuna- ameerikas , austraalias venemaal. Ristiusk jaguneb 3 põhisuunaks: 1) Katoliiklus ­ lõuna euroopa maad, ladina ­ameerika , poola,leedu 2) õigeusk ­ kreeka, slaavlased , venemaa, tsehhi , jugoslaavia jne. 3) protestantism- sai alguse 1517.a. saksamaal. Jaguned:luterlus(põhjamaad),kalvinism(Sveits, holland, sotimaa), anglikanism (inglismaa) 1054.a. toimus kirikulõhe ning ristiusk lähenes Rooma katoliku ja kreekakatolikuks kirikuks(õigeusk) * kristlus on monoteistlik religioon, mis on välja kasvanud judaismist. Jeesus kristuse õpetud o...

Teoloogia → Usundiõpetus
54 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Sümbolid maalidel

" (Sk 9:9). Eesel sümboliseerib Iisraeli rahumeelsust. Seega tähendab Sakarja ettekuulutus, et Kristus on rahumeelne kuningas, mitte sõjakas messias. Koidutäht ­ Kristuse sümbol Küünal ­ Kristuse kui maailma valguse sümbol Number kaks ­ Kristuse inimlik ja jumalik loomus Riigiõun (maakera) ­ Kristuse atribuut, tema ülima võimu sümbol Rist kuplil ­ sümboliseerib Kristuse ülemvõimu kõigi inimeste üle Ingis olev ristikujuline aupaiste Armulauaga seotud sümbolid: Armulauakarikas ­ püha õhtusöömaaja ja Kristuse vereohvri sümbol Leib (armulaual on eriline armulaualeib ­ oblaat) sümboliseeerib Kristuse ihu. Leib on elu tähis ja võib sümboliseerida Kristust kui maailmale igavese elu andjat. Leiva murdmine ja jagamine on kokkukuuluvuse märk. Hapendamata leib on puhastumise ja paasapühade ohvri märk Vein ­ Kristuse lunastav veri. Armulauavein ­ viinamarjamahl või vein võrdub

Kultuur-Kunst → Antiigi pärand euroopa...
20 allalaadimist
thumbnail
36
pptx

Varakristlik kunst

Inimesi on kujutatud väga tõsistena oma pikkades kogu keha varjavates riietes. Käsitööline teostas maalid kiriku tellimusel ja kindlatele reeglitele toetudes, mis nägid ette, kuidas Vana ja Uue testamendi tegelasi pidi  kujutama.  Kasutati tähendusperspektiivi, mis seisneb selles, et tähtsamad tegelased kujutati suurelt ja vähemtähtsaid väiksemalt. Taust tegelaskujude ümber maaliti kuldseks. Pühakute pea ümber maaliti ümmargune nimbus ehk aupaiste. Santa Sabina kiriku põrandamosaiik ja seinamaal Bütsants  330. a. nimetas Rooma keiser Constantinus uueks Rooma pealinnaks Byzantioni, mille ta nimetas Konstantinoopoliks ja seda ümbritsevad  endise Ida-Rooma riigi alad Bütsantsiks Uus riik püsis  ligi tuhat aastat, kuni aastani 1453, kui türklased selle vallutasid. Bütsantsi kirik  Bütsantsi kirikute põhiplaanid on erinevad,aga eriti armastati kupleid. Tavaline oli ristkuppelkirik

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
2 allalaadimist
thumbnail
9
pdf

Antiikaja kunst ja arhitektuur

17. Santa Vitale kirik 18. Tüüpilise basiilika põhiplaan Maalikunst See ajastu oli üldiselt kunstivaene ning märkamisväärseid skulptuure oli väga vähe. Seinamaalid ja mosaiigid olid see eest peamisteks kujutavateks kunstideks. Nad kujutasid situatsioone ja sümboleid piiblist. Inimesi kujutati tõsistena ning liigsete detailideta. Teostes esines tähendusperspektiiv- mida tähtsam on inimene, seda suuremana teda teosel kujutati. Preestritel oli pea ümber aupaiste. Taust oli reeglipäraselt kuldne. Raamatuid hakati dekoreerima raamatumaalidega ehk miniatuuridega. Eriti märkamisväärsed on initsiaalid. KASUTATUD KIRJANDUS https://kunstiabi.weebly.com/vana-kreeka.html https://kunstiabi.weebly.com/templid.html https://kunstiabi.weebly.com/skulptuur4.html https://kunstiabi.weebly.com/arhitektuur5.html https://kunstiabi.weebly.com/skulptuur.html https://kunstiajalugu-lv.weebly.com/egeuse-kunst.html https://tornidjakuplid.weebly

Kultuur-Kunst → Kultuuriajalugu
7 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Lermontovi ja Puškini elu ja loomingu võrdlev analüüs

Lermontovi ema suri varakult, tema isa ja vanaema vaidlesid jõuliselt selle üle, kumb peaks saama tulevast geniaalset luuletajat enda katuse alla võtta. Lõpuks maksis kõrgseltskonnas lugupeetud vanaema Jelizaveta Arsenjeva isa Juri Petrovitsile 25 000 rubla, et too kaoks oma poja elust. Lermontov ei saanudki teada oma isa labasest sammust, nii jäi ta mälestustesse püsima tagakiusatud märtrina, keda ümbritses teatav aupaiste. Poeete ühendab ka see omapärane tõdemus, et nad olid mõlemad segaverelised. Puskini sugupuu algus pärines Etioopiast ja Lermontovil Sotimaalt. Nii Puskini kui Lermontovi pered polnud väga rikkad. See ei takistanud neil aga omandamast suurepärast haridust. Puskin õppis ära tänu palgatud guvernööridele ja guvernantidele prantsuse keele, Lermontov vanaema suunamisel nii prantsuse, saksa kui ka inglise keele. Üritas omandada ka kreeka keelt, aga see ei tulnud eriti välja

Kirjandus → Kirjandus
65 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Bütsantsi kunst

asjade loomulik seisund, mida ristiusu kirik küll taunis, päriselt aga ei keelanud. Orjadeks võisid olla vaid ristimata barbarid, kui aga ori võttis vastu ristiusu või avaldas soovi astuda keisri sõjaväkke, sai ta vabaks meheks. Koloonid olid peamiselt barbarite hulgast vangi võetud talupojad. Maavaldaja andis talle harimiseks väikese maalapi, mida koloon majandas oma äranägemist mööda ning mille osa saagist läks peremehele. Keisrile ehk basileusele kuulus väga suur võim ja aupaiste. Ametlikes paberites mainis keiser ennast üksnes mitmuses. Tähtsamatest ametnikest ja vaimulikest oli koostatud eriline paraadnõukogu, kelle peamiseks ülesandeks oli vaimustuse väljendamine keisri tarkade tegude üle. Keisri suhtes seadused ei kehtinud ning käis suur võitlus troonipärast. Bütsants oli ristiusuline maa ning ka ta keerulise kombestikuga nn. kreekakatoliku kirik esitas kunstile omad nõuded. Arhitektuur: Kujuneb lõplikult välja alles 6. sajandiks

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
29 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Kunstiajalugu - renessanss

lahendada perspektiivi lühenduse ja valguse kujutamist. Kuulsaim on Paolo Uccello(1397-1475)- Teda huvitasid perspektiivse lühenduse probleemid, kuulsaim neist on San Romano lahingut kujutav pilt. Püha Jüri/Georg võitleb lohega ja naisterahva portree. · Teise seltskonna moodustasid konservatiivne idealistlik suund, kus lahtiütlemine vanast ei olnud nii järsk. Gooti elemendid olid tuntavad, eriti aupaiste e oreool pea kohal. Fra Angelico(1400-1455)- Tegemist oli mungaga, Frate vend. Kullasära ja kuldoreoolid. Kuulsaim töö on Maarja kroonimine, aga ka Noli me tangere, Maarja kuulutamine. Filippo Lippi(u1406-1469)- oli algul munk, hiljem paavst vabastas. Maarja kroonimine, Maarja kristuslapsega. · Üleminekuperioodil kõrgrenessansile oli Sandro Botticelli(u1444-1510)- Venuse sünd ja Kevad ehk primavera

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
44 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Ajalugu konspekt õ.lk. 62-89

Verduni leping Karl Suure lapselapsed sõlmisid Verdunis lepingu, Frangi riik jagati kolmeks: Ida-,Lääne- ja Lõuna-Frangi riigiks. Hiljem Lääne-Frangi riigist kujunes Prantsusmaa, Ida-Frangi riigist Saksamaa. 8.-9. saj ründasid Lääne-Euroopat moslemid. Vallutasid Sitsiilia + kaugemale Itaaliasse. Põhjast ilmusid viikingid, idast ungarlased e madjarid. Saksa-Rooma keisririik 955. a purustas Saksa kuningas Otto I ungarlaste väe - sai kristlaskonna kaitsja aupaiste. Sõlmis paavstiga liidu. 962. a krooniti Otto Roomas keisriks. Gallia asemel oli impeeriumi kese nüüd Saksamaal. Võitlus vaimuliku ja ilmaliku võimu vahel - oluline põhjus mis tingis valitsemise killustatuse. Miks neil võimuvõitlus oli? Keisrivõimu all hakkas paavstide võim kasvama ja nad soovisid muuta kiriku ilmalikust võimust sõltumatuks. Puhkes võimuvõitlus, eriti teravalt Gregorius VII ajal investituuri- tüli. Kokkuleppele jõuti 1122

Ajalugu → Ajalugu
13 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Referaat - Betti Alver

Tallinnast Siberi teekonnale. Kurnatud, vaevatud ja nälginud Heiti Talvik suri 18. juulil, sellest Alverile loomulikult ei teatatud. Betti Alveri elus ja loomes on kaks ajaarvamist ­ enne ja pärast Heiti Talvikut. Õnnelikule kooselule ja koostoimele järgnes valulik mälestuste aeg. Kahetsus, et koos pagulusse ei siirdutud. Kõik see mitmetähenduslik tagantjärele tarkus, millel süütunde vari. Lohutuseks võiks siiski öelda, et Talvikust on saanud kirjanduslik ikoon, mille aupaiste muutub järjest kirkamaks ja Betti Alver jäi oma loome- ja elupõhimõtetele lõpuni kindlaks. Betti Alver pärast Teist maailmasõda Vaatamata, et 1947. aastal suri Heiti Talvik, sama aasta jaanuaris Betti ema ning 1948. aasta veebruaris isa, töötas Betti Alver kõigest hoolimata. 1948. aasta veebruaris valmis Pushkini ,,Poltaava" tõlge, mis koos poeemiga ,,Vaskratsanik" ilmus pealkirjaga ,,Kaks poeemi" veel samal aastal

Kirjandus → Kirjandus
49 allalaadimist
thumbnail
14
doc

Antiikkirjanduse KT küsimused

 Antiigi mõiste, ajalised piirid. Antiikaeg oli Vana-Kreeka ja Vana-Rooma antiikkultuuri ajastu, mis kestis eelkõige Vahemere maades ajavahemikul ligikaudu 800 eKr–500 pKr. Antiikaja kokkuleppeliseks alguseks peetakse Homerose eeposte loomist (9. sajandi lõpp või 8. sajand eKr) või esimeste antiikolümpiamängude toimumist 776 eKr. Antiikaja viimane periood oli hilisantiik (300–600 pKr) ja sellele järgnes varakeskaeg. Antiik tuleb sõnast antiquus, mis tähendab vana, iidne.  Vana-Kreeka jumalad. Zeus (rooma mütoloogias Jupiter) – peajumal, taeva-, vihma- ja äikesejumal (Välgunooled) Hera (rooma mütoloogias Juno) – Zeusi naine ja õde, taeva- ja abielu jumalanna (Diadeem) Poseidon (rooma mütoloogias Neptunus) – Zeusi vend, merejumal (Kolmhark) Hades (rooma mütoloogias Pluto) – Zeusi vend, allmaailmajumal (joomissarv) Hestia (rooma mütoloogias Vesta) – Zeusi õde, kodukoldejumalanna...

Kirjandus → Kirjandus
27 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Vana-Kreeka kangelased ja kangelannad

koopast vett tooma ja seetõttu ohverdas ta ennast Dionysosele (tema naine käitus samatmoodi), kes muutis nad madudeks. Kui nad lõpuks madudena surid, saatis Zeus nad igaveseks elama Elüüsiumi väljadele õnnistatud surnute sekka. Kadmose lugu on ilmselt tüüpiline linna tekke lugu. Linna loomisesse on segatud nii jumalad, kangelane kui ka suursuguse päritoluga esiisad, kes tõusid otse maast(paljud pidasidki ju enda suguvõsa maast pärit olevat). Kõik see moodustab suurepärase aupaiste Teeba linnale, kuid samas jäeti loosse ka hoiatus jumaliku võimu ülimuslikust inimeste üle. Jumalik arm võib muutuda üleöö ja jumaliku needuse eest ei ole pääsu. Kadmose õe Europe aga varastas pulliks maskeerunud Zeus, kes meelitas tüdruku enda selga, mille peale kiirelt mere äärde jooksis ja ujus Kreetale, kus ta ennast kotkaks muutis ja Europe Tõnis Koit Ajalugu ja arheoloogia Kreeka religioon ja mütoloogia vägistas

Ajalugu → Ajalugu
53 allalaadimist
thumbnail
23
docx

Kalade tähtkuju kirjelduse sobivus reaalsetele inimtüüpidele

Friedrich Händel, Nikolai Rimski-Korsakov, Konstatin Päts, Silvia Rannamaa, Kristina Smigun, Anne Veski, Eduard Vilde (L. Goodman, 1968). 1.2. KALAD mees Kaladest mees võib tagada teile turvalise tuleviku või purustada kogu teie elu, rääkimata südamest. Ta võib olla kõik mida te ainukt soovite ­ või kõik, mida te ei soovi. Kaladest mees ei ole nõrga iseloomuga. Asi on sellest, et ta võib liiga kauaks vaatama jääda mõnda kahvatut tähte ning jätta märkamata edu särava aupaiste. Enamik Kaladest on unistajad. Kaladest mees on vaba eelarvamustest. Sõbrad usaldavad talle oma mured, kartmata teda sokeerida. See peab olema tõesti midagi harukordset, mis Kalasid sokeeriks. Ta võib teile välja lobiseda mõned saladused, kuid mitte tahtlikult. Mõnikord Kalad räägivad ning alles hiljem taipavad, millise supi nad on kokku keetnud. Nad nähtavasti ei mõista, et öeldut võib vahel ka teisiti tõlgendada, eriti pahatahtlike isikute peolt.

Inimeseõpetus → Inimese õpetus
14 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Jaapani budism

Ta rajas 2 templit ­ üke Kyotosse ja ühe Kamakurasse, kuid need funktsioneerisid kui neo- konfutsianistlikud koolid. Eisaile omandatakse ka tee tseremoonia Jaapanis, ta on kirjutanud essee "Joo teed ja pikenda elu". Eisail ja ta järeltulijatel suur tähelepanu maa kultuurilisele arengule, kuid mitte lihtinimesele. Rinzai sekti järgijatel olid 13-14 sajandil rasked ajad, sest neid jälitati ametivõimude poolt. Nad said siiski sõjaväe juhtide soosingu ja kamakura perioodil riigiusundi aupaiste. Hashikaga perioodil 14- 16 sajandil ehitati igasse provintsi1 zen-budistlik tempel, mis arendas suhteid Hiinaga. Rinzai preestrid olid kõrgelt haritud, nende käes suured maavaldused, raamatu- ja kunstikogud. Nad oli võimelised ka teiste kultuuri taset arendama. Arenesid kunst, kir- jandus, teejoomise kultus, no teater. Zen-budism mõjutas kogu Jaapani kultuuri (4). 2. soto sekt, mille tõi Hiinast 1227 munk Dogen (1200 ­ 1253). Dogeni koolkond

Kultuur-Kunst → Kultuurilugu
15 allalaadimist
thumbnail
24
doc

Michelangelo Buonarroti

kohtupäeva teemal, mis usuti saabuvat maailma lõpus, kui Kristus asub elavate ja surnute üle kohut mõistma. Kabeli seina katab üle 390 figuuri, mõned neist on rohkem kui kahe meetri kõrgused. Selles alasti kehade segadikus on raske üksteisest eristada surelikke, ingleid ja pühakuid.inglitel pole tiibu ning tavapärase aupaisteta pühakud on äratuntavad ainult oma martüüriumiga seotud atribuutide järgi. Inglitest ja pühakutest ümbritsetud Kristus istub troonil oma aupaiste heledas kumas, käed käskivalt üles tõstetud, ning Maarja naaldub õrnalt tema vastu. All vasakul tõusevad lunastatud inglite toel oma haudadest taeva poole. Paremal sõuab Charon hukkamõistetutega üle Styxi jõe. Seal ootavad neid hirmuäratavad deemonid koos kuningas Minosega, kes on kreeka mütoloogias allilma kohtumõistja. 12.PÜHA PEETRI KIRIKU ÜMBEREHITUS Michelangelo oli 72-aastane, kui paavst Paulus III määras ta kristliku maailma kuulsaima

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
16 allalaadimist
thumbnail
32
docx

Keskaegse rüütli koondportree

hoopis kusagile 12.-13.sajandisse. 12.sajandil hakkavad valitsejad keelama rüütliks lüüa neid noormehi, kes ise ei põlvne rüütlist. Seega võib järeldada, et alates 12.sajandist on ka rüütliseisus päritava loomuga ning alamast seisusest pärit inimene sinna ei pääsenud. Alates 16.sajandi algusest hakkavad hobustega sõdurid lahinguväljalt kaduma ning need asenduvad inimestega, kes kasutavad piikide asemel juba arenenud tulirelvi. Tollel ajal valitses rüütliseisuse ümber aupaiste. See oli ihaldatud seisus, kuhu tahtsid kuuluda ka aadlikud. Ühiskonna tormiline areng soodustas seda, et ühel hetkel muutusid rüütliideaalid ja rüütlimoraal teisejärguliseks. Seega võib järeldada, et algselt austatud ja ihaldatud seisus muutus peagi vastuoluliseks ning kaheldavaks. Kõik see, milles noori poisse lapsest saati oldi kasvatatud muutus raha tulekul ebaoluliseks. Tänapäeval ei süvene inimesed piisavalt tolle ajastu kultuuri ja tõekspidamistesse. Arvatakse,

Ajalugu → Ajalugu
8 allalaadimist
thumbnail
17
doc

Keskaja kultuur

2.1.2. Maalikunst Kirikute siseosa oli kaunistatud seinamaalide ja mosaiikidega. Tavaliselt kujutasid need piiblisündmusi. Inimesed olid kujutatud pikkade riiete ja väga üldiste näojoontega. Põhjuseks endiselt ebajumala kummardamise keeld. Maalid tehti tellimustööna kunstniku poolt, kellele anti ette ka reeglid, mida ta pidi jälgima teost luues. Tollel ajal kujutati tähtsamaid tegelasi suuremalt ja vähetähtsamaid väiksemalt ning pühakute pea ümber joonistati alati aupaiste. (Kunstiabi: ,,Varakristlik ja Bütsantsi kunst") Varakristlikul ajal ei hoolitud kunstist ja selle pärast hävines suur osa antiikaja kunstist. Karl Suure valitsusaja tulekuga hakati rohkem tähtsustama kunsti ja nii sai areneda miniatuur ehk raamatumaal. Miniatuurid olid usuga seotud raamatutesse joonistatud väikesed pildid, mis olid sinna maalitud munkade poolt. Kaunistati ka initsiaale. (Kunstiabi: ,,Varakristlik ja Bütsantsi kunst") 2.2. Bütsantsi kunst 395

Ajalugu → Ajalugu
11 allalaadimist
thumbnail
24
doc

Maailmakirjandus II eksamikonspekt

· Ristiusk oli juba vastu võetud ­ sellel suur mõju kirjandusele: eemaldumine suulistest vormidest, kirjakeele tormiline areng, Bütsansti kaudu tuleva kirikukirjanduse juurdumine (pühakute elulood, jutud palverännakutest, pidulikud jutlused); järkjärguline segunemine ilmaliku kirjandusega. Vene kroonikad nt hakkavad sisaldakma üha enam ilukirjandusele lähenevaid ajaloolisi jutustusi, tihti ümbritseb peategelasi religioosse pühaduse aupaiste. · Rüütliromaanile omane rüütliau ja patriotismi ülistamine; kangelaste idealiseerimine. Sündmuste ja tegelaste hüperboliseerimine. · Eriline on see, et autor kirjutab vahetult peale sündmusi ning neile, kes sündmustes osalesid või neist teadsid. · Autorit üksikasjad ei huvita, tema seisukoht on pigem idealiseeriv. · Leinab taga ühtset venemaad, kutsub vürste välisvaenlaste vastu ühinema.

Varia → Kategoriseerimata
457 allalaadimist
thumbnail
48
docx

Müüt kordamisküsimused

sõnasõnaline vaid mõistutõde, täheldamaks loodusnähtusi või kõlbluspõhimõtteid. Aja jooksul sai sarnase tõlgitsuse märksõnaks allegooria. Shelling välistas müüdi allegoorilise olemuse. Müüti kirja pannes kaob selle tähendus. Müüti peab mõistma ilma seda kirja panemata. Herodes - Müüt kui riknenud ajalugu või pärimuslik nurisünnitus. Oletades jumalate algupärana erakordseid surelikke nagu kuningaid või kangelasi, kelle aupaiste on järelpõlvedes paisunud jumaldamiseks. Seda nimetati euhemerismiks. Paljud hilisantiigi ajaloolased on paadunud euhemeristid. Ratsionalistid seletasid müüti kui fantaasia vilja või usumeeste vassingut või ajaloo moonutust. Keskajal oli igasugune huvi klassikalise müüdi vastu rüütatud euhemerismi. 14.saj. avaldas Boccaccio kreeka mütoloogia käsitluse, mis sai paariks sajandiks ületamatuks tähtteoseks. Teoreetilisel on see keskaja viimane mütoloogiatähis

Kirjandus → Kirjandus
26 allalaadimist
thumbnail
15
doc

Viivi luik referaat

ja orgudes ruskavad pajud. Ennast su südames näen: nõnda rahu mu meeltesse vajub. Mõtlen: kui üksik ja valge jäi lapsepõlv maamajja maha. Surnute korjatud köömneid ja tumedat meekärjevaha otsekui hõnguks sealt nüüdki ja otsekui oleks mu pihud mustlepaverega võitud ning vislapuuvaiguga ihu. Niikaua taevasse vaata, kui lumed on sadanud alla. Lumed on vaiksed ja kerged ja lumede juuksed on valla paljaste võrade kohal, kus õõtsuvad hõõguvad tähed. Niikaua lumesse vaata, kui aupaiste vajub su pähe. Hirme on maailma kohal ja kesköiti avardub tuba. Mis keeles ma paluma pean, sest surm on meid silmanud juba? 7 Niikaua lehitse aastaid, kui haljus on sadanud alla. Väljas on veebruar täna ja lumede juuksed jäid valla. Kuhugi minna ei ole, sest aja sõnad on valjud otsekui iilingud lauskmaal ning nende eest pagevad paljud. Kannatus tuleb ja läheb näoga, mis võõras ja tuttav. Kannatust suudlen su otsaees. Ma ei häbene nutta.

Kirjandus → Kirjandus
176 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Antiikmütoloogia

Nii pika eluea kinkis naisprohvetile Apollon, kui püüdles tema armastust. Apollon kinkis naisele ka igavese nooruse, kuid ajapikku on ta kuivetunud ning "läheneb väriseval sammul põdurale vanadusele". Ta hajub, kuni temast ei jää järele midagi peale hääle. Olevat nähtud isegi haledalt kokku kuivanud sibülli, kes rippus pudelikeses oma koopa laes. "Sibüll, mis sa tahad?" küsisid temalt inimesed, ning tema vastas: "Surra tahan ma!" Kuid oma kõrge vanuse ja suure usaldusväärsuse aupaiste varjus seadsid sibüllid endale oma aja sündmustest salapäraselt ja ebamääraselt tulevikuvormis rääkides sageli apologeetilisi või usulisi sihte. Vahetevahel arvustasid nad ka ühiskondlikke olusid ja valitsust (roomlaste ülemvõimu). Sibüllioraaklite vahendusel jõudis Kreekasse ja Rooma rohkesti idamaiste õpetuste sugemeid. Viimasele Rooma kuningale Tarquinius Priscusele olevat üks sibüll pakkunud üheksat ettekuulutustega raamatut tohutult kõrge hinna eest

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
50 allalaadimist
thumbnail
12
odt

Bütsantsi kultuur

Orjadeks võisid olla vaid ristimata barbarid, aga kui selline ori võttis vastu ristiusu või avaldas soovi astuda keisri sõjaväkke, sai ta vabaks meheks. Alates 1095. aastast lubati orjadel kristlikult abielluda, luua oma pere ja omada vara ning keelati vabade inimeste orjaks muutmine. (Palamets 1991: 14-15). Keiser Bütsantsi keiser ehk basileus oli üks väheseid välitsejaid ajaloos, kellele kuulus suur võim ja hiilgav aupaiste. Keisrit ei nimetatud küll jumalaks, aga siiski toonitati, et tegemist on jumala enda poolt valitud isikuga. Piltidel oli keisri pea ümber pühapaiste ja keisri tiitlile tuli lisada sõna ,,päike``. Keisri troon oli kahe istekohaga ­ üks keisri ja teine Kristuse jaoks. Ametlikes paberites mainis keiser ennast ainult mitmuses. Veel toonitati väsimatult seda, et basileus on kõigile oma alamatele ühtmoodi õiglane isa. Tähtsamatest vaimulikest ja ametnikest oli kokku pandud

Ajalugu → Ajalugu
14 allalaadimist
thumbnail
41
doc

Kunsti ajaloo lühi kokkuvõtte

tonsuur ­ munkade tunnus keskajal. Keskelt paljakspöetud pead ümbritsevad juuksed sümboliseerisid Kristuse okaskrooni ja loobumist ajalikest asjadest Aupaiste ehk nimbus (ld nubes - "pilv, udu") jumaliku või püha isiku pea ümber olev valgusala, mis rõhutab austatava isiku erilisust ja auväärsust ringis olev rist ­ Jeesuslapse, Kristuse sümbol, viitab lunastusele risti läbi ümmargune nimbus ­ kõikide pühade isikute (siia kuuluvad ka peainglid) sümbol. Sõrmusekujuline aupaiste osutab pühakute "abielule" kristlusega kolmnurkne aupaiste ­ Jumal-Isa sümbol kuusnurkne nimbus - personifitseeritud vooruste või allegooriliste kujude märk nelinurkne aupaiste - mittepühakutest väljapaistvate isikute nimbus (nelinurk ehk ruut on maa tähis). Itaallane Johannes Diakoni pidas seda 800. aastal "elava inimese tundemärgiks". Tol ajal eraldas nelinurkne oreool elusaid pühakuid taevasse pääsenutest. Nelinurkset nimbust kasutati paavstide kujutamisel

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
104 allalaadimist
thumbnail
14
doc

Renessanss - periodiseering, maalid ja kunstnikud

just hiiglasliku Koljati. Tema töid: Gattamelata ratsamonument ­ suurejooneline, loomutruu. "Püha Jüri." Andrea del Verocchio(1436 - 1488). Tema Taavet on kasvueas poisike. Tema Taavetit on võimalik vaadata igalt küljelt. Tema töid: Colleoni ratsamonument. Elu lõpupoole valmistas ta veel töid: "Kristus uskumatu Toomasega." Gootilikult nissis kujud, pea kohal on oreool e. aupaiste ja renessanssiajastule omane püramiidkompositsioon on saavutatud vaid kahe figuuriga. Lorenzo Ghiberti(1378-1455). Oli kullassepp, arhitekt, skulptor, maalikunstnik ja kunstnik/kirjanik. 1401 ­ 1424 töötas Firenze toomkiriku ristimiskabeli põhjauste loomisel. 1424 ­ 1452. a. valmisid 10 reljeefi kabeli idakülje paradiisiväravatele. Ühe koondpunkti perspektiiv. Maalikunst Areneb ruumiline laad

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
83 allalaadimist
thumbnail
11
docx

Ülevaade Ungari kirjandusest

· Info. Sissejuhatus. Keskaeg (13-15 sajand) · Renessansi ja barokiajastu kirjandus (16-17 sajand) · Valgustusaja ja klassitsismi kirjandus (18. sajand) · Romantism ja sajandivahetuse kirjandus (19. sajand) · Sajandialguse kirjanikud, ungari avangard ja ajakiri Nyugat ja selle esindajad I (20 sajandi esimene pool) · Ajakirja Nyugati esindajad II (20. sajandi esimene pool) · Ungari kirjandus pärast II maailmasõda: Proosa- ja draamakirjanikud · Ungari kirjandus pärast II maailmasõda: Luuletajad · Ungari kirjanikud väljaspool Ungari piire, Transilvaania ungari kirjanduse esindajad. Kaasaegne ungari kirjandus. Kirjandusvoolud : · keskaeg 13-15. saj. · renessanss 16-17. saj. · barokk 16-17. saj. · valgustus (klassitsism) 18. saj. · romantism 19. saj. · modernism 20. saj. algus · postmodernism 20-21. saj. 13-15 sajand KESKAEG ungari keele ja kirjanduse esimesed mälestised...

Kirjandus → Kirjandus
14 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Lääne filosoofia

Ta on kõige targem inimene, sest ta ei tea arva teadvat seda, mida ta ei tea. Sokratesele on iseloomulik vestluses kaaslane pihtide vahele võtta. Ta ei seleta lahti oma vaatekohti. Sokrates rajab traditsiooni, mis jookseb läbi mõtlemise ajaloo: olulisem on sageli esitada värske, viljakas ja uut teed rajav küsimus kui otsida vastust mõnele vanale. Küsitavaks tegemine ja probleemide avamine tukslevad inimliku mõistmise südamikus. Sokratese surm Sokratese aupaiste saabub alles ta surma kaudu. Tema surm sünnitas dokumentaalsed ja poleemilist kirjandust. Surres oli ta 70-aastane. Oma surmapäeval vestleb Sokrates oma sõpradega surmast. Ta väidab, et tema tarkuseotsingud on parim ettevalmistus surmale. ,,Tõelisel filosoofil on siis tegelik eesmärk surm ja kõikidest inimestest on just neile surm kõige vähem hirmutavam". Filosoofia on tugevam kui surm- see on osa Sokratese müüdist. ,,See mees, kes on

Filosoofia → Filosoofia
49 allalaadimist
thumbnail
18
docx

Mõjustamisepsühholoogia eksami konspekt

puhutud? Millised meetmed osutusid ebaefektiivseteks? Vaenulikkuse tekkimine:eraldada inimesed rühmadesse, jätta natukeseks rahule ja siis tekitada võitlusefekti. Kokkupuutumisele suunatud meetod)piknik, ühine söögisaal) ei tööta, vaid tekitab suuremat avalikku vaenulikkust. Vaenulikkuse kahandamine: efektiivne on edukas koostll ühiste eesmärkide nimel(poisid laagris, veoauti/veetoru katki;koolides tükimängu meetod). Millele vihjab kalduvus end võõra aupaiste valguses soojendada? Millistes tingimustes ja missuguste inimeste juures see tendents kõige tõenäolisemalt ilmneb? Vastavalt assotsiatsiooniprintsiibile meie lugupeetavus tõuseb, kui saame end ümbritseda eduga isegi siis, kui see on meiega vaid väga pealiskaudselt seotud(kodukoht, sookaaslased,oma kultuuri esindaja, oma riigi sportlane). Loodame, et seotus võitjatega jätab meist positiivse mulje ja me meeldime teistele rohke (võit-samastumine meeskonnaga;kaotus-distantseerumine).See

Psühholoogia → Mõjustamisepsühholoogia
96 allalaadimist
thumbnail
26
docx

Eesti rahvuslik ideoloogia ja maa selle alusena

nõrkus, ideoloogia ja traditsioonide puudus, poliitilise ja filosoofilise mõtlemise pinnalisus. Siit meie erakonnavõitluse omapära, kitsarinnalisus ja lühinägelikkus. Linn ja maa sattusid teravamasse vastuollu, kui meie majandusstruktuur seda põhjustas. Rohkemal määral põhjustab seda vahest rahvuslik struktuur. Olgugi meie linn nimepidi eesti linn, on ta siiski maale võõras. Linna kultuur ja traditsioonid on endised, s. o. võõrad. Endine linna aupaiste uustulnukate silmis on liiga suur. Nad ei tule siia mitte uuega, rahvusepärasega, omaga, vaid tulles ihaldavad sarnaneda olevaga, saada samaväärseiks. Linn on senini jäänud rah- vuslikuks võõrkehaks eriti linna kodanluse osas. Ka haritlaskond on sellest nakatatud, kui jätta esialgu arvestamata viimast segast aastat, kus isamaalisus ja rahvuslus tõsteti kelkivaks moeks, — sest linna moed on olnud ju ikka möödaminevad. Linnas on pesitsenud see

Ajalugu → Ajalugu
2 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Keskaeg 5 -16 saj

INVASIOONID VARAKESKAEGSES EUROOPAS  711.- araablased vallutavad Pürenee ps.  732. pannakse araablaste pealetung seisma Karl Martelli poolt Poitiers’ lahinguga  9.-10. saj ründavad normannid nii põhjast kui jõuavad ka Vahemere piirkonda  9.saj jõuavad Euroopasse viimased rändhõimud Aasiast ungarlased vürst Arpadi juhtimisel  Ungarlaste edasitungi peatas Otto I 955. a Lechi jõel ja omandas kristlaste kaitsja aupaiste. Rooma paavst kroonis ta 962.a Püha Saksa Rooma Keisriks (riik püsis kuni 1806)  Ungarlased rajavad oma riigi X saj. esimeseks kuningaks kroonitakse 1000.a Istvan, kes on kristlane RÜÜTLI SEISUSE KUJUNEMINE Keskaegses Euroopas puudusid tugev administratiivvõim ja keskvõim. Valitsemine rajanes isiklikel suhetel.  kord on ühiskonna valitsemise viis, mis põhineb alluvussuhete võrgustikel (senjööri vasalli vahelistel suhetel)

Ajalugu → 10.klassi ajalugu
2 allalaadimist
thumbnail
21
docx

SUHTLEMISPSÜHHOLOOGIA

1. SUHTLEMISPSÜHHOLOOGIA Edukas suhtlemine on keeruline oskus, millega vaid vähesed ilma pideva enesetäienduseta toime tulevad! (Fletcher, C.M) 1.1 Kontakti loomine ja esmamulje Kontakti loomine ja edasine suhtlus sõltub sellest, millise esmamulje sa oma vestluspartnerile jätad. Esmamulje on sinu esimene ja sageli ainus võimalus anda aimu sellest, kes ma olen - tekitada tunne, mis tõenäoliselt jääbki püsima. Esmaste lühidate vestluste jooksul kujundavad teised sinust oma arusaama ja otsutavad, kas sa meeldid neile või ei. Sellest, kas sind nähakse siira, huvitava ja vaimukana, sõltub see, kas sinuga tahetakse ka edaspidigi juttu puhuda. Esmakohtumisel igaühele võrdselt meele järele olla pole võimalik, mistõttu ei ole olemas ühtki ,,õiget" esmamuljet, mis igas olukorras toimiks. Seda põhjusel, et inimestel on teiste suhtes väga erisuguseid eelistusi ja sümpaatiaid. Samas on olemas teatud universaalsed tõekspidamised - ebaisikulise stiili...

Psühholoogia → Suhtlemis psühholoogia
43 allalaadimist
thumbnail
34
doc

SUHTLEMIST TAKISTAVAD TEGURID

Teistega suheldes tasub ennast jälgida, et teada saada, kui sageli me oleme kriitilised. Mõnele inimesele on kritiseerimine eluviis (Bolton 2007: 37). Sildistamine- Sildistamine kannab tavaliselt negatiivset alatooni nii selle panija kui saaja jaoks. Neeger, intellektuaal, jõngerlane, riiukukk, tola, jobu- kõik need nimed jätavad teistele inimestele mingi märgi külge. Tõsi, on ka teisi nimesid, mis tekitavad hoopis aupaiste: andekas, töökas, pühendunud, asjalik. Sildistamine takistab meid ennast ja teisi tundma õppimast meie ees ei ole enam isiksus, vaid pelgalt tüüp. Psühholoog Clark Moustakas ütleb: Sildid ja klassifitseerimine tekitavad mulje, nagu tunnetaks me teist, tegelikult aga oleme tabanud vaid varju, mitte kuju ennast. Kuna oleme veendunud, et me ennast ja teist tunneme..., ei näe me enam, mis toimub meie slime ees ja meie sees, ja

Psühholoogia → Psühholoogia
246 allalaadimist
thumbnail
40
pdf

Euroopa poliitiline ajalugu 20.sajandil

o Antoine Destutt de Tracy (1796) – ‘ideoloogia’ kui ‘ideede teadus’, o Ideede algupära on võimalik teaduslikult seletada, ideede arengut on võimalik suunata ‘õigete ideede’ suunas; ideoloogiale poliitilise legitiimuse andmine, ideoloogia võrdsustatakse religiooniga, tulevikus veelgi õigem "religioon" 18. sajandi lõpul toimub religiooni ja ideoloogia vastandumine. 19. sajandil ideoloogiate omavaheline võitlus muutusi soosiva aupaiste pärast. o Liberalismi mõju: ideoloogia oli positiivne, ideoloogia pidi asendama religiooni. Karl Marx o Negatiivne ideoloogiakäsitlus (‘Saksa ideoloogia’, 1846): o Ideoloogia on valitseva klassi põhimõtted, o Kes valitseb tootmisvahendeid, valitseb ka ideoloogiat, o Ideoloogia vastandub teadusele, näeb maailma moonutatult, mitte sellisena nagu see tegelikult areneb (determinism), o Proletariaat ei vaja ideoloogiat. Marxi ideede taust:

Ajalugu → Ajalugu
53 allalaadimist
thumbnail
16
rtf

Seneca moraalikirjad Luciliusele

hüve? Sest kes teisi asju hüvedeks peab, see satub saatuse võimu alla, muutub võõrast meelevallast sõltuvaks; kes aga hüvet ainult aulisega piiritleb, see on õnnelik sisimas. (2) Üks on morn laste kaotuse pärast, teist teeb rahutuks nende haigus, kolmas on kurb, et nad on kõlvatud ja et neile sai osaks häbistus. Üht vaevab armastus võõra naise vastu, teist piinab oma naise truudusetus. Ei puudu see, keda vaevab ameti taotlemise tagajärjetus, leidub neid, kellelt just saavutatud aupaiste võtab elurõõmu. (3) Kuid suurima hulga moodustavad õnnetuist surelikest need, keda jälitab kõikjalt ähvardav surmahirm. Pole ju midagi sellist, kust ta juurde ei saaks hiilida. Niisiis tuleb otsekui vaenulikul alal liikudes vaadata sinna ja siia, pöörates pead iga kõmina suunas; kuni sellest hirmust lahti ei saada, elatakse kloppiva südamega. (4) Meil tuleb kohtuda pagendatute ja oma varast ilmajäetutega, tuleb kohtuda -- see on

Pedagoogika → Haridus
53 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun