Leonardo Da Vinci Kultuurilugu Lapsepõlv Sündis 15.aprillil 1452a. Anchianios Notari ja külatüdruku sohilaps Päris suure varanduse isa vennalt Alustas kunstiga 14 aastaselt Töötas kuulsa kunstniku ateljees Kanti Firenze kunstikke punasesse raamatusse Leonardo kunst · Kunst on üldistav ja suurejooneline · Toetus kogemustele, nägemistajule ja matemaatikale · Maalikunst, skulptuurid ja arhitektuur · Tema maalid on enamus tuhmid ja sünge värvilised Kuulsaimad teosed Madonna kaljukoopas · Altarimaal · Tehtud 1483-1494 · Tumedates toonides · Paigutus kolmnurkne Kuulsaimad teosed Püha õhtusöömaaeg · Tehtud 1495-1498 · Ebaõnnestunud värvid · Hakkas murenema · Seinamaal Kuulsaimad teosed La Gioconda · Tuntud Mona Lisana · Õlimaal puitpaneeelil · Tuhmid värvid · Arusaamatus näos Veel teoseid · "Angiarhi lahing" · "Kuningate kummardamine"
Suuremad värvipinnad ei ole kaetud ühtlase värvipinnaga vaid pintlitõmmetega. Teoste meeleolu on enamasti sünge ja tõsine. Paul Gauguin (1843- 1903) Kunstniku looming muutus värvilisemaks, selgelt väljatoodud varjud, täpsed kontuurid. Alguses on maalid väga sünged ja tumedad, raske on eristada, mis pildil kujutatakse. Igal pildi on sügav tähendus. Suhteliselt ebakorrektne. Võrdlus: Vincent van Gogh- värvid erksamad, ebakorrektsed varjud ja kontuurid, ebaselge Paul Gauguin- tuhmid värvid, selged kontuurid, korrektsed varjud, kõik on eristatav Paul Cezanne Sünge meeleolu, ebatäpsed kontuurid, sünged ja udused värvid, inimesed kujutatud reaalselt Võrdlus: Paul Cezanne-ebakorrektne kontuur, tuhmid värvid, ühesugused värvid Vicent van Gogh- korrektsed kontuurid, erinevad värvid, varjud
Pintslitõmmetel võrreldes Van Goghiga suurt tähtsust pole. Milline on teose meeleolu? Teose ,,Suplevad naised" meeleolu on sünge, naised tunduvad kurvad. Pead on longus, näoilmed kurvad. Koloriit Kontuur Vari ja Ruumilisu Värvipinna Jooned Pintslitõmbe valgus s d d Cezann Pastelsed Pole Olemas, Jah Erinevad Pole Vähesel e , tuhmid selgelt vähem toonid tähtsus määral tähtis toonid eristatava kasutatu t d d Gaugui Soojad Selgelt Olemas Jah Ühtlaselt Suur Pole tähtsust n toonid, eristatava värvitud tähtsus erksad d värvid
NIPP: Punapead saavad kakaopulbrit asendada kaneeliga. See on tõhus nipp juuste kasvuks ja tooni hoidmiseks. Blondid, kasutage kodustes maskides sidrunit, kummeliteed või kartuleid, et lisada sära. 2. Suhkruvesi Magusaarmastajatele – suhkruvesi on suurepärane abimees käharpeadele. Lisa supilusikas suhkrut klaasikesse vette ning tõmba seejärel õrnalt seguga läbi kuivade juuste. 3. Aspiriin Tänu aspiriinis leiduvale salitsüülhappele paneb see koduapteegis leiduv abimees tuhmid juuksed uuesti särama ja parandab juuksevärvi. Lahusta 8-10 aspiriinitabletti vees ja kanna segu juustele. Kümne minuti pärast loputa juukseid ja pese pea šampooniga puhtaks. 4. Munamask Munas on palju valke ja rasvhappeid, mis ravivad katkisi otsi. Lisaks muudab muna karvanääpsud tugevamaks. Selleks, et teha juustele munamaski, sega munakollane kolme lusikatäie oliiviõli ja ühe lusikatäie meega. Kanna mask niisketele juustele ja lase 30 minutit mõjuda
Esemete ja inimeste paigutus ning suurus mõjub loomuliku ja reaalsena. Kompositsiooniskeem on barokkmaalikunstile omane diagonaalne. Tegelaste paigutus moodustab pildil justkui kaks diagonaali. Kunstiteose üldine tonaalsus on sünge. Valguse ja varju piirid on Caravaggio kunstiteoses teravad ja valgus suundub tegelaskujudele ülevalt, valgusvihk vastandub ülejäänud pildi tumedusele. Kogu valgus paistab Püha Peetrusele. Teoses on kasutatud tumedaid toone ning heledad toonid on tuhmid ja kulunud. Riiete värvidega ei ole rõhutatud uhkust, pigem lihtsust, mis on omane lihtrahvale. Samas on värvitoonid soojad, kuid mitte puhtad. Suurt tähelepanu on pööratud ka erinevate materjalide loomutruule kujutamisele. ANALÜÜS: Maali zanriks on religioon. Caravaggio on barokk-kunsti naturalistliku suuna rajaja. Maal on dramaatiline ning sisu on kujutatud üsna tõetruult idealiseerimata. Püha
Part1 1.1905. vapustasid publikud nn. metsikud s.o Fovism 2.Neist Albert Marquet on kujutanud paljudel oma töödel veega ja raudteega seotud motiive 3.Saksamaal levinud EKSPRESSIONISMI tekkimise põhjusteks peetakse: I Maailmasõja eelaimus/lootusetus,väljapääsematus/elu peale sõda, sõjakoledused, elu varjuküljed/ teemaks inimene ja teda ahistav ühiskond 4.Kubismi iseloomustab vormis Geomeetriseerimine(vormi moonutamine), Värvis: pruunikas, hall, rohekas, tuhmid ja tumedad toonid. 5. 3 uue kunsti suuna Kubismi, Futurismi ja Sürrealismi loomises osales ka Hispaaniast päris ja Prantsusmaal töötanud Pablo Picasso(1881-1973), kelle töödest kuulsaim on Cezanne´I stiilis Avignioni neiud ja 1937a. Hispaania küla mälestuseks maalitud teos Guernica 6.Liikumise teekonda püüdsid omapäraselt fikseerida Futuristid, kellede hulka kuulub ka Giacomo Balla tööga Ketikoera Dünaamika Part2 1.Nn. metsikute töid iseloomustab :
1. Varaklassitsism 1770-1800 2. Kõrgklassitsism 1800-1830 Klassitsism on viimane stiil, mis haaras kõiki kunstiliike!!! Prantsusmaa Klassitsistlikult arhitektuurile oli iseloomulik: · Lihtsus, rangus · Sirgjoon ülekaalus · Sümeetria · Suured siledad seinapinnad · Antiikkunsti elemendid (sambad!) Panteon Madeleine´i kirik Tähe triumfikaar Maalikunstile iseloomulik · Jäljendab antiikskulptuuri · Värvid on tuhmid, pinnalised · Rõhutatakse kontuurid ja vormid · Ainestik antiikajaloost või mütoloogiast ,,horatiuste vanne"
.............................................................................................................................................................. 7 3.1 Peajada tähed – noored tähed.................................................................................................................................7 3.2 Hiid, ülihiid ja hüperhiid – vanad, suured tähed....................................................................................................7 3.3 Tuhmid, põhimõtteliselt surnud tähed....................................................................................................................8 3.4 Muud tähed............................................................................................................................................................9 4 Päike......................................................................................................................................................................
Nikolai Triik: Menningu portree, Soome maastik. Paul Burman: Kitsekari. Georg Hellat: Eesti Üliõpilaste Seltsi hoone. Oskar Kallis: Linda, Kalevipoeg allmaailmas. August Jansen: Luigejaht. Eliel Saarinen: Endine Krediitpanga hoone Tallinnas. Kubism: looduses nähtavates esemetes näha põhivorme ja püsivaid struktuure, mõju avaldas Aafrika neegriplastika, geomeetrilised kujundid, algus Pariisist, inimelu sünged küljed, vägivaldne inimese anatoomia moonutamine, tuhmid värvid. Analüütiline: säilitati looduslik motiiv, kuid ainering on piiratud, esemetel geomeetriline vorm, side loodusega väike, kubistid hakkisid maailma tükkideks, väljendusvormiks pinnad ja jooned, tehti kollaaze. Sünteetiline: Kunstnik paneb esmalt paika vormid ja värvid ja alles siis mõtleb välja motiivi, tavaliselt natüürmordi, erksamad ja puhtamad värvid. Pablo Picasso: Kaks
Kubism Koostas : Annika Valk Kubism Sai alguse Pariisist 1907 aastal Kubism kuubist lähtuv kujutamine Eesmärk oli vabastada teos jutustavast sisust Analüütiline kubism Sünteetiline kubism Kollaaz Tagasihoidlikud ja tuhmid värvid Määravaks eseme vorm, kuju Pablo Picasso portree Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level Pablo Picasso 20. saj üks suurimaid kunstnikke Kubismi algataja Pärit Katalooniast, Hispaaniast Hiljem elas Prantsusmaal
Kubism- 1907- 1925 is: tugev geo-metriseerimine (vormi kubistlikuks). Kubism- 1907- 1925 is: tugev geo-metriseerimine (vormi kubistlikuks). Kubism- 1907- 1925 is: tugev geo-metriseerimine (vormi moodustamine); mitmest küljest korraga e. mitmest vaatepunktist; moodustamine); mitmest küljest korraga e. mitmest vaatepunktist; moodustamine); mitmest küljest korraga e. mitmest vaatepunktist; värvitoonid: pruunikas, hall, rohekas, tuhmid, tumedad; luua uus kunsti värvitoonid: pruunikas, hall, rohekas, tuhmid, tumedad; luua uus kunsti värvitoonid: pruunikas, hall, rohekas, tuhmid, tumedad; luua uus kunsti seadustele alluv pildimaailm; väljendusvahen-did: pinnad, jooned, hele- seadustele alluv pildimaailm; väljendusvahen-did: pinnad, jooned, hele- seadustele alluv pildimaailm; väljendusvahen-did: pinnad, jooned, hele-
Selleks, et õigeid hooldusvahendeid valida tuleks kõigepealt välja uurida millist tüüpi küüned ja nahk sul on, sest erinevatel tüüpidel on erinevad vajadused . Küünte määratlemine 2 Küüsi on mitut tüüpi, ning on väga oluline mõista, miks mul on konkreetne küünetüüp ja kuidas on küüsi kõige parem hooldada. Loomulikud küüned näevad nägusad välja, kui nad on puhtad ja hästi hoolitsetud. 1. Kuivad ja haprad küüned Kuivad küüned näevad tuhmid välja ning nende pind võib olla laineline, küünenahk ja nahk sõrmeotstel kuiv. Kuivadel ja habrastel küüntel on vertikaalsed triibud, vaba serv on kihistunud ning küüntel võib märgata kuivi, valgeid laike. Sellistel küüntel on kalduvus kiirelt ja valusalt murduda. Mõned kuivad küüned paistavad välja paksemad kui tavaliselt. See tuleb küüneplaadile liigselt moodustuvate sarvestunud rakkude tõttu.
• 1917-1921 aastatel Itaalias levinud kunstivool • Nimeandjaks Carlo Carrà • Teine tähtis tegelane kunstivoolu loomisel - Giorgio de Chirico • Metafüüsiline maal mõjutas ka osalt uusasjalikkuse allhoovusena kujunenud maagilist realismi METAFÜÜSILISE KUNSTI TUNNUSED • Terav valguse ja varju kontrast • Müstiline atmosfäär • Vormid ümbritsetud musta joonega ja heledalt valgustatud • Ruum on paika pandud matemaatilise rangusega ja on viirastuslik • Tuhmid värvid • Teostele saadi inspiratsiooni unenägudest ja kirjandusest • Rõhutati unenäolist, üleloomulikku ja mehhaanilist maailma Giorgio de Chirico 1888-1978 • Giorgio de Chirico • „Armulaul“ • Giorgio de Chirico • „Punane torn" Carlo Carrà 1881-1966 • Carlo Carrà • „Metafüüsiline muusa“ TÄNAME KUULAMAST!
Tartu Raatuse Kool Tüümian Tartu 2013 Sisukord 1. Tüümiani kirjeldus 2. Kasvutingimused 3. Tüümiani päritolu 4. Tarbimine 5. Kasutatud allikad Tüümiani kirjeldus Aed-liivatee ehk tüümian. Välimus : Tüümian on 30-40cm kõrgune alusel puitunud vartega poolpõõsas.Varred hästi harunenud ja lehistunud. Kitsad tugevad lehed on rohelised, väiksed, elliptilise kujuga ning ümara tipuga, pealt veidi läikivad alt tuhmid. Varte tippudes männastesse koondunud õied on roosad,lillad või valkjad. Tüümian on mitmeaastane. Õitsemine : Tüümian õitseb juunist augustini. Kuid erinevad sordid õitsevad erinevatel aegadel. Maitse : Tüümian on kerget vürtsika,õrnalt magus-pehme aromaatselt sooja maitsega Vahemere-äärne ürt, mille maitse sarnaneb veidi nelgi ja majoraani omaga. Kasvutingimused Tüümian eelistab päikesepaistelist ja kuiva asukohta. Muld peab olema kerge, kuiv ja lubjarikas. Lumeta talvel on soovitav taimed katta kuus...
hea ideega pilt, sest hästi on välja toodud meeste vaheline arutlus, mis viitab õigluse jalule seadmisele. Camille Corot "Venise, la Piazzetta" Hästi on välja toodud ajahetk, millal maal on maalitud. Minu arvates kujutab pilt õhtupoolikut, sest toonid on kollakas-pruunid ning päikese loojanut on võimalik selle järgi kujutada. "Naine pärliga" Tähelepanu on pööratud naise pärlile, mis on küll ainult pisike detail maalist, kuid siiski hästi kujutatud. Värvid on küll tuhmid, kuid maali idée on hea. Rosa Bonheur "Landscape With Cattle" Detailselt maalitud, varjud ja värvide kombinatsioon. Mulle meeldib see maal, sest värvid on tasakaalus, kõik on maalitud sellisena, nagu päriselus. "The Horse Fair" Minu arvates on maal hea kompositsiooniga, terve pildi ulatuses käib tegevus. Detailselt maalitud, näiteks isegi taust, mis on tolmupilvest veidike hägune.
Näiteks on Pariisis asuv Pantheon, Madeleine'i kirik, tähe triumfikaar, tartu ülikooli peahoone. Sisekujunduses tüüpilised kaunistused reljeefsed lilledest või lehtedest vanikud ehk girlandid ja kunstipäraselt kokkuseotud relvadest trofeekimbud. Klassitsistliku arhitektuuri hilisem ajajärk on ampiirstiil. Klassitsistlik maalikunst lihtne ja selge kujutamislaad, ülevad ja õpetlikud teemad, inimesed maalidel meenutavad pigem skulptuure. Värvid tuhmid ja varjunditeta. Jacques Louis David, Jean Auguste Dominique Ingres. Romantism iseloomustab vaba ja julge tunnete väljendamine, loobumine klassitsismile omastest vormipiirangutest. Meeleolud ulatuvad õrnast nukrusest üleva kangelaslikkuseni. Sageli õhkub rahutust, jõudu ja liikumist. Erksad värvid ja hoogsad pintslilöögid. Ainestiku valimine ajaloost, legendidest, saagadest ja kirjandusteostest. Eugéne Delacroix.
keratiiniks. ● Juuksekarva pealispind on soomusjas. ● Inimese juuksed kasvavad kuus umbes ühe sentimeetri. ● Inimene muutub kiilaks kui uued karvasibulad alustavad tööd aeglasemalt, kui vanad lõpetavad. Juuste tüübid ● Normaalsed juuksed - terved, läikivad, pehmed, siledad, hästi töödeldavad. ● Rasvased juuksed – vajuvad varsti pärast pesemist peadligi ja tunduvad rasvased ● Kuivad juuksed – tuhmid, katsudes karedad, haprad, katkevad, raske kammida ● Segatüüpi juuksed – juurte lähedalt rasused, otstest kuivad ● Keemiliselt töödeldud juuksed – kuivad, haprad, vajavad rohkem hooldust Juuste hooldus ● Normaalsed juuksed ● Pesta ülepäeva, maheda šampooniga ● Palsam – kaitsefaktoriga 15, et vältida juuste pleekimist ● Kahjustuste korral – õliravi ●
REALISMIAEGNE KUNST Kes kuulusid kuulsasse Barbizoni rühmitusse ja mida nad maalisid? · Kuulsasse Barbizoni rühmitusse kuulusid maastikumaalijad, kes elasid tagasitõmbunult väikeses Barbizoni külas Pariisi lähedal; · pühendasid end looduse ilu ülistamisele, loobudes väljamõeldud, fantastilistest ja põnevatest motiividest ning hakkasid maalima vaid seda, mida nad nägid; · nende meelest pidi kunstis kõige tähtsam olema tõde seega maalisid nad oma maale tegelikkusele vastavalt ja tõetruult. · loodusest võeti üksikasjad, värvid ja kompositsioon. Kirjelda Gustave Courbet teoseid! · Gustav Courbet (1819-1877) oli kõige sihiteadlikum ja enesekindlam realist. · tema tuntumad teosed on ,,Kivilõhkujad", ,,Matus Ornans´is" ja ,,Tere, härra Courbet"; · tema teosed olid kohati liigagi realistlikud, ta maalis väga julgelt akte ja maastikumaale. Mille poolest oli kuulus Honore Daumier? · Honore Daumi...
jahukastele 'Adalmiina' ('ES 6-16-30', 'Aldemina') kasvuhoones talvekindel Marjad õrna, kergesti puruneva kestaga. Vilikond hõre. Lehed Jäigad, kortsulised, alt viltkarvased. Väärtused Vastupidav haigustelemarjad arenevad kiirestimarjad säiluvad pikka aega Puudused Marjad purunevad kergestisaak tagasihoidlik 'Jokke' ('PRK 13-32') kasvuhoones talvekindel Marjad ühesuurused, tuhmid, kaua aega hapud. Lehed peaaegu ümmargused, 3 väga madala hõlmaga, alt viltkarvased. Väärtused marjade hea säiluvusvõrsed valmivad hästi Puudused marjad arenevad aeglaseltnad on kaua hapud 'Don Muskat' vajab talvekatet Marjad ovaalsed, kõhrja sisuga, muskaadi maitsega. Lehed 5 madala hõlmaga, sügavsaagja servaga. Väärtused suured vilikonnadküpsena maitsvad marjad Puudused võrsed valmivad kehvaltmarjad
Sürrealism Skandaalseim kunstnike liikumine XX sajandil, mis tekkis 1920-ndate aastate sõjajärgses Euroopas dadaismi järglasena. Sürrealism on 20. sajandi kunsti- ja kirjanduse vool , milles on olulisel kohal ebareaalsus, unenäod ja hallutsinatsioonid. 1924 koondas siis veel dadaistide hulka kuuluv André Breton enda ümber sürrealistide koolkonna, mille keskpunktiks oli Pariis. Kesked sürrealistid jagunesid kahte põlvkonda: esimene põlvkond on sündinud aastail 1890-1898 (Breton, Antonin Artaud, Louis Aragon jt.). Teine põlvkond on sündinud sajandi alguses (Salvador Dal´i). Mõjutusi saadi Sigmund Freudi psühhoanalüüsiõpetusest, mille kohaselt looming lähtub alateadvusest, nägemustest, unenägudest, vaistlikest assotsiatsioonidest jne. Sürrealistid võtsid üle freudismist teesi, et ühiskondlikke konflikte on võimalik lahendada alateadvuslike jõudude vabastamise teel. Sürrealism üritas avardada inimese t...
PABLO PICASSO -elas 91-aastaseks KUBISM on 20. Sajandi kunstivool, mis hakkas kujunema Pariisis, 1907. Aastal Picasso ja Braque töödes. Kubism vihjab kuubist lähtuvale kujutamisele. Kubism jaguneb · Analüütiline motiivide lahutamine geomeetriliseks kujunditeks ja nende uue pildi üles ehitamine · Sünteetiline kunstnik paneb kõige pealt paika värvid ja siis mõtleb motiivi. Kubismi värvid on tagasihoidlikud ja tuhmid. Picasso isa oli kunstiteadlane, kes töötas kohalikus muuseumis kuraatorina ja paljudes koolides kunstiõpetajana. Sealt sai Picasso on kunstialased teadmised ning õlimaalide tegemise oskuse. Kuigi tal oli tugevad teadmised ei lõpetanud ta ikkagi Madridi kunstikooli. Peale Esimest maailmasõda muutus Picasso radikaalseks patsifistik e vägivalla mittepooldajaks (antimilitarism). Selle tõttu ei võtnud ta osa ei Esimesest ega ka Teisest
nina.Teoste teemad on antiikmütoloogiast.Kuulsamad olid Antonio Canova(Itaaliast) ja Bertel Thorvaldsen (Taani).Nad lähtusid oma loomingus vaid oma antiiksetest ilu ideaalidest.Skulptuuri rakendati ka ehituses.Palju kasutati ka reljeefseid kaunistusi. MAALIKUNST Kuna antiikajal maalikunsti peaaegu ei olnudki hakati väljendama antiikskulptuuri.Kõik piirjooned ja inimeste kehavarjud maaliti välja.Värvid on üldiselt tuhmid,kanti pinnale ühtlaselt ilma varjunditeta.Maalidel kujutati kangelaslikke tseene antiikajast.Mida püüti seostada kaasaja sündmustega.Klassitsismi maalidel näeme heleda valgusega,ülekullatud ruumi,kus seisavad skulptuuridena üllastesse poosidesse tardunud inimesed.Klassitsismi peamine meister oli prantslane Jacques Louis David tema tuntuim töö ,,Horatiuste vanne" maalisündmustik pärineb Rooma ajaloost. Jacques-Louis David (30. august 1748 Pariis 29
Ekspressionistid: Otto Dix (1891 - 1969) Max Beckmann (1884 1950) Ernst Ludwig Kirchner (1880 1938) George Grosz Max Beckmann Armuhaige mees Öö (1916) (1918 1919) Kubism Kunstivool, mis hakkas kujunema Prantsusmaal 1907. Kubistid kujutasid asju geomeetrilistena, tükeldatud pindadena või stereomeetrilistena. Aastast 1912 hakkati piltidele kleepima juurde ajalehti, tapeeti ja kangaid. Kasutati kollazitehnikat. Värvid on tagasihoidlikud ja tuhmid. Kubistid: Pablo Picasso (1881 1973) Georges Braque (1882 1963) Juan Gris (1887 1927) jne Pablo Picasso Juan Gris Elu Pablo Picasso portree (1903) (1912) Futurism 1909 aastal Itaalias tekkinud kunsti- ja kirjandusvool. Püüti kujutada liikumist. Eelistati eredaid värve. Hiljem kujutati futurismis kõike lenduri vaatepunktist. Futurismi autorid: Carlo Carrà (1881 1966) Umberto Boccocioni (1882 1916) Antonio Sant'Elia (1888 1916)
Pime auk Tänapäeval ei ole enam palju kohti jäänud, kuhu inimsilm ei ulatuks. Ka kõige pimedamad koopad üksikutel saartel on risti-põiki läbi uuritud. Aga võib leiduda kõledaid mahajäetud või silmale nähtamatuks jäänud paiku, kuhu ei ole inimene oma jalga teab kui kaua tõstnud. Ühes väikelinna koolimajas on just seesugune paik, näotu, pime, räpane. Sinna jõudmiseks tuleb avada uks, surudes oma sõrmedega ukselinki, mis on sadade inimkäte puudutustest rasvane. Seejärel sisene kõledasse kajavasse, kuid avarasse ruumi, mille tuhmid sinakad seinad on kohati pragunenud ning laest mõned krohvitükid põrandale langenud. Nüüd sammu mööda kulunud kiviplaatidest laotud külma põrandat mõne meetri jagu edasi. Aastatevanuste lauajuppideni jõudes oled viimaks pärale jõudnud. Nüüd lase end kummargile. On tunda metalli jahedust, millelt kõvad puitlauad tuge leiavad. Ninasõõrmed täituvad aega...
❖ 1917 hävitas kõik oma maalid ja alustas täiesti uuesti ❖ 1925 asus elama Pariisi ❖ eesnimeks Jean ❖ 1942 põgenes šveitsi Linnud akvaariumis 1920 puust reljeef Abstraktne kompositsioon 1915 puust reljeef Sinine kahe kontsaga king musta võlvi all 1925 Maalitud puu Metafüüsiline kunst ❖ Itaalia 1917 - 1921 ❖ terav valgus, varju kontrast, müstiline atmosfäär ❖ ümbritsetud musta joonega ja heledalt valgustatud ❖ värvid on tuhmid ❖ kujutati realistlikult, imelikke esemeid ruumis ❖ unenäolik, üleloomulik, mehaaniline maailm Kunstnikud ❖ Carlo Carra ❖ Giorgio ge Chirico Giorgio de Chirico ❖ 1888-1987 ❖ Itaalia maalikunstnik ❖ tegeles graafika, illustratsiooni ja teatrikunstiga ❖ painava alatooniga maalid ❖ sürrealism ja metafüüsiline maal ❖ õppis Müncheni Kunstiakadeemias ❖ 1920. a maalis akadeemilisemas stiilis The Painter’s Family ❖ 1926
kokkuseotud relvadest trofeekimbud. Klassitsismi hilisemat ajajärku iseloomustas punakaspruunist mahagonipuidust ampiirmööbel. Klassitsism maalikunstis Klassitsismi aja maalidel meenutavad inimesed oma selgete vormide ja rõhutatud piirjoontega pigem skulptuure. Värvidele pöörati vähem tähelepanu, mistõttu on need tihti tuhmid. Kompositsioon on tasakaalustatud, sümmeetriline ja rahulik. Jacques Louis David (1748-1825) David järgis kõige järjekindlamalt klassitsistliku maalikunsti põhimõtteid. Teda peetakse Prantsusmaa maalikunsti suurimaks mõjutajaks. Romantism Romantism on kunsti suund, mis tuli 1820.-1830. aastail klassitsismi asemele. Romantismi kõige
· Pablo Picasso "Avignoni neiud" (1907) originalpealkirjaga "Les Demoiselles d'Avignon" on õlimaal lõuendil ning asub Moodsa Kunsti Muuseumis, New York'is. Tegemist on figuraalkompositsiooniga kus on kujutatud inimeste gruppi. · Maal esindab kubistliku kunstivoolu. Kubistide eesmärk oli vabastada teos jutustavast sisust ja kujutada asju geomeetrilistena, tükeldatud pindadena või stereomeetrilistena. Värvid kubistide maalidel on tagasihoidlikud ja tuhmid. Kõige tüüpilisemad on hallid-pruunid-tumerohelised ja kahvatusinised kooslused. Siiski, sünteetilist kubismi iseloomustab sageli ka suuremate geomeetriliste pindade ja erksamate ning puhtamate värvitoonide kasutamine. Nad seadsid endale ülesandeks kujutada pilti nii nagu mõistus seda tajub, mitte nagu silm seda teeb. (J.Kangilaski ,,Üldine kunstiajalugu.") · Maali esiplaanil on viis alasti prostituuti Avinyó tänava lõbumajast Barcelonast.
Metafüüsiline kunst on Itaalias aastatel 1917 kuni 1921 levinud kunstivool. Kujutati mannekeene, antiikkujusid, osutiteta kelli, ajatuid abstraktseid ehitusi. Maalimislaad tugineb klassikalisele joonistusele, teravale plastilisele modelleeringule ja perspektiivile, vahel pilt pildis Metafüüsilisele maalile on iseloomulik terav valguse ja varju kontrast ja müstiline atmosfäär. Ruum on paika pandud matemaatilise rangusega ja viirastuslik. Värvid on tuhmid. Carlo Carra (1881-1966). Kihutav ratsanik. 1914. Giorgio de Chirico (1888-1978). Prohvet. 1915. Giorgio Morandi(1890 1964) Nimetu õlimaal Giorgio de Chirico (1888- 1978). Suur metafüüsik. Kokkuvõte Dadaism ja metafüüsiline kunst tekkisid I maailmasõja paiku. Märksõnaks protestimeelsus I maailmasõja julmuse vastu. Ilu, heade kommete, poliitiliste ideaalide ja väärtuste naeruvääristamine Dadaism kadus pärast I maailmasõda, aga
Malaka poolsaar Aasias ja osake Põhja- Austraaliast. Valgus Varjulembesed taimede osad sõnajalaliigid, alokaasia, väikesed palmid. Valgust vajavad taimed liaanid, epifüüdid. Ööloomad - ööahvid, leemurid, jaava soomusloomad, seepia. Kohastumused temperatuurile Kõrge õhuniiskus võimaldab osadel veeloomadel elada ka maapinnal ja kõrgetel puudel. Taime lehed on pealt poolt läikivad ja nahkjad. Taime lehed on alt poolt tuhmid, kaetud karvakestega või viltjad. Sümbioos Näiteks putukad ja möiraahv. Putukad söövad teisi endast väiksemaid putukaid ja toidutükikesi möiraahvi karva seest. Sageli nad lihtsalt "sõidavad" möiraahvide seljal kaasa, ilma et see möiraahve mõjutaks. Parasitism Kägipuu ja ülejäänud puude vahel. Kõrgelt puude otsast hakkab kägipuu oma õhulisi juuri allapoole ajama. Allapoole jõudes hakkavad need paksenema ning
Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz Picasso. Sünninimi : Pablo Ruiz Picasso Sünnikuupäev : 25. oktoober 1881 Surma kuupäev : 8.aprill 1973 Rahvus : hispaanlane Kunstivool : kubism Tegevusvaldkonnad : maalikunst, lavakujundused ja illustraator MIS ON KUBISM? 20. sajandi kunstivool Algselt kajastus P.Picasso ja G.Braque töödes Kubism vihjab kuubist lähtuvale kujutamisele Jaguneb: 1. Analüütiline 2. Sünteetiline Värvid : tagasihoidlikud, tuhmid. BIOGRAAFIA Isa oli kunstiteadlane Õlimaalide tegemise oskus Tugevad kunstialased teadmised Õppis Madridi kunstikoolis, kuid ei lõpetanud Esimesed kunstikatsetused olid Barcelonas 23. eluaastal asus elama Prantsusmaale Oli patsifist ja kommunist 1962.a sai lojaalse kommunismipooldajana Lenini rahupreemia. GUERNICA Kajastab sõjakoledusi ja verevalamise mõttetust. ERAELU 1. Fernande Olivier inspiratsioon 2. Marcelle Humbert muusa 3
Ehitised Peterburis Eestis Tartu Ülikooli peahoone ja Riisipere ning Kolga mõisad. Ka sisekujunduses lihtsus ja rangus (reljeefsed lilledest või lehtedest vanikud, relvadest kokkuseotud kimbud) Mööbel punakaspruunist mahagonist ja pronkskaunistustega (lk 126) - ampiirmööbel Boriss Šeremetevile kuulunud Kuskovo mõisa hoonetekompleks (mõisasüda ) Moskva lähedal Venemaal Lihtsus, selgus, õpetlikud teemad Värvid tuhmid ja varjunditeta Prantslane Jacques Louis David „Tapetud Marat“ (napid vahendid) ja „Napoleoni kroonimine“ Jean Auguste Dominique Ingres- tegi siiraid ilmekate nägudega hästiriietatud naisi Vaba ja julge tunnete väljendamine loobumine vormipiirangutest teema valimine ajaloost, legendidest, saagadest, kirjandus- teostest. Kunstis valguse ja varjude kontrast, erksad värvid. Maastikumaalid
PÄRNUMAA KUTSEHARIDUSKESKUS EHITUSVIIMISTLEJA Kenno Ploomipuu SININE Pärnu 2009 Sinine Sinine on ruumi avardav, eemalduv värvus. Temale langenud valgusest peegeldub tagasi ligikaudu 27%. Puhast ja selget sinist nimetatakse taevasiniseks, rohekat ja merekarvalist türkiissiniseks. Puhas sinine on segamisel tundlikum kui violettsinine: mustaga segades moodustuvad tuhmid toonid, halliga põnevad hallikassinised ja valgega pastellsinised toonid. Sinine kiirgab usalduslikkust, rahu ja puhtust, ta lõõgastab närve, rahustab meeli ja aeglustab mõttetegevust. Siniste toonidega ruumides aeglustuvad inimeste liigutused. Sinine värv seintel avardab ruumi ja tekitab jahedustunde, samas vabastab kõikvõimalikest pingetest. Sinine kunstmaterjalist põrand võib mõjuda külma ja siledana, sinine vaip seevastu peaaegu soojalt ja astumiskindlalt. Laes tekitavad
realismi lipu all loobuti psühholoogiast. 2. püüti tugineda loodusteadustele, kus domineeris kirjeldav meetod (üksikud faktid). 3. loobuti lokaaltoonidest; läbimaalimine. 4. loobuti (äärejoontest) joonistustest, inimese silm ei näe looduses joont-äärt. 5. tuleb maalida seda mida näed. 6. tuleb maalida vabas looduses. 7. tuleb maalida õigesti valgust. 8. valgus- varjus on sama värvuse erinevad toonid. Esimene näitus 1874, viimane 1886, kokku 8. Manet: hulgas rasked tuhmid varjud ja pruunikad koloriidi pildid heledad. ,,Keiser Maximilani hukkamine". Glaude Monet: 1874 ,,Impressioon. Tõusev päike" siit nimetus. Maalis vaateid mitmeid kordi, kuid erinevatel kellaaegadel. Edgar Degas: pastellmaalid, sest talle imponeeris joon. Teemad: ballett, hobused. Tegi ka skulptuure. Pierre-Auguste Renoir: figuur maastikus: päikeselaigud läbi puuvõra, akt. Camille Pissarro tänavad. Alfred Sisley eeslinnas. Sklp: hetke püüdmine. Rodin ,,Mõtleja"
Selle ajaga jõuab toimuda tuhandeid kuni miljoneid valgusvõnkeid kiiratavas valguslaines Kiirgamisaega t tõlgendatakse kui aatomi ergastatud seisundi iga, kestust Valguse neeldumist aatomis võib vaadelda samalaadselt, ainult siis lähtub protsess madalamale energiatasemele vastavast seisulainest ja lõpeb suurema energiaga orbitaalil Spektrijoonte intensiivsus Mõne enetgiaga footoneid kiiratakse tihti, teisi harva. Toimumissagedus on erinev Eredadjooned lühiealineseisund Tuhmid jooned pikaelaised (metastabiilsed) Külm helendus Luminestsenst on helendus, mille põhjuseks ei ole keha hõõgvele kuumutamine, vaid teised mõjutused. Luminestsents on tahkiste , vedelike või gaaside mittesoojuslik helendus ultravalguse, elektronkimbu, keemilise toimel. Luminestsentslambid on hõõglampidest mitmeid kordi ökonoomsemad ja annavad meeldivamat valgust. Luminestseesivaid aineid kutsutakse luminofoorideks Luminofoor.
mikrotsirkulatsioo ni häired. Elektrolüütide kaost tekivad hüpokaleemia tunnused: lihashüpotoonia, südametegevuse häired, kõhupuhitus sooleperistaltika nõrgenemisest. Pulss niitjas, südametoonid tuhmid, hingamine sagenenud, pindmine, anuuria.Kujuneb eksikoosi- toksikoosi seisund, mille süvenedes kujuneb välja hüpovoleemiline sokk.
pilkamine provokatsioonid Kubism Kubism on 20. sajandi kunstivool, mis hakkas kujunema Pariisis 1907. aastal Pablo Picasso ja Georges Braque'i töödes. Kubistide eesmärk oli vabastada teos jutustavast sisust ja kujutada asju geomeetrilistena, tükeldatud pindadena või stereomeetrilistena. Algset kubismi, perioodi, mis algas 1909. aastal, nimetatakse analüütiliseks kubismiks. Teine, hilisem vool kubismis, kannab nime sünteetiline kubism. Värvid kubistide maalidel on tagasihoidlikud ja tuhmid. Kõige tüüpilisemad on hallid-pruunid-tumerohelised ja kahvatusinised kooslused. Abstraktsionism Abstraktsionism ehk abstraktne kunst ehk absoluutne kunst on kunstisuund maalis,skulptuuris ja graafikas. Seda iseloomustab värvide, joonte, punktide ja erinevate pindade ja vormide abil maailma ja kõik sellega kaasneva (meeleolu, suhtumine, tunded) kujutamine. Abstraktsionismi puhul ei lähtuta reaalsetest objektidest. Abstraktsionism kasvas välja mitmest 20. sajandi kunstivoolust
Jupiteri ümbritsevatel orbiitidel tiirleb kokku kuusteist kuud. Saturn Saturn on suuruselt teine planeet Päikesesüsteemis. Saturni ümbritsevad pilvevööndid, kuigi neid pole nii kerge näha kui Jupiteri omi. Ümber tema tiirleb vähemalt 21 kuud. Neist suurim - Titaan - on palju suurem kui Kuu. Saturni ümbritsevad rõngad muudavad ta üheks ilusamaks vaatepildiks taevas. Nad koosnevad miljonitest pisikestest jäistest osakestest. Uraan Ka Uraanil on rõngad, kuid need on väga tuhmid ja Maalt raskesti jälgitavad. Ümber planeedi liigub 15 kuud. Uraani aasta on väga pikk - ühe tiiru tegemiseks ümber Päikese kulub 84 Maa aastat. See tähendab, et ta tiirleb ümber Päikese külili ning poolused ja ekvaator on pööratud Päikese poole vaheldumisi. Seetõttu on Uraani polaaraladel teatud perioodidel soojem kui ekvaatoril. Neptuun Neptuun on gaasilistest planeetidest kaugeim. Ta on Päikesest üle miljardi kilomeetri
Minu arvates oli see hea, kuna tänu sellele muutus riietus mitmekesisemaks. Mantlitel olid erinevad mustrid ja need erinesid disaini poolest. Toimus täielik värvide plahvatus. Hakkas kaduma sukkadelt viktoriaanlik must, mis vahetus punase ja kuldse vastu. Riietused muutusid värvikirevamaks ja mustriterohkemaks. Moemaastikul sai domineerivaks ornament, mille võttis kasutusele Poiret. Minu arvates oli värvide plahvatus hea, kuna nüüd ei olnud riided enam nii tuhmid ja igavad. Inimesed muutusid lõbusamateks. 20. sajandi alguses loodi riietusstiil, mida mõjutas tugevasti Vene ballett. Terve Euroopa nägi välja nagu Baksti lavakujundusest. Minu arvates ei olnud see hea, kuna sellepärast inimesed riietusid ühtemoodi ja nad ei erinenud eriti teineteisest. Moodne naine 20. sajandi alguses oli riietunud värviliselt, mustririkkalt ja kallilt. Mida värvikirevamad ja mustrirohkemad olid riided seda moekam oli naine.
kunstivoolu esindaja. Oma teooriaid tutvustasid metafüüsilised kunstnikud ajakirjas Valori Plastici. Kestis kuni 1921. aastani. Tuntumad kunstnikud: Carlos Carra, Giorgio de Chirico, Giorgio Morandi, Alberto Savino. Metafüüsilise kunsti tunnused Metafüüsilisele maalile on iseloomulik terav valguse ja varju kontrast ja müstiline atmosfäär. Vormid on ümbritsetud musta joonega ja heledalt valgustatud. Ruum on paika pandud matemaatilise rangusega ja viirastuslik. Värvid on tuhmid. Teostele saadi inspiratsiooni unenägudest ja kirjandusest. Rõhutati unenäolist, üleloomulikku ja mehhaanilist maailma. Carlos Carra "Kihutav ratsanik" Giorgio de Chirico "Suur metafüüsik" Kokkuvõte Kunsti piiride avardumine: fotomontaaz, juhuslikest materjalidest konstruktsioonid. Kunst oli olukord, millesse objekt, ese on asetatud. Võimsaks tõukeandjaks sürrealismi tekkele. Kunsti eesmärk on edasi anda mõtlemisainet. Terviklikult oli läbi dadaismi ja metafüüsika
Oma silmaga ei saa ju näha mütoloogilisi, allegoorilisi või ajaloolisi teemasid, mis olid aukohal ametlikus kunstis. Realist lubas endale ainult maastiku, kaasaegse olustiku, portree ja natüürmorti kujutamist. VENEMAA kriitiline realism, talupoegade raske töö kujutamine 1870.a loodi rändnäituste ühing e. Peredeviznikud rahva raske elu kujutamine. Tähtis maali sündmustik, ei hoolinud nii palju maali välisest ilust. Värvid tumedad ja tuhmid. . Vene realistid maalivad ka ajaloomaali, lootes just ajaloost leida lahendust oma kaasaja probleemidele. *Ilja Repin nii Venemaa ajaloost kui kaasajast. ,,Burlakid Volgal" *Vassili Surikov - ajaloosündumused
pintslit ning ka värviga pole koonerdatud. Maali kirjeldamisel on igaühel kindlasti oma arvamus, mida ta sealt välja loeb, kuid mina kirjeldaks maali sellisena, et kujutatud on kahte suurejoonelist lille, millel on kadunud värvid. Värvid mis nendest kadunud, on laiali valgunud taustaks. Maalile lisatud ka neli vertikaalset, suhteliselt laia heledat joont, mis võiksid sümboliseerida trelle vangistatud, värvid kaotanud lilled. Maali taustal on erksad värvid, n.ö lilled on tuhmid. Kasutaud on oranzi, roosat, lillat ja valget värvi. Maal on väga ilus ning minuarvates sobiks see elutuba kaunistama, kus iga külastaja võiks mõelda eri moodi, mida maalil kujutatud. Tegemist on sürrealistliku maaliga.
4. Konrad Mägi ,,Saadjärve maastik" Kasutatud on tugevaid pintslitõmbeid ja värve üksteise peale stiili ''tupsutanud''. Sellega on saavutatud maastiku pinnamood, sünge taevas. ning erinevad konarused. Maalil on näha paksu metsa ja mitmeid majasid. Kahe maja juures on kasutatud punast värvi, mis annavad maalile natukene mittemeeldivuse mulje. Tagataustal on näha suuri mägesid. Maalitud on enamasti tumedate värvidega ja toonid on tuhmid. 5. Karin Luts ,,Õnnesaar" Maalil on kaks sinises riietuses poissi, kes sõuavad punase paadiga saarele, mis asub maali keskel. Ühel poisil on käes nöör millega ta võibolla paadi saarele kinnitab ja teisel käes tokk, millega ta paati edasi lükkab. Saar ise on väga huvitava väljanägemisega, kus kasvavad suured taimed. Maali taust on must ja sellelt paistavad silma kolm erkkollast parti. Maali värvid on silmapaistvad ja julgelt valitud.
Soojad küpsed toonid lähtumine Religioosne Hoogsus, rahutus loodusest Mütoloogiline Müstika, fantastika üksikvormid Tegevus 1) Maneristlik suund 1) Realistlik suund esiplaanil, taga 2) Realistlik suund 2) Idealistlik suund vähe detaile Ühtlased, tuhmid Giotto di Bondone värvid Masaccio 1) Maastikumaal 2) Olustikumaal Elisabeth Louise Vigee- Lebrun Jacques Louis David
Postimpressionism Paul Cezanne Kunstnik oli vaadeldud perioodi alguses 27-aastane Alguses olid tema maalid tuhmid ja värvikäsitlus on kesine. Enamasti tumedad toonid. Mida aega edasi, seda paremaks muutus valguse ja varju kasutus. Pintslitöö oli esialgu korrapäratu ja ei ole eristatavad piirjooned. Hiljem olid maalid täpsed, aga hajuvad. Mida aeg edasi, seda rohkem hakkas kunstnik kujutama ruumilisust. Piltidel on valdav rahulik meeleolu. Viimastel teostel on soojemad toonid. Objektide kontuurid on väljaarvatud esimese teose puhul mustad, täpsed
MEELEOLU OLI RAHULIK, VÄRVIDEGA ANDIS EDASI TUNDEID, INIMESED POLE SARNASED, MAALIS KÕIKE, MIDA NÄGI, PÕHIVÄRVID HELESININE, ROOSA JA KOLLANE, FIGUURI RÕHUTAS MUSTA PIIRJOONEGA, PUUDUS RUUMILISUS. ,,ELURÕÕM", ,,MUUSIKA", ,,TANTS", ,,KULDKALAD". KUBISM: EELKÄIJAKS OLI PAUL CEZANNE, KUUBILISED VEIDRUSED, KUJUTAMINE TÜKELDATUD PINDADEGA, ANALÜÜTILISES LAHUTATI MOTIIVID VÄIKESTEKS OSADEKS, SÜNTEETILISES KLEEBITI AJALEHTI, TAPEETI JA KANGAID, KOLLAAZITEHNIKA, VÄRVID TAGASIHOIDLIKUD JA TUHMID, VAHEL PUHTAD VÄRVID. PABLO PICASSO HISPAANIA MAALI- JA LAVAKUNSTNIK; KOMMUNIST, KUBISMI RAJAJA, ILLUSTREERIS RAAMATUID, SÜMBOLISTLIK KUNSTIMAAILM, INIMESED TRAAGILISTE EMOTSIOONIDEGA, ROOSA JA SININE PERIOOD. ,,GUERNICA", ,,LA CELESTINA", ,,TRAGÖÖDIA", ,,ARLEKIINIDE PEREKOND", ,,POISS PIIBUGA", ,,AVIGNONI NAISED". FERNARD LEGER PRANTSUSE MAALIKUNSTNIK, SKULPTOR, FILMITEGIJA; TUMEDAD VÄRVID, SILINDRID, TORUD, INIMESTE JA MASINATE ÜHTEKUULUVUS, GEOMEETRILISED KUJUNDID
3.inimesed(olustikupildid) 6. Kes oli suurim maalija 16. Kuulsaim ja mõjurikkaim kunstnik oli Pieter Saj. Madalmaade kunstis? Brueghel. Ta hüüdnimi oli Talupoegade Milline oli tema hüüdnimi? Brueghel, kuna ta maalide peategelasteks on Miks see oli talle antud? lihtsad talupojad. 7. Millist maailmakäsitlust võib Ta kujutas maaalidel inimesi väga kurvalt. välja lugeda paljudest tema Tumdedad ja tuhmid toonid ja talle meeldis teostest? kujutada talupoegi. Tema maailmakäsitlus oli pigem kurvameelne. 8. Kuidas see avaldub tema Maalil ,,Pimedad" on kujutatud inimesi väga maalis ,,Maastik Ikarose kurvades poosides. Neil oleks nagu valus. kukkumisega" ja eriti maalis Maailil ,,Maastik Ikarose kukkumisega" on ,,Pimedad"? samuti näha tema kurba vaadet elule, kuidas
Koidula mälestussammas Pärnus, Fr. R. Kreutzwaldi monument Võrus ning skulptuur "Uppunud laevade monument" Sevastoopolis. Näitusel olid eksponeeritud kaks Adamsoni teost: "Laine ainus suudlus" ja "Kunstniku uinuv tütreke". Esimesel oli näha laines magav alasti naine, teisel aga uinuv beebi. Need teosed olid väga tõetruud ja tundus nagu ärkaksid na d kohe ellu. Tema skulptuurides leidus mingi kindel sära, mida ei anna kirjeldada. Teise tööd tundusid kuidagi tuhmid ja need ei huvitanud paljusid. Adamsoni teosed aga tõmbasid rahvast enda poole. Amandus Adamson on läbi aegade üks parimaid Eesti skulptoreid ja kunsti teerajajaid. Tema näitused ja monumendid pakuvad rahvale alati huvi. Meeldiv oli ka näitus Pärnu Uue Kunsti Muuseumis. Kuigi tema teoseid oleks võinud seal rohkem kui kaks olla. Adamsoni näituseid kavatsen ka edaspidi külastada ja soovitan neid ka teistele.
Sellega Egon Schiele ,,Autoportree" taheti iseloomustada inimeste hingeelu ja (1890-1918) ühiskonna seisundit. Kasutasid tihti räigeid värvikontraste või meelega 'poriseid' värve. Kubism, Värvid kubistide maalidel on tagasihoidlikud ja Prantsusmaa Pablo Picasso ,,Kaks rändnäitlejat", 20.saj algus tuhmid. Kõige tüüpilisemad on hallid-pruunid- (1881-1973) ,,Vaesed rannal" tumerohelised ja kahvatusinised kooslused. Georges Braque ,,Tütarlaps Siiski, sünteetilist kubismi iseloomustab sageli (1882-1963) kitarriga","Portugallane" ka suuremate geomeetriliste pindade ja erksamate ning puhtamate värvitoonide
Aatomi kiirgamine Aatomi mikroilma käsitledes oleme tõdenud, et valguse mikrovälgatusi lähetatakse(saatma) aatomist kvantsiiretel, üleminekutel energiatasemete vahel. Võnkumine on olemuselt perioodiline kohavahetus. Elektroni ,,koht" aatomis on tema leiulaine. Kvantsiiret tuleb käsitleda kui elektroni võnkumist ühest seisulainest teise, ühest elektronpilvest teise. Kvantsiire on protsess, mis toimub lõpliku ajavahemiku jooksul.(mitte momentaanselt) Elektromagnetlaine kiiratakse, kui elektron võngub ühest leiulainest teise. Valguse neeldumisel lähtub protsess madalamast energiatasemest ja lõpeb suurema energiaga orbitaalil. Kui kõik aatomi elektronid asuvad madalaimates (vähima energiaga) lubatud kvantolekutes, siis on aatom põhiolekus. Kui mõni elektron neelab footoni (saab endale footoni energia), siis tõuseb ta mõnele kõrgemale vabale energiatasemele ja aatom läheb ergastatud olekusse. Tagasi põhiolekusse minnes kiirgab aatom footoni;...
gif Allikas: http://stream1.gifsoup.com/view5/3483746/hummingbird-hawk-moth-o.gif Kehaehitus · Pea, rindmik, tagakeha. · Massiivne, jässakas, tugev, tahapoole ahaneb keha. · Värtnakujulised tundlad. · Eestiivad pikad ja kitsad. · Tagatiivad väiksemad ja lühemad. · Imilondi pikkus mõningatel liikidel kuni 35cm. Allikas: http://media-2.web.britannica.com/eb-media/01/150201-004-21075C01.jpg Kehavärvus · Eestiivad tuhmid, hallikad, rohekad või pruunikad. · Tagatiivad värvirohked. · Kaitsevärvus Eestiibade kiri ja värvus on puukoorega sarnased. Allikas: http://nationalmothweek.org/wp-content/uploads/2015/01/unnamed-11-1024x718.jpg Toitumine ja lendamine · Enamus surulasi toitub nektarirohketel õitel. · Tontsuru lendab tihti mesipuudesse ja imeb sealt mett. · Suurem osa surulasi lendab hämaruses. Mõned päeval. · Liblikad peavad enne lendu ennast üles