PEREPSÜHHOLOOGIA
Süsteemiteooriast
Tekkis 20. saj. 30ndatel – 1932/1936 a kirjutati esimesed teosed („Teadmised üldisest süsteemiteooriast”), mis
tulid esile 1950ndatel. Autoriks oli sakslane Ludwig von Bertalanffi.
Sel ajal oli valitsevaks maailmavaateks Newtoni klassikalised füüsikaseadused (sellele põhines käsitlus
maailmast / „one ring rules them all“ – kõikide teooriate puhul on aluseks üks kindel teooria/reegel, millest
lähtutakse). Selle põhielemendid: mass, energia, mõju, vastasmõju ( psühhoanalüüs räägib samuti sisemisest jõust
ja energiast). Samuti: kui valitsevaks oli religioon , oli ka inimesekäsitlus sellest lähtuv (nt haigus – kurjast
vaimust vaevatus). Klassikaline füüsikaseaduste teooria ei suutnud üks hetk enam kõike juhtuvat hõlmata -
järgnes teadusrevolutsioon (otsiti midagi, millel oleks suurem seletusvõime maailma asjade kohta).
Süsteem on mingisuguste objektide kogum koos nende omavaheliste seostega ja nende objektide
omaduste/atribuutide vaheliste seostega (Hall ja Fagan). Bertalanffi – süsteem on vastastikku seotud elementide
tervik. Süsteemiteooria on tänu võimalikele allsüsteemidele võrdlemisi paindlik- süsteeme saab moodustada
erinevate omaduste alusel, vaadelda neid vastanditena.
Inimsüsteemide olulisim omadus, millega nad erinevad muust, on kommunikatiivsus (omavaheline
suhtlemine / rääkimine ). Inimesed eristuvad kui terviksüsteem ka selle poolest, et läbi kommunikatiivse käitumise
loovad omavahelisi suhteid/seoseid (eristumine seoste põhjal /käitumine loob suhteid süsteemi elementide
vahel).
Süsteemide vaatluse võib piiritleda mingite seoste/omaduste alusel. Sageli tarvitseb määratleda mingi allsüsteem
võrreldes keskkonnaga (ei tähenda tervet maailma).
Keskkond - see osa, mis on ühine vaadeldava süsteemiga... mis vahetult mõjutab vaadeldava süsteemi
käitumist/toimimist ja mis kutsub esile kommunikatiivse käitumise selle süsteemi sees. Keskkond võib olla
ükskõik kus, ei pruugi sõltuda vahemaast, kuid sageli on suurimaks mõjutajaks vahetu keskkond.
Keskkonnaelemendiks võib olla iga nurk (ükskõik, kas lähedal või kaugel), mis omavahelisi suhteid mõjutab.
Vaadeldavat süsteemi saab jagada allsüsteemideks, erinevate tunnuste/teooriate alusel. Jagamise aluseks olevad
omadused tuleks valida vaatlusülesandest või teoreetilisest käsitlusest lähtuvalt. Nt soo (mees, naine),
kommunikatsiooni (suurem suhtleja, lähedasem jm), funktsiooni (ema, isa, laps, abikaasa jm) jm alusel. Tuleb
vaadelda süsteemi suhet keskkonnaga ja allsüsteemide toimimist.
Avatud süsteemi omadused:
(Perekond on avatud kommunikatiivne süsteem. Nad kujunevad kommunikatsiooni alusel, mis toimub nii
süsteemi sees kui ka selle piiridest väljaspool. Osa kommunikatsiooni kandub välja, osa peegeldub tagasi, osa
tuleb sisse, osa ei jõua süsteemini.)
Terviklikkus
Iga süsteemielement on seotud teiste sama süsteemi elementidega nii, et muutused ühes
süsteemielemendis kutsuvad esile muutused kõigis teistes sama süsteemi elementides. Võimalik, et ka
laiemas kontekstis. Iga väiksem muutus toob tegelikult kaasa muutuse kogu süsteemis.
Tsirkulaarsus (ringlus)
Eristab kahte maailmavaadet :
-
20.sajandini oli valdav klassikalise füüsika ja lineaarse põhjuslikkuse printsiip - A→B (sündmus
A põhjustab sündmuse B → kui esineb sündmus B, on selle põhjuseks sündmus A / A põhjustab
B, kui eksisteerib nähtus B, siis järelikult on kindlasti olemas ka põhjustaja A)
-
Tsirkulaarse põhjuslikkuse printsiip – tegureid on palju, mitte ainult A põhjustab sündmuse B,
sündmuse B esinemine ei ole viidav tagasi ainuüksi sündmusele A. Eksisteerivad ka sündmused C
ja D jne ning need kõik on omavahelises seoses ja mõjutavad üksteist, ei ole kunagi ainult
ühtainsat seost, vaid ning nende vahel võivad esineda igasugused seosed. Sündmusel pole kunagi
üht kindlat põhjust, vaid need on seotud mingi teise sündmuse kaudu
Lineaarne seos on tsirkulaarsuses erandjuhus. A on B-ga seotud läbi teiste/ kaudsete seoste. Lineaarne
seos on üldistatud/lihtsustatud. Lineaarsete seostena (põhjus-tagajärg) saab tsirkulaarsest välja tuua
konkreetseid juppe.
Br. Keeney: tsirkulaarsus on hea, kuid liiga keeruline. Sõltuvalt ülesandest võib lihtsustada ringmudelit,
kuid ei tohi unustada, et põhjuslikkus on alati tsirkulaarne.
Gr. Bateson: maailm jaguneb kaheks:
-
creatura (elusloodus) – eluslooduses ei toimu midagi lineaarselt, kõik toimub tsirkulaarses ahelas.
-
pleroma (füüsikaline maailm)– elutute asjade maailm
Kui me lähtume lineaarsest põhjuslikkusest tsirkulaarses maailmas, siis eeldame, et on meil
kontroll/mõju/võim probleemide lahendamise üle (nt psühholoogid kujutavad ette, et neil on kontroll
probleemide üle, vanematel kontroll laste üle,). Tegelikult on tsirkulaarsuses see kontrollimõte tühi, sest
kõik on vastasmõju protsess (kontroll sõltub sellest, kui palju teine seda mõju on nõus vastu võtma -
ema suudab last mõjutada vaid siis, kui laps mõju vastu võtab). Mõjutaja on pigem see, kelle peal
tahetakse kontrolli rakendada. Ka ajaloosündmusi tuleks vaadelda tsirkulaarse mudeli kontekstis (nt
diktatuurid – ühiskonnal oli mingil hetkel sellist lahendust vaja).
Tagasiside
Igapäevakeeles tagasiside = ütle mulle, mida sa minust arvad
Süsteemiteoorias: iga süsteem on nagu must kast (perekonnad ei saa ise aru, kuidas nad toimivad ).
Süsteemi toimimise väljundist sidestatakse tagasi infot, kuidas süsteem toimib (kas peab midagi
muutma või mitte). Ümbritseva keskkonna tagasiside tajumine tagab, et perekond kohaneks mingis
sotsiaalses kontekstis paremini.
On raske tajuda, mis on mingis sotsiaalses kontekstis OK. On erinevad vahendid, saamaks aru, milline
käitumine on OK ja milline mitte (teatud sorti ajakirjandus seab norme mingite sotsiaalsete gruppide
kohanduva käitumise kirjeldamiseks). Kui toimimine vastab ettekirjutustele, on tagasiside OK olen
kohandunud.
Perekonna ökoloogia ja eetika loeng 1 29.sept 2017 Eksami asemel: kokkuvõte kõigist teemadest, 4 koduülesannet Indiviid peretsüklis: teoreetiline perspektiiv – organismi, mehaaniline ja kontekstuaalne metamudel Organismi metamudel- (Kohlbergi- moraalse pakkudes teed otsustused, Piaget, Erikson)- Mehaanilise dmudelid- radikaalne biheiviorism, mõõdukas biheiviorism, sotsiaalne õppimine Kontekstuaalne mudel- elukaare perspektiiv, Organismi metamudel- persoon esindab kõige paremini organismi, muutuse Indiviidi arengu järgi fiktseeritud astmete jada, astmed on kvantitatiivselt erinevad, kontekst on eraldi persoonist, kontekst on staatiline, kontekstil on passiivne mõju indiviidile, kontekst pakub vahendeid, rakendatav kultuuri ja ajaloolisse perioodi universaalselt. Perekonna astme teooriad lähisuhete astme teooriad, pere ontekst on eraldi indiviidist, kontekst seotud indiviidiga limiteeritult tavakeskkonna D. Levinson Inime Mehaaniline metamudel-
Suhtlemispsühholoogia konspekt SP On interdistsiplinaarne valdkond hõlmates teemasid mitmetest suundadest: - Sotsiaalpsühholoogiast (peamine!), Arengupsühholoogiast, Sotsioloogiast , Kultuuripsühholoogiast, Kliinilisest psühholoogiast, Kommunikatsiooniteooriast, Antropoloogiast, juurast, majandusest Kriitika suhtlemispsühholoogiale kui uurimisvaldkonnale (Duck, West, Acitelli, 1997) 1. valimi probleem: üliõpilased 2. arengu probleem: suhte staatilisus; longitudinaalsus? 3. kirjelduse probleem: suhtlejate ja uurijate suhtetaju; kirjeldav kontseptsioon 4. konteksti probleem: sotsiaalne, kultuuriline ja majanduslik kontekst; üldistatavus? 5.Andmete objektiivsuse probleem (sh enesekohased testid); eksperimendid Suhete ja suhtlemise olemus - Inimestevaheline suhtlemine – protsess, mille abil inimesed loovad ja hoiavad omavahelisi suhteid luues tähendusi. - Protsess – jada eesmärgipäraseid käitumisi - Tähendustest (mitte öeldust) sõltub suhtlemine - Suhtlemine loob su
12.PEATÜKK PEREKOND Perekond peaks olema suhteliselt avatud süsteem, võimaldama kokkupuudet ümbritseva maailmaga. Liiga jäigad piirid tekitavad suletud peresüsteemi, liiga avatud piirid põhjustavad aga pere kokkukuuluvuse nõrgenemist. Perekond seega toodab ja õpetab uusi liikmeid, lõpuks annab neile autonoomia. Perekonna mõju jääb kestma igaveseks vaatamata lahusolekule või lahkumisele, suhete jätkumisele või purunemisele. Olevikusuhted kaasinimestega kujunevad minevikukogemuste baasil, kuid suhete võrgustik, mis on kujunenud pereliikmete vahel, ei teki mujal kunagi samasugusena. Hästi funktsioneerivat perekonda iseloomustavad ka järgnevad omadused kindel võimujaotus kindel struktuur, liidrid avatud suhtlemine suhete komplementaarsus (täiendavad teineteist) vajaduste rahuldamise kõrge tase. Perekonna struktuur : - on nähtamatu kogum selliseid funktsionaalseid nõudmisi, mis kujundavad pereliikme
SEKSUOLOOGIA JA SEKSUAALKASVATUS 08.09.2008 Seksuoloogia on teadus, mis käsitleb ja uurib inimese sugulisi suhteid, hõlmab soo jätkamisega seoses olevaid bioloogilisi, füsiolooglisi, psühholoogilisi, meditsiinilisi, sotsiaalseid, juriidilisi, pedagoogilisi ja filosoofilisi probleeme. Seksuoloog isik, kes uurib või praktiseerib seksuoloogia valdkonnaga seonduvat (60% paaridest esineb seksprobleeme). Seksuoloogia funktsiooniks on tagada inimese seksuaalne tervis, s.o võime - nautida seksuaalelu - saada soovitud lapsi - kontrollida seksuaalkäitumise vastavust ühiskondlikule ja isiklikule moraalile - mitte tunda põhjendamatut hirmu, häbi või süütunnet seksuaalsusega seonduvates küsimustes ja olla vabad eelarvamustest Seksuaalpatoloogia meditsiiniline seksuoloogia valdkond, käsitleb seksuaalfunktsioonide häireid Seksuaalpsühholoogia psühholoogia valdkond, uurib seksuaalkäitumise põhjusi psühholoogilisest aspektist lähtudes Multidistsi
PEREKONNAÕPETUS EKSAM Perekonna mõiste ja ülesanded Perekonna mõistet on keeruline defineerida, sest see def. Peaks olema universaalne kõigile kultuuridele, nendes eksisteerivatele perevormidele ja ka uuematele perevormidele. Perekond koosneb erisoolistest täiskasvanutest, kellest vähemalt kaks lävivad omavahel seksuaalselt, nende ühistest ja/või adopteeritud lastest ja/või sugulussidemetega täiskasvanutest (Murdock, 1949) Perekond koosneb inimestest, kes on omavahel seotud abieluliste või veresugulus/lapsendamissidemetega ning kelle eesmärgiks on luua ja säilitada ühist kultuuri, kus kõikide liikmete füüsiline, vaimne, emotsionaalne ja sotsiaalne areng on tagatud ja turvaline (Duvall, 1977) Perekond on abielupaar koos järglaste ja lähisugulastega, kes kuuluvad leibkonda. (http://www.eki.ee) Universaalset perekonda iseloomustab veresugulus, ühine olme, vastastikune abistav käitumine, ühine moraalne vastutus, ühine keskkond ja ühine kasvukeskkond lastele.
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Sotsiaaltöö õppetool III ST I KÕ Kaidi Toropov LASTE JA VANEMATE SUHTED PEREKONNAS Õpimapp Aineõpetaja: Anu Leuska Mõdriku 2009 1 SISUKORD SISUKORD....................................................................................................................................................................2 SISSEJUHATUS...........................................................................................................................................................4 1. VANEMAROLLI TÄHTSUS..................................................................................................................................5 1.1 Vanemaks olemine..................................................................................................
Tallinna Ülikool Psühholoogia inimeseõpetuse suund Irma Mäss PEREKOND GRIFFIN Perekonna kirjeldus Tallinn 2011 Genogramm Kirjelda piire üksikute perekonnaliikmete, allsüsteemide ning perekonna ja ümbruskonna vahel. Griffinid on hajuspiiriga pere. Neil pole kombeks midagi vaka all hoida ja kõik võivad kõigest ükskõik mis ajal ja kohas rääkida. See on loomulik, et üksteise eest hoitakse saladusi nagu seda teevad näiteks Megan ja Christopher. Samas on see selles eas olevate võsukestele täiesti normaalne käitumine. Naabrid on perekonna jaoks sama lähedased, kui ülejäänud pereliikmed ja nad on perekonna siseste sündmustega alati väga hästi kursis (vahest ka isegi on neil sündmuste käigus oma roll täita). Perekond veedab ka üpris palju aega Loise rikkurites vanematega. Kuigi Carter vihkab Peterit ja kasutab igat võimalust tema alandamiseks. Naabruskonna mehed käivad koos pidevalt baaris jo
kursus „Perekonnaõpetu s“ Arma Eensalu 2011 Õppekirjandus „Perekonnaõpetus. Inimeseõpetuse õpik gümnaasiumile.” Margit Kagadze, Inger Kraav, Katrin Kullasepp Koolibri 2007 Perekonnaõpetuse teemad Perekond Püsisuhe Abielu Lapsevanemaks olemine Laps Kodu ja argielu Perekonna majanduselu ja õigus Hindamine Kursuse (35 ainetundi) jooksul kogub õpilane kolm arvestuslikku hinnet: 1) referaat või essee, 2) õpimapp ehk portfoolio 3) kontrolltöö. PS. jooksvad hinded: tunnikontrollid, ettekanded suuline vastamine. Küsimused Mis on perekond? Miks on perekonda vaja? Millised on perekonnatüübid? Perekonna funktsioonid. Perekonna areng muutuvas ühiskonnas. Miks on perekonda vaja? Perekonda kuulumist ja peretunde olemasolu on inimene tähtsustanud läbi sajandite. Perekonda on mõistetud erinevalt, aga just perekonnas
Kõik kommentaarid