Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

PEREPSÜHHOLOOGIA (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas üldse saab omavahel rääkida?
  • Miks mina ei või?
  • Kuidas saada aru et laste ja vanemate vahelistes suhetes on hajus piir?
  • Kui me teatrisse lähme - tagasi tulles võtavad oma rollid taas üle - Lapsest võib saada nii emotsionaalne partner pseudoabikaasa kui ka pseudovanem teise lapse suhtes Olukorrast keeruline vabaneda - kuidas olla järgnevatel hetkedel ühele lapsele kasvataja ja partner?

Lõik failist

 
PEREPSÜHHOLOOGIA  
 
Süsteemiteooriast 
Tekkis 20. saj. 30ndatel  – 1932/1936 a kirjutati esimesed teosed („Teadmised üldisest süsteemiteooriast”),  mis 
tulid esile 1950ndatel. Autoriks oli sakslane  Ludwig von Bertalanffi. 
 
Sel  ajal  oli  valitsevaks  maailmavaateks  Newtoni  klassikalised  füüsikaseadused  (sellele  põhines   käsitlus  
maailmast  /  „one  ring  rules   them   all“  –  kõikide  teooriate  puhul  on  aluseks  üks  kindel  teooria/reegel,  millest 
lähtutakse). Selle põhielemendid: mass, energia, mõju, vastasmõju ( psühhoanalüüs  räägib samuti sisemisest jõust 
ja  energiast).  Samuti:  kui  valitsevaks  oli   religioon ,  oli  ka  inimesekäsitlus  sellest  lähtuv  (nt  haigus  –  kurjast 
vaimust  vaevatus).  Klassikaline  füüsikaseaduste  teooria  ei  suutnud  üks  hetk  enam  kõike  juhtuvat  hõlmata  - 
järgnes teadusrevolutsioon  (otsiti midagi, millel oleks suurem seletusvõime maailma asjade kohta). 
 
Süsteem
  on  mingisuguste  objektide  kogum  koos  nende  omavaheliste  seostega  ja  nende  objektide 
omaduste/atribuutide vaheliste seostega (Hall ja Fagan). Bertalanffi – süsteem on vastastikku seotud elementide 
tervik.   Süsteemiteooria   on  tänu  võimalikele  allsüsteemidele  võrdlemisi  paindlik-  süsteeme  saab  moodustada 
erinevate omaduste alusel, vaadelda neid vastanditena.  
 
Inimsüsteemide  olulisim  omadus,  millega  nad  erinevad  muust,  on  kommunikatiivsus  (omavaheline 
suhtlemine / rääkimine ). Inimesed eristuvad kui terviksüsteem ka selle poolest, et läbi kommunikatiivse käitumise 
loovad  omavahelisi  suhteid/seoseid  (eristumine  seoste  põhjal  /käitumine  loob  suhteid  süsteemi  elementide 
vahel). 
Süsteemide vaatluse võib piiritleda mingite seoste/omaduste alusel. Sageli tarvitseb määratleda mingi allsüsteem 
võrreldes keskkonnaga (ei tähenda  tervet  maailma).  
 
Keskkond
  -  see  osa,  mis  on  ühine  vaadeldava  süsteemiga...  mis  vahetult  mõjutab  vaadeldava  süsteemi 
käitumist/toimimist  ja  mis  kutsub  esile  kommunikatiivse  käitumise  selle  süsteemi  sees.  Keskkond  võib  olla 
ükskõik  kus,  ei  pruugi  sõltuda  vahemaast,  kuid  sageli  on  suurimaks  mõjutajaks  vahetu  keskkond. 
Keskkonnaelemendiks võib olla iga nurk (ükskõik, kas lähedal või kaugel), mis omavahelisi suhteid mõjutab. 
 
Vaadeldavat süsteemi saab jagada allsüsteemideks, erinevate tunnuste/teooriate alusel.  Jagamise  aluseks olevad 
omadused  tuleks  valida  vaatlusülesandest  või  teoreetilisest  käsitlusest  lähtuvalt.  Nt  soo  (mees,  naine), 
kommunikatsiooni (suurem suhtleja, lähedasem jm), funktsiooni (ema, isa, laps, abikaasa jm) jm alusel. Tuleb 
vaadelda süsteemi suhet keskkonnaga ja allsüsteemide toimimist. 
 
Avatud süsteemi omadused
(Perekond  on  avatud  kommunikatiivne  süsteem.  Nad  kujunevad  kommunikatsiooni  alusel,  mis  toimub  nii 
süsteemi sees kui ka selle piiridest väljaspool. Osa kommunikatsiooni kandub välja, osa peegeldub tagasi, osa 
tuleb sisse, osa ei jõua süsteemini.) 
 
   Terviklikkus  
Iga  süsteemielement  on  seotud  teiste  sama  süsteemi  elementidega  nii,  et  muutused  ühes 
süsteemielemendis kutsuvad esile muutused kõigis teistes sama süsteemi elementides. Võimalik, et ka 
laiemas kontekstis. Iga väiksem muutus toob tegelikult kaasa muutuse kogu süsteemis.  
 
  Tsirkulaarsus (ringlus) 
Eristab kahte  maailmavaadet

20.sajandini oli valdav klassikalise füüsika ja lineaarse  põhjuslikkuse  printsiip -  A→B (sündmus 
A põhjustab sündmuse B → kui esineb sündmus B, on selle põhjuseks sündmus A /  A põhjustab 
B, kui eksisteerib nähtus B, siis järelikult on kindlasti olemas ka põhjustaja A) 

Tsirkulaarse  põhjuslikkuse  printsiip  –  tegureid  on  palju,  mitte  ainult  A  põhjustab  sündmuse  B, 
sündmuse B esinemine ei ole viidav tagasi ainuüksi sündmusele A. Eksisteerivad ka sündmused C 
ja  D  jne  ning  need  kõik  on  omavahelises  seoses  ja  mõjutavad  üksteist,  ei  ole  kunagi  ainult 
ühtainsat seost, vaid ning nende vahel võivad esineda igasugused seosed.  Sündmusel  pole kunagi 
üht kindlat põhjust, vaid need on seotud mingi teise sündmuse kaudu 
 
Lineaarne  seos  on  tsirkulaarsuses  erandjuhus.  A  on  B-ga  seotud  läbi  teiste/ kaudsete   seoste.  Lineaarne 
seos  on  üldistatud/lihtsustatud.  Lineaarsete  seostena  (põhjus-tagajärg)  saab  tsirkulaarsest  välja  tuua 
konkreetseid juppe. 
 
 
 
Br. Keeney: tsirkulaarsus on hea, kuid liiga keeruline. Sõltuvalt ülesandest võib lihtsustada ringmudelit, 
kuid ei tohi unustada, et põhjuslikkus on alati tsirkulaarne. 
 
Gr. Bateson: maailm jaguneb kaheks: 

creatura (elusloodus) –  eluslooduses ei toimu midagi lineaarselt, kõik toimub tsirkulaarses ahelas. 

pleroma  (füüsikaline maailm)– elutute asjade maailm 
 
Kui  me  lähtume  lineaarsest  põhjuslikkusest  tsirkulaarses  maailmas,  siis  eeldame,  et  on  meil 
kontroll/mõju/võim  probleemide  lahendamise  üle  (nt   psühholoogid   kujutavad  ette,  et  neil  on  kontroll 
probleemide üle, vanematel kontroll laste üle,). Tegelikult on tsirkulaarsuses see kontrollimõte tühi, sest 
kõik on vastasmõju protsess (kontroll sõltub sellest,  kui palju teine  seda  mõju on nõus vastu võtma  - 
ema  suudab  last  mõjutada  vaid  siis,  kui  laps  mõju  vastu  võtab).  Mõjutaja  on  pigem  see,  kelle  peal 
tahetakse  kontrolli  rakendada.  Ka  ajaloosündmusi  tuleks  vaadelda  tsirkulaarse  mudeli  kontekstis  (nt 
diktatuurid –  ühiskonnal  oli mingil hetkel sellist lahendust vaja). 
 
  Tagasiside 
Igapäevakeeles tagasiside = ütle mulle, mida sa minust arvad  
Süsteemiteoorias:  iga  süsteem  on  nagu  must  kast  (perekonnad  ei  saa  ise  aru,  kuidas  nad   toimivad ). 
Süsteemi  toimimise  väljundist  sidestatakse  tagasi  infot,  kuidas  süsteem  toimib  (kas  peab  midagi 
muutma   või  mitte).  Ümbritseva  keskkonna  tagasiside   tajumine   tagab,  et  perekond  kohaneks  mingis 
sotsiaalses kontekstis paremini. 
 
On raske tajuda, mis on mingis sotsiaalses kontekstis OK. On erinevad vahendid, saamaks aru, milline 
käitumine on OK  ja  milline  mitte (teatud  sorti  ajakirjandus  seab  norme  mingite  sotsiaalsete  gruppide 
kohanduva käitumise kirjeldamiseks). Kui  toimimine  vastab ettekirjutustele, on tagasiside OK   olen 
kohandunud. 

Vasakule Paremale
PEREPSÜHHOLOOGIA #1 PEREPSÜHHOLOOGIA #2 PEREPSÜHHOLOOGIA #3 PEREPSÜHHOLOOGIA #4 PEREPSÜHHOLOOGIA #5 PEREPSÜHHOLOOGIA #6 PEREPSÜHHOLOOGIA #7 PEREPSÜHHOLOOGIA #8 PEREPSÜHHOLOOGIA #9 PEREPSÜHHOLOOGIA #10 PEREPSÜHHOLOOGIA #11 PEREPSÜHHOLOOGIA #12 PEREPSÜHHOLOOGIA #13 PEREPSÜHHOLOOGIA #14 PEREPSÜHHOLOOGIA #15 PEREPSÜHHOLOOGIA #16 PEREPSÜHHOLOOGIA #17
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 17 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-12-28 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 53 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor marika.eliz Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
52
docx

Perekonna ökoloogia ja eetika loeng

Perekonna ökoloogia ja eetika loeng 1 29.sept 2017 Eksami asemel: kokkuvõte kõigist teemadest, 4 koduülesannet Indiviid peretsüklis: teoreetiline perspektiiv – organismi, mehaaniline ja kontekstuaalne metamudel Organismi metamudel- (Kohlbergi- moraalse pakkudes teed otsustused, Piaget, Erikson)- Mehaanilise dmudelid- radikaalne biheiviorism, mõõdukas biheiviorism, sotsiaalne õppimine Kontekstuaalne mudel- elukaare perspektiiv, Organismi metamudel- persoon esindab kõige paremini organismi, muutuse Indiviidi arengu järgi fiktseeritud astmete jada, astmed on kvantitatiivselt erinevad, kontekst on eraldi persoonist, kontekst on staatiline, kontekstil on passiivne mõju indiviidile, kontekst pakub vahendeid, rakendatav kultuuri ja ajaloolisse perioodi universaalselt. Perekonna astme teooriad lähisuhete astme teooriad, pere ontekst on eraldi indiviidist, kontekst seotud indiviidiga limiteeritult tavakeskkonna D. Levinson Inime Mehaaniline metamudel-

Perekonnaõpetus
thumbnail
82
docx

Suhtlemispsühholoogia konspekt

Suhtlemispsühholoogia konspekt SP On interdistsiplinaarne valdkond hõlmates teemasid mitmetest suundadest: - Sotsiaalpsühholoogiast (peamine!), Arengupsühholoogiast, Sotsioloogiast , Kultuuripsühholoogiast, Kliinilisest psühholoogiast, Kommunikatsiooniteooriast, Antropoloogiast, juurast, majandusest Kriitika suhtlemispsühholoogiale kui uurimisvaldkonnale (Duck, West, Acitelli, 1997) 1. valimi probleem: üliõpilased 2. arengu probleem: suhte staatilisus; longitudinaalsus? 3. kirjelduse probleem: suhtlejate ja uurijate suhtetaju; kirjeldav kontseptsioon 4. konteksti probleem: sotsiaalne, kultuuriline ja majanduslik kontekst; üldistatavus? 5.Andmete objektiivsuse probleem (sh enesekohased testid); eksperimendid Suhete ja suhtlemise olemus - Inimestevaheline suhtlemine – protsess, mille abil inimesed loovad ja hoiavad omavahelisi suhteid luues tähendusi. - Protsess – jada eesmärgipäraseid käitumisi - Tähendustest (mitte öeldust) sõltub suhtlemine - Suhtlemine loob su

Suhtlemispsühholoogia
thumbnail
22
doc

Perekonnaopetus - PEREKOND

12.PEATÜKK PEREKOND Perekond peaks olema suhteliselt avatud süsteem, võimaldama kokkupuudet ümbritseva maailmaga. Liiga jäigad piirid tekitavad suletud peresüsteemi, liiga avatud piirid põhjustavad aga pere kokkukuuluvuse nõrgenemist. Perekond seega toodab ja õpetab uusi liikmeid, lõpuks annab neile autonoomia. Perekonna mõju jääb kestma igaveseks vaatamata lahusolekule või lahkumisele, suhete jätkumisele või purunemisele. Olevikusuhted kaasinimestega kujunevad minevikukogemuste baasil, kuid suhete võrgustik, mis on kujunenud pereliikmete vahel, ei teki mujal kunagi samasugusena. Hästi funktsioneerivat perekonda iseloomustavad ka järgnevad omadused kindel võimujaotus kindel struktuur, liidrid avatud suhtlemine suhete komplementaarsus (täiendavad teineteist) vajaduste rahuldamise kõrge tase. Perekonna struktuur : - on nähtamatu kogum selliseid funktsionaalseid nõudmisi, mis kujundavad pereliikme

Perekonnaõpetus
thumbnail
35
doc

Seksuoloogia ja seksuaalkasvatus

SEKSUOLOOGIA JA SEKSUAALKASVATUS 08.09.2008 Seksuoloogia on teadus, mis käsitleb ja uurib inimese sugulisi suhteid, hõlmab soo jätkamisega seoses olevaid bioloogilisi, füsiolooglisi, psühholoogilisi, meditsiinilisi, sotsiaalseid, juriidilisi, pedagoogilisi ja filosoofilisi probleeme. Seksuoloog ­ isik, kes uurib või praktiseerib seksuoloogia valdkonnaga seonduvat (60% paaridest esineb seksprobleeme). Seksuoloogia funktsiooniks on tagada inimese seksuaalne tervis, s.o võime - nautida seksuaalelu - saada soovitud lapsi - kontrollida seksuaalkäitumise vastavust ühiskondlikule ja isiklikule moraalile - mitte tunda põhjendamatut hirmu, häbi või süütunnet seksuaalsusega seonduvates küsimustes ja olla vabad eelarvamustest Seksuaalpatoloogia ­ meditsiiniline seksuoloogia valdkond, käsitleb seksuaalfunktsioonide häireid Seksuaalpsühholoogia ­ psühholoogia valdkond, uurib seksuaalkäitumise põhjusi psühholoogilisest aspektist lähtudes Multidistsi

Seksuoloogia ja seksuaalkasvatus
thumbnail
14
docx

Perekonnaõpetus EKSAM

PEREKONNAÕPETUS EKSAM Perekonna mõiste ja ülesanded Perekonna mõistet on keeruline defineerida, sest see def. Peaks olema universaalne kõigile kultuuridele, nendes eksisteerivatele perevormidele ja ka uuematele perevormidele. Perekond koosneb erisoolistest täiskasvanutest, kellest vähemalt kaks lävivad omavahel seksuaalselt, nende ühistest ja/või adopteeritud lastest ja/või sugulussidemetega täiskasvanutest (Murdock, 1949) Perekond koosneb inimestest, kes on omavahel seotud abieluliste või veresugulus/lapsendamissidemetega ning kelle eesmärgiks on luua ja säilitada ühist kultuuri, kus kõikide liikmete füüsiline, vaimne, emotsionaalne ja sotsiaalne areng on tagatud ja turvaline (Duvall, 1977) Perekond on abielupaar koos järglaste ja lähisugulastega, kes kuuluvad leibkonda. (http://www.eki.ee) Universaalset perekonda iseloomustab veresugulus, ühine olme, vastastikune abistav käitumine, ühine moraalne vastutus, ühine keskkond ja ühine kasvukeskkond lastele.

Perekonnaõpetus
thumbnail
46
doc

LASTE JA VANEMATE SUHTED PEREKONNAS

LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Sotsiaaltöö õppetool III ST I KÕ Kaidi Toropov LASTE JA VANEMATE SUHTED PEREKONNAS Õpimapp Aineõpetaja: Anu Leuska Mõdriku 2009 1 SISUKORD SISUKORD....................................................................................................................................................................2 SISSEJUHATUS...........................................................................................................................................................4 1. VANEMAROLLI TÄHTSUS..................................................................................................................................5 1.1 Vanemaks olemine..................................................................................................

Perepsühholoogia
thumbnail
6
docx

Perekonna kirjelduse kava

Tallinna Ülikool Psühholoogia inimeseõpetuse suund Irma Mäss PEREKOND GRIFFIN Perekonna kirjeldus Tallinn 2011 Genogramm Kirjelda piire üksikute perekonnaliikmete, allsüsteemide ning perekonna ja ümbruskonna vahel. Griffinid on hajuspiiriga pere. Neil pole kombeks midagi vaka all hoida ja kõik võivad kõigest ükskõik mis ajal ja kohas rääkida. See on loomulik, et üksteise eest hoitakse saladusi nagu seda teevad näiteks Megan ja Christopher. Samas on see selles eas olevate võsukestele täiesti normaalne käitumine. Naabrid on perekonna jaoks sama lähedased, kui ülejäänud pereliikmed ja nad on perekonna siseste sündmustega alati väga hästi kursis (vahest ka isegi on neil sündmuste käigus oma roll täita). Perekond veedab ka üpris palju aega Loise rikkurites vanematega. Kuigi Carter vihkab Peterit ja kasutab igat võimalust tema alandamiseks. Naabruskonna mehed käivad koos pidevalt baaris jo

Perepsühholoogia
thumbnail
292
ppt

Inimeseõpetuse kursus „Perekonnaõpetus“

kursus „Perekonnaõpetu s“ Arma Eensalu 2011 Õppekirjandus „Perekonnaõpetus. Inimeseõpetuse õpik gümnaasiumile.” Margit Kagadze, Inger Kraav, Katrin Kullasepp Koolibri 2007 Perekonnaõpetuse teemad  Perekond  Püsisuhe  Abielu  Lapsevanemaks olemine  Laps  Kodu ja argielu  Perekonna majanduselu ja õigus Hindamine Kursuse (35 ainetundi) jooksul kogub õpilane kolm arvestuslikku hinnet: 1) referaat või essee, 2) õpimapp ehk portfoolio 3) kontrolltöö. PS. jooksvad hinded: tunnikontrollid, ettekanded suuline vastamine. Küsimused  Mis on perekond?  Miks on perekonda vaja?  Millised on perekonnatüübid?  Perekonna funktsioonid.  Perekonna areng muutuvas ühiskonnas. Miks on perekonda vaja? Perekonda kuulumist ja peretunde olemasolu on inimene tähtsustanud läbi sajandite. Perekonda on mõistetud erinevalt, aga just perekonnas

Pedagoogika




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun