Wagneri ooperireformi plussid ja miinused Valisin oma essee teemaks Wagneri ooperireformi plussid ja miinused , sest see tundus minu jaoks kõige teostatavam pärast tema edasiarendustega tutvumist. Wagner viis ooperisaalis läbi viis suuremat muudatust, mis on säilinud tänapäevani. Esiteks kustutas ta saalis tuled, et laval toimuv tegevus oleks paremini jälgitav. Enne selle reformi jõustumist oli ooper saalis pigem taustaks seltskondlikule suhtlusele. Tulede kustutamine manitses publikut vaikides kuulama ja keskenduma etendusele, väärtustades seeläbi ooperit kui üht kunstiliiki. See oli minu arvates väga oluline muudatus, sest tänu sellele õppis publik ooperisse tõsisemalt suhtuma ja väärtustama. Teiseks lasi Wagner ehitada saali põranda kaldu, et ka viimastes ridades oleks tegevus samuti jälgitav. See muudatus andis kõigile võrdsed võimalused laval toimuvale kaasa elada ja paremini mõista
esmaseks. See võib olla põhjustatud sellest, et tänapäeva arenenud ühiskonnas on inimestel palju suuremad võimalused kui kuuekümnendatel. Samuti on kultuurielu kõvasti mõjutanud arvuti ning interneti kasutuselevõtt, kus nüüdseks on võimalik teha ükskõik mida hing ihkab : suhelda, meelt lahutada, infot vastu võtta ja vahetada ja palju muud. Kuuekümnendate meeleavaldused ja mässud on taandunud internetifoorumites anonüümsele suhtlusele. On just see ju lapsemeelne oma arvamuse avalikustamise kartmine. Inimesi, kes seda julgelt välja ütlevad, peaks just respekteerima. Kuuekümnendad olid kokkuvõttes ajastu, mil seati esiplaanile vaimsed väärtused. Hakati otsima uusi võimalusi, mis tõi kaasa revolutsiooni erinevates valdkondades. Tänapäeva ühiskond on keskendunud materiaalsetele väärtustele.
Tulevikus on ka kliente vaja, mitte ainult täna. Iga ettevõtte südamesi oleks muuta kliendid kuningaks. Vägagi paljudele potensiaalsetele klientidele meeldib soe ja südamlik tervitus. Kui minnakse kuhugi kindla sooviga, siis tahetakse, et see soov kohe ja kiiresti täidetakse. Seega on oluline, et teenindaja märkaks igat klienti ja suudaks talle kasvõi pilguga tere öelda. Tervitusele järgneks kindlasti ka mõni dialoogi-lõik, seda midugi juhul kui klient on avatud suhtlusele ja teenindaja on saanud temaga juba isikliku kontakti. Kui teenindaja oskab kuulata ja arvestab kliendi soovi, siis teenindus, mis ta saab on parim. Väga hea teenindus annab kliendile hea emotsiooni kaasa, siis ei mõtle klient, et on jälle raha välja käinud, vaid on õnnelik. Ja kõige olulisem, klient tuleb järgmisel päeval tagasi ja soovitab seda oma tutvusringkonnale. Siis ei tehta müüki vaid ühel päeva, vaid lausa mitmel päeval
noorel ning täiskasvanul telefon ning mõnel paari aasta vanusel lapsel oma nutiseade, millega mängida, näide on võtta oma sõbrannalt, kelle 3 aastane vend omab tahvelarvutit. Just selles eas laps arendab oma loovust ning oskust suhelda ning liikuda. Pannes neile ette helendavad ekraanid, mis rikuvad silmi ning aeglustavad arengut, sest väheneb füüsiline suhtlus ning kontakt teiste elusolenditega, võib kindel olla, et tänu vähesele suhtlusele oma eakaaslastega on järgnevad põlved kinnisemad ja nende keeleline suhtlus kujuneb välja tükkmaad hiljem. Lapsed ei liigu enam piisavalt, sest värviline pilt silme ees naelutab nad nutiseadme taha, ei tunta rõõmu värske õhu käes mängimisest, eelistatakse virtuaalseid tegevusi. Ka teismeeas võime märgata, et peamiseks tegevuseks on sotsiaalmeedias pidevalt suhtlemine, kui noored kokku saavad, on mõne minuti
Tehnikat tuleb võtta kui abikätt, mitte ennast kui selle alluvat. Sotsiaalmeedia on tänapäeval paljudele inimestele suureks osaks igapäevaelust. See on vähendanud noorte tahet värsket õhku nautida ja sõpradega koos aega veeta. On kahju, et inimesed eelistavad tehnikat reaalsusele, aga vähendades tänavatel tehtavaid lollusi, ei ole see üdini halb. Internet on lihtsustanud teabe edastamise ja seega ei saa keegi kindlalt öelda, kas sotsiaalmeedia on suhtlusele hea või halb. Pigem asetseb see kuskil kahe vahel ja seda tuleks võtta neutraalsena.
majandusteadlased Adam Smith ja David Ricardo. Turgu nähti kogu majanduse alusena. Riik ei tohi sekkuda turul toimuvasse, kuna turg toimib vastavalt nähtamatu käe reeglile. Sellise iseregulatsiooni tingimustes ei saa olla raiskamist ja ebaefektiivsust. Laissez-faire (eesti keeles 'lase minna', 'lase olla') doktriini kohaselt ei tohi riigil olla mingisugust reguleerivat rolli majanduses. Varaste liberaalide usk vabasse turgu laienes ka rahvusvahelisele suhtlusele: vabakaubanduse idee kohaselt peavad kõik riigid kauplema omavahel ilma tollide ja muude takistusteta. Sotsiaaldarvinism (suhtumine vaesusesse ja sotsiaalsesse võrdsusesse)- sotsiaalse õigluse tagab vaba turg, mis laseb inimesel tegutseda nii nagu ta soovib. Inimesed on ise vastutavad oma heaolu eest- igaühele vastavalt tema võimetele. Herbert Spencer rakendas Darvini evolutsiooniteooriat inimühiskonna kohta. Ühiskond on koht kus inimesed võitlevad omavahel, seega on tugevatel ja
Eliit 1. V. Pareto väitis, et eliidid on grupid, kes on erinevate sotsiaalsete hierarhiate tipus. Ta jagab eliidi kaheks: valitsevaks eliidiks (poliitiline eliit), mis hõlmab neid, kes on otseselt või kaudselt seotud valitsemisega ja mittevalitsevaks eliidiks (kultuuri eliit ehk loomingulised inimesed), mille moodustavad ülejäänud. Pareto usub, et kui eliit on avatud andekaimatele mitteeliidi hulgast, on nende positsioonid suuresti kattuvad. Eliidi muutumisel suletuks, kaugenevad andekad ja eliit ükstesest, mis juhul võib olla ohustatud sotsiaalne tasakaal ning ühiskond muutub aldiks vägivaldsetele väljaastumistele, mis ei pruugi aga elimineerida eliidi võimu. G. Mosca jagab ühiskonna kaheks: valitsevaks ehk poliitiliseks klassiks ja valitsetavaks klassiks ehk massiks. Ta väidab, et vähemused valitsevad enamust isegi demokraatias, kuna vähemusel on võime organiseerida ja mas...
otsustele. Valitsus ei tohi sekkuda turul toimuvasse, kuna turg toimib vastavalt nähtamatu käe reeglile -- toimub iseregulatsioon. Sellise süsteemi korral ei saa olla raiskamist ja ebaefektiivsust. Vaba turu ideede kõrgpunktiks on laissezfaire (eesti keeles "lase minna" või "lase olla") doktriin. Selle järgi ei tohi riigil olla mitte mingisugust majanduslikku rolli. Varaste liberaalide usk vabasse turgu ei olnud seotud ainult rahvuslike majandustega, vaid laienes ka riikidevahelisele suhtlusele. Põhimõtteks sai vabakaubandus -- idee, et kõik riigid peavad kauplema omavahel ilma tollide ja muude takistusteta. Veel üheks klassikalise liberalismi omapäraks on sotsiaaldarvinism -- suhtumine vaesusse ja sotsiaalsesse võrdsusse. Selle järgi garanteerib sotsiaalse õigluse vaba turg, mis laseb inimesel tegutseda nii nagu ta soovib. Niisugust lähenemist võiks nimetada -- igaühele tema võimete järgi. Samuel Smiles on lausunud: "Heaven helps those who help themselves." (Eesti keeles
panid aluse 18. sajandi lõpu ja 19. sajandi alguses majandusteadlased Adam Smith ja David Ricardo. Turg aga toimib vastavalt vabade inimeste soovidele ja otsustele. Valitsus ei tohi sekkuda turul toimuvasse, kuna turg toimib vastavalt nähtamatu käe reeglile -- toimub iseregulatsioon. Sellise süsteemi korral ei saa olla raiskamist ja ebaefektiivsust. Varaste liberaalide usk vabasse turgu ei olnud seotud ainult rahvuslike majandustega, vaid laienes ka riikidevahelisele suhtlusele. Põhimõtteks sai vabakaubandus -- idee, et kõik riigid peavad kauplema omavahel ilma tollide ja muude takistusteta. Samuel Smiles on lausunud: "Aita ennast ise ja siis aitab sind ka jumal." Inimesed on ise vastutavad oma heaolu eest. D) Muutused ühiskonnas Ühiskonnas võitlevad inimesed omavahel ellujäämise nimel. Seega ei hoolinud liberaalid kuigivõrd ka sotsiaalhoolekandest ega kõigi ühiskonnaliikmete toimetulekust, olulisimaks
viisil tuleb personalil täita oma tööülesandeid, et tagada klientide rahulolu. Klient organisatsioon või isik, kes võtab toote (protsessi tulemuse) vastu. Suhteturundus on suhete loomine, säilitamine ja tugevdamine klientide ja teiste osapooltega kasu saamise eesmärgil nii, et mõlema osapoole eesmärgid saavutatakse, seejuures eesmärkide saavutamise aluseks on vastastikkune vahetus ja lubaduste täitmine. Kliendisuhete juhtimine on kompleksne lähenemine ettevõtte ja tema klientide suhtlusele. Kliendisuhete juhtimine pakub ettevõttele uut mõtteviisi, mille keskpunktis on klient ja seda toetavad IT-lahendused Internetiturundus teeb Sinu ettevõtte klientidele nähtavaks, suurendab kodulehe külastusi, müüki ja turuosa. Internet on personaalne, soodne ja mõõdetav turunduskanal, mis viib kliendisuhtluse uuele tasemele arvestades tarbijate käitumist ja eelistusi. Sotsiaalmeedia on meedia, kus inimesed suhtlevad, loovad, jagavad teavet ja
heaks saab panustada igaüks läbi nende ressursside, mis tal parasjagu olemas on, olgu see siis aeg, raha või oskus. Olulised kogukonnateenused väiksemates kohtades võivad paikneda näiteks ühises seltsimajas, kus külarahval on võimalik koos tegutseda ja kus toimuvad erinevad üritused. Eriti oluline on selline osalemisvõimalus just eakamal inimesel, kes tunneb, et on läbi tegevuste ühiskonda kaasatud. Tänu pidevale suhtlusele on võimalik jälgida eaka heaolu ja märgata muresid, mis vajaksid lahendamist. (Eesti Külaliikumise... s.a.) Kogukonna ja kohalike omavalitsuste koostöös on tekkinud nii mõnedki tegevusvormid: päevakeskused, seltsingud, kodus eakate iseseisvat toimetulekut toetavad tegevused, üksi elavatele eakataele eluaseme pakkumine, erinevate huvitegevuste arendamine ja üritustekorraldamine (Bugarszki et al, 2015).
pakkuvate ettevõtete ja institutsioonide kooslus, mille liikmed teevad koostööd. Klastri liikmete lähedusest tingituna on neil võimalus kasu saada erinevatest positiivsetest välismõjudest. Need välismõjud on näiteks ligipääs spetsialiseerunud tööjõule ja tarnijatele; kogemuste ja teadmiste jagamine; surve suurema tootlikkuse saavutamiseks, et püsida üha suurenevas konkurentsis; ning pidev teadmiste juurdevool tänu tihedale suhtlusele klientide ja tarnijatega. 18. Nutika (targa) spetsialiseerumise käsitluse tekkimise põhjused? Nutikas spetsialiseerumine on üle-Euroopaline projekt, mille eesmärgiks on tõsta riikides ja regioonides innovaatilisuse taset ettevõtluses. 19. Mida ja kuidas peaks nutikas spetsialiseerumine aitama paremaks muuta? Tõsta riikides ja regioonides innovaatilisuse taset ettevõtluses.
ühishuvidest teeb koostööd. (idu) Klastri liikmete lähedusest (nii asukoha kui ka tegevusvaldkonna seisukohalt) tingituna on neil võimalus kasu saada erinevatest positiivsetest välismõjudest. Need välismõjud on näiteks liigipääs spetsialiseerunud tööjõule ja tarnijatele; kogemuste ja teadmiste jagamine; surve suurema tootlikkuse saavutamiseks, et püsida üha suurenevas konkurentsis; ning pidev teadmiste juurdevool tänu tihedale suhtlusele klientide ja tarnijatega. (Estonian Institute for Sustainable Development) 2. Klastri olemus, eelised Kui sama või sarnase tegevusalaga ettevõtted tunnetavad vajadust uhiselt tegutseda ja see viib uhiste eesmärkide määratlemise, ühiste tegevuste kavandamise ja elluviimiseni, on tekkimas klaster. Klaster on seda elujõulisem, mida tihedam ja mitmekülgsem on selles osalevate ettevõtete ja teiste partnerite omavaheline suhtlemine.
saanud, kinnitamaks kõnelejale, et olen teda kuulanud ja innustamaks teda veelgi rohkem ennast avama. Samuti kasutan kuulates positiivset kehakeelt, noogutan ja hoian käed avatud ning keha veidi ettepoole kaldu. Hea suhtlejana püüan rääkijat mitte katkestada ja jutu lõppedes küsin sõbraliku tooniga lisaküsimusi, sellega näitan siirast huvi kõneleja kui isiksuse vastu. Loomulikult esineb ka lähedastega aeg-ajalt probleemsemaid olukordi, kus üks osapooltest on väsinud ja ei suuda suhtlusele täielikult keskenduda. Kui see olen mina, siis olen hajevil ja info ei jõua minuni. Peale väsitavat tööpäeva mõlguvad mõttes tööprobleemid ja tähelepanu on laiali. Et sellises olukorrast tüli ei tuleks, püüan kogu tähelepanu kaaslasele pühendada või palun tal veidi oodata ja hiljem vestelda. Tean, et kõik inimesed tahavad olla tähele pandud, kuulatud, hoitud ning aktiivselt kuulates saan ma seda neile pakkuda ja olla seeläbi meeldiv vestluskaaslane ka edaspidi.
Tallinna Mustamäe Gümnaasium Referaat Maailma keeled Mari-Liis Eha 9.Klass Tallinn 2008 Sisukord: Maailma keeltest üldiselt. Lk 3 Uurali keeled. Lk 3 Võru keelest. Lk 4 Võru keele ajalugu. Lk 4 Võru keelenäited. Lk 4 Võru tähestik. Lk 5 Tulevikunägemus võru keelest. Lk 5 Kasutatud kirjandus. Lk 6 lk 2 Maailma keeltest üldiselt. Arvamused maailma keeltest jäävad üldiselt 40007000 vahele. Keelte täpse arvu kindlaksmääramine on võimatu, kuna ei ole olemas ühest keele definitsiooni. Keeli võib võrrelda erinevatest perspektiividest ja eri vajadustest lähtuvalt. Omavahel suguluses olevate keelte suurimad üldtunnustatud klassid on keelkonnad, mis jagunevad rühmadeks ja edasi alarühmadeks. Uurali keelte ja altai keelte puhul on keelkonna ja ...
toodi välja ka Hannibali armuke. Põhjus, miks mõlemas videos leidub erinevusi, on ilmselt ka see, et ehkki dokumentaal põhineb samal teemal, siis mõlemad videod on pidanud oluliseks jutustada ka n.ö kõrvalistest asjadest. Esimene video jutustab muuhulgas Hannibali andekusest ka tema elumuredest ning video ise evib palju õpetlikku materjali. Teine video on aga rohkem pinnapealne ja kohati meenutab mõnda tänapäeva seriaali, kus pannakse palju rõhku inimestevahelisele suhtlusele, armastusele ja dokumentaali õpetlikkus jääb kohati vajaka. Mõlema video puhul seisnes peamine süzee selles, et Hannibal alustab oma pikka retke Itaaliasse ja selleks pidi ta oma armeega üle Alpide minema. Mõlemad videod kinnitavad, et elevandid oli Kartaago ohtlikuim relv, ehkki esimeses videos ütleb ajaloolane Ross Leckie, et elevandid olid ülehinnatud kõikides Hannibali ja Rooma vahelistes lahingutes (Leckie, 2001). See demonstreerib ka ajaloolaste endi faktide tõlgendust
6. NAKKUSTURUNDUS EESTIS Eestis muutus nakkusturundus populaarseks 2009 aasta teises pooles. Tol ajal ei pidanud ükski ettevõte nakkusturundust otseselt turundusmeetmeks, seda kasutati enamasti turunduskanalina ning lühieesmärkide saavutamiseks. Eesti ettevõtted kasutavad sotsiaalmeediat kolmel erineval eesmärgil: 1. Kõlapinna laiendamine, et jõuda paremini sihtgrupini 2. Luua kahepoolne kommunikatsioonikanal kliendiga 3. Suunata sihtgrupp omavahelisele avatud suhtlusele, et tekiks omavaheline info, soovtuste ja kogemuste vahetamine. Kuigi ettevõtete sotsiaalse meedia kanalite valik on suhteliselt lai ning erinev, eristuvad Eestis selgelt kolm kõige populaarsemat kanalit, milleks on siis Facebook, Twitter ning blogid (WikiDot). Hetkel on üha enam populaarsust võitmas just blogiturundus ja jätkuvalt on populaarne Facebook. 11 KOKKUVÕTE
võimatu. (Evans, Levinson 2009: 445) See tähendab, et lapse ajus peaks eksisteerima tuhandete keelte ühisosaks olev alge, mida siiani pole veel avastatud. Nii paljude ja niivõrd üksteisest erinevate keelte universaalide leidmine on siiani olnud raske ja kaheldakse, kas ongi üldse võimalik. Oletatakse, et inimkeel sai alguse 100 000 aasta tagusest geenmutatsioonist, mille tagajärjel aju töö muutus. See muutus võiski panna aluse inimkeele tekkele ja suhtlusele. Inimkeele teke on seotud kognitiivsete võimete kiire arenguga. (The Origins of Language) Inimkeel erineb on loomade keelest. ,,Inimesed on ainsad elusolendid, kelle suhtlussüsteemid (ehk keeled) erinevad fundamentaalselt nii vormis kui ka sisus." (Evans, Levinson 2009: 429) Chomsky jõudis järeldusele, et inimkeelt eristab loomakeelest keeleorgan, mis loob inimkeelte sortimendile piiranguid (The Chomskyan Era 2000). Ka inimkeele rekursiivsus eristab meid loomadest ja nende suhtlusviisist
erilist tähelepanu ühele kindlale isikule, vaid suurtematele massidele. Eelistati rikkamaid ja tuntumaid inimesi, kellele pakuti paremat kaupa ja teenuseid. Nõukogude ajal oli enamus kaubast defitsiit, seega ettevõtjad ega ka klienditeenindajad ei muretsenud palju sellepärast, et kas kaup saab müüdud. Kaupade ja teenuste valik oli väike ja kõike oli piiratud kogustes. Teati, et inimesed ostavad, teenindusest seejuures hoolimata. Kliendi ja klienditeenindaja vahelisele suhtlusele suurt tähelepanu ei pööratud. 2.2. Teenindus tänapäeval Võrreldes varasema ajaga on praegune teenindus Eestis muutunud isiksusekesksemaks. Pööratakse suuremat tähelepanu igale kliendile ja antakse neile ka täiesti indivuduaalset tähelepanu, kui see on vajalik. Kliendile püütakse jätta mulje, et just tema on ettevõtte püsimiseks oluline lüli. Kliendisõbralikkus on praeguse aja teeninduse juures üheks oluliseks märksõnaks.
Samas, kuigi me võime inimesi liigitada intra- ja ekstravertideks, autoritaarseteks ja egalitaarseteks, apollonlikeks ja dionüüsilikeks tüüpideks, on igaühel meist olemas hulk õpitud käitumisnorme, muuhulgas ka situatsioonilisi. Situatsiooniline isikupära tuleb välja sellest, kuidas me reageerime intiimsetele, isiklikele, sotsiaalsetele või ühiskondlikele toimingutele. Näiteks on mõned inimesed väga kohmakad sotsiaalses suhtluses, nad rikuvad sageli sotsiaalsele suhtlusele vajalikke distantsinorme, põhjustades nii ebamugavustunnet suhtluskaaslases. Teistel jällegi on probleeme käitumisega intiimsetes ja personaalsetes tsoonides, kuna nende nö. “isiklik mull” on tavapärasest suurem ning nad ei suuda taluda kaasinimeste lähedust. Enamasti inimesed ei teadvusta endale neid protsesse, mis tingivad ühe või teise distantsivaliku eri situatsioonides. Tajume küll, kas kaasinimene on (liiga) lähedal või kaugel,
mis ei ole suhtlemist takistav või häiriv. Ei saa keskenduda infovahetusele kohas kus on palju müra või muud suhtlemist segavad tegurid. Ajastus on oluline seetõttu, et suhtlust alustades peavad mõlemad osapooled olema selleks valmis ja ette valmistunud. Kui ajastus on vale ja ühel või teisel suhtluse osapoolel esinevad muud probleemid või segavad asjaolud (keskendumine enda probleemidele, kuskilt midagi valutab ja seega ei pöörata piisavalt tähele panu suhtlusele jne), siis ei ole suhtlemine efektiivne ja võib viia ka olukorrani , kus edaspidist suhtlust enam ei soovitagi. 14. Milline on ametliku suhtlemise eesmärk? Ametliku suhtlemise eesmärk on infovahetuse korraldamine, sõnumite edastamine ja suhtlemine organisatsiooni sees. Ühtse organisatsioonikultuuri loomine (traditsioonid, hoiakud väärtused). Hästi toimiv sisekommunikatsioon on eduka ettevõtte alustala, kuna ebaefektiivne suhtlemine ja
Tallinna Laagna Gümnaasium Marita Raudsepp 12.b klass STRESS JA SOTSIAALNE ÄREVUS Referaat Juhendaja: õpetaja Maret Kraas Tallinn 2012 SISSEJUHATUS Antud referaadis on uurimise alla võetud stress ja sotisiaalne ärevus. Kogutud on info raamatutest ja internetis antud probleemide kohta. Välja on uuritud stressi mõiste, ajalooline taust kood teadlastega, kes tuvastasid selle haiguse. Vaadatud üle on stressi ja sotsiaalse ärevuse tekkepõhjused, sümptomid ning ravivõimalused. MIS ON STRESS? Stress on elu lahutamatu koostisosa. Stressi vältimine ei ole alati ei võimalik ega ka soovitav, sest stress võib olla väga kasulik. Selles saab probleem siis, kui me kaotame kontrolli- kui pinge kasvab, kuid selle mahalaadimise võime mitte. Negatiivne stress on seisund, milles meile esitatavad nõudmised ja meie toimetuleku võime ei ole tasakaalus. (O'Hanlon 1998) AJALUGU Antoine de Sa...
motivatsioon. · Inimestevaheliste probleemide lahendamisel tuleks tähelepanu suunata suhetele orienteeritud käitumisele. · Rutiinsel probleemi lahendamisel toimivad kujunenud kombed ja tavad. Rober Bolton (2002:283) töötas välja lihtsa, kuid praktilise konflikti lahendamise kolmeosalise meetodi, mis võimaldab konflikti konstruktiivsemaks muuta. Boltoni välja töödeldud protsess aitab kaasa tunnete väljendamisele ja kehtestavale suhtlusele, kuid ei luba tüüpilist kõik-on-lubatud sõnelust, mis blokeerib lahenduse ja kaldub halvasti mõjuma suhetele. Esimene samm: kohelge teist inimest lugupidavalt. Suhtumine, mida antakse edasi spetsiifiliste käitumisviiside abil. Viis, kuidas teist inimest kuulatakse, kuidas teda vaadatakse, sõnade valik, hääletoon, suhtlemislaad see kõik annab edasi lugupidamist või lugupidamatust. Rakendada tuleb moraalset sundlust, et kohelda teist inimest väärtusliku
Takerdusi väljendatakse jututoas tavaliselt mõttepunktidega. Mõttepunktidele lisatakse sageli üneeme- häälitus, millega suulises suhtluseses täidetakse kõnejärje hoidmiseks alateadlikult takerdusest tekkiv paus, nt tuttav na'gu on kyll aga... hmm... tqesti?. Jututoatekstides esinevad kõik suulise kõne levinumad partiklid ning ka nende protsentuaalne kasutussagedus on suulise kõnega erinev: levinumad artiklid on siis, nagu ning vat. Samuti kasutatakase informaalsele vabale suhtlusele iseloomulikke partikleid, nt jututoas kasutussageduselt järsult kasvanud lausealgulist a-partiklit, nt a kes sina oled ning harvem lauselõpulist küsipartiklit vä, mida jututoas kasutatakse tavaliselt va või we-kujul, nt kylm hakkas va. Jututoakeel on väheseid kirjalikke registreid, kus analoogselt suulise suhtlusega jõuab adressadini tekstiloome esmane, redigeerimata eskiisvariant, mis on sageli täis
2012: 92). § 51. „Igaühel on õigus pöörduda riigiasutuste, kohalike omavalitsuste ja nende ametiisikute poole eesti keeles ja saada eestikeelseid vastuseid. Paikkondades, kus vähemalt pooled püsielanikest on vähemusrahvusest, on igaühel õigus saada riigiasutustelt ja kohalikelt omavalitsustelt ning nende ametiisikutelt vastuseid ka selle vähemusrahvuse keeles“ (Eesti Vabariigi põhiseadus 2011). Paragrahv 51 eesmärk on kaitsta kõigi õigust ametlikule suhtlusele eesti keeles ning samas kaitseb ka vähemusrahvuste õigusi (Annus 2012: 484). Kuigi põhiseadus käsitleb keelekasutust pigem üldises mõttes ning riigi tasandil, siis § 52 toob välja ka asjaajamiskeelt puudutava regulatsiooni. Seaduse paragarahv ütleb, et 12 „Riigiasutuste ja kohalike omavalitsuste asjaajamiskeel on eesti keel. Paikkondades, kus elanike enamiku keel ei ole eesti keel, võivad kohalikud
Esmalt uurisin, et kas neil on ette tellimise võimalus, kui helistada ette ning kohale jõudes on kõik valmis ja karpides ning saab kiirelt kaasa haarata ja oma toimetusi edasi teha. Kaasaaegne koht nagu see on- oligi selline võimalus olemas. Esitasin oma tellimuse ning kohalejõudes oli kõik valmis ja õigesti tehtud. Vestlesin koha peal sama teenindajaga, kellega telefonis suhtlesin ning tänasin meeldiva teeninduse eest ning tänu sellele positiivsele suhtlusele naasen ma kindlasti sinna restorani ka edaspidi. 2.4. Üldine hinnag Vapiano uudne restoran saab minult parima võimaliku arvustuse. Kui kellegil on soovi minna teenindusettevõttesse, kus on suurepärane teeninduskeel- ja kultuur, siis Vapiano on õige koht kuhu minna. Teenindajad olid alati meeldivad ning äärmiselt vastutulelikud, millega käis käsikäes ka alati esinduslik välimus ning siiras naeratus. Lootes saada iga külastuse ajal sooja tervituse osaliseks ei pidanud mina ega mu
Perifeersel alal on aga uuemad mõistatused, mis on konkreetsemad kuid ei pruugi alati teenida mõistatamise vaid vahel ka nalja viskamise eesmärki. 37. Nimeta vähemalt ühte eesti parömioloogi ja tema olulist teost. Arvo Krikmann „Sissevaateid folkloori lühivormidesse“ (Tartu, 1997) Piret Voolaid „Kotisuu ei räägi. Liitsõnamänge.“ 38. Arutle [P. Voolaiu artikli põhjal] kommunikatiivse ja mittekommunikatiivse grafiti erisuste üle. Kommunikatiivne on avatud suhtlusele, soovib panna inimesi kaasa mõtlema või kajastab mingit ühiskonnas toimunud sündmust, on teadlikult loodud dialoogi eesmärgil. Mittekommunikatiivne on aga konkreetne, deklaratiivne, öeldakse oma arvamus teiste arvamusest lähtumata/hoolimata. Kommunikatiivse puhul on vaatajal võimalus grafitit ise mõtestada, leida seoseid kultuurikontekstis, enese teadmistes ja grafitikunstniku idees. Suhtlus võib toimuda ka erinevate kunstnike vahel, näiteks joonistatakse üle /muudetakse
hind tegumood kui ka keha hooldamine, näiteks küünte korrashoid. Teatud liiki rõivastus võib olla märk seksuaalsest kättesaadavusest. Rõivastusega näidatakse üldiselt oma lugupidamist kaasinimeste vastu, mõnel puhul aga rõhutatakse oma vabadust teistelekehtivatest konventsioonidest. Tähtsale ärikohtumisele eisobi tulla kortsus ülikonnas. Teisest küljest toonitavad julgus ja isikupära esletoomine riietuses sisemist vabadust. Häälevarjundid Sõnalisele suhtlusele lisandub Paralingvistiline sisu, mis antakse edasi hääletooni muutmise, rõhuasetuse, pausidega. Paralingvistiliste vahenditena kirjeldatakse hääle tugevust, kõrgust, tämbrit, kõnelemise kiirust, modulatsiooni, rütmi, hääldusviisi jt tunnuseid. Hääle karakteristikutel on tähendus ka teiste inimeste hindamisel. Näiteks loob tasane ja mahe hääl kujundi kaunist, naiselikust, tundlikust isikust. Kehakeele mõismise praktilisest tähendusest
Algklassides on vaikseks jäämine võimas sõnum. Kui õpetaja on mõneks hetkeks vaid, siis lapsed tunnevad, et midagi teevad valesti. Vaatavad enda ümber ja kui saavad aru, et õpetaja ei räägi nende halva käitumise tõttu, siis jäävad ka vaid. Kui tekib tunde, et hääl kannatab liigse koormuse all, siis on oluline keskenduda sellele, kuidas saab häält vähem kasutada. Näiteks, võib kasutada rühmatööd, mis panevad rõhu laste omavahelisele suhtlusele. Pärast võivad lapsed oma tehtud tööd klassile esitlema. 15. Kool mu mõtteis Töö- ja koduse elu lahutamine on eluliselt tähtis. Tasakaalu säilitamine on tähtis selleks, et ei koormata end kiiresti üle. Kui õpetaja peas on alati mõtted tööst, siis on vaja jõuda selgusele, miks täpselt kool teda nii raskesti painab. Põhjuseks võib olla ennustamatus, mis kaasneb õpetaja tööd, liigne töökoormus, kogenematus, hirm tundmatu või vastupidi teadaoleva ees jms.
kapitalikaubad ja toidukaubad. Suuremad kaubagrupid, millised tekitavad kaubabilansi defitsiiti, on masinad ja seadmed (ca 1/3 kaubadefitsiidist) ja transpordivahendid (1/5 defitsiidist). Tänu soodsale geograafilisele asendile ja transpordi arengu heale tasemele on teenustebilansis saavutatud transporditeenuste ekspordi oluline ülekaal imporditavate teenuste mahtudega võrreldes. Kasvutendents jätkus nii tänu viisavabale suhtlusele Skandinaavia maadega kui ka transiidi mahtudele. Transiitkaubanduses moodustavad mere- ja raudteetranspordil 2/3 mahtudest naftatooted. Turismiteenuste eksport kasvas aastatel 19951998 ca 1,8 korda. Alates aastast 1993 on välismaiste otseinvesteeringute sissevoolu kogusumma Eestisse 21,8 mld kr s.t veidi üle 1000 USD elaniku kohta. Fiskaalpoliitika. Läbiviidud eelarve ja maksureformid on olnud seoses kogu majandusliku ja
3. Internetipõhiste lisaväärtusteenuste esiletõus kõik suuremad ekspedeerijad pakuvad interneti vahendusel teenuseid, mis annavad klientidele ülevaate nende saadetise liikumisest reaalajas. Samuti sooritatakse käesoleval ajal interneti teel suur osa hinnapäringutest ja veotellimustest. Internetipõhiste lisateenuste rakendamine on toonud kaasa logistikafir 4. ma ja kliendi varasemast operatiivsema infovahetuse, vähendades suhtlusele kuluvat aega ja eksimisvõimalusi. 5. Pikaajalise partnerluse eelistamine logistikateenuse ostja ja teenusepakkuja koostöösuhted on arenenud püsivate partnerite kasutamise ja pikaajaliste teeninduslepingute suunas, spot-turu osakaal on pidevalt aga kahanenud. Liialt suure tööjõukulu ja ebaühtlase teeninduskvaliteedi tõttu on paljud tarbijad loobunud soodsate hetkehindadega teenuste ostmisest. 6
" (2002), "Läänemere rahvaste kirjakeelte ajaloost". Toimetanud Jaak Peebo (1995) 27. Suulise kõne uurimine, TÜ suulise kõne korpus. Kvantitatiivne uurimine uuritakse mingit hulka, nt mingite sõnade esinemissagedust Kvalitatiivne uuring sõnade mikroanalüüs, uuritakse sõnade suhestumist. Analüüsib, miks on sõnades varieerumine/miks kasutatakse erisituatsioonides eri vorme. Suhtlussituatsiooni mõju suhtlusele. TÜ suulise kõne korpus kogutud al 1997, keelekorpus, kõnekorpus on arvutilingvistikas foneetiliseks kasutuseks mõeldud spetsiaalsed korpused, avatud korpus, s.t ei ole ette määratud, kui palju ja mis liiki tekste ta peaks sisaldama, pragmaatiline korpus. Võimaldab kvalitatiivseid ja kvantitatiivseid uuringuid. Suulise kõne uurimine käib läbi korpuste, mis transkribeeritakse. Mida aeg edasi, seda enam kasutatakse kvalitatiivset uuringut. Suhtlussituatsiooni arvestamine
Tänapäeva ühiskond seal hulgas koolid, eeldavad, et noored omandavad teadmisi ja õpivad interneti vahendusel, mis veelgi enam sunnib noorukeid viibima interneti keskkonnas. Emotsionaalseid ja käitumisega seotud probleeme esineb internetisõltlaste hulgas rohkem kui mittesõltlaste seas. Neil võivad olla keskendumisraskused, võib esineda hüperaktiivsust, samuti on neil probleeme õppimisega ja nende tundetasand on väga madal just tänu mitteverbaalsele suhtlusele. Tähelepanu puudus-sotsiaalses ühiskonnas on see väga murettekitav. Sellepärast nad kipuvad ennast kehtestama jututubades, erinevates elektroonikamängudes. Siin saavad nad ennast välja elada. Internetisõltlastel mitte ainult ei ole häiritud nende emotsionaalne tasand vaid ka füüsiline tasapind. Pidev istumine ühes ja samas asendis pärsib inimese normaalset arengut eriti noorukieas. Vanemas eas muutuvad kaebused krooniliseks ja püsivaks.
eesmärgid informeerimine ja suhtlemine informeerimine Ka selles jaotuses on olemas oma põhivariant: argiregister. Selle omandame elus kõigepealt ja sellele toetudes ehitame ja õpime erinevaid avalikke registreid.6 6 Avalikust ja argisest situatsioonijaotusest eraldi tuleb vaadata privaatseid ja avatud keskkondi ja vastavat suhtlust. Privaatses keskkonnas teised peale suhtlejate suhtlusele ja tekstile ei pääse. Avatud keskkond tähendab seda, et ka nö kõrvalised inimesed saavad suhtlusest mingil viisil osa saada ja see mõjutab meie keelekasutust. Privaatne suhtlus võib toimuda kodus, direktori kabinetis, jm. Avatud suhtlus aga võib aset leida nt kohvikus, kaupluses, pargis, bussis jm. Ka avatud keskkonnas võib tegelikult toimuda privaatne suhtlus, nagu tänaval jalutades
Norras on Interneti kasutamine laialt levinud ning kasutajate arv kasvab jätkuvalt kiires tempos. Norra ettevõtted on Interneti-põhiste tehnoloogiate arendamise esirinnas, töötades välja multifunktsionaalseid veebilehti ja sisevõrke, ülikiireid brausereid, interaktiivseid mänge ja e-kaubanduse rakendusi. Norra IST tööstus hiilgab kasutajasõbralike lahenduste poolest, mis panevad rõhku kasutaja vajadustele ja inimestevahelisele suhtlusele. 19 4.4. KALANDUS Norra on Euroopa suurim kalaliha ja -toodetega varustaja. Viimase 10 aasta jooksul on sellest saadavad eksporditulud kahekordistunud, kasvades rohkem kui 30 miljardi Norra kroonini. Norra pikk rannajoon ja riiki piiravad mered kindlustavad Norrale igal aastal 2,5 kuni 3 miljoni tonni suuruse kalasaagi. See on lähedal maksimumile, mistõttu püügimahtude
1. Sotsiaalse side tekkimise etapid RUUMILINE KONTAKT - inimeste vahetu või kaudne kokkupuude, mis võimaldab teada saada üksteise omadustest PSÜÜHILINE KONTAKT – teineteise omadustest huvitumine, vastastikuse huvi tekkimine SOTSIAALNE KONTAKT - ühepoolse või vastastikuse huvi alusel asuvad inimesed vahetama esemeid ja tähendusi SOTSIAALNE TOIMING - teadlik tegevusakt, mille eesmärgiks on muuta teis(t)e inimes(t)e käitumist, suhtumist või püüdlusi oma huvides; SOTSIAALNE TEGEVUS - toimingute süsteem inimeste toimimise mõjutamiseks või mis on ise teiste inimeste poolt mõjutatud SOTSIAALNE INTERAKTSIOON - inimeste teineteisele suunatud sotsiaalne tegevus, mida suunab vastastikuste toimingute mõju SOTSIAALSED SUHTED - püsivate vastastikuse käitumise vormide kujunemine interaktsiooni tulemusena; tuginevad vastastikusele KOKKULEPPELE, tugevama poole SUNNILE või seavad edasisele suhtlusele teatud mängureeglid SOTSIAALN...
Nõustamispsühholoogia 08.02 Eluga rahulolu määravad tunnused: 1. Lähisuhted kõige olulisem 2. Rahulolu tööga 3. Isiklik toimetulek Nõustamine muutub üha enam õpetuseks, mis on integreeritud erinevatest psühholoogiaharudest, teraapiasuundadest, erinevatest maailma usunditest. Lisandub aastatuhandete jooksul kogunenud õpetused elamisest, otsitakse alternatiive. Vajadus on joonistada sotsioloogiline klientide sotsiaalsetest karakteristikutest ja arendada detailne teadmine klientide populatsioonist. Ühiskonda peegeldavad kõige paremini tervisenäitajad ja majanduslikud näitajad. Kuritegevus. Nõustaja võib tunnetuslikult siseneda kliendi maailma, säilitades sealjuures professionaalse ja teadusliku objektiivsuse. Kunst on subjektiivne mõõde, põhineb teadmiste baasil. Arendatakse oskuseid, mis sobituvad kliendi unikaalsete vajadustega ja multikultuurse ühiskonna mõjutustega. Ennekõike tegemist nõustaja isiksuse osalusega. Mitme...
"Vana kirjakeel ühendab. Artiklikogumik" (2003) "Heinrich Gösekeni grammatika ja sõnastik 350" (2010) 23. Suuline keel ja selle uurimine, TÜ suulise kõne korpus. Kvantitatiivne uurimine uuritakse mingit hulka, nt mingite sõnade esinemissagedust Kvalitatiivne uuring sõnade mikroanalüüs, uuritakse sõnade suhestumist. Analüüsib, miks on sõnades varieerumine/miks kasutatakse erisituatsioonides eri vorme. Suhtlussituatsiooni mõju suhtlusele. TÜ suulise kõne korpus kogutud al 1997, keelekorpus, kõnekorpus on arvutilingvistikas foneetiliseks kasutuseks mõeldud spetsiaalsed korpused, avatud korpus, s.t ei ole ette määratud, kui palju ja mis liiki tekste ta peaks sisaldama, pragmaatiline korpus. Võimaldab kvalitatiivseid ja kvantitatiivseid uuringuid. Suulise kõne uurimine käib läbi korpuste, mis transkribeeritakse. Mida aeg edasi, seda enam kasutatakse kvalitatiivset uuringut. Suhtlussituatsiooni arvestamine
inimesed seisavad püsti. * Informeeriva kõne puhul valitakse ruum, kus oleksid lauad, et saaks teha märkmeid. Kui eesmärk on ka kuulajaid aktiveerida, tekitada diskussiooni, tuleb traditsioonilisest ruumikujundusest loobuda ja eelistada kergesti teisaldatavat mööblit. * Veenmiskõne puhul mõeldakse, kuidas näitvahendite või reklaamplakatite abil kuulajaid mõjustada. Inimesed istuvad ridades, sest nii keskenduvad nad kõnelejale, mitte omavahelisele suhtlusele ja diskussioonile. 5.8. Ruumi korraldamine Mööbli paigutus Plussid Miinuscd Toolide ja/või Ruumi mahub rohkem Osalejatel pole üksteisega laudade read inimesi. silmsidet. Rühmatoo keeruline, Kõik näevad lektorit ja ei soodusta diskussiooni. esitletavaid materjale. Kõneleja ei saa osalejate vahel
Nii puudub õpetajatel juhipoolne selge reeglite süsteem ning arusaam, mida ja kuidas nendelt oma töös oodatakse. Kord näiteks püüdis lasteaiaomanik läbi suruda otsust, et laste vähenemise tõttu tuleb vähendada ka töötajate palkasid. Selline mõte tekitas igas kui viimases õpetajas arusaamatust ning jättis absurdse mulje süsteemist, kus nad töötavad. Õnneks ei keerlenud päev lasteaiaomaniku ümber, vaid suuresti said õpetajad lisaks omavahelisele heale suhtlusele palju tuge ka lastelt endilt, kelle iga väiksemgi arengusamm andis märku, et tehakse õiget asja ja hästi. Mõistagi käis kogu õpiprotsess distsipliinireegleid arvesse võttes, ent samas suunavalt ja lapse vajadusi silmas pidades. Hea töökliima sai tekkida, kui lapsed tundsid end lasteaias hästi, tundsid rõõmu õpetajatest ning olid nõus kehtestatud reeglitega, saades seejuures aru, miks neid päriselt on tarvis.
▪ keel eelkõige suhtlemiseks ▪ Ferguson – Baby Talk, vanemad räägivad lastega teistmoodi kui teiste täiskasvanutega alla 2-aastastele lastele ei tohiks telekat näidata, sest tekitab tähelepanuhäireid, samuti keskendutakse telekale, mitte lapsele, seega laps ei saa areneda ◦ vaja leida asendustegevuseid: vestlus, mäng, laulmine jne ◦ keele omandamiseks vajalik lapsega suhelda, telekasaated, ükskõik kui hästi need tehtud on, ei aita suhtlusele kaasa Olemas kultuurilised erinevused, kui palju räägitakse üle 2-aastased lapsed: ◦ olemas TV programme ja arvutimänge, mis aitavad kaasa lapse arengule (ka keelelisele, kirjaoskuse arendamisele),nt Sesame street ◦ oluline ikkagi ka see, kuidas lapsega suheldakse ▪ oluline, kuidas suhtlevad vanemad, kuidas kasvatajad, kuidas eakaaslased ▪ vaja anda keeleliselt korrektseid ja väljenduslikke vastuseid, mis laiendavad lapse
PEREPSÜHHOLOOGIA Süsteemiteooriast Tekkis 20. saj. 30ndatel – 1932/1936 a kirjutati esimesed teosed („Teadmised üldisest süsteemiteooriast”), mis tulid esile 1950ndatel. Autoriks oli sakslane Ludwig von Bertalanffi. Sel ajal oli valitsevaks maailmavaateks Newtoni klassikalised füüsikaseadused (sellele põhines käsitlus maailmast / „one ring rules them all“ – kõikide teooriate puhul on aluseks üks kindel teooria/reegel, millest lähtutakse). Selle põhielemendid: mass, energia, mõju, vastasmõju (psühhoanalüüs räägib samuti sisemisest jõust ja energiast). Samuti: kui valitsevaks oli religioon, oli ka inimesekäsitlus sellest lähtuv (nt haigus – kurjast vaimust vaevatus). Klassikaline füüsikaseaduste teooria ei suutnud üks hetk enam kõike juhtuvat hõlmata - järgnes teadusrevolutsioon (otsiti midagi, millel oleks suurem seletusvõime maailma asjade kohta). Süsteem on mingisuguste objektide kogum koos ...
Tunded on teada ainult inimese sisemaailmas Isiksuse fikseeritus Isiksus lääne mudelis seotud päritud joontega, mitte maailma paigutumise ja kujunevate suhetega Isiksus omandatakse vanematelt geneetiliselt Ometi seda isiksust täidetakse, kultiveeritakse ka õppides Õppimine Tim Ingold: - Õppimine ei ole edastamisprotsess, vaid oma keskkonna tingimustele häälestamine - Õppimine on juhitud taasavastamine vastavalt kogemusele ja suhtlusele Sotsialiseerumine/kultuuri omandamine Sotsialiseerumine/kultuuri omandamine (enculturation) on reeglite omandamine antud keskkonnas käitumiseks Asotsiaalsest imikust saab sotsiaalne olend Sotsiaalne ja bioloogiline vanus Ei lange kokku Sotsiaalne vanus eristatakse staadiumideks, mis ei kajasta bioloogilist vanust, vaid lähtuvad formaalsetest kriteeriumitest Üleminekuid markeeritakse tseremooniatega vms moel Passiivne vs aktiivne õppija
..) Norra sotsiaalantropoloog. Esimene välitöö Norra mägede talupoegade juures. Terve rida järgijaid:Ladislav Holy, Andrew Strathern, Jeremy Boissevain,F. G. Bailey ja Bruce Kapferer. Publitseeris palju ja tegi välitööd väga erinevates kohtades. Kasutas palju võrdlevat analüüsi teooria arendamiseks. Bergeni Ülikool 1960ndad ,,Ethnic Groups and Boundaries" (1969). Esimesi antropoloogilisi katseid piiri mõistmiseks. Keskendub etniliste identiteetide omavahelisele seotusele, suhtlusele. Välitöö Baktamanide juures Uus-Guineas Transaktsionism, strateegia, rituaal, teadmine, sümbolism. Analüüsis Lähis-Ida kultuurilist pluralismi Omanis ning arendas mudeleid kultuuri varjeeruvusest Balis ja Uus-Guineas. Professor Bergeni ülikoolis (1961-72), Oslos (1973-85) Töötab ka Emori ja Bostoni ülikoolides Transaktsionalism rõhuasetus vastastikuse suhtlemise analüüsil, et sotsiaalseid protsesse mõista. Uurib, kuidas suhted kujunevad, eriti liidrite ja järgijate vahel
Rehabiliteerimine tagasipöördumine endisesse olukorda, mis põhineb usul kahetsusse ja lunastuse jõusse Karistamine rajaneb topelteeldusel, mille kohaselt kurjus tuleb patuse seest valuga välja ajada ja ohvri eest tuleb kätte maksta. Vanglasüsteem kasutab karistuseks ja ümberkasvatuseks: Inimese isikliku vabaduse piiramist, Piiratud töövalikut, söögivalikut, võimalusi vaba aja veetmisele, tarbimisele, lähedastega kohtumisele ja suhtlusele laiemalt jne, Umbisikulisust, Sotsiaalset distantsi vanglaametnike ja valvurite ning vangide vahel, Eraldatust teisest soost. Alternatiiv vanglasüsteemile: Väikesed ümberkasvatusasutused, kus kinnipeetavad teevad tööd, maksavad makse jne, Kodulaadsed keskkonnad, mis on isikupäraselt kujundatud ning kus kinnipeetavad saavad kanda isiklikke riideid, Lühiajalised kodukülastused või lausa vabakäigu vangi staatuse andmine, ÜKT, tihe hooldusjärelvalveline kontroll, elektrooniline
- Kui tekst tuleb edasi siis tavaline lateralisatsioon ei kehti; kui teksti tootmine muutub raskemaks siis on ilmselt asjad mõlemas poolkeras. Mõhnkeha (corpus callosum) ülesanded, miks see teatud haiguste (peamiselt epilepsia) puhul läbi lõigatakse ja mis tagajärjed võivad olla? - Ajupooled juhivad keha vastaspoolt. Mõhnkeha läbilõikamise mõju poolkerade vahelisele suhtlusele: - 1) Kortikaalsed ühendused poolkerade homoloogsete punktide vahel ei toimi - 2) Kumbki poolkera funktsioneerib iseseisvalt – teise poolkera tundmustele, mõtetele jms pole juurdepääsu - 3) Kortikaalsed ühendused sensoorsete ja motoorsete süsteemide vahel ning ka keharetseptoritega toimivad. Tõmbeluku hüpotees - suurem osa ühendusi on topograafilised st poolkerade sarnased punktid on ühendatud.
omaste põhimõtteliste, rakenduslike ja keeleliste väljenditega puutub kultuurivaldkonnaga kokku oma avalikkuse tõttu; teisisõnu, sellel on eriline roll kultuuripärandi säilitamisel ja kasutamisel. Kirjeldatud liit on veel uuenduste ja katsetuste järgus. Ühel pool on kultuurimaailm, mis on määratletud ja liigitatud sajanditepikkuse mõttelise ja otstarbekohase vormimise tulemusena. Teisel pool aga uus, murranguline tehnoloogia, mis avaldab erakordset mõju suhtlusele ning informatsiooni ja teadmiste levikule. Eeltoodud põhjustel oli käsiraamatu koostamise algjärgus ühtaegu vajalik ja tähtis selgitada mõisteid, valdkondi ja käsitlusala. Lähtekohaks oli vajadus leida tegelikkusega kattuvaid sobilikke mõisteid. 8 Valitud mõisted võimaldavad kultuuriveebi eesmärke siduda kultuuriüksuse identiteedi ja ülesandega
kalduvad inimesed üle tähtsustama just isikuseomadusi ja kipuvad vähendama olukorra muutujaid. Nt Fidel Gastro kohta kirjutatud essee lugemine kas tema poolt või vastu. Ka sundteema olukorras arvasid lugejad et kirjutatud essee peegeldab autori meelestatust. - Seos valetamise tuvastamisega inimesed on kehvad valetamise tuvastamisel. Püüdes tabada valet, keskenduvad vaatlejad pigem kõneleja teksti sisule kui mitteverbaalsele suhtlusele. Keskendutakse kõnele ja isiksuse omadustele, jäetakse tähelepanuta olukord. Kui vaatleja peab kõnelejat usaldusbäärseks, siis ta arvab et inimene räägib tõtt. - Osaleja-vaatleja kalle kalduvus omistada teiste inimeste käitumine sisemistele põhjustele ja oma isiklik käitumine välistele mõjutajatele. Põhjus selles, et enda kohta on meil alati rohkem infot. Oma käitumist näeme paindliku ja muutuvana, teiste käitumine on püsiv.
Kõnetegevuse psühholoogia 1. Psühholingvistika aines Biheivioristlik psühholoogia, mis uurib inimese käitumist kui reaktsiooni stiimulile (S— >R). Keele kasutamine on vastavalt üks paljudest inimkäitumise vormidest (ingl. language as behaviour). Nimetatud teooria aluseks omakorda on I. Pavlovi õpetus refleksidest. Ratsionalistlik psühholingvistika, ka Chomsky-Milleri psühholingvistika, transformatsiooni- (muute-)psühholingvistika. Nimetatud teooria väidab, et iga väliskõne lause aluseks on mingi abstraktne süvastruktuur, mis kajastab selgelt kõiki pindstruktuuri lause väiteid baaslause või baaslausete ahela näol. H. Õimu järgi võiks seda näitlikult iseloomustada süvastruktuuri (A) ja pindstruktuuri (B) lausete võrdlus. Nimetatud teooria alusteks on: •Ratsionalistlik psühholoogia, mis seostab psüühika arengu tunnetuslike struktuuride ja tunnetusreeglite omandamisega. Kõneakte vaadeldakse kui indiviidi keerul...
ustamise protsess ja utesemtus See nimekiri kattub ilmselt osaliselt teie enda mõtetega ja kahtlemata oskaksite veel Ma olen üha rohkem veendunud, et nõustamise käigus on kasulik leida viise, kuidas muidki omadusi lisada. Tähtis on tõsiasi, et on olemas teatud suhtlemisoskused ja kaasata inimesed lisaks verbaalsele suhtlusele ka kõigi nende meelte ja tajude kaudu. omadused, mis muudavad inimese mõjukaks. Mingi ametikoht (näiteks karjäärinõustaja Meeldejääva tegevuse korraldamisest ainuüksi muidugi ei piisa. Tegevus peab olema oma) iseenesest ei pruugi inimest mõjukaks teha. Mõned ametialased rollid ja töö- inimese jaoks ka isiklikult tähendusrikas, et see kutsuks esile nihke ja seeläbi muutumise.