Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Keel (1)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas mõistavad inimesed teateid?
  • Kuidas suudavad nad seda teha kiiresti?
  • Kuidas suudetakse luua erinevaid teateid saavutada mõistmist?
  • Kuidas omandab laps keele?
  • Miks nii kiiresti?
  • Kella on- jah on küll mis siis?
  • Mitu sõna on Eskimodel lume kohta?

Lõik failist

KEEL

  • Keel on inimesele omane häälikutel rajanev hierarhiliselt- kõikides keeltes eksisteerivad organiseeritud märgisüsteem. Eristatakse keele kahte vormi:
  • keel kui süsteem, eripärane kood( mismoodi seda kasutatakse.. )
  • kõne kui selle koodi kasutamine ehk keele avaldumine teksti ja kõnetegevusena. Kõne viitab sellele, kuidas kasutatakse keelt suhtluseks, kuid see pole ainus võimalus, kasutada võib ka muid märgisüsteeme nt viipekeel
  • suuline -kirjalik kõne on keele kaks vormi, mis esinevad paralleelselt.

Kirjalikku kõnet peab õppima, nt 5-6 aastased lapsed, suuline kõne
on loomupärane nt 1a. Inimesi iseloomustab verbaalne kõne- võime
kõnet produtseerida ja teiseks teksti mõistmine- arusaamine
verbaalselt esitatud materjalist. Verbaalse voolavuse test- minuti
aja jooksul pannakirja niipalju loomi kui meelde tuleb vms

Põhiküsimused kursusel
  • Kuidas mõistavad inimesed teateid? Kuidas suudavad nad seda teha kiiresti?
  • Kuidas suudetakse luua erinevaid teateid, saavutada mõistmist? Kõne produtseerimine, samas saavutame selle, et teised meist aru
  • Kuidas omandab laps keele? Miks nii kiiresti?
  • Keele omandamise teooriad: nature -nurture vaidlus

Keele omadused

Igas keeles saab lõputul hulgal erinevalt koostatud lauseid. Kuidas
käsi käib vms :D. Saab kasutada vaid selliseid sõnu, mis koosnevad
foneemidest vms. Kuivõrd on erinevad keeled loovad- uurimus. Kõik
asjad mida me saame öelda ühes keeles, saame seda öelda ka teistes
keeltes. Loovuse potentsiaal on samasugune
  • Struktureeritud (structured), reeglid-piirangud (strukturaalsed ja ettekirjutavad)

Reeglid ja piirangud,. Mis ehitavad üles keele, ja misssuguseid
foneeme keel kasutab,. Kuidas saab neid kasutada ja kombineerida,
ning kuidas mitte. Kombinatsioonide muutmine- võib viia uute
tähendusteni. Reegli rikkumise kaudu tunneme ära, et keel ei ole emakeel . Lause struktuur on teistsugune kui teistes keeltes.
Ettekirjutatavad reeglid- emakeele tunni reeglid. Eesti keeles
ei alustata lauset sidesõnaga- samuti!! oli nii- lause pole ilus
:D:D. Igapäevaelus pole probleemiks kui alustan lauset ja vms sõnaga
  • Mõtestatud

Keeles olevatel sõnades on tähendus. Me eeldame, kui keeles
kasutatakse erinevaid sõnu, siis peavad nad midagi tähendama.
Tähendus võib viidata erinevate asjadele ja meenutada meile eri
asju. Kiil- parmusööja- kiil- mida lüüakse asjadele vahele. Kassid söövad hiiri - hiired söövad kassi- sõnadel on sama
tähendus v mõte erinev aga kättesaadav

Keeles on kasutusel suvalised sündmused mis viitavad teatud objektile . Kokkuleppe alusel on vastu võetud otsus, kus mingi sõna
Vasakule Paremale
Keel #1 Keel #2 Keel #3 Keel #4 Keel #5 Keel #6 Keel #7 Keel #8 Keel #9 Keel #10
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 10 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2009-01-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 124 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor scream Õppematerjali autor
Mis on keel, keelestruktuur jms.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
20
doc

Keel ja Kõne

.......................................12 Keel ilma helita (Viipekeel, kehakeel, self-made signs)...............................................16 2 Kõik inimolevused kasutavad suhtlemiseks märgisüsteemi, mida nimetatakse keeleks. Maailmas on ligikaudu 3000 keelt, neist ainult 140 on sellised, mida mõistab ja räägib üle ühe miljoni inimesi. Keel on märgisüsteem; kommunikatsiooni või arutluse vahend, mis kasutab märke ja nende kombineerimise reegleid. Keeled kasutavad zeste, hääli, sõnu ja sümboleid mõtete ja tähenduste edasi andmiseks. Märgisüsteemi ei kasuta ainult inimene. Paljud sotsiaalse eluviisiga loomad, eriti sipelgad ja mesilased, kasutavad omavaheliseks suhtlemiseks ka märgisüsteeme. Näiteks töömesilane suudab oma tantsuga teatud kaaslastele, millises suunas ja kui kaugel on rikkalikud nekrativarud

Psühholoogia
thumbnail
4
docx

Keel ja kõne

Keel ja kõne Kordamisküsimused seminariks 1) Mis vahe on keelel ja kõnel? Tooge näiteid. Keel on inimesele omane häälikutel rajanev hierarhiliselt organiseeritud märgisüsteem. Kõne on selle koodi kasutamine ehk keele avaldumine teksti ja kõnetegevusena 2) Mille poolest on kõne kuulamine a) lihtsam b) keerulisem kui teksti lugemine? Suuline kõne on kirjalikuga võrreldes lühem, sõnavaralt erinev ning grammatiliselt vähem korrektne. Jutule lisanduvad zestid ja miimika. Seega suhtlusest saadav tagasiside võib oluliselt muuta sõnade tähendust.

Tunnetuspsühholoogia ja käitumise regulatsioon
thumbnail
6
docx

Tunnetuspsühholoogia - Keel ja kõne

Keel ja kõne 1) Mis vahe on keelel ja kõnel? Tooge näiteid. Keel on inimestele omane häälikuil põhinev märgisüsteem. Keele suulist kasutamist nimetatakse kõneks. · Keel on inimesele omane häälikutel rajanev hierarhiliselt organiseeritud märgisüsteem. Eristatakse keele kahte vormi: · keel kui süsteem, eripärane kood · kõne kui selle koodi kasutamine ehk keele avaldumine teksti ja kõnetegevusena · suuline-kirjalik kõne 2) Mille poolest on kõne kuulamine a) lihtsam b) keerulisem kui teksti lugemine? Suuline kõne on kirjalikuga võrreldes lühem, sõnavaralt erinev ning grammatiliselt vähem korrektsem. Jutule lisanduvad zestid ja miimika. Seega suhtlusest saadab tagasiside võib oluliselt muuta sõnade tähendust.

Tunnetuspsühholoogia ja käitumise regulatsioon
thumbnail
14
odt

Keel, mõtlemine

KEEL on inimesele omane häälikutel rajanev hierarhiliselt organiseeritud märgisüsteem. *KEEL ja KÕNE (suuline ja kirjalik) KEEL on: - konstruktiivne ja loov - struktueeritud - mõtestatud - osutav - inimeste vaheline suhtlemine Retseptiivne kõne – saame aru Ekspressiivne kõne – seletame KEELE STRUKTUUR - foneemid: eristatavad heli kategooriad (väikseim tähendusega häälikuüksus õ) - morfeemid: väiksemad tähendust kandvad keeleühikud (nt ba, da) - sõnad - fraas - lause KEELE SISU *leksikaalne *semantiline *süntaktiline SÕNADE TÄHENDUS - mõiste - kategooria - klassifitseerimine - kognitiivne ökonoomia MÕTETE ESITAMISE KOLM TASET - superordinaalne - baastase - subordinaalne DEFINEERIVATE TUNNUSTE TEOORIA - algelemendid: tunnused (kõikidel objektidel, mida tajuma, on teatud tunnused) - sefineerivad tunnused: tarvilikud ja piisavad määramaks mõistet - objekti kuulumine mõiste alla kindel ja selge - mõisted asetsevad hierarhiliselt PROBLEEMID - mõiste

Psühholoogia
thumbnail
36
docx

PSÜHHOLOOGIA: MÄLU. KEEL JA KÕNE. MÕTLEMINE. ARENG

o Amneesia liigid:  Suuna järgi (antero –ja retrigaadne/ei mäleta, mis on eelnevas elu toimunud)  Ulatuse järgi (täielik ja osaline)  Mäluliigi järgi (semantiline, protseduuriline, episoodiline) o Katse pantsinedi H.M-ga KEEL JA KÕNE o Keel- inimesee omane häälikutel rajanev hierarhiliselt organiseeritud märgisüsteem. Suuline ja kirjalik keel ning kõne. Sisekõne! o Keele ja kõne kaks vaatenurka: retseptiivne (keele info vastuvõtmine) ja ekspressiivne (sõnumi väljendamine) o Kõneaparaat- elundid, mida hääldamisel kasutame. o Keele struktuur:  Foneemid- eristatavad heli kategooriad, väikseim tähendusega häälikuüksus Õ. Tähed vastavad enamvähem foneemidele  Morfeemid- väiksemad tähendust kandvad keeleühikud, väikseim

Üldpsühholoogia
thumbnail
3
doc

Keel ja kõne

Keel on intellektuaalset tegevust ja suhtlemist vahendav senantiline süsteem, mis põhineb keelemärkide kasutamisel. Tüüpiliselt inimlik nähtus. On välja kujunenud koos inimühiskonnaga, tööprotsessis ning on sotsiaalsete kogemuste salvestamise ning põlvest põlve edasiandmise vahendiks ning seega kultuuri edasikandjaks. Keele suulist kasutamist nim kõneks. Keel on inimesele omane häälikutel rajanev hierarhiliselt organiseeritud märgisüsteem. Eristatakse keele kahte vormi: · keel kui süsteem, eripärane kood · kõne kui selle koodi kasutamine ehk keele avaldumine teksti ja kõnetegevusena. 2. Keeles esinevate sõnade hulk on piiratud - miks siiski väidetakse, et keel on loov? Keel annab võimaluse luua teksti 3. "Olemusest keele tahan teada asju" ­ Mis on siin valesti? Loogilise sõnade järjestuse puudumine, lausest pole võimalik aru saada. Grammatika 4. "Venilased kodraselt volpusse kulmasid". Milliseid keele omadusi sellel lausel ei ole?

Psühholoogia
thumbnail
25
doc

Üldkeeleteaduse konspekt

1. Keel kui märgisüsteem. Inimkeel ja muud keeled. Keel on märgisüsteem, mida inimene kasutab suhtlemiseks ja mõtete väljendamiseks. Keel on mõtlemise tööriist. Igal märgil on oma vorm ja tähendus. Märkideks on sõnad, käändelõpud jms. Inimkeele olemuslikud omadused: 1. keelemärgi arbitraarsus e motiveerimatus (sümbol; aga: ikoonid ja indeksid); · ikoon ­ märk, mille tähendus järeldub tema vormist, näiteks liiklusmärgid; · erand inimkeeles: onomatopoeetilised sõnad e. deskriptiivsed sõnad ­ sõnad, millel on seos vormi ja tähenduse vahel. Näiteks: auh-auh, tirrrr...

Keeleteadus
thumbnail
21
doc

Psühholingvistika kujunemise eeldused

Sh siis ka psühholoogia. Psüholingvistika 4.slaid- vt slaide ka. Pragmaatika <-> Semantika Keeleteaduse huviorbiidis oli MIS? Mis üksused? Psühholoogia huviorbiidis KUIDAS? Kuidas mõte jõuab kõneni?Kõneprotsess? Mida me teeme kui me kuulame ja üritame aru saada? Probleemid- ei uurinud mõlemat korraga. Ei vaadatud suhtlusakti tervikuna, vaid ainult kõne mõistmist, ei arvestanud keele rolli kõne kui vahendi väljendamisel. KEEL JA KÕNE EI OLE SÜNONÜÜMID!! Kõnemehhanism- aju roll kõneprotsessis (kuidas me kõne mõistame) + mis roll on ajul keelega seoses. Millised probleemid võivad tekkida kui midagi on kõnemehhanismis valesti? Keeleteadlastest: L.Stserba- oli see, kes pakkus välja ühe uurimismeetodi- verifitseerimine. (õige ja vale keelendi määramine). See on uurimisviis ja võte, mida saab kasutada laste õpetamisel. Lapsele esitatakse keelend (keeleüksus) ja peab otsustama, kas see on õige või vale

Pedagoogika




Meedia

Kommentaarid (1)

kurat007 profiilipilt
kurat007: Väga hea!
17:33 20-05-2010



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun