Facebook Like
Küsitlus


Psühholingvistika kujunemise eeldused (1)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mis vanusest oleks vaja õpetada keelt ?
  • Kuidas keelematerjali organiseerida ?
  • Kui inimene õpib teist keelt, kas tema mõtlemine muutub või ei ?
  • Mis on nende roll ?
  • Kuidas kõnet taastada ?
  • MIS? Mis üksused ?
  • KUIDAS? Kuidas mõte jõuab kõneni ?
  • Kui me kuulame ja üritame aru saada ?
  • Millised probleemid võivad tekkida kui midagi on kõnemehhanismis valesti ?
  • Miks peab ütlema tere ?
  • Miks on kõnetakt oluline ?
  • Mida peab teadma ?
  • Millistest osadest koosneb kõne FS ?
  • MIKS ta seda ütleb ja MIS ta tahab saavutada ?
  • Kuidas teksti luua ?
 
Säutsu twitteris
Kõnetegevus
  • loeng, sissejuhatus. 14.02
    Psühholingvistika kujunemise eeldused
    Psühholingvistika kujunes peale II MS, tekkis vajadus võõrkeeleõppeks- tekkisid küsimused:
    • mis vanusest oleks vaja õpetada keelt? Kindlat vastust pole
    • Kuidas keelematerjali organiseerida? Kas enne pikem tekst või lühem, enne raskem osa või kergem?
    • Kui inimene õpib teist keelt, kas tema mõtlemine muutub või ei? Uued teadmised, sh kultuuri valdkonnas. Kas mõeldakse nt enne emakeeles ja siis kirjutatakse võõrkeeles.

    Arvutid - mis on nende roll?
    • Põhiidee-Arvuti peaks tõlkima meie tekste (USA idee). Oli vaja keeleteadmisi.
    Suur vigastatute hulk, ajukahjustused. Afaasia
    Kõnepuue ajukahjustuse tagajärjel- kuidas kõnet taastada? Kõnevõime
    • Sideteooria- teadete kodeerimine - edastatakse- nt telefoni abil- vastu võttes tuleb dekodeerida

    Baasteadmiste areng:
    Psühholingvistika kujunes nii, et mitmetel teadustel tekkis samasugune huvi kõneakti vastu, kujunes uus piirteadus/interdistsiplinaarne-kasutab mitmeid teadusi, esitati erinevaid küsimusi. Sh siis ka psühholoogia.
    Psüholingvistika 4.slaid- vt slaide ka.
    Pragmaatika Semantika
    Keeleteaduse huviorbiidis oli MIS? Mis üksused?
    Psühholoogia huviorbiidis KUIDAS? Kuidas mõte jõuab kõneni?Kõneprotsess? Mida me teeme kui me kuulame ja üritame aru saada?
    Probleemid- ei uurinud mõlemat korraga. Ei vaadatud suhtlusakti tervikuna , vaid ainult kõne mõistmist, ei arvestanud keele rolli kõne kui vahendi väljendamisel. KEEL JA KÕNE EI OLE SÜNONÜÜMID!!
    Kõnemehhanism- aju roll kõneprotsessis (kuidas me kõne mõistame) + mis roll on ajul keelega seoses. Millised probleemid võivad tekkida kui midagi on kõnemehhanismis valesti?
    Keeleteadlastest:
    L.Štšerba- oli see, kes pakkus välja ühe uurimismeetodi - verifitseerimine . (õige ja vale keelendi määramine). See on uurimisviis ja võte, mida saab kasutada laste õpetamisel. Lapsele esitatakse keelend (keeleüksus) ja peab otsustama, kas see on õige või vale. Erinev läbiviimine sõltuvalt vanusest- 4-5a. Lapsel mänguliselt (tuleb robot ja räägib ja laps peab ütlema, kas robot räägib õigesti või ei). Kasutatakse keelevaistu uurimiseks- alateadlik tunnetus, kuidas on õige öelda. Kui ta ei tuvasta, kas on õigesti, ei oska ka ise õigesti rääkida. Keelevaist kujuneb keele omandamise käigus. Võimaldab uurida hääldust, grammatikat, sõnakasutust.
    Nt sisseütleva käände valesti ütlema- õige kasutuse aluseks on keelevaist. Nt panen pliiatsi sahtlile. Nt karu ütleb, et "panen klotsi kotile"- kas karu ütles õigesti? Kui tajub , et karu ütleb valesti ja laps tajub ära, siis on suht hea- laps võib-olla ütleb ise valesti veel, aga tajub ära, mis on valesti.
    Psühholoogid-
    W. Wundt - assotsiatiivne eksperiment - millised seosed on inimesel sõnade vahel. Sõnad on ajus omavahel seotud, kuna muidu ei oleks võimalik, et leian ajust õige sõna. Grupeeritud (nt sendid on jaotatud kotis oma rühmadesse selleks, et ma leiaksin õige sendi ) sõnad. See eksperiment võimaldab uurida, millised seosed on. Kaks põhiviisi- vabade assotsiatiivide eksperiment (esitatakse suvaline sõna ja palutakse öelda esimene sõna, mis pähe tuleb). Suunatud
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

    Registreeri ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile


    Konto olemas? Logi sisse

    Vasakule Paremale
    Psühholingvistika kujunemise eeldused #1 Psühholingvistika kujunemise eeldused #2 Psühholingvistika kujunemise eeldused #3 Psühholingvistika kujunemise eeldused #4 Psühholingvistika kujunemise eeldused #5 Psühholingvistika kujunemise eeldused #6 Psühholingvistika kujunemise eeldused #7 Psühholingvistika kujunemise eeldused #8 Psühholingvistika kujunemise eeldused #9 Psühholingvistika kujunemise eeldused #10 Psühholingvistika kujunemise eeldused #11 Psühholingvistika kujunemise eeldused #12 Psühholingvistika kujunemise eeldused #13 Psühholingvistika kujunemise eeldused #14 Psühholingvistika kujunemise eeldused #15 Psühholingvistika kujunemise eeldused #16 Psühholingvistika kujunemise eeldused #17 Psühholingvistika kujunemise eeldused #18 Psühholingvistika kujunemise eeldused #19 Psühholingvistika kujunemise eeldused #20 Psühholingvistika kujunemise eeldused #21
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 21 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2013-06-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 113 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor sandra0o Õppematerjali autor

    Lisainfo

    tartu ülikooli kõnetegevuse psühholoogia konspekt

    Märksõnad

    Mõisted


    Kommentaarid (1)

    Miho profiilipilt
    Miho:
    17:43 30-03-2016


    Sarnased materjalid

    68
    doc
    Kõnetegevuse psühholoogia
    106
    pdf
    PSÜHHOLOOGIA ALUSED
    52
    pdf
    Erivajadustega laste psühholoogia eksamiküsimused
    56
    doc
    Semiootika konspekt ja küsimused
    937
    pdf
    Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat
    69
    doc
    Matemaatika õpe erivajadustega lastele
    132
    pdf
    Sidusa kõne arendamine SKAP lapsel
    78
    doc
    Õpiraskuste psühholoogia





    Registreeri ja saadame uutele kasutajatele
    faili e-mailile TASUTA

    Konto olemas? Logi sisse

    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    või
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli? | Tee tasuta konto

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun