Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Aasja ja aafrika kultuurid (1)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris

HIINA


Hiina kultuuri hälliks peetakse Kollase jõe alamjooksu orgu ja Shandongi poolsaart. Sealt leitud kirjamärgid pärinevad 14. –12. sajandist eKr. Hieroglüüfkirjale panid aluse need samad kirjamärgid, mis olid graveeritud härja või hirve abaluule või kilpkonnakilbile. Kokku on neid umbes 3400.
Koolid tegutsesid Hiinas juba I aastatuhandel eKr ning õpetajaks oli mõni tuntud mõtteteadlane. Üheks selliseks oli näiteks Kong Fuzi (eestipäraselt Konfutsius; 551-479 eKr) ning tema õpetus konfutsianism avaldas hiina kultuuri arengule suurt mõju.
Oli ka teisi mõjutegureid: hiina traditsioonilised usundid, filosoof Laozi õpetus taoism, I aastatuhande algul pKr Hiinasse tunginud budism , hiina teadlaste aktiivne tegevus jne.
  • Konfutsianism – eetika- ning filosoofiasüsteem. Konfutsianismi tuumaks on sügava inimlikkuse (ren) tunnetamine , mis tähendab toimimist, arvestades inimsuhete tundikkust. Konfutsius seadis esikohale vanema ja lapse vahelise suhte. Tema vaadete kohaselt pidi laps näitama üles pojalikkust, see tähendab olema oma vanemate vastu kuulekas ja kohusetundlik, kusjuures vanemad võlgnesid talle armastuse ja hoole. Selline suhe kajastus ka mujal, näiteks suhetes mehe ja naise või valitseja ja ministri vahel. Täielik võrdsus oli võimalik vaid sõprade vahel. Konfutsianism rõhutab ka selliseid inimlikke voorusi nagu ustavus , õiglustunne ja otsekohesus .

  • Taoism (tao- tee) - filosoofiline ja religioosne õpetus. Taoism keskendub üksikisiku suhtele maailmaga. Tao tunnuseks võib olla pideva muutuse ja vahelduse tsükliline kordus, mis avaldub kahe polaarse jõu (näiteks yin ja yang) vastastikuse mõjuna. Taoismi peamised märksõnad on loomulik lihtsus, sundimatu tegutsemine, spontaansus ja kaastunne. Taoistliku arusaama kohaselt tulenevadki õnnetused peamiselt sellest, et inimesi viivad eksiteele pettekujutlused. Põhiõpetuse olulisi printsiipe on toimimatus, mis aga ei samastu liikumatusega. Taoismile on omane tundeline suhtumine: õnnelik olek, leebus, lapselikkus, süütus, rahu. Üks lemmiksümboleid on voolav vesi.

  • Budism - Budismi eesmärgiks on Buddha Šākjamuni(Siddhārtha Gautama ) eeskujul inimestes virgunud meeleseisundi tekitamine. Budismi aluseks on tõdemus, et on olemas kannatus(1.tõde kannatusest) ja et sellest kannatusest on võimalik vabaneda – kuna kannatusel on põhjus(2.tõde kannatuse põhjusest). Selleks põhjuseks on janu ehk soov. Kannatuse põhjuse kadumisega kaob ka kannatus(3.tõde kannatuse lakkamisest). Selleks, et kaotada kannatuse põhjus ehk janu on õilis kaheksaosaline tee(4.tõde kannatuse lakkamisele viiv tee).

Hani riigi perioodil (206 eKr – 220 pKr) tegutsesid pealinnas riigikoolid ametnike ettevalmistamiseks. Matemaatika, astronoomia , meditsiin, õigusteadus jt teadusharud olid kõrgel tasemel.
Olulisemad leiutised :
  • Paber
  • Kompass
  • Seismoskoop
  • Must püssirohi



Haridus
Hiinas oli nii madala kui ka kõrge astmega koole. 10-30 lapsele palkasid vanemad neile ühiselt õpetaja ning sisustasid klassiruumi lihtsa mööbliga. Kooli läksid lapsed 7-8 aastaselt ning 10 aasta jooksul omandati elementaarne lugemis- ja kirjutamisoskus. Õppetöö kestis koidikust kella 10-ni ning kella 11-st videvikuni, esines ka õhtuseid tunde. Puudusid puhkepäevad, koolivaheaegu oli kolm: kevadel, sügisel ning aastavahetuse paiku.
Tekstide sisuks, mis tuli pähe õppida, oli enamasti eetika, filosoofia, stilistika.
Enne kirjutamiseni jõudmist tuli enne õppida kasutama tušitahvlit koos väikese veenõuga, tušipulka, pintslit ja paberit.
Kalligraafia oli tähtis õppeaine, eriti neile, kes valmistusid riigieksamiteks.
Koolihariduse sai väike osa hiina lastest.
Juba Hani riigis kehtis riigiametitesse pääsemiseks kolmeastmeline eksamite süsteem, täiuslikkuse saavutas see Tangi riigi perioodil (618-907). Eksamite sisu ja maht sõltus enamasti sellest, millist ametit taotleti. Eksaminandid pidi oskama ilusat kirjatehnikat, hästi lugeda ning arvutada, täpselt tsiteerida klassikat. Kuni 807. aastani olid eksamid suulised , hiljem kirjalikud. Esimene etapp toimus maakonnalinnas, teine provintsilinnas ning kolmas pealinnas. Neid, kes lõpetasid kõik kolm etappi edukalt (2-3% kõigist kandidaatidest), ootasid tulusad riigiametid, auväärne õpetlastöö, kõrged tiitlid .
Kultuur/ Arhitektuur
Olulise tõuke andis kultuuri arengule trükikunsti leiutamine . 6. sajandil tunti Hiinas juba puitplaatidelt trükkimist. Hiina raamatukunst oli alguse saanud bambuse ja siidi kasutamisest, 4. sajandil sai raamatumaterjaliks paber. Algul trükiti eelkõige budistlikke tekste, hilejm ilukirjandust ning teaduslikke traktaate.
Õpetlaste Palat (asustatud 7. saj) hakkaskoostama 10’000 köitelist entsüklopeediat, mis valmis 1726. a. Maailma esimene ajaleht ilmus 8. sajandil.
Kirjandus:
  • Novellidesse ilmus realismi jooni
  • Proosažanrid: reisikirjad, looduskirjeldused, kangelaslood, ajalooline fantastika.

Maalikunstis tekkis žanri- ehk olustikumaal . Suure meisterlikkuse saavutasid maastikumaalijad.
Arhitektuuri koha pealt olid linnad ning elamud enamasti planeeritud suunaga põhjast lõunasse, nelinurksetena. Linna piiras kividega voodertatud muldvall , väravate juures olid lasketornid. Valitseja loss asus linna keskel või põhjaosas. Ehitised koosnesid enamasti mitmest hoonest, mida ühendasid sammastikud ja galeriid. Tähtsamad ehitised olid püstitatud kolmeastmelisele terrassile.
Hoonete iseloomulik element oli mitmeastmeline karniis (karniisiks nim. seina ülaosast eenduvat rõhtsat ehk horisontaalset liistu, millel on ehituskunstiline ja ka vett seinale mittelaskev otstarve), mida aga lihtinimeste majadel olla ei võinud. Teine element oli painutatud servadega katus, mis juhtis vihmavee seintest kaugemale.
Puitosade ja katuse värv oli rangelt ette kirjutatud. Keisri lossidel ning tema erilise soosingu alla kuuluvatel templitel kasutati kuldkollast värvi. Valitsushoonetel, ülikute lossidel, templitel kasutati kas rohelist või punast värvi. Ülejäänud hoonetel halli värvi.
Templite ja losside katused kaunistati keraamiliste kujudega. Eelistati draakoneid, föönikseid ja lõvisid, mis sümboliseerisid võimu ja jõudu ning pidid kaitsma loodusõnnetuste eest. Omapära lisasid linnapildile ka budistlikud katusehooned pagoodid – mitmekorruselised tornid.
Tangi perioodile järgnenud sajanditel arenes välja hiina teater, kuigi olid juba tuttavad varematest aegadest nuku- ja varjuteater.
Muusikaline draama kujunes välja 12.-13. sajandil rahvapidudest ning lüürilistest lauludest. Esile kerkis hulganisti dramaturge, kes rääkisid oma näidendites Hiina ajaloost, kritiseerisid seisuslikku korda, rõhutasid patriotismi ning õigluse vajalikkust . Muusikaline draama tõi kirjaoskamatu rahvani Hiina mineviku õppetunde ja rahvusliki kirjanduse väärtusi.
Edusamme tegi tarbekunst . Portselani tootmine saavutas kõrge taseme Songi perioodil (960- 1279 ). Selle aja portselanmõudel on kasutatud palju hallikashelesinist või hallikasrohelist glasuuri , mida ilustab peen pragudevõrk. Suurt tähelepanu pöörati portselanesemete vormi elegantsile ja maalingute kvaliteedile.
Teised kunstkäsitöö harud:
  • Kangatikkimine (valmistati kuldtikandiga siidriiet)
  • Puu- ja luunikerdus
  • Bambusest majatarvete tootmine
  • Pisiplastika (mägikristallist, kaltsedonist, ahhaadist, nefriidist jm materjalist esemed)

Skulptuur oli peamiselt kultuseaineline. Hiina kunstnikke ja meistrite loomingut hinnati kõrgelt ka väljaspool kodumaad .
Songi ajajärgul kujunes Hiinas välja uus mõtteteaduse suund – neokonfutsianism -, millest sai hiljem riigielu juhtiv ideoloogia. Neokonfutsianismi tuntuim esindaja oli filosoof Zhu Xi ( 1130 -1200). Tema õpetus võeti edaspidi riigieksamite peaaeineks.
  • Neokonfutsianism - Konfutsiaanluse reformistlik suund. Ühendas konfutsianistliku inimese ja ühiskonnakäsitluse usundi ja pärimusliku natuurfilosoofiaga.









INDIA
India klassikalise kultuuri
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Aasja ja aafrika kultuurid #1 Aasja ja aafrika kultuurid #2 Aasja ja aafrika kultuurid #3 Aasja ja aafrika kultuurid #4 Aasja ja aafrika kultuurid #5 Aasja ja aafrika kultuurid #6 Aasja ja aafrika kultuurid #7 Aasja ja aafrika kultuurid #8 Aasja ja aafrika kultuurid #9 Aasja ja aafrika kultuurid #10 Aasja ja aafrika kultuurid #11 Aasja ja aafrika kultuurid #12 Aasja ja aafrika kultuurid #13 Aasja ja aafrika kultuurid #14
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2009-05-29 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 38 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor seidystz Õppematerjali autor

Lisainfo

põhiliselt infot nende maade kultuuride ja ühinskonna kohta.
aasia aafrika ajalugu referaat

Mõisted


Kommentaarid (1)

henril93 profiilipilt
Henri Link: väga hea oli kasu
15:24 29-04-2010


Sarnased materjalid

4
doc
Aasia ja Aafrika Uusajal
60
rtf
10nda klassi ajaloo konspekt
88
rtf
Ajalugu 1-õppeaasta konspekt 10-kl
176
pdf
Ajalugu 1 õppeaasta konspekt
168
doc
Ajaloo mõisted ja isikud tähestiku järgi
39
odt
Ajalugu muusikaajalugu ja kunstiajalugu üleminekueksam 10-Klass
41
doc
Kunsti ajaloo lühi kokkuvõtte
20
doc
Ajaloo eksami punktid





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun