poole; • Tulemusjuhtimist peab rakendama kogu org. töötajaskonnale; • Kogu tulemusjuhtimise protsess peab olema õiglane, läbipaistev. 43. Organiseerimise mõiste Organiseerimine (Organizing ) kui juhtimisfunktsioon on töö korraldamise ja struktuuri loomise protsess organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks. Organiseerimine kui juhtimisfunktsioon on ülesannete grupeerimine, töökohtade kavandamine, otsustusõiguse delegeerimine. Tulemuseks: organisatsiooni struktuur. Töökoha organiseerimise all mõistetakse selle otstarbekohast planeerimist, varustamist ja teenindamist ning normaalsete töötingimuste loomist 44. Organiseerimise eesmärgid • jaotada töö spetsiifilistesse ametikohtadesse ja osakondadesse; • määrata ülesanded ja vastutused, mis on seotud iga ametikohaga; • koordineerida erinevad organisatsiooni ülesanded; • koondada ametikohad
222. Protseduurireegliga määratakse kindlaks: 223. · tegevuse sisu - mida tuleb teha; 224. · tegevuse vajalikkus, eesmärgid; 225. · tegevuste seostatus; 226. · kes tegevust täidab; 227. · informatsioon, dokumendid - millised dokumendid tuleb koostada, allkirjastamine 228. · tähtajad; 229. · võimalikud alternatiivsed variandid; 230. · tehnilised vahendid, kulutused 231. 49. Organisatsiooni struktuur on org.-ni ametikohtade vaheliste suhete mudel. Eesmärgiks on niisuguse süsteemi loomine, mis kõige paremini soodustaks edu saavutamist ettevõtte tegevuses. Org-ni struktuuri on vaja selleks, et: Tagada firma tegevuse efektiivsust Koordineerida organisatsiooni eri osade tegevust vastavate tegevusvaldkondade lõikes; Tagada paindlikkus ja kohanemisvõime; Määratleda ametikohtade aruandekohustused 232. 50
eelmisi strateegiad; raske saavutada pikaajalist edu. c) Konkurentsiedu hoidmise strateegia: ükskõik missuguse strateegia poolt saavutatud edu peab olema püsiv, st vastupidav konkurentide tegevusele. Suure mastaabisäästu puhul võib alandada hindu. Tarnijatega võib sõlmida konkurente välistavaid lepinguid. 19. Organiseerimise mõiste, olemus. Organiseerimine- ülesannete grupeerimine, töökohtade kavandamine, otsustusõiguse delegeerimine. Organiseerimise tulemuseks on organisatsiooni struktuur. Juhi põhitegevused organiseerimisel on: * töökohtade kavandamine * töökohtade rühmitamine * alluvus- ja aruandlussuhete määratlemine * õiguste ja võimu jaotamine töökohtade vahel * allüksuste tegevuste koordineerimine * rivi ja staabi eristamine 20. Organisatsiooni arengutsüklid. Organisatsiooni arendusprotsessi etapid: 1. Eeletapp- strateegiad, probleemide vähendamine 2. Org. strateegiline diagnostika 3. Üldeesmärkide püstitamine 4
TMO0010 JUHTIMINE KORDAMISEKS KONTROLLTÖÖ nr 1 1. Mida nimetatakse organisatsiooniks, millised on organisatsiooni tunnused? Organisatsiooni mõiste - kindla inimrühma ühiste eesmärkide taotlemiseks moodustatud ja terviklikult korraldatud ühendus. Organisatsioon on teadlikult koordineeritud sotsiaalne ühendus, mis koosneb kahest või enamast inimesest ja funktsioneerib suhteliselt katkematult, et saavutada ühiseid eesmärke. 2. Mis on organisatsiooni edukude eelduseks? Organisatsiooni edukuse eeldused- Organisatsiooni tähtsaim ülesanne on tulemuste andmine. Igal organisatsioonil on vähemalt neli põhilist koostisosa: inimesed, tegevused, siseehitus ning ainelised ja rahalised varad. Organisatsioon peab olema suunatud pidevale arengule, märksõnadeks loovus, uuendused, muudatused. Organisatsioon peab jälgima ja arvestama väliskeskkonda, tegemaks muudatusi ja uuendusi. Uuendustel on mõte ainult siis, kui v
JUHTIMINE KORDAMISKÜSIMUSED – KONTROLLTÖÖ nr 2 1. Mida nimetatakse organisatsiooni struktuuriks? Organisatsiooni struktuur on organisatsiooni ametikohtade vaheliste suhete mudel. 2. Nimetage põhjused, miks on organisatsiooni struktuur vajalik. Organisatsiooni struktuuri on vaja selleks, et: •Tagada firma tegevuse efektiivsus; •Koordineerida organisatsiooni eri osade tegevust vastavate tegevusvaldkondade lõikes; •Tagada paindlikkus ja kohanemisvõime; •Määratleda ametikohtade aruandekohustused. 3. Mida nimetatakse eestvedamiseks? Eestvedamine on inimsuhete vorm kus üks inimene(liider) mõjutab ja suunab teiste inimeste käitumist. 4
7. Strateegiate rakendamine, sest ainult hästi elluviidavatel strateegiatel on mõtet. 8. Tulemuste hindamine, et vajadusel teha korrektiive. 3 kuni 5 aste on tuntud SWOT analüüsina. S strenghts tugevused W weaknesses nõrkused O opportunities - võimalused T threats - ohud 17 Organiseerimise mõiste, olemus + Organiseerimise olemus: organiseerimine - ülesannete grupeerimine, töökohtade kavandamine, otsustusõiguse delegeerimine. tulemuseks: organisatsiooni struktuur. juhi põhitegevused organiseerimisel on: · töökohtade kavandamine; · töökohtade rühmitamine; · alluvus- ja aruandlus suhete määratlemine; · õiguste ja võimu jaotamine töökohtade vahel; · allüksuste tegevuste koordineerimine; · rivi ja staabi eristamine. 18 Organisatsiooni arengutsüklid - 19 Struktuuri tüübid, nende eelised ja puudused + 1. FUNKTSIONAALNE STRUKTUUR tuleneb sarnaseid tegevusi sisaldavate tööde
1. Organisatsiooni mõiste Kindla inimrühma ühiste eesmärkide taotlemiseks moodustatud ja terviklikult korraldatud ühendus. Teadlikult koordineeritud sotsiaalne ühendus, mis koosneb kahest või enamast inimesest ja funktsioneerib suhteliselt katkematult, et saavutada ühiseid eesmärke. 2. Organisatsiooni edukuse eeldused Org peab andma tulemusi, märksõnadeks loovus, uuendused, muudatused. Neli koostisosa: inimesed, tegevused, siseehitus, ainelised ja rahalised varad. Org peab jälgima ja arvestama väliskeskkonda tegemaks muudatusi ja uuendusi. Uuendustel on mõte ainult siis, kui väliskeskkond neid aktsepteerib. 3. Juhtimise kui protsessi mõiste Inimeste tegevuse ja käitumise sihipärane suunamine, et saavutada organisatsiooni eesmärgid ja rahuldada tema liikmete vajadused. Tulemuste saavutamine teiste inimeste kaasabil. 4. Juhtimise funktsioonide definitsioonid (kavandamine, organiseerimine,
2. Kes oli Alfred Chandler ja milline oli tema panus juhtimisteadusesse? Strateegilise juhtimise teadusliku analüüsi alguseks peetakse eelmise sajandi keskpaika kui organisatsiooniteoreetik Alfred Chandler kirjutas 1962. aastal oma raamatu „Strategy and Structure”, kus ta väitis, et organisatsioonid peaksid alati enne struktuuris muudatuste tegemist paika panema oma strateegilised sihid. 5 3. Mis on organisatsiooni struktuur? Struktuur on organisatsiooni ülesehitus. Organisatsiooni struktuur määrab kindlaks ametikohad ja struktuuriüksused ning nendevahelised alluvus- ja koordineerimissuhted. Vahend, mille kaudu juhid suunavad ressurssi nii, et kõik tööd saaksid tehtud. 4. Nimeta vähemalt 5 erinevat organisatsioonistruktuuri tüüpi Funktsionaalne, maatriksstruktuur, divisionaalne, tootepõhine, tarbijapõhine, geograafiline struktuur,
Kõik kommentaarid