Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Muusikaajalugu - viimane periood arvestus (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Muusikaajalugu
Rahvalaul
  • Palju tõdesid, mis pole otse välja öeldud
  • Peab võrdselt kunstmuusikaga austama
  • Iga laul on kordumatu
  • Sisaldab kogu ajalugu
  • Aitavad maailma lahti mõtestada
  • Oluline:
    • Tekst – põlvkondade teadmised, väljendusrikas, peast lauldud, mõttekordus ehk parallelism ehk ümberütlemine, peidus kombed ja tavad, oma tõlgendus
    • Vorm – korrastajaks värsimõõt, esimene silp tugev, teine nõrk
    • Rütm – mõjutab viisi ja meloodiat ehk tooni ehk mõnu ehk häält, viisi vähem kui teksti
  • Algriim – alliteratsioon (konsonantide kordumine) või assonants (täishäälikute kordumine); ei pea olema kõikides värssides
  • Skandeerimine – teksti sobitamine värsireale
  • Retsitatiivsed ehk kõnelähedased laulud
  • Muusika intanatsioon kasvab välja kõne intanatsioonist
  • Palju improviseerimist
  • Legaius – ettehaarav sisseastumine (ahellaul)
  • Tempo sõltub laulufunktsioonist

Vana Rahvalaul
  • Ehk runolaul ehk regilaul
  • Alates Balti hõimudest (ürgühiskondliku korra ajast)
  • Vormiline ülesehitus
  • Algriim
  • Laulikuks, leelotajaks ja kaasesitajaks naised
  • Sisus domineerib tundelist külge rõhutav element
  • Mängulisus, tantsulisus
  • Esikohal sõnad
  • Muusika pidi andma sõnadele tundetooni ja suurendama ilmekust
  • Ehituse aluseks värss: põhivorm 8-silbiline, igale silbile vastab viisi üks noot
  • Lauldi eeslaulja ja koori vaheldumise põhimõttel (koor haarab eeslaulja viimastest silpidest ja laulab kaasa ning vastupidi)
  • Viisid retsetatiivsed ja väikese ulatusega (3-4 heli, hilisemal ajal mitte üle 5-6 heli); lühikesed
  • Rütm vaheldub vähe, harva ebaühtlased vältused
  • Refrääni kohtab sagedamini Lõuna-Eestis (Mulgimaa, Võrumaa, Lõuna-Tartu ehk Setumaa ) – ühe-kahesõnaline, vormiline mitmekesisus , murrete rohkus , arhailised keelendid , omanäoline poeetiliste kujundite maailm
  • Lõppheli pikendamine omane Põhja- ja Lääne-Eesti lauludele
  • Valdavalt ühehäälne, mitmehäälsust esineb ainult kõige lihtsamal kujul ( erandiks Setu laulud, kus mitmehäälsus on pärit idanaabritelt)
  • Lõpeb alati teisel astmel
  • Sarnane Gregoriuse koraaliga
  • Liigid:
    • Töölaulud
    • Tavandi- ehk kombelaulud
    • Itkused
    • Karjaselaulud (ühed meloodilisemad rahvalaulud)
    • Isiklikke tundeid kajastavad lüürilised laulud
    • Lüroeepilised laulud
  • Põhja-Eesti regilaulus on mõjutusi Kalevalast

Uus rahvalaul
  • Ehk uusim rahvalaul
  • Tekke põhjused:
    • Ühiskondlikud muutused
    • Kirik
    • Keele muutus
    • Uued teemad
  • Kujunes välja 18.saj lõpul
  • Ülemineku perioodiks lüroeepilised laulud (hõlmavad enda alla ka ühiskondlikke jooni)
  • Vaimulik rahvalaul – lihtsatel viisidel lauldud koraali tekstid (ainulaadne fenomen)
  • Lõppriim
  • Valitseb eepiline sisu ja meeste teemad
  • Meeste osatähtsus loomisel ja esitamisel suureneb
  • Meeste teemad:
  • Naiste repertuaar kaldub armuromantikasse (tekstid Saksamaalt)
  • Värsiread koonduvad salmideks
  • Iga värss moodustab selgepiirilise mõttega terviku
  • Kaasaegne keel
  • Vemmalvärsi või paroodia kuju
  • Esialgu kandusid edasi suuliselt, hiljem hakkas neid levitama kirjasõna nii käsitsikirjutatud salmikute kui ka trükiste kaudu
  • Laulundatud stiil – kaherealine
  • Funktsionaalharmoonia ehk saatega laul
  • Levis üle maa justkui moehaigus

Rahvapillid
  • Valik suur kuid üsna algelised pillid
  • Valmistati kodusel teel
  • Ehituselt lihtsad
  • Jagunevad:

  • Puhkpillid
      • Torupill (kõige täiuslikum ja laialt levinud)
      • Parmupill (väike ümmargune raudraampiluga ühes küljes ja õhukese teraskeelega raami keskel)
    • Keelpillid
    • Kannel (vanasti suures aus)
    • Viiul (hakkas levima 19. Saj alguses)
    • Rootsi päritoluga „sugulased“ – hiiu ehk rootsi kannel; moldpill (mõlemaid mängiti poognaga , kuid hoiti süles)

    Rahvalaulu alaliigid lapse seisukohast lähtuvalt
    • Hällilaul
      • Vaikne, madal, hell
      • Rõõmud, mured, igapäev
      • Ootus, kes lapsest kasvab
    • Mängituslaulud
      • Helisevad silbid või häälikuühendid
      • „Sõit Riiga“; „ Tihane
    • Lastelaulud
      • Kits karja“; „Ann läks aita“; „Parmu matused“; „Metsa puid raiuma“
    • Töölaulud
      • Lastele koduste tööde õpetamine

    Pillimuusika
    • Rahvapill – rahva poolt loodud pill, traditsioonidesse juurdunud, õigus täiustada
    • Rahvalik pill – meistri poolt tehtud, ei tohi täiustada
    • Kõige täiuslikumaks peetakse inimhäält
    • Pillid jagunevad:
  • Vasakule Paremale
    Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #1 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #2 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #3 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #4 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #5 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #6 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #7 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #8 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #9 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #10 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #11 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #12 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #13 Muusikaajalugu - viimane periood arvestus #14
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 14 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2012-11-13 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 27 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor miisukiisumiisu Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    4
    doc

    Eesti rahvalaul ja rahvapillid

    Sokusarvest trompetiline aerofon (kuulasime). Karjapasun ­ trompetiline aerofon, signaalpill (kuulasime). Torupill ­ ,,ära aja pilli lõhki"; väga arenenud pill, nn ,,väike orkester", oli Eestis tuntud juba 13. saj, populaarseks sai 16. saj. Seda mängiti aasta läbi ning ta kuulus maagiliste tantsude juurde. o Pulmamarsid ja labajala valsid o Kõige kuulsam mängija oli Johannes Maaker (a.k.a. Torupilli Juss). o Aleksander Maaker ­ viimane pärimuslik torupilli mängija. (kuulasime) KORDOFONID Nöör ­ kõige primitiivsem. Hiiu kannel e rootsi kannel e kintsuviiul ­ mängitakse põlvedel hoides. Põispill ­ rütmiline keelpill. Moldpill ­ monokord; mängitakse poognaga / sõrmitsedes; selle pilliga õpetati koolides lapsi laulma (nt ,,Jaan läheb jaanitulele") Lõõtspill e jarmul e kortspill ­ kõige populaarsem rahvapill. Sündis 1822 Saksamaal.

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    9
    doc

    Eesti rahvamuusika. Uuem ja vanem.

    Muusika on arvatavasti niisama vana kui inimkultuur. Muistsel ajal ei eristatud muusikaliike üksteisest, vaid nimetati neid lihtsalt `muusikaks'. Maailma kõige looduslähedasematel rahvastelgi on oma muusika, mis inimeste pealtnäha lihtsast eluviisist hoolimata võib olla küllalt keerukas. Rahvamuusika on mingis inimrühmas kasutusel olev muusika, mis ei kuulu professionaalse muusika valda. See on osa folkloorist. Folkloor ehk rahvaluule on kultuuriliselt kokkukuuluva rühma vaimne pärimus. Rahvamuusika hulka kuuluvad laul ja pillimuusika, sellega on tihedalt seotud tants. Igasugune muusika on kindla(te) isiku(te) loodud, kuid rahvamuusika aluseks võib olla ükskõik mis päritoluga muusika. Rahvamuusikaks peetakse seda alates ajast, mil mingi rühm inimesi on selle kasutusele võtnud. Muusikapala algne kuju võib ajas ja ruumis levides pea

    Muusika
    thumbnail
    30
    doc

    EESTI RAHVAMUUSIKA

    põlvestpõlve. Eesti rahvamuusika hõlmab eelkõige eestlaste vanemat muusikapärandit, mis peegeldab selgelt kultuurilist eripära. Rahvamuusika kõrval kasutatakse tänapäeval ka mõistet ,,pärimusmuusika", mille alla mahuvad nii traditsiooniline rahvamuusika, kui ka tänapäevasd töötlused. Levikule pani aluse 1990. aastatest korraldatav Viljandi pärimusmuusikafestival. Festivalil peetakse väga oluliseks just muusika pärimuse jätkamist, selle kuuldelist õppimist ja taasloomise oskust, mis annab esitusele kordumatu võlu. Huvi folkloori vastu tärkas 18. sajandi lõpul baltisakslastest estofiilide seas. Suurem kogunemine algas 19. sajandil Jakob Hurda juhtimisel, seetõttu on ka arhiiivides üsna hästi talleatud tollast maarahva pärimust. Vanema muusika suuline levik maapiirkondades kestis umbkaudu 20. sajandi alguseni ning üksikutel äärealadel nagu Setumaa ja Kihnu

    Muusika
    thumbnail
    17
    docx

    Eesti rahvamuusika

    See kasvab välja ajajärgu eluolust ja levib nii ajas (ühelt sugupõlvelt teisele) kui ruumis (ühest kohast teise). Elukeskkonna muutumine põhjustab muutusi ka rahvaloomingus. Rahvalooming on ühtaegu nii rahvuslik kui ka rahvusvaheline. Rahvad elavad kultuurilises kokkupuutes, mistõttu pärimuses esineb laene ja mõjutusi. 20. sajandi uuemas rahvaluuleteaduses käsitletakse rahvast ja rahvamuusikat avaramalt ­ see on erinevate inimrühmade muusika, mis on seotud kogu elukorralduse ja inimeste suhtlusvõimalustega (suuline, kirjalik, meedia, arvutivõrk). 2. Rahvamuusika on mingis inimrühmas kasutusel olev muusika, mis ei kuulu professionaalse muusika valda. See on osa folkloorist. Rahvamuusika hulka kuuluvad laul ja pillimuusika, nendega on tihedalt seotud tants. 2.1. Rahvamuusika tekkimine ja levik Muusika on arvatavasti niisama vana kui inimkultuur. Muistsel ajal ei eristatud rahvamuusikat ega

    Muusika
    thumbnail
    9
    doc

    Eesti rahvamuusika

    rahvapillid. Vanem rahvalaul eristub uuemast eelkõige teksti vormi, ent ka kujundite, mõtteviisi, kasutamise olukorra, viisi jm poolest. Vanemaid tekste iseloomustab algriim (sõna algushäälikute kordus) ja parallelism (sisu ja vormi poolest sarnaste värsside rühmad). Vanemaid rahvalaule on kolm alaliiki. -Varane vokaalmuusika kujutab endast vanimaid teadaolevaid laule (laulutaolisi häälitsusi), mille päritolu jääb aegade hämarusse, võib-olla muusika tekkimise piirimaile. Suuremalt jaolt taandus see laulude kihistus 19. sajandi lõpuks, kuid mõneti püsib siiani, näiteks lastelaulude ja -lugemistena (hüpitused, arstimissõnad vms lihtsad vormid). -Regivärsiline laul ehk regilaul moodustab keskse ja omapärase osa eesti rahvalaulust. Lisaks algriimile ja parallelismile on sellel eriline värsimõõt. Regilaul kui laulustiil on omane peaaegu kõigile läänemeresoome rahvastele ning tekkis arvatavasti u 2000 aastat tagasi Soome lahte

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    13
    doc

    Eesti rahvamuusika

    muusikalistele põhimõistetele seletused: Aaria- saatega vokaalmuusika zanr. A cappella- esitamise viis, mille puhul instrumentaalsaade puudub Diatooniline helirida- helirida, mille kõik helid kuuluvad diatoonikasse. Diatoonilised heliread on näiteks kirikuheliread, loomulik mazoor ja loomulik minoor. Dissonants- kahe või enama heli kooskõla, mis tunnetuslikult mõjub pingestatuna, rahutuna. dodekafoonia- muusika kompositsioonimeetod, mille põhiliseks omaduseks on kaheteistkümne võrdtempereeritud häälestuses heli võrdne kasutamine. Folkloor- traditsioonilises tähenduses kõik lood ja laulud, ütlused ja salmid, mängud ja tantsud, eelarvamused ja kombed, mis on pärandunud eelmiselt põlvkonnalt kirjasõna vahenduseta. Homofoonia- ühe juhtiva meloodia kõlamine mitmehäälses muusikas Ilmalik muusika- mittesakraalne muusika. Ilmalik muusika levis kaua suulisel teel, sest

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    26
    docx

    Eesti muusika ajaloo kordamisküsimused ja vastused

    Eesti muusika ajaloo kordamisküsimused ja vastused 1. Millist väljaannet peetakse esimeseks eestikeelseks lauluraamatuks? Heinrich Stahl’i „Käsi ja koduraamatu“ teist osa 2. Millist väljaannet nimetatakse luterlikus traditsioonis a) „vanaks lauluraamatuks“ b) „uueks lauluraamatuks“? a) Eesti-Ma-Rahwa Laulo-Ramat(1721) b) „Uus lauluraamat“ (1899), tehti mitmeid kordustrükke, viimane 1958, kasutusel oli kuni 1991. aastani 3. Millist lauluraamatut kasutatakse tänapäeval luterlikus kirikus? „Kiriku laulu-ja palveraamat“ 4.Mille poolest erineb lauluraamat koraaliraamatust? Lauluraamatus on laulusõnad, kuid mitte viisi. Koraaliraamatus on viis ning seade aga pole tekste. 5.Millist koraaliraamatut peetakse Eestis ja Baltimaades vanimaks? Helme organisti Gustav Swahni käsikirjaline koraaliraamat 1774. a 6. Mis on nn Punscheli-koraaliraamat

    Muusikaajalugu
    thumbnail
    120
    docx

    Kultuuri koolieksami esimene kontrolltöö

    meenutavate motiividega. KLASSITSISM EESTIS Tartu ülikooli peahoone, J.W.Krause Saku mõis EESTI 17.-18. SAJANDIL Liivi sõda 1558.-1583. aasta, põhjused ja ajend: ● Võimuvõitlus Venemaa, Poola-Leedu, Taani ja Rootsi vahel; ● “Tartu maks”- Venemaa rahaline nõue Tartu piiskopknna vastu, mida viimane ignoreeris, lõpuks Venemaa ründas. Liivi sõda 1558.-1583. aasta, tulemused: ● 1582. aasta Jam Zapolski vaherahu; ○ Lõuna-Eesti Poolale. ● 1583.aasta Pljuusa vaherahu; ○ Põhja-Eeesti Rootsile. Rootsi aeg: ● Kindralkuberner- Rootsi riigivõimu kõrgeim esindaja; ● Rüütelkonnad- aadlike seisuslikud esindused; ○ Eestimaa; ○ Liivimaa; ○ Saaremaa;

    Kultuur




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun