Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Sissejuhatus psühholoogiasse II osa (7)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris

NB! üldpsühholoogia III osa sisaldab pilte (lisatakse 20.novembriks)


Areng
-organismi korrapärane liikumine suurema diferentseerituse ja integreerituse poole, hõlmates vaimse, sotsiaalse ja füüsilise seisundi muutuseid.
Areng algab munaraku viljastamise hetkest ja jätkub peale sündi. Arengulised muutused toimuvad läbi inimese eluea .
Ontogenees – organismi individuaalne arenemine viljastatud munarakust kuni surmani, fülogenees – organismide ajalooline areng.
Arengu käigus toimuvad kvantitatiivsed (hulk, suurus) ja kvalitatiivsed (olemus) muutused.
Sotsialiseerumine on protsess, mille vahendusel õpime hoiakuid, norme, motiive ja käitumismudeleid, mida peetakse sobivaks või kohaseks inimestele konkreetses ühiskonnas.
Mina-pilt (kogum teadmisi enda kohta) kujuneb läbi interaktsioonide ümbritsevaga (perekond, mängud, rolli võtmine), tagasiside olulistelt teistelt, rolliidenteedi mõju mina-skeemidele. Sotsiaalse võrdluse teooria (soov enda võimeid ja teadmisi hinnata paneb nt. otsima standardeid või nende puudumisel võrdlema ennast teiste inimestega). Enesehinnang peegeldab suhtumist endasse
Kõlbelise mõtlemise areng (Lawrence Kohlberg )
- Kohlberg näeb laste moraalset arengut üldistele printsiipidele põhineva liikumisena konkreetselt üldisele, enesekeskselt ja vahetult hoolitsuselt enda eest hoolitsusele teoste heaolu eest

Prekonventsionaalsed astmed

- Karistuse-allumise orientatsioon – sel asteml püüavad lapsed peamiselt hoiduda ebameelidvusest , vältida karistust, vabaduse piiramist, ärevusi tekitavaid situatsioone
- Instrumentaal – relativistlik orientatsioon – ka siin on lapse põhimureks oma tarvete rahuldamine, kuid saavad ka aru, et teistel on teatud õigused. Seeõttu ilmutavad mõnikord soovi jõuda kokkuleppele, mis võimaldaks võrdsel alusel rahuldada kõikide osapoolte vajadusi.
Konventsionaalse moraali astmed - Armsa tüdruku/hea poisi orientatsioon - Elu kuldreegel – tehke teistele seda, mida te tahate, et nad teeksid teile. Sel astmel on lapsed õppinud tundma rõõmu teiste heatahtlikkusest ning nad püüavad nüüd teistele meeldida ja nende heakskiidu osaliseks saada. Ollakse konformsed, otsuste langetamisel arvestatakse teiste ja endi eesmärke, kavatsusi.
- Seaduse ja korra orientatsioon – lapsed saavad aru, et sotsiaalne kord sõltub inimeste tahtest täita oma kohust ning nende austusest seaduslike võimuorganite vastu
Postkonventsionaalsed astmed
  • Sotsiaalse kokkuleppe orientatsioon – õigeid toiminguid iseloomustab nende vastavus standardsetele nõuetele ning õigutsele, milles ühiskond on kokku leppinud. Reegleid võib muuta. Sellel astmel tehtud otsused on paindlikumad.
  • Universaalse eetika prontsiibid – sellel astmel otsuste tegemisel ei lähtuta mitte ainult ühiskonna fikseeritud reeglitest, vaid pööratakse tähelepanu ka sellele, kuivõrd respekteeritakse universaalseid eetilisi prontsiipe. Inimene võib oma põhimõtete kaitsmise nimele leppida avaliku alandusega või minna märtrisurma.

  • Kognitiivne areng
    Jean Piaget – areng toimub organismi füsioloogilise küpsemise ja keskkonna vastastikusel toimel; kaasasündinud huvi kui liikumapanev jõud; salvestatakse kogemused, kujunevad skeemid e kognitiivsed struktuurid , mis kujutavad, mida teame maailmast, kuidas näeme ja tajume seda. Uus teadmine integreeritakse skeemidesse assimilatsiooniportsessi vahendusel. Sobimatu ( vastuolus skeemiga) informatsiooni korral tekib tasakaalutusseisund, mis kutsub esile akommodatsiooni – skeemide modifitseerimise ja kohandamise, leidmaks kohta uuele informatsioonile. Ebakõla likvideerimine akommodatsiooni ja assimilatsiooni kaudu.
    Vaimne areng toimub lastel kvalitatiivselt erinevate astmete järgnevusena, kus iga aste on järgmise eelduseks .
    Etapid: (areng algab sensomotoorsete skeemide formeerumisega, läheb üle tunnetuslike skeemide kasutamisele ja jätkub verbaalsete skeemide formeerumisega)
    • sensomotoorne periood kujunemine (kuni 1,5 / 2 eluaastat); kujuneb arusaam objektide permanentsusest – teadlikkus sellest, et objektid eksisteerivad sõltumatult nende endi toimingutest ja tajudest
    • operatsioonide eelne (1,5 / 2 kuni 7 aastat); hakatakse kasutama sümboleid objektide v sündmuste tähitsamiseks, kirjeldamiseks; kujuneb arusaam, et inimestel võivad olla erinevad mõtted ühe ja sama objekti kohta
    • konkreetsete operatsioonide periood (7-12 a); maailmanägemises väheneb enesekesksus; suudetakse objekte klassifitseerida, seoseid nende vahel leida (eeldab loogilist mõtlemist)
    • formaalsete operatsioonide tase (alates 12 a.); suudetakse mõtleda abstraktsetes kategooriates

    Erik Erikson : isiksuse arengufaasid kirjeldatuna läbi psühhosotsiaalsete kriiside
    (allikas: Lindgren, H., Suter, N. (1994). Pedagoogiline psühholoogia koolipraktikas)
    • Väikelaps. Globaalne usaldus/ usaldamatus (-1 eluaastat). Lapsed õpivad, kas keskkond on sõbralik v ebasõbralik, kas nad võivad loota sellele, et keskkond pakub neile
  • 80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
    Vasakule Paremale
    Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #1 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #2 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #3 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #4 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #5 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #6 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #7 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #8 Sissejuhatus psühholoogiasse II osa #9
    Punktid 5 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 5 punkti.
    Leheküljed ~ 9 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2008-12-15 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 504 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 7 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Triinu Pääsik Õppematerjali autor

    Lisainfo

    Mõisted


    Kommentaarid (7)

    gudruna profiilipilt
    gudruna: Selgelt lahti kirjutatud, hea ülevaade käsitletud teemadest.
    14:26 19-01-2012
    meltx profiilipilt
    sven meltsas: väga hea materjal, kiirelt saab põhjaliku ülevaate
    12:11 03-03-2009
    elosivos profiilipilt
    elosivos: Liiga üldine materjal, mina suurt abi ei saanud
    11:41 11-03-2009


    Sarnased materjalid

    18
    doc
    Ülevaade psühholoogiast II osa
    107
    docx
    Õigusdeaduskonna sissejuhatus psühholoogiasse
    22
    doc
    Ülevaade psühholoogiast
    178
    docx
    ISIKSUSEPSÜHHOLOOGIA
    74
    docx
    Sissejuhatus psühholoogiasse - konspekt
    10
    docx
    Sissejuhatus psühholoogiasse
    28
    pdf
    ISIKSUSE PSÜHHOLOOGIA
    7
    docx
    Sissejuhatus psühholoogiasse eksam TÜ



    Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
    Kasutajanimi / Email
    Parool

    Unustasid parooli?

    UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
    Pole kasutajat?

    Tee tasuta konto

    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun