Ehitusmasinate üldelemendid.
Kordamisküsimused 1. EM jõuallika ülesanne ja nende jaotus mehhaanilise energia saamise viisi järgi. Jõuallikas
varustab masinat tema kõikide
mehhanismide , seadmete ja süsteemide käitamiseks vajaliku
mehhaanilise energiaga. 1)
primaarsed on need, milles mingi looduslikust energiaallikast saadav
energia muudetakse vahetult mehaaniliseks energiaks, nt.
aurumasin ,
sisepõlemismootor 2)
sekundaarsed muudavad primaarsest jõuallikast või otse loodusest saadud mehhaanilise energia
mingiks teiseks energia
liigiks , mida järgnevalt kasut. taas mehhaanilise energia saamiseks, nt.
elektrilised ,
pneumaatilised ja hüdraulilised jõuseadmed.
2. Sisepõlemismootoris energia saamine ja sisepõlemismootorite jaotus eri tunnuste alusel.
Sisepõlemismootoris toimub kütuse ja õhu segamisel saadud põlevsegu põlemisel tekkivate
gaaside kiire
paisumise tagajärjel
silindris tekkiva rõhu energia muutmine mehhaaniliseks
energiaks. Liigitatakse 1.
Kasutatav kütuse liik: a) kerge
vedelkütus (
bensiin ) b) raske vedelkütus
(
diislikütus , masuut) c) gaaskütus (vedelkütus, puugaas) 2
.Põlevsegu moodustamise viis a) Otto
mootorid b) diiselmootorid 3.
Töötsükli kestus a) 2-he taktilised b) 4-ja taktilised 4.
Energiat
muundav mehhanism a) kolbmootorid b) rootormootorid e.
Wankel mootorid c)
gaasiturbiinmootorid 5.
Jahutussüsteemi tüüp a) vedelikjahutus b) õhkjahutus c)
kombineeritud 6.
Käivitussüsteemi tüüp a) käisitsi b) elektrostarter c) kaskaad e.
mitmeastmeline 7.
Silindrite arv
a) ühesilindrilised b) mitmesil. 8.
Silindrite asetus a) vertikaalne rida-asetus b) V-kujuline rida-
asetus e. V-mootorid c) horisontaalne rida-asetus e lamavate silindritega d) täht-asetus.
3. Sisepõlemimootori süsteemid ja mehhanismid . Süsteemid: a)
toitesüsteem (
õhuga toitmise ja
kütusega toitmise süsteem) b)
õlitussüsteem c) jahutussüsteem d)
süütesüsteem e)
käivitussüsteem
Mehhanismid: a) keps-
vänt või
rootor mehhanism b) gaasijaotus-mehhanism.
Diiselmootoril puudub süütesüsteem. Põlevsegu mood vahetult silindris kütuse pihustamisega
eelnevalt kokkusurutud ja ülekuumenenud õhku, milles tekkinud põlevsegu süttib ja sellele
järgneb põlemine.
4. Sisepõlemismootoritega seotud mõisted ja tehnilised parameetrid . a)
takt – ühe kolvi
käigu ajal silindris toimuv protsess b)
kolvi käik – kolvi liikumine ülemisest surnud
seisust alumisse surnud seisu c)
mootori üldmaht – kolvi peale jääv silindri maht kolvi alumises surnud
seisus d)
mootori töömaht – kolvi liikumisel üss-ist ass-i vabanev silindri maht e)
mootori
põlemiskambri maht – kolvi üss-is tema peale
jääva silindri osa maht f)
mootori litraaž – mootori
silindri või silindrite
summaarne töömaht g)
mootori surveaste – mootori silindri üldmahu ja
põlemiskambri mahu suhe. See näitaja mõjutab otseselt mootori tehnilisi parameetreid ja määrab
kasutatava kütuse omadused h)
mootori indikaatorvõimsus – mootori poolt arendatav üldine
võimsus, mis määratakse tema indikaatordiagrammi alusel i)
mootori efektiivvõimsus – mootori
poolt arendatav kasulik
võimusus mõõdetuna hoorattal j)
mootori maksimaalne pöördemoment –
saavutatakse reeglina madalama mootori võlli pöörlemissagedusel kui efektiivvõimsus k)
mootori
võlli pöörlemissagedused, mille juures mootor arendab max võimsust või max pöördemomenti l)
kütuse erikulu – iseloomustab kütuse kasutamise
efektiivsust ja väljendatakse ühikuga g/hj t.
5. Elektriliste jõuallikate liigitus. 1)
tarbitava voolu liik: a) alalisvool b)
vahelduvvool , mis
sageduse järgi jaguneb normaalsagedusega 50…60 Hz ja kõrgsagedusega 200…400 Hz 2)
konstruktiivne lahendus a) kinnised = välimise jahutusega b) lahtised = sisemise jahutusega.
6. Vahelduvvoolu mootorite liigitus ja elektrimootorite põhiparameetrid. 1)
magnetvälja
pöörlemissageduse ja rootori pöörlemissageduse ühtimise järgi: a) sünkroonmootorid b)
asünkroonmootorid 2
) rootori konstruktsiooni järgi: a)
lühisrootoriga b) faasirootoriga 3)
faaside arvu järgi: a) ühefaasilised b)
kolmefaasilised 4.
töörežiimi järgi: a) lühiajalis-perioodiline b)
pidev. Elektrimootorite põhiparameetrid on a)
toitepinge b)
tarbitav võimsus c) võlli
pöörlemissagedus .
7. Hüdropumpade liigitus. a) hammasrataspump b)
labapump c) radiaal-plunserpump d) aksiaal-
kolbpump . Enimkasutatavateks on
hammasratas ja aksiaal-kolbpump
8. Hüdrosüsteemide täidesaatvate jõuseadmete liigitus. a) hüdromootorid – kasut. pöörleva
liikumise saamiseks b) hüdrosilindrid – kasut. kulgeva liikumise saamiseks.
9. Hüdromootorite liigitus. a) hammasratasmootorid b) labamootorid c) kõrgmomendilised
radiaalplunser- või –kolbmootorid d) aksiaalkolbmootorid
10. Hüdrosilindrite liigitus. Kasut. hüdrosüsteemides ainult jõuallikatena, st täidesaatvate
elementidena 1.
konstruktsiooni järgi a)
kolb -tüüpi b)
plunser -tüüpi c) teleskoopilised 2.
töökäigu
suuna järgi a) ühepoolse tööga b) kahepoolse tööga
11. Hüdromootorite põhiparameetrid. a) tarbitav max rõhk b) tarbitav
vooluhulk c) arendatav
võimsus d) arendatav pöördemoment e) neile vastav väljuva võlli pöörlemissagedus
12. Kompressorite liigitus. 1.
Konstruktiivne lahendus a) kolbkompr. b) rootorkompr. c)
turbokompr. d) tigukompr. 2.
Õhu kokkusurumise kordade arv ühes seadmes a) üheastmelised b)
mitmeastmelised 3.
Liikuvus a)
statsionaarsed kompr.jaamad b) teisaldatavad kompressorid ja
kompr.jaamad c) iseliikuvatele masinatele paigaldatud kompressorid
13. Kombineeritud jõuseadmed. Enamus kaasaegseid iseliikuvaid masinaid on varustatud
eelloetletud jõuseadmete kombinatsioonidega nt
diisel -elektrilised jõuseadmed jne. Statsionaarsed
masinad aga nt
elektro -hüdrauliliste jõuseadmetega. Sellega seoses on kasutusel mõisted: a)
ühemootorilised e grupiajamiga masinad – paigaldatud ainult üks jõuallikas,
millelt käitatakse kõik mehhanismid b
) mitmemootorilised e individuaalajamiga masinad – varustatud mitme
jõuallikaga, millest igaüks käitab teatud kindlat mehhanismi või mehhanismide gruppi.
14. EM transmissioonide ülesanne ja liigitus. Transmissiooniks nim seadmete kompleksi
energia ülekandmiseks jõuallikalt masina üksikutele mehhanismidele või mehhanismide vahel.
Transmissiooni abil on võimalik muut energiavoolu parameetreid vastavuses energia jäävuse
seaduses. 1.
Tööpõhimõte: a) mehhaanilised b) hüdraulilised c) elektrilised d) kombineeritud 2.
Kiiruse reguleerimise võimalused a) astmelise kiiruste reguleerimisega b) astmeteta kiiruste
reguleerimisega 3.
Liikumissuuna muutmise võimalikkus: a) mittereverseeritavad b)
reverseeritavad
15. Mehhaanilised transmissioonid ja nende liigitus. Meh. transmissioonid koosnevad
traditsioonilistest mehhaanilistest ülekannetest, milles energia kantakse edasi
mehhaaniliste vahenditega. Need on reeglina astmelise kiiruse reguleerimisega. Liikumissuuna muutmiseks on
mehhaanilistes transmissioonides eriline seade mida nim reeversiks. Jaotatakse energiavoolu
hargnemise alusel: a)
hargnevateks nt kahe telje veoga auto
transmissioon b)
mittehargnevateks nt ühe telje auto transmissioon. Eelised: hea
töökindlus , kõrge kasutegur, väike tundlikkus
väliskeskkonna temp-ile. Puudused: kiiruste reguleerimise astmelisus, konstruktsiooni keerukus,
kõrge müra tase, kõrde tundlikkus määrderežiimile.
16. Rataskäiguosal masina mehhaanilise transmissiooni koostus. 1.
Peasidur – võimaldab
ühendada või lahutada transmissiooni ja jõuallika 2.
Käigukast – võimaldab muuta transmissiooni
ülekandearvu ning sellega valida olukorrale vastav
diapasoon 3.
Kardaanülekanne – võimaldab
pöörleva liikumise ülekandmist muutuva nurga all 4.
Koonilisest hammasülekandest koosnev
peaülekanne – võimaldab pöörlevat liikumist üle kanda täisnurga all 5.
Diferentsiaal – võimaldab
vedavatel ratastel pöörelda erinevate kiirustega kui masin liigub kõverjoonelisel trajektooril. (
4. ja
5. moodustavad kokku
vedava silla peaülekande.) 6.
Poolteljed 7.
Vedavad rattad
17. Hüdraulilised transmissioonid ja nende liigitus. Hüdraulilistes transmissioonides toimub
energia ülekandmine suletud ruumis liikuva vedeliku kaudu, milleks on enamasti vastavat liiki
õli. Liigitatakse tööpõhimõtte järgi a)
mahulised e hüdrostaatilised – rõhk süsteemis
lineaarses sõltuvuses täidesaatvale elemendile mõjuvast välistakistusest b)
hüdrodünaamilised – rõhk
süsteemis peaaegu
konstantne 18. Elektrilised transmissioonid ja nende koostuse põhielemendid. Elektrilistes
transmissioonides toimub energia ülekandmine elektriliste elementide kaudu. Põhilised
elemendid: 1. Peasidur 2. Elektrigeneraator 3. Elektriline juhtimisaparatuur 4.
Elektrimootorid 5.
Vedavad rattad. Eelised: konstruktsiooni lihtsus, suur töökindlus, reverseerimise lihtsus,
võimaldavad suurendada masina manööverdusvõimet. Puudused: elektriohtlikkus,
muudetava kiirusega elektrimootorid on kallid.
19. Kombineeritud transmissioonid. Saadakse erinevate transmissioonide kombineerimisega
omavahel. Nt üks levinumaid iseliikuvatel
masinatel kasutatav
hüdro -mehhaaniline
transmissioon. Statsionaarsetel masinatel on levinumaks elektro-mehhaaniline transmissioon.
Uuendus, mis on tehtud rasketes tingimustes töötavate roomikmasinate tagasillas:
loobutud masina
liikumissuuna
muutmiseks
kasutatavatest
traditsioonilistest
külgsidurites
ja
planetaarmehhanismidest ning asendatud need juhtiva diferentsiaaliga. See võimaldab
roomikmasina pöördumisel vältida ühe roomiku lahtiühendamist mootorist.
20. EM juhtimissüsteemide ülesanne ja nende liigitus. juhtimissüsteemide ül on masina
erinevate mehhanismide tööprotsessi juhtimine. Liigitatakse 1.
Konstruktsiooni ja tööpõhimõtte
alusel a) mehhaanilised b) pneumaatilised c) hüdraulilised d) elektrilised e) kombineeritud 2.
Juhitava objekti alusel a) tööorganite ja –seadmete
juhtimiseks b) jõuallikate töörežiimi
juhtimiseks c) transmissiooni elementide töö juhtimiseks d) rooliseadmed masina liikumise
juhtimiseks 3.
Toime alusel juhitavale elemendile a) vahetu toimega e otsesidega b)
võimendajaga e kaudse toimega c) jälgivad süsteemid d) koormustundlikud e
tagasisidega 4.
Juhtimismeetodi alusel a) käsijuhtimisega b)
poolautomaat -juhtimisega c) automaatjuhtimisega d)
suhtlevad, programmeeritud juhtimisega
21. Mehhaanilised juhtimissüsteemid ja nende liigitus. Vanimad masinail kasutatavad
juhtimissüsteemid ning kaasaegseis masinais kasut. neid vaid teiste juhtimissüsteemide osadena.
Ehedalt on nad kasutusel ainult sisepõlemismootorite töörežiimi juhtimissüsteemides. Liigitatakse
a) šarniir-hoob süsteemid, b)
tross ja tross-
plokk süsteemid c) mehhaaniliste ülekannetega
süsteemid
22. Pneumaatilised juhtimissüsteemid. Kasut peamiselt selliste elementide töö juhtimiseks, mis
nõuavad sujuvaid lülitusi. Koostusse kuuluvad 1.
Kompressor, mis käitatakse primaarselt
jõuallikalt 2.
Kaitseklapp, mis reguleeritakse nõutavale survele süsteemis 3.
Manomeeter , mis
näitab rõhku süsteemis 4.
Resiiver, millesse kogutakse vastaval rõhul olev suruõhu varu 5.
Pneumojagaja, mille ül on suunata suruõhk juhitavasse jõuseadmesse ja see tööle rakendada 6.
Pneumosilinder 7.
Membraan -pneumokamber. Eelised on
sujuv lülitus, võimalus energia
akumuleerimiseks resiivrisse, madalamad tugevusnõuded elementidele ja tihenditele, lihtsam
hooldada, lekkimise korral ei saasta keskkonda. Puudusteks on elementide suured gabariidid, töö
ebatäpsus ja
reageerimise aeglus lülituse alguses, külmumise oht tänu kondensvee tekkimisele.
23. Kombineeritud juhtimissüsteemid. Muutunud kaasaegsete masinate juhtimissüsteemide
igapäevaseks
tüübiks . Enimlevinuteks on elektri-hüdraulilised süsteemid, milles hüdroelementide
tööle rakendamisel kasut elektrilisi elemente ja millede sisse-, välja- või ümberlülitamine toimub
nupule vajutamisega. Elektro-pneumaatilised on liikurmasinate juures väiksema
levikuga . Üsna
laialt kasut neid
ehitusmaterjalide tööstuse
seadmetes . Elektro-mehhaanilised süsteemid on kõige
vähem levinud. Kasut ka kombinatsioone hüdro-mehhaaniline ja pneumo-mehhaaniline, kus
hüdrosüsteemi töö juhtimine toimub liigutavate hoobade või pedaalidega, või käivitab
hüdrosüsteem mingi mehhaanilise ülekandeseadme abil juhitava elemendi.
24. EM raamid . Masina kandev konstruktsiooni element, mille külge kinnitatakse kõik masina
agregaadid ning mis
toetub vahetult toetuspinnale või läbi elastsete vedrustuselementide
veermikule. a)
jäigad raamid masinatel on rattad
telgede suhtes pööratavad, teljed aga kas jäigalt
või läbi vedrustuse kinnitatud raami külge 1. Juhitavad on üks paar
rattaid 2. Kõik rattad on
juhitavad ja pööratakse välja kõik ühes suunas 3. Kõik rattad on juhitavad ja pööratakse välja
paariti vastassuundades b)
šarniir- liigend raamid koosnevad kahest telikust, mis on omavahel
ühendatud vertikaalse ja horisontaalse
teljega liigenditega, mis võimaldavad telikutel teineteise
suhtes pöörduda.
25. Masina vedrustuse ülesanne ja liigitus. Ül on
summutada vertikaalsuunalised
võnkumised masina liikumisel ebatasasustel ja suurema kiirusega masinate juures säilitada rataste kontakt
toetuspinnaga. Elastsete elementide tüübi alusel tuntakse: a)
mehaanilist – vedruterasest
valmistatud leht-, spiraal- või torsioonvedrusid mis asetatakse raami ja sildade vahele b)
pneumaatilist – silla ja raami vahele asetatud pneumosilinder, mis torustikuga ühendatud
pneumoakumulaatoriga ja milles säilitatakse masina vastav rõhk ja c)
hüdraulilist – võib olla
lahendatud kas õliamortisaatoritega või hüdroakumulaatoriga vedrustusega, mis koosneb silla ja
raami vahele asetatud hüdrosilindrist ja hüdroakumulaatorist, mis ühendatud masina üldisesse
hüdraulika süsteemi.
26. Masina käiguosa ülesanne ja liigitus. Ül on masina raskuse ülekandmine toetuspinnale ja
mootori võlli pöörleva liikumise muutmine masina kulgevaks liikumiseks. Toetuselementide
tüübi alusel liigitatakse: a)
rööbas b)
pneumoratas c)
roomik d) sammuv e)
tigu 27. Masina tööseadmestik ja masina tööorgan. EM tööseadmestik moodustub kõigist neist
elementidest, mis on vajalikud antud masina tööoperatsioonide sooritamiseks. Masina
tööorganiks nim seda tööseadmestiku elementi, mis tööprotsessis vahetult kontakteerub
töödeldava objekti või
materjaliga . Nt. ühekopalise
ekskavaatori tööseadmestiku mood. – nool,
kopavars ja
kopp , milledest kopp on ekskavaatori tööorgan.
28. EM abiseadmestik. Ehitusmasinate abiseadmistikku kuuluvad kõik need elemendid ilma
milleta masin saab edukalt
sooritada oma põhilisi tööoperatsioone, kuid pole täidetud
ohutusnõuded, ergonoomilised nõuded või ei saa kasutada ööpäevaringselt või aastaringselt. Nt
kapotid, valgustusseadmed jne. 1.
ROPS - tüüpi kabiinid ja varjed on varustatud tugevate
elementidega, mis
kaitsevad masinisti masina võimalikul ümberminekut 2.
BFOPS- omavad
tagakülje külge kinnitatud tugeva metallvõre, mis kaitsev masinisti tagasuunas kabiini peale
lendavate esemete eest 3.
FOPS- on varustatud tugevdatud katusega, mis kaitsevad masinisti
võimalike masinale pealekukkuvate esemete eest.
29. Hüdrosilindrite põhiparameetrid. a) silindri sisediameeter b) kolvivarda
diameeter kolb-
tüüpi silindritel c) kolvi või plunseri käigupikkus d) max töörõhk
30. Pneumomootorite ülesanne ja liigitus. Pneumomootoried kasut. pöörleva liikumise
saamiseks. Konstruktiivsete lahenduste alusel: a)
kolbmootorid – keerukuse tõttu pöörleva
liikumise saamiseks peaaegu ei kasutata b
) rootormootorid – tänu lihtsusele, heale töökindlusele,
suhteliselt väikesele massile ja väikestele gabariididele
enamlevinud c)
turbiinmootorid – juhul
kui on vaja saavutada tööorgani väga suurt pöörlemissagedust väikese või keskmise võimsusega.
Kõik kommentaarid