ruptsioonis. “Revalise” ümber puhkes mitmeid skandaale, kuid osa neist oli tingitud sellest, et kaupa tuli osta valikuta - partiide kaupa, mistõttu oldi sunnitud hädavajalike kaupade kõrval vedama sisse mittevajalikku. Negatiivse kõrval tuleb aga tingimata rõhutada “Revalise” vaieldamatuid teeneid. 1920. aastal asendati korruptsioonis ja majandus- afäärides süüdistatud “Revalis” uue keskorganisatsiooniga “Erkat” (Eesti Riigi Kaubandus agentuur).
Impordis domineerisid 1919. aastal toiduained (liha, konservid, vili, jahu, kartulid, aedvili, riis, heeringad, marmelaad , sool) ja kütused (kivisüsi, nafta, petrooleum , bensiin); samuti toodi sisse tarbekaupu ( rõivad , jalanõud , ravimid, tubakas , tööriistad), mis läksid peaasjalikult Rahvaväe varustamiseks. 1920. aastal lisandusid loetelusse mitmesugused masinad , raudteematerjalid, väetised jms. Sisseveomaade hulgas olid esikohal Inglismaa ja Soome.
Kuna maailm ei pidanud Eesti marka usaldusväärseks ning riigil puudusid vähegi arvestatavad kulla- ja välisvaluutareservid, siis kujunes väliskaubandus suurelt osalt vahetuskaubanduseks. Sisseveetavate kaupade väärtust püüti hüvitada omapoolse ekspordiga. Vabadussõja algul veeti peamiselt välja kartulit ja lina, veidi hiljem lisandusid puit, paber ja piiritus . Kuid neidki saadusi vajas ennekõike Eesti ise, ning väljaveetud kaupade koguväärtus ei küündinud ligilähedaseltki impordi tasemele . Seetõttu “maksti” paljude välismaiste kaubasaadetiste ( esmajoones mitmesuguse sõjavarustuse ja toiduainete) eest riigi võlakohustustega. Taoline lahendus oli hetkel küll ainuvõimalik, kuid tõi kaasa ulatusliku välisvõlgnevuse, nimelt Ameerika Ühendriikidele , Suurbritanniale ja Prantsusmaale (võlausaldajate nimekirjas oli ka Soome, kellelt oli saadud laenu). 1920. aastal oli välisvõla lcogusuuruseks 4,9 miljardit marka.
Maailmasõja ja revolutsioonide tagajärjel oli rängalt langenud tööstustoodangu maht. Ka puudusid tööstuse elustamiseks hädavajalik tegevuskapital (omakapitali lihtsalt
polnud piisavalt, väliskapitali aga ei meelitanud poliitiliselt ja majanduslikult ebakindel olukord), samuti kütuse- ja toorainevarud ning turg . 9. detsembril 1918 kohustas valitsus raha- ning kaubandus-tööstusministrit leidma võimalusi vabrikute finantseerimiseks, et neid taas tööle panna. Aprilli lõpuks oli taotlusi rahuldatud 6,5 miljoni marga ulatuses. See oli aga vaid tilk merre, millega välditi küll ettevõtete edasist sulgemist, kuid ei tagatud tööstuse normaalset arengut. 1919. aasta lõpuks käivitati 200 registreeritud ettevõttest ligi kolmveerand (mittetäieliku töö ajaga ja väikeste koosseisudega), mis andsid tööd ligi 13 000 töölisele. Seega hoiti töös vaid riigikaitselisest seisukohast hädavajalikke ettevõtteid.
Vabadussõja lõppedes jäid Vene turg ja toorainevarud, mida silmas pidades Eesti tööstus varem oli edenenud, poliitilistel põhjustel kättesaamatuks. Eesti tühi siseturg nõudis kõikvõimalikke tööstuskaupu, kuid potentsiaalse ostjaskonna enamik oli madala ostujõuga. Euroopa turgudel tunti huvi Eesti päritoluga tarbekaupade ja toiduainete vastu, kuid neist oli Eestis endaski terav puudus. Tsaariaegsete suurettevõtete kuuluvuse küsimus oli äärmiselt segane - osa tehastest olid sõja-aastail sekvestreeritud, ülejäänud olid enamlased natsionaliseerinud. Tartu rahulepingu alusel anti Eesti valitsusele üle 24 miljoni kuldrubla väärtuses ettevõtete aktsiaid ja muid väärtpabereid, kuid loomulikult polnud valitsus suuteline korraldama kõigi tehaste tööd. Lisaks ilmus mitmelt poolt kõikvõimalikke pretendente endiste omanike, nende sugulaste, esindajate, volinike jne. näol.
Asutava Kogu teiseks tähtsamaks ülesandeks põhiseaduse koostamise kõrval oli maareformi ettevalmistamine. Vajadus maareformi järele tulenes majanduslikest, polii tilistest ja sotsiaalsetest teguritest. Reformi otseseks põhjuseks oli Eestis valitsev terav maanälg - ligi 2/3 maaelanikest olid maata palgatöölised - kuid sellele sotsiaalsele ebaõiglusele lisandus ka rahvuslik nüanss, sest enamik suurmaaomanikest-mõisnikest olid
baltisakslased, enamik väiketalunikest ja maatöölistest aga eestlased.
Ümberkorraldused põllumajanduses algasid juba 1918. aasta lõpus, mil vallaomava- litsused võtsid oma kontrolli alla mõisamaad ja mõisatele kuulunud ettevõtted, põllutöö- ministeerium alustas peremeheta jäänud mõisate ülevõtmist ning valitsus lubas anda Vabadussõjas silmapaistnud sõduritele tasuta maad. Need olid aga vaid esimesed sammud maareformi ettevalmistamisel.
Maaseaduse väljatöötamine Asutavas Kogus põrkus mitmetele raskustele. Ehkki kõik erakonnad olid veendunud maareformi vajalikkuses , vallandusid teravad vaidlused selle teostamisviiside üle. Vasakpoolsed pooldasid kiiret ja radikaalset reformi, nõudes, et riik võtaks enda kätte nii mõisa- kui talumaad, seejuures endistele omanikele tasu maksmata, ning et riiklikust maafondist jagataks maad kõigile soovijatele, kuid mitte seda eraomanduseks müües, vaid põlisren- dile andes . Parempoolsed olid kategooriliselt talumaade riigistamise vastu ning nõudsid reformi teostamist järk-järgult ja pikema aja jooksul, võõrandatud varade õiglast hüvitamist senistele omanikele ja riigistatud maade müümist soovijatele isiklikuks omandiks. Ehkki vasakpoolsetel ei õnnestunud oma ideid täies ulatuses läbi suruda, kujunes Eesti maareform siiski märksa radikaalsemaks kui teistes Ida-Euroopa riikides (v.a. Lätis).
Asutav Kogu võttis maaseaduse vastu 10. oktoobril 1919. Selle alusel võõrandati praktiliselt kogu mõisamaa, Vene- aegsed riigimaad ja osa kiriku maadest (kokku 2,3 miljonit hektarit ehk üle 50% põllumajanduslikest maadest), samuti mõisate hooned, põllumajandustehnika, kariloomad ja mitmesugused ettevõtted. Võõrandatud maa kompenseerimise küsimus jäeti hilisemate seaduste lahendada; muude riigistatud varade eest tasuti kohe, kuid nende tegelikust väärtusest vähem. Põhjused olid nii majanduslikud - riigil puudus sedavõrd suurteks väljamakseteks raha - kui ka poliitilised - rahvas ei mõistnud, miks on vaja maksta ajaloolistele vaenlastele.
Võõrandatud maad arvati riiklikku maafondi. Ebatootlikud ja metsamaad jäid enamjaolt riigi käsutusse, enamik põllumaadest jagati aga välja asundustaludena, mille keskmiseks suuruseks kujunes 16,4 hektarit. Asundustalu saajate hulgas olid eesõigustatud Vabadussõjas silma paistnud sõjaväelased, sõjainvaliidid ja langenute perekonnad. Pärast nende sooviavalduste rahuldamist oli õigus taotleda maad kõigil Eesti elanikel.
Maareformi tulemusel asendus palgatöö - jõul baseeruv suurmaapidamine väikemaa- pidamisega (taludega), kadusid teravad sotsiaalsed ja rahvuslikud vastuolud, vähenes maata palgatööliste osakaal rahvastikus ning tekkis ulatuslik Eesti Vabariigile lojaalne väi- keomanike kiht.
Territoorium ja rahvastik
Eesti Vabariigi territooriumi kujunemisel etendasid otsustavat rolli kõigepealt Vene Ajutise Valitsuse määrus 30. märtsist 1917, mille alusel ühendati senise Eestimaa kubermanguga Liivimaa kubermangu põhjaosa; seejärel Tartu rahuleping, millega arvati Eesti koosseisu Narva koos Jaanilinnaga (Ivangorod), kolm Narva jõe idakaldal asuvat valda ja Pihkva kubermangu neli läänepoolset valda; ning lõpuks lõunapiiri täpsustamine Eesti-Läti piirikõnelustel. Kuna Eesti ja Läti esindajad ei suutnud saavutada omavahelist kokkulepet, siis määratleti esialgne riigipiir vahekohtuniku - Briti koloneli Stephen Tallentsi - ühepoolsete otsustega 1. ja 3. juulil 1920. Lõplikult pandi Eesti-Läti piir paika 1. novembril 1923 sõlmitud täiendava piirilepinguga.
Eesti Vabariigi territooriumi suuruseks kujunes 47 549 km2; sellest 4180 km2 moodustasid saared. Riikluse arendamise ja kohalike probleemide otstarbekama lahendamise huvides jagati territoorium omavalitsuslikeks haldusüksusteks: maakondadeks, valdadeks, linnadeks ja aleviteks.
Maakondi oli Eestis kuni Vabadussõja lõpuni üheksa (Läänemaa, Harjumaa,
Järvamaa, Virumaa, Saaremaa, Pärnumaa, Viljandimaa , Tartumaa ja Võrumaa); 1920. aastal lisandusid neile Petserimaa ja Valgamaa. Petseri maakonna põhiosaks kujunes Setumaa, millega liideti ka mõned venelaste asualad . Valga maakond moodustati peamiselt varem Viljandi, Tartu ja Võru maakonda kuulunud valdadest. Maakondade piire muudeti 1920.-30. aastatel küll korduvalt, kuid maakondade üldarv püsis muutumatuna.
Valdu oli tulevase Eesti Vabariigi territooriumil (v.a. Valgamaa, Petserimaa ja Narva-tagused alad) 20. sajandi alguses 366. 1920. aastal moodustati Viru maakonnavalitsuse otsusega Narva jõe taga kolm uut valda: Naroova (Narva), Kose (Piiri) ja Skarjatina (Raja). Samal aastal lisandus seoses Petseri maakonna loomisega neli ebatavaliselt suurt valda, mis kaks aastat hiljem tükeldati nii, et moodustus üksteist valda: Irboska (Linnuse), Järvesuu, Külje (Kalda), Laura (Lõuna), Mikitamäe (Mäe), Obinitsa (Meremäe), Pank- javitsa (Roodva), Petseri, Satserinna ( Saatse ), Senno ja Vilo. Valdade ühendamised, lahuta- mised, ümbernimetamised ja piirimuutused toimusid läbi kogu omariiklusaja. Üldtendentsiks oli valdade arvu aeglane vähenemine - kui 1921. aastal oli Eestis 387 valda, siis 1938. aastal 365. Põhjuseks oli valdade väiksus, mis tegi vallavalitsuste ees seisvate probleemide lahendamise ebaefektiivseks. Reeglina loeti valdu, mille elanike arv jäi alla 1000, elujõuetuteks. 1922. aasta rahvaloen duse andmeil leidus taolisi kogunisti 66 (s.o. rohkem kui kuuendik valdade üldarvust).
Demokraatia-aastail jäi põhjalikum haldusreform teostamata. Alles aprillis 1937 andis riigivanem oma dekreediga vallaseaduse, mis jättis otsustamisõiguse haldusreformi teostamise üle keskvalitsuse kätte. 1939. aastal viidigi valitsuse korralduste alusel ja administratiivseid vahendeid kasutades ellu kogu riiki hõlmav vallareform. Selle tulemusena likvideeriti kõik senised 365 valda ning asutati nende asemel 248 uut, mis üldreeglina olid senistest suuremad ja elujõulisemad. Uute valdade keskmiseks elanike arvuks ku
junes 3004 (1922. aastal 2176). Valla rahvaarvu alampiiriks määrati 1500 inimest, mil lest tehti erandeid ainult viiele väikesaarele (Pakri, Prangli, Naissaar, Kihnu, Ruhnu ), kus polnud piisavalt elanikke. Reform puudutas praktiliselt kõiki valdu - muutmata piiridega “pääsesid” vaid 25 valda.
Linnu oli Eestis kuni 1920. aastani kümme (Haapsalu, Kuressaare, Paide, Paldiski, Pärnu, Rakvere, Tallinn, Tartu, Viljandi ja Võru). Vabadussõja lõppedes lisandusid Narva, Petseri ja Valga ning linnade koguarv tõusis kolmeteistkümneni, püsides muutumatuna kuni 1926. aastani.
Linnade kõrvale tekkis veel üks linnalise asula tüüp - alev . Selle staatuse pälvisid tavapärastest küladest suuremad asulad, mis olid kujunenud raudteesõlmede ja tehaste ümber või kasvanud välja senistest kihelkonnakeskustest. Venemaa Ajutise Valitsuse poolt 1917. aasta suvel vastuvõetud alevisea- duse alusel said aleviks Jõhvi, Narva-Jõesuu, Nõmme, Tapa ja Türi . 1919. aastal lisandusid neile Jõgeva, Kilingi -Nõmme ja Otepää , 1920. aastal Antsla, Kunda, Kärdla, Mõisaküla, Põltsamaa ja Võõpsu, 1921. aastal Kallaste , Mustvee, Sindi ja Tõrva , 1923. aastal Elva ja Suure-Jaani, 1925. aastal Keila ning 1926. aastal Mustla. Kokku anti Eestis alevi staatus 22 suuremale keskusele.
Alevite eluiga ei osutunud kuigi pikaks. Samaaegselt viimaste alevite moodustamisega hakkas nende üldarv vähenema. 1926. aastal anti linnaõigused Nõmme, Põltsamaa, Tapa, Tõrva ja Türi alevitele; 1934. aastal ühendati Narva-Jõesuu alev Narva linnaga (iseseisva linnaosa õigustes); 1936. aastal “ülendati” linnaks Otepää. Lõplikult likvideeriti alevid 1938. aasta linnaseadusega. 15-st tolleks ajaks säilinud alevist 14 (Antsla, Elva, Jõgeva, Jõhvi, Kallaste, Keila, Kilingi-Nõmme, Kunda, Kärdla, Mustla, Mustvee, Mõisaküla, Sindi ja Suure-Jaani) muudeti linnadeks, iseseisva haldusüksuse staatuse kaotas vaid Võõpsu alev, mis liideti Räpina vallaga. Seega tõusis linnade koguarv 33-le, püsides sellisena Teise maailmasõja lõpuni.
Tähtsamatest rahvastikuprotsessidest väärivad nimetamist rahvaarvu kasv, loomuliku iibe langus, linnastumine ning rahvusliku homogeensuse suurenemine.
Loomulik iive oli suhteliselt kõrge vahetult Vabadussõjale järgnenud aastatel (v.a. 1920), kuid langes kümnendi teisel poolel pidevalt, jõudes 1929. aastal ajutiselt miinustesse. Euroopa riikide seas oli Eesti loomuliku iibe poolest viimaste hulgas. Loomuliku iibe tagasihoidlikkus oli põhjustatud laste vähesest arvust perekonnas ja suhtelisest kõrgest suremusest. Paljud haritlased ja poliitikud hoiatasid korduvalt eesti rahva väljasuremis- ohu eest ning autoritaarsel perioodil käivitati riigivanem Pätsi algatusel koguni kampaania “Hällid täis!” Paraku ei olnud positiivseid muutusi märgata.
Vabadussõjale vahetult järgnenud aastate jooksul kasvas Eesti rahvastik osaliselt tänu positiivsele rändesaldole, mille põhjustas Venemaal elanud eestlaste tagasipöördumine kodumaale . See sai teoks Tartu rahulepinguga sätestatud optsiooni tulemusena. 1924. aastal muutus aga rändesaldo negatiivseks, olles eriti suuresti miinustes aastail 1925-27. Neil aastail ületas väljaränne Eestist märgatavalt sisserännet. Väljarände peamiseks põhjuseks olid parema elu otsingud, mis viisid suure hulga eestlasi kodumaalt kaugele. Väljarändajate ineelispaikadeks kujunesid Austraalia ja Brasiilia. Eraldi tuleb märkida aastat 1939, mil enneolematult suure nega tiivse rändesaldo põhjustas baltisakslaste ümberasumine Saksamaale Hitleri kutsel.
Kuigi omariiklusaastail elas põhiline osa rahvast endiselt maal, toimus ometigi linlaste osakaalu järkjärguline tõus. 1922. aastal moodustasid maaelanikud veel 72% kogurahvas- tikust, 1940. aastaks langes aga nende osakaal alla 67%. Veelgi ilmekam on linnarahvastiku kasv absoluutarvudes. 1922. aasta rahvaloenduse andmeil elas linnades ja alevites veidi üle 300 000 inimese, 1940. aastal aga juba üle 370 000. Seega kasvas linnaelanike arv 18 aastaga umbes 23% võrra (muidugi tulenes see osaliselt ka linnade arvu suurenemisest).
Maa- ja linnaelanike arvu muutumine
Aasta Maaelanikke Linnaelanikke
Arvuliselt
Arvuliselt
1922
778 967
72,1
301 585
27,9
1934
764 409
68,6
349 834
31,4
1940
750 225
66,8
372 125
33,2
Eesti rahvuslik koosseis oli homogeenne. Rahvaloenduste andmeil moodustasid eestlased 1922. aastal 87,7% ja 1934. aastal koguni 88,2% rahvastikust. Siiski leidus 1934. aastal veidi vähem kui miljoni eestlase kõrval ligi 134 000 muulast. Suurimateks vähemusrahvusteks olid venelased , sakslased , rootslased, lätlased ja juudid . Lisaks nimetatuile elas Eestis veel 45 rahvuse esindajaid, muuhulgas tatarlasi, hiinlasi, jaapanlasi, brasiillasi, türklasi jne.
Elanikkonna rahvuslik koosseis
Rahvus
1922
1934
Arv
Arv
Eestlased
969 976
87,7
992 520
88,2
Venelased
91 109
8,2
92 656
8,2
Sakslased
18 319
1,7
16 346
1,5
Rootslased
7850
0,7
7641
0,7
Lätlased
0,4
5435
0,5
Juudid
4566
0,4
4434
0,4
Teised
0,9
7381
0,6
Venelased olid koondunud peamiselt Petserimaa idaossa, Narva-tagustesse valdadesse ja Peipsi rannikul vanausuliste aladele, samuti mitmesse linna (Tallinn, Narva, Tartu, Petseri). Rootslaste olulisemateks ela- mispiirkondadeks olid Noarootsi poolsaare vallad (Riguldi, Paslepa ja Sutlepa ), Lääne- Eesti saared (Ruhnu, Vormsi , Pakri saared, Osmussaar), Naissaar ning Haapsalu linn. Lätlaste asualadeks kujunesid Valga, Võru ja Petseri maakondade lõunaosa ning Valga linn. Sakslased ja juudid seevastu elasid põhiliselt suuremates linnades, eriti rohkesti Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Nõmmel.
Rahvaarvu kasv aastail 1920-38
Aasta 1920 1922 1928 1934 1938
Elanikke 1 060 000 1 107 059 1 116 553 1 126 413 1 133 940
Sündimus , suremus , loomulik iive, rändesaldo ja koguiive aastail 1920-40
Aasta
Sünnid
Surmad
Loomulik iive
Rändesaldo
Koguiive
Arvuline
%o
1920
19 625
21 363
-1 738
19 281
17 543
16,2
1921
22 067
17 143
4 924
16 266
21 190
19,4
1922
22 255
18 401
3 854
5 543
9 397
8,5
1923
22 347
16 630
5717
1 651
7 368
6,6
1924
21 441
16 918
4 523
-404
4 119
3,7
1925
20 445
16 680
3 765
-3 225
540
0,5
1926
19 977
18 047
1 930
-2 857
-927
-0,8
1927
19 705
19 356
349
-1 751
-1 402
-1,6
1928
20 064
17 785
2 279
-667
1 612
1,5
1929
19 110
20 178
-1 068
-738
-1 806
1,7
1930
19 471
16 610
2 861
-162
2 699
2,4
1931
19 509
18 077
1 432
462
1 894
1,6
1932
19 742
16 641
3 101
1 294
4 395
4,0
1933
18 208
16 472
1 736
-701
1 035
0,9
1934
17 305
15 853
1 452
110
1 562
1,4
1935
17 891
16 864
1 027
849
1 876
3,5
1936
18 222
17 594
628
-289
339
0,3
1937
18 191
16 614
1 577
-558
1 018
0,9
1938
18 453
16 496
1 957
799
2 756
2,4
1939
18 475
17 101
1 374
-13 352
-11978
-10,5
DEMOKRAATLIK EESTI
Demokraatia ajajärk, mis sai alguse Eesti iseseisvumisega, kestis kuni 1934. aastal teostatud autoritaarse riigipöördeni. Ajajärgu sees eristusid selgesti Suure Kriisi aastad (1930- 34), mil kujunesid eeldused autoritaarse re- žiimi tekkeks.
Erakondlik süsteem
Demokraatia-aastail valitses Eestis mitmeparteisüsteem, mida iseloomustas viie-kuue suure erakonna järjepidev tegutsemine. Enamik neist oli välja kujunenud juba Asutava Kogu valimiste ajaks; hiljem toimus vaid väiksemaid muudatusi. Eesti erakondi on süstematiseeritud järgmiselt:
Eesti XX sajandi algul Haldus-territoriaalne jaotus: maakonnad (kreis), vallad, linnad, alevid: 20. sajandi alguses jagunes Eesti territoorium kahe kubermangu vahel Eestimaa kubermangu, mis omakorda olid jagatud neljaks maakonnaks: Lääne , Harju, Järva ja Viru kreis. Liivimaa kubermangu, mis jagunes Kuressaare, Pärnu, Viljandi, Tartu, Võru kreisiks. Maakonnad omakorda jagunesid valdadeks, mida 1866. aastal oli 366 tükki ja nad tasapisi vähenesid, kuna neid ühendati. Rahvastikuprotsessid: demograafiline revolutsioon, väljarändamine, linnastumine, vähemusrahvused:
1 Sisepoliitika 1918–39 Maanõukogu ja Ajutise Valitsuse tegevus 1918–19. Asutav Kogu valimised, muutused erakondlikul maastikul (Eesti Maarahva Liit, Eesti Rahvaerakond, Kristlik Rahvaerakond, Saksa Partei Eestimaal), valimistulemused. Asutava Kogu tegevus ja 1920. aasta põhiseadus. Asutava Kogu valitsused; Riigikogu I koosseis: muutused erakondlikul maastikul (Põllumeestekogud, EISTP, Baltisaksa Erakond, majandusrühm, kommunistid); valimistulemused; I Riigikogu valitsused; 1923. aasta rahvahääletus. Riigikogu II koosseis: muutused erakondlikul maastikul (Asunike Koondus, ISTP,
1 Sisepoliitika 191839 Maanõukogu ja Ajutise Valitsuse tegevus 191819. Asutav Kogu valimised, muutused erakondlikul maastikul (Eesti Maarahva Liit, Eesti Rahvaerakond, Kristlik Rahvaerakond, Saksa Partei Eestimaal), valimistulemused. Asutava Kogu tegevus ja 1920. aasta põhiseadus. Asutava Kogu valitsused; Riigikogu I koosseis: muutused erakondlikul maastikul (Põllumeestekogud, EISTP, Baltisaksa Erakond, majandusrühm, kommunistid); valimistulemused; I Riigikogu valitsused; 1923. aasta rahvahääletus. Riigikogu II koosseis: muutused erakondlikul maastikul (Asunike Koondus, ISTP,
....................................................................................................................................................88 Saksa okupatsioon..................................................................................................................................................95 1944. aasta..............................................................................................................................................................99 Eesti XX sajandi algul Haldus-territoriaalne jaotus: maakonnad, vallad, linnad, alevid. Eestimaa kubermangus oli neli kreisi ehk maakonda - Harjumaa, Läänemaa koos Hiiumaaga, Jörvamaa ja Virumaa. Liivimaa kubermangus oli Pärnumaa, Saaremaa, Viljandimaa, Tartumaa ja Võrumaa. Maakonnakeskused olid Kuressaare, Tallinn, Pärnu, Paide, Rakvere, Viljandi, Tartu. Maakondades puudus omavalitsus, see oli lihtsalt territoriaalne üksus. Vallad
Eesti iseseisvumine Iseseisvuse eeldused Iseseisvuse eeldused jagunevad kolmeks: · Kultuurilised eeldused · Majanduslikud eeldused · Poliitilised eeldused Iseseisvuse eeldused · Iseseisvuse kultuurilised eeldused kujunesid välja 19. sajandi keskpaigast alates 19. sajandi II poole jooksul. · Ühtlustus kirjakeel, levisid eestikeelsed raamatud ja ajalehed. Kujunes rahvuslik haritlaskond. Organiseeriti suurüritusi (laulupidu, vanavarakogumine), mis tugevdasid eneseteadvust. Aktiviseerus seltsielu. Iseseisvuse eeldused · Majanduslikud eeldused kujunesid välja 19. sajandi II poolel ja sajandivahetusel. Talude päriseksostmisega muutusid talupojad oma maa peremeesteks (peremehetunne). Eesti alast kujunes
AJALOO LEHED 1 ja 2 LEHT,ülesanded 1-13-Eesti iseseisvumine ja vabadussõda 1. Ülesanne-Dateeri kuupäevaliselt järgmised ajaloosündmused a)Eesti saavutas autonoomia-1 b)Eesti vabariigi väljakuulutamine-1 c)Vabadussõja algus-3 d)Võnnu lahing-5 e)Asutava Kogu kokkutulek-4 2. Ülesanne-Millega on silma paistnud Eesti iseseisvumise ajaloos järgmised isikud? a)Jaan Poska-Kirjutas alla 02.02.1920 Tartu Rahule b)Konstantin Päts-Korraldas riigipöörde ja kehtestas autoritaarse riigikorra c)Johan Laidoner-Eesti sõjavägede ülemjuhataja.Teostas koos Pätsiga sõjaväelise riigipöörde. d)August Rei-Asutava kogu esimees,baasideleping 3. Ülesanne-Kuidas nimetati neil aastail Eesti rahva esindusorganeid?Kirjuta
EESTI UUSIMA AJA AJALUGU 04.09.12 Kohustuslik kirjandus Eesti ajalugu V ja VI. Viiendast köites käsitletud osa (20. sajandi algus) ta loengus ei käsitle kuni veebruarirev, VI osa kultuur ja Eesti II maailmasõjas. Neist kahest teosest peaks piisama - teisi ÕISis pole väga vajalik. 1917. aasta Sõtta oli mobiliseeritud Eestist u 100 000 meest, neist iga kümnes ei pöördunud kunagi tagasi. Nähes, et sõda ei taha lõppeda, asendus esialgne sõjavaimustus sõjavastasusega. Praktiliselt iga perekond oli sõjas kuidagi puudutatud. Sellega seoses meeleolud rahva hulgas tasapisi langesid. Ooteti, et sõda mingisuguse lõpplahenduse leiaks. Samamoodi sõjategevus oli mõjutanud ka majandust
Tasub vaid eestlasele liiga teha ja kohe on kadunud sallivus ja väline rahu. Ta ei andesta ülekohut ja ründab pahategijat. 1. Oluline 19. sajandist · Pärisorjusest vabastamine > eneseteadvus 1802/1804, 1816/1819, 1849/1856 - talurahvaseadused 1919 baltisakslaste mõisate riigistamine · Rahvuslik liikumine > rahvustunnetus Aktiivseim seltsiliikumine ca 1860-1880 · Tööstuse, kaubanduse areng > linnastumine 1870 Tallinn-Peterburi raudtee valmimine · Tartu ülikool > eesti haritlaskond, baltisaksa kultuuri areng 1802 ülikooli taasavamine kokkuvõtteks: · sajandi jooksul järsud ja kiired muutused · muutused peaaegu kõikides eluvaldkondades · 19. saj lõpuks tekkimas rahvuslik kutseline kultuur 2. Venestamine · NB! 1780. a. & 1880. a. & 1980. a. · Ulatuslikud poliitilised, kultuurilised, sotsiaalsed ümberkorraldused Venemaa äärealadel impeeriumi ühtlustamiseks · Taust:
Kõik kommentaarid