Referaat: ROOMA PEREKOND JA ÕIGUSLIKUD SUHTED
Rooma eraõiguse alusd
Sissejuhatus
Rooma õigusel on õigusteaduse ja juriidilise hariduse
seisukohast suur tähtsus. Võime
vaadelda millest on tingitud, et Rooma õigusel on selline eriline koht õigusteaduses. Siinkohal
võib kasutada Rooma ja tsiviilõiguse alal tuntud vene õigusteadlase J.A. Pokrovski (1868 –
1920) ütlust, et see õigus on “üle elanud teda loonud rahva ja kaks korda vallutanud maailma.
Rooma õiguse sünnikoduks oli väike
linnriik . Mis asetses keset Apenniini poolsaart. Aegade
alguses elas sealne rahvas tavalist elu- tegeles karjapidamise ja põlluharimisega ning
ühiskondlikud suhted puudutasid
esmajoones maavaldust, millele
lisandusid suhted abielu,
pärimise ja mõningate igapäevaste tehingute, nagu vahetus,
laen jt. aladel. Neid ühiskondlikke
suhteid reguleerivad õigusnormid olid lihtsad, patriarhaalsed ja kitsalt natsionaalse
ilmega .
Sõdadega laiendas Rooma pidevalt oma territooriumi, ning lõpuks langedes ka ise vallutatute
mõju alla. Nii näiteks oli tolle aja Roomas tugev kreeka kultuuri mõju, sest see oli rooma
omast kõrgem ning see mõju avaldus ka õiguse alal. Senine
patriarhaalne kord hakkas
lagunema ja Rooma astus kaubanduslikesse suhetesse teiste rahvastega,
muutudes lõpuks tolle
aja kaubandusliku suhtlemise keskuseks. Rooma õigus ei olnud enam puht natsionaalse
sisuga, vaid ta oli muutunud universaalseks, kuna selle uuema Rooma õiguse sisus oli
elemente väga mitmete rahvaste õigusest.
Roomlased oskasid nii oma õiguse kui ka vallutatud
maadest ülevõetud õiguse paremiku sulatada
meisterlikult üheks terviklikuks süsteemiks.
Viimistletud kuju andis Rooma õigusele nn. klassikaline ajastu (2. ja 3. sajandi)
jurisprudents (õigusteadus). See ongi õigus, mis omal ajal oli levinud suures osas tolleaegsest
antiikmaailmast. Järgnevas referaadis käsitlen lähemalt mõningaid Rooma perekonnaga
seotud suhteid.
Esmalt sissejuhatav osa Rooma õiguse arenemisloosse ja eraõiguse iseloomustus. Need
sissejuhatavad teemad on toodud mõistmaks Rooma õiguse ajalugu ja tähtsust.
Edasi käsitlen naise elu vanas Roomas ning orjade ja vabakslastute eluolu. Lisaks Rooma
perekonnast lähemalt ja
abielust . Abielu
cum manu(käe all) ja
sine manu(ilma käeta)Abielu
sõlmimise vormid.
Abikaasade varalised suhted.
Kaasavara instituut. Abielu lõppemine.
Isavõim. Laste õiguslik seisund. Vanemate ja laste varalised suhted. Isavõimu all olevate laste
õigus- ja teovõime. Laste seadustamine (legitimatio) ja
lapsendamine (arrogatio, adaptio).
Eestkoste ja
hooldus .
Rooma õigusteaduse areng
Rooma õigusteadusel on järgmsed
arenguetapid : eelklassikaline, varaklassikaline,
kõrgklassikaline ja hilisklassikaline.
Eelklassikalist perioodi Rooma õigusteaduses iseloomustab huvi olulisemate
reguleerimisvaldkondade vastu. Arenes õigusteaduse
õpetamine . Õpilasi oli vaja tutvustada
õiguse põhimõistetega ja anda seejärel ülevaade õigusteadusest. Nii jaguneski Roomas
õigusteaduse õpetamine kahte
ossa . 1. institutio - õpilasele esitatakse tsiviilõiguse
printsiipe ühes allikate lugemisega; 2.
instructio - teadmiste täiendamine patrooni konsultatsioonidest
osavõtuga. Leidub rikkalikult
juriidilist kirjandust, mis sisaldavad lühikesi aforisme ja
definitsioone või milles kommenteeritakse preetorite edikte. Seega on õiguskirjandus
praktilise
iseloomuga .
Varaklassikalisel perioodil saame rääkida juba koolkondade
tekkest . Augustuse ajal tegutsesid
kaks kuulsat
juristi . Nendeks õigusteadlasteks olid
Marcus Antistius Labeo ja Cneius Ateius
Capito. Labeo
koolkonda nimetatakse tema õpilase Proculose järgi prokuliaanideks ja Capito
koolkonda tema õpilase Masurius Sabinuse järgi sabiniaanideks. Juba kaasaegsed (
jurist Pomponius) väitsid, et prokuliaanid pooldavad
uuendusi , sabiniaanid aga
kaitsevad õiguse
väljakujunenud instituute. Kõrgklassitsismist leiame väga täpselt põhjendatud
kaasuste lahendusi. Oleme juba osundanud Rooma juristi Celsuse õiguse tähistamisele. Celsus on
iseloomustanud ka õigusteadust. Ta töötas
keiser Hadrianuse ajal, oli kaks korda konsuliks ja
tema kuulus lause rõhutab, et õigusteadus ei pea järgima mitte seaduse tähte, vaid vaimu ja
tähendust (seire
leges non hoc est
verba earum tenere, sed vim ac potestatem).
Selliselt mõisteti õigusteaduse olemust rooma jurisprudentsis juba II sajandi alguseks p. Kr. Selles
rooma õigusteaduse periodiseeringus kuulub Celsuse tegevus kõrgklassitsismi perioodi.
Hilisklassitsismi perioodil on kirjutatud ulatuslikke rooma õiguse kommentaare.
Rooma õiguse käsitlemisel on oluline teada et ta oli ennekõike orjandusliku ühiskonna õigus.
Siit ka mõningased erinevused praegu
kehtivate õiguse põhimõtetega. Antiikne ühiskond,
kuhu kuulub ka Rooma, oli orjanduslik ühiskond. Ei tohi unustada, et õigus on alati
lahutamatult seotud tootmissuhetega, sest viimaste muutumisega muutuvad ka õigussuhted.
Rooma õigus oli orjandusliku ühiskonna arenenum õigussüsteem. Rooma õiguse ülesandeks
oli orjapidajate võimu kindlustamine, orjapidajate eneste vaheliste suhete normaliseerimine.
Rooma õiguse keskmeks olid
eraomand ,
lepingud ,
perekonnasuhted , pärimine ja eriti
orjandusliku korra kindlustamine ja jõukate klassile õiguse andmine maade
ekspluateerimiseks, mille tagajärjeks oli piiramatu eraomandiõiguse kujunemine ja
tunnustamine.
Algselt kohandati Rooma õigust üksnes oma linnriigi kodanike suhtes, millest tulenebki
mõiste tsiviilõigus . Roomlased läksid ajapikku tavaõiguselt (s.o kirjutamata õigus) üle
kirjalikule õigusele.
Algul olid õiguse allikateks rahvakoosolekute poolt vastuvõetud ja ametiisikute
(magistraatide) korraldused (ediktid). Hiljem sai peamiseks õigusloojaks keiser. Bütsantsi
keisri Justinianuse (527-565) korraldusel koostati süstematiseeritud kodanike õiguste kogu
(
corpus iuris civilis)
Kiriku suhtes nõudis
Justinianus piiramatuid õigusi ja taotles kokkulepet monofüsiitidega s.o.
ketseritega. Aastal 529.e.kr sulges ta paganliku filosoofiakooli. Tema ministri Tribonianuse
juhatusel koostati Rooma
juristide töödest, nende seletuste ja kommentaaride ning endiste
keisrite ning Justinianuse enda poolt antud
seadustest õiguste
kogud , mis
hiljemalt sai
tuntuks Corpus iuris civilis`e nime all (kodifitseeritud Rooma õigus).Too
seadustekogu oli keisriteaja
seaduste kodifitserimispüüe ja Ida-Rooma juriidiliste koolide tegevuse tulemus. Algselt
polnud Corpus iuris civilis`e materjal kavandatud seadusetekstidena, vaid selle toimetajad
valisid sinna oma äranägemisel sellist materjali, et seda sai kasutada seaduseraamatuna. Ühe
osa sellest seaduste kogust moodustas ka tsiviilõiguse
normistik . Just sellest seaduste kogust
pärinevad esimesed
teated Rooma õiguse kohta , mis pärandati
niimoodi tulevastele
põlvedele.Rooma õigus eristas avalikku ja eraõigust. Eraõigus korraldab inimeste
eraiseloomuga vahekordi, avalik õigus normib riigivõimu ja üksikisiku vahekordi, milles
üksikisik allub riigivõimule. Rooma õiguse mõiste võib lahti mõtestada lähtuvalt tema
ajaloolisest tähendusest kahes käsitluses: laiemas- ja kitsamas tähenduses.,
Rangelt võttes tähendab Rooma õigus Rooma linna ja impeeriumi õigussüsteemi, alates linna
asutamisest (pärimuse kohaselt 753. aastal eKr) kuni Lääne-Rooma riigi hävitamiseni
barbarite poolt (476. aastal pKr) või Bütsantsi (Ida-Rooma) vallutamiseni türklaste poolt
1453. aastal.
Esimesel perioodil enne riigi tekkimist, millal ei
esinenud veel Rooma ühiskonna klassideks
jaotamist. Sellel perioodil käitumisnormid ei
omanud õiguslikku jõudu tänapäeva mõistes
vaid olid tavapärasteks käitumisnormideks tolleaegses ühiskonnas.
Teine õiguse arengu etapp algas rooma ühiskonna klassideks jagunemisega ja Rooma riigi
tekkega. Seda
etappi loetakse ka Rooma tavaõiguse tekkeks.Rooma põhilisteks
käitumisnormideks olid mos (traditsioonid), mores maiorum (esivanemate traditsioonid).
Sellel perioodil kui veel tollases Roomas ei esinenud ühiskonna sugukondlikku ülesehitust,
tekkisid avalikud käitumisnormid, mis kinnistusid nende korduvas täitmises ja millele allusid
kõik antud ühiskonna (klanni) liikmed. Neid käitumisnorme mittetäitnud isikute suhtes
rakendati mitmesuguseid karistusi, millest rängeim oli antud ühiskonnast (klannist)
väljaheitmisega ja mis lõppes selle ühiskonna liikme jaoks tavaliselt surmaga.
Tavaõiguse tekkimise perioodil hakkas rooma ühiskond klassikuuluvuse järgi lõhenema nn.
patroonideks ja klientideks, plebeideks ja patriitsideks, vabadeks inimesteks ja orjadeks, mis
omakorda nõudis rooma õiguse pidevat täiustamist
Eraõiguse üldiseloomustus
Rooma õigus on pärandanud meile peamiselt täiuslikuma eraõiguse süsteemi, kuhu kuuluvad
sellised suured alad, nagu perekond, omand, lepingud ja pärimine. Avalik õigus oli tol ajal
ilmselt vähem arenenud. Juba vana-Rooma
juristid tegid vahet avaliku õiguse (ius publicum)
ja eraõiguse (ius privatum) vahel.Vanas Roomas väljendus privaatautonoomia üksikute
isikute perepeade, kaubatootjate, turul olijate ja neile vastavate tsiviilisikute ja orjapidajate
klassi- isikul on vaba kas kaitsma või mitte kaitsma oma õigusi, vaba esitama või mitte
esitama
hagi kohtusse; lepingu sisu määratakse poolte kokkuleppega-ja leping on kaitstud
riigiorganite poolt ainult juhul, kui hagi on esitatud isiku poolt, kes kannatab lepingu
mittetäitmise tõttu.
Vana Rooma eraõiguse mõiste erines tänapäeva õiguskäibes
kasutatava eraõiguse
mõistest.Vanemal ajal kujutas Rooma eraõigus endast lahutamatut osa roomlaste õigusest
üldse. Nimetati seda kviriitlikuks õiguseks. Sel perioodil oli Rooma väike põllumajanduslik
riik, milles oli kogukondlikku omandit ja eraomandit. Perekond oli suletud tervik ja
pereisa piiramatu võimu all. Sellele vanimale ajale on iseloomulik
formalism . Õiguslikud
tehingud sõlmitakse kehtetuse ähvardusel teatavate sõnade lausumisega koos kindlate
tegude ja
rituaalidega. Teatav sümboolika, käsi – on võimu sümbol. Naine mehe võimu all. Puudutada
kepiga asja tähendas väita oma õigust sellele asjale.
Nii formalism, kui ka sümbolid olid vajalikud selleks, et tagada tõendite säilimine
ligikondsete mälus. Sellest oli ka tingitud tehingute sõlmimine avalikkuse ees, peamiselt
rahvakoosolekutel. Õiguslikud instituudid püsivad pikka aega muutumatuna. Alates III
sajandist e.Kr
laienevad Rooma riigi piirid tunduvalt, areneb orjanduslik majandussüsteem.
Areneb ka tööstus, samuti sise- ja väliskaubandus. Rooma eraõiguse õitseng langebki
ajavahemikku III saj. E.Kr. kuni II saj. P.Kr. Eraõiguse
keskseks instituudiks on siis
eraomandiõigus. Klassivahede kasvamisega orjapidajate ja orjade vahel, samuti orjapidajate
eneste vahel püütakse igati kaitsta piiramatut omandiõigust. Sel perioodil laguneb
vanima aja
perekond – toimuvad põhjapanevad muudatused nii abielu-, laste- kui ka pärimisõiguse alal.
Orjad ja vabakslastud
Roome eraõiguse käsitlemisel tuleb arvesse võtta, et tolleaegne Rooma oli orjanduslik riik.
Ning sellest tulenesid ka Rooma eriõiguse käsitluse
erisused . Ennekõike väljendus see selles,
et orjad olles küll oma
olemuselt inimesed, käsitleti rooma õiguse seisukohalt asjadena, mis
oli peremehe valduses ja mingeid õigusi ei omanud. Orjade ja orjapidajate pidev vastuolu,
orjade õigusetus, oli see põhijoon, mis läbis kogu Rooma eraõigust.Omanik võis orjaga teha
mis iganes soovis, sealhulgas teda ka tappa. Abiellumise võimalust orjadel ei olnud, kuigi
paljudes Kreeka riikides oli see lubatud. Orjatarid olid sageli
prostituudid , kes töötasid
bordellides järelvalve all.
Orjasid oli eri rahvusest, erisuguse kultuuritaustaga ja ühiskondliku positsiooniga. Mõnigi
peremees lasi võimekal orjal endale elatist teenida, nõudes talt selle eest korrapärast tasu.
Niisugune ori sai elada vaba inimese kombel ja soetada koguni varandust. Sellisel juhul võis
loota , et peremees lubab end teatud rahasumma eest vabaks osta. Orjade vabakslaskmine
polnud Roomas
sugugi haruldane . Seda võidi teha ka lihtsalt
heast südamest ja tänutäheks
orja ustavuse eest. Tavaliselt oli vabakslastu edaspidi oma senise isandaga seotud
kliendina .
Samas sai Rooma kodaniku ori vabakslaskmise läbi kohe ka ise Rooma kodanikuks.
Vabakslastud tegid enamasti innukalt tööd, et koguda jõukust, võita tunnustust ja sel viisil
oma
senisest orjaseisusest
vabaneda . Nii mõnestki vabakslastust sai väga rikas ja mõjukas
inimene.Kui mittekodanik soovib Rooma kodakondsust siis ei piisa kodanikuga abiellumisest,
kuna kodakondsus ei muutu ka abiellumisejärgselt. Kuid siin tuleb appi võimalus hakata
roomlase orjaks ja saada hiljem vabaks
lastud . Muidugi peab
tulevane kodanik seda roomlast
usaldama, kelle meelevalda ta end annab, aga üldiselt kasutati seda süsteemi impeeriumis
laialdaselt. Rooma orje on nimetatud “rääkivateks tööriistadeks” ning
soovitatud enne maha
müüa, kui nad liiga
vanaks jäävad ja nende ülalpidamine kulukaks muutub. Kui Roomas
taheti
orjadele eririietust, ei läinud see
senatis läbi, kuna orjad oleksid aru saanud, kui tohutus
arvulises ülekaalus nad on. Kui ori tappis oma peremehe vastutavad teo eest kõik selle
majapidamise orjad.
Naine
Kõrgklassi tütarlastele hakkasid
isad abikaasasid
otsima enamasti nende 12–14 aasta
vanusesse jõudmisel (seadus keelas alla 12
aastaste abiellumise), vähemjõukate perede tütred
võisid hiljem
abielluda , isegi varastes kahekümnendates aastates, kuna madalamate klasside
abielus ei mänginud majanduslikud ning poliitilised huvid nii suurt rolli. Abielu, mis sõlmiti
tavaliselt kohe tüdruku
murdeea lõppedes, tähendas seega tema üleminekut isa eestkoste alt
abikaasa eestkoste alla. Mees oli
abielludes peaaegu alati vanem kui naine.
Pärast abiellumist sai naine, kui tal õnne oli,
emaks . Pärast kolme lapse sünnitamist teenis
naine ära tõeliselt lugupeetud pereema rolli ning omandas suurema iseseisvuse ning
otsustamisvabaduse (vastavalt keiser Augustuse välja antud seadusele võisid kolme lapsega
naised oma vara ise hallata, perekonnapea nõuolekut vajamata). Samas oli laste sünnitamine
tollal aga küllaltki riskantne tegevus ning paljud naised surid sünnitusel või sellele
järgnevatesse tüsistustesse. Kui naine aga lapsi ei sünnitanud pidi ta kas häbistatult naasma
oma isakodusse (
saades küll tagasi ka kaasavara) või leppima sellega, et tema abikaasa saab
mõne teise naisega järeltulijaid.
Seega oli naine küll praktiliselt elu läbi mehe (kas siis abikaasa, isa või abikaasa perekonna
pea) eestkoste all kuid näiteks oli tal võimalus valida, kas abielludes saada mehe perekonna
osaks või jääda oma pere liikmeks ning säilitada seega oma vara. Lapsed jäid viimasel juhul
küll siiski mehe perekonna koosseisu, sest põlvnemist arvestati Roomas isaliini pidi.
Leskesid ja eriti noori naisi ärgitati uuesti abielluma nii meditsiinilistel põhjustel kui ka
ühiskonna
silmis taas voorusliku ning auväärse abikaasa ning ema rolli täita.
Igal juhul oli naised, kes lesestumise või lahutuse järel üksinda jäid tihtipeale
raskes olukorras, jäädes sõltuma erikohtlemisest võimudelt või suguvõsa (vanemate meeste) abist.
Üldiselt oli rooma naisel aga võrreldes näiteks kreeka naistega tollel ajal oluliselt rohkem
vabadusi. Erinevalt kreeka naistest, kes olid kodudesse praktiliselt vangistatud ning ei
osalenud sotsiaalses elus, mõisteti rooma naise rolli kui oma mehe kaaslast ning abilist, kes on
tema kõrval pidusöökidel ja koosviibimistel (kuigi neil polnud
varase vabariigi ajal lubatud
veini juua ning naised pidid koosviibimistel alati istuma
sirgelt , mitte nõjatudes) ning aitab
hallata lapsi, orje ja
majapidamist . Paljudes kodudes oligi
perenaise ülesandeks orjade
käsutamine. Ka võisid naised vabalt kodust lahkuda: minna külla ning kutsuda külalisi, käia
sisseoste tegemas vms. Naistel puudusid Roomas poliitilised õigused. Ka kohtuasjades olid
nad ühe või teise meessoost isiku hoole ja eestkoste all. Naise peamiseks vooruseks peeti
jäägitut abielutruudust. Oli avalikkuses tuntud ja väga lugupeetud naisi.
Samuti said naised selle aja kohta meestega küllaltki võrreldava hariduse: vähemalt algharidus
oli poistel ja tüdrukutel peaaegu sama, edasist haridust said lubada küll ainult rikkamad
perekonnad ning ka siis õppisid tütarlapsed retoorika ja õigusteaduse asemel kreeka ning
ladina keelt ja tantsu-, laulu-, lüüramängimiskunsti.
Perekond
Rooma ajalooallikates sisaldub, et perekond kujutas endast patriarhaalset perekonda, kus
perekonna isa (paterfamilias) võimu all olid ühendatud naine, lapsed, teised sugulased, muud
alluvad ja orjad. Ka täiskasvanud ja abielus pojad allusid isa eluajal temale ning kogu nende
varandustki
luges seadus isa omaks. Põhimõtteliselt oli pereisal koguni õigus oma
pereliikmeid surma mõista, kuid sel juhul võis talle osaks saada avalikkuse hukkamõist ja
sõpradest ilma jäämine. Roomlane sõltub sõpradest nii äriasjade ajamisel kui ka seltsielus,
ootab
neilt abi, ka rahalist ja üldse olenebki ta täiel määral oma sõpruskonnasr ja
vastastikustest teenetest. Perepea kutsub pereprobleemide ja ka teiste tähtsate otsuste
langetamiseks kõigepealt kokku kõige usaldusväärsemad sõbrad. Sõprade arvamus ei kohusta
teda millekski, ent annab ettekujutuse mida teised antud olukorras õigeks peavad. Kutse
sellisesse nõukokku võib saada ka inimene väljastpoolt keda kutsutakse “eksperdiks”. Näiteks
siis, kui äriasjad viivad peremehe valdkonda, mida ekspert hästi tunneb.Perekonnasiseselt on
oluline vahe isa veresugulasti (agnati) ja nende vahel kes on seaduse kohaselt sõltumatud (sui
iuris). Edaspidi muutub abielu enam-vähem sarnaseks meie aja ühiskonna abieluga.
Laste
kasvatamine ja õpetamine toimus varasemal ajal kodus pereisa käe all ning seisnes
peamiselt praktiliste ja poiste puhul ka sõjaliste oskuste edasiandmises. Kui aga roomlaste
hulgas levisid kreeka kombed, hakati suuremat tähelepanu
pöörama laste vaimsele harimisele.
Kõige rikkamates ja kultuurilembemastes
peredes kasutati selleks kreeka päritolu koduõpetaja
– orja või vabakslastu teeneid, teised
saatsid oma pojad ja vahel tütredki 7 aastaselt kooli. Seal
omandati kirjatarkuse alused ja enamiku roomlaste
haridus sellega piirduski. Suursugustes
peredes, kus poistest püüti kasvatada avaliku ja poliitilise elu tegelasi, jätkus atga hariduse
andmine veel pikka aega. Õpetati kreeka ja ladina keelt ning kreeka ja rooma kirjandust,
ajalugu ja
filosoofiat . Kreeka keele ja kultuuri põhjalikku tundmist
pidasid suursugused
roomlased enesestmõistetavaks. Sageli suundusid
noormehed Kreekasse mõne õpetlase juurde
kõnekunsti õppima. Kuid rooma
aristokraadid ei jätnud
unarusse ka praktiliseks riigi- ja
sõjamehekarjääriks valmistumist. Noormehed olid oma isa või mõne teise sugulase kõrval
ohvitserina väeteenistuses ning hakkasid varakult kohtutes kaitsja või süüdistajana oma
kõnekunsti ning seaduste alal omandatud oskusi ja teadmisi järele proovima. Hilisemal
perioodil muutub ka laste õiguslik seisund, vabanemisel järkjärgult isa võimu alt.
Abielu
Nagu
eespool märgitud sai tundis Rooma vaid patriarhaalset perekonnavormi. Viimane
määrab oluliselt ka Rooma abielu. Abielu oli ainuabielu – monogaamia, eesotsas
perekonnapea absoluutse võimuga. Perekonnapea võimu nimetatakse abielu puhul
manus , s.t
käsi, mis on abielumehe võimu väljenduseks. Abielu sõlmimiseks on Gaiuse
“Institutsioonide” kohaselt 3 vormi:
Confarreatio s.o religioosne akt, mis toimub kümne tunnistaja ja preestri kaasabil. Pidulik
toiming mille sõlmimisel anti abiellujatele erilist leiba, millest ka selle abiellumise vormi
nimetus.
Coemptio - naise
ostmine selle isalt või eestkostjalt suulise lepingu (
mancipatio ) teel viie
tunnistaja juuresolekul ja kaalumehe (libripens) osavõtul.
Usus – on
abiellumine faktilise kooselu tagajärjel ühe aasta jooksul. Siin on Rooma õigus
kasutanud igamise
printsiipi , mis on omane asjaõigusele. Kui keegi oli
kinnisasja kaks aastat
või vallasasja ühe aasta enda käes pidanud, sai ta asja omanikuks.
Mis puutub abielupoolte
suhtesse , siis on need erinevad abielu
cum manu ja abielu
sine manu puhul.
Cum manu puhul satub naine nii isiklikes, kui ka varalistes suhetes mehe võimu alla.
Abiellumisega kaotab naine kõik oma sidemed endise perekonnaga, muutub juriidiliselt neile
täiesti võõraks ja kaotab, mis on oluline, pärimisõiguse endise perekonna liikmete suhtes.
Sine
manu puhul on naine vaba ja iseseisev isik mehe kõrval nii isiklikult, kui ka varanduslikult.
Abielus
sine manu esinevad esmakordselt perekonnaõiguslikud suhted. Vanemad manus`e
tekkimise viisid kaovad aja jooksul. Üldiselt on aga juba klassikaliste juristide ajal abielu sine
manu sõlmimiseks vajaliku juriidilise tehingu sooritamine – abiellumise kokkuleppe
sõlmimine. Kokkuleppe sõlmimisele järgneb naiste toomine mhe majja (ld deductio in
domum), millega kaasnesid tavaliselt mitmesugused abiellumise kombed, millel polnud
juriidilist tähtsust. Et varalahusus ei oleks ainult
formaalne , vaid
sisuline vahekord , keelas
Rooma õigus juba varakult (tavaõiguslikult) abikaasade vahelised kingid. Need olid n-ö
tühised ja neid sai tagasi nõuda. Muidugi võisid
abikaasad sine manu puhul sõlmida igasusu
tehinguid : osta, müüa, laenata, volitusi anda jne. Abikaasade varalahususe süsteemis olid kaks
täiendavalt varanduslikku instituuti
dos ja
donatio propter nuptias (kingitus abielu ajal).
Dos – kaasavara on vara, mille naine abielludes kaasa toob, et aidata mehel kanda
temal lasuvat kohustust lapsi ja naist üleval pidada. Ainult see osa naise varast on
dos. Kui dos määrati naise isa poolt, nimetati seda
dos profecticia, kui naise enda poolt –
dos
adventicia. Kui abielu lõpeb naise surmaga, jääb naise kaasavara mehele. Kui
sureb mees,
jääb kaasavara naisele. Abielulahutuse korral antakse
dos naisele, kui lauhutus toimub mehe
initsiatiivil või süül.
Dos jääb mehele, kui abielu lahutatakse naise
algatusel põhjuseta või
naise süül. Abielu ajal on mees
dos`i omanik ja võib seda vabalt kasutada või ära raisata.
Donatio propter nupitas on mehe poolt naisele tehtud
kink . Esialgselt tehti selline kink enne
abiellumist ja sellega taheti anda ka naisele tagatis
aluseta lahutuse puhuks mehe poolt.
Lahutuse korral saab naine tagasi oma
dos`i ja sellele lisaks ka
donatio propter nupitas`e. Abielu
cum manu on rajatud mehe ühekülgsele võimule ja seepärast võib seda abielu lõpetada
mees oma ühekülgse otsusega.Abielu
sine manu võidi lahutada mehe ja naise vastastikusel
nõusolekul või ühe poole teadaande põhjal. Mingeid seaduslikke abielulahutuse põhjuseid ei
nõutud. Vabariigi aja lõpul , seoses üldise moraali langusega, elas ka Rooma üle erilise kriisi.
Abielulahutamise vabadust hakati kurjasti ära kasutama. Selle järgselt andis Augustus välja
rea karme seadusi. Näiteks abielurikkumise puhul ei karistatud mitte ainult süüdlast
abielupoolt vaid ka kaasaaitajaid, eriti veel süüdlase naise isa ja meest, kui need polnud
algatanud süüdistust abielu rikkinud naise vastu.
Augustus lubas aga ka sellist naise ja mehe kooselu vormi, mis polnud abielu. Seda siis, kui
seaduslikult abielu sõlmida polnud võimalik. Näiteks senaatorite seisusest isikute ja
vabakslastute vahel. Sellist kooselu nimetati konkubinaadiks. Sellest kooselust sündinud lapsi
ei peetud vallaslasteks, vaid loomulikeks lasteks. Aja jooksul saavad nad ka piiratud
pärimisõiguse.
Ka lapsetus oli probleemiks, sellega seoses püstitati seadus kohustusega abielluda ja omada
lapsi, meestel 25-60 a. ja naistel 20-50 a. Lastetuks ei loetud meest, kui tal oli vähemalt üks
laps ja naist, kui tal oli neid vähemalt kolm.
Augustus määras ka erilise abielulahutuse korra. Lahutamisest tuli
teatada 7 tunnistaja
juuresolekul ja lahutuskirja kätteandmise teel.
Lisaks võib veel märkida, et laste huvides nõuti , et isa uuesti abielludes pidi säilitama laste
õigused. Näiteks kui
esimesest abielust jäi mingi varandus, oli lastel sellele õigus. Lesk naine
pidi leinama terve aasta. Seda peeti oluliseks, et ei tekiks kahtlust lapse isa kindlaks
määramisel. Abiellumine enne leina-aasta lõppu tõi kaasa autuse
( ld
infamia ) ja pärimisõiguse kitsenduse.
Kuni aastani 233 e.Kr. polevat Roomas abielulahutusi olnud. Sel aastal olevat lasknud rooma
kodanik Spurius Carvelius Ruga end lahutada naise lapsetuse tõttu. Sada aastat hiljem oli kõik
teisiti - nii olevat
Cicero olnud 3 korda abielus,
Caesar 4 korda ja mõned roomlased isegi 20
ja enam korda.
Laste ja vanemate vahelised suhted
Rooma õigus tunneb ainult isa võimu (
patria potestas), mitte vanemate võimu üldse. Abielus
cum manu oli ema lastele õiguslikuks õeks. Laste ja vanemate vaheliste õiguste aluseks on
üldreeglina ainult seaduslik abielu ja seaduslik perekond. Vana aja Rooma perekond oli
rajatud agnaatilisele sugulusele, siis polnud vallaslastel
sidemeid ei loomuliku ema ega isaga.
Paremas olukorras olid lapsed kes sündisid konkubinaadist.
Isavõim tähendas, et isa võis vastsündinud lapsele elu jätta või mitte, võis müüa oma lapsi
orjusesse või ka siseriiki. Laps asetatakse isa
jalge ette – kui isa ta sülle võtab, tohib laps ellu
jääda, kui aga isa ei tee temast välja, viiakse imik minema ja jäetakse surema. Rooma
seaduste kohaselt 80 aastasel isal on võim oma 60 aastase poja üle. Teoreetiliselt ei saa olla
pojal mingit vara ja ta on kohustatud
kõiges isa käsku täitma.
Nendest pingetest tulenevalt
kardeti hirmsasti isatapjaid (parritsiid). See oli üks hullemaid kuritegusid peale keisri
reetmise. Hilisemal ajal isavõim nõrgeneb. Lapse äraviskamise õigust keelatakse. Orjusse
müük kaob ja siseriiki müümist piiratakse. Isegi isa kodus
karistamise õigust piiratakse.
Varaline vahekord laste ja isa vahel muutub nagu orjadegi puhul. Isad annavad oma
täiskasvanud
poegadele teatava vara iseseisvaks majapidamiseks. Peale selle määrati
Augustuse ajal, et kõik see mis poeg sõdurina on
omandanud kuulub talle ja on lahus isa
varandusest.
Perekonda võidi võtta ka võõraid mittelihaseid lapsi, mida võib nimetada ka lapsendamiseks
laiemas mõttes. See tähendab siis võõra isiku perekonda võtmist.Toimus esialgselt
rahvakoosolekul ülempreestri osavõtul ja nii
lapsendaja , kui ka lapsendatava juuresolekul.
Naiste ja alaealiste puhul ei olnud see võimalik, sest neil ei olnud õigust rahvakoosolekutest
osa võtta. Kitsamas mõttes lapsendamine, on teise perekonnapea võimu all oleva isiku
perekonda võtmine.
Viimasena võib vaadelda isavõimu lõppemist. Isavõim oli eluaegne , seega normaalseks
lõppemisviisiks oleks isa surm. Siiski oli mõningaid
erandeid . Poeg võib vabaneda isa võimu
alt teatavatesse ametitesse astudes, näiteks konsuliks saamise puhul. Isavõim võib lõppeda ka
siis, kui isa poja vabastab. Või ka kolmekordse müümise teel.
Tasuks vabakslaskmise eest jäi
isale kasutada pool poja varandusest.
Eestkoste ja hooldus
Igas ühiskonnas leidub isikuid kellel on küll õigused s.t õigusvõime, kuid puudub küllaldane
oskus oma asju ajada. Siia alla kuuluvad esmajoones
alaealised ja hullumeelsed. Vanemal ajal
ka
naissoost isikud ja
pillajad . Rooma õiguse seisukohalt ei teki probleemi kui tegemist on
isa võimu all olevate isikutega. Loomulikuks eestkostjaks loeti algul hoolealuse lähim pärija.
Aga juba XII tahvli
seadustes on lubatud määrata isal testamendis oma alaealistele või
nõrgamõistuslikele lastele
eestkostja . Sel ajal pole eestkoste kohustuslik, vaid eestkostja
õigus. Hiljem aga lisandub sellele kohustuslik moment ja
hilisemad allikad määravad
eestkostet juba kui teatavat ühiskondlikku koormust. Riigivõim peab hoolitsema eestkostja
määramise eest. Nüüd valvab riik ka eestkostjate tegevuse üle.
Eestkoste liike:
Eestkoste alaealiste üle
Rooma õigus jagas mittesguküpsed (impuberes) kahte rühma – lapsed kuni 7 a. vanuseni
(infantes) ja lapsed 7-14 a. vanuses (infantiae maiores).
Lapsi kuni 7 a. asendas täielikult eestkostja. Lapsed 7-14 a. vanuses omasid piiratud
teovõimet, näiteks võisid nad sõlmida tehinguid puhtakujuliseks vara omandamiseks. Isikud
üle 14 a. loeti Roomas üldreeglina täiskasvanuks. Hiljem muudeti lisaks
liigitust – isikud alla
25 a. ja kõik üle 25 a. olid täisealised. Imperaatorite ajal leiti, et mõnel juhul on 25 aastane
teovõime piir liiga kõrge.Constantinuse ajal määrati teovõimelisuse vanusepiiriks 18 aastat.
Eestkoste naiste üle.
Vanimad õigussüsteemid
loevad naise teovõimetuks isegi siis, kui ta ei ole mehe võimu all.
Sel ajal õiguskaitse, seega tema omaminegi, eeldasid isiku võimet kanda relva. Elutingimuste
arenedes eestkoste naissoost isikute üle kaotas oma mõtte. Roomas vabariigi lõpul oli tal vaid
veel formaalne tähendus. Naine vajas eestkoste abi vaid veel mõningate tehingute tegemisel ja
hiljem eestkoste naise üle
kadus täielikult. Kuid eestkoste kadumine ei tähendanud veel naiste
ja meeste võrdõiguslikkust. Nii ei saanud naine olla
avalikes ameteis, ei saanud teiste eest
kohtus esineda, olla eestkostjaks v.a laste suhtes. Oli ka teatavaid eesõigusi. Naine võis end
vabandada seaduse mittetundmisega. See eesõigus oli naistel tingitud n.ö soo nõrkusest.
Samuti oli
kehtetu tehing millega naine võttis endale vastutuse võõra võla eest. Selle
motiiviks loeti naise liigset usaldust ja nõrkust.
Hooldus hullumeelsete üle.
Selline hooldus oli kirjas juba XII tahvli seadustes. Hooldajaks olid lähisugulased ja pärijad.
Justinianuse ajal määrati hullumeelsele
hooldaja riigivõimu organi poolt. Hullumeelne loeti
täiesti teovõimetuks ja hooldaja asendas teda täielikult.
Erandina loeti hullumeelne
teovõimeliseks nn. selgetel momentidel.
Hooldus pillajate üle.
Ka see oli kirja pandud XII tahvli seadustes.
Pillaja oli isik kes ei pane piiri oma
väljaminekuile, ta ise ja tema lähikondlased võivad sattuda kitsikusse. Pillajal on teatav
teovõime, kuid seda on piiratud peamiselt varaliste tehingute sõlmimisel.
Kasutatud allikad:
Piirimäe, H.(
koostaja ). Inimene, ühiskond, kultuur. 1, Vana-Idamaad, Vana-Kreeka ja Vana-
Rooma : XI klassi ajalooõpik.Tallinn : Koolibri, 1998
Janson, T. Roomlased ja roomlannad : elu
antiikajal . Tallinn: Tänapäev, 2009
Ilus, E. Rooma eraõiguse alused. Pärnu: Penikoorem, 2005
Narits, R. Õiguse entsüklopeedia. Tallinn: Juura, 2007
Matyszak, P. Iidses Roomas viie dinaariga päevas. Tallinn:
Argo , 2010
Giardina, A.(koostaja) Vana- Rooma inimene. Tallinn:
Avita , 2004
The
Roman Empire homepage.
http://www.roman-empire.net/society/society.html (28.04.2011)
Kõik kommentaarid