PERSONALITÖÖ Õppekava 160 tundi Auditoorne 120 tundi Iseseisev töö 40 tundi PERSONALITÖÖ ALUSED · Mida peab teadma personalitööst · Personalipoliitika olemus ja selle väljatöötamine · Personalitöö erinevad funktsioonid organisatsioonis · Kes sobib personalitöötajaks · Personalitööd mõjutavad faktorid Tasandid: personalitöötaja (I, II), personalispetsialist (III,IV), personalijuht(V,VI). MIDA PEAB TEADMA PERSONALITÖÖST Organisatsioon on inimeste ühendus ja loodud mingiks tegevuseks, millel on kindlasti oma kindel eesmärk, kus inimesed töötavad selle eesmärgi saavutamiseks.
10.2009.a. Arnold Pastak Direktor Olustvere Teenindus- ja Maamajanduskooli AMETIJUHEND Ametikoht: personalijuht Ametnike kategooria: kõrgem ametnik Kes asendab: kantselei juhataja Vahetu juht: direktor Ametikoha eesmärk: Olustvere Teenindus-ja Maamajanduskooli personalipoliitika väljatöötamine ja arendamine TÖÖALASED KOHUSTUSED 1. Töötab välja asutuse ühtse personalipoliitika ning nõustab juhtkonda personalipoliitika rakendamisel. 2. Osaleb personali planeerimisel ja arendamisel. 3. Osaleb asutuse põhimääruse ja struktuuri väljatöötamisel ning muutmisel. 4. Juhib ja planeerib personali koolitusvaldkonda. Korraldab koolitusarvestuse pidamist ja eelarve täitmist. 5. Koordineerib ja nõustab teenistujate ametijuhendite koostamist. 6
2. Töötaja ja organisatsiooni vaheline psühholoogiline leping Töötaja panus Organisatsiooni panus Jõupingutus Töötasu Võimed Turvatunne Lojaalsus Staatus Kompetentsid Karjäärivõimalused Aeg 3. Personalijuhi töövaldkonnad o Personalipoliitika ja strateegia formuleerimine o Juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika elluviimisel o Personaliteenistuse töö korraldamine 4. Personalijuhtimise areng erinevates riikides USA Tootlikus, tööohutus, töö efektiivsus, individuaalsed erinevused, ametiühingud, sotsiaalsed tagatised, inimestevahelised suhted, töötajate osalus protsessides, töörahulolu, ümberõpe, produktiivsus, kvaliteet, töörahulolu. Euroopa personaliarvestus, personali
ÄRIST Tõene 12. PEREETTEVÕTE ON ETTEVÕTE, MILLES OSALEVAD AINULT PEREKONNA LIIKMED Väär 13. PERSONALIJUHI ÜLESANNE ON INIMRESSURSI PLANEERIMINE KÕIGE LAIEMAS TÄHENDUSES NING SELLISE KESKKONNA KUJUNDAMINE Tõene 14. TURU SEGMENT ON SARNASTE VAJADUSTEGA TARBIJARÜHM, MIS REAGEERIB ÜHESUGUSELT TEATUD TURUNDUSTEGEVUSELE Tõene 15. ÄRINIMI TULEB REGISTREERIDA Äriregistris 16. PERSONALIPOLIITIKA ON OSA ETTEVÕTTE STRATEEGIAST, MILLEGA TAGATSE ETTEVÕTTE EESMÄRKIDE SAAVUTAMINE Tõene 17. MAJANDUSE PÕHIKÜSIMUS ON Mida toota, kellele toota, kuidas toota 18. EESMÄRGID PEAVAD OLEMA AJALISELT PIIRAMATUD Väär 19. ETTEVÕTJA EESMÄRGIKS ON a) Suurendada ettevõtte jõukuks b) Suurendada ettevõtte väärtust c) Maksta maksed d) Olla tööandjaks e) Teenida kasumit f) Kaudselt suurendada ka ettevõtja jõukust 20
rahuldada liikmete vajadused Juhil vähemalt 1 alluv 4 tegevust : Planeerimine, Organiseerimine, Eestvedamine, Kontrollimine. 3. Juhtide klassifikatsioonid Tasandite järgi 3 kategooriat : esmastasandi juhid, keskastme juhid, tippjuhid. Juhtimisvaldkondade järgi : finantsjuhid, turundusjuhid, personalijuhid, operatsioonide juhid, administratiivjuhid, muud juhid. Personalijuhi töövaldkondadeks on organisatsiooni personalipoliitika ja -strateegia formuleerimine, organisatsiooni juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika ja strateegia juurutamisel ning organisatsiooni personaliteenistuse töö korraldamine selliselt, et see tagaks kõigi tasemete töötajate värbamise, motiveerimise ja arengu. Samuti on ülesandeks juhtide nõustamine muudatuse läbiviimisel personaliga seotud probleemide osas. 4. Liini- ja staabiorganisatsioon Liiniorganisatsioon ametikohad kes tegelevad vahetult põhitegevusega.
edutada On võimeline personalijuhtimise valdkondades teistele juhtidele treeninguid läbi viima 6. Personalitöö eelarve koostaja ja kulude kontrollija Ilmutab ise initsiatiivi, ei vaja juhtkonnapoolset tähelepanujuhtimist Suudab personalitöös tehtud kulutuste planeerimise ja kontrollimise osas konsulteerida ka teisi juhte Suudab mõõta ja hinnata kulutuste efektiivsust 3. Personali poliitika ja strateegia Personalipoliitika on põhimõtete ja protseduuride kogum, mis peavad tagama personali juhtimise ühtsetel alustel kogu organisatsioonis Personalipoliitika toimimise eeldused: Esitatud kirjalikul kujul Avalikustatud kogu organisatsioonis Põhjalik ja kooskõlas üldise poliitikaga Kooskõlas organisitsiooni strateegia ja eesmärkidega Üksikud poliitika osad omavahel kooskõlas Välja töötatud diskussioonide ja konsultatsioonide tulemusena 4. Personalitöö valdkonnad
OÜ Storol Tel : 44 79 179 Reg nr. 100133414 Lihula mnt.4 Fax: 44 79 179 KMRK: EE1001589 80037 Audru [email protected] Eesti [Type text] Kati õppimine kõrgkoolis on väga palju kaasa aidanud ettevõtte arengule. Dokumentatsioon on ülevaadatud ja vajalikud täiendused tehtud, lisaks sellele seoses kursusetööga töötas Kati välja ettevõttele Personalipoliitika põhimõtted. Kati Uustal lahkus töölt, kuna soovis oma oskusi rakendada uues keskkonnas ja vastu võtta uusi väljakutseid. Olen kindel, et valides Kati oma meeskonda, olete saanud lojaalse, võimeka ja aktiivse töötaja. Lugupidamisega (allkiri) Roland Leevand Juhatuse liige OÜ Storol Tel : 44 79 179 Reg nr. 100133414 Lihula mnt.4 Fax: 44 79 179 KMRK: EE1001589
valdkonnas 19. Kontrollimise põhilised ülesanded 1) Aidata juhil veendumusele jõuda, et ühise tegevuse tulemused ühtivad püstitatud eesmärkidega ja ülesannetega. 2) Varustada juht õigeaegselt teabega, mis võib teda sundida püstitatud eesmärke, tegevuskavu või otsuseid muutma, viima need praeguste või tulevaste vajadustega kooskõlla. 20. Mis on tsetraliseeritud juhtimine, mis detsentraliseeritud juhtimine? 21. Milline peaks olema personalipoliitika ettevõttes? Ettevõttes peaks olema kõik paika pandud, nt. Millistele ametikohtadele tööjõudu vajatakse, kellel on viimane sõna tööjõu valikul, kuidas viiakse läbi tööalane hindamine, mida hinnatakse töötajate valimisel: tutvusi, tööbürood, interneti, reklaami. 22. Tasustamine, hüved ja palgapoliitika. Erinevad võimalused ja viisid inimeste töö hüvitamiseks Töötasu On nii tasu pingutuse eest kui ka staatuse sümbol. Kompensatsioon tehtud
organisatsioonides: Seesmine konsultant: kuulaja, selgitaja, abistaja, nõustaja Äripartner: analüüsija, planeerija, strateeg, otsustaja, probleemide ennetaja Teenindaja:värbaja-valija, intervjueerija, organiseerija,info vahendaja (hea ja halva) "Käehoidja": õhkkonna looja, kontakti hoidja, pingemaandaja (emotsionaalne puhver) · Milliseid oskuseid vajab personalijuht tulemuslikuks tööks ja millised on Sinu arvates kõige olulisemad? Kontseptuaalsed oskused - personalipoliitika, personaliidee Suhtlemisoskused - konsulteerimine, intervjueerimine,koolitus Tehnilised oskused - andmebaasid, dokumentatsioon (Aja planeerimine, analüüsivõime, oskus öelda ei, koostööoskus,ärivaldkonna tundmine) · Millised on Sinu arvates personalijuhi olulisemad töövaldkonnad? ·Personalipoliitika ja -strateegia formuleerimine ·Juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika elluviimisel ·Personaliteenistuse töö korraldamine · Selgita mõistet personalipoliitika.
esitamine, eelarve täitmise tagamine ning eelarvele jooksva analüüsi eostamise korraldamine. 2.6. Olemasolevate teenuste ja toodete kvaliteedi ja tasuvuse kontrollimine, vajalike muudatuste planeerimine olemasolevate toodete ja teenuste arendamise strateegia piires ning vastavate muudatuste elluviimine. 2.7. Hotelli majandustegevuse korraldamine kinnitatud eelarve piires. 2.8. Hotelli personalipoliitika realiseerimise juhtimine. 2.9. Muude Juhatuse poolt antud kohustuste täitmine. 3. KOHUSTUSED Hotellijuht on kohustatud: 3.1. Lahendama iseseisvalt Hotelli juhtimise ja majandamisega seotud operatiivseid küsimusi. 3.2. Kontrollima teeninduse kvaliteeti, planeerima koostöös allüksuste juhtidega teeninduse kvaliteedi tõstmiseks vajalikke tegevusi ja kontrollima nende efektiivsust. 3.3
juriidilist poolt. Nende tegevuste koosmõju tagab ettevõttele ühelt poolt piisava organisatoorse korrastatuse ametikirjeldused ning struktuuri. Samuti aga ka kompetentsete ja motiveeritud töötajate olemasolu ning eesmärke toetavad koostöösuhted. Organisatsiooni eesmärkidest ja ülesehitusest tulenev personalistrateegia ning personalipoliitika mõjutavad otseselt töötajate koolitust. Personalistrateegia mõjutab nii koolituse sihtgrupi kui teemade valikut, personalipoliitika mõjutab koolituse korraldust ning kujundab koolituse seoseid teiste personalijuhtimise valdkondadega. Näiteks asutuse personalistrateegias sõnastatud põhimõte, et keskastmejuhtide ametikohtade täitmisel kasutatakse seesmist värbamist, tingib vajaduse personali- ja koolitusjuhi tihedas koostöös sobivad inimesed selleks välja valida ja ette valmistada. Personalipoliitikas kirjeldatud tasustamise ja motiveerimise põhimõtted võivad
ja arendamine ning efektiivse tööjõu säilitamine. Selleks peab personalitöötaja suutma siduda töötajad ettevõtte äristrateegiaga, teha kõigiga koostööd ja tegutsema tõhusalt. Personalijuhtimise eesmärgid tulenevad enamasi ettevõtte eesmärkidest. Personalijuhtimisel on kandev osa organisatsioonide juhtimises ja peab lähtuma organisatsiooni peamistest eesmärkidest, olema vahend nende eesmärkide saavutamiseks. 3. Personalijuhi roll Personalijuht tegeleb personalipoliitika arendamise ja elluviimisega organisatsioonis 4 ning kuulub ka organisatsiooni tippjuhtkonda. Ta osaleb organisatsiooni eesmärkide, strateegia ja poliitika väljatöötamises ning elluviimises. Personalijuhi tööks on ühtse personalistrateegia väljatöötamine ja juurutamine, personalidokumentatsiooni haldamine (töölepingute sõlmimine, muutmine, lõpetamine), personali planeerimine, personali värbamine ja valik, personali hindamine ja
edukuse võtmena. On äärmiselt oluline, et organisatsiooni personalitöö arengusse investeeritaks piisavalt aega ja raha püsimaks 21.sajandi personalitöö suundadega ühes sammus. Selleks, et olla konkurentsivõimeline peab personalitöö eest vastutaja teadlikult uuendama personalitöö meetodeid ja olema kursis tulevaste trendidega.1 Praegusel ajal kui on suur puudus oskustega töötajatest, mängib ettevõtte personalipoliitika võtmerolli sellest kriisist väljatulemisel. Peaks olema välja töötatud edu tagav personalipoliitika, mis samas rõhutab ka töötajate individuaalset arengut. Personalitöötajad peavad toime tulema kõikide katsumustega, alates personali värbamisest ja koolitamisest, lõpetades töötajate hoidmisega firmas ning karjäärivõimaluste väljatöötamisega. Ei piisa lihtsalt töötajate eest hoolitsemisest, uued personalitöö suunad peavad keskenduma ka kvaliteedile, kliendile
· Sotsiaalne vastutus · Tugev organisatsiooni kultuur 7. Personalijuhi rollid Personalijuht peab olema: 1. Juhtkonna huve esindav äriinimene 2. Muudatuste kujundaja vastavalt äri vajadustele 3. Organisatsioonisisene konsultant ja partner allüksuste juhtidele 4. Firma strateegia ja äri planeerija: 5. Talentide leidja ja juhtija: 6. Personalitöö eelarve koostaja ja kulude kontrollija 8. Personali poliitika ja strateegia Personalipoliitika on põhimõtete ja protseduuride kogum, mis peavad tagama personali juhtimise ühtsetel alustel kogu organisatsioonis Personalipoliitika toimimise eeldused: · Esitatud kirjalikul kujul · Avalikustatud kogu organisatsioonis · Põhjalik ja kooskõlas üldise poliitikaga · Kooskõlas organisitsiooni strateegia ja eesmärkidega · Üksikud poliitika osad omavahel kooskõlas · Välja töötatud diskussioonide ja konsultatsioonide tulemusena
KORDAMISKÜSIMUSED ÕPPEAINES ETTEVÕTTE JA PERSONALI JUHTIMINE 1. Organisatsiooni mõiste - organisatsioon on kindla inimrühma terviklikult korraldatud ühendus, mis võimu ja eestvedamise mõjutusel, tegevusi kooskõlastades püüab saavutada ühist eesmärki (R.Üksvärav); - organisatsioon on inimgrupp, kes töötab ühiste eesmärkide saavutamiseks (R. Alas). 2. Ettevõtte mõiste Ettevõte on plaanipäraselt organiseeritud majandusüksus, mis toodab ja turustab materiaalseid esemeid või teenuseid (A. Reiljan). 3. Organisatsiooni eesmärgid Vahetud eesmärgid - planeeritud teatud ajaks Saavutatavad eesmärgid - kindlat aega pole määratud Ettekujutuslikud eesmärgid - kõige olulisemad. Meie nägemus sellest, kuhu tahame jõuda. 4. Organisatsioonide jaotus - formaalne organisatsioon - kindel struktuur ja eesmärgid - mitteformaalne organisatsioon - struktuur puudub - primaarne orga...
Tegevus seisneb põhiliselt tehniliste täitjate suunamises ja kontrollimises. Juhtimisvaldkondade järgi: · Finantsjuhid Tegeleb otseselt org. Finantsressurssidega, on vastutav finantsarvestuse ja investeeringute eest. · Turundusjuhid Tegevused, mis on seotud toote, hinna, müügi ja reklaamiga. otsustab ,mida tuleks ette võtta toote, selle turustamise, reklaami ja hinnaga. · Personalijuhid Org. Personalipoliitika ja strateegia formuleerimine, org juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika ja strateegia juurutamisel ning org personalitalitluse töö korraldamine selliselt, et oleks tagatud töötajate värbamine, motiveerimine ja areng org kõigil tasanditel. org juhtide nõustamine personaliprobleemidega seonduvate muudatuste läbiviimisel- · Operatsioonijuhid Vastutab nende süsteemide loomise ja juhtimise eest, mis annavad org toodangu ja teenused. Vastutab toodangu
Personal on organisatsiooni kõik töötajad, sealhulgas juhid ning omanikud, kui nad töötavad selles organisatsioonis. Mõistet kasutatakse väljendamaks personaalset, Laine Simson, Ph.D 1 Personalijuhtimine 2013 isiksuslikku lähenemisviisi inimesele organisatsioonis (vrs "kaader", millist terminit kahjuks mõned juhid kasutavad tänini) Personalitöö on tegevusliin organisatsioonis, kuhu kuuluvad: personalipoliitika, -idee väljatöötamine ja edasiarendamine, töö analüüs, koosseisude ja struktuuri analüüs ning ümberkorraldamine, personali värbamine, valik, adapteerimine, personali arvestus ametikohtade, isikuandmete, puhkuste, pensionide jne osas, ametikohtade ning personali hindamine, atesteerimine, arendamine, koolitus, karjääri planeerimine, edutamine, ümberpaigutamine, rotatsioon, töösuhte lõpetamine, motiveerimine ja
8. Personalijuhi olulisimad oskused Kontseptuaalsed oskused (personalipoliitika, personaliidee) Suhtlemisoskused- konsulteerimine, intervjueerimine, koolitus, esinemisoskus, sõbralikkus, koostöö- ja kuulamisoskus Tehnilised oskused- andmebaasid, dokumentatsioon Lisaks (erialased)teadmised ja nende rakendamine, analüüsivõime, ajaplaneerimine, oskus öelda ei, rollide ristamise oskus 9.Personalijuhi olulisemad töövaldkonnad · Personalipoliitika ja -strateegia formuleerimine · Juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika elluviimisel · Personaliteenistuse töö korraldamine 10.Personalipoliitika Organisatsioonis heakskiidetud põhimõtete kogum, millest lähtumine on loomulik kõigile töötajatele; arendamises tuleb fookus viia organisatsiooni sisemisest keskkonnast organisat-siooni välimisse keskkonda. Eesmärgiks on sõnastada
5 arengut mõjutavatest strateegilistest komponentidest, personali arendamise tingimustest ja koolituskorraldusest. Välja on toodud koolitusele eelnev vajaduste hindamine, samuti erinevad koolitusmeetodid. Teises osas kirjeldatakse uuritavat ettevõtet ja antakse ülevaade uuringuküsimustest ning uuringumeetoditest. Välja on toodud Fortum Termest ASi strateeegia, eesmärgid, väärtused ja juhtimispõhimõtted, samuti personali ja personalipoliitika lühikirjeldus. Tuuakse välja uurimisküsimused, millele taheti uuringuga vastuseid saada, et jõuda töö eesmärgini. Kirjeldati uuringu läbiviimiseks kasutatud meetodeid ja põhjendati valimi valikut. Uuring viidi läbi 2005. aasta septembris ja oktoobris. Kolmandas osas tuuakse välja uurimistulemused, analüüsitakse uurimise käigus saadud informatsiooni ja küsitluste vastuseid, nende põhjal tehakse järeldused ja antakse soovitused tulemuste kasutamiseks koolitustegevuse arendamisel
finantsressurssidega. Vastutav finantsarvestuse ja investeeringute eest; operatsioonjuhid - vastutab nende süsteemide loomise ja juhtimise eest, mis annavad organisatsiooni toodangu ja teenused. vastutab toodangu, sisseseade, kvaliteedi jm kontrolli eest; administratiiv- ehk haldusjuhid - ei ole otseselt seotud ühegi omaette, eri juhtimise valdkonnaga. on algteadmised kõigis juhtimise valdkondades, ei oma eriväljaõpet üheski neist; personalijuhid - töövaldkonnad on org personalipoliitika, strateegia formuleerimine, org juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika ja strateegia juurutamisel ning org personalitalituse töö korraldamine, tagatud töötajate värbamine, motiveerimine ja areng org kõigil tasandeil; turundusjuht - tegevused, mis seotud toote, hinna, turustuskoha, müügitoetuse, turustajate ja turundusprotsessidega. 10. Juhi rollid suhtlusrollid- 1.esindaja roll- org esindamine väljaspool ja ametlike tähelepanuavaldustega töötajate suhtes; 2
(Kratovits, 2005: 16) 9 Swedbank Swedbank-is on välja töötatud personalijuhtimise strateegia ehk inimeste juhtimise kesksed põhimõtted ning üldine personalijuhtimise poliitika ehk põhimõtted, mille alusel langetatakse igapäevaseid otsuseid personali juhtimisel. Swedbank-i personalipoliitika põhimõtted on järgmised: · Töötajate kõrge haridustase. · Klienditeenindajate ettevõttesisene koolitamine. · Grupi-siseste karjäärivõimaluste loomine. · Konkurentsivõimeline töötasu vastavalt töö tulemustele. (Swedbank, 2011) Swedbank-i personalijuhtimise strateegia ja poliitika väljatöötamisel on lähtutud sellest, et need oleksid kooskõlas Swedbank-i üldise äristrateegiaga, oleksid kättesaadavad kõikide
planeerimine, kuna kõrge kvalifikatsiooniga töötajad annavad olulise eelise konkurentsivõitluses. Tööjõu vajaduse planeerimine võimaldab organisatsioonil · vähendada tööjõu värbamise ja koondamisega seotud kulutusi, · leida optimaalne kasutus töötajate võimetele ja oskustele, · arvestada firma äriplaanide tegemisel tööjõu pakkumisega regioonis, · töötada välja efektiivne personalipoliitika. Personali planeerimisel prognoositakse vajadust nii kaugele ette kui võimalik, määratledes vajalike töötajate arvu töökategooriate lõikes ja nende värbamise viisid. Personali planeerimine organisatsiooni strateegilise planeerimise osana Personali planeerimine peaks toimuma samaaegselt organisatsiooni äriplaanide väljatöötamisega. Ettevõtte pikaajaliste plaanide tegemisel tuleks tingimata uurida olukorda tööjõuturul ja
arvamust arvesse. Kuna teiste teenistuste palganumbrid ei ole saladus, inimesed võrdlevad ja saavad aru, et teised ei pinguta oluliselt ja saavad isegi rohkem raha kui nemad. Inimesed on väsinud ja nendel kaob motivatsioon. On arusaadav, et organisatsiooni tulemuslikkus kannatab, kuna suur hulk ülesandeid on ühe teenistuse õlade peal ja teised teenistused ei taha koostööd teha. Teenistuse A töötajad arvavad, et personalipoliitika on ebaõiglane ja et info teenistuste vahel ei liigu. OLUKORRA HINDAMINE Peamine probleemi põhjus on vastutuse piiride puudumine. Üks teenistus on ülekoormatud, aga teistel ei olegi mõni aeg üldse tööd. Töötajad ei tea täpselt kas nad peavad seda tegema, aga kui käsk on antud tuleb täita. Kui vaadelda probleemi organisatsioonilise õigluse seisukohalt, võib väita,et linnapea kasutab oma võimu ebaõiglasel t ja teenistuse A töötajad tunnevad, et neid koheldakse ebaõiglaselt,
visiooniga. Osalevad organisatsiooni tulevikunägemuse loomises ja muudatuste elluviimises. Seesmine konsultant: kuulaja, selgitaja, abistaja, nõustaja Äripartner: analüüsija, planeerija strateeg, otsustaja, probleemide ennetaja Teenindaja: värbaja-valija, intervjueerija, organiseerija, info vahendaja (hea ja halva) ,,Käehoidja": õhkkonna looja, kontakti hoidja, pingemaandaja (emotsionaalne puhver) 3. Personalipoliitika valdkonnad ja koostamise põhimõtted Valdkonnad: Personali värbamine ja valik Töö tasustamine Töötajate karjaari planeerimine Personali koolitus Suhtlemine ametiühingute ja kutseorganisatsioonidega Töötervishoid ja töökaitse Organisatsioonisiseseid töösuhteid reguleerivad normatiivaktid ja dokumentatsioon Põhimõtted: Iga töötaja saab aru ettevõtte missioonist ja põhiväärtustest ning oma
ja arendamine ning efektiivse tööjõu säilitamine. Selleks peab personalitöötaja suutma siduda töötajad ettevõtte äristrateegiaga, teha kõigiga koostööd ja tegutsema tõhusalt. Personalijuhtimise eesmärgid tulenevad enamasi ettevõtte eesmärkidest. Personalijuhtimisel on kandev osa organisatsioonide juhtimises ja peab lähtuma organisatsiooni peamistest eesmärkidest, olema vahend nende eesmärkide saavutamiseks. 3. Personalijuhi roll Personalijuht tegeleb personalipoliitika arendamise ja elluviimisega organisatsioonis ning kuulub ka organisatsiooni tippjuhtkonda. Ta osaleb organisatsiooni eesmärkide, strateegia ja poliitika väljatöötamises ning elluviimises. Personalijuhi tööks on ühtse personalistrateegia väljatöötamine ja juurutamine, personalidokumentatsiooni haldamine (töölepingute sõlmimine, muutmine, lõpetamine), personali planeerimine, personali värbamine ja valik, personali hindamine ja motiveerimine,
SITUATSIOONIÜLESANNE SUPERKAUBAMAJA 1. PROBLEEM · Probleem on Sirle Saarel, kes on kogu Eestit katva superkaubamajade keti Lõuna-Eesti piirkonna juht ning tasandiks on üksikisik. · Probleemi mõju on suur ning tegemist on üksikjuhtumiga, kuna on vaja leida kaubamajale uus juht, kes teeks oma tööd sama hästi kui Martin ning Sirlet polnud ette hoiatatud, et praegune juht Martin Mänd läheb ära lähiajal. TUNNUS PÕHJUS TAGAJÄRG -Filiaali suurima kaubamaja -võib oletada, et Martinil tekkis -juhi koha vabanemine, uue juht Martin oli valitud lähiajal soov töökohta vahetada, kuna töötaja otsimine, Sirle Saare avatava Maksimarketi oli kaubamaja juhina töötanud ärritumine ,,hüppas oma toolilt ja tegevdirektoriks ...
Kui liikuda lastega, siis kuidas pidev elukoha vahetamine ja erinevad kultuurid neile mõjuvad. Eesti arstide välismaale tööle mineku põhjused (pingeras alates kõige olulisemast): parem palk, paremad töötingimused, paremad erialased arenguvõimalused jne. Ametnike välismaale tööle mineku põhjused (sama mis eelmisel): soov oma silmaringi avardadam saada uusi kogemusi; soov ennast erialaselt täiendada jne. PERSONALIPOLIITIKA JA PERSONALITÖÖ Personalipliitika formuleerimine ja personalitöö praktilne elluviimine tugineb juhtimisfilosoofial. Juhtimispoliitikast tulenevad juhtimispõhimõtted - juhtimisstrateegiad peaks sisaldama juhi üldiseid juhtimisega seotud ülesandeid, ülesannete, pädevuse ja vastutuse kindlaksmääramise põhimõtteid ning ka juhtimisülesandeid personali valdkonnas. Visioon, missioon ja strateegilised eesmärgid. JUHTIMISFILOSOOFIA -> PERSONALIPLIITIKA -> PERSONALITÖÖ
kolleegide suhtes olles täpsed ja korrektsed. Joonis 1. OCE AS juhtimisstruktuur 2. PERSONALIJUHTIMISE PÕHIMÕTTED JA MEETODID Olympic Eesti AS personaliosakonna eesmärk on kindlustada kvaliteetne, arenguvõimeline, ühtne ja tulemusliku investeeringuga personali juhtimine kogu ettevõttes. Oma põhiülesande täitmiseks osakond: 1. korraldab Olympic Casino Eesti AS´i põhiülesannete täitmist ja strateegiliste eesmärkide saavutamist toetava personalipoliitika väljatöötamist ja elluviimist; 2. koostab personalieelarve ning analüüsib selle täitmist; 3. koordineerib ja toetab personali värbamise ja valiku läbiviimist; 4. koordineerib ja toetab arenguvestluste läbiviimist ja kompetentside hindamist; 5. arendab koolitussüsteemi ja korraldab tööalast koolitust; 6. arendab töötajate töö tulemuslikkuse hindamise süsteeme; 7. arendab töötasu- ja motivatsioonisüsteemi ning korraldab selle rakendamist; 8
2. Nimeta seadusega nõutud personalidokumente ja dokumente, mida personalitöös kasutatakse, kuid seadusega ei nõuta (mõlema liigi kohta vähemalt 3 dokumenti). Seadusega nõutavad personalidokumendid: Tööleping, töögraafik, puhkuste ajakava, palgateatis, tööandja kehtestatud töökorralduse reeglid. Seadusega mitte nõutavad personalidokumendid: töölevõtmise juhend, töötasu tabelid, värbamis ja valiku juhend, personalipoliitika, koolitusplaan, töötaja hindamisleht 3. Loetle töökorralduse elemendid. Struktuuriüksus, ametikohad, ülesanded, tegevused, tööoperatsioonid. 4. Kirjelda erinevaid töökorralduse süsteeme. Käsitsitöö à Tööprotsess on tööriistad või – vahendid ja töötaja Inimene-masin à Tööprotsess masin või seade ja töötaja Automatiseeritud à Tööprotsess on töötaja ajutine kohalolek ja automaatne seade või masin. 5
Suhted (lähedased jäävad ju maha), toimetulek tööl, võõras kultuuris, võõrkeelega. Määravaks osutub inimese võimekus (nt kohanemisvõime), isikuomadused (optimistlikkus, avatus mängivad suurt rolli), eesmärgid (kui oluline see minu jaoks on). PERSONALIPOLIITIKA JA PERSONALITÖÖ Iga organisatsioon korraldab oma sisereeglistiku ise - igal organisatioonil võib olla oma personalipoliitika. Reeglina alluvad need riigis valitsevale seadusandlusele. Otsustatakse ise värbamisprotsessi üle nt edutatakse eelkõige oma töötajaid. Teine võimalus alati kuulutatakse välja avalik konkurss. Personalipoliitika omakorda tuleneb organisatsiooni juhtimise filosoofiast. Kuidas juhtkond töötajate kohtlemist näeb? Kas väärtustame värsket verd või pigem pikaajalisi töösuhteid
3. Organisatsioon ja juhtimine...................................................................4-7 3.1 Organisatsiooni ülesehitus................................................................4 3.2 Ametikohtade ülesanded..................................................................5 3.3 Tegevust reguleerivad dokumendid......................................................5 3.4 Personal......................................................................................6 3.5 Personalipoliitika...........................................................................6 3.6 Töö tasustamine............................................................................7 3.7 Planeerimine................................................................................7 4. Asjaajamise korraldus ettevõttes.............................................................7 5. Turundustegevus............................................................................8-12 5.1 Tooted ja teenused.
Selgitati, millised tegurid mõjutavad personali strateegia koostamist, kuidas see sõltub organisatsiooni juhtimise põhimõtetest ning tingimustest, kus organisatsioon tegutseb. Sellele tuginedes käsitletakse järgnevalt personali arendamise esimest ja tähtsamat tegevust ja sellele vastavat dokumenti personali arendamise, sealhulgas ka koolitamise kontspetsiooni ja strateegiat. 2 Personali arendamise ja koolitamise kontseptsioon¹ ja strateegia Laine. Kas on mingi vahe üldise personalipoliitika ja personalipoliitika vahel? Kui organisatsiooni töötab personalipoliitikat välja, siis esitatakse selles ka töötajate väärtustamise alased seisukohad ja kokkulepped ning põhimõtted, millest lähtutakse kõigis personalitöö valdkondades, arendamine ja koolitus kaasaarvatud. Kui organisatsioonil personalipoliitika puudub või on personaliarenduse on selles pealiskaudselt käsitletud, tekib vajadus koostada personaliarenduse ja koolituse kohta eraldi kontseptsioon. Seda võib
20. Mis on tsentraliseeritud juhtimine, mis detsentraliseeritud juhtimine? Eksisteerib üks ühistu, ainult sealt toimu juhtimine. Liikmete teenindamiseks on ühistul kohalike harukortereid, filiaale ja allüksusi. Detsentraliseerise ste on seda kõrgem, mida iseseisvamad ja tähtsamaid otsustusi teevad madalamate astmete juhid ning mida vähem tippjuhid neid otsustusi otseselt või kaudselt kontrollivad. Tsentraliseerimise 21. Milline peaks olema personalipoliitika ettevõttes? 22. Tasustamine, hüved ja palgapoliitika. Erinevad võimalused ja viisid inimeste töö hüvitamiseks. 23. Organisatsiooni sisekultuur. Iseloomustada selle olemust ja eripära.
Sisukord EESSÕNA Personalijuhtimine Mis töö see on? Tänapäeval ei saa ükski suurem organisatsioon läbi personalijuhita. Personalijuhi tööpõld on väga lai kogu inimressursi korraldamine ja juhtimine. Personalijuht töötab koostöös juhtkonnaga välja personalipoliitika põhiseisukohad millise kvalifikatsiooniga tööjõudu vajatakse, kui suur on optimaalne töötajate arv, milliseid töökohti on vaja tulevikus juurde luua ja milliseid koondada, mille alusel käib töö eest tasustamine, tunnustamine ja edutamine jne. Ta hoiab lähtuvalt seadusandlusest ning ettevõtte sisekorrast korras firma dokumentatsiooni (lepingud, töötajate arvestuse, puhkusearvestuse jne).
Ta on vastutav finantsarvestuse ja investeeringute eest. Operatsioonijuht vastutab nende süsteemide loomise ja juhtimise eest, mis annavad organisatsiooni toodangu ja teenused: toodangu kontrolli, sisseseade kontrolli, kvaliteedi kontrolli jm eest. Haldusjuht ei ole otseselt seotud ühegi oma ette, eri juhtimise valdkonnaga, seetõttu on ta pigem generalist kui spetsialist. Personalijuhi töövaldkonnad on organisatsiooni personalipoliitika ja strateegia formuleerimine, organisatsiooni juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika ja strateegia juurutamisel ning organisatsiooni personalitalituse töö korraldamine selliselt, et oleks tagatud töötajate värbamine, motiveerimine ja areng organisatsiooni kõigil tasandeil. Samuti nõustab ta organisatsiooni juhte personaliprobleemidega seostuvate muudatuste läbiviimisel.
organisatsioon võimekate ja oskuslike inimestega nii, et oleks tagatud nende endi ja organisatsiooni edukas tegevus pika aja jooksul. Mehitamise etapid: · Vajalike ja sobivate töötajate väljavalimine · Isikkoosseisu koolitamine · Saavutuste ülevaatamine ja hindamine Personalijuhtimise eesmärgiks on tagada töö suurim tulemuslikkus nii töötajate, firma kui ka ühiskonna seisukohalt. Personalitöö juhtimistasandid: · Personalidirektor tegeleb organisatsiooni personalipoliitika arendamise ja elluviimisega seotud uuenduste pikaajalise planeerimisega · Personalinõustajad on asjakohaste oskustega firmasisesed konsultandid, kes nõustavad juhte personali planeerimises, tööseaduste tundmises, personalivalikus ja koolituses · Administraatorile jääb reglementeeritud ametnikutöö Mehitamispoliitika ehk personalipoliitika on aluste, reeglite ja seisukohtade kogum, millest mehitamisel lähtutakse
Efektiivselt töötava personali ligimeelitamine • Personali planeerimine • Töö analüüs • Personali värbamine • Personali valik Personali efektiivsuse suurendamine • Personali koolitus • Personali arendamine • Personali hindamine 97. Personalijuhtimise põhitegevused Tööanalüüs Personali planeerimine Personali värbamine Personali valik Personali arendamine Personali hindamine Personali tasustamine Töösuhted 98. Personalipoliitika mõiste Personalipoliitika on organisatsioonis heakskiidetud põhimõtete kogum, millest lähtumine on loomulik kõigile töötajatele. Personalipoliitika arendamises tuleb fookus viia organisatsiooni sisemisest keskkonnast organisatsiooni välimisse keskkonda. Organisatsiooni äriidee, visioon, missioon ja personalipoliitika peavad omavahel kooskõlas olema. 99. Personali planeerimise sisu
2) varustada juht õigeaegselt teabega, mis võib teda sundida püstitatud eesmärke, tegevuskavu või otsuseid muutma, viima need praeguste või tulevaste vajadustega kooskõlla. 20. Mis on tsentraliseeritud juhtimine, mis detsentraliseeritud juhtimine? Tsentraliseeritud juhtimine tahendab juhtimist keskselt, vahest alluvate otsustusõigust. Juhtimine Detsentraliseeritus on suurem allüksuste ja alluvate otsustusõigus, vähesem kõrgemaastme juhtide kontroll. 21. Milline peaks olema personalipoliitika ettevõttes? Personalipooliitika eesmärk: On tagada töö suurim tulemuslikkus nii töötajate, firma kui ka ühiskonna seisukohalt. 1) Töötajad peavad olema veendunud, et neid koheldakse õiglaselt ja objektiivselt; 2) Peab aidatama juhtidel kiiresti õigeid otsuseid vastu võtta 3) Peab andma juhtidele kindlust probleemide lahendamisel ja oma otsuste kaitsmisel. 22. Tasustamine, hüved ja palgapoliitika
Selver on AS Tallinna Kaubamaja tütarettevõte. (Ettevõttest... 06.04.2007) Selveris töötab ca 2200 inimest. 1.2. Selveri personalijuhtimise strateegia ja poliitika Kui ettevõte töötab välja personalipoliitikat, siis esitatakse selles töötajate väärtustamise alased seisukohad ja kokkulepped ning põhimõtted, millest lähtutakse kõigis personalitöö valdkondades, arendamine ja koolitamine kaasa arvatud. Selles lepitakse kokku seisukohtades kogu personalipoliitika valdkonnas tervikuna. (Lõhmus jt 2002, 39) 4 Selveri personalipoliitikas on kirjas: "Töötajad oma teadmiste, oskuste, kogemuse ja hoiakutega loovad ettevõtte väärtuse ja konkurentsieelise sellest põhimõttest lähtume oma igapäevases juhtimispraktikas." (Personali poliitika...06.04.2007) Selleks, et Selver suudaks seda lubadust täita, tuleb personalijuhtimise valdkonnas tegutseda läbimõeldult ja eesmärgipäraselt
salajast informatsiooni, mis võib teda emotsionaalselt kahjustada. Inimeste usulised, poliitilised ja sotsiaalsed arvamused nende eraasi ja ei või seetõttu olla järelvalve või analüüsi objektiks. Diskrimineerimine Diskrimineerimiseks loetakse töötajate eristamist rassi, rahvuse, soo, usu, puuete jt näitajate põhjal. Töötaja hindamise aluseks võib olla ainult tema töö tulemuslikkus. Diskrimineeriv olukord võib tekkida väära personalipoliitika, seksuaalse ahistamise või ebaõige suhtumise puhul teatavaid haigusi põdevatesse inimestesse. Distsipliin Distsipliin on kindlaksmääratud kord. Iga organisatsioon püüab maksma panna oma norme ja standardeid. Juhtkonna tegevus võib olla seejuures olla kahesugune: takistav ja olukorda parandav. Takistav, ärahoidev distsipliin seisneb töötajate suunamises kehtivaid norme järgima. Põhieesmärk on arendada töötajate enesedistsipliini. Kõrge
Püsiv Invest OÜ Äriplaan Püsiv Invest OÜ Rehvivahetus töökoda Tallinn 2012 Sisukord Sisukord.................................................................................................................. 2 Lühikokkuvõte........................................................................................................ 3 1. Äriidee, missioon, visioon ja eesmärgid..............................................................4 2. Ettevõtte iseloomustus....................................................................................... 5 3. Ärikeskkonna analüüs......................................................................................... 6 4. SWOT ja strateegia............................................................................................. 7 4.1. Konkurentsi- ja turundusstrateegia...................................
· Töö väärtus ettevõtte jaoks (vt. ametikohtade segmenteerimine) · Töötingimused · Töö väärtus palgaturul · Töötaja sooritustase (kompetentsid, töötulemused) 22. Mis mõjutab palgasüsteemi väljatöötamist. Näited Palgasüsteemi väljatöötamist mõjutavad: · organisatsiooni eesmärgid ja tegutsemise strateegia · organisatsiooni välis- ja sisekeskkonna muutuseid arvestav personalipoliitika · personalipoliitikast tulenev palgapoliitika · ametikohtade kategooriad ja töö iseloom · mitterahaliste või rahaliste motivaatorite prioriteetsus · orientatsioon protsessile või tulemustele · organisatsiooni stabiilsus või muutlikkus · organisatsiooni elutsükkel: - kasvavale organisatsioonile iseloomulik personaalsete palgakokkulepete paljusus, mis teatud arengufaasis viiakse üle ühtsele palgasüsteemile;
EESTI MAAÜLIKOOL Majandus- ja sotsiaalinstituut Marleen Zurihhina, Regine Trei, Taavi Rattasep, Iris Valgepea, Getlin Janvest PRAKTILISED ÜLESANDED Õppeaines Personalijuhtimine Juhendaja: Katrin Kreegimäe Tartu 2018 SISUKORD 1. PERSONALIJUHI TÖÖ ÜLESANDED ............................................................................. 3 2. TÖÖANALÜÜS .................................................................................................................. 6 3. VABA AMETIKOHA TÄITMISE PROTSESS ................................................................. 9 4. PERSONALI HINDAMISE VAJADUS ........................................................................... 14 5. KOOLITUSE PLANEERIMINE ................................
TALLINNA TEHNIKAKÕRGKOOL TALLINN COLLEGE OF ENGINEERING PAIDE MASINATEHAS REFERAAT Õppeaines: INFORMAATIKA Mehaanikateaduskond Õpperühm: KMI 11/21 Juhendaja: H.Jokk Sisukord Sissejuhatus Oma töö teemaks valisin "Paide Masinatehas". Valiku tegemisel lähtusin mõttest tutvuda tehasega ja saada teada kõike võimalikku asutuse tegevusest. Selle langetamisel ei tekkinud suurt kahtlustki, kuna olen huvitatud tehnikast ja mis olekski parim võimalus, kui uurida oma kodukoha masinatehast. Kõige läbiviimiseks otsustasin läbida mitu etappi, nii küsitleda inimesi, kui otsida erisugust infot ja tutvuda kõigega, mis puudutab tehast. Paljud meist teavad Paide Masinatehast kui tehast, mis tegutseb kodulinnas, kuid enamus ei ole kursis lähedamalt sellega. Töö käigus püstitasin enda jaoks nii mõnegi hüpoteesi ja probleemi. Siiski põhiliseks küsimuseks seadsin fakti, et kuidas on muutunud tehas aastate jooksul. N...
Personali planeerimine on protsess, mille kaudu juhid kindlustavad õige arvu ja kvalifikatsiooniga inimesed õiges kohas õigel ajal, kes on võimelised efektiivselt ja säästlikult täitma neid ülesandeid, mis aitavad organisatsioonil saavutada oma eesmärke. Tööjõu vajaduse planeerimine võimaldab vähendada värbamise ja koondamisega seotud kulutusi, leida optimaalne kasutus töötaja võimetele ja oskustele, arvestada tööjõu pakkumisega regioonis ja töötada välja efektiivne personalipoliitika. Tuleviku personalivajadus on kindlaks määratud organisatsiooni eesmärkide ja strateegiatega. Nõudlus töötajate järele tuleneb nõudlusest organisatsiooni toodete ja teenuste järele. Kontrollimine Kontrollimine on tegevuste jälgimise protsess veendumaks, et need teostatakse nagu planeeritud ja olulised kõrvalekalded korrigeeritakse. Efektiivne kontrollisüsteem kindlustab, et tegevused on teostatud viisil, mis viib organisatsiooni eesmärkide saavutamiseni
kvalifitseeritud töötajate olemasolu annab olulise eelise konkurentsivõitluses. Tööjõu planeerimine võimaldab ettevõttel: ● vähendada tööjõu värbamise ja koondamisega seotud kulutusi ● leida töötajate võimetele ja oskustele optimaalne rakendus ● arvestada firma äriplaanide tegemisel tööjõu pakkumisega selles piirkonnas, kus firma tegutseb. ● töötada välja efektiivne personalipoliitika Planeerimine peaks toimuma paralleelselt äriplaanide väljatöötamisega 39. Mida nimetatakse töö analüüsiks? Töö analüüs on süstemaatiline protsess, mille käigus uuritakse töö iseärasusi ja määratakse kindlaks töökohtadele ja töötajatele esitatavad nõuded. Töö analüüsiks nimetatakse töö täpset määratlemist ja tundmaõppimist org-i sees ning see seisneb nende tegevuste analüüsis, mida töötaja iga päev teeb, samuti tarvilike
Arutle Swot analüüs Mission, vision,eesmärk 20.Personali värbamise etapid, arutle. 21.Millised on juhtimise funktsioonid? Arutle 22.Miks on oluline personali värbamisel kasutada spetsialiseerunud ettevõtteid või personaliosakonda? 23.Kirjelda muudatuste juhtimise põhiprintsiipe, arutle 24.Kuidas hinnata personalijuhtimist, arutle 25.Arutle, millega tegeleb personaliosakond. ameti arengusuundadest lähtuva personalipoliitika ja -strateegia ning personalitöövaldkonda reguleerivate juhendite, kordade ja metoodiliste aluste väljatöötamise ning elluviimise korraldamine; 2.1.2. ameti personali värbamise korraldamine; 2.1.3. ameti teenistujate personaliarvestuse alusdokumentide vormistamine ning nende edastamine Riigi Tugiteenuste Keskusele; 2.1.4. ameti teenistujate tööalase täienduskoolituse ja atesteerimise korraldamine; 2.1.5.
Seega seisneb tegevus põhiliselt tehniliste täitjate suunamises ja kontrollimises. Juhtimisvaldkondade järgi: Finantsjuht tegeleb otseselt organisatsiooni finantsressurssidega. Vastutab finantsarvestuse ja investeeringute eest. Turundusjuht tegeleb peamiselt järgmiste tegevustega: reklaam, toote hind, toote müügikoht, müügitoetus, turustajad ja turundusprotsessid. Personalijuht stöövaldkonnad on org personalipoliitika, -strateegia formuleerimine, org juhtide nõustamine ja suunamine personalipoliitika ja strateegia juurutamisel ning org personalitalituse töö korraldamine, tagatud töötajate värbamine, motiveerimine ja areng org kõigil tasandeil Operatsioonijuht vastutab nende süsteemide loomise ja juhtimise eest, mis annavad organisatsiooni toodangu ja teenused. Vastutab toodangu, sisseseade, kvaliteedi jm kontrolli eest.
.............................................................. 4 1.1 Asjatundja ehk proff.............................................................................. 4 1.2 Valitseja ehk ülemus............................................. .............................. 6 1.3 Ametnik............................................................................................. 7 1.4 Juht.................................................................................................. 7 2. Personalipoliitika.................................................................................. 8 2.1. Inimressursside juhtimine........................................................................ 8 2.2. Motivatsiooni tõstmine põhinedes vajaduste struktuuril....................................10 2.3. Eesmärkidel põhinev motivatsioon.............................................................11 2.4. Motivatsiooni tõstmine töö rikastamise kaudu.......................................... ..13 2.5
Motivatsiooni mõõtmine. Projektiivtestid vs küsimustikud Vajadustel põhinevate teooriate paralleelseid jooni Herzbergi kahe faktori teooria Maslow vajaduste hierarhia Aldeferi ERG teooria Murry jt vajaduste teooriad Motivatsioonifaktorid (saavutus, töö sisu, vastutus jms) Eneseteostuse vajadus Arenguvajadus Saavutusvajadus Tunnustus Tunnustus Võimuvajadus Hügieenifaktorid: Juhendamine, suhted Kuuluvusvajadus Seotuse vajadus Liikmeksoleku vajadus Ohutus, personalipoliitika Turvalisusvajadus Palk, töötingimused Füsioloogilised vajaduse Eksistentsiaalsed vajadused VITAMIINITEOORIA (P. Warr) Inimese keskkond (sh töökeskkond) pakub 9 tunnust, mis mõjutavad inimese psühholoogilist heaolu nii nagu vitamiinid mõjutavad inimese keha (füüsilist heaolu) Võimalus kontrollida AD Võimalus kasutada oma oskusi AD Väljast loodud eesmärgid AD Variatiivsus ülesannetes Keskkonna selgus AD Raha