Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Vene kirjandus (1)

3 KEHV
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas oli tegu kriminaalteosega ?
  • Kuidas olid Luzini ja Raskolnikovi vaated sarnased?
  • Miks kõik Sonjat armastama hakkasid?
  • Miks peavad kõik asjad olema üht või teist moodi?
  • Kuidas olid Luzini ja Raskolnikovi vaated sarnased?
  • Miks paljud Sonjat armastama hakkasid?
  • Mis oli aga teose sõnum minule?
  • Miks on Tsehhovile Turkineid vaja?
  • Midagi teistmoodi?
  • Midagi teistmoodi?
  • Kuidas mõistan emba-kumba hukka?
  • Kuidas on Abogin süüdi selles et ta naine ära läks?
  • Kuidas muudab armastus Gurovit?
  • Kui palju samasuguseid vutlaris inimesi jäi alles?
  • Kes on võimeline Venemaal elu edendama?

Lõik failist


  • Kadrina Keskkool
    Vene Kirjanduse mapp
    Tõnn Sikk
    11b

    2003
  • Sisukord


    Sisukord
    Dostojevski
    Dostojevski elu – kahekordne lugemispäevik
    Tähtsad Teosed
    Vastuolud, kontrastid
    Dostojevski looming
    Tunnused
    Sõnum
    „Kuritöö ja karistus
    Teose tegevuspaigad
    Teisikud
    Kuidas oli tegu kriminaalteosega ?
    Ajalooline taust
    Lõigud + muud isekirjutatud mõtted
    Peterburi – mitte ainult tegevuspaik , vaid mõrva kaasosaline
    Raskolnikovi teooria
    Kas Raskolnikovil oli põhjust võrrelda end Napoleoniga? Kas ma pean Napoleonit kangelaseks või kurjategijaks?
    Kas Raskolnikovi uhkus oli halb või hea ?
    Kuidas olid Lužini ja Raskolnikovi vaated sarnased?
    Kas mõistan Sonja hukka?
    Miks kõik Sonjat armastama hakkasid?
    Kas käituksin Dunjaga samamoodi nagu Raskolnikov ?
    Kas tahaksin rohkem tutvuda Sonja või Dunjaga?
    Teose sõnum minule
    Tšehhov
    Novellid
    Jonõtš“
    Vaenlased“
    Daam Koreakesega“
    Lõpp jutule „Daam Koerakesega“
    Inimene Vutlaris
    Karusmarjad
    Palat nr 6“
    Maja Ärklitoaga“
    Tšehhovi novellide küsimused
    Tšehhovi näidendid
    Kajakas
    Kirsiaed
    Kolm Õde“
    Kodune kontrolltöö – Tšehhovi looming
    Tolstoi
    Lev Tolstoi elu
    Sõda ja Rahu“
    Anna Karenina
    Kolm lõiku Tolstoi kohta
    Kokkuvõte
  • Dostojevski

  • Dostojevski elu – kahekordne lugemispäevik


  • Ladina keele tundides karistas isa oma poegi vähemagi eksimuse eest
    Kommentaar: Selline rangus mõjus kindlasti hästi Dostojevski ja ta vendade teadmistepagasile, kuid siiski arvan ma, et väikseid lapsi ei tohiks eriti karmilt karistada, sest see paneb neid kahtlema nende vanemate armastuses nende vastu
  • Tema isa surmateade põhjustas Dostojevskil närvivapustuse, mis hiljem diagnoositi langetõveks.
    Kommentaar: See näitab, et kuigi isa oli olnud oma poegade vastu karm, oli ta oma poegadele väga tähtis. Langetõbi jäi Dostojevskit vaevama kogu eluks. See näitab, kuidas isa äkiline surm teda mõjutas.
  • Dostojevski võis ühe ööga kaardimängus või doominos võita isegi 1000 rubla .
    Kommentaar: Kindlasti ta ainult ei võitund, vaid ka kaotas. Mängurluses peitub tema isiksuse eripära – vastuolud tema iseloomus . Ta küll võitis ja kaotas, kuid ilmselt polnud ta nn narkomaan , kes ei suuda hasartmängudest eemale hoida
  • Dostojevski elas üle iseenda hukkamise, see asendati sunnitöö ja sõjaväeteenistusega.
    Kommentaar: Hukkamisest pääsemine oli kindlasti šokk ja õnn üheaegselt. Inimese närvisüsteemile ei mõju see kindlasti hästi. Petraševski ringi liikmena pidi ta aga sellega arvestama, et ükskord nad tabatakse .
  • Dostojevskile määrati 4 aastat sunnitööd
    Kommentaar: Sunnitööd kujutas Dostojevski ka „Kuritöös ja Karistuses“. Ka oma kogemusi vanglast kasutas ta hiljem oma teostes. Tänu oma rasketele kogemustele oskas ta elu tumedamat poolt hästi kujutada.
  • Dostojevski pidas Puškini 100-ndal sünniaastapäeval võimsa kõne.
    Kommentaar: Pärast Dostojevski kõnet loobusid kõik teised oma sõnavõttudest. Paar inimest isegi minestasid. Järelikult oli Puškin Dostojevskile väga südamelähedane – kui ta suutis suurmehest nii osavalt rääkida. Tänu sellele kõnele hatati temast taas suurt lugu pidama . Järelikult tegi Dostojevski täiesti õigesti, et selle kõne pidas.

  • Dostojevski looming

  • Vastuolud, kontrastid

    • „Vaesed inimesed“
    • inimeste vahel
    • inimeste vaadetes
    • tema elus on palju kontraste
    • Suhtumine religiooni
    • Näit. Sonja, Raskolnikov
  • Tähtsad Teosed

    • „Märkmed surnud majast“-sunnitöö mälestused
    • Idioot “ – armastus- vihkamine
    • „Kuritöö ja karistus“
  • Tunnused

    • Polüfoonilisus
    • Detailide rohkus
    • Teisikud
    • Destojevski kohutav maailm
    • Kontrastid
  • Sõnum

    • Kuritöö = karistus (ehk kuritööle järgneb alati karistus)
    • Ei tohi pidada ennast teistest paremaks
    • Seadustest ei tohi keegi üle astuda
    • Elu mõte ei seisne õnnes, vaid tões
    • Kannatus ei alanda, vaid ülendab
    Dostojevski tähtsaimad teosed on „Idioot“, „Kuritöö ja Karistus“ ja „Märkmed surnud majast. Viimase kirjutas ta oma sunnitöö mälestuste põhjal. Dostojevski teostes esineb palju vastuolusid, kontraste. Kontrastid esinevad inimeste vahel, inimeste vaadetes – näiteks Sonja ja Raskolnikov. Ka Dostojevski enda elus oli palju kontraste. Kõige kontrastiderohkem teos on „Vaesed inimesed“. Dostojevski teosed on suhteliselt kindlate tunnusjoontega – nad on polüfoonilised, teostes esineb palju detaile. Sageli kasutatakse teisikuid ja palju on kontraste. Dostojevski teoste sõnum on kindlasti kõigile erinev, kuid ta rõhutab seda, et ühelgi inimesel pole lubatud teisi jalge alla tallata ja seadustest üle astuda.
    Idioot“ – Jutustus „uuest inimesest“ ja tema kokkupõrkest vene eluga. Peategelane on vürst Mõškin, kes kujutab endast ideaalset inimest, „ kaasaja kristust“. Paljud romaani tegelased peavad teda idioodiks, sest ta erineb neist. Mõškin kannatab langetõve all (nagu ka Dostojevski) ja see aitab teda lugejale lähedaseks muuta
    Vaesed inimesed“ – Kujutab Peterburi väikeametniku armetut elu. Ta kirjeldab loomupäraslet head inimest, kelle headus on hävinud sotsiaalses ebaõigluses. Esineb ka romantismi jooni
  • „Kuritöö ja karistus“


    F.Dostojevski „Kuritöö ja karistus
    • Peategelase olukord halveneb
    • Peategelane vaimselt haige
    • Raskolnikovi eesmärgiks oli saada kuulsust
    • Tegelaste tunded on vahelduvad
    • Ainult vaesed ja koledad tegevuspaigad
    H. de Balzac „Isa Goriot
    • Peategelase olukord paraneb
    • Peategelane vaimselt terve
    • Rastignaci eesmärk oli saada seltskonda
    • Tegelased on kiremonomaanid
    • Nii uhked kui ka vaesed tegevuspaigad
    19. sajand
    sarnane peategelane
    realism
    algus masendav
    raha





  • Teose tegevuspaigad


    Raskolnikovi tuba: rohkem kapi, kui toa sarnane, kohmakas sohva, sitsist järele jäänud ainult räbalad, väike laud, lotendav tapeet , tolmused raamatud
    Vanaeide tuba: vana ja kollakas mööbel, odav pilt, pühapildi ees lamp, väga puhas, kõik hiilgas
    Marmeladovi korter : väike uks, verivaene tuba, kõik laiali pillutud, räbaldunud sohva
    Kõrts: tüheldatud kurgid, kõik viinahaisuga läbi imbunud
    Jaoksond: õhk sumbunud, toad väga väikesed ja madalad, lakihais
    Heinaturg: ümbritsetud haisvate majadega, sahkerdajad, hulgused
    Elu Peterburis
    Alkoholism: nääpsuke, aga juba purjus , Marmeladov jõi Sonja raha maha, kõrtsist tulevad balalaikat mängides purjus mehed, suur maja, kus olid ainult joogimajad.
    Prostitutsioon: ta pole sellist moodi, et oleks elukutseline ; ta on kusagil täis joodetud ja ära petetud; teda on ju riietatud
    Vaesus : mees polnud ennast 5 päeva pesnud, mustad küünealused, määrdunud käed, lapsed on näljas, haigused
    NN. Dostojevski kohutav maailm
    Raskolnikovi teooria
    Inimesed
    Erilised
    • Inimesed, kellel on anne oma ümbrusele uut sõna öelda
    • Võivad seadustest üle astuda
    • Raskolnikov arvas , et ta on eriline
    Harilikud
    • Materjal selleks, et endasuguseid sigitada
    • Sõnakuulelikud ja korralikud





    Kohus
    Riigikohus : Kui Raskolnikov oma süü üles tunnistas , siis rääkis ta detailselt oma mõrvast
    Karistus: II astme sunnitöö 8 aastat, sest ta tunnistas puhtsüdamlikult üles ja olid ka mõned kergendavad asjaolud
    Südametunnistus: Raskolnikov tajus algusest peale oma teo halbust, kuid siiski üritas ta ennast mõtetes süüst puhtaks pesta. Hiljem ta siiski murdus – tänu Sonjale – ka tunnistas kõik ise üles. Raskolnikovi südametunnistuse kohus mõistab ta süüdi alles pärast ametlikku kohut.
    Alandatute ja solvatute kohus: Teised sunnitöölised põlgasid teda ja pidasid tema kuritööd imelikuks. Nad pidasid tema kuritööd põhjendamatuks. See, et ta oli pärit aadelkonnast ja läks kirvega tapma tundus nendele võikana. Põhiline oli see, et ta oli liiga uhke.
  • Teisikud


    Lužin ja Svidrigailov
    Lužin - tahtis olla heategija, ilma suurma hariduseta, 45 a. Vanapoiss. Soliidse välimusega, hoolitseb oma välimuse eest, kergelt hallikad juuksed – hoolega kammitud, väärika näoga.
    Svidrigailov – 50aastane, üle keskmise kasvu, tüse, moepäraselt riides , lai sarmikas nägu, juuksed. Näis noorem, kui tegelikult.
    Svidrigailov oli Anna Petrovna abikaasa. Svidrigailovi meeöest võis naudingu nimel toime panna mistahes kuriteo.
    Lužinil ja svidrigailovil ühine: Sarnane arusaam isiklikust õnnest kui aineliste vajaduste rahuldamisest. Mõlemad kasutasid vägivalda
    Sonja ja Dunja
    Sonja – valge peaga, kõhn, tagasihoidlikult riietatud, viisakate kommetega, hirmunud näoga, väikest kasvu, sinised silmad, 18aastane
    Sonja oli väga usklik ja ta ei suutnud leppida sellega, et Raskolnikov oli tapnud .
    Ta oli väha haritud
    Ta astub vaimsesse kahevõitlusse Raskolnikoviga ja võidab
    Ohverdamis- ja aitamisvalmis
    Dunja – juuksed tumedad, kahvatu, kindla loomuga, suuremeelne, üllameelne, tark
    Dunja ja Raskolnikov olid suhteliselt lähedased. Mõlemad ohverdasid ema jaoks.
  • Kuidas oli tegu kriminaalteosega ?


    • Tegevus toimus läbi peategelase silmade, kriminaalromaanidel toimub see enamasti läbi positiivse kangelase silmade.
    • Pidevalt toimub uurimine
    • Erinevalt kriminaalromaanidest kujutatakse kurjategija hingeelu.

    Mitmed teised tunnused olid kriminaalromaanidega sarnased
  • Ajalooline taust


    Nikolai I valitsemisaeg – 1848 – 1859
    Sotsiaalmajanduslik seisak , tehniline ja sõjaline mahajäämus. Bürokraatiaaparaat ettevalmistamata.
    Pärast Nikolai I valitsemisaja lõppu läks süsteem kergemaks, tsensuur nõrgenes. Tekkisid uued inimesed (Raskolnikov). Tekkis huvi saksa filosoofide ideede vastu (Nierzsche, Schopenhauer) ja ka sotsialismi ideede vastu
    Polüfooniline romaan (paljuhäälne romaan) – kirjutis, kus autor laseb kõlada paljude tegelaste häältel, paljudel ideedel mis võivad olla vastandlikud. Igal häälel on mõnes mõttes õigus, autori hääl ei kõla ja lugeja peab ise otsustama
  • Lõigud + muud isekirjutatud mõtted


  • Peterburi – mitte ainult tegevuspaik, vaid mõrva kaasosaline


    Kogu „Kuritöö ja karistuse“ tegevus toimub Peterburis. Peterburi peaks kindlasti saama Dostojevski kohutava maailma pealinna tiitli. Just seda üritab ka Dostojevski ise rõhutada. Selline vaimne ja sotsiaalne ebakindlus nagu Peterburi inimestel aitab paratamatult kaasa mitmesugustele tegudele. Samamoodi aitas Peretburi olustik kaasa ka Raskolnikovi kuritööle. Võimalik, et mõnes teises linnas poleks seda juhtunud
  • Raskolnikovi teooria


    Raskolnikovi teooria on tõepoolest omapärane. Tundub, et see teooria on reaalse maailma jaoks liiga erinev. Ma isiklikult ei kuulu ka just Raskolnikovi teooria tulihingeliste pooldajate hulka. Lihtsalt raske oleks olla hulk massist, keda teised jalge alla talluksid. Ja ma ei ole kindel, millist tüüpi inimene ma olen. Raske oleks olla ka see, kes teiste peadel ronides peaks redeli tipu poole pürgima. Seega loodan ma tõesti, et pole erilisi ja tavalisi, vaid kõik on lihtsalt inimesed ja nende saatus on nende endi kätes.
  • Kas Raskolnikovil oli põhjust võrrelda end Napoleoniga? Kas ma pean Napoleonit kangelaseks või kurjategijaks?


    Raskolnikovi Napoleoniga vaevalt et võrrelda tuleks. Selles suhtes nõusun Raskolnikovi endaga – ta ei ole uus Napoleon . See, et ta ennast Napoleoniga samastada üritas oli ainult tema enda haiglase mõistuse töö vili. Kui rääkida Napoleonist, siis minuarust ei tohiks teda mingil juhul kangelaseks pidada. Igasugune vägivale ja sõda teeb maailmale halba. Ja mitte ükski teooria ei õigusta süütute inimeste tapmist. Selles mõttes olid Raskolnikov ja Napoleon tõesti sarnased – neil olid sarnased väärarusaamad, millega nad õigustasid oma veretööd.
  • Kas Raskolnikovi uhkus oli halb või hea ?


    Halb või hea? Must või valge? Miks peavad kõik asjad olema üht või teist moodi? Raskolnikovi uhkus ei saanud kindlasti olla ainult halb, sest pisut väärikust ja eneseuhkust tuleb alati kasuks. Raskolnikovile oli uhkus vajalik, et teistest inimestest eristuda ja mitte nende jalge alla langeda. Samas tekitas see uhkus justkui traataia tema ja teiste inimeste vahele. See takistas teda teiste inimestega läbi saamast ja teatud määral lükkas ta halvale teele. Ehk Raskolnikovi uhkul soligi see kurja juur?
  • Kuidas olid Lužini ja Raskolnikovi vaated sarnased?


    Lužin ja Raskolnikov olid pealtnäha erinevad inimesed, sest nad ei salli teineteist ja nende vahel tekivad pidevalt konfliktid. Nende sarnasust võib olla suhteliselt raske märgata, kuid tegelikult on nad teatud mõttes siiski sarnased. Nad on mõlemad omakasu peal väljas ja selle nimel on nad valmis teisi oma jalge alla tallama. Võimalik, et Raskolnikovi teooria järgi oleks ka Lužin üks erilistest... Või vähemalt keegi, kes arvab et ta teistest parem on.
  • Kas mõistan Sonja hukka?


    Juba sellest ajast, kui Sonja esimest korda raamatus ilmus oli mul temast pigem hea kui halb mulje. See pole siiamaani muutunud. Pean teda lihtsalt olude sunnil halvale teele läinud tüdrukuks. Tegelikult pole ta isegi täiesti halvale teele läinud, ta üritas vaid oma perekonda aidata. See tuleb talle andeks anda. Ta ei üritanud prostitutsiooniga mingit suurt raha kokku ajada, et siis hiljem hästi elada. Ta tegi seda lihtsalt, et elada ja lasta oma perekonnal elada.
  • Miks kõik Sonjat armastama hakkasid?


    Huvitav tõesti, miks paljud Sonjat armastama hakkasid? Aualt öeldes pean tõdema, et see mulle endalegi täiesti selge ei ole. Mõned inimesed lihtsalt on sellised, et tekitavad enda ümber armastust. Raskolnikovile meeldis Sonja juba algusest peale ja see nakkas ka teistele. Sonja oli heasüdamlik ja ta soovis kõigile head. Ehk üritasid siis teised talle tasuda.
  • Kas käituksin Dunjaga samamoodi nagu Raskolnikov?


    Ma ei kujuta ette, kas ma just nii ägedalt Lužini ja Dunja abielu vastu oleksin, kuid teatud protestimeelsus tekiks minus kindlasti. Raskolnikovi puhul muutus see juba samuti enda tahte ja arvamuse peale pressimiseks. Mina küsiksin õelt omaette olles, kas ta tõesti Lužinit armastab . Kui ta mulle „jah“ ütleks, siis usuksin teda ja lõpetaksin protestimise... vähemalt väliselt.
  • Kas tahaksin rohkem tutvuda Sonja või Dunjaga?


    Ma tahaksin rohkem tutvuda Sonjaga, sest tema isiksusest kumab paremini läbi headus. Samuti sooviksin näha tema välimust, sest kirjelduse järgi jättis see suhteliselt originaalse ja huvitava mulje. Kui saaksin talt midagi küsida, siis küsiksin, keda ta ise kõige rohkem armastas ja miks.
  • Teose sõnum minule


    „Kuritöö ja karistus“ oli üks huvitavamaid raamatuid, mida ma kunagi lugenud olen. Sisu oli suhteliselt huvitav ja mulle meeldis ka Raskolnikovi mõtete kirjeldamine ja teose filosoofilione osa. Mis oli aga teose sõnum minule? Neid võib välja lugeda päris mitu tükki.
    Teose esimene sõnum minule sisaldub juba pealkirjas – „Kuritöö ja karistus“ ehk siis kuritöö võrdub karistusega. Üldiselt järgneb pahategudele hiljem mingisugune karistus. Olgu see siis välimine, või inimese sisemine karistus ehk siis hingepiin.
    Teine sõnum on suhteliselt sarnane esimese sõnumiga. See tuleneb Raskolnikovi teooria läbipõlemisest ja tema sattumisest sunnitöölaagrisse. Mitte keegi pole nii eriline, et ta tohiks seadustest üle astuda. Inimesed, kes ise endale reegleid teevad ei jõua kuigi kaugele ja eriti mitte üksinda.
    Kindlasti võiks teosest välja lugeda veel lugematul arvul sõnumeid, kuid praegu piisab nendest kahest. Teos on hea, kui ta tekitab sinus mõtteid. Minul tekkis paar mõtet ja ka need kaks sõnumit olid piisavalt tugevad, et teosega rahule jääda.
  • Tšehhov

  • Novellid

  • „Jonõtš“


    Välimus
    Maj. Olukord
    Suhtumine kutsetöösse
    Huvid
    Linna tulles
    Kõhn, noor, viisakas, tervislik eluviis
    Vaene, pidi palju tööd tegema
    Suhtus hoolikalt ja tegi palju tööd
    Muutuvad
    1 aasta pärast
    Tunneb, et hakkab paksenema, väsib kergesti
    Tal on oma hobustepaar ja sametvestiga kutsar
    Kaalub ka ameti mahapanemist, kuid on siiski üsna hoolas
    Armastust, perekonna loomine, vint
    4 aasta pärast
    Tüse, higistab ja hingeldab alatasa
    3- hobu kaarik kutsariga, suur praksis
    Töötas kaua, hilja
    Vint
    Veel hiljem
    Peenike hääl,
    Tohutusuur praksis. Tal on mõis ja 2 maja
    Vihane , kärsitu. Karjub patsientide peale
    Vint
    Miks on Tšehhovile Turkineid vaja?
    Turkinid on väikekodanlased. Tšehhov näitab nende kaudu keskkonna nivelleerivat mõju inimestele. „Kui juba linna kõige andekamad inimesed on nii andetud, missugune peab siis olema linn“
    Sõnum:
    Selles teoses peaks olema kaks sõnumit. Kui tavaliselt öeldakse: „ matsid jäävad matsideks“, siis Turkinite eeskujul võiks öelda „väikekodanlased jäävad väikekodanlasteks“. Kui täpne olla, siis teose lõpupoole tuli idee hoopis tugevamalt esile. Ka Startsevi kohta peaks olema mingi sõnum: „Vaata ette, milliseks sa muutud“
    • Tšehhov näitab, kuidas noorest tervest arstist saab mõne aasta jooksul vaimselt ja füüsiliselt rasvunud väikekodanlane.
    • Tšehhov osutab keskkonna nivelleerivale mõjule (Turkinid).

  • „Vaenlased“


    Leian olulisi detaile peategelaste välimuse ja elupaikade kirjeldamisel
    Kas Abogin oleks pidanud tegema midagi teistmoodi?
    Kas Kirilov oleks pidanud tegema midagi teistmoodi?
    Kas ja kuidas mõistan emba -kumba hukka?
    Abogin
    Kirilov
    Tüse, suursugune, lõvilik, pehmed näojooned. Moodsad riided.
    Neegrihuuled, ebasõbralikud näojooned, pikk, kühmus, ükskõikne pilk, lohakalt riides
    Naine on raskelt haige
    Ta poeg suri paarkümmend minutit tagasi
    Kodu: kroonlühter, valge saal , meeldiv roosa hämarus, luksuslik
    Kodu: küünlavalgus, karboksüülhappe lõhn, palju raamatuid, kõik laiali loobitud
    Kuigi Kirilovil oleks olnud mitte minemiseks piisav põhjus mõistaksin ma ta siiski hukka. Võimalik, et ta oleks võinud surija abist ilma jätta. Pealegi on kõik arstid andnud Hippokratese vande ja selles pole alapunkte, mis käsitleks lähedase inimese surma.
    Minuarust oli nii Aboginil kui Kirilovil omas mõttes õigus, enda seisukohast tegid nad kõike õigesti. Teise positsioonile on ennast kriisiolukorras raske asetada. Ehk oleks nad pidanud rahulikud olema ja teineteist mõista püüdma.
    Otseselt ei saa kumbagi hukka mõista, kuid Kirilovilt oleks ma oodanud mõistvamat suhtumist . Kuidas on Abogin süüdi selles, et ta naine ära läks? Kirilov suhtus temasse nagu oleks tema kõiges süüdi. Ka Abogin oleks võinud mõistvam olla ja arsti kiiresti koju viia.
    Abogin oli mõneti väljapääsmatus olukorras, kus tahes- tahtmata pidi arstile pettumust avaldama – polnud kedagi ravida. Ehk oleks Abogin ise võinud haiget teeselda või näiteks kuskilt trepist alla kukkuda. Sel juhul oleks arstile siiski jäänud mulje, et ta ei tulnud ilmaasjata. Sellise ekstreemse variandi kõrval oleks võinud proovida ka tavalist vabandust, kuid vaevalt et see Kirilovit rahustanud oleks. Üldiselt oli ta olukorras, kust väljapääsu leida on raske.
  • „Daam Koreakesega“


    • Iseloomusta Gurovi suhtumist naistesse enne Annaga kohtumist
    • Iseloomusta Anna hingeseisundit peale Guroviga kohtumist
    • Kuidas muudab armastus Gurovit?
    • Kirjuta jutule lõpp

    • Gurov pettis pidevalt oma naist ja iseloomustas kõiki naisi kui alamat rassi
    • Anna pidas enda seiklust Guroviga valeks ja arvas, et sellega ei petnud ta oma meest vaid ennast. Ta teeb endale etteheiteid, arvab et Gurov ei pea temast lugu. Anna oli kurb ja ta pidas nuhtunut pahaks.
    • Pärast seda romaani muutus Gurov. Ta hakkas naisi nägema uue pilguga. Anna ei läinud tal meelest, nagu tema varasemad armukesed.
  • Lõpp jutule „Daam Koerakesega“


    ...Nõnda mõtisklesid nad veel mõnda aega. Pärast seda läks Gurov koju. Veel enne, kui ta jõudis tuppa siseneda märkas ta aknast , et ta naisel on keegi võõras mees külas. Selle mehe hääl etundus kuidagi tuttav. Gurov üritas olla väga vaikne, samal ajal liikus ta akna poole et teada saada, kes see mees on. Äkki nägi ta.. see oli.. jah..
    Otsekohe keeras ta ennast ringi ja läks tagasi Anna juurde. Ta ütles: „Kallis, ime on juhtunud. Koju minnes avastasin just oma naise koos sinu abikaasaga lõbusasti aega veetmas. Nii ongi hea, kaome siit, ärme tule enam kunagi tagasi“. Anna oli sellega kohe nõus.
    Neid ootas ees täiesti uus elu, sai pühenduda vaid teineteisele. Nad sõitsid koos kaugele-kaugele ja alustasid seal täiesti uut elu.
  • „Inimene Vutlaris“


    Peategelased:
    Loomaarsti Ivan Ivanõtš
    Gümnaasiumiõpetaja Burkin
    + raamjutustuse sees: Balikov – kreeka keele õpetaja
    Vutlarlik elulaad : nagu erakvähk, tigu.
    • Ta ( Belikov ) püüdis ka oma mõtteid vutlarisse peita .
    • Tal oli hirm – „kui ainult midagi peaks juhtuma“
    • Ta luuras teiste järele
    • „satud äkki sekeldusse...“
    • võimudesse peab austusega suhtuma

  • .. aga kui palju samasuguseid vutlaris inimesi jäi alles?
  • Kas ka tänapäeval on vutlaris inimesi?
  • „... Me elame linna läpasuses ja kitsikuses, kirjutame tarbetuid pabereid, mängime vinti – kas seegi pole vutlar ?
  • Kas ka tänapäeva inimesel on nn. vutlar? Kirjelda seda.
    Kas tunnen ennast vahel vutlaris?
  • Kindlasti jäi üle veel palju vutlaris inimesi, kuid enamus neist ei olnud nii aktiivsed kui Belikov ja seega ei paistnud nõnda silma.
  • Tänapäeval on kindlasti olemas vutlaris inimesi, mõnes mõttes kalduvad sinnapoole kõik vanema põlvkonna inimesed, kes on mõnes suhtes konservatiivsed. Noored inimesed sellised pole
  • Minuarust pole see selline vutlar, nagu see oli Belikovil, kuid teatud mõttes võib sedagi vutlariks nimetada. Siiski, sellisel juhul puudub kriitilisus teiste inimeste suhtes.
  • Tänapäeva inimesel on vutlar sel juhul kui ta on konservatiivne või reilise elustiiliga. Näiteks kontoriroti elu juurde kuulub teatud vutlarlikkus. Ise ma enast eriti sageli vutlaris ei tunne, pigem midagi maskisarnast.
  • „Karusmarjad“


    Nikolai Ivanõtš kogus kogu elu raha selleks, et endale mõis osta. Ta võttis naise selleks, et pärast tema surma ta raha omale saada. Lõpuks ta ostiski mõisa, mille aias kasvasid karusmarjad – need meeldisid Nikolaile väga.
    • Võib olla väga õnnelik, kui õnnetud oma õnnetusest vaikivad

    Sõnumid:
    • Kui inimene midagi väga soovib, siis suudab ta oma unistuse täita
    • Parem on elada terve elu hästi, kui et kogu elu raha koguda ja siis elu lõpus seda raisata.

    Nikolai Ivanõtši elu: elas ihnelt, näpistas kõhu kõrvalt, riides käis just nagu kerjus, abiellus vana inetu lesega, ostis teistsuguse mõisa millest ta polnud unistanud: polnud karusmarju, polnud puuviljaaeda.
    Sümbol: Karusmarjad – Kuigi tunduvad maitsvad on nad tegelikult kõvad ja hapud
    Karusmarjad võivad sümboliseerida kättesaamatuid ideaale, mis mõnes mõttes sarnanevad „hapude viinamarjadega“. Pealtnäha ilusad, kuid kui sa need ükskord kätte saad, siis tundub nagu midagi oleks puudu.
    „Õnne pole olemas ega tarviski, aga kui elul on mõte ja eesmärk, siis ei seisne see hoopiski meie õnnes vaid milleski mõistlikumas ja suuremas.
  • „Palat nr 6“


    Gromov – hull palatis nr 6. Muidu tavaline mees, kuid haigushood muutsid ta hulluks
    „Elukoledusi mitte teada tähjendab nendega leppida, aga leppida tähendab kaasa aidata“
    Ragin – leplik filosoofia
    Gromov – arvab, et üksikisik suudab ühiskonda muuta. Kui ta seda ei ürita, siis aitab ta kurjusele kaasa.
    Lõpus satub haigla arst /Ragin) ka ise palatisse number 6 ja ta kuulutatakse hulluks.
    Tšehhov ise oli Gromovi poolt.
  • „Maja Ärklitoaga“


    Tegevus leiab aset T – kubermangu maakonnas
    Sõnumid:
    • Nii palju kui on erinevaid inimesi on ka erinevaid arvamusi
    • Ära ole teiste tallaalune
    • Teistele halba tehes tuleb see sulle tagasi

    Tšehhovi arust oli venemaal kahte tüüpi intelligente. Selles teoses Liida ja Ženja
  • ohvrimeelsed 2)kunstnikutüüpi
  • Tšehhovi novellide küsimused


  • Kees on Tšehhovi novellide tegelased? (seisus, elukutse). Kuidas on see seotud tema eluga?
  • Kas Tšehhovi novellides on palju tegelasi? Too näide.
  • Meenuta olulisi detaile, mis omandavad sümboli tähenduse
  • Tšehhovi novellide tegelased on tavaliselt piiratud silmaringiga väikekodanlased, kellel puudub inimväärikus. Oma lapsepõlve pidi ta veetma samasuguste inimeste seltsis ja seepärast püüdiski ta hiljem neid alavääristada.
  • Tundub, et Tšehhovi novellides pole palju sündmusi. Tegelikult võib see olla ainult ekslik mulje, sest ta on palju sündmusi väiksesse peatükki kokku surunud. Tšehhov rõhutas tegelaste siseelu. Näiteks „Daam Koerakesega“ – tegevust oli suhteliselt vähe
  • Oma kesta tõmbunud erakvähk – Belikov
    Karusmarjad – „Karusmarjad
  • Tšehhovi näidendid

  • „Kajakas“


    Probleem: Haige mõisniku juures tekivad külaliste ja elanike vahel pingelised ja keerulised suhted. Armastus, Armukadedus ja suhe kunstiga
    Tähtsamad tegelased: Treplev, Erkadina, Trigorin, Sorin, Niina
    • Lõpus lasi Treplev ennast maha, sest Niina ei armastanud teda
    • Kajakas sümboliseerib vabadust
    • Treplevi kaudu näidati tolle aja venemaa olustik. Ta peab kunsti vormi olulisemaks kui sisu, seepärast teda ei mõisteta. Ta ei tea mis on tõeline kutsumus.
    • Niina on nõus kunsti eest kannatama . Tšehhovi arvates on ta tõeline kunstnik
  • „Kirsiaed“


    Tegelased:
    Ljubov Andrejevna
    Gajev
    Toapoiss Jaša
    Toatüdruk Dunjaša
    Varja
    Anja
    Toapoiss Friss
    Kaupmees Lopahhin
    Üliõpilane Trofimov
    • Tegevus toimub maikuus
    • Kirsiaed sümboliseerib Venemaa ilu
    Sõnum: Sentimentaalsetel põhjustel ei saa kogu elu seisma jääda
  • „Kolm Õde“


    Tegelased:
    Maša, Irina , Olga
    Vend Andrei
    Nataša – vennanaine
    • Kolm haritud õde soovivad sõita Moskvasse, sest väikses provintsis pole nende andele rakendust

    Sõnum: Kasuta võimalus ära kohe kui see tekib
    Teoses on suhteliselt vähe sündmusi
  • Kodune kontrolltöö – Tšehhovi looming


    I.
    Tśehhovi tähtsamad näidendid on „Kirsiaed“, „Kolm õde“, „Onu Vanja“, „Kajakas“. Näidend „Kajakas“ on teos kunstist ja kunstnikest, kus Arkadina on tuntud näitlejatar, kes imetleb kunstis ennast, lilli ja aplausi. Autor suhtub temasse suhteliselt halvasti Ka algajast kirjanik Treplev ei teeni kirjaniku poolehoidu, sest ta peab kirjanduses oluliseks vormi, mitte sisu. Tuntud kuulus kirjanik Trigorin on isekas inimene, ta paneb kannatama ka autori lemmiktegelase Niina, kelle kaudu tahab autor öelda, et kunst nõuab kannatusi.
    Kajakas sümbolieerib selles näidendis vabadust
    Lopahhin ja Trofimov on tegelased näidendist “Kirsiaed“, mille pealkiri sümboliseerib venemaa ilu.
    Lopahhin esindab kunstnikke ja tema kaudu tahab autor näidata, et tõeline kunstnik kannatab kunsti pärast. Näidendi „Kolm õde“ peategelasd õekesed Maša, Irina ja Olga kannatavad, sest nad soovivad sõita Moskvasse, et oma andele raksendust leida. Nende vend Andrei on muutunud väikekodanlaseks
    Samasugust keskkonna nivelleerivat mõju on Tśehhov kujutanud ka mitmetes novellides, näiteks “Inimene vutlaris” ja „Jonõtš“ Õekeste igatsushüüd Moskvasse sümboliseerib väikekodanluse armetust.
    II.
    Millistest novellidest on tegelased
    Gromov - „Palat nr. 6“
    Anna Sergejevna - „Daam koerakesega“
    Startsev - „Jonõtš“
    Kirilov - „Vaenlased“
    Ragin - „Palat nr. 6“
    Kuldarov - „Rõõm“
    Gurov - „Daam koerakesega“
    Varja - „Kirsiaed“
    Źenja -„Maja ärklitoaga“
    Abogin - „Vaenlased“
    III.
    Mõtesta novellidest tuntud sümboleid
    Karusmarjad – alguses kättesaamatuna paistvad ideaalid, mis kätte saades paistavad palju halvemad kui algul.
    Palat nr.6 – Sümboliseerib kogu venemaa elanikke
    Inimene vutlaris – inimene, kes on sulgunud nii vaimsesse kui füüsilisse kesta ja ei funktsioneeri täisväärtusliku ühiskonna osana
    IV.
    Tśehhovi loomingus on tähtsal kohal detail. Meenuta detaile, millel on novelli idee seisukohalt oliline koht (2). Selgita oma valikut.
    1) Siga – Nikolai Ivanõtš sarnanes nii vaimselt kui füüsiliselt täissöönud seaga
    2) Kajakas – sümboliseeris vabadust, mis on oluline kunstnikule.
    V.
    Armastusteemat käsitleb novellDaam koerakesega“, autor näeb armastuses paremaks muutvat tegurit. Seda kinnitab Gurovi hea suhtumine Anna Sergejevnasse
    Novell polemiseerib Tolstoi romaaniga „Anna Karenina“, sest ka see oli armulugu , mis poleks tohtinud olla.
    VI.
    Tśehhovi varasemast loomingust jäid mulle meelde „Paks ja Peenike“, kus ta mõistab hukka väikekodanlaste alandlikkuse. Naeruvääristatakse seisuste kummardamist, pugejalikkust. “Naer läbi pisarate ” jääb kõlama „Rõõmus“, kus Tsehhov naerab uhkuse ja kergemeelse rumaluse üle.
    VII.
    Tśehhovi peamisteks teemadeks olid väikekodanlaste elu, arstid, armastus ja keskkonna nivelleeriv mõju
    Tema tegelaskonna moodustasid
    Väikekodanlased: “Jonõtš” - Turkinid
    Arstid: “Vaenlased” - Kirilov
    Minule jäi Tšehhovi loomingust kõige rohkem meelde “Jonõtš”, sest seda lugesin ma vaimselt ettevalmistatult ja seal oli suhteliselt palju sündmusi (võrreldes teiste teostega)
  • Tolstoi

  • Lev Tolstoi elu





  • „Sõda ja Rahu“


    Probleem: kes on võimeline Venemaal elu edendama ?
    Teos on ajalooline 19. saj algus kuni 1920-ndad
    Austerlitzi lahing
    1812 – Napoleoni sissetung Venemaale, Borodino lahing, dekabristide liikumine
    Tolleaegse ühiskonna hierarhia :
  • Keiser ( tsaar )
  • Kõrgaristokraatia (Peterburis) – teoses Kuraginid
  • Maa- aristokraatia – teoses Bolkonskid
  • Provintsi aristokraatia (Moskvas) – teoses Rostovid (Kuulusid perekondlikult kokku, sinna kuulus ka Nataša)
    Kesksed tegelased: Andrei Bolkonski ja Pierre Bezuhhov, kes saab Venemaa rikkaimaks meheks.
    • Bezuhhovi naine, Nataša (Andrei armastatu ), Eleen, Anatol ( sureb sõjas)

    • Epiloogis näeme peret, kus Nataša on abiellunud Pierre’i-ga. Nikolai on abiellunud Mavaga ja Natašal on mitu last.

    Tolstoi lemmiktegelane on Andrei. Tolstoi hindab tema patriotismi, mõistust, tahtejõudu, kõrgeid moraalseid omadusi. Siiski on ta liiga enesekeskne ja vähe tundeline
  • „Anna Karenina“


    Tegelased:
    Armastuskolmurk: Anna-Aleksei Karenin -Aleksei Vronski
    Kitty
    Konstantin Ljovin – elu mõtte otsija
    Anna Karenina tutvub reisil Aleksei Vronskiga ja neil tekib abieluväline armastus. Anna püüab võidelda tekkinud tundega, aga ta ei varja seda. Ta heidetakse seltskonnast välja. Anna mees ei suuda sellest aru saada. Ta pole ka lahkuminekuga nõus. Aleksei Karenin ei luba Annal enam pojaga kohtuda. Anna sõidab Vronskiga lõunasse, tagasijõudes on Anna muutunud kahtlustavaks ja närviliseks. Seltskond ei mõista teda ikkagi. Anna viskub rongi alla ja tapab ennast.
    Anna Sergejevna
    • Ei ole lapsi
    • Varjab kirge
    • Leebe, tagasihoidlik
    • Avatud lõpp
    • Novell

    Anna Karenina
    • On poeg ja hiljem tütar
    • Ei varja kirge
    • Kirglik, rõõmsameelne
    • Tapab ennast
    • Romaan

    Sama nimi
    On abielus
    Armastavad teist meest
    Algul tõrjuvad armastust
    Sarnane narratiiv




  • Kolm lõiku Tolstoi kohta


    Imestama paneb erinevus Tolstoi vaadetes ja elus, mida märkasid ka temaaegsed inimesed. Olles vaadetelt talurahva ja lihtinimeste pooldaja elas Tolstoi siiski jätkuvalt edasi mõisas. Ta küll üritas oma elu muuta ja lihtrahvast aidata, kuid siiski jäi ta oma elustiililt lihtrahvale kaugeks. Minu arust tuleneb see tema seotusest perekonnaga – perekond ei tulnud tema mõtetega kaasa. Niimoodi võib teda isegi mõista
    Kaastunnet tekitab see, et Tolstoi vanemad surid siis, kui Lev oli alles noor. Selline sündmus oleks võinud ta tervele elule kurva jälje jätta. Õnneks olid ta 3 venda ja õde hoolitsevad ning ta ise peab oma lapsepõlve õnnelikuks. Ka sugulastest hooldajatel oli suur osa selles, et väike Lev sai elu rööpasse tagasi. Siiski võisid ta ema ja isa surm teda elu lõpuni varjatult mõjutama jääda.
    Tolstoi juures imetlen seda, et isegi raskustes olles jäi ta rahva seas siiski populaarseks. Isegi pärast kirikuvande alla panekut jäi ta endiselt populaarseks, tema populaarsus isegi kasvas. Paljud tema hilisemad raamatud trükiti välismaal ja toodi venemaale salaja. Tolstoid on võrreldud isegi tsaari endaga – ilmselt oli tal omaaegsel venemaal tõesti suur roll.
  • Kokkuvõte


    Vene kirjanduse mapp on ilmselt kõige pikem nendest, mis me siiamaani teinud oleme. Tundub, et iga korraga lähevad mapid aina pikemaks ja pikemaks. Aga kas ka Sisukamaks ja olulisemaks? Pikemaks peaks minema ka kokkuvõte – kokku ei võeta mitte ainult tehtud tööd, vaid kogu õpitud materjali analüüsitakse põhjalikult.
    Esmalt koostasime me koos klassiga ajakanga Vene kirjanduse kohta erinevatel aegadel . Lisaks ajakanga tehnika esmakordsele kasutamisele oli see ka hariv ja meeldetuletav. Pärast seda liikusime kohe F. Dostojevski ja „Kuritöö ja karistuse“ juurde. Dostojevskit peetakse küll väga heaks kirjanikuks , kuid tuleb tunnistada, et ta polnud just tavaline inimene. Tal oli rakse lapsepõlv ning ka vanaduses pidi ta võitlema langetõvega. Tänu tema iseloomule on ka tema teosed erilised. „Kuritöö ja karistus“ käsitles mõrtsuka hingemaailma täiesti uuest vaatepunktist. Mina jäin üldiselt teosega rahule.
    Järgnevalt võtsime ette Anton Tšehhovi, tema novellid ja näidendid. Alustasime taas ajakangaga ning järgnes tutvumine tema varasemate novellidega. Osasid novelle oli võimalik ka klassikaaslaste esituses näha. Järgnesid hilisemad novellid, nagu „Jonõtš“ ja „Daam Koerakesega“. Kuigi sarnaselt varastele novellidele oli ka neid väga vähe tegevust tundusid nad mulle huvitavamad.
    Pärast Tšehhovi novellistikaga tutvumist saime ülevaate ka tema tähtsamatest näidenditest ja nende narratiividest. Lõpuks pidime täitma lünkteksti, mis aitas õpitu uuesti meelde tuletada ja tervikuks sulatada. Tšehhovi käsitlemine oli küll vajalik, kuid mina tegin sealt oma järelduse – Tšehhovi novellid ja näidendid pole minu jaoks. Põhjus – sündmuste vähesus ja mitteüllatav lõpp.
    Viimasena Vene suurtest kirjanikest käsitlesime Lev Tolstoid. Tema elust saime me ülevaate individuaalselt – minul jäi seda kajastama ajakangas. Pidi tulema ka töö Tolstoi elu kohta, kuid õnneks jäi see ära. Kuna aega napib, siis Tolstoi teoseid me põhjalikult ei käsitlenud. Saime ülevaate „Sõja ja rahu“ ning „Anna Karenina“ narratiivist. Lõpetuseks kirjutasime kolm lõiku Tolstoi elu kohta. Mulle hakkas Tolstoi isegi huvi pakkuma, võimalik et tulevikus üritan mõnda ta suurteost lugeda.
    Niimoodi siis valmiski Vene kirjanduse mapp. Käsitletud teostest jäi mulle enim meelde „Kuritöö ka karistus“, mis vaatamata oma üllatavalt originaalsele lähenemisele mulle siiski meeldis. Võimalik, et tulevikus üritan lugeda ka mõnda teist Dostojevski romaani. Nagu aga varem mainisin ei pakkunud Tšehhovi novellid mulle eriti suurt huvi. Ilmselt tutvun Tšehhoviga lähemalt vaid teatri vahendusel.
    Mapp sai paks, kas õigustatult? Muidugi oleks võinud teha kolm eraldi mappi. Või siis kaks – üks Dostojevski kohta ja teine Tolstoi ja Tšehhovi kohta. See oleks töö viimistlemist oluliselt lihtsustanud. Praegusel juhul puudus mul ettekujutus materjali hulgast ja seetõttu sattusin taas ajahätta. Edaspidiseks mõtlesin välja võimaliku alternatiivi – kui ma tunnis materjali töölehtedele ei kirjuta, siis võib ka hiljem vihikust paljundada. Mis siis, et käekiri võib olla kole ja õpetaja sellest aru ei saa. Peaasi , et kõik on olemas. Kas nii on õige?
  • Vasakule Paremale
    Vene kirjandus #1 Vene kirjandus #2 Vene kirjandus #3 Vene kirjandus #4 Vene kirjandus #5 Vene kirjandus #6 Vene kirjandus #7 Vene kirjandus #8 Vene kirjandus #9 Vene kirjandus #10 Vene kirjandus #11 Vene kirjandus #12 Vene kirjandus #13 Vene kirjandus #14 Vene kirjandus #15 Vene kirjandus #16 Vene kirjandus #17 Vene kirjandus #18 Vene kirjandus #19 Vene kirjandus #20 Vene kirjandus #21
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 21 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2008-12-03 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 97 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor bluebird Õppematerjali autor
    lühikokkuvõtteid vene kirjandusest.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    11
    doc

    Imeline kirjandus

    Tõeline, esemeline, materiaalne. Euroopas tekkis 1830ndatel, esialgu tähendas see vastuseisu romantismile. Realistid püüdsid kujutada oma kaasaegset elu nii, nagu see tegelikult on, ilma liialduste ja ilustusteta. Sellest tulenevalt ei saanud kirjanik enam üksnes fantaseerida, vaid ta pidi õppima tundma ümbritsevat tegelikkust, eeskätt sotsiaalset olustikku. Realismi põhizanr on eepika suurvorm- romaan. Realism jaguneb kriitiliseks ja psühholoogiliseks. 3. Realism Vene kirjanduses- teemad, esindajad, olemus Ivan Gontsarov, Ivan Turgenev, Nikolai Gogol, Fjodor Dostojevski, Lev Tolstoi, Anton Tsehhov(novellist ja näitekirjanik) 4. Lev Tolstoi eluoluline ülevaade 1828-1910 Sündis kõrgaadlike perekonda, ta kasvas ilma vanemateta, ema suri kui Lev oli 2 ja isa kui Lev oli 9. teda kasvatasid sugulastest hooldajad. Lapsena oli ta jonnakas, isepäine ja julge kuid samal ajal õigusepüüdlik ja aus, elas Jasnaja Poljana mõisas Tuula lähistel. Ta sai

    Kirjandus
    thumbnail
    2
    docx

    Vene kirjanikud

    A: 1. Dostojevski elu- Fjodor Dostojevski sündis 11. Nov 1821 a. Moskvas arsti perekonnas. Isa pärines põlidaadlikust ja ema oli pärit kaupmeeskonnast(isa poolt) ja haritlastest(ema poolt). Isa oli karm, sünge ja ihne.Kokkuhoiu pärast õpetas isa lapsi ise ja iga eksimuse korral karistas karmilt. Ema seevastu oli väga hoolitsev ja hell. Pärast kodukoolitust saadeti Fjodor koos venna Mihhailiga pansioni, sealt sai Fjodor lugemiskire. Kui ema suri saadeti vennad isa käsul sõjaväe inseneride kooli. Fjodor lõpetas selle kuid läks kohe erru, kuna tahtis tegeleda kirjutamisega. Fjodor käis Tln-as külas oma vennal, kes teenis Tlna inseneriväeosas. Linna keskaegne struktuur avaldas talle sügavat muljet. Dostojevski määrati alguses Peeter-Pauli kindlusse vangi ja talle määrati surmaotsus, kui ta pääses sellest ja oli Siberis Omski vanglas 4 aastat, seal tuli taluda rasket sunnitööd. Ahelatest ei vabastatud isegi m

    Kirjandus
    thumbnail
    8
    doc

    INIMENE SISEHEITLUSES HEA ja KURJA VAHEL

    Laupäev, 17.04 KONSULTATSIOON INIMENE SISEHEITLUSES HEA ja KURJA VAHEL SISSEJUHATUS Elu mõtte otsimine on arvatavasti üks kandvatest liinidest, mis ühendab inimkonda põlvest põlve. Nõrgemad ja mõjutatavamad isiksused lasevad end esimestest viltuvedamistest hõlpsasti heidutada, tugevamad aga leiavad endas jõudu raskustega silmitsi seista ja kiusatustest jagu saada. Inimesed kui arenenud mõistusega olendid, kes nimetavad ennast uhkusega looduse krooniks, peaks oskama ja suutma seada elu nii, et olla ise rahul ning suhtuda kaaskodanikessegi tolerantsi ja respektiga. Samas pole sugugi lihtne alati ilmeksimatult õiget rada leida. VÄIDE: Sageli kulub aastaid, et jõuda endas selgusele ning leida seesmine tasakaal. PROBLEEM: Missugused vastuolud kimbutavad endas kahtlejat rahulolu pakkuva olemisviisi otsingutel? VÄIDE ILUKIRJANDUSE PÕHJAL: Tihti hoiatab ilukirjandus lugejaid valede valikute eest ning jagab näpunäiteid, kuidas vigadest õppida ja komistuskivide alt õpet

    Kirjandus
    thumbnail
    9
    docx

    Kirjandus

    · hariduselt insener · käis sunnitööl kui oli suur mees · perekond ­ elamistingimused kehvad, seetõttu varasest noorusest epilepsia, põhjustas ka ta surma · kirjanikukuulsus tuli 24-aastaselt ­ kirjutas varem lühijutte ja novelle, siis märgati teda teiste kirjanike poolt mõjutused · välismaalt ­ russofiil · kodumakultuur/ka lääne poolsed ideed · filosoofidelt ja fiosoofiast palju inspiratsiooni · tõi vene kirjanduse euroopasse, ning sai väga head tagasisidet seosed eestiga · 1843 ­ 1. kord tallinnas, uuel tänaval korter, majas nr 10; käis siin suve veetmas · 1845 ­ 2. kord, et saada rahu ja kirjutada jutustus ,,teisik" · 1846 ­ viimast korda, tuli vennale külla mõjutused kuritööl ja karistusel · vaimne elu ­ väga psühholoogiline raamat, tuntuim ja mõjukaim raamat tal · peegelduvad elutruult kannatused ja laostatus

    Kirjandus
    thumbnail
    4
    doc

    Tšehhovi ja Tolstoi loomingu kokkuvõtted

    olla kursis kultuuri ja kirjandusega, üritab end ise harida , kaardimängukirg. Hakkab päevikut pidama, kasutab palju ka loomingus. 1851 astub enese teostusekssõjaväkke. See periood jõuab ka loomingusse. (Sevastoopoli jutustused) Läheb sinna lootuste, ootustega karjääri teha, kuid pettub : lihtsõdur ­ kahuriliha. Tolstoid häirib, et sõda toob kaasa mõttetu tapmise. Osaleb Sevastoopoli lahingus. Muutuse toob Turgenevi kiri, mis kutsub teda sõjaväest ära, sest tegelik kutsumus- kirjandus. Tolstoi teebki nii. 1857 Võtab ette pika Euroopa reis, kust saab erinavaid muljeid. Eriti vapustab Pariisis giljotineerimise, selle vaatajate käitumine. Pr. suundub Sveitsi: tänavamuusik, kes tasustamata jäetakse (Luzern). Tagasi Venemaal veendub, et talupoegade I hädaks on harimatus. Seetõttu loob neile kooli. Valitsusevastase kriitika tõttu satub võimu põlu alla. Kui teda pole , teeb politsei täieliku läbiotsimise. Ka kirik ei salli Tolstoid, kuigi T

    Kirjandus
    thumbnail
    11
    docx

    Kuritöö ja karistus

    Dostojevski loomingu austaja. Aasta pärast "Kuritöö ja karistuse" ilmumist Anna ja Fjodor abiellusid. Anna kinkis talle neli last, kellest kaks kasvasid suureks. Tänu naisele vabanes Dostojevski koguni hasartmängukirest. Nii nagu Sonja järgnes oma Raskolnikovile Siberisse, tegi Anna kaasa kõik Fjodori elutee tõusud ja mõõnad ning aitas tal alustada uut elu. Ka Raskolnikov leiab Siberis Sonja kõrval uue tuleviku, kus tähtsat rolli mängib usk. KASUTATUD KIRJANDUS *F. Kuritöö ja karistuse" peategelane on vaene juuratudeng Rodion Romanovits Raskolnikov, kes otsustab tappa põlatud liigkasuvõtja, et lahendada oma rahaprobleeme ja vabastada maailm ühtlasi kurjusest. Raskolnikov peab ennast haruldaseks ja andekaks ning usub ennast Napoleoniga sarnanevaks. See viitab ta suurusluulule ja kalduvusele vaimuhaigusele. Erakordse inimesena peab ta ennast seadustest ja moraalist kõrgemal olevaks ja omab seetõttu ka õigust tappa.

    Kirjandus
    thumbnail
    61
    doc

    Kirjanduse eksami materjal

    1) Eesti kirjanduse ja kultuurielu aastatel 1905-1940, kirjanduslikud rühmitused, kutselise teatri teke. · Aastal 1905 moodustati kirjanduslik rühmitus ,,Noor Eesti, kelle eesotsas oli Tuglas ja Sütiste. Sisaldas kultuurimehi, kes tahtsid arendada Eesti kirjandust. ,,Olgem Eestlased, aga saagem Eurooplasteks,, (taeti Eesti kultuur viia euroopa tasemele) · Aaata 1906 hakkas ilmuma ajakiri ,,Eesti kirjandus,,. Samal aastal avati Tartus esimene eesti keelega seotud keskkool (tütarlaste gümnaasium) · Samuti 1906 pandi alus ka kutselisele teatrile( Karl Menning) · Valmis uus ,,Vanemuise,, teatrihoone, mis avati näidendiga ,,Tuulte pöörises,, (A. Kitzberg) · Rahvuslik teater 1870 · Hakati korraldama kunstinäituseid. · 1909 avati Eesti Rahva Muuseum (Tartus) · Ajakirjandus arenes väga edukalt. Sajandi alguses hakkas ilmuma ,,Teataja,,

    Kirjandus
    thumbnail
    15
    doc

    11. klassi kirjanduse eksam

    Looming: Tema luule oli futuristlik ja ekspressionistlik. Marie Underi elu ja looming 1883-1980 Elu: Sündis Tallinnas, juured Hiiumaal - seal oli Underi esivanemate kodupaik. Isa oli kooliõpetaja. Under alustas kooliteed juba 4a. Hariduse sai saksa tütarlaste gümnaasiumist, see oli parim, mida tollel ajal võimalik oli. Esimesed luulekatsetused on seetõttu saksa keeles. Koolis olid au sees keeled ja kirjandus. Oskas vene, pr ja saksa keelt. Töötas ,,Teataja" toimetuses. Pärast abiellumist elab natuke aega Moskvas. Moskvast tulles intensiivne kirjanduslik tegevus, osales ka aktiivselt Eesti kirjanduselus. 1920-ndatel reisib palju Lääne-Euroopas, tema kirjanduslik tegevus saavutab palju tunnustust ja autasusid ka välismaal. Nopib mitmeid auhindu, valitakse Londoni PEN klubi auliikmeks. On öeldud, et kvaliteedilt oleks Under võinud oma luuletuste

    Kirjandus




    Kommentaarid (1)

    ergoasd profiilipilt
    ergoasd: väga meeldiv
    22:13 05-03-2015



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun