Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
Ega pea pole prügikast! Tõsta enda õppeedukust ja õpi targalt. Telli VIP ja lae alla päris inimeste tehtu õppematerjale LOE EDASI Sulge

"ajul" - 71 õppematerjali

ajul on olemas neutraalne keeleomandamisvahend, mis lubab keele mõistmist ja strateegiad ning tehnikad.
thumbnail
14
pptx

Serotoniin e. õnnehormoon

organismis piisavalt? Väikelaste äkksurma sündroom Migreenihood migreeni ajal on aju veresooned laienenud(seda võib pidada tugeva valu üheks põhjuseks). Tänu sellele pööravad teadlased üle maailma serotoniinile palju tähelepanu. On selgunud, et serotoniini hulk vereringes muutub enne migreenihoogu ja langeb järsult migreeni hoo alguses( samuti võib aju serotoniini sisaldus mõjutada inimeste valutundlikkust). Õnnehormoon serotoniin aitab ajul vihahooge taltsutada. Nälg või stress panevad ajus serotoniinitaseme kõikuma. Need muutused mõjutavad ajupiirkondi, mis aitavad inimestel oma viha kontrollida, näitas Cambridge´i teadlaste uurimus. Avastus võib selgitada, miks on mõned inimesed agressiivsemad, kui teised. Depressioon Kuidas teda saadakse? Korrapärane treening: 3x nädalas minimaalselt 20 minutit( näit: jooksmine, jalgrattaga sõitmine, ujumine, kõndimine).

Keemia → Keemia
3 allalaadimist
thumbnail
1
odt

Kas koolis peaks olema kehalise kasvatuse tund???

Kas koolis peaks olema kehalisekasvatuse tund? Kas koolis peaks olema kehalise kasvatuse tund!?Muidugi peab olema nädalas korra või paar kehalise kasvatus tund. Kehaline peaks olema nauditav tund- see oleks justkui võimalus lasta oma ajul puhata ja maandada veidi koolistressi.Koolistress ongi just neid põhjuseid ja muidugi ka faktipõhine õpe mille pärast peaks olema koolis kehalise tund.Kuna kehaline aitab maandada tunni jooksul kogutud pingeid ja annab võimaluse liikuda ja mõnel veerandil ka õues olla.Kehalisetund muutub laste jaoks tähtsaks just kevade poole, kuna siis kipub koolimaja ja klassid ülekuumenema ja õpilastel on paraku võimatu seal ajuga tööd teha.Sellistes olukordades ongi heaks

Sport → Kehaline kasvatus
7 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Mida peetakse silmas, kui räägitakse sõlmimis - või sidumisprobleemist taju-, ja tähelepanu- ja teadvusuuringutes

Mida peetakse silmas, kui räägitakse sõlmimis- või sidumisprobleemist taju-, ja tähelepanu- ja teadvuseuuringutes? Too ka näide! Sõlmimis- või sidumisprobleemiks taju-, tähelepanu- ja teadvuseuuringutes nimetakse olukorda, kus ajul on vaja ühe või mitme objekti kohta samaaegselt vastu võta mitu erinevat signaali nende tunnuste kohta ning need siis ajus "kokku panna" (Bachmann, 2014). Näiteks, kui meile tuleb tänaval vastu kaks autot, mis mõlemad on eri värvi ja eri stiili, siis kuidas see nägemus esineb meie ajus? Veel enam, kuidas suudab aju salvestada nähtu, kuna tegemist on liikuvate objektidega? Selle teada saamiseks peaksime suutma vastata, et kas ja

Psühholoogia → Psühholoogia
3 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Aga mina arvan, et sport on inimesele kasulik

Kui nad veedaks vähemalt pool oma kodus istutud ajast kasvõi õues lihtsalt jalutades oleks rasvunud laste hulk palju väiksem. Ei saa öelda, et meie seas oleks ainult kogukamad inimesed. Rõõm on näha nooremate seal ka palju spordihuvilisi. Kindlasti on tippsportlased paljudele amatööridele eeskujuks. Nad näitavad, et sport pole ainult rõõm liikumisest, vaid see on ka eluviis. Sportides me mitte ainult ei tee trenni erinevate lihasgruppidega, vaid laseme ka oma ajul puhata. Seetõttu on hea sportida pärast kooli ja enne kodutööde tegema asumist. Juhul kui me ei jälgiks mida me sööme või sööks ainult ühekülgset toitu, siis meie keha saaks liiga vähe meile vajalikke mikro- ja makrotoitaineid. Ning seetõttu ei suudaks meie immuunsussüsteem vastu panna rasketele ning väsitavatele treeningutele. Kindlasti omab olulist rolli ka piisav uni, kui meil jääb piisavast uneajast puudu, siis on organism loid, rusutud ning tervisehädad on kärmed

Kirjandus → Kirjandus
16 allalaadimist
thumbnail
13
rtf

MIS ON MÄLU JA KUIDAS SEDA TREENIDA

Tõsta märkmete olulised põhipunktid esile. (Arden 2009 : 185 ) Koostage endale materjali kohta küsimusi. Kui te hakkate teemat mõistma, saavad mõned neist küsimustest juba vastuse.( Arden 2009 : 188 ) Kümme soovitust mälu parandamiseks Arden ( 2009 : 279 -284 ) on välja toonud kümme võimalikku viisi mälu parandamiseks. 1. Sööge tasakaalustatud toitu. Tasakaalustatud toit peab sisaldama liitsüsivesikuid, puu- või köögivilja ja valku. Hea toit on põhiline, mida ajul on tarvis, et kogu oma potentsiaali ära kasutada. 2. Laske ajul lõdvestuda. Aju peab lõdvestuma ja saama küllaldaselt und. 3. Treenige mälu. Kui tegelete spordiga, siis annate kehale ja ajule võimaluse hoida kõik organisüsteemid töötamas nende parimal tasemel. Samuti aitavad füüsilised harjutused öösel paremini magada ja viivad päeva jooksul kogunenud stressi miinimumini. Sellest

Psühholoogia → Isiksusepsühholoogia
14 allalaadimist
thumbnail
34
docx

KUIDAS AJU KASUTADA?

mis on seni jäänud tahaplaanile. Sealjuures peab ettevõetav uus ülesanne olema inimesele vaimselt piisavalt väljakutsuv. Paraku võib ühendusvõimeliste uute neuronite kasvatamine olla esialgu ka füüsiliselt kurnav, mistõttu tuleks tähelepanu pöörata piisavale puhkusele ning hoolsale toitumisele. Parimateks meetoditeks aju plastilisuse stimuleerimiseks on uue võõrkeele või muusikalise instrumendi õppimine. Muusikaga tegelemine aitab ajul paremini eristada ka lingvistilisi nüansse ning võõrkeele õppimine suurendab tõestatult nii hipokampust kui keelega seotud suurajukoore piirkondi. Võõrkeele õppimist saab hõlpsasti alustada näiteks maineka tasuta rakendusega Duolingo. Aju võivad stimuleerida ka teistsugused intensiivse energiakuluga ülesanded, mis nõuavad teadlikku otsustamist, probleemide lahendamist, keeruliste kontseptide meelespidamist, planeerimist, strateegia loomist, enesesse vaatamist, emotsioonide

Psühholoogia → Psühholoogia
9 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Akadeemia artikkel ''Muusika, mälu, tunded.''

Seda tõestaski ta sellise katsega, et lasi suurel hulgal inimestel, kellel absoluutset kuulmist ei ole, lindi järgi laulda. Episoodilisel ja semantilisel mälusüsteemil vahet tehes, saab kindlaks teha, kuhu on ajus talletatud muud laadi muusikaline teave. Semantiline mälu aitab meil tuvastada tuttavat laulu või meloodiat ehk siis näiteks kui laul katkeb, siis see oskus edasi ümiseda. Episoodiline mälu on aga siis, kui ajul on võime tunda mingi laul ära tänu ruumilisele kontekstile ehk siis kus, kuna, kuidas. Veel nüüd ühes hiljutises töös on uuritud mälestusi ja emotsioone, mis ärkavad, kui kuulda vanu laule oma minevikust. Seda katsetati nii, et mängiti suurele hulgale inimestele ette lühikesi katkendeid vanadest populaarsetest lauludest. Autorid leidsid, et keskmiselt 30% lauludest äratas autobiograafilisi mälestusi. Lisaks sellele oli inimestel tärganud ka

Eesti keel → Eesti keel
5 allalaadimist
thumbnail
28
ppt

Närvisüsteemi tutvustav esitlus

Närvisüsteemi ehitus ja talitus Helene Urva Maidla Pk, 2009 Bioloogia, 9. klass Tänane eesmärk? · Mida närvisüsteem teeb? · Millised osad on ajul? Mis on nende ülesanded? · http://www.youtube.com/watch? v=GTv2mRH1Wac&feature=related * NÄRVISÜSTEEM Piirdenärvisüsteem Kesknärvisüsteem (närvid, mis ühendavad (peaaju ja seljaaju) pea ja seljaaju kogu Ülejäänud kehaga) Kesknärvisüsteem · Juhib kogu organismi tegevust ­ Seljaaju ­ Peaaju · Koosneb miljarditest närvirakkudest · Erinevatel osadel on

Bioloogia → Bioloogia
19 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Inimese evolutsioon

- Veresuhkru kontroll o Energia allikas: Glükoos Toidust Glükogeeni varudest Glükoosi tootmine teistest orgaanilistest ainetest o Kõhunääre e pankreas Insuliin ­ gly rakkudesees ­ tagab glükoosi liikumise rakkudesse, kui insuliini pole/on vähe siis muutud kõhnaks, lihased on lõdvad, glükoos on jõudnud uriini (ei tohiks jõuda), ajul pole insuliini vaja, ainult lihastel Glükagoon ­ glükogeenist gly ­ ensüüm, mis tagab glükogeenist glükoosi tekke o Diabeet ­ insuliini tootmine häiritud Südame ehitus Asub roiete vahel otsaga kolmnurgas. - Arterid ­ veresooned, mis viivad verd südamest välja - Veenid toovad verd südamesse - Paremale kotta tuleb hapnikuvaene, surutakse paremasse vatsakesse, viiakse kopsuarterisse,

Bioloogia → Bioloogia
18 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Berti päevik 1. osa referaat

kloppima. Oi, päevik, kui sa vaid teaksid, kuidas ta naeratab. Ma oleksin tahtnud teda kallistada ja talle kõrva puhuda... Ma loodan, et tulevikus saan ma oma punast pliiatsit veel palju kasutada. Nadja Nilsson viiulimängija Jungbergi koolist. `` Vabal ajal teeb ta koos oma sõbra Okega teaduslikke eksperimente ja suitsetab salaja. Bert räägib siin raamatus igasugustest rõvedustest. Ta teeb selles raamatus ka igasuguseid lollusi. Minuarust on ta ajul midagi viga. Lemmikkoht Neljapäev, 4. juuni Tere põlenud päevik! Kahjuks on mul selline sõber nagu Oke. Kahjuks tegi ta katse sinuga, päevik! Eriti kahju on, et ta põletas teaduslikel eesmärkidel ära kõik tühjad lehed peale käesoleva. Oke tahtis ühte asja selgitada. ``Ma tahan kindlaks teha kas sinu päeviku paber põleb sama kiiresti, kui minu oma. ´´ ``Kas sa pead ka päevikut? ´´ küsisin ma imestunult.

Kirjandus → Kirjandus
154 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Närvisüsteemi areng

- emased muutusid seksuaalselt vastuvõtlikeks => paarissuhe areng, vähenes isastevaheline konflikt - kuna järglased sünnivad ebaküpsetena, on aju arend postnataalselt pikem => sõltub rohkem keskkondlikest teguritest ja võimaldab arengu käigus rohkem kogemusi assimeleerida - püstine asend muutis aju verevarustust, suurem vere hulk aitab aju paremini maha jahutada => võimaldas ajul suuremaks kasvada sotsiaalne ja keeleline areng - ette arvamine, mida teised mõtlevad, tunnevad või kavatsevad - savanni elu nõudis emotsionaalset kontrolli => ei tohtinud kisada, et kiskjaid mitte meelidtada => emotsioonide kortikaalne kontroll ja sotsiaalsete emotsioonide areng (sümpaatia, süü, häbi), mis suurendas grupi kohesiivsust - keelelised võimed => rohkem suhteid, keel võimaldab efektiivsemalt kontakte hoida

Psühholoogia → Psühholoogia
12 allalaadimist
thumbnail
24
docx

Unenäod

Eristatakse ka erinevatest loomadest ja esemetest unenägusid. Korduvad unenäod on aju viis inimesele midagi selgeks teha ja unenäod võivad lisaks halvale tundele omada ka positiivset mõju. Näiteks on unenäod abiks mälu treenimisel ning seega võib une nägemine aidata noortel ka õppida. Aju töötleb magamise ajal kogutud informatsiooni ja lahendab ka mõningaid probleeme. Ka hiljutised katsed on näidanud, et ajul on oluline roll uue info vastuvõtmisel ja selle töötlemisel. Unekvaliteedi parendamiseks tuleks magada pimedas toas ning viia teise tuppa elektroonikaseadmed. Ühe öö jooksul võib inimene näha kuni tosinat eri und. Loewenbergi sõnul ei näe inimene öösel vaid üht und, pigem mitut seosusetut, millest esimesi unenägusid enamasti ei mäletata kuna neid võib kokku olla kuni kaksteist tükki järgemööda.

Psühholoogia → Psühholoogia
10 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Füüsika II labor 13

pimetähnile, siis me seda ei näe. Sellele vaatamata ei taju me vaateväljas musta kohta. Valgusaisting antakse peaajule mõlemast silmast ning lisaks sellele aju töötleb valgustundlikest närvidest tulevaid signaale nii, et me näeme nähtamatu piirkonna asemel keskmist kujutist sellest, mis tegelikult lähinaabruses asub. Lisaks sellele ei lange parema ja vasaku silma pimetähnide kohal olevad kujutised kokku (paiknevad vaatevälja keskjoone suhtes sümmeetriliselt), mis aitab sammuti ajul infopuudust korvata. Pimetähn võb märgatavaks muutuda siis, kui vaadatakse ühesilmaga ja objektiks on väga kontrastne (musta ja valge kombinatsioonid) ese. Nägemisteravus ja silma minimaalne vaatenurk Silma võrkkestal tekkinud kujutis A'B' mõõtmed on põhiliselt määratud nurgaga , mille all antud ese AB vaadeldakse. A B' B A'

Füüsika → Füüsika ii
263 allalaadimist
thumbnail
14
doc

Esmaabi konspekt

ESMAABI Loengu andis Kamerik Irene Mustamäe Haigla intensiivravi osakonna juhataja, reanimobiili arst ESMAABI **kannatanule mitte põhjustada valu või ebameeldivusi *ajul puudub hapniku ja glükoosi tagavara *süda lööb normaalselt 60-80 korda minutis *tundlikumad ajurakud (emotsioonid, teadmised) hukkuvad juba esimestel minutitel hapniku puudumise korral **kannatanu panna lamama horisontaalselt, külje peale ( seega vabanevad hingamisteed ja häiritud sülje valgumine kurku, ka veri ja okse valguvad välja) ESMAABIPAKK: termolina, külmapakk, turvalõikur, kolmnurklina, kindad, plaastrid (parem mitte veekindlad), sidemed, elustamismask, steriilne haavaside (marli ja elastik), võrksidemed *veri hüübib ligikaudu 5 minutiga *haava puhastamiseks: 0,3% vesinik, sobib ka kaevuvesi, mineraalvesi (ka maitsetega), kuid mitte muud karastusjoogid, mitte kasutada kuivpulbreid, rasvaineid, kollased lahused apteegist on head kui nad on v...

Meditsiin → Esmaabi
18 allalaadimist
thumbnail
16
doc

Nimetu

Tänu sellele teab see reguleerida sissepritsesüsteemis segu rikastamist, nagu eelpool mainitud, mida jahedam mootor, seda rikkam peaks segu olema Õhu temperatuuri andur, mis annab ajule teada kui palju õhku on võimalik kokku suruda silindris(külma õhku on rohkem võimalik kokku suruda, kui kuuma). Väga suur osa on sellel anduris just turbomootori korral, kus on väga oluline teada mis temperatuuriga õhk mootorisse siseneb. Peale mida on võimalik ajul arvutada välja teised nüansid ­ kui rikkaks teha segu(turbolaaduriga mootori korral ongi segu rikkam, kuna surutakse peale sisseimetava õhu veel ka lisa õhku turbiini abil). Ilma turbolaadurita mootori korral on põhimõte sama, kuid vähetähtsam kui turbiiniga mootori korral. 7 Õhu koguse lugeja. See andur mõõdab kui palju õhku läbib mootorit. Tänu sellele

Muu → Baaskursus
35 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Bioloogia konspekt 11. klassile

Teaduslik meetod : probleemi püstitamine-taustainfo kogum.-hüpot sõnastamine, kontrollimine ­ tulemuste analüüs ja järelduste tegemine(faktid,seadused->teaduslik teooria) 1. Bioloogia uurimisobjektid on pärit loodusest (biomolekulid, rakud, organismid, populatsioonid, liigid, ökosüsteemid) 2. Molekulide esinemine on elu tunnus 3. Rakk on elu organiseerituse esmane tasand, millel on kõik elu omadused 4. Biosfäär (maad ümbritsev elu sisaldav kiht) on kõrgeim eluslooduse organiseerituse tase 5. Organismide sisekeskkonna stabiilsus tuleneb 6. Ökosüsteem on kindlal alal elavad organismid ja nende elukeskkond 7. Püsisoojased loomad on roomajad, linnud ja imetajad 8. Organismide sisekeskkonna stabiilsus tuleneb nii kesknärvi süsteemi reguleeritusest kui ka hormoonidega reguleeritusest 9. Füsioloogia on organismide talitust ja regulatsiooni uuriv teadusharu 10. moondega arenguks nim. Protsessi mille käigus organismi ehitus oluliselt muutub 11. ...

Bioloogia → Ajaloolised sündmused
18 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Loote areng

4. nädal Munarakk on kinnitunud emaka limaskesta külge. See on umbes millimeetri suurune ning seda toidavad emaka limaskestas olevad veresooned. Hakkab moodustuma platsenta (tiinusajal emakas kujunev loote toitumis-, hingamis-, sisesekretsiooni- ja erituselund, emakook). Hakkavad arenema soolestiku, kopsude ja närvisüsteemi alged. Osa rakke hakkavad moodustama nahka, lihaseid ja veresooni. 5. nädal Ultrahelis on loode nähtav. Hakkab moodustuma loote selgroog ning ajul on moodustunud kaks sagarat (elundi suuremal või vähemal määral eristatav osa). 6. nädal Emakakael on omandanud sinaka värvi. Loote pikkus on 5 millimeetrit. 7. nädal Välja hakkavad arenema loote käed jalad ja nägu. 8. nädal Lapsel on moodustunud kõik peamised siseorganid. Süda lööb korrapäraselt. Loode on umbes 4 sentimeetri pikkune. 9. nädal Loote sõrmed ja varbad on eristatavad. Pea moodustab peaaegu poole loote suurusest. 10. nädal Võrreldes 7

Bioloogia → Bioloogia
11 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Biokeemia MLK6008 eksami küsimused

Ta on suht. inertne ja ensümaatiliselt kontrollitav. Eelkõige: ta läbib piisavalt kiiresti hemato- entsefaalset barjääri ja suudab seega tagada ajukoe energiavajaduse. Ajukoe sisuliselt ainus energiaallikas, välja arvatud pikaajalise nälgimise korral, on glükoos. Ajukoes puuduvad energia varud, mistõttu aju vajab pidevat glükoosiga varustamist. Aju kasutab ööpäevas ca 60% kogu organismi glükoosi kasutamisest. Enamus energiast kulub ajul Na+-K+ membraani potentsiaali hoidmiseks, mis on vajalik närvi impulside ülekandeks. Biosünteetilistest protsessidest on ajus olulised neurotransmitterite süntees. 9. Kirjeldage nii üksikasjalikult kui suudate aminohapete aminorühma lõhustumise etappe. Aminohapete -aminorühm kantakse -ketoglutaraadile, mille tulemusel tekib glutamaat, millelt omakorda eemaldatakse aminogrupp ammoniaagi vormis. Aminohapete aminorühma ülekanne on transamiinimine.

Keemia → Biokeemia
89 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

Alzheimer

Siiski on kindlaks tehtud, et mida spetsiifilisem ja keerulisem on inimese töövaldkond ja mida rohkem ta elu jooksul oma aju treenib, seda väiksem risk on tal haigestuda või avaldub see tõbi tal hiljem. Inimese närvirakkude vaheliste ühenduste hulk, mis antakse küll kaasa juba sünnipäraselt, suureneb elu jooksul seda enam, mida rohkem inimene peaga töötab. Kui osa närvirakkudest hukkubki, suudavad ülejäänud närvirakud nende talitluse üle võtta, sest treenitud ajul on suurem kompensatsioonivõime. Siis ka niisugune mõnus ajutreening nagu ristsõnamõistatuste lahendamine on vaimuerksusele kasuks? See on igati tervitatav ajaviide. Ka enda kursis hoidmine päevasündmustega, poliitikaga, võõrkeelte õppimine, entsüklopeediliste teadmiste talletamine hoiab aju virge ja lükkab Alzheimeri tõvest põhjustatud dementsuse kaugemale vanadusse. Ja mida hiljem Alzheimeri tõbi avaldub, seda aeglasemalt ta süveneb. Mida kirjutab tohter?

Inimeseõpetus → Inimese õpetus
32 allalaadimist
thumbnail
33
ppt

Inimese looteline areng

emaka suunas ja jaguneb selle aja jooksul korduvalt. Jõudes emakasse kinnitub rakukobar emaka seina külge. 2 raseduse nädal: Rakkude kobarat nimetatakse idulaseks; rakkude paljunemine jätkub 3 raseduse nädal: Moodustuvad skeleti ja närvisüsteemi algmed 4 raseduse nädal: Idulase pikku on 3 mm ja ta ei sarnane veel inimesega 5 raseduse nädal: hakkab loote süda lööma, areneb aju, südameveresoonkonna ja närvisüsteem, kujuneb selgroog ja ajul on moodustunud kaks sagarat. Ultraheliuuringul on loode nähtav. Loode on ligi 2,5 mm pikk ja pirnikujuline. Ümaramast otsast areneb pea ning teravamast selgroog. Praeguseks on arenenud algeline nabanöör ja platsenta. Nabanöör vahendab lootele toitaineid ja hapnikku. 6 raseduse nädal: loode 5 mm pikk. Keha hakkab õiget kuju võtma, kuigi pea on veel suur. On märgata, kuhu moodustuvad jäsemed. Peas ilmnevad lohud kohtadesse, kuhu hiljem

Bioloogia → Bioloogia
61 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Ülesöömine on kahjulik nii kehale kui vaimule

Ülesöömine on kahjulik nii kehale kui vaimule Itaalia teadlased on jõudnud mitmete katsete tulemusena arusaamiseni, et ülesöömine pole kahjulik mitte üksnes kehale, vaid ka vaimule, soodustades aju vananemist. Vähem söömine aitab lülitada tööle aga molekuli, mis aitab ajul noorena püsida, vahendabERR teadusportaal. Molekul nimega CREB1 kannab hoolt mälu ja õppimisvõime eest, samuti kontrollib see ärevust. Paraku kahaneb molekuli töövõime inimese vananedes. Itaallaste katsest ilmnes, et CREB1 hakkas hiirte ajudes tööle madalakalorlusega dieedi puhul. Täpsemalt aktiveeris see molekul omakorda mitu geeni, mis seisavad hea aju hea töövõime ja pikaealisuse eest. https://www.kliinik.ee/uudised/aid-25759/%C3-lesoomine-on-kahjulik-nii-

Inimeseõpetus → Inimese toitumisõpetus
4 allalaadimist
thumbnail
22
pdf

Alkoholi mõju närvisüsteemile

Gustav Adolfi Gümnaasium Referaat Alkoholi mõju närvisüsteemile Koostas: Lotta Otsepp Klass: 9.a Juhendaja: Sirle Oja Tallinn 2016 Sisukord Sissejuhatus​……………………………………………………………………………………….. 3 1. Alkohol ja selle toime organismile​……………………………………………………………... 4 2. Alkohol ja närvisüsteem​………………………………………………………………………... 5 2.2. Alkoholi mõju närvisüsteemile​…………………………………………………………....5 2.3. Loote alkohoolse kahjustuse sündroom​…………………………………………………...6 2.4. Alaealised ja alkohol​……………………………………………………………………... 8 2.5. Alkoholist tingitud närvisüsteemi kahjustuste ravivõimalused​…………………………...8 Kokkuvõte​…………………………………………………………………………………………9 Kasutatud allikad​……………………………………………………………………………….... 1​0 2 Sissej...

Bioloogia → Bioloogia
4 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Kakskeelne laps - II loengu kokkuvõte

Tuleb vaadata mis vigu teeb ja üritada paar nädalat keskenduda ainult ühele või kahele veale. Kui see saab lapsele selgeks liikuda edasi järgmiste vigade juurde. Paremaks õpetamise viisiks on korrata sama lauset õigesti ja siislaps kuuleb vahet enda ütluse ja õpetaja oma vahel. Kakskeelsel on keelte aktiveerimiseks kolm taset. Üks on valitud keel, mida hetkel kasutab; teine on aktiivne keel mida ehk küll ei kasuta pidevalt aga on pidevalt meeles. Mõeldakse selles keeles samuti ja ajul ei ole selge kas kasutatad lause ütlemisel valitud keelt või aktiivset keelt. Kolmandaks on puhkav keel, ehk siis keel mida kasutad harva ja ei kaasa seda keelt kõneloome protsessi. Keeltel on vastasmõju. Simultaansel vähem ja suksesiivsel rohkem. Näiteks aktseleratsioon ehk kiire areng. Sarnaste keelte puhul tulevad sõnad keelde rutem. Vastasmõjuna võib olla ka just aeglasem areng. Võib juhtuda, et varem õpitu aitab kaasa positiivse mõjuga või negatiivse

Pedagoogika → Eripedagoogika
15 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Raseduse referaat

Referaat Rasedus Seemnerakk kohtub munarakuga Eostumine toimub kolmes põhietapis: ovulatsioon, viljastumine ja viljastunud munaraku jagunemine, mis kinnitub seejärel emaka seina külge ­ kui see on toimunud, algab rasedus. Kuidas toimub ovulatsioon Ovulatsiooni ajal, mis toimub menstruatsioonitsükli keskpaigas, puruneb teistest suuremaks kasvanud folliikul ja munarakk pääseb välja. Purunenud folliikul moodustab kollakeha. Kollakeha eritab hormooni progesteroon, mis toetab loote kasvamist, kuni platsenta selle rolli üle võtab. Sel hetkel on munarakk pelgalt täpike ja palja silmaga vaevunähtav. Kui munarakk munasarjast vabaneb, satub see munajuhasse. Munarakk liigub mööda munajuha emaka poole läbides tillukesi, juuspeeni (tsiiliate) narmaid. Kui seemnerakk munaraku viljastab, toimub see munajuha sees munasarja lähedal. Kui munarakku pärast vabanemist kaheteistkümne tunni jooksul ei viljastata, siis see sureb...

Inimeseõpetus → Inimese õpetus
28 allalaadimist
thumbnail
12
doc

TÖÖ MÕISTE INFORMATSIOONILISE KAPITALISMI AJASTUL JA INTERNETIS

madalama sissetulekuga grupid ja inimesed vaesematest riikidest on puudulikema füüsiliste, motivatsiooniliste, oskuste ja kasutamise juurdepääsuga uuele meediale. Uut meediat kasutatakse samaaegselt tootmiseks, ringluseks ja teadmiste tarbimiseks ja need toetavad tunnetust, kommunikatsiooni ja koostööd ning kombineerides arvuti universaalset digitaalset masinat võrgufunktsioonide ja struktuuriliste printsiipidega. Informatsioonilise kapitalismi ajal võimaldatakse ajul ja selle kehalisel vahendusel siduda end majandusliku tootmise orgaaniliste tegevsutega, põlvkonna lisaväärtusega, koostootmisega, kommunikatiivse ringlusega ja uue meedia tootva tarbimisega, kus teadmiste tootmine põhineb teiste teadmiste eelsel tarbimisel ja on nii koostöös kui kommunikatiivses vahetuses koordineeriva mehhanismina. Marxi jaoks oli kasumi tase seotud investeerimiskuludega, kui kasutajad muutuvad produktiivseks, siis Marxi klassiteooria mõistes tähendab see seda, et nad

Infoteadus → Dokumendihaldus
7 allalaadimist
thumbnail
15
doc

J. Krossi luulekokkuvõte

Ka luuletuskogu pealkiri ei ole suurejooneline vaid vastab intiimsele laadile. Lüürilise põhitooniga kaasnevad muutused luule struktuuris: esile tõuseb ebatäielik varieeruv kordus kui konstruktsiooniprintsiip. Üllatuslikud liitsõnad, tuletised, tähendusvariandid ja sõnamäng räägivad taidurlikust sõnakasutusest, mis täie jõu ning võimu omandab. 4. TEKSTINÄITED ,,Eilne mees väljas" Kevadtuul (1938) Pargi pühapüisil rajul hullabtuuk kurbrõõmsal ajul. Rebib mantleid õhinaga, vaikib, tärkab, soikub, ärkab ning teeb seelikutes sõidu, nutab võidu muusikaga ikarkaarelisil tiigil, uperpallitades õõtsub alles äsjaärganud paju tallelistest okstest kiigel, kuni kohisedes hiigel - mustast pilvelaamast lõõtsub üle pargi rahesaju! Lõõtsub justkui ehtsast vihast! Puhub läbi luust ja lihast! Puhub põue!Puhub verre! Rullib halli pilvevalli nagu sinavmusta vahu, mis ei mahu enam merre, üle ehmunud horisondi...

Kirjandus → Kirjandus
37 allalaadimist
thumbnail
20
docx

Ülevaade psühholoogiast eksamiks valmistumine- mõisted (õppejõud: Kristjan Kask)

Ladus afaasia (Wernicke piirkond) Neglekt- Vasakut poolt ei eksisteeri. Ei näe, kui seal pool on kahjustus. Broca piirkonna afaasia- motoorse kõne häire. Apraksia- Võimetus teha kindlas järjekorras õpitud või uusi liigutusi. Frenoloogia- On pseudoteadus, mis põhineb ideel, et psüühika erinevad moodulid ja funktsioonid asuvad erinevates aju osades. Närvirakk-Motoorne- Viivad närviimpulsse peaajust lihastesse. Kannavad edasi efferentseid signaale, mis võimaldavad ajul lihaseid juhtida.Sensoorne-;Interneuron- Närvirakud, mis pole ei aferentsed ega eferentsed, vaid viivad informatsiooni ühest neuronist teise. Dendriidid: On rakukeha suhtes aferentsed närvikiud, neid pidi liigub erutus rakukeha suunas. Ehk nii-öelda neuroni harunenud osad, mis võtavad vastu impulsse ja juhivad need rakukeha poole. Rakukeha: Neuroni osa, mis sisaldab raku elus püsimiseks ja funktsioneerimiseks vajalikku metaboolset masinavärki.

Psühholoogia → Ülevaade psühholoogiast
114 allalaadimist
thumbnail
11
docx

Unenäod

klass Juhendaja Kersti Jürgenson Sindi 2011 1 Sissejuhatus Oma olemuselt on unenäod üürikesed ja pahatihti on neid halb meelde jätta. Kui me neid siiski mäletaksime, siis esinevad need sageli ähmaste kujundite ja tunnetega, ehkki vahetevahel näeme ka und, mis on nii selge, et püsib meeles veel mitu tundi või lausa mitu päeva tagantjärele.Mõned teooriad väidavad, et uni on tähenduseta, et uni on lihtsalt moodus, mis võimaldab ajul vabaneda päeva jooksul kogunenud taagast. (Powell, Rosalind 8: 2001) Võtsin käsile just selle teema, sest aegade jooksul olen märganud, et unenägudemaailm ja reaalsus on kaks tihedas seoses olevat asja. Samuti ka sellepärast, et ennast huvitas see teema kõige rohkem, ning oleks tore teada saada palju mud huvitavat. Minu töö eesmärgiks on välja selgitada, millest tuleneb see, et inimesed näevad üldse und, ning kas sellel on ka mingi seos reaalsusega.

Eesti keel → Eesti keel
20 allalaadimist
thumbnail
15
doc

Mangaan

(7) · peapööritus, tasakaaluhäired, krambid, halvatus, kuulmishäired, imikute pimedaks ja kurdiksjäämine, (7) · häired seedimises, kolesterooli ainevahetuses, menstruaaltsüklis. (7) · taimedes kujuneb neist toituvatel loomadel spetsiifilised luude ja liigeste häired. (2) · lindudel deformeeruvad ja murduvad kergesti tiivad. (2) 7.3 Liigtarbimine (7) Eriti ohtlik on mangaani üleküllus ajul, kus võib hakata arenema Parkinsoni tõbi. Väga tundlikud mangaani mürgitusele on inimesed, kelle organism kannatab raua defitsiidi all. Regioonides, kus inimestel esineb endeemiline hõõtsik, kutsub mangaani üleküllus esile haiguse ägenemise. Keskkonda saastavad mangaaniga terasetehased, elektroonikatööstus ning keraamikat ja klaasi tootvad ettevõtted. Pealegi on reas maades seatina mürgisuse tõttu bensiinis üle mindud mangaani lisanditele ­

Keemia → Keemia
26 allalaadimist
thumbnail
15
docx

Loote areng, kogu rasedusperiood

Neljas rasedusnädal Väline looteleht (ektoderm) formeerib naha, juuksed, silmaläätsed, hambavaaba ja närvisüsteemi. Hiljem suunduvad rakud kõikidest lootelehtedest "kohtadele" laiali. Moodustub embrüo pea -- õrn kui pisar. Viies rasedusnädal Nii lühikese ajaga on loode juba uskumatult palju arenenud: sel nädalal hakkab tema süda lööma, areneb aju, südameveresoonkonna- ja närvisüsteem, kujuneb selgroog ja ajul on moodustunud kaks sagarat. Ultraheliuuringul on loode nähtav. Praeguseks on arenenud algeline nabanöör ja platsenta. Nabanöör vahendab lootele toitaineid ja hapnikku. Loode on kuni 2,5 mm pikk ja pirnikujuline. Ümaramast otsast areneb pea ning teravamast selgroog. Kuues rasedusnädal Loode 5 mm pikk. Keha hakkab õiget kuju võtma, kuigi pea on veel suur. On märgata, kuhu moodustuvad jäsemed. Peas ilmnevad lohud kohtadesse, kuhu hiljem arenevad silmad,

Ühiskond → Perekonnaõpetus
20 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Auto hoolduse põhitõed

näkdkkud ja hoiatustuled peavad olea´ma korras. Kui pidurdusteekond kuival kõvakattega teel kiirusel 40km/h on pikem kui 13,2m. täiskoormaga sõiduautol 14,7m, pole pidurid heas korras, vaja remonti. Seda kontrollib tehnoülevaatus. Kiirus 15km/h või väiksem peaksid ABS pidrutega autorattad järsul pidurdusel lohisema. :D:D ABS pidrutega armatuurlaual peaks olema rikkesignaaltuli. LE järgi ei tohi edasi sõita, kui pidur ei tööta, kui rool ei toimi, saju ajul ei tööta juhipoolne klaasipuhasti. Talverehvid on kohustuslikud detsembrist märtsini. Lamell on naastrehvist vaiksema veeremisega. Lumisel teel hea haardumisvõimega Jäisel teel on naastrehv parema pidamisega. lamellidega võimalik sõita ka suvel, aga kuluvad kiiremini. Suverehvidele min. mustrisügavus 1,6mm Talverehvidele 3 Õlid jagunevad: MIneraalõli, poolsünt, täissünt. Ükski tuntud firma ei valmista mittekvaliteetset õli, kuid vahe on siiski olemas.

Auto → Autode hooldus
100 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Intelligentsus

või ühe talitlusüksuse seost teisega. Tundub, et parim, milleni võime jõuda, on olla tunnistajaks seletamatu terviklikkuse hetkedele. SQ mõõtmised on olnud kõige edukamad tipptegijate, mediteerijate ja tippsportlaste aju aktiivsuse paeluvates kirjeldustes, kus see on nende esmajärgulise tähtsusega üldine seisund või olek. Suure intensiivsusega aeglase verevoolu, sügava keskendumise ja vaatamata sellele väga rahuliku südametöö kombinatsioon on esimene näitaja, et ajul on mingi terviklik talitlusolek või funktsioneerimistaju. Fullertoni longituuduuring. A.W.Gottfried jt alustasid Fullertoni longituuduuringuga 1979. aasta sügisel. Uuringusse kaasati 130 üheaastast last ja nende peret. 8-aastaseid lapsi oli uuringus 127. Seega uuriti samu lapsi seitse aastat. 8-aastaselt jagati lapsed WISC-R testi kriteeriumite järgi väga kõrge intellektiga ja keskmise intellektiga lasteks. Väga kõrge inellektiga lapsi oli 20 (IQ 130-145) ja keskmise

Pedagoogika → Sissejuhatus...
91 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Väljendusoskuse essee

ole sellisel viisil omandatud teadmised päriselus rakendatavad, nende hulk on äärmiselt väike ja selline õppimine tekitab väsimustunnet ja takistab organismil puhkamast. Seega osutub see ebapraktiliseks ja lausa kahjulikuks. 8. Minu arvates tundub selline metoodika iseenesest absurdsena. Pole vaja seda enda peal proovida, et mõista, et isegi selle efektiivseks osutumise korral takistab pidev heli ajul ja kehal puhkamast. Samas ei pea ma magamise ajal õppimist täiesti võimatuks. Juba 1911. aastal pakkus Hugo Gernsback oma romaanis välja idee erilisest masinast, nn hüpnobioskoobist, mis saadab elektrilisi signaale otse magaja ajju. Põhimõtteliselt poleks selline meetod und häiriv, kuna kõik protsessid leiaksid aset organismi neurokanalite tasemel ja sarnaneksid seega organismi enda protsessidega. Siiski on tegemist vaid

Kategooriata → Väljendusoskus
164 allalaadimist
thumbnail
25
docx

Bioloogiline psühholoogia

- Aktiivne – indiviid valib aktiivselt keskkonda mis sobib enim tema pärilike omadustega (teismeline otsib aktiivselt endaga sarnaseid sõpru) - Evokatiivne – geneetiliselt päritud omadused tekitavad teistes inimestes mingi reaktsiooni (so keskkond) (pärilikult kõrge neatiivse emotsionaalsusega laps tingib vanematelt järsema ja külmema käitumise) - GxG, GxE, plastilisus (isegi kui asjad ei ole hästi läinud on ajul võimalik korrektuure teha) 9. Aju neuronaalne areng embrüol ja ka hiljem, keskkonna mõju aju arengule - KNS hakkab arenema 2-nädalaselt Sünapsite teke – närvirakke täiskasvanutel ei teki aga sünapseid (närvirakkude ühendusi) tekitada saab elu lõpuni. Isegi kui tahame laisad ja lollid olla, siis aju ei ole aktiivne ja sünapsid surevad aga päras tekivad jälle uued. Keskkonna mõju – isolatsioonis kasvades ei teki eriti jätkesid ja ühendusi. Ajumahu

Psühholoogia → Psühhomeetria
42 allalaadimist
thumbnail
5
doc

BIOKEEMIA KORDAMISKÜSIMUSED JA VASTUSED

Maks: 400; 450 & 400; Aju 8; 0 & 0. Lihas 1200; 450 & 24000; adipotsüüdid 80; 135000 & 40. Ajukoe sisuliselt ainus energiallikas (va pikaajalise nälgimise korral) on glükoos. Ajukoes puuduvad energiavarud, mistõttu aju vajab pidevalt glükoosiga varustamist. Aju kasutab ca 120 g (420kcal) glükoosi ööpäevas, mis on ca 60% kogu organismi glükoosi kasutamisest. Enamus energiast kulub ajul Na +-K+ membraani potentsiaali hoidmiseks, mis on vajalik närviimplusside ülekandeks. Biosünteetilistest protsessidest on ajus olulised neurotransmitterite süntees. Skeletilihase olulised energiaallikad on glükoos, rasvhapped ja ketokehad. Skeletilihas erineb ajukoest selle poolest, et lihases on suuremad glükogeeni varu (1200kcal). Ca 75% organismi glükogeenist säilitatakse skeletilihastes. Lihaskude ei ole suuteline sünteesima karbamiidi

Keemia → Biokeemia
125 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Karlssoni õpik

raamid loob loomulik keel. Keelel on tähtis osa ka indiviidi identiteedi paljude parameetrite kujunemisel. Nt Eesti keele saamine rahvuskeeleks ja sellena püsimine. Etniline identiteet ehk teatud rahvarühma kokkukuuluvustunne põhineb oluliselt vastava keele valdamisel ­ kes keelt ei oska, on võõras. Ka on rahvusliku identiteedi mõjutajateks usk, sünnikoht ja mõnikord ka inimeste füüsilised omadused. Bioloogilis-kognitiivne aspekt: Inimese ajul on kaks poolkera, mis on ebasümmeetrilised nii suuruse kui ka funktsiooni poolest. On järeldatud, et paremakäelistel inimestel on keelelise suhtlusega seotud ajutegevus koondunud vasaku poolkera ajukoorde. Sealsamas paiknevad ka sellised kognitiivsed võimed nagu liigitamine, arvutamine ja loogiliste järelduste tegemine. See ei tähenda siiski, et keelevõime on seostatav mingi konkreetse piirkonnaga ajus. Aju ehitus ja töötamise pmt-d on äärmiselt keerukad ja kõikehõlmavad

Keeled → Keeleteadus
113 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Turundusplaani näide

Toode maksab 3200 krooni ning omab head hinna ja kvaliteedisuhet. Seda toodet väga tihti ei osteta, sellest on tingitud ka kõrge hind. Miks meil on hommikuti raske ärgata? Magades ei ole meie uni ühtlane. Selleks, et ärgata võimalikult lihtsalt on vaja teada millal meil on kõige kergema une faas. tulemuseks on see et ärkame siis kui kell heliseb. Sügava une faasist ärgates võtab ajul väga kaua aega, et saavutada täisvõimsus ja selle tõttu olemegi unised ja pahas tujus. Kuidas tegelikult peaks ärkama? Kerge une ajal on aju juba väga aktiivne ja siis ärgates tunned sa ennast värskena ja on selline tunne, nagu oleks uni loomulikult otsa saanud. täpselt seda jälgibki AXBO oma pehme käepaelaga, mis saadab juhtmevaba ühenduse kaudu kella sisse andmed sinu unetsüklite muutumise kohta.

Majandus → Turundus
899 allalaadimist
thumbnail
25
docx

UNI JA UNEHÄIRED TAPAGÜMNAASIUMI ÕPETAJATE SEAS

oma unekvaliteeti. 6 1. MIS ON UNI Tavaline inimene magab ligi kolmandiku oma elust ning siiani ei ole päris selge, mis on une otstarve, kuid selge on see, et ilma selleta inimorganism hakkama ei saa. Mitmed inimesed arvavad, et magamine on passiivne protsess, kuid tegelikkuses see nii pole. Me uinume kuna peaaju laubapiirkond aktiviseerub. See võimaldab kehal ja ka ülejäänud ajul puhata, nimelt väheneb ajju närviimpulsse juhtivate hormoonide hulk. (Uni ja unetus, 2001) Teadlased on kirjutanud, et uni tekkis siis kui elu veest maismaale siirdus. Eluks vajalik uni lõi uusi võimalusi kohaneda ja areneda uues keskkonnas. See selgitab ka fakti, et uude keskkonda sattuv inimene peab ennast korralikult välja puhkama. (Veldi & Paavle, 2012). Magamise otstarbe kohta on veel mitmeid teooriaid, mõningad uurijad arvavad, et

Psühholoogia → Psühholoogia
35 allalaadimist
thumbnail
20
docx

Taastumisvahendid

on oluline ka stressi ja masendusega võitlemiseks. B6 ehk püridoksiin aitab töötleda ja toota aminohappeid, millest keha toodab valke ning hormoone melatoniin, dopamiin, ja serotoniin. B6 aitab ära hoida nahaprobleeme, keskendumisraskust ja immunsussüsteemi probleeme. B7 ehk biotiin on oluline rasvade ja süsivesikute omastamiseks. B7 on eriti vajalik väikestele lastele, sest see aitab kehal kasvada ja soodustab närvisüsteemi arengut. B9 ehk foolhape on oluline südame tervisele, aitab ajul noorena püsida ning toodab serotoniini, mis aitab kehal masenduse ja stressiga võidelda B12 on oluline punaste vereliblede tootmiseks ja kesknärvisüsteemi normaalseks funktsioneerimiseks. See on vajalik süsivesikute glükoosiks ning rasvade energiaks muutmiseks Kuna väga paljud liha- ja kalatooted sisaldavad rikkalikult B12-t, on selle vaegus üldjuhul taimetoitlaste mure. Sümptomid vaegusest on nõrkus, käte-jalgade tuimus ja surin, tujumuutused, unehäired

Meditsiin → Terviseõpetus
21 allalaadimist
thumbnail
18
docx

EESTI KEELE VÕÕRKEELENA ÕPPIMINE

Esimeses astmes omandame me põhisõnavara, teises tugisõnavara. Kui päevas umbes 15 sõna meelde jätta, on põhisõnavara poole aastaga omandatud. Koolipsühholoogia raamatutes on kirjas, et inimene suudab korraga õppida 30 ja rohkemgi uut sõna. Kuid inimene unustab ka. Täiskasvanud võivad sõnavara omandada intensiivkursustel kahe-kolme aastaga. Motiveeritud iseõppijad saavad hakkama ka ühe aastaga,eeldusel, · et nad õpivad sõnu metoodiliselt, · et nende ajul on sobiv ,,pakend", · et nad kordavad õige meetodi järgi. Kuigi ümbritsevat keskkonda tajutakse eelkõige silma ja kõrva kaudu, ei tohiks õppimisel loota üksnes nendele kanalitele. Õpiefekt on eriti väike juhul, kui õpitakse vaid kõrva või silma kaudu. Juba nende kahe kanali ­ kõrva ja silma ­ ühendamisel kahekordistub õpiefekt. Veel mõjusam on õppimine tegevuse kaudu, näiteks koostades mingil teemal referaati või seda teistele selgitades

Eesti keel → Eesti keel
34 allalaadimist
thumbnail
25
docx

Oranisatsioonijuhtimine - eksam

Kortisooli tase kehas sel juhul tõuseb. Hormoonide taset kehas on võimalik analüüsidega mõõta. 5. Kuidas seda kasutada oma igapäeva töödes ja tegemistes, arutle? Kehakeele abil on võimalik muuta end julgemaks ja enesekindlamaks. Kasutades pidevalt ja teadlikult näiteks võimupositsioone muutub inimene tasapisi julgemaks. ,, Fake it til you make it" Näiteks kasutades teadlikult erinevaid kehakeele tehnikaid, suudame olla edukamad esinemistel või tööintervjuudel. Ajul on võime uute kogemuste põhjal ümber korraldada neuroloogilisi radasid meie ajus. Kõik, mis selleks vaja on, on neid uusi kogemusi järjest korrata. Tehes positiivse kehakeele kasutamise endale harjumuseks, võib omakorda tekitada oma elus hulga soodsaid muutusi. Inimene võib avastada, et ta hakkab teistele aina rohkem meeldima, ja et isegi need, kes teda tavaliselt tähele ei pannud, võivad hakata teda tunnustama

Majandus → Organisatsiooni juhtimine
90 allalaadimist
thumbnail
37
doc

KUMMALINE HAIGUS – EPILEPSIA

Nad avastasid, et tavalistes hiirtes oli krampidega värinahoogude tekkeks vajalik lävend oluliselt kõrgem kui vigase Kv12.2 geeniga hiirtel. Sama tulemuseni jõuti ka siis, kui tavalistel hiirtel blokeeriti Kv12.2 kontrollitud kaaliumikanalid kemikaali abil. ,,Ilma töötava Kv12.2 geenita hiirtel oli närvirakkude reageerimislävend ebanormaalselt madal. Isegi väikesed stiimulid kutsusid esile värinahoo" seletas Jegla. ,,Usume, et kaaliumikanalid võimaldavad ajul jääda rahulikuks ning vastata valikuliselt vaid tugevatele stiimulitele". Selle pika jutu käsitluse eesmärgiks oli rääkida kuidas teadus areneb ja mida kõike tehakse, et epilepsia saladusele jälile saada. Epilepsia hoogude tekkepõhjuseid on palju, kuid teakse igapäev uusi katseid avastamaks taas uusi põhjuseid. Eeltoodud teadlaste katses avastati ka geenidega seotud põhjus. Mis lükkab ümber 12 Epilepsia ravist

Bioloogia → Bioloogia
30 allalaadimist
thumbnail
102
doc

Mängud

· Liiguta seda aeglaselt ning räägi, milline see on. · Kui oled kindel, et laps jälgib eset, vii see aeglaselt ühele poole. · Liiguta mänguasja paremalt vasakule ja siis tagasi, et ärgitada last seda silmadega jälgima. UURINGUTE ANDMETEL hakkab nägemisnärv esimeste elukuude jooksul kiiresti arenema. Imiku nägemisvõimet stimuleeriv tegevus tagab hea nägemise. Mängige seda mängu sageli, sest see aitab imiku ajul areneda. Tähelepanu: Nagu iga mängu puhul, jälgi ka siin, kas laps ei ole väsinud. Võib-olla tahab ta puhata või mängida mõnda teist mängu. KÕRISTIMÄNG · Hoia kõristit lapse ees ja raputa seda tasakesi. · Kõristit raputades laula mõnda laulukest, näiteks: "Kõrra-kõrra kõrinal, vurra-vurra vurinal." · Kui oled kindel, et laps jälgib kõristit, liiguta seda aeglaselt ühele poole ja korda laulu.

Pedagoogika → Mäng
353 allalaadimist
thumbnail
26
docx

Ülevaade psühholoogiast kordamisküsimused

Teooria seisukoha järgi õpivad lapsed rääkima, saades kinnitust selliste häälte tegemise eest, mis lähenevad kõnele (saab emalt kalli, ütleb „mamma“, edasipidi ütleb „mamma“ lootes saada kalli). Läbi vormimise protsessi muutub ajas täiskasvanlikumaks. Kaasasündinud protsessidel põhinev teooria (Chomsky - füsioloogiline) – kaasasündinud mehhanismide roll keele õppimisel. Väidab, et lapsed sünnivad lingvistiliste võimetega. Ajul on olemas neutraalne keeleomandamisvahend, mis lubab keele mõistmist ja strateegiad ning tehnikad. Teooria järgi on keel unikaalne inimlik nähtus, mis on tekitatud keeleomandamisvahenendi olemasolu tõttu ajus. Defineeritavate tunnuste teooria: algelemendid on tunnused. Defineeritavad tunnused: tarvilikud ja piisavad määratlemaks mõitest. Objekti kuulumine mõiste alla on kindel ja selge. Mõisted asetsevad hierahiliselt. Probleemid: mõisteid raske

Psühholoogia → Ülevaade psühholoogiast
69 allalaadimist
thumbnail
62
doc

Jostein Gaarder "Sofie maailm"

Materialismi all mõeldakse filosoofiat, mis taandab kõik eksistentsi nähtused konkreetsetele füüsilistele suurustele. Ka materialismil leidus 17. sajandil palju pooldajaid. Thomas Hobbes (vt Lisa 17) Thomas Hobbesi arvates koosnesid kõik nähtused, sealjuures ka inimesed jh loomad, eranditult aineosakestest. Isegi inimese teadvus ehk hing on tingitud imepisikeste osakeste liikumisest ajus. La Mettrie (vt Lisa 18) La Mettrie väitis: "Nagu jalal on kõndimislihased, nii on ka ajul mõtlemislihased". Leibniz (vt Lisa 19) Tähtis 17. sajandi filosoof Leibniz märkis, et oluline erinevus ainelise ja vaimse vahel on see, et ainult ainelist saab jaotada väiksemateks tükkideks. Hinge ei saa kaheks jaotada. 16 Descartes (vt Lisa 20) Descartes oli veendunud, et tõsikindla tunnetuse võib anda meile üksnes mõistus. Me ei või kunagi usaldada seda, mis seisab vanades raamatutes. Me ei või usaldada oma meeli

Kirjandus → Kirjandus
114 allalaadimist
thumbnail
17
docx

Neuroloogia konspekt

Kaudaalne osa on seljaaju algmeks ja kraniaalne osa peaaju algmeks. 36.-49. fetaalpäeval diferentseeruvad suuraju osad (peaaju koor ja koore alused tuumad ehk basaalganglionid) ja neuraaltoru õõnest areneb ajuvatsakeste süsteem. 3. fetaalkuu lõpuks on lootel inimajule omased proportsioonid, suuraju poolkerad katavad vaheaju, olemas on väikeaju ja ajusild ja moodustub lateraalvagu ehk külgsild, mis eraldab suuraju oimusagarast. Kui võrrelda loote aju täiskasvanu omaga, siis loote ajul puuduvad iseloomulikud vaod suur- ja väikeajul ja seljaaju ulatus õndraluuni (1-2 nimmelülini). 6.fetaalkuu lõpuks on lootel normaalsed ajustruktuurid (käärud, vaod), subarahnoidaalõõs obliteerub ehk tekib suletud ruum pehmekelme ja ämblikvõrkkelme vahel. Pärast 6. fetaalkuud toimub müeliniseerumine, sünapsite areng ja jätkete kasv. Närvisüsteemi ehitus ja anatoomiline jaotus: kesk-ja perifeerne NS, nende osad.

Pedagoogika → Eripedagoogika
82 allalaadimist
thumbnail
42
docx

Bioloogiline psühholoogia

järjestatud; 2) see seriaalne töötlus on hierarhiline – ikka, eriti arenguliselt – ei saa kogeda asju neid meeletunnustest konstrueerimata; 3) terviklik taju formeerib tertsiaarse koore vältimatul osalemisel – arengus kujunevad järjest keerulisemad aju funktsionaalsed süsteemid, mis hõlmavad assotsiatiivse funktsiooniga piirkondi. -> kaasaegne NPsy on ikka veel vananenud! – psüühika ei ole ajuS vaid ajuL. Keskkonna aspekt puudu – keskkond on see, mida inimene psüühiliselt kogeb, see, kuidas ta asju mõtestab. Kõnehäired Eristame „tsentraalsed“ kõnehäired (e afaasiad) „perifeersetest“. Perifeersed häired on üldised, tsentraalsed kõnespetsiifilised. Kõnehäire sisaldab nii mõistmist kui väljendamist. *Vajalik, et psüühika oleks võimalik. Perifeersed kõnehäired: 1. Kõneaparaadi kahjustused (lihased, luud) 2. Närvide kahjustused 3

Psühholoogia → Bioloogiline Psühholoogia
116 allalaadimist
thumbnail
31
doc

Psühholoogia

Psühholoogia- õpetus hingeelu nähtustest ja käitumisest. Psüühika- väljendub objektiivse tegelikkuse tunnetamise võimes. Aju tegevuse tulemus, funktsioon. Ka hingeelu, hingelaad, isikupärased hingeelulised nähtused. Psüühiline tegelikkusepeegeldus tekib välis- või sisekeskkonna ärritaajate mõjumisel meeleorganeile. Välismõjurid- helivõnkumine, elektromagneetilised lained (nähtav valgus), füüsilis-mehaaniline surve, molekulid õhu koostisosana jne. Erutus kantakse edasi närvikeskustesse- peaajusse ja selle koorde, kus tekivad teadvustatud kujundid, infi nendest vahendavad psüühilised esindused ehk representatsioonid. Psüühiline tegevus on infotöötlus, mis loob maailma mudeli selle subjektiivses vormis. Subjektiivselt väljendub psüühika inimese aistingute, tajude, kujutluste, mõtete jne vormis. Objektiivselt väljendub psüühika inimese tegevuses, kõnes, miimikas jne. Teadvuse kolma aspekti Ned Blocki järgi: 1. fenomeniline teadvus (st v...

Õigus → Õigus
205 allalaadimist
thumbnail
25
docx

Keeleteaduse aluste kordamisküsimuste vastused 2014

kasulik info on kodeeritud eelkõige sõnade ja nende tähendustena  keeleline suhtlus ja keelesüsteem on andnud inimkonna vaimsele ja sotsiaalsele arengule uued proportsioonid – vabaduse. Bioloogilis-kognitiivne aspekt keeles kognitiivne – teadmisega seotud ajustruktuurid ja –protsessid on keelelise suhtluse vältimatuks bioloogiliseks ja kognitiivseks eelduseks. Bioloogilis-kognitiivne aspekt: Inimese ajul on kaks poolkera, mis on ebasümmeetrilised nii suuruse kui ka funktsiooni poolest. On järeldatud, et paremakäelistel inimestel on keelelise suhtlusega seotud ajutegevus koondunud vasaku poolkera ajukoorde. Sealsamas paiknevad ka sellised kognitiivsed võimed nagu liigitamine, arvutamine ja loogiliste järelduste tegemine. See ei tähenda siiski, et keelevõime on seostatav mingi konkreetse piirkonnaga ajus. Aju ehitus ja töötamise pmt-d on äärmiselt keerukad ja kõikehõlmavad

Keeled → Keeleteadus
50 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Psühholingvistika kujunemise eeldused

Pragmaatika <-> Semantika Keeleteaduse huviorbiidis oli MIS? Mis üksused? Psühholoogia huviorbiidis KUIDAS? Kuidas mõte jõuab kõneni?Kõneprotsess? Mida me teeme kui me kuulame ja üritame aru saada? Probleemid- ei uurinud mõlemat korraga. Ei vaadatud suhtlusakti tervikuna, vaid ainult kõne mõistmist, ei arvestanud keele rolli kõne kui vahendi väljendamisel. KEEL JA KÕNE EI OLE SÜNONÜÜMID!! Kõnemehhanism- aju roll kõneprotsessis (kuidas me kõne mõistame) + mis roll on ajul keelega seoses. Millised probleemid võivad tekkida kui midagi on kõnemehhanismis valesti? Keeleteadlastest: L.Stserba- oli see, kes pakkus välja ühe uurimismeetodi- verifitseerimine. (õige ja vale keelendi määramine). See on uurimisviis ja võte, mida saab kasutada laste õpetamisel. Lapsele esitatakse keelend (keeleüksus) ja peab otsustama, kas see on õige või vale. Erinev läbiviimine sõltuvalt vanusest- 4-5a

Pedagoogika → Pedagoogika
159 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun