Referaat:
NAFTA JA SELLE
PRODUKTIDE
VÕIDUKÄIK
LÄBI
AJALOO
Maarja
Janson
Parksepa
Keskkool
11d
klass
2007
Koostis
Nafta on looduslik maakoores leiduv peamiselt vedelate süsivesinike segu.
Nafta koosneb põhiliselt süsinikust (82...87%), vesinikust (12...15%), väävlist (1,5%), lämmastikust (0,5%) ning hapnikust (0,5%). Hoolimata sellest, et elemendiline koostis on naftal suhteliselt lihtne, on molekulaarne koostis väga keerukas. Peamised naftat moodustavad ühendid jaotatakse kolmeks: parafiinid, nafteenid ning aromaatsed ühendid. Parafiinide ehk alkaanide keemiline valem on CnH2n+2. Nende keemistemperatuur on 40...200°C. Nad on nafta peamised koostisosad. Nafteenide keemiline valem on CnH2n. Nad on raskemad ning keerukama struktuuriga kui parafiinid. Nende hulka kuulub ka asfalt. Aromaatsed ühendid on keemilise valemiga CnH2n-6. Nende hulka kuulub näiteks benseen . Aromaatsed ühendid kuuluvad küll alati nafta koostisse, kuid moodustavad sellest suhteliselt väikse osa.
Peale süsiniku ja vesiniku sisaldab nafta ka väävlit, hapnikku, lämmastikku, metalle ning mittetäielikult lagunenud orgaanilist ainet. Mida suurem on nafta erikaal, seda suurem on lisandite sisaldus. Näiteks rasked naftad sisaldavad väävlit rohkem kui kerged. Rafineerimise käigus puhastatakse nafta väävlist, sest atmosfääri paiskudes põhjustaks väävel palju keskkonnaprobleeme.
Naftaga koos esineb ka maagaas, koossneb lenduvatest süsivesinikest, peamiselt alkaanidest, millest olulisim on metaan .
Omadused
Erinevatest maardlatest ammutatav nafta võib omada väga erinevat koostist ning sellest tulenevalt ka erinevaid omadusi. Nafta on väga tuleohtlik. Nafta erikaal on muutlik, kuid väiksem kui veel. Maapinnal olev nafta on madalama temperatuuri tõttu viskoossem kui sügaval Maa sees olev nafta. Nafta tiheduse hindamiseks kasutatakse API-
skaalat . Vee tihedus API-skaalal on 10, kergemate vedelike tihedus on kümnest suurem. Naftat, mille tihedus on alla 20, loetakse raskeks naftaks, tihedusega 20...25 on keskmine ning tihedusega üle 25 loetakse naftat kergeks. Värvuselt on nafta peaaegu värvitust kuni mustani, olles enamasti pruunikat tooni. Et nafta on erinevate ühendite segu, millel kõigil on erinevad keemis- ning sulamistemperatuurid, ei saa ka nafta kohta tuua välja keemis- ega sulamistemperatuure. Küll aga tuleb arvestada sellega, et madalatel
temperatuuridel muutuvad nafta ja sellest valmistatud tooted viskoossemaks ning võivad seega põhjustada probleeme näiteks õlitatavatel
masinatel , mida kasutatakse külmas kliimas.
Teke
Nafta on tekkinud mittetäielikult lagunenud orgaanilisest ainest, mis võis olla nii taimne kui ka loomne ning kasvanud kas meres või maismaal. Suurem osa naftast on tekkinud arvatavasti merelisest fütoplanktonist ning protistidest. Sellised on näiteks
sinivetikad ning foraminifeerid. Mattudes läbis orgaaniline aine diageneesi ning muutus kerogeeniks, olles niiviisi osa tekkinud orgaanikarikkast settekivimist, näiteks savikildast.
Suurenev rõhk ning temperatuur viib kerogeeni lagunemiseni kergemateks molekulideks, mis hakkavad rõhu tõttu liikuma lähtekivimist välja ülespoole. Ülespoole liikuvatest vedelikest moodustavad süsivesinikud esialgu vaid tühise osa. See protsess toimub enamasti kahe kuni kolme kilomeetri sügavusel. Nafta koguneb poorsemasse kivimisse, näiteks liiva- või lubjakivisse. Nafta liigub ülespoole
niikaua , kuni tuleb vastu kivimkiht, mis ei ole liikuvate vedelike jaoks läbitav. Et naftat moodustavad süsivesinikud on veest kergemad, kogunevad nad kõige ülemisse
ossa , moodustadeski naftamaardla. Nafta koguneb nn naftapüünistesse, mis on geoloogilised struktuurid, näiteks antiklinaalid või murrangud, mis takistavad
magma edasist liikumist. Naftamaardlad on sageli seotud ka soolakuplitega ehk diapiirilaadselt ülespoole liikuvate evaporiitidega.
Raske naftaRaske nafta on nafta, mille API-indeks on väiksem kui 20.
Rasked naftad on nn
tavalisest naftast suurema tihedusega, viskoossemad, väiksema vesiniku ja süsiniku suhtega, sisaldavad enam raskeid metalle (põhiliselt vanaadiumit ja niklit) ja väävlit ning suhteliselt vähem kergeid süsivesinikke. Raske nafta ammutamine on tema suure viskoossuse tõttu keerukas ning kallis, mis teeb tema kaevandamise vedelama nafta olemasolul majanduslikult mittetasuvaks. Seetõttu on rasked naftad nende levimusega võrreldes vähekasutatud. Rasked naftad on tavalise nafta degradeerumise tulemiks.
Selleni viib naftapüünistesse kogunenud süsivesinike
kokkupuude meteoorse vee ning sellega kaasnevate
bakteritega . Vesi viib naftast minema paljud veeslahustuvad kerged molekulid ning
bakterid lagundavad mitmeid nafta koostises olevaid süsivesinikke, näiteks parafiine. Algsest naftakogusest võib sellise degradeerumise tagajärjel alles jääda kõigest 10%.
TootmineNafta ammutamisel pumbatakse reservuaari tavaliselt vett, et sellest kergem nafta koguneks reservuaari ülaossa ning oleks lihtsamini kättesaadav. Raskete naftade puhul on selline metoodika nende halva voolavuse tõttu mõttetu. Raske nafta kättesaamiseks tuleb teda
kuumutamise läbi vedeldada, milleks kasutatakse peamiselt reservuaari
juhitud kuuma veeauru. Peamiselt see teebki raske nafta vedelamast naftast kallimaks, sest vee aurustamisele kulutatav energia võrdub umbes kolmandkuga sellest, mida saadaks selle meetodi abil ammutatud nafta põletamisel. Tõrvaliivadest nafta eraldamiseks on kõige mõistlikum
kaevandada setted koos naftaga ning eraldada nafta
liivast maapinnal.
Raske nafta moodustab nafta kogutoodangust umbes 2% ning tema osatähtsus on suurenemas.
Leiukohad
Rasket naftat leidub põhiliselt seal, kus ka tavalist naftat. Peamised leiukohad on Pärsia lahe ümbrus, Ameerika Ühendriigid (California),
Kanada (Alberta), Kesk-
Aasia , Itaalia, Kariibi meri,
Mehhiko laht, Venemaa jne.
Suurem osa raske nafta reservuaaridest paikneb
Kriidi ja Paleogeeni kivimeis. Erandiks on Paleosoikumi vanusega leiukohad Kanadas ning Venemaal
KasutusNafta on väärtuslik maavara,
milleta kaasaegne elukorraldus, nagu meie seda teame, võimalik poleks. Mille tootmiseks naftat enim kasutatakse? Energia! Nafta on ülemaailmselt üks peamistest energiaallikatest ning seda kasutatakse nii kütusena kui ka elektri tootmiseks. Praegu toodetakse 40% Euroopa Liidu energiast just naftast.
Paraku kasvab nõudlus nafta järele pidevalt ning järgmise kahekümne aasta jooksul tarbimine ainult suureneb. Euroopa Komisjoni arvutuste kohaselt peavad aastal 2030 Euroopa Liidu 27 liikmesriiki importima 93% vajaminevast naftast. Lisaks sellele on tõenäoline, et olemasolevad
naftavarud ei suuda
katta aina kasvavaid vajadusi. Nafta on tulevatel aastatel jätkuvalt ülioluline energiaallikas. Samas tuleb kindlasti arendada olemasolevaid
tehnoloogiaid ning leida ka uusi energia tootmise võimalusi, tagamaks olemasoleva nafta kõige efektiivsema kasutamise.
Tänu plastmassidele on naftavarusid võimalik otstarbekamalt kasutada. Kuidas aitavad plastmassid naftat säästa, kui neid toodetakse naftast? Kas pole mitte tegemist vasturääkivusega? Fakt on see, et
plastmasside kasutusega pakendamises, kergekaaluliste autode valmistamises ning majade soojustamises säästetakse nii palju energiat, et nende tootmine naftast tasub end kuhjaga ära. Lisaks sellele on plastmasside tootmiseks vaja väga vähe
toormaterjali , kõigest 4% maailmas aastas tarbitavast naftast.
Ka taastuvenergiaallikate roll naftavarude optimaalsemas kasutamises hakkab mängima väga olulist rolli. Euroopa Liit on seadnud sihiks toota aastaks 2020 20% energiast taastuvatest energiaallikatest. See tähendab omakorda seda, et valitsused peavad leidma võimalusi, suurendamaks selliste tehnoloogiate
arendamist , mis töötavad tuule-, vee-, ja päikeseenergial.
Kuna plastmasside näol on põhimõtteliselt tegemist tahke naftaga, on neid kasutusaja lõpus võimalik tarvitada energiaallikana. Paljud riigid toodavad energiat plastmassjäätmetest, mida pole võimalik ümber töödelda ning see aitab omakorda naftat säästa.
Naftast toodetavad produktid Omaduste ja kasutusalade järgi jaotus:
1. kütused (
bensiin , ligroiin, reaktiivkütus, traktoripetrooleum, diislikütus, kütteõlid, jne.)
2. määrdeõlid ja
eriotstarbelised õlid (industriaal-, auto-, avio-, diisli-, silindri-, transformaatoriõlid)
3. valgustuspetrooleum
4. bituumenid
5.
lahustid 6.
parafiin ja konsistentsed määrded (
vaseliin )
7. nafteenhapped ja nende
soolad 8.
naftakeemia tooraine Millest jääme ilma nafta lõppedes?“Naftasõltuvus” – nii tavatsetakse nimetada
seisundit , milles minusugused Lääne inimesed elavad. See võib ju ollagi tõsi kodanike puhul, kes liiklevad kesklinna ja magalate vahet hiiglaslike linnamaasturitega, kuid mina sõidan
autoga haruharva ja pealegi on minu oma pisitilluke. Pole ometi võimalik, et mul oleks naftasõltuvus.
Kummatigi see pilt muutub, kui ma
vaatan oma kodus ringi. Kui poleks naftat – pauh! – kaoks
seintelt värv. Vannitoa põrandalt haihtuks vinüül. Dušikardinat ja segistit poleks samuti nagu olnudki. Kogu mu kosmeetika ja
tualett -tarbed ühes pakenditega oleksid nagu peoga pühitud. Kuna šampoon ja
seep on läinud, oleksid isikliku hügieeniga täbarad lood.
Sama saatus tabaks mu elatusvahendeid: arvuti, klaviatuur,
printer , telefon – ühtki neist poleks olemas, kui poleks naftast toodetud plastmasse. Kõik elektri- ja telefonijuhtmed oleksid hoobilt
paljad . Neile, kelle tervis sõltub naftast sünteesitud ravimitest – näiteks suhkruhaiguse, kõrgvererõhu või depressiooni all kannatajatele – oleks nafta puudumine lausa eluohtlik.
Õhukonditsioneerid, ammoniaak, antihistamiinid, antiseptikud, kunstmuru, asfalt,
aspiriin , õhupallid, sidemed, paadid,
pudelid , rinnahoidjad, närimiskumm, butaan, kaamerad, küünlad,
autoakud , autokered,vaibad, kassetid, soojustusvahud, CDvaibad, kassetid, soojustusvahud, CD,
arvutid , kontaktid,
kortisoon , joonistussöed, koor, hambatäide, deodorant, detergendid, täringud, nõudepesuvedelik,
kleidid , kuivatusaparaadid, soojendustekid, isoleerpael, väetised, kalapeibutised, põrandavaha, jalgpallid,
liimid , glütseriin, golfipallid, kitarrikeeled,
kunstjuuksed, juuksevärv, juuksekoolutajad, kuuldeaparaadid, südameklapid, kütteõli, majavärv, soojustus,
reaktiivmootorite kütus, päästevestid, põrandakatted,huulepalsam, huulepulk, valjuhääldid,
ravimid , mootorikütus,
kiivrid , kinofilm, küünelakk, õlifiltrid,
aerud ,värvipintslid, värvid, langevarjud, parafiin, pastapliiatsid, lõhnaõlid,plasttoolid, plastmasstassid, plastmasskahvlid, kile,
plastikud , vineeriliimid, külmkapid, rulluisu
rattad , tõrvapapp, kummipaelad, kummikud, prügikotid, jooksukingad,
sahhariin , pitsatid, sünteetilised särgid,
kingaviks ,
kingad , dushikardinad, lahustid, prilliraamid, muusikakeskused, fliisid, lauatennisepallid,
makid , telefoniaparaadid, tennisereketid, termosed, trikood,prill-lauad, printeritahm,
hambapasta , grafoprojektori kiled,televiisorialused, trükimasina lindid,
autokummid ,vihmavarjud,
polster , pihustid, ravimikapslid, võrkpallid, veetorud, veesuusad, vaha, vahapaber.
Viimati nimetatud asju valmistatakse kas otse või
kaudselt naftast. Nimekiri pole täielik.(16.10.2004 ).
4. sajand – Hiinas kasutusel esimesed puurkaevud.
1852 – naftast sünteesitakse petrooleum
(kasutatakse lambiőlina).
1859 – esimene
puurauk Pensylvanias Ameerika Ühendriikides.
1892 – vőetakse kasutusele «hobuseta
vanker », bensiin (mis seni visati kui mőttetu kőrvalprodukt minema) leiab kasutuse.
1904 –
Iraani esimene naftaleid.
1910 – 1920 «
Seitse őde» Exxon, Shell,
Mobil jt. uurivad Lähis-Ida naftavarusid.
1911 – Briti
laevastik läheb kivisöelt üle naftale. Enamus maailma sőjalaevastikest järgib eeskuju.
1952 –
president Mohammed Mossadegh kuulutab Iraani nafta riiklikuks.
1956 – Marion
King Hubbert ennustab Ühendriikide naftapuurimise tipphetkeks 1969-1970.
1964 – maailma naftaleidude tippaasta (
selgub ligi kolmkümmend aastat hiljem).
1970 – nafta
tipphetk saabub Ühendriikides (selgub mőned aastad hiljem), üha rohkem hakatakse importima Lőuna-Ameerikast ja Lähis-Idast.
1973 -1974
OPEC -i
naftaembargo ja energiakriis, mistőttu nafta hind tőuseb praegusel hinnatasemel arvestatuna 80 dollarini.
Nixoni valitsus hakkab kütust jaokaupa jagama. Kiirteed on tühjad.
1974 – Henri Kissinger saavutab kokkuleppe kuningas Fahdiga Saudi Araabias peetud kriisinőupidamisel, mille tagajärjel lubavad Ühendriigid Saudi
perekonnale sőjalist toetust ja kaitset vastutasuks naftahinna ja voo staabiilsena hoidmise eest (Matthew Simmons ütles 2004. aastal, et nad on olnud kuldaväärt stabiilsuse hoidjad sellest ajast saadik).
1974 – Hubbert ennustab naftatippu aastaks 1995 juhul, kui sama kasutustempo jätkub.
1975 – USA-s
luuakse kriisiolukordade tarvis SPR (strateegiline naftareserv).
1976 – Ühendriikides kuulutatakse välja
elektriauto programm, et vähendada sőltuvust sisseveetavast naftast.
1979 – Iraani
revolutsioon . Nafta kuulutatakse riiklikuks. Lääneriigid loobuvad Iraani naftast. Teine kriis.
1981 – Reagan lőpetab hinnapiiride kehtivuse naftatoodete puhul.
1989 – suurim naftatankeriőnnetus
Alaska lähedal, veerand miljonit barrelit voolab merre.
1991 – Iraagi sőda. Ühendriigid kasutavad esimest korda SPR-i varusid.
2000 – Saksamaal Clausthalli ülikoolis räägib Dr.
Campbell naftatipust ning avaldab muret vőimaliku sőjalise interventsiooni pärast Lähis-Idas.
2003 – II Iraagi sőda. Esimesena vőetakse kaitse alla puuraugud ning Baghdadis asuv Iraagi naftaministeerium.
2004 – Jukose
skandaal . Iraagi
rahutused . Saudi
Araabia kasvav
ebastabiilsus . Nafta hind maailmaturul ületab 50 dollari taseme.
Naftareostus ja selle tagajärjed Merede reostatus naftaga ei ole mingi erandnähtu. Naftat voolab merre iga päev, reostades rannikualasid, tappes loomi-linde ning hävitades kalavarusid.
Mered näivad nii hiiglaslikud, et sageli tundub, nagu ei suudaks inimtegevus neid mitte kuidagi mõjutada. Sel arvamusel pole aga tõepõhja all. Naftareostus laastab terveid rannikualasid, põhjustades
merelindude kolooniate hävimise ning tappes elu meres.
NAFTAREOSTUSE ALLIKADÕlikatkuoht pole
kuhugi kadunud, pigem suureneb see aasta-aastalt. Selgitustöö ja avalikkuse nõudmiste
survel ollakse tänapäeval küll hoolikamad õlitankerite puhastamisel ning õnnetuskindlamaks on tehtud ka nende ehitust. Ent
praeguseks on muutunud õlisaaste iseloom ja allikad. Vähenenud on küll suurte õnnetuste hulk, kuid kasvanud väikereostajate osakaal. Enamik vette sattunud õlist pärineb nüüd leketest õli ümberpumpamisel, laevade masinaruumist või tankeritelt merre
lastud õlijääkidest ja jõgede väljakandest. See teeb kontrolli ja arvepidamise raskeks, täpsed analüüsid on aga kallid. Ohtlikud on ka
tankerite pesemiseks kasutatavad väga toksilised ained. Euroopas sattus 1990. aasta andmetel keskkonda 568 800 tonni naftasaadusi, sellest otseselt mereõnnetustest vaid 121 000 tonni. Suuremad
saasteallikad olid tankeritelt mitmesuguste tööde käigus merre voolanud nafta ja
naftasaadused – 158 600 tonni – ja pilsiveed (laeva sise- ja väliskesta vahele pumbatav vesi) ning kütteõlid – 252 600 tonni. Samas arvatakse, et vaid 28 protsenti laevade põhjustatavast naftareostusest on õnnetuste või eksimuste tagajärg, 72 protsenti jääb inimeste mugavuse ja hoolimatuse arvele. Madalmaade, Saksa ja Taani madalaveelise rannikumere veelinde ähvardavatest ohtudest peetakse praegu õigustatult suurimaks nafta ja naftatoodete lekkeid laevadelt ning avamere naftapuurimis- ning –ammutamisseadmetelt.
Samade muredega puutuvad kokku ka teised maailma riigid, näiteks voolas IXTOTI naftaplatvormil toimunud plahvatuse tagajärjel 1978. aastal Mehhiko
lahte üle 400 000 tonni naftat.
MÕJU LOOMASTIKULELoomadest on naftareostuse mõju eriti tugev kaladele ja nende kudemispaikadele ja
veelindudele . Reostuse mõju avaldub kõigepealt toksilisuses. Lisaks otsesele suremusele, mis mõnede vähiliste puhul võib ulatuda 90 protsendini, põhjustavad naftasaadused väärarenguid ja häireid näiteks
kaladel ning
loodete hukkumist. Vette sattunud õli on linde ohustanud kahekümnenda sajandi algusest, seejuures niisugusel määral ja viisil, et selle tagajärgi hakati nimetama õlikatkuks.
Kokkupuutel nafta ja õliga lagunevad sulgede märgumist takistavad
rasvad , suled kleepuvad kokku ja lind kaotab lennuvõime.
Linnul lõpeb sulestiku märgumine tavaliselt surmaga, sest sulgede vahele jääv õhk asendub veega ning tema keha hakkab kiiresti jahtuma. Lind muutub raskemaks ning vajub sügavamale vette. Tulemuseks võib olla surm mõne minuti või päeva pärast. Õliga määrdunud lind püüab tavaliselt oma sulestikku noka abil
puhastada . Nii määrdub lootusetult ka
nokk , osa õli satub
suhu ning neelatakse alla. Õlikatkus linnu surma põhjustab alajahtumine,
uppumine , nälg või mürgistumine sulestiku puhastamisel. Merelindude kolooniate läheduses võib õlikatku tõttu hukkuda kümneid tuhandeid linde. Näiteks on vähem kui 200-tonnine naftaleke
tapnud 40 000 merelinu.
Naftareostuse tagajärjel surnud loomi söövad
kalad või röövlinnud, näiteks valgepeamerikotkad, mõõkvaalad või merilõvid ning surevad omakorda mürgitusse. Nii jätkub nafta tõttu mereloomade toiduahela
saastumine .
TAGAJÄRGEDE LIKVIDEERIMINEEfektiivseid
meetodeid naftareostuse likvideerimiseks pole veel leiutatud. Meetodid ning
tehnoloogia sõltuvad olulisel määral kliimatingimustest ning veetemperatuurist. Tormine meri võib naftalaigu laiali ajada ning kiirendada selle lendumist ja hajumist, ent võib samuti tekitada naftast ja veest
koosneva segu, mis laguneb raskemini kui puhas nafta. Samuti
segab tuul tihtipeale korjetöid. Kui meri on vaikne, võib õlitõkkepoomide, kogumismattide ja –käsnade abil õli kokku koguda. Samuti on olemas erilised korjelaevad, mis koguvad kokku naftaga reostunud veekihi. Väiksemate reostusjääkide neutraliseerimiseks võib kasutada vastavaid kemikaale, mis lagundavad naftajäägid väikesteks osakesteks – emulsiooniks, mis laguneb mingil määral edasi meres
elavate bakterite toimel. Erakordselt ohtlik on naftareostus külmades arktilistes piirkondades, kus sellest lendub või lahustub väga vähe.
Kuna reostuse ennetamine on siiski märgatavalt odavam ja tõhusam kui selle koristamine, on õlisaaduste merresattumist püütud vähendada mitmete rahvusvaheliste lepete ja konventsioonide, näiteks
MARPOL -I abil. On loodud ka erilised jälgimisteenistused, mille ülesandeks on patrullimine. Kuna üha rohkem tuleb juurde väikereostajaid, siis on nüüd lekkeid palju raskem avastada. Õlilekete otsimine ja jälgimine õhust saab toimuda piiratud aja jooksul ning tugevama lainetuse korral pole nende kindlakstegemine võimalik. Järjest on kasvanud biomotooringu vajadus. Üheks heaks ning praktikas juba läbiproovitud seireviisiks on osutunud
randa uhutud lindude loendused, mis algasid paljudes maades 1972. aastal.
SUURED TANKERIKATASTROOFIDNaftatankeri Torrey Canyon katastroof toimus 1967. aasta märtsis Lands Endi lähistel Suurbritannias, tekitades esimese tõeliselt laialiulatusliku reostuse. Merre ning lähedalasuvatele laidudele ja
rannikule voolas 106 000 tonni naftat. Hukkus tuhandeid kohaliku populatsiooni tirke ja alke, Prantsuse
saarestiku Sept põhjalunnide
populatsioon suri praktiliselt välja.
Tankeri Amoco Cadiz katastroof Prantsusmaal asuval
Bretagne ´i rannikul 1978. aastal oli selle aja suurim Lääne-Euroopas toimunud tankeriõnnetus. Mootoririkke tagajärjel
paiskus tanker vastu Bretagne´i kaljusid puruks. Hukkus tuhandeid rändlinde, turismimajandus ja austrikasvatus kannatasid suuri kahjusid.
Tankeri Exxon Valdez katastroof toimus Alaska lähistel 1989. aastal. Hiigelsuur supertanker, mida juhtis kogemusteta
meremees , sõitis karile. Naftafirma Exxon, Alaska
omavalitsus ning USA võimud aeglustasid reostuse levikut tõkestava varustuse toimetamist õnnetuspiirkonda, seetõttu voolas nafta laiali ka
suurele osale
Prince Williami väina territooriumist ning põhjustas pöördumatuid kahjustusi sealsetele taimedele ja loomadele. Lõpuks kohale jõudnud reostusekorjevahendid osutusid sobimatuks. Merre jõudnud 232 000 vaaditäiest naftast õnnestus kokku korjata vaid
murdosa . Suurte tankerite sagedased katastroofid on põhjustatud mitmest tegurist. Supertankerid on liiga rasked, väga pika pidurdusteekonnaga ning seetõttu purunevad nad kergemini kui väiksemad laevad.
MIDA SAAKS ETTE VÕTTA?Nafta- ja naftasaaduste reostuse mõju on eriti tugev veekogudes ning suurim saastekoormus on meredel. Keskmiselt satub igal aastal merre rohkem kui kolm miljonit tonni naftat, Läänemerre 50 000-100 000 tonni. Merre sattuv nafta pärineb tavaliselt tankeriõnnetustest, meres asuvatest naftapuurtornidest ning naftatööstusettevõtete või hoidlate püsiheitmetest või leketest.
Oluline hulk naftat satub merre kanalisatsioonist ja jõgede
reostumise tagajärjel. Igaüks, kes valab vana õli- või naftajäägi kanalisatsioonist alla või
laseb sellel maa sisse imbuda, on reostuse tekitamisel kaassüüdlane. Nafta kuulub ohtlike jäätmete hulka, mis tuleb viia tanklates olevatesse ohtlike jäätmete konteineritesse.
Naftaõnnetuste arv on seotud ka autode hulga kasvamise ja meie tavapärase, energiat raiskava
eluviisiga . Seega on asi, mille üle võiks mõnikord mõtiskleda.
Suurimad naftatootjad:
(järjestatud 2004. aasta andmete alusel (miljonit barrelit päevas):
- Saudi Araabia – 10,37
- Venemaa – 9,27
- Ameerika Ühendriigid – 8,69
- Iraan – 4,09
- Mehhiko – 3,83
- Hiina – 3,62
- Norra – 3,18
- Kanada – 3,14
- Venezuela – 2,86
- Araabia Ühendemiraadid – 2,76
- Kuveit (OPEC) – 2,51
- Nigeeria (OPEC) – 2,51
- Suurbritannia – 2,08
- Iraak – 2,03
Kasutatud
kirjandus: http://et.wikipedia.org/wiki/Raske_nafta
http://et.wikipedia.org/wiki/Nafta
http://www.greengate.ee/index.php?page=9&id1=7161
http://ergo.inspiral.ee/index.html?id=30
http://www.ut.ee/biodida/www/Orav/opil-lisa.html
http://www.greengate.ee/pdf/rv_paberva_2004-11-11_nr0036.pdf ( Roheline Värav, Nr 36 /11.november, 2004 )
http://www.futurenergia.org/ww/et/pub/futurenergia/chats/oil.ht m
http://www.ekspress.ee/viewdoc/5C079DC161DBD5C4C22573A000321222
http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/1989453.st m
http://www.portlandonline.com/shared/cfm/image.cfm?id=106026
http://www.gassigns.org/bigemblm/droz-usa002.jpg
http://www.miksike.ee/documents/main/referaadid/naftareostus_evelin.ht m
http://www.viridiandesign.org/images/Ensco64.jpg
http://www.postimees.ee/220206/esileht/192894_1.php
Jüri oli Mõisas,
aga eemal Anne Veskis Loopis Uuno Evet Kividega. Samal ajal kui Rein Langil oli, läks Jaan omapead Krossi sõitma, sinna põllu peale,
kus Ellen Niitis. Eemalt Võsast filmis Peeter, kuidas Tõnu Karguga
tuli, Kalevi Kruus käes ja jõi Hillari Kohvi. Tõnis Mäe otsas
Noolis Erki Reeta Linnast. Anu läks Jaani Kirsipuud Saagima ja Mart
Juuris Jüri Tamme välja, hiljem Meelis Ladus kõik riita. Kui
Maarja-Liis oli Ilusaks joodud, julges ka Marju Kuudist välja tulla.
Siim Kallas selle peale juurde, kui Rein hõiskas, et Ot*s* asson . Kui
Mart tuli uue Laariga, oli Lennartil Meri juba põlvini. Pidu oli
täies hoos -Virge Naeris , Tõnu Kilkas ja Anu Sääris edasi-tagasi.
Aga Maria tahtis, et teda Rahule jäetaks ja andis Henrile Laksu
vastu pead. Heiti Hääletas Mardi poole Sallu, sest Heli oli Läätsed
ära kaotanud. Kaie aga Kõrbes unistas, et oleks Peetriga Oja
ääres...
Kõik kommentaarid