rongidel ja laevadel. KOKKUVÕTE Reaktiivmootoreid on palju erinevaid liike. Neid kõiki ühendab suurepärane oskus rakendada termodünaamikat, molekulaarkineetikat ja muidugi Newtoni 3. seadust. Erinevused seisnevad kütuse olekus, transpordiviisis, oksüdeerija manustamisviisis ja selle edasises rakendamises. Kõik nad on aga ainulaadsed ja asendamatud objektid kiirendamisel, tsiviil- ja sõjavaldkonnas. Reaktiivmootorite põhiliseks kasutusalaks jääb kindlasti teadusvaldkond, kuid kindlasti leiavad reaktiivmootorid ja nende modifikatsioonid kasutust ka tavaelus. KASUTATUD KIRJANDUS · Ainsaar, S. (2003). Reaktiivmootoreist ja liikumisest üldse, (3.detsember 2010) http://web.zone.ee/siimuleht/kirjutised/reaktiivmootoritest.pdf · Reaktiivmootorite ehitus: http://www.coptercam.ee/mudellend/8_valismudelid_7.htm http://www.coptercam.ee/mudellend/8_valismudelid_7.htm
NIOOBIUM 10.M Karin Toom Rakvere Reaalgümnaasium Nioobium (Nb) harduldane halli värvusega, suure tiheduse ja kõrge sulamistemperatuuriga metall. tihedus on 8,57 g/cm³ ja salamis temperatuur 2446 C. Asub perioodilisustabelis 41. kohal, VB rühmas. elektronvalem on +41|2)8)18)12)1) ja aatommass 92,9. Nioobiumi ajalugu Nioobiumi avastas 1801. aastal Charles Hatchett kolumbiidmaagis. Nioobiumi ja talle lähedast tantaali aeti korduvalt segi, kuni 1846. aastal element uuesti avastati. Hatchetti tööst teadmatuses, nimetati element tema sarnasuse tõttu tantaaliga nioobiumiks vana kreeka mütoloogia tegelaskuju Niobe järgi, kes oli Tantalose tütar. Aastal 1864 saadi esmakordselt puhast nioobiumi nioobiumkloriidi kuumutamisel vesinikus Hatchett andis elemendile nimeks kolumbium (Cb), kuid R...
Kosmose uurimine ja ekspeditsioonid Kosmose ehk maailmaruumi uurimiseks kasutatakse astroloogiat ja kosmosetehnikat. Kosmose füüsiliseks uurimiseseks viiakse läbi mehitatud kosmoselende ja saadetakse välja robotitega juhitavaid kosmoselaevu. Kuigi astronoomia kui kosmoseobjektide uurimine annab usaldusväärset teavet maailmaruumi ajaloo kohta, oli suurte vedelkütusel töötavate reaktiivmootorite areng 20. sajandi esimesel poolel see, mis tegi füüsilise kosmoseuurimise tegelikult võimalikuks. Tavalisteks kosmoseuurimise aluspõhimõteteks on teadusliku uurimustöö edendamine, erinevate rahvaste ühendamine, inimsoo edasise kestvuse tagamine ja sõjalis- strateegiliste eeliste loomine teiste riikide ees. Kosmoseuurimist on palju ka kritiseeritud, tavaliselt rahalistel- ja turvakaalutlustel. Kosmoseuurimine on sageli olnud kasutusel kui geopoliitiliste rivaalide võitlusvahend,
Suure-Jaani Gümnaasium Reaktiivmootori töö põhimõte Koostaja: Jane Sassiad Juhendaja: Rihet Aver 2016 Reaktiivmootorid Mudellennunduses kasutatakse pulseerivaid reaktiivmootoreid ringkiirusmudelite jõuallikana. Reaktiivmootor on suurtel lennukiirustel kolbmootorist parem, sest tema tõmbejõud suureneb kiiruse kasvamisega ning erikaal (kaalu ja tõmbejõu suhe) on väiksem kui kolbmootoril. Halbadeks külgedeks on suur kütusekulu ja lühike tööiga. Mootor koosneb alumiiniumist valmistatud mootoripeast (1), 0,2 mm paksusest kuumusekindlast terasplekist valmistatud põlemiskambrist (2) ja resonantstorust (3). Mootoripeas asub kütusepaagiga (5) ühendatud karburaatoritoru (4). Põlemiskambri ja mootoripea vahel on vahesein (6), millesse puuritud auke katab eriterasest klapp (7); tagantpoolt on põlemiskamber avatud. Põlemiskambrisse kinnitub süüt...
Legeerivad elemendid on Kroom(Cr), Molübdeen(Mo), Koobalt(Co), Räni(Si), Nikkel(Ni), Nioobium(Nb), Tantaal(Ta), Titaan(Ti), Vanaadium(V), Vask(Cu) ja Volfram(W). Vanaadium Vanaadium on hõbehall, väga kõva, tugev ja plastne metall, mille: tihedus on 6120kg/m³ sulamistemperatuur on 1887 ºC keemistemperatuur on 3309 ºC Vanaadium suurendab terase kõvadust, tugevust ning kuumus- ja kulumiskindlust. Vanaadiumi- sulamist valmistatakse reaktiivmootorite düüse ja põlemiskambreid, lõiketerasid ning tööriistu. Eriti palju kasutatakse kroomi ja vanaadiumi sulamit mutrivõtmete valmistamisel. 2 KROOM Kroom on keemiline element , mille sümbol on Cr. Kroom on metaljas-hall, läikiv , kõva ja rabe metall mille: tihedus on 7190kg/ m³ sulamistemperatuur on 1907 ° C keemistemperatuur on 2671 ° C
konstruktsioonimaterjal, mis on kõrgtehnoloogiliselt arendatud ja toodetud. Sialon on tehnokeraamilinematerjal, mis koosneb räninitriidist ja väikesest protsendist sellele lisatud alumiiniumoksiidist (Si3Al3O3N5). Sialonil on: väike poorsus,hea vastupanu termilistele löökidele, suur tugevus, kõrge purunemissitkus, väike soojuspaisuvus ja vastupanu oksüdeerumisele. Sialonist valmistatakse näiteks: keeduspiraalid, gaasiturbiini labad, raketi-ja reaktiivmootorite düüsid ja teised kõrgel temperatuuril koormatud detailid.
TITAAN Titaan on looduses üks levinumaid elemente. Tema suhteline sisaldus maakoores on kuni 0,6%, jäädes sellega alla ainult alumiiniumile (8,1%), rauale (6,0%) ja magneesiumile (3,0%). Kuigi titaan avastati juba 1791. aastal William Gregori poolt Inglismaal, õpiti keemiliselt puhast metalli eraldama alles 20. sajandi alguses. Tööstusliku puhta titaani saamise protsess loodi 1940.aastal Saksamaal. See seisneb titaani tetrakloriidi TiCl taandamises magneesiumiga kõrgel temperatuuril, 800 °C. Seda meetodit kasutatakse ka 4 tänapäeval titaani tootmisel. Titaani saadakse maakidest, millest põhilisteks on rutiil ja ilmeniit, milles ta esineb oksiidi TiO kujul. Kuigi teda leidub maakoores palju, on teda raske maakidest redutseerida. 2 Probleemid tema taandamisel tema ühenditest on seotud nende väga suure keemilise inertsusega, mistõttu on raske lõhkuda titaani ja temaga reageerinud elemendi (tavaliselt...
Terasest saadakse roostevaba teras nii, et terasele lisatakse kroomi ja niklit. Roostevaba teras ei roosteta. Noad-kahvlid ja pannid tehakse enamasti roostevabast terasest. Seda metallic kasutatakse ka sii, kui on vaja teha sisseseadet koha jaoks, mille peab hoidma väga puhtana, näiteks haigla või meierei jaoks. Mida suurem on terase süsiniku sisaldus seda tugevam see on, aga seda on raskem töödelda. Teras mis sisaldab volframi, kannatab kuumust ning seda kasutatakse reaktiivmootorite tegemiseks. Maailmas toodetakse umbes 680 miljonit tonni terast aastas. Ühtegi teist metallisulamit ei kasuteta nii palju. Terase sordid: Terase sorte leidub väga palju. Kõik nad on raua ja süsiniku sulamid. Mõned terased sisaldavad ka teisi elemente. Enam kui 90 % kõikidest terastest, mis on toodetud, on süsinikterase liigid. Süsinikteras sisaldab süsinikku väheste mangaani, räni ja vase lisanditega. Süsinikterast kasutatakse
Autotransport hakkas arenema 20. sajandi alguses ning oli üks kiireima arenguga majandusharusid. Ükas vanimaid transpordiliike on veetransport ehk laevandus, aja ja kütuse säästmiseks meretransporsid on rajatud 1869.aastal avatud Suessi kanal ja 1914.aastal avatud Panama kanal. Noorim transpordiliik lennundus ehk õhutransport jaguneb tsiviil,- ja sõjaväelennunduseks. Pöördeliseks sammuks lennunduses kujunes reaktiivmootorite laialdane rakendamine ka tsiviillennukitel 20.sajandi keskpaigast. Nafta ja gaaside ökonoomseks ümberpaigutamiseks kasutatakse sageli torujuhtmetransporti, maailma esimene torujuhe ehitati 1860 aastal. Üks kuulsamaid kuid kallimaid transporte on raudteetransport, see sai alguse 19. sajandi esimesel poolel, ning on üle poole pikema jalooga kui autotransport. 20. sajandi teisel poolel suleti mitmes
Kuid Rumeenias sümboliseerivad pähklipuudel just vastupidist - naised pistavad oma pulmaseelikusse niipalju pähkleid iga aasta kohta kui palju nad lapsesaamist edasi soovivad lükata. Maas vedelevatest pähklikoortest saab teha erilisi tooteid. Teise Maailmasõja ajal puhastati lennukite kolbe „pähkli koore“ plahvatusega. See idee kandus hiljem üle autotööstusesse, kus koori kasutati täpsustööriistade poleerimiseks. Pähkli koorest valmistatud tooteid kasutatakse veel reaktiivmootorite puhastamiseks, lisaainena muda või nafta puurimisel, täitena dünamiidis, libisemisvastase koostisosana autorehvides ja tolmneva koostisena erinevate putukamürkide valmistamisel Kokkuvõte Sain teada, et mustal pähklipuul on väga head omadused ning teda on hea töödelda, samuti viimistleda ning puu ei ole ohustatud liikide nimistus. Põnev oli teada saada, et mustast pähklipuust saab valmistada nii palju erinevaid asju, alustades kellakorpustest ja lennuki
onpentaan, heksaan ja heptaan). Petrooleetrit toodetakse naftast või naftagaasist või sünteetiliselt (nt vesinikust ja süsinikdioksiidist) ning kasutatakse peamiselt lahustina, aga näiteks ka välgumihkilite kütusena. Petrooleetri aur moodustab õhuga plahvatusohtlikke segusid. · Petrooleum- on 175°C 325°C keemistemperatuuride vahemikuga süsivesinikest koosnevnaftasaadus.Kasutata kse näiteks reaktiivmootorite kütusena (nn Jet-oil), ka diiselmootorite ja petrooleumilampide kütusena. · Rafineeritud õli- on puhas õli, mis saadakse naftast pärast deparafiinimist, hüdrogeenimist ning hapete ja leelistega töötle mist. · Raske nafta- Rasked naftad on nn tavalisest naftast suurema tihedusega, viskoossemad, väiksema vesiniku ja süsiniku suhtega, sisaldavad enam raskeid metalle (põhiliselt vanaadiumit ja niklit) ja väävlit ning suhteliselt
rahvaid, vaid hoopis ühendab neid. Meralaevanduse eelised on meredeede peaaegu piiramatu läbilaskevõime, laevade suur mahtuvus ja kandevõime, suur tööviljakus ning suhteliselt väike kütuse ja muu energia kulu. See tagab vedude madala omahinna, mistõttu üle 2/3 maailma kaubandusest käib meri kaudu. D)Õhutransport ehk lennundus on noorim ja kõige dünaamilisem transpordiliik, mis on ilmselt kõige rohkem kaasa aidanud globaliseerimisele. Pöördeliseks sammuks lennunduses kujunes reaktiivmootorite laialdane rakendamine ka tsiviillennunduses 20 saj keskpaigast. Lennunduse eeliseks teiste transpordiliikide ees on kiirus ning lennuvälja olemasolu korral võimalus vedada kaupa ja inimesi peaaegu igast maakera punktist teise. E) Torutranspordi puhul liiguvad veosed mööda torujuhtmeid. Seda kasutatakse peamiselt vedelike (nafta ja naftasaaduste) ning gaaside teisaldamiseks. Torutranspordi peamised eelised on madal omahind, suhteliselt väiksed kapitalimahtuvusega, väiksed kaod ning
Seda tüüpi mootoreid kasutatakse peamiselt reaktiivlennukitega pika maa lendamiseks. Varajased reaktiivlennukid kasutasid turboreaktiivmootoreid, kuid need olid küllalti ebaefektiivsed allahelikiirusega lendamisel. Kaasaegsed allahelikiirusel lendavad reaktiivlennukid omavad turboventilaatormootoreid mis annavad suurel kiirusel, ja ka pikal vahemaal, reisides parema kütusesäästlikuse kui paljud teised transpordiliigid. Umbes 7,2% õli, mis kasutati aastal 2004, oli tarbitud reaktiivmootorite poolt. 2007. Aastal oli reaktiivkütuse keskmine maksumus 26.5% kogu tegevuskuludest, mistõttu on see suurim üksinda opereeriv kulu lennufirmale. Rakendused. Reaktiivmootoreid kasutatakse tavaliselt õhusõidukite mootoritena reaktiivlennukites. Neid kasutatakse ka tiibrakettide ja mehitamata lennukite mootoritena. Rakettmootorite kujul kasutatakse neid ka ilutulestikus, mudel raketinduses ja kosmoselendudes ning sõjaväerakettides.
kaamerad, küünlad, autoakud, autokered, vaibad, kassetid, soojustusvahud, CD, arvutid, kontaktid, joonistussöed, koor, hambatäide, deodorant, detergendid, täringud, nõudepesuvedelik, kleidid, kuivatusaparaadid, soojendustekid, isoleerpael, väetised, kalapeibutised, põrandavaha, jalgpallid, liimid, glütseriin, golfipallid, kitarrikeeled, kunstjuuksed, juuksevärv, juuksekoolutajad, kuuldeaparaadid, südameklapid, kütteõli, majavärv, soojustus, reaktiivmootorite kütus, päästevestid, põrandakatted, huulepalsam, huulepulk, valjuhääldid, ravimid, mootorikütus, kiivrid, kinofilm, küünelakk, õlifiltrid, aerud, värvipintslid, värvid, langevarjud, parafiin, pastapliiatsid, lõhnaõlid, plasttoolid, plastmasstassid, plastmasskahvlid, kile, plastikud, vineeriliimid, külmkapid, rulluisu rattad, tõrvapapp, kummipaelad, kummikud, prügikotid, jooksukingad, sahhariin, pitsatid,
Sissejuhatus Külmaks sõjaks nimetatakse kahe üliriigi - USA ja NSVL vastasseisu, mis väljendus nii ideoloogiliste, majanduslike kui ka sõjaliste konfliktide näol. Väljendi külm sõda võttis kasutusele USA poliitik B. Baruh. Reaalset sõjalist tegevust kahe riigi vahel hoidis tagasi külma sõja põhirelv - aatompomm. Enamus konflikte toimusid mõnes kolmandas riigis, USA ja Nõukogude Liit vaid toetasid sealseid osapooli - nii rahaliselt, relvadega kui ka sõduritega. Põhiline tegevus toimus sõjatööstuses - valmistati ohtralt relvi ja sõjamasinaid. Kõige tormilisem areng toimus lennunduses - võeti ju kasutusele reaktiiv- ja raketimootor, mis võimaldas külvata senisest kordades suuremat hävingut. Külmale sõjale maharani on teaduse ja tehnoloogia ülikiire areng, mis oli tingitud suurest konkurentsist osapoolte vahel - Kui nemad suudavad, peame ka meie suutma, ainult et paremini! Külma sõja alguseks peetakse W. Churchilli kõnet USA-s 1946 aasta ...
lennuk, mis võttis pardale 21 reisijat. http://www.flightglobal.com/blogs/aircraft-pictures/2008/05/douglas-dc3.html Õhutranspordi areng • Teise maailmasõja järgne periood oli õhutranspordi arengus pöördeline: suurenesid kiirused, kaubamahud ja reisijate arv. • Täiesti uus ajajärk algas reaktiivmootorite kasutuselevõtuga. • 1958 tegi esimese lennu Boeing 707, 1969. aastal Boeing 747 New Yorgi ja Londoni vahel. See lennuk võtab pardale ligi 400 reisijat. – lõppesid väsitavad üleookeani laevareisid, – ülikiiresti hakkas kasvama rahvusvaheliste reisijate arv; – õhutransport muutus laialt kasutatavaks. On kasutatud ka ülehelikiirusel lendavaid lennukeid reisijateveos
lennuk, mis võttis pardale 21 reisijat. http://www.flightglobal.com/blogs/aircraft-pictures/2008/05/douglas-dc3.html Õhutranspordi areng • Teise maailmasõja järgne periood oli õhutranspordi arengus pöördeline: suurenesid kiirused, kaubamahud ja reisijate arv. • Täiesti uus ajajärk algas reaktiivmootorite kasutuselevõtuga. • 1958 tegi esimese lennu Boeing 707, 1969. aastal Boeing 747 New Yorgi ja Londoni vahel. See lennuk võtab pardale ligi 400 reisijat. – lõppesid väsitavad üleookeani laevareisid, – ülikiiresti hakkas kasvama rahvusvaheliste reisijate arv; – õhutransport muutus laialt kasutatavaks. On kasutatud ka ülehelikiirusel lendavaid lennukeid reisijateveos
autoakud, autokered,vaibad, kassetid, soojustusvahud, CDvaibad, kassetid, soojustusvahud, CD, arvutid, kontaktid, kortisoon, joonistussöed, koor, hambatäide, deodorant, detergendid, täringud, nõudepesuvedelik, kleidid, kuivatusaparaadid, soojendustekid, isoleerpael, väetised, kalapeibutised, põrandavaha, jalgpallid, liimid, glütseriin, golfipallid, kitarrikeeled, kunstjuuksed, juuksevärv, juuksekoolutajad, kuuldeaparaadid, südameklapid, kütteõli, majavärv, soojustus, reaktiivmootorite kütus, päästevestid, põrandakatted,huulepalsam, huulepulk, valjuhääldid, ravimid, mootorikütus, kiivrid, kinofilm, küünelakk, õlifiltrid, aerud,värvipintslid, värvid, langevarjud, parafiin, pastapliiatsid, lõhnaõlid,plasttoolid, plastmasstassid, plastmasskahvlid, kile, plastikud, vineeriliimid, külmkapid, rulluisu rattad, tõrvapapp, kummipaelad, kummikud, prügikotid, jooksukingad, sahhariin, pitsatid, sünteetilised särgid,
Korraliku lennuvälja suuruses Kasutusalasid on sel metallil maailmaturust 70 protsenti. kuhu lisaks Silmeti tehasele kompleksis, mille lõpuni palju: kosmosetööstus, Seetõttu tsehh seisabki. kuuluvad veel Silmet SUUR PAKK Y 7. VÄIKESE ESR TANTAAL KONDENSAATOR, valmis ehitamata reaktiivmootorite düüsid, Kinnisvara, Sillamäe Sadam, tootmishooned paistavad ka ülijuhtivad sulamid... «See Silmeti juhataja Jüri Soone Sillamäe SEJ ja Ökosil. Tallinna-Peterburi maanteele, annab tulevikuks lootust,» loodab väga, et tehas siiski 7. Viimane on ühisfirma riigiga,
sünkroonmootoritel. SK-del pole võlli väljaulatuvad osa, mis võimaldab teha nende kere hermeetiliseks. See on oluline nende jahutamisel (vesinikuga). Reaktiivne sünkroonmootor-rootoril ei ole ergutusmähist. Kuna sünkmootori moment M=Mpõhi+Mreaktiivne ja Mpõhi=(m1*U1*Eo/1*x*d)sin fii ning jättes mootori ergutusega ehk Eo=0 siis põhi momenti ei ole ja järgi jääb ainult reaktiivne pool.Rootor püüab võtta asendi mis vastaks magnetvälja minimaalsele takistusele. Reaktiivmootorite puudus on väiksem võimsus kui sama suurel ergutusmähisega sünkmootoril,heaks on aga et on mugav ja kaalub vähem, konstruktsioonilt lihtsam ja käivitamine on lihtne kuna ei ole vaja alalispinget. Sammmootor: Kas. elektriliste signaalide muundamiseks mootori liikuva osa diskreetseks liikumiseks.Eristatakse kaks liiki:1.Aktiivrootoriga-ergutatud rootoriga,rootori magnetsüdamikule on paigutatud ergutusmähis või püsimagnetid.2.Reaktiivrootoriga-rootor
1. Terminite „globaliseerumine“ ja „globaalprobleemid“ tekkimine ja kujunemine Esmakordselt tarvitati sõna 17.sajandi lõpus, protsessi tähenduses inglise keeles 1950.aastate teisel poolel. 68.aasta Rooma Klubi raportitega hakati mõistet rohkem teadvustama ja defineerima kui uut ajastut, millega kaasnevad uut tüüpi probleemid. 80ndatel levis globaliseerumise termin massimeedias, millega tähistati paljudes eri riikides toimivate ettevõtete turgude ühtesulamist. 1990ndatel sai globaliseerumisest trendisõna: seotud Aasia Tiigrite järsu esilekerkimise ka 3.maailma mõiste teisenemisega, samuti II maailma e kommunistliku bloki kokkuvarisemisega, mille kaudu tekkis arvamus, nagu hakkaks nüüd kogu maailm sarnase majandus-ja väärtusruumi poole liikuma. Globaalprobleeme viimasel kümnendil väga ei käsitletud, sest üldine suhtumine ülemaailmastumisesse oli positiivne; suhtumine hakkas uuesti tekkima 21.sajandi alguses seoses nt kaksiktornide rün...
Al2O3-le. Ta on hea kuumustugevus ja püsivus, väike joonpaisumistegur, hea termokindlus, mõõdukas soojusjuhtivus ning hea kulumiskindlus. Tänu headele mehaanilistele omadustele ja keemilisele inertsusele, aga samuti suhtelisele odavusele ja tehnoloogilisusele nim sialone ka ''superkeraamikas''. Tänu suurele termokindlusele (ületavad selles valdkonnas kõiki teisi keraamilisi materjale), valmistatakse sialonist gaasiturbiini töölabidaid, raketi- ja reaktiivmootorite düüse jne. Sialone kasutatakse eduaklt malmi, Ni sisaldavate kuumuskindlate teraste, silumiini jne treimiseks.
TEHNILINE TERMODÜNAAMIKA SISSEJUHATUS Termodünaamika on teadus energiate vastastikustest seostest ja muundumistest, kus üheks komponendiks on soojus. Tehniline termodünaamika on eelmainitu alaliigiks, mis uurib soojuse ja mehaanilise töö vastastikuseid seoseid. Tehniline termodünaamika annab alused soojustehniliste seadmete ja aparaatide (näiteks katelseadmete, gaasiturbiinide, sisepõlemismootorite, kompressorite, reaktiivmootorite, soojusvahetusseadmete, kuivatite jne.) arvutamiseks ja projekteerimiseks. Tehniline termodünaamika nagu termodünaamika üldse tugineb kahele põhiseadusele. Termodünaamika esimene seadus on energia jäävuse seadus, rakendatuna soojuslikele protsessidele, teine seadus aga määrab kindlaks vahekorra olemasoleva soojuse ja temast saadava mehaanilise töö vahel, st määrab kindlaks soojuse mehaaniliseks tööks muundamise tingimused.
kosmosesüstikut tema lennul atmosfääri tihedates õhukihtides kõrgete temperatuuride eest kaitsvaid kõrgtemperatuurseid materjale. Nende keraamiliste materjalide loomine võimaldas 7 luua kosmosesüstiku USA-s, samal ajal kui kadunud NSVL ei olnud võimeline korduvkasutusega kandjat looma. Otsingud uute materjalide loomiseks toimuvad pidevalt kõikidel elualadel. Näiteks, uute efektiivsemate reaktiivmootorite loomine lennukitele nõuab materjale, mis võimaldaksid kasutada kõrgemaid põlemistemperatuure. Kosmosetehnika vajab pidevalt uusi üha suurema tugevus/kaal suhtega materjale. Keemiatööstus vajab suurema korrosioonikindlusega materjale. Elektroonikatööstus vajab materjale, mis töötaksid kõrgematel temperatuuridel, omaksid kõrget radiatsioonikindlust ja võimaldaksid luua üha suurema kiirusega töötavaid pooljuhtseadiseid
PILET nr. 1 1. TEHNOÖKOLOOGIA KUI TEADUSALA MÕISTE TÄHENDUS 2. MIS ON SADAMA EESKIRI? 3. JÄÄTMEKÄITLUSE ARENGUD 1) Tehnoökoloogia on teadusala, mis uurib ja kavandab meetodeid ja meetmeid inimese elukeskkonna kaitseks ja parendamiseks ning inimühiskonna jätkusuutlikkuse tagamiseks. Tehnoökoloogia on õppeaine, mis tutvustab meetodeid ja meetmeid, mis on vajalikud inimese elukeskkonna kaitseks ja parendamiseks ning ühiskonna jätkusuutlikkuse tagamiseks. Tehnoökoloogia nimetus on tuletatud selle sisust: tehno (kr. techne tehis, kunst, meisterlikkus) + öko (oikos - kodu, kodukoht) + loogia (logos - õpetus). 2) Sadama eeskiiri on dokument,mis peab olema iga sadamal ja kus on peavad olema kirjeldatud vähemalt: 1) sadama üldandmed; 2) veesõidukite sadamasse sisenemise korraldus; 3) laevaliikluse korraldus sadama akvatooriumil; 4) veesõidukite sadamas seismise korraldus; 5) veesõidukite sadamast lahkumise korraldus; 6) o...
1. ELEMENTIDE RÜHMITAMISE PÕHIMÕTTED 1.1. Elementide jaotus IUPAC’i süsteemis Reeglid ja põhimõtted, kohaldatuna eesti keelele: Karik, H., jt. (koost.) Inglise-eesti-vene keemia sõnaraamat Tallinn: Eesti Entsüklopeediakirjastus, 1998, lk. 24-28 Rühmitamine alanivoode täitumise põhjal 2. ELEMENDID Vesinik Lihtsaim, kergeim element Elektronvalem 1s1, 1 valentselektron, mille kergesti loovutab → H+-ioon (prooton, vesinik(1+)ioon) võib ka siduda elektroni → H- (hüdriidioon, esineb hüdriidides) Perioodilisusesüsteemis paigutatakse (tänapäeval) 1. rühma 2.1.1. Üldiseloomustus Gaasiline vesinik – sai esimesena Paracelsus XVI saj. – uuris põhjalikult H.Cavendish, 1776 – elementaarne loomus: A.Lavoisier, 1783 Elemendina: mõõduka aktiivsusega, o.-a. 1, 0, -1 3 isotoopi: 1 H – prootium (“taval.” vesinik) 2 H = D – deutee...
Lennukitiiva leiu- tamine on teinud võimalikuks reisimise ja kaubaveo üle mägede ja kõrbete. Lennundus mõjutab tugevalt meie elu sotsiaalseid, majanduslikke ja poliitilisi tahke. Kui vendade Wrightide lennumasina mootori võimsus oli 16 hobujõudu ja kiirus 50 km/h, siis nüüdisaegsete reaktiivmootorite võimsus on tuhandeid kilovatte. Moodsad hävitajad suudavad saavutada kiiruseks isegi 3200 km/h, mis ületab heli levimise kiiruse õhus (332 m/s) enam kui 2,6 korda. Kui veel mõnikümmend aastat tagasi peeti kogu maailmas reisijate ja eriti kaupade veda-