Facebook Like
Küsitlus


Teater ja ühiskond: ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
Tartu Ülikool
Teater ja ühiskond: ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana
Essee
Tartu 2013
Sisukord



Sissejuhatus 2
Enne okupatsiooni 4
Okupatsiooni esimesed aastad 5
Saksa okupatsioon Eestis 7
Pagulasteatrid 8
Nõukogude okupatsioon 9
„Sulaaeg” 10
Nõukogude okupatsiooni lõpp 12
Kirjandus 15


Sissejuhatus


Kultuur on üks osa iga rahvuse ning ka üksikisiku identiteedist. Läbi kultuuri saab indiviid määratleda enda ühtekuuluvust teatud sotsiaalsesse gruppi ning riigi tasandil annab see võimaluse ennast eristada teistest. Väikeriigi kontekstis on enda identiteedi säilitamine ja arendamine ülimalt oluline. Samuti tekitab kultuur ühtekuuluvust ning on ühiskonnas edasiviiv jõud, millest lähtuvalt tuleneb meie arusaam, kombestik ning üldine elu.
Kuid kultuuri areng ning olemus sõltub omakorda üldistest ühiskondlikest protsessidest, võimalustest ja arusaamadest. Saab ju kultuur areneda oma loomulikku rada pidi ainult siis, kui selleks on loodud võimalused ja tingimused.
Teater, kui üks oluline osa kultuurist, peegeldab väga selgelt ka laiemat kultuurilist pinda. On ju teater olnud läbi aegade üks oluline osa meelelahutusest ja kunstist, oluline osa inimeste igapäevaelust. Kuid nagu ka muud valdkonnad on teater pidanud kannatama ühiskondlike protsesside hammasrataste vahele jäämist.
Kõige olulisemaks ühiskonnas toimunud muutuseks oli 1939. aastal puhkenud sõda, mille järel Nõukogude Liit okupeeris Eesti. Sellest tulenevalt korraldati ümber terve poliitiline olukord ning kõige suuremaks kaotajateks olidki kunstiga tegelevad valdkonnad. Varasemat vabadust hakati piirama ning loomuline areng justkui katkestati. Selle töö eesmärk ongi vaadelda okupatsiooniaegset ajajärku Eesti teatris ning selgitada ühiskondlike protsesside mõju teatrielule.

Enne okupatsiooni


Selleks, et mõista okupatsiooniajal toimunut , tuleks vaadelda ka iseseisvusajal olnud seisukorda. „1920. Aastaid iseloomustas ühiskonnagruppide erihuvide lahknevus. 1924. aasta 1. detsembri putši läbikukkumise järel vähenes kommunistide mõju, juhtkohale asusid sotsialistid . 1930ndate alguses hoogustus vabadussõjalaste liikumine, mis viis 1934. Aastal võimu haaramisele K. Pätsi poolt ja edasisele „kõva käe” poliitikale. Sündmused poliitika- ja majanduselus (järjestikused majanduskriisid) mõjutasid teatud määral ka teatritegevust.” ( Epner jt 2006: 56)
Seega ei sõltunud kunsti ja sealhulgas ka teatrikunst mitte ainult üldistest arusaamadest ja muudest välistest mõjutajatest vaid ka konkreetselt võimul olnud isikutest ning nende nägemusest kultuuri suunamisel. Kuna kunst ise on juba väärtus ning selle „tegemisel” (teatrietenduste, kirjatükkide jms näol) ei ole üldiselt eesmärki ainult puhast kasumit toota vaid luua kultuurilist väärtust, sõltub ta suuresti toetustest. Näitlejate ja teatritöötajate palgad , ruumide rent ja ülalpidamine on tihtipeale väga kallis ning kapitalistlikus majandussüsteemis ei suuda tihtipeale teater oma kulude-tuludega hakkama saada. Seetõttu võib tekkida ka olukord, kus tehakse palju järeleandmisi, mistõttu kunsti kvaliteet ja areng võib saada kannatada. Üheks oluliseimaks toetuseks on tänini olemasolev 1925. aastal vastu võetud Eesti Kultuurkapitali seadus, mille põhjal hakati alkoholi ja tubaka aktsiisist ning lõbustusasutuste maksust saadud rahaga toetama kultuuriasutusi ja –tegelasi.
Kuigi majanduslik seis mõjutas ka teatritegevust, toimus siiski ka kultuuriline õitseng. Kultuurkapitali seaduse, Draamastuudio, töölisteatrite ja rohkete ringreiside loomine ja algupärandite kasv meelitas teatrisse suurtel numbritel huvilisi. 1930ndatel moodustas teatrite repertuaarist poole eesti kirjandus, kusjuures algupärandid olid ka külastatavuse edetabeli tipus . (Epner jt 2006: 57)
Seega oli pinnas teatri arenguks üpriski hea ning roll igapäevaelus üpris hea. Seda peegeldab ka üldine poliitiline hoiak ja ühiskonna suhtumine: riiklikke piiranguid ei olnud ette seatud, Kultuurkapital andis rahalised võimalused, inimesed olid elulähedusest ja rahvuslikust stiilist ning algupäranditest väga huvitatud.

Okupatsiooni esimesed aastad


„Maailmasõja puhkemisest septembris 1939 oli olukord muutunud järjest ähvardamaks. [---] Kui teatrid pärast suvepuhkust sügisel taas tööd alustasid, oli Eesti vahepeal okupeeritud ja annekteeritud ning põhilised poliitilised muutused juba läbi viidud . Üleminek totalitaarsusesse oli järsk kõigil elualadel, kuid esimesel nõukogude
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla

Registreeri ja saadame uutele kasutajatele faili TASUTA e-mailile


Konto olemas? Logi sisse

Vasakule Paremale
Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #1 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #2 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #3 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #4 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #5 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #6 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #7 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #8 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #9 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #10 Teater ja ühiskond-ühiskondlikud protsessid teatrielu mõjutajana #11
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 11 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2013-06-09 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 27 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor eluristteed Õppematerjali autor

Lisainfo

suht lühike ja kiiruga tehtud, kvaliteet on sellega ka kannatanud. rohkem enda mõtete arenduseks kui kopeerimiseks

Märksõnad

Mõisted


Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri


Sarnased materjalid

147
docx
Eesti XX sajandi algul
180
doc
Maastikuarhitektuuri ajalugu 2010
204
pdf
Eesti uusima aja ajalugu
414
pdf
Tiit Lauk humanitaar
176
doc
Nõukogude Liidu ajalugu osa 2
95
doc
Mein Kampf
132
doc
Massikommunikatsiooni ja Eesti ajakirjanduse ajalugu
37
doc
Eesti teatri ajalugu 1940-aastast tänapäevani





Registreeri ja saadame uutele kasutajatele
faili e-mailile TASUTA

Konto olemas? Logi sisse

Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
või
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli? | Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun