langetab otsustava hääle. U 2 kaasust aastas sp et on tähtsad asjad, miks muidu viiakse. Liiga lihtsaid asju Rk ei ole, neid püütakse omavaheliselt lahendada. (kas liiga ebatähtsad või liiga tähtsad) Edaspidi RK rohkem! RK tegeleb riikidevaheliste vaidlust äratavate kaasustega. II võib teha nõuandvaid otsuseid (ÜRO Peaassamblee palvel, v organisatsiooni, kes on saanud volitused ÜRO Peaassambleelt). Kuidas riik saab nõusolekut anda, et RK oleks tema üle jurisdiktsiooni: 1. ad hoc - vabatahtlik 2. eeölnevalt antud nõusolek, kui on kehtiv; siis on juba kohtusse antud. Teatud reeglid, kuidas saab tagasi võtta keeruline (nt kui on konventsioonis sees, et on kohustuslik lahendamine RKs, siis ei saa seda muuta, RK on jurisdiktsioon). 3. riigid võivad eelnevalt kuulutada, et alluvad RK jurisdiktsioonile (kirjalik nõusolek) kohustatud tülisid lahendama Rks. Võivad seda nõusolekut piirata tingimustega, määratud
Te olete rahvusvahelise õiguse ekspert, kellel palutakse kaitsta ühe riigi seisukohti. Seminaris määratakse juhuslikkuse alusel, millist riiki esindate, aga valmistage eelnevalt ette mõlema riigi kaitsmine. Muuhulgas pöörake tähelepanu järgmistele küsimustele: Meeleavaldused diplomaatilise esinduse ees on keelatud/lubatud. Arkaadial on/puudubjurisdiktsioon Jane Doe ja Robert Jonesi üle. Arkaadia ei saa oma jurisdiktsiooni Utoopias teostada, selleks on vaja Utoopia nõusolek. On 2 võimalust: 1) Utoopia annab ise isikuid välja; 2)Utoopia annab loa selleks, et nt Arkaadia politsei võiks nende riiki sattuda ja viia isikuid tagasi Arkaadiasse. Arkaadial oli/puudusõigus pidada kinni reisilaev ja vahistada Jane Doe. EIÕK § 27 lg 1 - Rannikuriik ei teosta kriminaaljurisdiktsiooni oma territoriaalmerd läbival
Tagada ,et kala püütakse ainult lubatud koguses. Koguda kalapüügi haldamiseks vajalike andmeid. Tagada,et eeskirju kohaldaks kogu kalapüügi suhtes ühetaoliselt ja karistused oleks ühtlustatud kogu Euroopa Liidus .Tagada , et kalandustoodete liikumist oleks võimalik jälgida kogu tarneahelas võrgust toidulavani.Järelevalvet kalapüüki reguleerivate õigusaktide nõuete ja kalapüügiloaga määratud tingimuste täitmise üle, ka väljaspool Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni oleval veealal, teostab Keskkonnainspektsioon. Järelevalvet võivad teostada ka Euroopa Liidu, väljaspool Eesti jurisdiktsiooni jääval veealal rannikuriigi või kalapüüki reguleeriva organisatsiooni inspektorid, kui see on ette nähtud Euroopa Liidu õigusaktides või rahvusvahelistes lepingutes.Kalapüügi järelevalvel väljaspool Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni oleval veealal kohaldatakse
rahvusvaheliste dokumentide poole. Võib väita, et alltoodud põhiprintsiibid kehtivad rahvusvahelises õiguses nii tavaõigusnormidena ja kui ka kodifitseerituna mitmetesse kahe- ja mitmepoolsetesse rahvusvahelistesse lepingutesse. Riikide suveräänsus ja võrdsus Riikide suveräänsus tähendab: võim kõigi riigi territooriumil elavate isikute üle; võim vabalt kasutada ja käsutada riigi jurisdiktsiooni all olevat territooriumi ning teha tegusid, mis on vajalikud ja kasulikud seal elavale rahvale; õigus territooriumi puutumatusele teiste riikide poolt; õigus riigi esindajate puutumatusele (puutumatus ei laiene rahvusvahelistele kurjategijatele); õigus puutumatusele välisriigi kohtute jurisdiktsioonist. Ühelgi riigil pole jurisdiktsiooni teise riigi üle teie riigi nõusolekuta. Vahet tehakse absoluutsel
järeltulijariik peab esitama uue avalduse liikmeks saamiseks. Üldreegli kohaselt saab järeltulijariik eelkäijariigi vara omanikuks ning seda olenemata sellest kus see vara ka ei asuks. Järeltulijariik peab üle võtma ka eelkäijariigi võlad. Koos suveräänsuse üleminemisega peaksid sellel territooriumil elavatel inimestel olema võimalus saada ka uue riigi kodakondsus. Jurisdiktsioon ja immuniteet Jurisdiktsiooni liigid: 1) seadusandlik jurisdiktsioon 2) täitesaatev jurisdiktsioon 3) kohtulik jurisdiktsioon Jurisdiktsiooni teostamine tähendab võimet luua, muuta ja lõpetada erinevaid õigussuhteid seoses isikute, asjade ja sündmustega. Jurisdiktsioon oluliselt määral, kuid mitte absoluutselt, seotud riigi territoorimiga. Teatud juhtudel riik võib teostada oma jurisdiktsiooni ka väljaspool oma territooriumi
liiget): Ameerika Ühendriigid, Ühenenud Kuningriik, Prantsusmaa, Hiina Vabariik ja Venemaa Föderatsioon. Ülejäänud Julgeoleku nõukogus on 10 liiget, kes on valitavad iga 2 aastat. Selles aastas on sinna valitav ka Eesti. Rahvusvahelised kohtud: on olemas, tegutsevad erinevalt riigisisesest kohtusüsteemist . Rahvusvahelisel kohtul pole automaatselt jurisdiktsiooni võimu riikide üle. Kui üks riik tahab teist riiki rahvusvahelistesse kohtusse kaevata, siis tuleb teine riik ühel või teisel viisil andma selleks nõusoleku selleks, et teda saaks rahvusvahelistesse kohtusse kaevata (seda on võimalik ka ette anda). ❏ Rahvusvahelises õigussüsteemis tagamiseks puudub kiire, terviklik ja universaalne sanktsioonisüsteem Rahvusvaheliste õigust saab tagada: riigid ei pruugi alati rahvusvahelise õiguse
Sotsiaalne struktuur- mingile ühiskonnatüübile omane rahvastiku jagunemine suurteks sarnaste omadustega kategooriateks. Ühiskonna edukuse määrab oskus juhtida harmooniliselt kõigi valdkondade arengut. Avalik sektor- võimu- ja valitsemisasutused ning ametkonnad. Ül: rahvusliku julgeoleku ning sotsiaalse heaolu kindlustamine. Koosneb riiklikest ja avalik-õiguslikest instit. Riik- võimu- ja valitsemisasutuste süsteem, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil ning teostab võimu alaliste institutsioonide (kohus, keskpank, seadusandlik ja täidesaatev võim, järelvalveinst.) kaudu. Erasektor- kuuluvad kasumit taotlevad ettevõtted. Turg juhib majandust nähtamatu käega. Riik peab sekkuma kui esinevad turutõrked. Mittetulundus sektorite eesmärk ei ole teenida kasumit. Nad teevad seda oma algatuslikult, nn oma lõbuks, et aidata lahendada sotsiaalseid ning majanduslikke probleeme.
Rahvusvaheline õigus 2015 1.semester Loengukonspekt Rahvusvaheline õigus = RÕ RÕ on kokkuleppel põhinev õigus. 28.september loengut ei ole! Mõlemas seminaris on osalemine kohustuslik! 1 seminari võimalik asendada lühiesseega. Eksam-‐ 1) definitsiooni küsimus, kus palutakse mingi keskne asi rahvusvahelises õiguses lahti mõtestada nt mis on reservatsioon 2)kaalukam osa-‐ teoreetilise kontseptsiooni lahti mõtestamine rahvusvahelises õigus 3) analüütiline ülesanne-‐ kaasus, mis on lahendatav rahvusvahelise õiguse elementaarsete põhimõtete alusel, võib olla ka arutlus 31.08.15 Teema I – olemus Kogu õigussüsteemi saab jagada: -‐ riigisiseseks õigussüsteemiks ...
Valitsemiskord mille puhul on täidetud konkurents, hääleõigus ja kodanikuõigused. Täieliku liberaalse demokraatia korral: kodanikuvabaduste tunnustamine, õigusriik, võimuinstitusioonide lahusus, kohtusüsteemi poliitiline sõltumatus, vaba kodanikuühiskond ja ajakirjandus, vähemuste õigustega arvestamine, tsiviilkontroll relvajõudude üle 6. Mis on riik? (riig tunnused, riigivormid, riigi valitsemisvormid). Riik on võimu ja valitsemisasutuste süsteem, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil ning teostab võimu alaliste institusioonide kaudu. Sotsiaaldemokraatlik- heaolu tagatakse kõigile ja tagajaks on riik, nt soome, rootsi Konservatiivne- Heaolu eest vastutab perekond, tagatakse üksnes abivajajatele nt saksamaa Liberaalne- heaolu tagajas on inimene ja riik tagab heaolu abivajajatele nt usa Valitsemisvormid on presidentaalne ja paralmentaarne. Pres- rahvas valib parlamendi ja
aastal 15 miljoni võrra. Ristitud katoliiklastest 24% elas Euroopas, 15% Aafrikas, 10% Aasias, ülejäänud Põhja- ja Lõuna-Ameerikas ning Okeaanias. Ukraina Kreeka Katoliku kirik Eestis Ukraina Kreeka Katoliku Kirik on katoliku kiriku osa. Ukraina Kreeka Katoliku kirikusse kuuluvad enamasti Lääne-Ukraina õigeusklikud, kes Bresti uniooniga (1596) ja Užgorodi uniooniga (1649) tunnistavad Rooma Katoliku kiriku Rooma paavsti jurisdiktsiooni. Tallinnas asuv Ukraina Kreeka-Katoliku Kirik on pühendatud Kolmekäelisele Jumalaemale, kes on kõigi elusolendite, alusetult süüdistatute või ebaõiglaselt tagakiusatute kaitsja. Neitsi kaitseb ka neid, kes on ilma põhjuseta süütult kannatanud. Liitunud kirikuna sulatab see kokku nii katoliku kui ka õigeusu traditsioonid ning on allutatud Paavsti juhendamisele. Kreeka-Katoliku kirik ei ole Eesti jaoks uudne, andmed sarnaste koguduste kohta ulatuvad tagasi 17
president langetab otsustava hääle. U 2 kaasust aastas sp et on tähtsad asjad, miks muidu viiakse. Liiga lihtsaid asju Rk ei ole, neid püütakse omavaheliselt lahendada. (kas liiga ebatähtsad või liiga tähtsad) Edaspidi RK rohkem! RK tegeleb riikidevaheliste vaidlust äratavate kaasustega. II võib teha nõuandvaid otsuseid (ÜRO Peaassamblee palvel, v organisatsiooni, kes on saanud volitused ÜRO Peaassambleelt). Kuidas riik saab nõusolekut anda, et RK oleks tema üle jurisdiktsiooni: 1. ad hoc - vabatahtlik 2. eelnevalt antud nõusolek, kui on kehtiv; siis on juba kohtusse antud. Teatud reeglid, kuidas saab tagasi võtta keeruline (nt kui on konventsioonis sees, et on kohustuslik lahendamine RKs, siis ei saa seda muuta, RK on jurisdiktsioon). 3. riigid võivad eelnevalt kuulutada, et alluvad RK jurisdiktsioonile (kirjalik nõusolek) kohustatud tülisid lahendama Rks. Võivad seda nõusolekut piirata tingimustega,
Õigus ei loo mitte ainult kohustavaid keeldusid, vaid ka õigustusi inimestele teatud viisil käitumiseks (õiguspäraseks käitumiseks). Õigus ei ole midagi sellist, mis saaks seista ühiskonnast väljaspool. Õigus toimib sotsiaalses keskkonnas, arenedes ja muutudes, kohanedes ühiskonnaoludega.Õiguse mõiste on tihedalt seotud riigiga. Iga riigi ja tema õiguse tunnuseks on suveräänsus. Antud riigi õigus kehtib üksnes selle riigi territooriumil e. selle konkreetse riigi jurisdiktsiooni alal. Riik peab tagama ühiselu korraldatuse ja korraldatuse stabiilsuse. Objektiks, mida riik tagab, on kehtiv õigus e. üldkohustuslikud käitumiseeskirjad (õigusnormid) ning subjektideks, kelle suhtes õigust tagatakse, on isikud, kelle tegusid kehtiv õigus reguleerima peab.Kaasaegne ühiskond loob erinevates eluvaldkondades jätkuvalt uusi eeldusi ja võimalusi majandustegevuse arendamiseks ning nende realiseerimiseks esitatakse järjest kõrgemaid nõudmisi. Koos sellega suureneb
loodusvarade kasutamist, kalavarude kaitset ja keskkonnakaitset. Kaldariigil on seal ainuõigus ehitada kunstlike saari (neil puudub territoriaalmeri) v muid ehitisi ja teha mereuuringuid. Ülejäänu osas kehtivad avamere kohta käivad reeglid, aga piiranguks on kaldariigi ja teiste riikide õigustega arvestamise kohustus. SÜVAMEREPÕHI – maailmamere põhja osa ja selle all asuvat maapõu, mis ei kuulu ühegi riigi rahvusliku jurisdiktsiooni alla Tegemist on uue institutsiooniga mereõiguses. Selle reguleerimine muutus vajalikuks hetkest, kui süvamerepõhjast leiti polümetallilised noodulid. Konventsioon XI osa räägibki süvamerepõhjast ja sellest tulenevalt on süvamerepõhi ja selle ressursid inimkonna ühisvara ja ja sealne tegevus peab toimuma inimkonna kui terviku hüvanguks. See ja selle ressursid ei kuulu omastamisele mitte ühegi riigi, juriidilise või füüsilise isiku poolt.
struktuur,teenindussektoris hõivatute ülekaal ja tehnoloogiline massikultuur.Põhiseaduslikkus e konstitutsionalism-demokraatlik valitsemine, mille puhul võimu ülesehitus ja valitsemise põhimõtted on seadusega määratud.Referendum- tänapäevane otsese demokraatia põhivahend, kus hääleõiguslikud kodanikud saavad hääletada mingi kindla küsimuse poolt või vastu.Riik-võimu ja valitsemisasutuste süsteem, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil ning teostab võimu alaliste institutsioonide kaudu.Siirdeperiood-ühiskonna arenguetapp, mille käigus diktaatorlikud võimustruktuurid ja suhted asendatakse demokraatlikega, toimub üleminek diktatuurilt demokraatiale.Sotsiaaldemokraatia-vasakpoolne poliitiline ideoloogia, mis väärtustab võrdseid võimalusi ja tugevat heaoluriiki, mis kindlustab väärika elatustaseme igaühele. Liberalism-parempoolne poliitiline ideoloogia , mis väärtustab turumajandust
Harry Potter ja Fööniksi Ordu Harry Potter veedab teise tüütu suve oma kohutava tädi Petunia ja uncle Vernoniga, kui kurjade vaimude rühm nimetas "dementors" etapiks ootamatu rünnaku Harry ja tema nõbu Dudley. Pärast magic kasutamist oma enese kaitsmiseks külastas Harry võlurite gruppi ja visati kuni kaksteist Grimmauld Place'i, Londonisse. Kaheteistkümnes on Harry ristiisa, Sirius Black'i ja Phoenixi ordeni peakorter. Tellimus on võlurite rühm, mille juhtis Hogwartsi juht Albus Dumbledore, pühendunud võidelda kurja nimelise Voldemorti ja tema järgijatega. Ordu on sunnitud tegutsema salajasena, väljaspool Magic Ministeeriumi jurisdiktsiooni, mida juhib tihe ja korrumpeerunud Cornelius Fudge. Fudge keeldub uskuma, et Lord Voldemort on tagasi pöördunud. Harry kasutas maagiat dementooride vastu võitlemiseks ja kuna alaealiste võlurid ei tohi kasutada oma laineid väljaspool kooli, peab ta ministeeriumis kohtlema distsiplinaarsust. Dumbled...
lahutust, välja arvatud need, mis on seotud abiellumisega, kehtivad üldjuhul ja vahetult kogu Hispaanias. Muudes asjades kehtib tsiviilseadustik jõusolevate piirkondlike ja eriseadustega kooskõlas üldnormina kõigis provintsides ja aladel, kus neid asju ei ole sätestatud juba piirkondlike eriseadustega. Kas asi kuulub lahendamisele ühise tsiviilõiguse, eriseaduse või autonoomse piirkonna seaduse kohaselt, sõltub isiku piirkondlikust kodakondsusest. Kohtukorraldus Hispaanias põhineb jurisdiktsiooni ühtsusel. Kõik kohtunikud kuuluvad samasse kohtunikkonda. Eri liiki kohtuasju käsitlevad erinevad kohtud. Kohtusüsteemi kuuluvad tsiviilkohtud, mis arutavad kaubandus- ja perekonnaõiguse asju, kriminaalkohtud, mis arutavad kriminaalasju, halduskohtud, mis lahendavad avalik- õiguslike asutuste vahelisi vaidlusi ja sotsiaalasjade kohtud, mis lahendavad töövaidlusi ja sotsiaalkaitsega seotud vaidlusi. 2000. aasta tsiviilprotsessikoodeksi alusel
· Avaliku võimu kontroll, · Põhiseaduslikuse järelvalve, · Vaidluste lahendamine eraisikute vahel, · Kriminaalasjades esitatavad süüdistused, · Õiguse kujundamine ja loomine. Kui soovitakse algatada kohtumenetluse tsiviil- või kaubandusasjades, peab kindlaks määrama kohtu, kes on pädev asja menetlema, teisisõnu, kellel on vastav jurisdiktsioon. Kui kasutatakse vale kohut või kui pädevus on vaieldav, võib tekkida oht, et jurisdiktsiooni puudumise tõttu esineb märkimisväärne viivitus menetluses või hagi jäetakse rahuldamata. 5. Kohtunike üldkogu, täiskogu, nõukogu: · Kohtunike üldkogu kuuluvad kõik selle kohtu kohtunikud, otsustusvõimeline, kui selles osaleb kohtunike enamus. Kinnitab kohtunike tööjaotusplaani, annab arvamuse justiitsministrile kohtu esimene ametisse nimetamise ja vabastamise kohta, annab kohtu esimehele soovitusi kohtu töökorralduslikes
5.M.Weber. Võimu olemus: võim kui inimese v grupi suutlikkus mõjutada teiste tegevust ning saavutada sel viisil oma huvide elluviimine. Võim- teatud laadi suhe inimeste vahel. Võimu ressursid: ainelised(omand, kapital); vaimsed(teadmised, kogemused) Võimu teostamise meetodid: 1)autoriteet 2)sund- inimesed kuuletuvad võimule hirmust vägivalla v karistuse ees. Riik- võimu- ja valitsemisasutuste süsteem, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil ning teostab võimu alaliste institutsioonide kaudu. Riigivõimu tunnused: seaduste kehtestamine, maksude kogumine, ainuõigus kasutada vägivalda julgeoleku ja sisekorra tagamiseks, otsused on kohustuslikud, korraldada riigi igapäevaelu ning esindada riiki rahvusvahelises suhtlemises, on üks keskpunkt ja selge võimuasutuste hierharhia. Riigivõimu komponendid: asutused ja institutsioonid, riigibürokraatia-ametnikkond, kirjalikud õigusnormid. Võimu hierarhilisus
saa selle eest enam tänasel hetkel vastutusele võtta. On siiski ka tegusi, millel ei ole ajalist kehtivust ning mida karistatakse olenemata toimepanemise ajast. Nendeks on inimsusevastased kuriteod ning sõjakuriteod. 1 (RT I 2008, 47, 261) §34 lg 4 3 2.2 Karistusseadustiku ruumiline kehtivus Karistusseadus kehtib teo kohta, mis pannakse toime Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni alla kuuluval alal. Kui süütegu pannakse toime laeval või õhusõidukil(või selle vastu) mille registreerimisriik on Eesti Vabariik, siis kehtib samuti Eesti Vabariigi karistusseadus ka siis kui laev või õhusõiduk ei viibi teo toimepanemise hetkel Eesti riigi territoriaalvetes või õhuruumis.2 Eesti Vabariigi karistusseadus kehtib isiku suhtes toimepanemise kohas(väljaspool Eesti Vabariigi
tõendile ning sellisel juhul eeldatakse, et välisriigi õiguse sisu ja antud kohtuasja puhul määratletud õiguse sisu kattuvad, kui ei ole tõendatud teisiti. Tõendamiskoormis on välisriigi õigusele toetuval poolel. Kui välisriigi õigust ei ole suudetud rahuldavalt tõendada, kohaldatakse tavaliselt Inglise õigust. Kui aga ei ole põhjust arvata, et välisriigi õigus mingilgi moel sarnaneks Inglise õigusega (nt Euroopa mõne teise jurisdiktsiooni maksuseadus), võidakse hagi jätta läbi vaatamata. VÄLISMAA ÕIGUSE VÄLISTAMISEST: Suurepärane näide selle kohta on tsiviilõiguse doktriin, mille kohaselt iga kodumaise reegli eesmärk on kaitsta rahva heaolu ja olla ülimuslik teise riigi õiguse ees. Ülevaatlikult öeldes, ei tunnusta Inglismaa seda, mis erineb nende enda õigusest ning keeldub jõustamast Lisaks on sundvõõrandamise seadus, mida küll tunnustatakse, kuid ei pöörata täitmisele
4, Riigiasutuste iseloomulikud tunnused(4) RIIGIASUTUSTE ISELOOMULIKUD TUNNUSED: - neil on kindel sisemine struktuur ja hierarhia - nad moodustatakse riigi poolt õigusakti alusel ja kindlate ülesannete täitmiseks - nad saavad oma tegevuses raha riigieelarvest - nende töötajaskonna moodustavad palgalised riigiametnikud 5. Riik. (Mõiste, riigivõimu ainuomased tunnused(5)) RIIK võimu- ja valitsemisasutuste süsteem, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil ning teostab võimu alaliste institutsioonide kaudu. RIIGI TUNNUSED: - riik on alati seotud võimu teostamisega. Riigivõim on ülimuslik ja sõltumatu. - riigi otsused vormistatakse kirjalike õigusnormidena ning need on kõigile siduvad - riik omab kontrolli kindla territooriumi üle - riigi institutsioonid on avalikud; nad vastutavad kollektiivselt otsuste tegemise ja elluviimise eest. RIIGIVÕIMULE AINUOMASEID TUNNUSED:
18. Õigus tegelda tulundustegevusega teiste lepingupoolte territooriumil Eestis ratifitseerimata artikkel 19. Võõrtöötajate ja nende perekondade õigus saada kaitset ja abi(1) Säilitada või hoolitseda, et säilitataks niisuguste töötajate abistamine, eelkõige õige teabe saamiseks mõeldud tasuta teenused, ning kooskõlas siseriiklike õigusaktidega võtta võimalikke meetmeid emigratsiooni ja immigratsiooni kohta käiva eksitava propaganda vastu. Võtta oma jurisdiktsiooni piires meetmeid, et lihtsustada selliste töötajate ja nende perekondade maalt lahkumist, teekonda ja vastuvõtmist, ning tagada oma jurisdiktsiooni piires vajalikud tervishoiuteenused, meditsiinilise järelevalve ja head hügieenitingimused teekonna vältel. 19. Võõrtöötajate ja nende perekondade õigus saada kaitset ja abi(2) Edendada vajaduste kohaselt emigratsiooni- ja immigratsiooniriikide avalik- õiguslike ja eraõiguslike sotsiaaltalituste koostööd.
Kehtima jäi kompromiss variant, mille esitas üks Salamanka õpilastest. Eesmärk näidata, et indiaanlased on ikkagi inimesed, kuid on teatavaid põhjuseid miks ikkagi on hispaanlaste sõda nende vastu õiglane. ,,De indis" ehk indiaanlastest. Lükkab kõigepealt ümber tavakohased argumendid. Maad olid enne indiaanlasi ammu avastatud teiste inimeste poolt. Keeldumine ristiusust sunniviisiliselt ei tohi ristida. Barbarite patud hispaanlastel pole jurisdiktsiooni, nad ei saa karistada sel territooriumil. Vitoria loomulikult õiglased põhjused 1) kõikidel inimestel õigus maailmas ilma takistuseta ringi reisida (kui ei lubata, võib sõja kuulutada) 2) ristiusu levitamine rahus (ehkki õiget usku võib vabalt levitada ja seda tuleb kuulata) 3) Ristitute kaitse Ameerikas 4) Kui kõik on ristitud, võib paavst määrata kristliku valitseja 5) Barbarite kaitsmine oma türanliku valitseja vastu 6) Tõeline ja vaba valik
Ühiskonnaõpetus Ühiskond · Inimeste olemasolu viis · Koosneb inimestest, ei saa olla inimest ühiskonnata Ürgkari- ellujäämiseks oli vaja koos tegutseda. Sugukond võimusuhted püsivamad Territoriaalne kogukond tööjaotus perekondlike sidemete tähtsuse vähememine, territooriumi rolli kasv. Riik · Võimu- ja valitsemisasutuse süsteem, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil teostades võimu alaliste institutsoonide kaudu a) Lepinguteooria, b) orgaaniline teooria(inimene viib oma täide loomuse vajadused) c) võimuteooria. · Territoorium, elanikkond, suveräänsus. Ühiskonna tasandid · Perekond · Küla · Linn või riik · Riikide ühenuds · Maailm Identiteet · Samastumine, ühekuuluvustunne, mis võib rajaneda rahvislikel, ideoloogilistel, kultuurilistel või riikkondlikel tunnustel.
Nimetage kolm. 1) Keelatud on erakonnad, kelle eesmärgid või tegevus on suunatud Eesti põhiseadusliku korra või territoriaalse terviklikkuse vägivaldsele muutmisele või on muul viisil vastuolus kriminaalseadusega. 2) Relvi valdavad, samuti sõjaväeliselt korraldatud või sõjaväelisi harjutusi harrastavad ühingud või liidud ei või tegutseda erakonnana ega erakonna struktuuriüksusena. 3) Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni all oleval territooriumil on keelatud teise riigi erakonna või selle struktuuriüksuse või muu poliitilise ühenduse või selle struktuuriüksuse moodustamine ja tegutsemine. 6. Miks on erakondadega seonduv seadustega reguleeritud? Põhjendage. Esiteks on erakondadega seonduv seadustega reguleeritud seetõttu, et erakonnad esindaksid eelkõige rahva, mitte endi isiklikke huve. Teiseks on seadused loodud erakondadele selleks, et
suhteid merede ja nende all asuva maapõue uurimisel ja kasutamisel. Tegemist on rahvusvahelise tavaõiguse normide pinnalt välja arenenud õigusharuga. HUGO GROTIUS traktaat ,,Mare liberum": avameri on inimkonna ühisvara (res communis) ega tohi olla hõivatud kellegi poolt. See on rahvusvahelise mereõiguse üldtunnustatud põhimõte. Põhimõtet kinnitab ÜRO Peaassamblee 17. detsembri 1970. aasta resolutsioon nr 2749 (XXV), mis deklareerib pidulikult muu hulgas, et väljapoole riikide jurisdiktsiooni jäävate merede ja ookeanide põhi ning selle all asuv maapõu ja seal paiknevad loodusvarad on inimkonna ühisvara, mida riigi asukohast sõltumata uuritakse ja kasutatakse kogu inimkonna hüvanguks. Siseveekogud. siseveed on territoriaalmere lähtejoonest maismaa poole jäävad veed. Nendeks loetakse jõed, järved, kanalid jm maismaaga külgnevad veed. Sisevetega on seotud ka sadamad, mis loetakse ranniku osaks. Territoriaalmeri
Inimõiguste paktid ICCPR: · Puudub oluline õigus, õigus eraomandile. Puudub, sest see ei sobinud sotsialistlike riikide ideoloogiaga. Puudub õigus tööle. · Sisaldab põhiliselt negatiivseid õigusi, st et ühinenud riigid peavad hoiduma kõnealuste õiguste realiseerimise piiramisest, nt riik ei tohi suruda teatud usku peale. · Kohustus kaitsta õigusi riigil on aktiivne kohustus austada ja TAGADA tema territooriumil viibivatele ning tema jurisdiktsiooni alla kuuluvatele isikutele paktiga tunnustatud õigusi. Riik peab midagi asjakohast tegema, et realiseerida inimõigusi, nt õigust elule. Riik peab olema aktiivne, et kaitsta meie elu teiste isikute eest. · Õigused kuuluvad indiviidile. · Vertikaalne mõju. Ühel isikul ei ole inimõigusi teise isiku ees. Suhe on riigi ja isiku vahel. · Õigused tuleb tagada indiviidile, kes on riigi territooriumil ja alluvad selle jurisdiktsioonile. samas
Ajalooline ülevaade Inimõiguste areng Saksamaal; Belgia põhiseadus; Inimõiguste reguleerimine rahvusvahelisel tasandil 19 sajandil; "FoxBurke Act Abolition of Slave Trade" Inglismaal; "Valge orjuse keelustamine"; Sõjaõiguse kodifitseerimine 19 sajandil; Genfi konventsioon, Peterburi deklaratsioon Inimõiguste areng Klassikalises rahvusvahelises õiguses valitses seisukoht, et inimõiguste kaitse kuulub riigi absoluutsesse jurisdiktsiooni. Modernses rahvusvahelises õiguses on see seisukoht kardinaalselt muutunud, kuigi ka tänapäeval leidub riike, kes leiavad, et inimõiguste kaitse on peamiselt siseriiklik asi. Inimõiguste kaitse arenguga loovutasid riigid teatud osa oma suveräänsusest. Selle üheks väljenduseks on olnud individuaalkaebuste esitamise aktsepteerimine rahvusvahelises menetluses, aga ka üksikisikute rahvusvaheline vastutus. Inimõiguste kandjad ja
kalaressursse säästlikult. Pikaajaliseks kaitseks kohalikul, rahvuslikul, subregionaalsel ja regionaalsel tasandil vastu võetud kaitse- ja korraldamisabinõud peavad tuginema parimale kättesaadavale teadusmaterjalile ja tagama kalaressursside pikaajalise jätkuvõimelisuse, kalaressursside optimaalsele kasutamise ja kättesaadavuse nii praegustele kui ka tulevastele põlvkondadele. Neid eesmärke ei tohi kahjustada lühiajalised käsitlusviisid. 7.1.2 Riikliku jurisdiktsiooni alla jäävates piirkondades peaksid riigid määrama kalaressursside kasutamisest ja korraldamisest huvitatud kodumaised osapooled, nõustama neid ja kaasama nad koostööle kohuseteadlikusse kalandusse. 7.1.3 Piirialadel olevate, siirdekalade ja avamere kalavarude puhul seal, kus neid varusid kasutavad kaks või enam riiki, peaksid huvitatud riigid ning vajadusel ka kaldariigid tegema kalaressursside efektiivseks kaitseks ja korraldamiseks koostööd. 7.1
-kohtade ja kalaliikide kohta kehtestatud piiranguid. Harrastuspüük Igaüks tohib kalastuskaardi alusel või harrastuspüügiõiguse eest tasumise korral püüda harrastuspüügivahenditega kala avalikul ja avalikuks kasutamiseks määratud veekogul, arvestades seadusest tulenevaid piiranguid. Kutseline kalapüük utselise kalapüügi vahenditega tohib kalapüügiloa alusel siseveekogudel, piiriveekogudel, merel, Eesti Vabariigi majandusvööndis või väljaspool Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni oleval veealal kala püüda ettevõtjana äriregistris registreeritud isik. Väljaspool Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni oleval veealal võib Eesti Vabariigist sõltumata omandatud püügivõimalusi kasutada vaid juhul, kui see ei ole vastuolus Euroopa Liidu nõuetega. Eriotstarbelinekalapüük Kalapüük on eriotstarbeline, kui seda tehakse keskkonnauuringute eesmärgil, asustusmaterjali tootmiseks vajamineva kalamarja kogumiseks, sugukalade
Pindala: 198 500 km² Rahvaarv (1.01.2007): 5 190 000 Rahvastiku tihedus: 24,6 in/km² Pealinn: Biskek (42°52 N; 74°36 E) Keeled: Kirgiisi ja vene Religioon: Islam 75%, Vene Õigeusu kirik 20%, muud 5% Rahaühik: som (KGS) SKT: 1700 USD/in Ajavöönd: GMT +5 (Erinevus Eestiga +3h) President: Kurmanbek Bakiyev Peaminister: Igor Tsudinov Iseseisvus: 31. august 1991 Hümn: Ak möngülüü aska Haldusjaotus: 7 oblastit ja 1 keskalluvusega linn Õiguskord: tsiviilõigus, ei tunnusta RK jurisdiktsiooni Maavarad: nafta, gaas, elavhõbe, antimon, kivisüsi, uraan Põllumajanduse kultuurid: vill, suhkruroog, tubakas, kariloomad Tööstus: tekstiilitööstus, nahktooted, metallid, masinad, elektroonika ja kaevandamine (süsi ja uraan) Eksport: elavhõbe, antimon, kivisüsi Import: masinad, kütus, toit Biseki kaugus Tallinnast: 3812 km (Tallinnast kagu suunas) 2 2. Geograafia Kõrgõzstan on maast ümbritsetud riik Kesk-Aasias (Euraasia manner, Aasia
Parlamentaarne ja presidentaalne valitsemine Lk. 96-100 Demokraatia kui piiratud valitsemine · Konstitutsionalism. USA · Piirangud. Sisulised protseduurilised · Võimude lahusus. Presidentalism · Lõuna-Ameerika, Põhja-Aafrika, Kaukaasia, Kesk-Aasia. · President nii riigipea kui valitsusjuht. · Rahvas valib nii parlamendi kui ka presidendi. · Valitsuse pikk eluiga. · Vastastikune tegevuse pärssimine. Poolpresidentalism · Prantsusmaa, Venemaa, Leedu. Prantsusmaa · Valitsusjuhi ülesandeid täidab nii riigipea kui peaminister. · Peab rohkem arvestama parlamendi tahtega. Parlamentarism · Eesti, Saksamaa, Suurbritannia. · Parlamendi ülimuslikkus. · Riigipea tasakaalustab parlamendi ja valitsuse suhteid. · Valitsus moodustud valimistulemuste põhjal. · Tihe seos seadusandliku ja täidesaatva võimu vahel. Eesti Seadusandliku võimu ülesehitus ...
Riik võib tekkida 2 viisil: algelisel ehk originaalsel ja tuletatud ehk derivatiivsel viisil. Originaalsel teel tekib riik varem mitte kellelegi kuulunud territooriumil – nõnda tekkisid riigid ajaloos ühiskonna arengu käigus. Tänapäeval, mil kogu maailm on jaotatud, sellist võimalust enam ei ole. Samas ei ole selleks vaja mingi maa-ala absoluutset inimtühjust, vaid piisab formaal-juriidilisest alusest, kui ükski riik ei tunnista sellele oma jurisdiktsiooni laienemist või ei avalda muul alusel pretensioone.3 Derivatiivsel teel tekib riik mõnele teisele riigile kuulunud territooriumil (nt 1776 Põhja – Ameerikas SBR kolooniatest USA moodustumine, 1831 eraldus Belgia Hollandist jne) Uus riik võib tekkida mitme riigi ühinemisel (1870 Apenniini poolsaare riigid ühinevad Itaaliaks), vana riigi lagunemisel (NSVL lagunemisel) jne. Deriatiivseteks viisideks loetaksegi eraldumist emamaast, emariigi lagunemist ja teiste riikidega liitumist.4
Et rannikuriigid ei kuritarvitaks neile antud 'iguse siis on selleks konventsioonis ette nöhtud vajalik. ART 56 1. Rannikuriigil on oma majandusvööndis: a) suveräänne õigus uurida, kasutada, kaitsta ja majandada meres ja merepõhjas ning selle all asuvas maapõues leiduvaid elus ja eluta loodusvarasid ning muul viisil vööndi kasutamisel ja uurimisel tegutseda, näiteks toota vee-, hoovuse- ja tuuleenergiat; b) õigus konventsiooni asjakohaste sätete alusel kohaldada jurisdiktsiooni: i) tehissaarte, rajatiste ja seadmestike rajamisele ja kasutamisele; ii) teaduslike mereuuringute tegemisele; iii) merekeskkonna kaitsmisele ja säilitamisele; c) konventsioonis sätestatud muud õigused ja kohustused. Suveräänne õigus kui teised riigid tahavd midagi teha ´, siis rannikuriik saab seda keelata. Kaitseabinõud Artikkel 292. Laevade ja laevaperede viivitamatu vabastamine 1
Koos kolme teise kardinaliga, keda valitakse komisjoni kaudu iga kolme päeva järel teostab ta riigipea funktsioone. Kolm toetavat kardinali valitakse 3 erineva kardinalide rühma seast (kardinal-piiskop, kardinal-preester, kardinal-diakon). Kõik otsused, mis need 4 kardinali vastu võtavad peavad lisaks olema terviklikult heakskiidetud Kardinalide Kolleegiumi poolt. Vatikani Linnriik, mis loodi 1929. aastal Lateraani kokkulepete kaudu kindlustab Pühale Toolile alalise jurisdiktsiooni ja iseseisvuse väiksel territooriumil. See on eriline osa Pühast Toolist. Seda riiki võib seega pidada tähelepanuväärseks, kuid mitte vajalikuks osaks Pühast Toolist. Püha Tool ise on vahetpidamatult eksisteerinud juriidilise isikuna juba Rooma Impeeriumi aegadest alates ning on olnud rahvusvaheliselt tunnustatud kui võimsa, iseseisva ja suveräänse juriidilise isikuna alates hilisantiikajast kuni tänapäevani välja
küll, et mittetulundusorganisatsioonid või eraettevõtted, kuhu alla ilmselt kuulub ajakirjandus on igatepidi seotud. Ajakirjandus ja meedia üldises tähenduses räägib kõigist sektoritest nii kaudselt kui ka luubi all olles. Pole vahet kas see millest meedia oma kõlakaid kajastab on siis riigi valitsus või eraettevõte keldripoes. 5. Millised on riigi põhitunnused? Iseloomusta neid tunnuseid lühidalt. Riik Võimu- ja valitsemisasutuste süsteem, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil ning teostab võimu alaliste intitutsioonide kaudu. Riigi põhitunnused : 1)Territoorium- riigile kuuluv maa-ala 2)Elanikkond- riigi territooriumil elavad inimesed 3)Avalik võim- seadusandlik võim(parlament), täidesaatev võim(valitsus) ja kohtuvõim 6. Eesti Vabariigi 7 põhiseaduslikku institutsiooni millised need on? Riigikogu 'le kuulub seadusandlik võim. Vabariigi President on Eesti riigipea.
tagajärgi, mis muudavad võimatuks põhiõiguste kaitse. Õigusriigi ülesanded: - ehitada toimiv keskkonnaalane õiguslik regulatsioon vastavalt ettevaatusprintsiibile - hoolitseda kehtiva regulatsiooni elluviimise eest - astuda samme keskkonna kvaliteedi säilitamiseks ja parandamiseks nendel juhtudel, kui see ülesanne ei kuulu eraõiguslikele isikutele. Riik peab hoolt kandma selle eest, et mitte ainult tema enda, vaid ka teiste tema jurisdiktsiooni all olevate isikute keskkonnaalased kohustused saavad tõidetud. Kui riik ei tule toime oma keskkonnaalaste ülesannete täitmisega, peab isikutel olema võimalus riigi korralekutsumiseks. Kui riigi keskkonaalased ülesanded on liiga üldised, puudub see (kohtulik) võimalus. Kui riigi kohustus kaitsta keskkonda tuleneb isikute vastava(te) põhiõigus(t)e tunnustamisest, on isikul ka õigus oma kohustusi mitte täitvat riiki korrale kutsuda. KODANIKE ÕIGUSED
deklaratsiooniga, mille kohaselt riik allutab ennast kõigi järgnevate vaidluste puhul Rahvusvahelisele Kohtule. ÜRO organitel ja allorganisatsioonidel on õigus küsida Rahvusvaheliselt Kohtult nõuandvaid arvamusi keerukates õigusküsimustes. Kohus lahendab riikidevahelisi vaidlusi (juhul, kui riigid on kohtule selleks nõusoleku andnud) ja annab vajadusel nõuandvaid arvamusi nii ÜROle kui ka ÜRO agentuuridele. Riikidel on õigus keelduda aktsepteerimast kohtu jurisdiktsiooni (välja arvatud juhul, kui selline kohustus on määratletud rahvusvahelise lepinguga), kuid sellega nõustununa on riikidel kohustus järgida antud küsimuses kohtu otsuseid. Tänu kohtu positsioonile rahvusvahelises süsteemis moodustavad kohtu lahendid rahvusvahelise õiguse olulise osa. 3.6 Sekretariaat (Secretariat) Sekretariaat tegeleb ÜRO tegevuse igapäevase korraldamisega ning seda juhib ÜRO peasekretär, kes valitakse Julgeolekunõukogu ettepanekul Peaassambleel viieks aastaks.
asukohariigis, mis ei ole seotud tema ametiülesannetega. 2. Diplomaatiline esindaja ei ole kohustatud tunnistajana ütlusi andma. 3. Diplomaatilise esindaja suhtes ei või kohaldada täitemenetlust, välja arvatud lõike 1 punktides a, b ja c nimetatud juhtudel tingimusel, et menetluse käigus ei kahjustata diplomaatilise esindaja isikupuutumatust ega tema eluruumi puutumatust. 4. Diplomaatilise esindaja puutumatus asukohariigi jurisdiktsiooni suhtes ei vabasta teda lähetajariigi jurisdiktsiooni alt. Artikkel 35 Asukohariik vabastab diplomaatilised esindajad kõigist isiklikest ja ühiskondlikest teenistuskohustustest ning sõjalistest kohustustest, nagu need, mis on seotud sundvõõrandamise, sõjaliste sundmaksete või sõjaväelaste majutamisega. Artikkel 41 1. Ilma et see piiraks isiku eesõigusi ja puutumatust, peab neid kasutav isik järgima asukohariigi õigusakte. Samuti ei tohi ta sekkuda asukohariigi siseasjadesse. 2
o Tunnustamine · RV organisatsioonid o Loomine, liikmed, organid, staatus · Füüsilised ja juriidilised isikud o Mittetulundusühingud (NGO-d), transnatsionaalsed äriühingud o Ülestõusnud, rahvad; üksikisikud 73. Näited kuidas rahvusvaheline õigus toimib? · Vaidluste lahendamine o Läbirääkimine; vahendus, lepitus, head teened o Vahekohus ja kohtumenetlus o Jurisdiktsiooni tunnustamine o Erinevad rahvusvahelised kohtud · Jõu kasutamine o Agressioon o Individuaalne enesekaitse; ennetav tegevus o Kollektiivne kaitse ÜRO mandaat, rahuvalve o Universaalne ja regionaalne julgeolek · Diplomaatia, selle garantiid 74. Tsiviilõiguse mõiste (objektiivne ja subjektiivne tsiviilõigus), tsiviilõiguse valdkonnad. Tsiviilseadustik, selle struktuur.
seadustena.' b) toob kaasa kohustused mitte ainult liikmesriigi ja kodaniku, vaid ka kodanike endi vahel; c) sellega vastanduti tavapärasele rahvusvahelise õiguse praktikale i) lahendus pidi leitama liikmesriigi enese õigussüsteemi seest 2) ülimuslikkuse (supremacy) doktriin (1964): a) 'Konflikti korral liikmesriigi vastava normiga Ühenduse jurisdiktsiooni kuuluvas sfääris on Ühenduse kehtestatud norm ülimuslik.' b) selgelt konstitutsionaliseeriv tähendus avaldub koos otsekohaldatavuse doktriiniga c) lisaks: Euroopa Kohus on võtnud endale ka pädevusala määramise pädevuse (nb! kehtib siiski vaid Ühenduse jurisdiktsioonis) (i) Ühenduse seadus kõrgem seadus 3) kaudsete volituste (implied powers) doktriin (70ndad)
õigusest, kuna ta kujutas endast samamoodi partikulaarset tavaõigust. 5 11. sajandil toimus aga Inglismaa ajaloos õiguse kujunemise seisukohast otsustava tähendusega murrang. Normannidest vallutajad asusid looma tugeva keskvõimuga Inglise riiki. 13.sajandiks tõrjub kuninglik kohtumõistmine teised kaks otsustavalt kõrvale. Jutt on sellest, et Court of the Exchequer (maksuvaidluste lahendamise kohtuinstants) võttis kuninga nimel oma jurisdiktsiooni alla terve riigi. Teiseks, Court of the Exchequeri kõrvale tekkis teinegi keskne kohtuorgan, Court of King's Bench, mille pädevuses olid kogu riigi poliitilised ja kriminaalasjad. Kolmaski keskne kohtuorgan, Court of Common Pleas, tegeles tsiviilasjade lahendamisega. Sellist kohtumõistmise rolli plahvatuslikku kasvu soodustas kohtutes kehtinud protseduur. Nimelt rajanes kohtumõistmine kindlal hagisüsteemil. Kõik see annab aluse väita,
kollisiooninormide puhul on kohaldatavaks õiguseks Eesti õigus. Multilateraalsete kollisiooninormide puhul võib kohaldada välisriigi kollisiooninorme, kuid need ei pruugi tingimata viia lõplikult välisriigi siseriikliku õiguse kohaldamiseni. Lõplikult kohaldatav õigus sõltub välisriigi õiguse määratlusest ja renvoi instituudist. Forum ja lex fori Forum (turuplats ld.k.) tähistab hagi menetlevat kohut (kohtunikku), kuid seda väljendit kasutatakse ka kohtu asukoha jurisdiktsiooni (kui pädevuse ja mitte kohtualluvuse) tähistamiseks. Lex fori tähistab kohtu asukohariigi õigust ehk menetlusriigi õigust, st. Kohtu asukohariigi materiaalõigusnorme REÕ norme ja menetlusnorme. Lex fori printsiip hagi menetlev kohus kohaldab printsiibis menetlusriigi norme, st eelkõige REÕ norme ja menetlusnorme, sh vajadusel täitemenetlusnorme. Isegi kui lõplikult kohaldatavaks õiguseks on välisriigi õigus, annab aluse selle kohaldamiseks menetlusriigi õigus.
mäeaheliku tipud) neid nimetatakse teoorias loomulikud piirid; · inimese poolt rajatud märgistused ehk tähised looduses (sihid, sillutatud piiriribad, kraavid, kupitsad, tarad, lõigud elektrooniliste andurite vahel jne) neid nimetatakse teoorias kunstlikud piirid. Kui riigipiirist seespool mingil osal ei kehti selle riigi jurisdiktsioon, on antud riik oma jurisdiktsiooni teostamisel takistatud, nt teise riigi poolt, kes on tema maa-alast ühe osa annekteerinud. Antud riigi tinglikuks territooriumiks loetakse nt: · antud riigi registrisse kantud õhu- ja kosmosesõidukid; · avamere põhja pandud ning avameres antud riigile kuuluvad rajatised; · tema sõja- ning kaubalaevad ja sõja- ning tsiviillennukid väljaspool antud riigi piire. Antud riigi jurisdiktsiooni alla ei kuulu:
kindlad raamid, kärbib kõikvõimaliku ja kontrollimatu tegevuse vabadust, lubab mingil juhul käituda üksnes teatud viisil ja mitte teisiti. Õigus ei ole mingi ühiskonnast väljaspool seisev ja alatiselt muutumatu, staatiline nähtus. Ta on sotsiaalses keskkonnas toimiv, pidevalt arenev, kohanev ja muutuv nähtus. Iga riigi ja tema rahvusliku õiguse tunnuseks on suveräänsus. Antud riigi õigus kehtib ainult selle riigi territooriumil ehk jurisdiktsiooni alal. 2. Õiguse tunnused. Õigus on koondav mõiste ning õigust kui nähtust iseloomustab just talle omased tunnused. Õiguse tunnused: 1) Üldise iseloomuga käitumisnormide kogum 2) Kindlatele printsiipidele rajanev õigusnormide süsteem, st õigusnormid on spetsiifilistel süstemaatilistel alustel koondatud õigusaktidesse, samuti õiguse harudesse ja nende allharudesse (õiguse instituutidesse) 3) Üldkohustuslik käitumiseeskirjade süsteem, mis on adresseeritud kõikidele
Erakonna eesmärgid: 1) Erakonna kandidaatide esitamine ning valimiskampaania läbiviimine 2) Erakonna osalemine rahvusvahelises koostöös välisriikide erakondadega Kui erakond ei ole Riigikogu kahel järjestikustel valimistel saanud ühtki mandaati, siis kustutatakse erakond registrist ja lõpetatakse erakonna tegevus. Erakond moodustatakse territoriaalsel põhimõttel. Erakondade juhtorganid ning struktuuriüksused peavad asuma Eesti Vabariigi jurisdiktsiooni all oleval territooriumil. Piirangud: Ei tohi olla vastuolus kriminaalseadustega. Relvi valdavad, sõjaväeliselt korraldatud ühingud või liidud ei või tegutseda erakonnana. Keelatud on sekkumine erakonna siseasjadesse. Keelatud teise riigi erakonna või selle struktuuriüksuse moodustamine ja tegutsemine. Erakonna liikmed: Erakonna liikmeks vähemalt 18- aastane teovõimeline Eesti kodanik. Erakonda astumine, sellest lahkumine ja kord sätestatakse erakonna põhikirjas.
Inimgruppide eristumise alused *Varanduslikud *Regionaalsed, sh linna ja maa või pealinna ja provintsi vahel *Rahvuslikud *Ideoloogilised KODUNE TÖÖ Uuri kodus välja vanemate, vanavanemate amet ja elupaik. ühiskond-suurte inimhulkade kooselu korrastatud viis. st kollektiivsel identiteedil põhinevat inimsuhtlust, st teatud väärtustele ja eesmärkidele tuginevat ühistunnetust. riik-võimu- ja valitsusasutuste süsmum, mis kehtestab suveräänse jurisdiktsiooni kindlal territooriumil.. ERINEVAD ÜHISKONNAMUDELID 1.agraar- ehk põllumajandusühiskond: *kiviaja lõpust kuni uusajani oli ühiskonna peamiseks elatusallikaks karjakasvatud ja põlluharimine. *vaatamata käsitöö ja kaubanduse arengule oli nendes valdkondades hõivatud väike osa elanikkonnast. *keskajaks vahetus naturaalmajanduslik kaubavahetus rahamajandusega, ent põllumajanduslik maavaldus jäi jätkuvalt peamiseks rikkuse allikaks.
Heraldika ajalugu on tihedalt seotud Euroopa riikide aadli ajalooga. Prantsusmaal kujunes aadel feodaalse süsteemi tingimustes ja sõltuvalt monarhi annetustest. Saksamaal loeti kuni 13. sajandi lõpuni riigiaadlikeks vanu vürstide ja härrade klasse, mis aja jooksul laienesid. Neile klassidele lisandusid päriliku aadliõigusega nn ilmalikud vürstid, kõrgemad vaimulikud, kes polnud mitte sünnijärgsed, vaid teenistusaadlikud. Vabad härrased olid isikud, kellele kuulusid jurisdiktsiooni alusel aadlimõisad ja kellel oli õigus osa võtta riigipäevadest kõrvuti kõrgaadliga. Esines ka aadel nimetusega poolvabad, kes kõrgaadli vasallidena pidid osalema ratsateenistuses. Aja jooksul aadliseisuste süsteem lihtsustus. (Oja 2006) Õukondade juures ametis olevad heeroldid hakkasid koostama ja kirjeldama turniiridest osavõtvate rüütlite vappe. Mitmes Euroopa riigis tekkisid heeroldiinstitutsioonid eesotsas heeroldikuningaga
printsiibid III Erilised institutsioonid ja riigiametnikud - ametnikud, sõjavägi, maakaitse ning sisekaitse; justiitsorganid ja korrektsiooniasutused IV Riigikassa - maksud, eelarve, riigipank, oma raha Riigi territoorium on maapinna osa, selle alumine osa, selle õhuruum ja akvatoorium. Jurisdiktsiooni ulatust ruumis piiritleb riigipiir- dokumentaalne ja looduses määratletud riigi ülemvõimu kehtivusala. Riigi jurisdiktsiooni kuuluvad nt: registris õhu- ja kosmosesõidukid, avamere põhjas ning avameres riigile kuuluvad rajatised, sõja- ja kabalaevad, sõja- ja tsiviillennukid. Riigi jurisdiktsiooni ei kuulu: teiste riikide välisesindused; võõrriikide sõjaväebaasid; teiste riikide sõjalaevad ja õhusõidukid; teatud õigusliku reziimiga alad. Rahvas - riigi territooriumil alaliselt või ajutiselt elav või viibiv inimkogum, mille üle kehtib selle riigi võim.
Kohtusse võib pöörduda isik siis, kui liikmesriigi kohtusüsteem ei kaitse konventsiooniga talle tagatud õigusi ja kõik siseriiklikud võimalused oma õigusi kaitsta on ammendatud. Samuti võib riik esitada kaebuse teise riigi vastu. Kohus loodi 1959. aastal. Kohtu alaline tööpaik on Strasbourg. Euroopa Inimõiguste Kohtu otsuse kohtuasjas Hassan vs. Ühendkuningriik, leides ühehäälselt, et kaebaja vend oli Ühendkuningriigi jurisdiktsiooni all briti vägede poolt Iraagis kinnivõtmise ja kinnipidamise ajal; ent 13 häälega 4 vastu, et Euroopa inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooni artiklit 5 (õigus isikuvabadusele ja -puutumatusele) ei ole siiski rikutud. Artiklite 2 (õigus elule) ja 3 (piinamise keeld) alusel esitatud kaebused tunnistas EIK vastuvõetamatuks. Kaebus puudutas kaebaja venna kinnivõtmist UK vägede poolt 23.04.2003 ja tema kinnipidamist Bucca laagris Iraagis, mis oli Briti vägede kontrolli all