Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like


Renessanss 14-16 sajand. (1)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
14. 16. sajand ­ renessanss Virge Joamets
13. sajand ­ keskaja tipp Kristlik kirik on veel väga ühtne Gootika Rüütlilaulu õitseng NotreDame'i koolkonna organum (Perotinus), uued zanrid kirikumuusikas, eriti motett = kirikumuusika kõige moodsam muusika . Modaalrütmika.
Uued, uusajale omased jooned hakkavad Euroopa arenenumate maade elus ja kunstiloomingus tekkima 14. sajandist. Esmalt Itaalias ja Prantsusmaal. 14. ­ 16. sajand renessanss ­ renaissance, rinascita ­ taassünd. Antiiksete väärtuste taassünd. Eneseteadvus. Veendumus , et kaasaeg on uue ajastu algus ja põhimõtteliselt erinev möödunust ­ keskajast ­ vaheajast, mis eraldab antiiki kaasajast.
Feodaalkorra ja naturaalmajanduse lagunemine, kapitalistliku korra, tööstuse (manufaktuurid), kaubanduse ja panganduse arenemine.
Uued majandusvormid tekkisid linnades, nende kandjateks olid linlased. Itaalias, kus ka keskajal polnud katkenud linnakultuur, puhkesid õitsele mitmed suured uhked linnad. Linnriigid . Linnastumine.
Kiriku võimu ja maine langemine > ketserlikud liikumised > kiriku lõhenemine > reformatsioon 16. saj. (1517). Paavsti ülima autoriteedi nõrgenemine (2 paavsti 1378­1417, Roomas ja Avignonis). Nüüd ­ keisri, kuningavõimu ( ilmaliku võimu) tugevnemine.
Linna arenemine > linnaarhitektuur > ilmalikud ehitised (paleed, raehooned, gildihooned jne)
Ehituskunsti eeskujud antiigist ­ antiikehitiste mõõtmine, uurimine, selle kohandamine kaasaegsete vajadustega. Eeskujuks on antiikne tempel. (Brunelleschi ( 1337 ­1446), Firenze katedraali lõpetamine.)
Brunelleschi perspektiivisüsteem Õukondades arvukalt kunstnikke > haritlasi > haridus läheb moodi > haridus vabaneb vaimulike valitsemise alt > ilmalik haridus > moodne on olla mitmekülgselt haritud > pillimäng, lauluoskus, noodist lugemise oskus, tantsuoskus kuuluvad elementaarsete oskuste hulka, neid mitte osata on suurim häbi. Õukonnakultuur. Aadlike kunstimetseenlus.
Loodusteaduste arenemine. Mitte autoriteetide tsiteerimine, vaid katsetamine, oma silmaga veendumine. Teadused eralduvad religioonist. Kogemusele tuginev teadus ( Bacon , 13. saj. Oxfordis).
Kirjandus ­ rahvuskeelne (itaalia, prantsuse, saksa jne) ( Dante (1265­ 1321 ), ,,Jumalik komöödia" 1307, Boccaccio , ( 1313 ­1375), ,, Dekameron " 1350), ka murdekeeled.
Kujutav kunst ­ portreed on individualiseeritud joontega, püüd tabada kolmemõõtmelisust paberil > perspektiivi taasavastamine (minavaatepunkt) ( Giotto 1267 ­1337)
Giotto, Legend Pühast Franciscusest
Trükikunst ­ suurim leiutis (1440nd), väga suur mõju > raamatute ( nootide ) tohutult suurem levik ( odavus , täpsus, kiirus, tiraaz) > kirjasõna enneolematult suurem kättesaadavus.
Huviobjektiks mitte Jumal, vaid inimene ­ humanism (humanus ­ inim, inimese) ­ ilmalik, inimesekeskne haridus. Ideaaliks pole alandlik jumalateener, vaid ettevõtlik, võimekas, enesekindel , mitmekülgselt haritud inimene.
Autorlus, oma nime jäädvustamise tahe . Põlvkondade konflikt, vastandumine eelnenule.
Maadeavastused > maailmapildi avardumine > Ameerika avastamine 1492. Sõjad, katkud: Sajaaastane sõda (1337­1453) Inglismaa ja Prantsusmaa vahel.
Renessanssmuusika üldiseloomustus: on mitmed eri koolkonnad , muusika kõlab kirikus, aadlike õukonnas ­ on vaimulik ja ilmalik, enamasti saateta vokaalmuusika, ansamblile või koorile, polüfooniline või homofooniline , modaalsete laadide asemele kujunevad duur ja moll (mazoor ja minoor ), palju eri zanre, instrumentaalmuusika iseseisvumine 16. saj., nootide trükkimine 16. saj.
14. sajandi prantsuse muusika ­ Ars nova (uus kunst ) (1320 ­ 1380 )
Prantsuse helilooja , poeet, piiskop Philippe de Virty (1291­1361) ­ traktaat ,,Ars nova" (~132223).
Mensuraalnotatsioon (mensura ­ mõõt) ­ täpsetele matemaatilistele suhetele tuginev rütmisüsteem, võimaldab väga keerukaid rütme ja erinevaid taktimõõte. Arvutused ja ratsionaalsus heliloomingu alused.
Vitry ' kohta on Petrarca öelnud: Ainus tõeline prantsuse poeet. Kirjutas motette, chansone, säilinud vähe (5 motetti ,,Roman de Fauvel'is")
14. saj. prantsuse muusika zanrid: kõige tähtsam ja keerukam on motett, veel on rondeau, virelai, lai jne.
Motett sündinud 13. sajandil organumist ­ vaimuliku teosena ­ iseloomulik
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Renessanss 14-16 sajand #1 Renessanss 14-16 sajand #2 Renessanss 14-16 sajand #3 Renessanss 14-16 sajand #4 Renessanss 14-16 sajand #5 Renessanss 14-16 sajand #6 Renessanss 14-16 sajand #7 Renessanss 14-16 sajand #8 Renessanss 14-16 sajand #9 Renessanss 14-16 sajand #10 Renessanss 14-16 sajand #11 Renessanss 14-16 sajand #12 Renessanss 14-16 sajand #13
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 13 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2010-09-05 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 23 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor j2nxx Õppematerjali autor

Lisainfo

Kokkuvõte
renessanss

Mõisted


Meedia

Kommentaarid (1)

barclay profiilipilt
Taavi Peters: päris hea materjal oli
13:22 31-01-2011


Sarnased materjalid

7
doc
Renessanss muusikaajalugu
25
ppt
Renessanss
46
doc
Renessanss ajastu
4
doc
Renessanss-14 -16-saj
4
doc
Renessanss-14-16 saj--
2
docx
Renessanss 14-16 saj
5
doc
RENESSANSS
4
rtf
Renessanss muusika





Faili allalaadimiseks, pead sisse logima

Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun