14. 16. sajand renessanss Virge Joamets
13. sajand keskaja tipp
Kristlik kirik on veel väga ühtne Gootika Rüütlilaulu õitseng
NotreDame'i koolkonna organum (Perotinus), uued zanrid kirikumuusikas, eriti motett = kirikumuusika kõige moodsam muusika . Modaalrütmika.
Uued, uusajale omased jooned hakkavad Euroopa arenenumate maade elus ja kunstiloomingus tekkima 14. sajandist. Esmalt Itaalias ja Prantsusmaal. 14. 16. sajand renessanss renaissance, rinascita taassünd. Antiiksete väärtuste taassünd. Eneseteadvus. Veendumus , et kaasaeg on uue ajastu algus ja põhimõtteliselt erinev möödunust keskajast vaheajast, mis eraldab antiiki kaasajast.
Feodaalkorra ja naturaalmajanduse lagunemine, kapitalistliku korra, tööstuse (manufaktuurid), kaubanduse ja panganduse arenemine.
Uued majandusvormid tekkisid linnades, nende kandjateks olid linlased.
Itaalias, kus ka keskajal polnud katkenud linnakultuur, puhkesid õitsele mitmed suured uhked linnad. Linnriigid . Linnastumine.
Kiriku võimu ja maine langemine > ketserlikud liikumised > kiriku lõhenemine > reformatsioon 16. saj. (1517). Paavsti ülima autoriteedi nõrgenemine (2 paavsti 13781417, Roomas ja Avignonis). Nüüd keisri, kuningavõimu ( ilmaliku võimu) tugevnemine.
Linna arenemine > linnaarhitektuur > ilmalikud ehitised (paleed, raehooned, gildihooned jne)
Ehituskunsti eeskujud antiigist antiikehitiste mõõtmine, uurimine, selle kohandamine kaasaegsete vajadustega. Eeskujuks on antiikne tempel. (Brunelleschi ( 1337 1446), Firenze katedraali lõpetamine.)
Brunelleschi perspektiivisüsteem Õukondades arvukalt kunstnikke > haritlasi > haridus läheb moodi > haridus vabaneb vaimulike valitsemise alt > ilmalik haridus > moodne on olla mitmekülgselt haritud > pillimäng, lauluoskus, noodist lugemise oskus, tantsuoskus kuuluvad elementaarsete oskuste hulka, neid mitte osata on suurim häbi. Õukonnakultuur. Aadlike kunstimetseenlus.
Loodusteaduste arenemine. Mitte autoriteetide tsiteerimine, vaid katsetamine, oma silmaga veendumine. Teadused eralduvad religioonist. Kogemusele tuginev teadus ( Bacon , 13. saj. Oxfordis).
Kirjandus rahvuskeelne (itaalia, prantsuse, saksa jne) ( Dante (1265 1321 ), ,,Jumalik komöödia" 1307, Boccaccio , ( 1313 1375), ,, Dekameron " 1350), ka murdekeeled.
Kujutav kunst portreed on individualiseeritud joontega, püüd tabada kolmemõõtmelisust paberil > perspektiivi taasavastamine (minavaatepunkt) ( Giotto 1267 1337)
Giotto, Legend Pühast Franciscusest
Trükikunst suurim leiutis (1440nd), väga suur mõju > raamatute ( nootide ) tohutult suurem levik ( odavus , täpsus, kiirus, tiraaz) > kirjasõna enneolematult suurem kättesaadavus.
Huviobjektiks mitte Jumal, vaid inimene humanism (humanus inim, inimese) ilmalik, inimesekeskne haridus. Ideaaliks pole alandlik jumalateener, vaid ettevõtlik, võimekas, enesekindel , mitmekülgselt haritud inimene.
Autorlus, oma nime jäädvustamise tahe . Põlvkondade konflikt, vastandumine eelnenule.
Maadeavastused > maailmapildi avardumine > Ameerika avastamine 1492. Sõjad, katkud: Sajaaastane sõda (13371453) Inglismaa ja Prantsusmaa vahel.
Renessanssmuusika üldiseloomustus: on mitmed eri koolkonnad , muusika kõlab kirikus, aadlike õukonnas on vaimulik ja ilmalik, enamasti saateta vokaalmuusika, ansamblile või koorile, polüfooniline või homofooniline , modaalsete laadide asemele kujunevad duur ja moll (mazoor ja minoor ), palju eri zanre, instrumentaalmuusika iseseisvumine 16. saj., nootide trükkimine 16. saj.
14. sajandi prantsuse muusika Ars nova (uus kunst ) (1320 1380 )
Prantsuse helilooja , poeet, piiskop Philippe de Virty (12911361) traktaat ,,Ars nova" (~132223).
Mensuraalnotatsioon (mensura mõõt) täpsetele matemaatilistele suhetele tuginev rütmisüsteem, võimaldab väga keerukaid rütme ja erinevaid taktimõõte. Arvutused ja ratsionaalsus heliloomingu alused.
Vitry ' kohta on Petrarca öelnud: Ainus tõeline prantsuse poeet.
Kirjutas motette, chansone, säilinud vähe (5 motetti ,,Roman de Fauvel'is")
14. saj. prantsuse muusika zanrid: kõige tähtsam ja keerukam on motett, veel on rondeau, virelai, lai jne.
Motett sündinud 13. sajandil organumist vaimuliku teosena iseloomulik mitu häält, igas hääles erinev tekst 13. sajandi jooksul väljub kirikust saab prantsuse seltskonnalauluks on mitmehäälne polüfooniline mitmetekstiline ilmalik laul (alumises hääles tenoris gregooriuse laul), sajandi lõpul kirikus (paiguti) keelatakse 14. sajandil, Vitry' ja Machaut ' loomingus on mitmehäälne mitmetekstiline ilmalik laul 15. sajandist tänapäevani on mitmehäälne vaimulik laul
14. sajandi prantsuse muusika kõlab veel suhteliselt teravalt: Keskaja pärandina on endiselt loo alguses ja lõpus 1, 5, 8 ja mitte 3 või kolmkõla Rütmid võivad olla väga keerukad (mensuraalnotasioon võimaldab seda) Saab tavaks teatud helisid madaldada või kõrgendada, kuid neid ,,juhuslikke märke" ei pruugitud nooti märkida. Neid nimetati ,,musica falsa", ,,musica ficta" vale muusika. Seega tänapäevased esitused ühest ja samast teosest võivad helikõrguste osas olla erinevad. Endiselt kasutatakse kirikulaade laulud on 23häälsed iga hääl on iseseisev ja erinev meloodia kontrastne polüfoonia Ratsionaalne (matemaatikale tuginev) kompositsioonitehnika tenoris varem loodud muusika (gregooriuse laul) Guillaume de Machaut (~1300 1377) prantsuse ars nova juhtiv helilooja.
Autobiograafiline värssromaan kirjades ,,Tõsilugu" 14. saj. prantsuse kirjanduse tähtteos
Poeet ja helilooja; oli samas vaimulik Reimsis; tema looming on säilinud suuremas osas, kuna Machaut' koondas need 6 käsikirja.
Allegooria: Loodus annab Guillaume de Machaut'le (poeedile, paremal) oma lapsed Tunded, Retoorika ja Muusika, et aidata tal uut luuleteost luua. Illustratsioon Machaut' käsikirjale.
Machau'lt on säilinud muuhulgas 23 motetti, nt. Dame, je sui cilz / Fins cuers doulz Daam , ma olen nende hulgas / Sulnid südamed
Messe de Nostre Dame esimene terviklik missa lääne muusika ajaloos ~1360
Ta on üüpiline 14. saj. helilooja selle poolest, et ilmalik muusika domineerib vaimuliku üle, hoolimata sellest, et ta tegutseb vaimulikuna.
14. sajandi itaalia muusika trecento Linnriigid, kaubandus idamaadega, pangandus Kirjanduses: Dante, Petrarca, Boccaccio
Maalikunstis Giotto, perspektiivi sünd
Euroopa professionaalne muusika sünnib Prantsusmaal (gregooriuse laul 8. saj. II poolel, organum 9. saj., esimesed gregooriuse laulule mitte tuginevad mitmehäälsuse zanrid, nt. motett 13. saj.). Teistel maadel enamasti kopeeritakse Prantsusmaa saavutusi.
14. tõusevad Prantsusmaa kõrvale teised, iseseisva mitmehäälse muusikaga kultuurid. Neist kõige huvitavam Itaalia, alates 1330ndatest. Trecento muusika Kesk ja PõhjaItaalia linnades, enamasti õpetatud vaimulike poolt aristokraatlikes majades viljeldud elegantne ilmalik seltskonnamuusika mitmehäälne ansamblilaul.
Olulisemad keskused: Firenze ( Medicid ), Bologna, Padua, Modena, Milano (Sforzad), Perugia, Ferrara (d'Ested). Tekstid: Dante (Firenze), Petrarca, Boccaccio (Firenze) jne., paljud heliloojad on viisistanud omi värsse.
Itaalia 14. sajandi muusika on palju pehmema kõlaga kui sama ajastu prantsuse muusika: Meloodiad eriti ülemises hääles on pehme joonisega, voolavamad kui sama aja pr. m. Kaunistused meloodias Pehmemad kooskõlad (rohkem on 3, 6) 23häälsed laulud iga hääl on iseseisev ja erinev meloodia kontrastne polüfoonia
Peamised zanrid: Caccia ( jaht ), tekst elav, värvikas (jaht, kalapüük, tulekahju, tüli jne), vorm sageli kaanon Ballata tantsulaul (neid lauldakse Boccaccio ,, Dekameroni " iga päeva lõpus (Firenze)) Madrigal sisu karjuseidüll, armastus, lihtsa vormiga
Peamine esindaja Francesco Landini (~13251397) Firenzes.
Tuntumaid, 14. saj. trecento hinnatumaid teoseid Landini ,,Gran piant'agli occhi"
Madalmaade koolkond e.
FrankoFlaami koolkond e. Madalmaade vokaalpolüfoonia ajastu renessansi tähtsaim koolkond ~142030 ~1550
Kerkivad esile linnad: Dijon (pealinn), Brügge, Genf , Cambrai, Brüssel
Burgundia hertsogiriik, Philippe Hea, Charles Julge, rikas riik (14331477), koondas kunstnikke teistest, kriisidest ja sõdadest nõrgestatud maadest . Vaimulikud, valitsejad võistlevad omavahel parimate muusikute pärast.
Kosmopoliitiline meeleolu. Madalmaadel välja kujunenud uus helikeel ühendas jooni eri maade muusikast püüe universaalsuse, internatsionaalsuse poole. Burgundia riigi lagunedes pudenes stiil mööda Euroopat laiali.
Internatsionaalse helikeele alused: Prantsuse 14. saj. ratsionaalne kompositsioonitehnika Itaalia 14. saj. muusika meloodilisus, pehmus, meelelisus Inglise muusika kooskõlad 3, 6 hakkab välja kujunema Euroopa muusika tüüpiline kõlamaailm, mazoor ja minoor kirikulaadide asemel.
Madalmaade KK muusika üldiseloomustus: polüfoonia, imitatsiooniline polüfoonia (s.h kirjutatakse palju kaanoneid) homofoonia (akordiline, meloodia ülemises hääles) zanrid: missa, motett, chanson vaimulik muusika (missa, motett) on koorile chansonid jt. ilmalikud laulud on ansamblile s.o ülimalt heakõlaline muusika kujuneb välja tüüpiline koorifaktuur (lisandub bassihääl ja register , 4häälsus) linnade katedraalides suured koorid koorimuusika algus komponeerimine lähtub endiselt tenorist, kus kasutatakse varem olemas olevat materjali (cantus firmus) kas gregooriuse laulu või ilmalikku laulu (Dufay' missa ,,Se la face ay pale " (Kui su pale on kahvatu))
Olulisemaid autoreid:
Guillaume Dufay (~ 1400 1474) Stiili rajajaid Kavas: Chanson ja missa ,,Se la face ay pale" (Kui su pale on kahvatu)
Johannes Ockeghem (~ 1420 1497) klassikaline koorifaktuur, kaanonimeister
Josquin Desprez (des Prez) (~1440 1521) Eluajal väga imetletud, mitmekesine väljenduslaad, nii polüfoonia kui homofoonia
Kavas: Motett ,,Ave Maria", chanson ,,Milles regretz" ( Tuhat pilku)
Adrian Willaert (~148090 1562 ) Veneetsia koolkonna rajaja Orlandus Lassus (1532 1594) Mitmekesisus stiilides, zanrides
Kavas: Motett ,,Timor et tremor" (Hirm ja värin), chansonid ,,Bon jour , mon coeur" (Tere hommikust, mu süda), ,,Vignon, vignon, vignette" jt.
16. sajandi vaimulik muusika
Ususõdade sajand. Senine ühtne lääne kirik jaguneb katoliiklikuks ja protestantlikuks.
Protestantlikke kirikuid: luteri kirik, anglikaani kirik, kalvinistlik kirik.
Luterlik kirik ja selle muusika
Martin Luther (1483 1546)
95 teesi 31. okt. 1517 Wittenbergi lossikiriku uksele patukustutuskirjade vastu. Reformatsiooni algus.
M. Lutheri seisukohad: Paavst ei saa andestada ühtki patusüüd, võib vaid üksnes kinnitada Jumala andestust.
Paavsti võimuses on üksnes nende karistuste kustutamine, mille ta on ise inimestele peale pannud .
Lootus patukustutuskirjade abil õndsaks saada on vale.
Vastuseis pühakute kultusele. Teenistus peab olema emakeelne. Tõlkis Piiblit Uus Testament ilmus saksakeelsena 1522, kogu Piibel 1534. Koolide rajamine laialdane lugemisoskuse levik luterlikes maades (ka Eestis). Pühakirja lugemine iseseisvalt + selle üle mõtisklemine. Koolides ka laulmine kogudus peab teenistusest osa võtma. Kirikulaule lauldakse ka kodudes kirikust väljas.
Luteri koraal luteri kirikus lauldav 1häälne laul. Selle allikad: olemasolevate gregooriuse koraalide tõlkimine ja kohandamine: Veni creator spiritus > Komm , Gott Schöpfer, heilger Geist (Oh Looja vaim, nüüd hingesse) olemasolevate (saksakeelsete) vaimulike laulude kasutuselevõtmine olemasolevate tuntud ilmalike laulude kasutamine uue, vaimuliku tekstiga:
Hassleri ,,Mein G'müt ist mir vervirret" > O Haupt voll Blut und Wunden (Oh Jeesus, sinu valu) uudislooming (Lutheri ,,Ein feste Burg" (Üks kindel linn)) M. Luter . ,,Ein feste Burg".
Luteri koraali üldiseloomustus: esitaja kogudus s.o lihtsad inimesed, mittemuusikud lihtne viis lihtne rütm
Luteri koraal teoste allikana : polüfoonilised kooriseaded (koraalimotett) koraaliprelüüd, koraalifantaasia (orelile, zanri kulminatsioon Bachi loomingus) kantaat (vokaalinstrumentaalteos, zanri kulminatsioon Bachi loomingus)
Katoliiklik kirik ja selle muusika
Rooma koolkond ( vastureformatsioon ), Veneetsia koolkond (särava kontsertliku stiili rajaja).
Vastureformatsioon. Trento kirikukogu 15451563 Kirikukogu kokkukutsumise põhjused: reformatsiooni kiire levik, suurte alade kaotamine, katoliku kiriku probleemide arutamine , sealhulgas kirikumuusika probleemide arutamine: 1häälse kirikulaulu edu protestantlikus kirikus katoliku kiriku muusika süüdistamine liigses keerukuses ja tekstidest mittearusaamises katoliku kiriku muusika süüdistamine ilmalikkuses (ilmalik laul missa alusena ) vajalikud on reformid , gregooriuse laulu (1häälse laulmise) tähtsuse taastamine gregooriuse laulu lihtsustamine reform teostus aastaks 1614, mil ilmus Editio Medicea gregooriuse laulu uuendatud meloodiate täielik kogu reformis osales ka Palestrina
Rooma (s.o paavsti) koolkonna muusika ja eriti Giovanni Pierluigi da Palestrina (~ 1525 1594) looming esindab vastureformatsiooni vaimu ehedaimal kujul ta on ,,puhta ja väärika" kirjaviisi akadeemiline eeskuju tehniliselt keerukas ja laitmatult sooritatud , samal ajal kõrvale ülimalt ilus kuulata äärmiselt rahulik, tasakaalukas, väärikas jne. Ülimalt viimistletud stiili looja, mida on imetletud ja koolides harjutusi tehes õpitud sajandeid . Lähtub Madalmaade koolkonna helikeelest. Säilinud 104 missat, ~400 motetti.
Palestrina, Missa Papae Marcelli, Kyrie
Veneetsia koolkond
Veneetsia koolkonna all mõeldakse täpsemalt 16. saj. II poolel Veneetsia Püha Markuse (San Marco ) kiriku ümber koondunud heliloojate tegevust. Koolkonna rajaja: Adrian Willaert (~148090 1562) (Madalmaade koolkonnast)
Tähtsamad heliloojad:
Andrea Gabrieli (~ 1510 1586)
Giovanni Gabrieli ( 1557 1612)
Claudio Monteverdi (1567 1643 ) (on ühtlasi ooperizanri rajajaid)
Veneetsia koolkonna iseloomulikud jooned: aluseks on Madalmaade koolkonna polüfooniline helikeel pillide rohke kasutamine pillide ja lauljate paigutamine ruumis laiali, eri rõdudele erinevate koosseisude (kooride) vaheldamine piano ja tutti vastandamine stile concertato s.o alus uue, barokkstiili kujunemisele kujunevad esimesed puht instrumentaalzanrid canzon, sonata, ricercar , toccata jne.
15. 16. saj. ilmalik muusika
16. saj. seltskonnamuusika sajand.
Igal maal on erinevad zanrid ja erinev helikeel.
Tekst on oluline ja peab olema arusaadav, kuuldav.
Teksti piltlikkus, muusikas püüd teksti illustreerida . Teksti kõla (häälitsused, lindude laul, lahingukära, olmehääled ja kõlad jne). Madalmaade koolkonna heliloojate chanson. Josquin ,,Milles regrets" lähedus Madalmaade koolkonna polüfoonilise muusikaga polüfoonia (imitatsioon), rahulik meeleolu.
Orlandus Lassus ,,Bon jour, mon coeur" lihtne homofooniline faktuur.
Prantsuse chanson 16. sajandil.
Kiriku tõrjuvad hoiakud moodsa kunstmuus. vastu (paavst Johannes XXII läkitus "Docta Sanctorum" taunib uues stiilis muus. kasutamist teenistustel). Prantsusmaa kaotab domineeriva rolli ja eeskuju hakkavad andma varakapitalistlik linnaühiskond (Põhja-Itaalia) ning humanitslik mõtlemine. Uued võimalused trükikunsti leiutamisega 15. saj. Oluline nooditrükitehnika, mille arendas välja Veneetsia trükkal Petrucci 15 ja 16 saj. vahetusel. Kuna muus.line renessanss on seotud peamiselt Mad.maadega, räägitakse sageli ka Mad.maade vokaalpolüfoonia ajastust. 14. saj sündis mitmehäälne ilmalik laul keskaja rüütlilaul oli ühehäälne, samuti pole teada rüütlilaulude loojad, ei saa kõnelda autorlusest nagu seda tehakse edaspidi. Just ilmalikes lauludes sündis uus väljenduslaad, mida võime pidada muus.liseks renessanssiks. Stiili tähtsamad jooned: · Kujuneb uus kõlaideaal
Renessanss Renessanss- tulevneb prantsuskeelsest sõnast taassünd. 14-17 sajand. Renessansi sünnikohaks peetakse valdavalt Põhja-Itaaliat. Renessanss olemus väljendus selles, et pöörduti tagasi antiikaja kunsti, filosoofia ja kirjanduse juurde, ehk õpiti neid uuesti põhjalikult tundma. Tähtsale kohale sai isiksus ise, enam ei olnud oluline päritolu. Renessansliku maailmavaate keskmeks on humanism veendumus, et suurim väärtus on isiksuse vaba areng. Renessansi ajal oli sarkastiline suhtumine vaimulikku ellu, seega ei olnud enam ilmalike sanrite ilmumine enam teisejärguline. Kirikuarhitektuur muutus inimesekesksemaks
· Algas ilmalike zanrite ilmumisega muusikasse · Kujunes uus väljenduslaad: - uus kõlaideaal kasutusele terts ja sekst. Alus harmooniale, ideaaliks häälte sisemine ühtsus, hääled jäljendavad üksteist imitatsiooniline - tekst seotus muusikaga kasvab, sõnad imiteerivad loodushääli, määrab muusikalist vormi - meloodia lihtne, tundeline, laulev 14. sajandi muusika ars nova · Ars nova muusikastiil Prantsusmaal 14. sajandil · Vastandati vanale muusikapõlvkonnale · Peetakse kas osaks keskaja muusikast või renessansi esimeseks etapiks · Toimusid muutused kunstmuusika zanrites - missa ordinaariumiosade komponeerimine. Loodi terviklikke ja ühtseid missatsükleid, esimene loodud Guillaume de Machaut
MUUSIKAAJALUGU RENESSANSS 14.-17. saj 1. RENESSANSS Mõiste: ,,renessanss" tuleneb itaalia keelest ja võeti kasutusele 16. Sajandil. Tähistas tagasipöördumist vanakreeka kultuuri juurde. 2. AJASTU SAAVUTUSED Maalikunst: Da Vinci ,,Mona Lisa" ja ,,Püha õhtu söömaaeg", Sixtuse katedraali laemaal, Arhitektuur: Peetri kirik Roomas, Bramante väike kabel Tempietto, Chanlordi jahiloss, Louvre loss Skulptuur: Michelangelo detailsed skulptuurid (Mooses ja Taavet), J.Goujoni ,,Nümfid"
RENESSANSS 1. Mis keelest tuleb ajastu nimetus, mida see sisuliselt tähendab ning millist ajavahemikku see hõlmab? Mõiste ,,renessanss" võeti esimesena kasutusele Itaalia kultuuris ja kunstis (it. k. rinascimento taassünd). Vararenessanss 14.saj 15.saj I pool, avaldus eelkõige prantsuse ja itaalia muusikas Kõrgrenessanss 15.saj II pool 16.saj 1.veerand, tooni andisid Madalmaad Hilisrenessanss 1520-ndad 1600, peamiselt Itaalias 2. Mida uut tõi kaasa renessanss keskajaga võrreldes (tabel) 14.saj. hakkasid Euroopa majanduselus toimuma muutused. Avanesid kaubanduslikud mereteed Ameerikasse, Aafrikasse ja Indiasse. Kasvas raha tähtsus. Linnades tekkis rikaste kodanike kiht, kes tellis ja finantseeris kunsti ning muusikat. Itaalias toimusid esimesed arheoloogilised väljakaevamised (Pompei ja Herculaneum), taasavastati antiikmaailma suursugusus. Huviorbiiti kerkis kirikukammitsatest vaba, antiikeeskujusid järgivalt ilus, vaimsust hindav iseteadev
RENESSANSS 1. Mis keelest tuleb ajastu nimetus, mida see sisuliselt tähendab ning millist ajavahemikku hõlmab? Mõiste ,,renessanss" võeti esimesena kasutusele Itaalia kultuuris ja kunstis (it. k. rinascimento taassünd). Vararenessanss 14.saj 15.saj I pool, avaldus eelkõige prantsuse ja itaalia muusikas Kõrgrenessanss 15.saj II pool 16.saj 1.veerand, tooni andisid Madalmaad Hilisrenessanss 1520-ndad 1600, peamiselt Itaalias 2. Mida uut tõi kaasa renessanss keskajaga võrreldes (vaata ka ajastute tabel) 14.saj. hakkasid Euroopa majanduselus toimuma muutused. Avanesid kaubanduslikud mereteed Ameerikasse, Aafrikasse ja Indiasse. Kasvas raha tähtsus. Linnades tekkis rikaste kodanike kiht, kes tellis ja finantseeris kunsti ning muusikat. Itaalias toimusid esimesed arheoloogilised väljakaevamised (Pompei ja Herculaneum), taasavastati antiikmaailma suursugusus. Huviorbiiti kerkis kirikukammitsatest vaba, antiikeeskujusid järgivalt ilus,
Kirik lakkas olemast inimese maailmapildi kesktelg. Ilmalik muusika hakkab 14. saj keskpaigast määrama kunstmuusika stiili, vaimulikul muusikal kanda konservatiivne roll. Prantsusmaa kaotab domineeriva rolli ja eeskuju hakkavad andma varakapitalistlik ning humanitslik mõtlemine. Uued võimalused trükikunsti leiutamisega 15. saj. Oluline nooditrükitehnika, mille arendas välja Veneetsia trükkal Petrucci 15. ja 16 saj. vahetusel. Kuna muusikaline renessanss on seotud peamiselt Madalmaadega, räägitakse sageli ka Maalmaade vokaalpolüfoonia ajastust. 14. saj sündis mitmehäälne ilmalik laul keskaja rüütlilaul oli ühehäälne, samuti pole teada rüütlilaulude loojad, ei saa kõnelda autorlusest nagu seda tehakse edaspidi. Just ilmalikes lauludes sündis uus väljenduslaad, mida võime pidada muusikaliseks renessanssiks. Stiili tähtsamad jooned: · Kujuneb uus kõlaideaal
RENESANSS 14.SAJ II POOL - 16.SAJ LÕPP Tekkisid eeldused uue poliitilise, vaimse ja kultuurilise olukorra tekkeks Euroopas (14.saj) Kirikus olid rasked ajad: SUUR SKISMA (1378 - 1417) e suur kirikulõhe (rooma- katoliku kiriku ja kreeka katoliku/õigeusu kiriku lõplik lahknemine) oli toimunud juba keskajal 1054. aastal. - Korraga valitses 2 paavsti: Roomas ja Avignonis Prantsusmaal - Kirik lakkas olemast inimeste maailmapildi kesktelg Poliitilise pildi muutus: - Inglismaa ja Prantsusmaa vaheline SAJA-AASTANE SÕDA - Tegi lõpu rüütlikultuurile - Prantsusmaa lakkas olemast keskne positsioon Euroopas Põhja-Itaaliast kujunes eeskujuks VARAKAPITALISTLIK ÜHISKOND: - Tekkis humanistlik ühiskond e väärtushinnangute andmisel hakati lähtuma inimestest Suur katk 1349 Filosoofia/kirjandus toetusid antiikkultuuri pärandile. Maadeavastuste/teaduste kiire arengu tõttu hakkas muutuma inimese maailmapilt. TRÜKIKUNSTI LEIUTAMINE (1454/55) Renesanss (t
Kõik kommentaarid