Aastad 0 Müügimaht Ühiku hind Müügikäive Muutuvkulud Püsikulud Amortisatsioon Ärikasum Tegevuslikud rahavood Põhivara soetus -25,000 Muutus puhaskäibekapitalis -5,000 Puhtad rahavood -30,000 Diskontotegur Diskonteeritud rahavood Projekti finantseerimise mõõdikud Laenu hind (%) kd 6% Risikvaba intressimäär (%) 4% Beetakordaja majandusharus 1.04 Projekti finantsvõimendusega beetakordaja 2.08 Tururiskipreemia (%) 1% Väikeettevõtte riskipreemia (%) 8% Omakapitali hind (%) ks 13.04%
Innovaatiliste ettevõtete edu üheks komponendiks on tugeva insenertehnilise kaadri olemasolu. Oluliseks innovatsioonitegevuse komponendiks on arenemisvõimeline ja uuendustealdis meeskond koos juhiga, kes on innovaatilise tegevuse eestvedaja. Oluline komponent ettevõtte innovaatilisuse arendamisel on töötajate koolitamine ja täiendusõpe ning sellise palga ja motivatsioonisüsteemi loomine, mis soosib uuenduslikkust. Eesmärkide saavutamise juhtimiseks peavad mõõdikud mõõtma nii tegevusi kui ka käitumisi, mis toodavad seda tulemust. Mõõdikud peavad olema: kergelt administreeritavad, kergelt loetavad ja kergelt hooldatavad, andma tagasisidet tulemuste ja muutuste kohta reaalajas, vastama tegelikule teostusvõimele, graafilised ja pilkupüüdvad, igale ühele kättesaadavad. Innovatsiooni mõõtmiseks on mitmeid erinevaid viise. Tähtis on silmas pidada tootlikuse kasvu ja investeeringute tasuvust. Tootlikuse kasv lahendab tööjõuprobleemid
............................................................................4 3.CO2 koguse vähendamine.......................................................................................................5 4. RTJ arendamine.......................................................................................................................6 4.1. Vajalikud protsessid RTJ arendamiseks...........................................................................6 4.2 Jõudluse mõõdikud...........................................................................................................6 5.Võimalik probleemid arendamisel...........................................................................................7 6.Kokkuvõte................................................................................................................................8 Kasutatud allikad..............................................................................................
See tähendab omakorda, et kõik osakonnad teevad olulisi otsuseid kogu ahelat ja ettevõtet, mitte vaid oma osakonda silmas pidades. Üksikute tegevuste, nagu ost, transport jne optimeerimine ei tähenda sageli terviku seisukohalt paremat tulemust. On teada palju näiteid, kus vaid oma osakonna tulemuste paranemine kulude vähendamise abil on kaasa toonud kulude tõusu koguahelas. (Palm, R. 2003) Joonis 1. Tarneahela juhtimine erinevate voogude koordineeritud juhtimine. 1.2 Tarneahela mõõdikud Ettevõtted, kus ei toimu õiget tarneahela juhtimist, elavad justkui päev korraga. Sageli puudub juhtivtöötajail strateegiline nägemus ja ellujäämise nimel tegeldakse igapäevaselt "tule kustutamisega". Tavaliselt ei viida nendes firmades läbi võrdlusuuringuid (benchmarking), vaid kasutatakse ainult erinevaid mõõdikuid ja tunnusarve. See ei ole iseenesest väär, kuid probleemiks on asjaolu, et sageli kasutatakse ka situatsioonis mittesobivaid mõõdikuid.
KATEGOORIA JUHTIMISE MÕÕDIKUD JA TOOTLIKKUS Lektor: Raili Kuusik MA E-mail: [email protected] Mõdriku 2012 Finantsnäitajate rakendamine 1. Ettevõtte edukuse määratlemiseks kasutatakse erinevaid näitajaid. Selleks, et tulemusi saaks võrrelda, tuleb leida adekvaatne võrdlusbaas. 2. Tasakaalus tulemuskaardi puhul rakendatakse hinnangute andmisel järgmisi punkte: eesmärk; tegevused; mõõdikud; sihtväärtus. Ostame ja müüme tooteid/teenuseid Mõisted: Kogukäive Netokäive Kulud Kasum või kahjum Juurdehindlus Allahindlus Kumulatiivne juurdehindlus Rentaablusest ehk tasuvusest Brutokasum Varude brutorentaablus arvestab toodete või teenuste ringluskiirus Kasumi arvestamine erinevate ühikute kohta Tegevusmõõdikud Tegevuste hindamiseks rakendatakse järgmiseid mõõdikuid: 1. Kaupade ringlus ruutmeetri kohta 2. Netokäive ruutmeetri kohta 3. Brutokasum ruutmeetri...
mälu suurus, rakendused, installimise teekond, erinevad koodi failid, draiverid testimiseks, analüüsi või disaini dokumendid, kasutajate ja arendajate käsiraamatud, sisestatud andmed ja andmebaasid, protsessori kiirus 5. ● Tuleb automatiseerida protsessid õiges järjekorras ja õigel ajal, kasutame CI-d kohe alguses, et ei peaks manuaalsest arendamisest hiljem üle liikuma automaatsele. ● Korrektsed juhtpaneelid ja mõõdikud, mis aitavad ülesannetest ja vigadest mugavalt, kiiresti aru saada ● Automatiseerimine ei kompenseeri inimeste vahelist koostööd, seega erinevate ülesannetega töötajad peavad ühiselt panustama. ● Tuleb leida tasakaal integratsiooni tööde teostamisel, kuna need võtavad palju ressursse. NT: tarkvara puhul saaks jagada selle väiksemateks komponentideks, mis tagaks kiirema töö kiiruse.
......... Sageli nimetatakse antud organisatsiooni jaoks oluliste mõõdikute kogumit võtmenäitajateks (ingl keeles KPI's - Key Performance Indicators) Õigesti valitud mõõdik võimaldab (Jac Fitz-enz 2009): - Tekitada arutelu juhtidega (miks meil on see number nii- või naasugune) mis viiks tegudeni; - Analüüsida kui tõhusalt organisatsioon tööjõudu kasutab - Vähendada riske, et tööjõukulusid tehakse ebamõistlikult (nt vale koolitus) Töötajate profiili iseloomustavad mõõdikud annavad personali planeerimiseks informatsiooni muutustest ametite gruppides (nt juhid, spetsialistid, teenindajad, töölised), töötajate staaži alusel jne. Mida suurem organisatsioon, seda rohkem on personali planeerimisel vaja analüüsida töötajaid ühisnäitajate alusel. Näiteks kui on teada, et teenindajate seas on aastas keskmiselt rasedus- sünnituspuhkusel või lapsehoolduspuhkusel 15% teenindajatest, tähendab see, et teenindajate osas
osalemine; sotsiaalsed suhted ja võrgustikud; keskkond; turvalisus. Eesti elukvaliteedi paradoksid 1) Eestil ja eesti inimestel on vastakas suhtumine jõukusse ja heaoluriiki. 2) Eesti kodanikualgatus ja -aktiivsus on suhteliselt kõrge, kuid apoliitiline. 3) Tulevikuoptimismi kasutamine arengumootorina võib sattuda ohtu inimeste madala enesehinnangu tõttu 6. Tervise, heaolu ja elukvaliteedi indikaatorid/mõõdikud. Objektiivse heaolu mõõdikud 1) Füüsiline heaolu – kehaline tervis, toimetulek, suremusstatistika 2) Materiaalne heaolu – tulu, sissetulek 3) Areng ja aktiivsus – haridus, kirjaoskus, tööhõive, puhkus/hobid, sõltumatus 4) Sotsiaalne heaolu – võrgustik, toetus, tõrjutus/ integratsioon, toimetulek rolliga ühiskonnas 5) Emotsionaalne heaolu – ärevus, depressioon, haigusega kohanemisvõim Subjektiivse heaolu mõõdikud 1) kognitiivne aspekt – rahulolu 2) emotsionaalne aspekt – õnnelikkus
1. Nimetade reklaami rolle ühiskonnas(4) koos väikese selgitusega. · Majanduslik roll / turunduslik roll Uuringu eesmärgiks oli välja selgitada, kuidas suhtuvad Eesti elanikud reklaami kui nähtusesse ning kas ja millist kasutegurit nähakse selles üksikisikule ja millist ühiskonnale · Kommunikatiivne roll - Eesmärgiks on kokku viia müüja ja ostja, ostja ja kaup. · Sotsiaalne roll - Reklaam informeerib, õpetab eelistama, kasutama, mõjutab esteetilisi eelistusi. · Reklaami kultuuriline roll - Reklaam mitte ei ole kultuuri mõjutav nähtus vaid ta on On tarbimiskultuuri mootor ja kunstiline väljendus. Rakendab ja arendab uusi väljendusvõimalusi ning viise tänapäevase infotehnoloogia baasilt ning samas ei unusta ka juba iidsetena tunduvaid meediume. 2. Nimetage lähtudes C.s. Peirce märgiteootüüpi ning tooge ka näide selle esinemisviisi kohta reklaamis 1 Ikoon taotleb sarnasust obje...
3 Klienditeeninduse faktorid.............................................................................................4 Kontrollitavad tegurid klienditeeninduses.....................................................................4 Mittekontrollitavad tegurid klienditeeninduses..............................................................5 Klienditeenindusstandardi võimalik ülesehitus..............................................................5 Teenindustaseme mõõdikud...........................................................................................6 Klienditeeninduse parandamine.....................................................................................6 Halva klienditeeninduse tagajärjed.................................................................................6 Teenindustase.................................................................................................................7 Tellimustsükkel..............................
4. Debitoorse võlgnevuse juhtimine 5. Tooraine ja materjali, varude, kreditoorse võlgnevuse juhtimine 6. Rahavoogude juhtimine 7. Laenupoliitika väljatöötamine ja rakendamine 8. Projektide analüüs ja ettevalmistus juhatusele 14 Finantsjuhi uued rollid (Ernst&Young põhjal) Osalemine ärimudeli kavandamisel Äristrateegia sidumine aktsionäride väärtustega Strateegia sidumine tulemustega mõõdikud ja sihtväärtused Tulemusmudelid boonused Põhitegevuse üksuste juhtimine Kommunikaator Riskijuhtimine 15
ca 5060% (KÜ ostab enamuse teenuseid) · delegeeritud mudel (üle 2/3 ostetakse sisse) ca 2030% (valitsejaks haldusfirma) Arendajaga ühendusevõtt · Silmad lahti! · Planeeringud... · Kes me oleme? · Mida me oskame? · Kuidas me teeme? · Mispärast meiega? · Õige ajastus! Osalemine protsessis · Ehituskoosolekud · Teostajad - probleemid · Lukustusskeem - sari · Hoolduse võimalus · Eriarvamuste akteerimine · Vajalikud mõõdikud · Lisahanked HOONE KÄIVITAMINE · Lepingud tarnijatega · Vajalikud load ja lepingud · Üldpindade ülevaatused · Puuduste esitamine · Dokumentide vastuvõtmine · Vastuvõtukomisjon Tehnosüsteemide ohjamine · Vajalik dokumentatsioon · Kasutajakoolitused · Seadistamine · Probleemide korral · Hoolduspäevikute sisseviimine Korterite üleandmine
- 2006.a 26 lisaobjekti (-3 objekti) - 2007.a - 4 korterelamut (-2 korterelamut) - märtsis 2008.a 56 kinnisvara korrashoiuobjekti Arendajaga ühendusevõtt · Silmad lahti! · Planeeringud... · Kes me oleme? · Mida me oskame? · Kuidas me teeme? · Mispärast meiega? · Õige ajastus! Osalemine protsessis · Ehituskoosolekud · Teostajad - probleemid · Lukustusskeem - sari · Hoolduse võimalus · Eriarvamuste akteerimine · Vajalikud mõõdikud · Lisahanked Müügiprotsessis · Haldaja tutvustus · Majanduskava · Selgitus · Kodukord · Haldusleping · Kontaktandmed · Lisainfo HOONE KÄIVITAMINE · Lepingud tarnijatega · Vajalikud load ja lepingud · Üldpindade ülevaatused · Puuduste esitamine · Dokumentide vastuvõtmine · Vastuvõtukomisjon
profiili uuendades iseendaks jääda. Ausus asendab mitmekordselt enesekiitmise või -laitmisega ülepingutamise. Eneseanalüüsimiseks võta hea sõber või pereliige käevangu, et mõtestada koos lihtsalt ja ausalt suheldes lahti sinu võimed ja oskused. Kümme sammu uue töökoha saamiseks: Koosta eesmärkide püstitamise ja nende mõistmise kava mõtesta, millises suunas soovid liikuda, mida saavutada, millised on ajalised mõõdikud eesmärkide saavutamiseks. Mida detailsemalt suudad selle pildi endale luua, seda kergem on teha tegevuskava järgmisteks sammudeks. Võta igapäevaselt aega tööportaali külastamiseks, et uurida võimalusi tööturul. Pane kirja enda tugevused ja nõrkused lähtudes enda oskustest, isikuomadustest, käitumuslikest harjumustest. Kaardista, millised on sinu väärtused ja millised on ootused uuele tööandjale
ning kasutatud rakistest ja tööriistadest selle juures. 3. Variant 1.Nim lõikeelemendid lõikeprotsessis. Lõikekiirus V (m/min) lõikesügavus t (mm) ettenihe S (mm/p) spindli pöörete arv n (p/min) 2.Freespingi põhiosad. P: spindel, freesid, ülatala (traavers), töölaud, ristkelk, konsool, kere (säng). 3.Nim tööriistu treimisel ja freesimisel. a)Treiterad, spiraalpuurid, hõõritsad, freesid, rauasaag, viil, keermepuur, b) nihik, kruvik, mõõdikud, joonlaud, c) võtmed, tsenter, laastukonks, kiil, vasar, vahekoonused, saavel. 4.Mis on läbim? Siirde osa, mis toimub tööriista ühel tööliikumisel ettenihke suunas. 5. Lõikesügavus erinevate pindade töötlemisel. Kui tooriku jäikus ei ole piisav, lõigatakse pigem mitme läbimiga. 6. Pinnakaredusklassid ISO 286 järgi. Metoodikad tähistused. 14 astet- 100 50 25 12,5 6,3 3,2 1,6 0,8, 0,4 0,2 0,1 0,05 0,025 0,0125 Ra - kõikide pinnakonaruste kesk. kõrgus.
Tegemist on detaili üksiktootmisega, mistõttu ei kasutata purustavat kontrolli. Kuna detaili läbimõõt on 200mm, siis annab see meile hea nägemuse ka detaili sisemusest. Seega kõige targem oleks alustada visuaalse kontrolliga. Visuaalkontroll annab meile pinnal asuvad vead. Kontrollida geomeetrilisi defekte, läbikeevitamatust ja võimalikke prao kohti. Selleks võib kasutada lihtsaid mõõtevahendeid: mõõdikud, nihikud. Kui sellest ei piisa, siis võib kasutada ultrahelikontrolli, et avastata läbikeevitamatust ning pragude leidmiseks magnetkontrolli või kapilaarkontrolli. LISA 1 Detail ja keevisliide LISA2 TIG keevituse skeem 1.Volfram elektrood 2.Keevituskaar 3.Lisamaterjal(varras antud detailil ei ole vaja kasutada) 4.Õmbluse gaasikaitse 5.Keevisõmblus 6.Tagasivoolu klemm 7.Keevitatav detail 8.Keevitus põleti (ühendatud keevitusvoolu kaabliga)
tööriistadest selle juures. 3. Variant 1.Nim lõikeelemendid lõikeprotsessis. Lõikekiirus V (m/min) lõikesügavus t (mm) ettenihe S (mm/p) spindli pöörete arv n (p/min) 2.Freespingi põhiosad. P: spindel, freesid, ülatala (traavers), töölaud, ristkelk, konsool, kere (säng). 3.Nim tööriistu treimisel ja freesimisel. a)Treiterad, spiraalpuurid, hõõritsad, freesid, rauasaag, viil, keermepuur, b) nihik, kruvik, mõõdikud, joonlaud, c) võtmed, tsenter, laastukonks, kiil, vasar, vahekoonused, saavel. 4.Mis on läbim? Siirde osa, mis toimub tööriista ühel tööliikumisel ettenihke suunas. 5. Lõikesügavus erinevate pindade töötlemisel. Kui tooriku jäikus ei ole piisav, lõigatakse pigem mitme läbimiga. 6. Pinnakaredusklassid ISO 286 järgi. Metoodikad tähistused. 14 astet- 100 50 25 12,5 6,3 3,2 1,6 0,8, 0,4 0,2 0,1 0,05 0,025 0,0125 Ra - kõikide pinnakonaruste kesk. kõrgus. Rz - viie kõrgema ja viie
kulusid. Iga otsus ja tegevus on kulukäituriks, need mõjutavad kulutusi. Kulukäitur on iga mõjur, sündmus, tegur või koefitsent, mis põhjustab muutusi kulukandjas, tegevustes, ressurssides ning nende kasutamises, kuludes/tuludes, mille alusel jagatakse tootmise üldkulud kulukandjatele. Kulukäiturite liigitus: · Mahupõhised otsesed töötunnid- ja tööjõukulu, toodete arv, masintunnid jne. · Tegevuspõhised mõõdikud, mõjurid, jaotuse alused. · Struktuuripõhised skaala, kogemus, tehnoloogia, komplektsus. · Juhtimislikud tööjõu hulk ja pühendumus, suhted tarnijate ja klientidega jne. 6. Kulude paigutamine ja jaotamine kuluobjektidele Kulude paigutamine on tegevus, mille käigus arvestatakse otsekulud otse (ilma jaotamata) kuluobjektidele ja/või (põhitegevuse, tugiteenuse, üldjuhtimise, abitegevuse) kulukohtadele, lähtuvalt nende seosest vastavata
jagatud struktureeritud probleemilahenduse protsessi määratle, mõõda, analüüsi, parenda ja ohja. > Defineeri probleem (Define); > Mõõda probleemi ulatust ning seda mõjutada võivaid faktoreid (Measure); > Analüüsi protsessi (Analyze); > Rakenda parendused (Implement); > Ohja/ kontrolli protsessi ning parendusi (Control). Probleemi defineerimisel tuleb otsida vastuseid järgmistele küsimustele: > Mis on protsessi väljund? > Mis on probleemi sisu, kas on olemas selle mõõdikud ja kasutatavad andmed > Määratleda probleemi olulisus kliendile, organisatsioonile ja organisatsioonisisestele gruppidele. > Kas lahendused on ilmselged või vajavad edasist uurimist? > Mida probleem tähendab rahaliselt? > Keda protsess puudutab, kes peaksid olema lahendusmeeskonnas olema? 6 Defineerimisel võib olla vajalik kasutada projekti hartat, kliendirahulolu uuringuid, SIPOC konteksti diagrammi (suppliers-inputs-process-output-customers) või
Hindamise tulemused: · näitavad, kas ja kuidas on täidetud töötaja tööalased eesmärgid; · võimaldavad kohandada töötaja võimed töö nõuetele; · võimaldavad kavandada põhjendatud koolitus- ja arenguprogramme; · aitavad planeerida ja kontrollida töötajate juhtimise protsessi, et nad teeksid hea meelega seda, mida neil oodatakse; võimaldavad personali õiglaselt kujundada ja rakendada (Eensalu 2012: 212) 2.3 Hindamise mõõdikud Organisatsioonide juhtimist kergendavate mõõdikute leidmine on keeruline protsess, mis on pidevas muutumises, lähtudes sellest, et väliskeskkond muutub, juhtimisele tekivad uued väljakutsed ja sellega seoses ka uued mõõdikud. Eesti tingimustes, kus enamik organisatsioone on võikesed ja ressursid on piiratud, tuleb juhtidel ise mõõdikuid luua, süsteeme arendada ja elus hoida. See eeldab seda enam, et protsess
Esimeseks säästliku majandamise võimaluseks on kokku hoida vee pealt. Paljud inimesed hambaid pestes jätavad vee jooksma. Seda ei tohiks teha. See on küll väike asi, aga pika aja peale koguneb kraanist lihtsalt alla voolanud vett päris palju. Ja tegelikult me maksame ilma otstarbeta kraanist alla jooksnud vee eest. Suvel lilli kastes võtame vee otse kaevust või tuleb vesi ühisest kaevust. Paljudel inimestel on korterites vee mõõdikud. See tähendab, et inimesed maksavad selle vee eest, mida nad on kraanist lasknud. Oleme teadlikud oma vihmasest kevadest ja suvest. Inimesed võiksid vihmavett koguda ning seda kasutada lillede kasmiseks, mitte ei tohiks võtta kraanivett ja sellega lilli kasta, sest nii võib piltlikult öelda, et me lihtsalt viskame raha maha. Aja möödudes märkame, et see on väga kasulik, kuna vihmavee eest ei pea midagi maksma ning pikemas perspektiivis hoiame raha kokku
N:Postponement, pakkimise edasilükkamine jaotuskeskustesse 5. Materjalide ja teenuste omamise kogukulu vähendamiseks halda oma varustusaalikaid strateegiliselt. N:Kasude jagamise kokkulepe 6. Arenda kogu tarneahela raames IKT strateegia, mis toetab otsuste tegemise mitut tasandit ja annab selge ülevaate toodete, teenuste ja info liikumisest. N:EDI, RFID inf, mida saab kasutada igapäevaselt 7. Võta omaks kogu tarneketti hõlmavad mõõdikud, et hinnata, kui tõusad ja võimekad ollakse kollektiivselt lõpptarbijani jõudes. N: õige aeg, kogus, ühtsed aruande raportid
2. Määratle kõik piirangud ja hetke "pudelikael" 3. Suurenda pudelikaela mahtu 4. Ekspluateeri piiravat ressurssi maksimaalselt, väldi mõttetut kulu 5. Vii teiste protsesside juhtimine kooskõlla piiranguga 6. Kui pudelikael muutub, mine tagasi punkti 1. Piirangute teooria kontrollmõõdikud · Üldeesmärk on kasum, täpsemalt kolm komponenti: netokasum, investeeringu tasuvus ja rahavood. · Järgmise tasandi mõõdikud (3): · Väljalase (throughput) määr, millega süsteem genereerib raha müügi kaudu, müügikäive-muutuvkulud · Laoseis (inventory) raha, mille süsteem on investeerinud nende asjade ostmisesse, mida ta kavatseb müüa · Tegevuskulud (operating expense) kogu raha, mis kulutatakse laoseisu muutmiseks väljalaskeks Piirangute liigid 1. Võimsus, maht, ressursid 2. Aeg 3. Turg 4. Tegevuspoliitikad 5
keskkonnale, strateegilistele otsustele ja ajaperspektiivile. *Raamatupidamuslikud näitajad muutujana - Raske kasutada statistilistes mudelites. (Negatiivsed väärtused, Asümmetriline jaotus) Kasutada harva! Control muutuja suhe independent/dependent muutujasse: Kontrollmuutuja (n. tööstusharu, ettevõtte suurus) peab omama mõju vaadeldavat nähtust mõjutavaile muutujatele/praktikatele Pole vaja, kui valdkond on uus. Mõõdikud: • Sama fenomeni erinevad mõõdikud on erineva headusega. • Valiidsus – mõõdik mõõdab mida peab. • Raskused parima mõõdiku valimisel. – Mõõdiku koonduv valiidsus. Sama fenomeni erinevad mõõdiku tulemused peavad korreleeruma – Mõõdiku hajuv valiidsus. Erinevate fenomenide mõõdikud ei mõjuta iseenesestmõistetavalt üksteise valiidsust. Rahvusvaheline küsimustik – ekvivalentsuse probleem: • Funktsionaalne ekvivalentsus – funktsionaalne kasutatavus peab olema samaväärne. N. ratta
on piiratud maksimaalselt ühe või kahe teguri poolt. Iga ettevõtet saab vaadelda kui omavahel seotud protsesside ahelat, mis muudab sisendid müügikõlblikeks toodeteks. Efektiivseim viis ahela tugevuse suurendamiseks on nõrgima lüli leidmine ja selle tugevdamine. Seega saab ettevõte oma tegevustulemusi kiirelt ja märgatavalt parandada koondades oma pingutused ja ressursid nõrgemale protsessile piirangule. Tasakaalus tulemuskaart kaardistab strateegiliselt olulised mõõdikud ja alameesmärgid ettevõttes valdkonniti finants, klient, tegevus, personal ja areng. Eesmärgiks on saavutada teatud soovitud mõõdikute tase, mis põhjust-tagajärg seoste järgi peaks põhjustama üldiste eesmärkide saavutamise. Igapäevase TTK jälgimine näitab, kuidas on võimalik tulemusi ette näha ja mõjutada läbi põhjust-tagajärg seoste. Metoodika edukas rakendamine edendab tegevuse eesmärgistatust ja terviklikumat jälgimist ja selle sidumine motivatsioonisüsteemiga
2. Määratle kõik piirangud ja hetke “pudelikael” 3. Suurenda pudelikaela mahtu 4. Ekspluateeri piiravat ressurssi maksimaalselt, väldi mõttetut kulu 5. Vii teiste protsesside juhtimine kooskõlla piiranguga 6. Kui pudelikael muutub, mine tagasi punkti 1. Piirangute teooria kontrollmõõdikud • Üldeesmärk on kasum, täpsemalt kolm komponenti: netokasum, investeeringu tasuvus ja rahavood. • Järgmise tasandi mõõdikud (3): • Väljalase (throughput) – määr, millega süsteem genereerib raha müügi kaudu, müügikäive-muutuvkulud • Laoseis (inventory) – raha, mille süsteem on investeerinud nende asjade ostmisesse, mida ta kavatseb müüa • Tegevuskulud (operating expense) – kogu raha, mis kulutatakse laoseisu muutmiseks väljalaskeks Piirangute liigid 1. Võimsus, maht, ressursid 2. Aeg 3. Turg 4. Tegevuspoliitikad 5
Madal osakaal/madal kasv Kõrge osakaal/madal kasv Kategooria hindamise tulemusena jõudsime järeldusele, et meie poolt valitud kategoorial on kõrge osakaal, aga madal kasv. Vastavalt kategooria hindamise kvadrandist oleks mõistlik võrrelda kaupade valikut turuga, eemaldada aeglasema ringluskiirusega kaubad, suurendada marginaali ja vaadata üle kaubad lähtuvalt riiulipinna tootlikusest. Edukuse hindamise võimaluseks on tulemuskaart, kus määratakse kindlaks mõõdikud (Maasik, 2012). Peamised mõõdikud, mida kasutada saame on: müügiandmed, ostusagedus leibkondade paneelandmed kliendi rahulolu kasum tarnimine, kaubavaru Fookuses on eelkõige tarbija oma vajadustega. Varu olemasolust annab ülevaate laoseis. Laoseis võib olla väike, kui on palju asendatavaid kaupu (Maasik, 2012). Tänapäeval on enamus kauplusi varustatud tehnoloogiaga, mis võimaldab meil koguda erinevaid andmeid ning neid töödelda.
transpordi kasutamise kulud. - Liiklusvälised: elualade kujundus ja ruumiline paigutus töökoha suhtes, töökohtade kontsentratsioon ehk tihedus, vaba aja kasutamise võimalused, asendustegevused. 5.2 Transpordi mõju ühiskonnale (positiivne ja negatiivne) Positiive mõju on elanikkonna üldise heaolu kasv nende liikumisvajaduse rahuldamise läbi ning negatiivne on ühiskonnal saamata jäänud heaolu liiklusõnnetuste ja elukeskkonna halvenemise tõttu. 5.3 Veonduse mõõdikud makro- ja mesotasandil Makro: - majandustegevuse regionaalne jaotus - välismajanduse intensiivsus - geograafiline asukoht Meso: - eri veoviise mõjutavad seadusandlikud aktid - transpordivõrgu kvantiteet ja kvaliteet - veotariifide tase 6. 6.1 Suurenev vajadus veoteenuse järele tuleneb suurenevast vajadusest kaupade ja teenuste järele Mastaabisääst on hulgitootmise mastaabi laienemisest tulenev keskmise tootmiskulu
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Majandusteaduskond Ärikorralduse instituut Organisatsiooni ja juhtimise õppetool Tulemustasud ja nende mõju töötaja töösooritusele Ainetöö õppeaines "Inimressursi juhtimine" Tallinn 2017 ÜLEVAADE ORGANISATSIOONIST Antud töös käsitletavaks ettevõtteks on AS Konesko. Konesko on 1992. aasta lõpus loodud Eesti erakapitalil põhinev ettevõte, mille põhitegevusalaks oli algselt teenustööna elektrimootorite staatorite mähkimine. Algusaastetel toimus ettevõtte tootmistegevus Tallinnas. Tegevuse oluline laienemine algas 2003.aastal, kui pikaaegne koostööpartner KCI Konecranes OY otsustas lõpetada mootorite valmistamise Soomes ning siirdada mootorite tootmine tervikuna Eestisse. 2013.a lõpust on AS Konesko aktsionäride ringi kaasatud 49% osalusega ka Konecranes Finance OY. Alates 2004. a suvest asub firma mootoritehas ...
ja lõppkokkuvõttes tulude vähenemiseni ning hea firma maine. (https://annaabi.ee/teenuse-m%C3%B5%C3%B5dikud-klienditeeninduses- m146241.html) Kasutatud kirjandus: 1- Heli Freienthal 2012, Klienditeenindaja (http://www.lvrkk.ee/kristiina/Heli_Freienthal/Klienditeenindaja_2/index.html) 2- Lepiksaar, Mirjam 2015, Logistikajuhi tegevused ettevõtte kulujuhtimisel, (http://eprints.tktk.ee/1116/) 3- Evvu, 2015, Teenuse mõõdikud klienditeeninduses, (https://annaabi.ee/teenuse-m%C3%B5%C3%B5dikud-klienditeeninduses- m146241.html) 5
2013) personalitöö korraldamine Kas teeme ise või Milliseid ostame sisse? teenuseid kasutame? Kes ja mis Milliseid tasemel teenust tehnoloogilisi pakuvad? lahendusi kasutame? personalitöötaja kompetentsid (Ulrich, Brockbank, Younger, Ulrich, 2012) mõõdikud · Top 5 enim kasutatud mõõdikut Regioon HR/FTE HR Töötajate arv Koguvoolavus suhe üksuse Vabatahtlik voolavus kulu Soodustuste kulu töötaja kohta Aasia-Okeaania 84 $51 114 Tervisekulu töötaja kohta
Ülekurss 0 0 0 0 0 Aruandeaasta kasum ### -33 455 ### 136 962 ### Kokku omakapital -88589 -30898,9 124011 139517,5 348865 Kokku passiva -88589 -30898,9 124011 139517,5 348865 Mõõdikud tabel 9 Mõõdikud (Eur) 2013 2014 2015 2016 2017 Müügtulu 74 028 ### ### ### ### tooraine -4 811 -5 811 ### ### ### Brutokasum 78 839 ### ### ### ### Muud äritulud ja -kulud Mitmesugused tegevuskulud -1 627 -1 629 -1 824 -1 823 -1 820
How to produce bioenergy from agricultural resources without harming the environment Jürgen Aosaar Jaak-Albert Metsoja Ahto Oja BOVA cource on biogas from biomass March 3-7 2008 Tartu Deciduous tree species on abandoned agricultural land Current situation • The long term development plan of the Estonian energy industry foresees a reduction in the use of fossil fuels and an increase in the share of biofuels: by the year 2010 renewable energy must account for 5.1% of total energy consumption Current situation (2) • In Estonia we have abandoned arable land about 400 000 ha, part of it is overgrowing naturally, and another part has been afforested • For short-rotation forestry in Estonia, ecologically and economically the most suitable tree is probably grey alder, which is a highly productive and soil improving species Grey alder...
4) lennunavigatsiooniteeninduse seadmed ja süsteemid: raadioseadmed ja -süsteemid, nende tööpõhimõte ja kasutamine. Side- ,seire- ja navigatsiooniseadmed ja -süsteemid, nende arengusuunad 5) lennundusmeteoroloogia 6) lennuliikluse korraldamine 7) navigatsioon, lennunduse raadioside, lennundusteabeteenindus 5.3.2. Õhusõidukid ja mootorid 1) lennuteooria alused 2) plaaneri konstruktsioon 3) mõõdikud ja avioonikasüsteemid 4) plaaneri elektrisüsteemid 5) turbiin ja kolbmootorid 6) hooldustööde planeerimine ja korraldamine 5.3.3. Avioonikaseadmed 1) lennuteooria alused 2) plaaneri konstruktsioon 3) mootori näidikusüsteemide ehitus 4) side- ja navigatsioonisüsteemid ehitus ja hooldus 5) mõõdikud ja avioonikasüsteemid 6) avioonikaseadmete testimisseadmed 7) automaatjuhtimise seadmete hooldus
Siia alla kuuluvad: - kriteeriumirühma uuring (näiteks meedikute õppetöö tulemuslikkuse seosed nende haigestumisega.. ehk siis millegi uurimine mis on juba juhtunud). - võrdlev uuring. Näiteks tavakoolis õppinute võrdlus poistekoolis õppinutega. Näidis ex post facto uurimus. - teema: - muutuja: sõltumatu enamuses autoga sõitmine viimase kolme aasta jooksul, sõltuv stressi tase loengu alguses, stressi tase peale loengut. - mõõdikud: stressitesti skoorid - hüpotees 1 : autojuhtide stressi tase on alguses kõrgem kui ühistranspordi kasutajatel. - hüpotees 2 : autojuhtide stressi tase on kõrgem kui ühistranspordi kasutajatel ka peale loengut. - oletatav tulemus: stressitase säilib läbi loengu teema TLÜ tudengite tervislikkus võrreldes kehakultuuri tudengite audenteses. muutujad sõltuv on tervis sõltumatud üliõpilaste tervis pisteliselt enne õpinguid, pärast õpinguid ja sama kehakultuuri
Neile võidakse anda kahesuguseid ülesandeid: anda hinnang olemasolevale olukorrale või teha tulevikuprognoose. 80/20 printsiip Delfi tehnika: on ennustustehnika, mis kasutab arvukalt eksperte, kes annavad esimeses ringis oma hinnangu, siis saavad teises ringis oma esialgse hinnangi ümber ja nii edasi kuni saavutatakse consensus. Ettevõttele sobiva tulemuskaardi loomisel leitakse iga osa kohta sobiv hulk olulisi mõõdikuid. Mõõdikud peaksid katma kriitilisi edutegureid, tagama võrreldavuse parimate ettevõtetega ja olema kõigile üheselt arusaadav. Eeliseks on see, et teeb võimalikuks kombineerida lühi- ja pikaajalisi eesmärke, samuti arvestada ka pehmeid näitajaid. Võimaldab eesmärgid ja tegevustulemused tuua ära ühe aruandega Väldib suboptimeerimist, mis tähendaks, et üks eesmärk on saavutatud teise eesmärgi arvelt Tasakaalus tulemuskaart toetab strateegia elluviimist, kaasates
Elukoht (Tallinn, Ida-Virumaa, muu Eesti) Haridustase Sotsiaalne staatus või ametialane staatus Vanus Eel-muutuja, vahemuutuja, kontrollmuutuja Vanemate haridustase (eel-muutuja) Haridustase (sõltumatu muutuja) Informeeritus parteide seisukohtadest (vahe-muutuja) valimisaktiivsus (sõltuv muutuja) vanus (kontrollmuutuja) Operatsionaliseerumine Tegevust mille käigus leitakse kontseptidele mõõdikud nimetatakse operatsionaliseerimiseks ja neid mõõdikuid ise operatsionaalseteks definitsioonideks. Nt. Hinded on ak. võimekuse operatsionaalne definitsioon Näiteid: Majandusvabaduse indeks on majandusvabaduse operatsionaalne definitisioon; Põhiharidus, keskharidus, kõrgharidus haridustaseme operatsionaalne definitsioon; Valimistest osavõtu määr valimisaktiivsuse op. definitsioon
töökaotus) võivad eluga rahulolu suurel määral ajutiselt tõsta või vähendada. Subjektiivne heaolu väljendab: materiaalsete, sotsiaalsete ja psühholoogiliste vajaduste rahuldamise astet sotsiaalse keskkonna ootusi ja nõudeid inimese personaalseid iseärasusi maailmavaadet, suhtumisi ja soove - ühendades nii kognitiivse (rahulolu), emotsionaalse (õnnelikkus) ja globaalse (elukvaliteet) aspekti Objektiivne heaolu – mõõdikud on välja töötatud ekspertide poolt ega olene indiviidi hinnangust oma elule. Füüsiline heaolu-kehaline tervis, toimetulek, suremus-statistika Materiaalne heaolu-tulu, sissetulek Areng ja aktiivsus-haridus, kirjaoskus, tööhõive, puhkus/hobid, sõltumatus Sotsiaalne heaolu-võrgustik, toetus, tõrjutus/ integratsioon, toimetulek rolliga ühiskonnas Emotsionaalne heaolu-ärevus, depressioon, haigusega kohanemisvõime 8
SWOT-analüüsiga kirjeldatakse ettevõtte sisemisi tugevusi ja nõrkusi ning väliskeskkonnast tulenevaid võimalusi ja ohte. Halvim olukord võib tekkida, kui ettevõtte sisemiste nõrkustega kaasnevad tugevad välised ohud. Tasakaalus tulemuskaardi meetodiga mõõdetakse ja juhitakse ettevõtte edukust ning eesmärkide saavutamist, lähtudes neljast üksteist tasakaalustavast osast: x õppimine ja areng x sisemised protsessid x kliendid x finantsid. Igas osas määratakse eesmärgid, mõõdikud, sihttulemused ja tegevuskavad. Töötajate kaasamine ja meeskonnatöö. Eelnevalt nimetatud meetodite ja tootlikkuse tervikliku juhtimissüsteemi edukas evitamine eeldab ettevõtte kõigi töötajate kaasamist. Töötajad on ettevõtte kõige väärtuslikum ressurss. Töötajate kaasamiseks on kuus võtmeelementi: x ohutus ja ergonoomika kõik tööd ja tegemised peavad toimima ohutult ja ergonoomiliselt
mõjutab seda, kuidas abikaasad iseennast näevad ja kirjeldavad. Teiseks kasutatakse metodoloogias käitumusliku mõõdiku asemel enese poolt antud hinnangute mõõdikut. See võib põhjustada võimaluse, et enese määratud vastustega küsimustik ei prognoosi abielusuhetes vastava isikuomadusega seostatud käitumist. Edaspidistes uuringutes peaks isiksuse hindamisel kasutama teisi andmeallikaid nagu näiteks käitumuslikud mõõdikud või sõltumatute intervjueerijate aruanded. MILLISTE LOENGUS KÄSITLETUD TEEMADEGA ANTUD ARTIKKEL SEOSTUB? Kõige rohkem seostub antud artikkel selliste teemadega nagu sotsioloogiliste uuringute läbiviimine ehk sotsioloogia kui teadus ja sotsioloogia meetodid, kuna need teemad võtsime ka loengutes läbi. Muidugi puudutab sisuliselt see artikkel kõige rohkem teemat perekond ja abielu, kuid sellist teemat väga loengutes ei puudutatud
ühiskonna elus osalemine (kuuluvuse mõõde Allardti järgi); seotud inimestel. investeeringuid ja pühendumist. Salutogeneetiline suhtumine seab eesmärgiks eneseaktualiseerimise ja potentsiaali realiseerimisega. Sotsiaalteaduslikes Objektiivne heaolu – mõõdikud on välja töötatud organismi ressursside suurendamise, võitlemaks seda nõrgestavate teguritega. uurimustes on heaolu defineerimisel üheks populaarsemaks meetodiks ekspertide poolt ega olene indiviid hinnangust oma elule 13. Tervisedenduse olemus ja seos heaoluga.
Õhk on Maa atmosfääri moodustav gaaside segu. Õhk koosneb peamiselt lämmastikust (78%), hapnikust (21%), argoonist (0,9%) ja süsinikdioksiidist (0,04%). Õhu hapnikusisaldus võimaldab Maal aeroobsete organismide elu. Taimed kasutavad õhus leiduvat süsinikdioksiidi fotosünteesiks. Õhk on tavaliselt lõhnatu ja värvitu. Õhu auhteline dielektriline läbitavus on 1,0006. Atmosfäär ehk õhkkond on Maad ümbritsev kihilise ehitusega õhukest (dilämmastiku, dihapniku, argooni, süsihappegaasi ja teiste gaaside ning veeauru segu), mis pöörleb ja tiirleb koos Maaga. Gravitatsiooni roll Atmosfääri moodustavaid gaase hoiab kinni Maa gravitatsiooniväli, kui gaaside impulss on piisavalt väike. Atmosfääri piirid Maa atmosfääri alumine piir on maa- ja merepind, ülemine piir aga ei ole täpselt määratletav. Hämarikunähtuste ja kõrgete virmaliste vaatluse põhjal arvatakse, et see on 1000...1200 km kõrgusel. Rõhk Atmosfäär on väga liikuv, alludes isegi vä...
C Ebatõenäoliselt laekuvate ja lootusetute nõuete mahakandmine bilansist pikendab nõuete keskmist laekumisperioodi D Kui käibekapital on tootmisettevõttes negatiivne, on võõrkapitali osatähtsus tõusnud E mul on erinev arvamus (milline?) Kontrolltöö rahvusvahelises finantsjuhtimises C 1. Milline alltoodud väidetest ei pea paika? A Du Pont' püramiid on süsteemne finantssuhtarvude kogum B Tasakaalustatud tulemuskaardi meetodi puhul valitakse mõõdikud tulenevalt ettevõtte strateegiast C Finantsmõõdikud on tasakaalustatud tulemuskaardi meetodi kasutamisel primaarse tähtsusega D Tasakaalustatud tulemuskaardi meetodi rakendamine võimaldab igale ettevõttele välja töötada ainult temale omase näitajate süsteemi E mul on erinev arvamus (milline?) 2. Rootsi lühiajaliste võlakirjade intressimäär on 5% ja turu riskipreemia 8%. Teie ettevõte tegeleb toiduainetetööstusega
SWOT-analüüsiga kirjeldatakse ettevõtte sisemisi tugevusi ja nõrkusi ning väliskeskkonnast tulenevaid võimalusi ja ohte. Halvim olukord võib tekkida, kui ettevõtte sisemiste nõrkustega kaasnevad tugevad välised ohud. Tasakaalus tulemuskaardi meetodiga mõõdetakse ja juhitakse ettevõtte edukust ning eesmärkide saavutamist, lähtudes neljast üksteist tasakaalustavast osast: x õppimine ja areng x sisemised protsessid x kliendid x finantsid. Igas osas määratakse eesmärgid, mõõdikud, sihttulemused ja tegevuskavad. Töötajate kaasamine ja meeskonnatöö. Eelnevalt nimetatud meetodite ja tootlikkuse tervikliku juhtimissüsteemi edukas evitamine eeldab ettevõtte kõigi töötajate kaasamist. Töötajad on ettevõtte kõige väärtuslikum ressurss. Töötajate kaasamiseks on kuus võtmeelementi: x ohutus ja ergonoomika kõik tööd ja tegemised peavad toimima ohutult ja ergonoomiliselt
ettevõtete tegevuses. Juhuslikud turunduse valdkonna tegevused ei täida enam eesmärki, on ebaefektiivsed ja tihti on neid korraldanud turundusvaldkonda mitte tundev ja kogenematu inimene. Kui vaadata lähemalt turunduse juhtimist kui ühe valdkonna tegevuste korraldamist, siis on oluline rääkida ka mõnedest terminitest, et mõista turunduse juhtimise olemust ja ulatust ettevõtetes. Kuna enamasti töötab turundusosakond kindla eelarvega, siis on oluline kohe alguses paika panna mõõdikud, kuidas turundustegevuse efektiivsust hinnata, et hiljem saaks vaadata, millised asjad töötava ja millised mitte, ning vältida vigu edaspidi. Turundustegevuse juhtimine on protsess, mille eesmärk on määrata, näha ette ja täita klientide soovid eristuvalt (loovalt) ja ettevõttele kasumlikult. 6 Turunduse olemus ja juhtimise vajalikkus
meetodil loodud teekonnasimulatsioon igaks juhuks 3000-meetrist rändeulatust arvestades. Selle stsenaariumi abil arvutati välja, millised eluapaigad on omavahel ühenduvad ja millised mitte. Ruumiline graafiline ühenduvusanalüüs Selleks, et leida ökoloogilises võrgustikus olulisi struktuure, analüüsiti eelpooltoodud andmete põhjal saadud võrgustikku Integral Index of Connectivity IIC abil. Selle indeksi eeliseks on, et ta integreerib elupaikade sobivuse ja ühenduvuse mõõdikud üheks väärtuseks üldise maastiku ühenduvusena. See väärtus annab tõhusa indikaatori elupaikade ligipääsetavuse hindamiseks. Tulemused ja arutelu Uuringu tulemused toovad välja kaks erinevat mustrit konnade territooriumi eelistuste kohta (Joonis 3): 1) suured iga-aastased konnade koduterritooriumid, kus on enam kui üks sigimispaik ja mida mõjutavad väga hästi läbitavad metsased alad. 2) väikesed ja killustunud
15. Kuidas mõõdetakse klienditeenindust (nimeta vähemalt 5 klienditeeninduse mõõdikut) ? Üks kõige lihtsam ja üldisem klintide rahulolu e klienditeeninduse taseme üldise mõõtmise viis on see, kui võrrelda, kliendibaasis, kui paljud nendest klientidest, kes 12 kuud tagasi olid firma kliendid on klientideks jäänud täna. Kui 20% või rohkem klientidest aasta tagasi ei ole enam uusi tellimusi esitanud, on see tõsine signaal, et analüüsida oma klienditeeninduse kvaliteeti. Mõõdikud: tagastused, tarneaeg, arvete täpsus, õigeaegselt kohale toimetatud saadetisi, kliendirahulolu, laodefitsiidi sagedus jaekliendi kauplustes. 16. Mis on klienditeenindus ? Klienditeenindus on logistilise süsteemi tegevuse väljund. Klienditeenindus mõõdab logistilise süsteemi efektiivsust toote ruumilise ja ajalise kasulikkuse loomisel. Klienditeeninduse tase mõjutab logistilisi kogukulusid, ettevõtte turuosa ja kasumit.
1. Tervise ja heaolu käsitlused/definitsioonid. Tervis on täieliku füüsilise, vaimse ja sotsiaalse heaolu seisund, mitte ainult haiguste või füüsilise vea puudumine; tervis on igapäevaelu ressurss võimaldamaks individuaalselt, sotsiaalselt ja majanduslikult täisväärtuslikku elu. Tervis on igapäevaeluks vajalik tingimus. Tervis on universaalne väärtus ja inimese põhiõigus. Tervis kui heaolu. Heaolu on näitaja, mille abil väljendatakse kokkuvõtlikult inimeste vaimset, füüsilist ja sotsiaalset tervist või seda, kas tal on hea olla. Heaolu võib saavutada vajaduste rahuldamise ja mittevajalike vajaduste kaotamise abil. Heaolu on inimeste materiaalsete, sotsiaalsete ja kultuuriliste vajaduste rahuldatus. Heaolu ei ole seisund, vaid protsess, kus subjektil on võimalus kasutada oma potentsiaali ja vahendeid eesmärgi saavutamiseks. 2. Tervisega seotud mõisted. Eluviis, ebavõrdsus ja ebaõiglus tervises, haigus, haiguste ennetamine (...
Raadiosaatjatest öeldi kuna peab kuskile minema või mida tegema. Ise sain ka raadiosaatjat kasutada. Arvutiga tehti komplekteerimis- ja saatelehti ja koostati arveid. Sain trükkida süsteemist komplekteerimislehti, inventuurilehti. Lisaks sain trükkida taara tagastus lehti. CMR-i ei saanud teha kuid püüan seda teha järgmine aasta. Klienditeenindus logistikas 2.5.1 Käsitletud teema: Klienditeeninduse mõõdikud ja kvaliteet. Klienditeenindust peetakse logistiliste süsteemide üheks kõige tähtsamaks valdkonnaks. Kõik logistilised tegevused peaksid olema korraldatud nii, et need toetaksid klienditeeninduse eesmärke. Klienditeenindus on väljundiks ettevõtte jõupingutustele logistiliste toimingute teostamisel. Klienditeeninduse tasemel on otsene mõju ettevõtte turuosa suurusele ja kuludele, nende kaudu aga kasumile. Pidin andma endast parima, et klient rahule jääks. Minu
TALLINNA TRANSPORDIKOOL TEENINDUSE MÕÕDIKUD REFERAAT KOOSTAJA: JUHENDAJA: RÜHM: TALLINN 2015 SISUKORD SISSEJUHATUS..................................................................................................................................3 MIS ON KLIENDITEENINDUS?.......................................................................................................3 KLIENDITEENINDUSE ELEMENDID.............................................................................................4 OLULISED TEGURID LOGISTIKA KLIENDITEENINDUSES......................................................5 KLIENDITEENINDUSE KVALITEEDI BARJÄÄRID.....................................................................6 PÕHJENDATUD KAEBUS...............................................................................................