Masinaehitusmaterjalid , mõisteid
MMT-st, kütused, õlid, tehnilised
vedelikud,
17.10.12
[email protected]1
Materjalid
Metallid
Materjalid, aine ehitus
Materjalid,
fotoaparaat Metallid
Metal ide omadused
Teraste li gitus
otstarbe järgi,
markeering Metallide omadusi
Metal ide üldisi omadusi
8.02.2010
Materjalide katsetamine
Röntgenkiirega ja
ultraheli katsetus
Alumiinium Alumi nium on enamlevinumaid elemente maakoores,
kuid ol es väga akti vne hapniku suhtes, esineb
ta looduses ühendeina. Põhiliselt saadakse
alumi niumi mineraalist – boksiidist.
Tootmisprotsess seisneb sel est alumi niumoksiidi
saamises ja järgnevas
sulas krüoli dis lahustatud alumi niumoksiidi
elektrolüüsis. Sel menetlusel saadud alumi niumi
puhtus on 99,5…99,8% ja põhilisteks lisanditeks
raud, räni ja mangaan. Suurema puhtusega
alumi niumi (kuni 99,9%) saadakse sulaalumi niumi
rafineerimise teel
Alumi nium
Alumi nium on väga akti vne hapniku suhtes ja
metal i värske pind oksüdeerub kiiresti. Moodustub
ainult mõne aatomkihi paksune tihe oksi dikiht, mis
kaitseb pinda edaspidise korrosiooni eest. Alumi niumi
hea
korrosioonikindlus ongi tingitud sel est
oksiidpindest.
Alumi niumi korrosioonikindlust saab tõsta
anodeerimisega, mil e eesmärgiks on paksema
oksiidikihi aga ka kõva
pinde saamine.
Kõrge puhtusastmega alumi nium (99,5% Al ja enam)
on väikese
tugevusega ja teda kasutatakse peamiselt
keemia- ja toiduainetetööstuses mahutite ja torustike
valmistamiseks. Elektrijuhtmeina kasutatav tehniline
alumi nium sisaldab kuni 0,5% rauda, ol es tegelikult
alumi niumirauasulam.
Alumiinium
Alumi niumil on rida niisuguseid omadusi
(näit. hea korrosioonikindlus, väike tihedus), mis
teevad ta äärmiselt kasulikuks tehnomaterjaliks.
Puhas alumiinium on kül väga madala tõmbetugevusega,
kuid seda saab tõsta külmdeformeerimise
(kalestamise) teel või teiste elementidega legeerimise
teel; tugevus tõuseb märgatavalt (kuni 500
N/mm2-ni). Alumi nium on väga
plastne ja vormitav
paljude moodustega. Alumiiniumi hea
elektrijuhtivus (60% puhta vase elektrijuhtivusest) soosib tema
kasutamist paljudes
elektrotehnika valdkondades.
Alumiinium
Tihedus ρ=
2700 kg/m3
Sulamistemperatuur Ts=660 °C
Kristal ivõre K12
Tõmbetugevus: puhas Al Rm= 80…135 N/mm2,
sulamid =600 N/mm2
Joonpaisumistegur λ=24 1
⋅ 0-6 1/K
Elektrijuhtivus 1/ρ=60% IACS1)
Korrosioonikindlus=väga hea
1)
IACS – rahvusvaheline lõõmutatud vase
etalon ;
näitab elektrijuhtivust vase suhtes (%)
Al sulamid
Alumiiniumi valusulamid Alumi niumi valusulamite tüüpilised esindajad on Al-
Si-sulamid
- silumi nid, mis ei moodusta ega mille
koostises ei ole keemilisi ühendeid. Sulamites esineb
eutektmuutus temperatuuril 577 °C ja ränisisaldusel
11,7% moodustub
eutektikum .
Tänu eutektsulami
heale vedelvoolavusele (Si suurendab
ka puhta Al vedelvoolavust) kasutatakse
sulameid Alumiinium ja alumiiniumisulamid
Puhas Al Al-sulamid Pulberalumi nium
Deformeeritavad sulamid
Valusulamid
Vanandavad Mittevanandavad Vanandatavad Mittetvanandatavad
Vask, Cu
Vask on üks vanimaid inimkonnale teadaolevaid
metal e, mis sulameina (koos tinaga pronksidena)
on olnud kasutusel enam kui 5000 aastat. Tänapäeval
on palju väga kasulikke vasesulameid, kuid
metal i kõrgest hinnast
tingituna on need paljudel
juhtudel asendumas odavamate materjalidega nagu
alumiinium ja
plastid .
Põhilised vasemaagid on kompleksmaagid
vask- ja raudsulfiitidest. Vase tootmine neist toimub
sulatusmetal urgia (pürometal urgia) ja elektrometallurgia
meetoditega. Sulatuse teel saadakse
toorvaske, mis sisaldab 98,5…99,5% Cu ja
lisandeina rauda, väävlit, hapnikku jt. Toorvask
rafineeritakse elektrolüütiliselt, mil e tulemusena
saadakse puhas
elektrolüütiline vask e. katoodvask
vasesisaldusega 99,2…99,7%.
Vask
Vask ja
vasesulamid Puhas Cu
Cu-sulamid Messingid Pronksid Cu-Zn sulamid
(Cu-Sn-, Cu-Al-
Zn≤45%),
Cu-Si- jt. sulamid)
Deformeeritavad-,valu-
Deformeeritavad, valupronksid
messingid
Väikestes
kogustes Sn ja Al lisamine parandab
messingi
korrosioonikindlust
merevees ,Pb
lõiketöödeldavust jne.
Tsink , pli , tina
Tsinki- kasutatakse laialdaselt teraste antikorrosioonpinnetena
(
katuseplekk , veetorud).
Kontaktis terasega
moodustab ta galvaanilise paari ja, olles
anoodiks ,
lahustub, kaitstes sellega terast korrosiooni
eest. Ka akupatareides aktiivmassi restina
Plii-neelab hästi röntgenkiirgust, summutab vibratsiooni
ja heli, on kõrgplastne, märgab hästi teisi
metalle (katab hästi teiste metallide pinda), on
korrosioonikindel väävelhappes, kus lahustuvad paljud
roostevabad terased ja
titaan . Pliid kasutatakse
suurtes kogustes akumulaatorite, haavlite, kuulide
jms. valmistamisel. Varem nimetati pliid ka seatinaks.
Tina- on asendamatu nn. valgepleki tootmisel, millest valmistatakse
konservipurke. Võib öelda, et konservitööstuse
areng algas XIX sajandi algusest, millal avastati, et
tinaga kaetud raudplekist purgid lubavad säilida
toiduained väga kaua (on näiteid, et lihakonservid
nendes pole riknenud viiekümne ja enama aasta
jooksul). Samal
otstarbel kasutatakse tina toidunõude,
aparaatide ja torustike katmisel. Plii selleks
ei sobi, sest moodustab toksilised ained.
Joodised Metal ide markeerimine
Eri riikides on metallide margitähistus erinev, markeerimissüsteem on määratletud vastava
riigisisesestandardiga (näit. Venemaal
GOST , Saksamaal DIN, Rootsis SS, Soomes SFS). Ent
nüüd on olemas ka rahvusvahelised eurostandardid (EN),mis kehtivad kõigis Euroopa Liidu
riikides ja laiemaltki.
Eurostandardite hulk suureneb jõudsalt ja neid kehtestatakse järjepidevalt riikide (rahvuslike)
standarditena. Nõnda toimitakse ka Eestis, sh. metallide markeerimist sätestavate
eurostandarditega.
Metalsete materjalide (teras,
malm , mitteraudmetallid ja mitterauasulamid) Euroopa
markeerimissüsteemi järgi, mis suures osas põhineb Saksa DIN standarditel, kasutatakse kahte
tähistust:
- materjali margitähist,
-materjali tunnusnumbrit.
Teraste margitähistusTeraste margitähistussüsteem põhineb nende kasutusala, mehaaniliste ja füüsikaliste omaduste
ning keemilise koostise iseloomustamisel ja selle sätestab eurostandard EN10027.
Kasutusalade järgi on teraste margitähiste põhilised sümbolid:
S – ehitusteras,
P – surveotstarbeline teras,
L – torujuhtmeteras,
E – masinaehitusteras,
B – betooniteras (
sarrusteras ),
Y – eelpingestatav betooniteras (sarrusteras),
R – relsiteras,
M – elektrotehniline teras jt.
Teraste markeerimine
Teraste
tunnusnumbrite süsteem põhineb
Saksa DIN-standardist pärit tunnusnumbrite
süsteemil.
Tunnusnumber on kuni 7-positsiooniline:
- 39 -
1. XX XX (XX) ……
Materjali grupp: 1-teras
Terase grupi nr.
Jrk. nr.
grupis Lisanumbrid (jäetakse sageli ära)
Terase töötlemine
Plastid
TehnoplastidPlastitööstus areneb kiiresti ja praeguste teadmiste juures on traditsioonilised materjalid
nagu puit, klaasja paljud metallid edukalt
asendatavad plastidega . Plastide kasutusala
laieneb üha.
Plastid on polümeermaterjalid, mille
põhikomponent on polümeerid puhtalt või
segudena.
Mitmekomponentse süsteemina sisaldavad need põhipolümeerile lisaks mitmeid
lisandeid ja abiaineid, mille ülesanne on polümeeride tehnoloogiliste ja
talitlusomaduste mitmekesistamine:
- füüsikaliste, mehaaniliste või elektriliste omaduste modifitseerimine ,
- termo- ja valguskindluse suurendamine ,
- hinna alandamine,
- värvuse, läbipaistvuse jt. optiliste omadustemuutmine,
- töödeldavuse parandamine.
Põhilisteks lisa- ja abiaineteks on täiteained, plastifikaatorid, stabilisaatorid, määrdeained
ja värvained.
Polümeerid
Plastid
Polümeerid kui plastide põhikomponendid on kõrgmolekulaarsed ühendid, milles
makromolekul on ehitatud madalamolekulaarsetest ühenditest –monomeeridest, mis on
ühendatud keemilise sidemega.
Põhjusi,
miks plaste kasutatakse on mitmeid:
- madalam töötlemistemperatuur kui metallidel ja keraamikal, seega
madam energiakulu ,
- nad on kergemad (mahu ja massi suhe on polümeermaterjalide kasuks),
- viimistlemise minimaalne vajadus, tooteodavus,
- hea töödeldavus,
- korrosioonikindlus,
- hea tugevuse ja tiheduse suhe (eritugevus),
- plastid tagavad ühtlaselt vaikse töö ja mürasummutuse,
- nad on head elektri- ja soojusisolaatorid.
Plastide liigitus ja omadused
Temperatuurile reageerimise järgi liigitatakse plastid
kahte gruppi:
1
. Termoplastid ,
2. Termoreaktiivid .
Termoplastid muutuvad kuumutamisel voolavaks, jahtudes aga
taastuvad esialgsed
omadused; nende
makromolekulidel on enamasti lineaarne või veidi hargnenud struktuur
Termoreaktiivid muutuvad kuumutamisel või kõvendi toimel ruumilise struktuuriga võrestik
polümeerideks,mis ei sula ega lahustu.
Plastid, struktuur ja töötlemine
Plastide talitlusomadusi
Plastist toodete
talitlus-, e kasutusomadused, mis ilmnevad
ekspluatatsioonis, on:
a)
mehaanilised:
- vastupanu mehaanilistele mõjudele (tõmbele,
survele, paindele, löögile),
- kõvadus,
- hõõrdekulumiskindlus;
b)
füüsikalis-keemilised:
-
soojus -/ külmakindlus,
tulekindlus ,
-
soojusjuhtivus ,
-
soojuspaisumine ,
- keemiline vastupidavus;
c)
elektrilised:
- vastupanu elektrivälja toimele,
- dielektriline läbitavus;
d)
optilised:
- läbipaistvus,
- valguse
neeldumine /peegeldumine;
e)
tervisekaitse ja ohutusega seotud omadused.Plastide töötlemine
Plastide töötlemine
Plastide tootmine ja töötlemine oleneb
plasti tüübist ja toote konstruktsioonist.
Termoplaste peamiselt valatakse, vormitakse ja töödeldakse
ekstruuderiga;
termoreaktiive pressitakse, valatakse ja vormitakse.Mõlema puhul kasutatakse ka lõiketöötlemist (treimist, freesimist, saagimist,
puurimist).
Keevitamist on võimalik rakendada ainult
termoplastide puhul.Tehnoloogiliselt olulised omadused, mis määravad plastide töödeldavuse on:
- sulavoolavus/sulaviskoossus,
- niiskusesisaldus,
- termostabiilsus,
- kompaundi koostis (segu terviklik koostis, mis on töötlemisvalmis ja sisaldab
juba kõiki vajalikke lisandeid),
kahanemine.
Enamik plastide töötlemise protsesse koosneb järgnevatest operatsioonidest:- soojendamine pehmenemiseni,
- vormimine ,
- jahutamine ( tardumine ),
- toote eraldamine.Plastid
Lõppomaduste ja otstarbe järgi liigitatakse
termoplastid ja termoreakti vid:
a)
tarbeplastideks – need on polüetüleen (PE), polüpropüleen (PP), polüvinüülklori d (PVC), polüstüreen (PS),
fenoplast (PF) jt.
b)
konstruktsioonplastideks – need on polükarbonaat (PC), polüami d (PA),
orgklaas ( PMMA ), epoksüplast
(EP) jt.
c)
eriplastideks – fluorplast (PTFE) jt.
Plastid
Termoplastid
• Polüetüleen (PE)
• Polüpropüleen (PP)
• Polüvinüülkloriid (PVC)
• Polüamiid (PA)
• Polüstüreen (PS)
• Polükarbonaat (PC)
• Polütetrafluoretüleen e. fluorplast (PTFE)
•
Polümetüülmetakrülaat e. orgklaas (PMMA)Termoreaktiivid
• Epoksüplast (EP)
• Aminoplastid (UF, MF)
• Fenoplast (PF) jt.
Elastomeerid
• Kautšuk
• Kummi
• Polüuretaan (PUR) jt.
Isoleermaterjale
Keraamika Tööstusriikides on viimasel aastakümnetel toimunud “keraamiline
plahvatus ”, millega on
kaasnenud miljarditesse dollaritesse ulatuvad
investeeringud keraamikatööstusesse, on
välja töötatud kümneid uusi keraamilisi materjale, tehnoloogiaid ja tooteid.
Tehnokeraamikat peetakse XXI sajandi materjaliks.
Tehnokeraamilised materjalid on väga erinevate omadustega sõltuvalt nende koostisest
ja valmistamise
tehnoloogiast . Nende seas on häid elektrijuhte (
keraamilised ülijuhid) kui
ka peaaegu ideaalseid
dielektrikuid .
Tehnokeraamika üldisteks positiivseteks omadusteks on:
- suur kuumus- ja termopüsivus (keemilise koostise stabiilsus),
- korrosioonikindlus,
- suur kõvadus ja kulumiskindlus,
- väike tihedus,
Tehnokeraamika puudusteks on:
- väike painde- ja tõmbetugevus,
- suur haprus,
Tehnokeraamika Tehnokeraamika all mõeldakse rasksulavate ühendite baasil saadud tööriista-
ja
eriomadustega konstruksiooni materjale. Sellega eristatakse tehnokeraamika
ehituskeraamikast (
tellised , põrandaplaadid,drenaažitorud jt) ja
tarbekeraamikast (fajanss-,
portselan - savinõud jt).
Keraamika on vanim
konstruktsioonimaterjal (põletatud
savist tellised), mida
inimkond hakkas valmistama looduslikust toorainest. Tehnokeraamika
algab 1930. aastaist, kui Saksamaal püüti kasutada keraamikat (Al2O3) terase
puhastreimisel. Keraamika väikese tugevuse ja suure hapruse tõttu ei leidnud
ta laiemat kasutamist. Tänu eriti
puhaste (>99,99%) ja ülipeenete pulbrite
valmistamise
tehnoloogia väljatöötamisele ning kuumpressimise rakendamisele
on viimastel aastakümnetel saadud keraamikat piisavalt heade mehaaniliste
omadustega (tugevus, löögisitkus), mis on teinud nad konkurentsivõimelisteks
ja mõningates olukordades (kõrged temperatuurid, agressiivsed keskkonnad)
asendamatuteks materjalideks.
Keraamika
TehnokeraamikaTehnokeraamika kasutus Oksiidkeraamika Konstruktsioonikeraamika• Al2O3-keraamika
• Kuumuskindel keraamika
• MgO-keraamika
• Termokindel keraamika
• ZrO2-keraamika
• Kulumiskindel keraamika
• Al2O3-keraamika
• Antifriktsioonkeraamika
• MgO-keraamika
• Poorne keraamika
• ZrO2-keraamika jt.
• “Sitke” keraamika
Mitteoksiidkeraamika• Biokeraamika
• Karbiidikeraamika
Tööriistakeraamika• Nitriidikeraamika
• Ülikõva keraamika
• Boriidikeraamika
• Lõikekeraamika
• Silitsiidikeraamika jt.
•
Kermised SegakeraamikaElektrokeraamika• Oksinitriidikeraamika
• Dielektrikud
• Oksikarbiidikeraamika jt.
•
Pooljuhid • Ülijuhid
• Raadiotehniline keraamika
Pulbermetallurgia Referaadi sisu:
1. Keevitamise ülesanne, otstarve
2.Keevitamise põhimõtte kirjeldus, mis toimub
3.Kasutatavad moodused ja
seadmed 4.Valitud teema lühike tutvustus:
- kasutatavad seadmed
- materjalide, keevitusvoolu, gaasi jne.
valikute põhimõtted
- liikumised
keevitusel - kvaliteedi kontrolli vajadus ja võimalusi
Teretulnud on lisaks tekstile ka pildid, skeemid
Keevitamine Keevitamine
Gaas - ja plasmakeevitus
Kütuste tekkimine Maal
Nafta NAFTA OMADUSED
Nafta on iseloomuliku lõhnaga maapõues
leiduv pruunikas õline vedelik. Harvemini leidub
heledat ,
värvuselt petrooliga sarnanevat ja musta vaike
sisaldavat paksu naftat.
Nafta tihedus on 650 … 1040 kg/m3.
Teda iseloomustab elemendiline, rühmaline ja
fraktsiooniline koostis.
Nafta sisaldab süsinikku 83 … 87%, vesinikku 11 …
14%,hapnikku, väävlit ja lämmastikku kokku 1 … 5%.
Protsendi
murdosa piires sisaldab nafta lahustunud
mineraalaineid ja
Kütuse kütteväärtus ja kogus
Mõningate kütuste kütteväärtusi
Kütused, autobensi nid
Kasutavate
karburaatormootorite e
ottomootorite tegelik võimsus, töökindlus ja
kasutegur sõltuvad kasutatava kütuse
omadustest.Kütuse põhikoostises on teatavasti
süsinik C ja
vesinik H.,
Vaata keemiast alkaanide homoloogiline rida:
metaan CH4,
etaan C2H6 jne!
Kütused: autobensiinidMootoris ühinevad õhus olev
hapnik O2 ja
kütusekomponendid
süsinik C ning
vesinik H teatavasti
põlemise teel, oksüdeerumsprotsess.
Kaasneb kõrge temperatuur ja rõhk ning tekivad mitmed
uued ühendid, lisanduvad uued elemendid!
Mõtle, mis on õhk! Kas hapniku ja õhu vahele saab panna
võrdusmärgi? Kütused: autobensiinid - Oktaanarv - kahekohaline arvude
kombinatsioon,mis kokkuvõttes iseloomustab
kütuse põlemist.Näiteks A 76, A 92,
A 95, A 98. Mida suurem arv , seda parem. Kuid mitte
lõpmatuseni!
–
Detonatsioon- kütuse ülikiire, plahvatuslik
põlemine, kiirus 2000 m/s, arvuta km/h-sse.
Normaalne põlemine 70 km/h, (19 m/s)
–
Antidetonaator- spetsiaalne
lisand bensiini
oktaanarvu tõstmiseks, võimaldab kasutada sellist
bensiini kõrge surveastmega mootorites.
Näiteks tetraetüülplii, Pb(C2H5)4 ,
tumepruun õlitaoline vedelik.
Et Pb on inimorganismile ohtlik, akumuleerub
pikema aja jooksul ja tekitab vähkkasvajat, on
need bensiinid ”värvilised”:
roosa , sinine, roheline.
Tänapäeval pli vabad antidetonaatorid!
Kütused: autobensiinid Nüüdisaegsed bensiinid
peavad vastama
järgmistele nõuetele:
Nad peavad võimaldama moodustada sellist
küttesegu, et mootor käivituks kergelt ja töötaks
kõigil režiimidel püsivalt.
Normaalne küttesegu: 1:14,7, kus 1 kg kütet
segatakse 14,7 kg õhuga normaaltingimustes
Nad ei tohi mootoris detoneerivalt põleda: mõisted,
•
oktaananarv
•
detonatsinoon,
•
antidetonaator.Kütused: autobensiinidBensiini tihedus ca 680…780 kg/m³. kg/
Seoses põlemisel tekkivate kahjulike gaasidega,
kasutatakse autol
katalüüsmuundurit, mille
ülesandeks on vähendada, redutseerida, heitgaasides
sisalduvate kahjulike ühendite
CO,
CH ja NH, hulka
enne nende atmosfääri,
loodusesse paiskamist.
Järgi jääksid H2O, CO2 ja N, mis on üldjuhul kahjutud
keskkonnale.
Fraktsioonid: alkaanide homoloogilise rea li kmete
heksaan,
heptaan , oktaan teisendeid erinevates %-s
vahekordades. Küllastunud süsivesikud: alkaanid
(parafiinid), tsüklaanid (nafteenid), areenid(aro-
maatsed süsivesikud)
Kütused: autobensiinidNB! Kasutuse ohutus!! Ainult
mootorikütuseks!Tänapäeval kasutusel ka pli vabad bensi nid.
Esitatavad põhinõuded:
• Bensi n ei tohi põhjustada toitesüsteemi detailide
korrosiooni, tema põlemisproduktid aga kolvi- , hülsi-
(silindri) grupi ja gaasijaotusmehhanismi detailide
korrosiooni.
• Nad peavad olema sellise koostisega, et võimalikult
vähe sadestuks toitesüsteemi detailidele vaikaineid
ja kuumadele mootoridetailidele
tagi .
• Kauaaegsel säilitamisel ei tohi bensiini omadused
(ka fraktsioonikoostis) muutuda.
• Olema kül aldase eripõlemissoojusega.
• Ei tohi
sisaldada vett ega mehhaanilisi lisandeid
Kütused: di selküte
Diislikütuse tsetaaniarv määratakse seadmega ,
mille põhiagregaadiks on eelpõlemiskambriga ja
muudetava surveastmega ühesilindriline
diiselmootor silindrimahuga 652 cm³.
Etalonkütuseks kasutatakse tsetaani
CH3(CH2)14CH3, isesüttivusega 100 ühikut) ja
metüülnaftaleeni (C10H7CH3, isesüttivus 0 ühikut)
segu.
Diislikütuse tsetaaniarv võrdub tsetaani
sisaldusega protsentides etalonkütuses, millel on
uuritava diislikütusega ekvivalentne isesüttivus.
Suvise diislikütuse tsetaaniarv peaks olema
40…45 ja talvise 45…50.
Kütused: di selküte
Di slikütus on hele, kollaka värvusega, veidi õline
vedelik. Di slikütust saadakse mitmete
nafta
destillatsiooniproduktide (gasool, solaarõli,
petrooleum ) segamisel teatud vahekorras. Tema tihedus on 810…860 kg/m³. Üks olulisemaid diislikütuse kasutusnäitajaid on
tema võime kiiresti süttida ja ühtlaselt põleda, mis
tagab normaalse rõhu tõusu
silindris ja mootori
sujuva töö.
Diislikütuse isesüttivust iseloomustab
tsetaaniarv.Kütused: di selküte
Kinemaatiline viskoossus on vedeliku raskusjõu
mõjul
voolamise takistuse mõõt.
Diislikütuse pumbatavus läbi filtrite, puhastite ja
läbi kütuse etteandeaparatuuri sõltub kütuse
viskossusest ja madalatemperatuurilistest
omadustest.
Liiga suure viskoossusega kütus pihustub halvasti ja ei
põle täielikult.
Väikese viskoossusega kütus pihustub ja aurustub
hästi, kuid tal on halvad määrimisomadused.
See kiirendab kütusepumpade ja
pihustite kulumist.
Kütused:di selküte
Diislikütuse fraktsiooniline koostis: iseloomustatakse
50% ja 96% kütuse destil atsioonitemperatuuriga. 50%
kütuse väljakeemise temperatuur on 280ºC ja
iseloomustab diiselmootori käivitumise kergust,
mootori töötamise pehmust ja ökonoomsust.
96% kütuse väljakeemise temperatuur on 350ºC ja
näitab põlemise täielikkust.
• Kergemate fraktsioonide hulga
tunduv suurenemine
kütuses põhjustab viskoossuse langust, suurendab
tuleohtlikkust ja halvendab isesüttimist silindris.
• Raskefraktsioonilise kütuse kasutamine raskendab
mootori käivitumist. Küttesegu põleb silindris
mittetäielikult (mootor suitseb), intensiivistub tagi teke ja
mootoridetailide kulumine.
Kütused: diiselküte
Kütuse madalatemperatuurilisi omadusiseloomustatakse
•
hägustumistemperatuuriga, mil e juures tekivad
kütuses parafi nikristal id ja
•
hangumistemperatuuriga, mil e juures kütus kaotab
voolavuse.
Selle põhjal jaotatakse diislikütused kolme liiki , vaata
allpool olevat tabelit:
Tegur/Kütuse li k
Suvine kütus Talvine kütus Hägustumine -5º
C -25…- 35º
C
Hangumine -10º
C - 35…- 45º
C
- 55º
C.- arktiline kütusKütuseid tuleb kasutada vastavalt aastaajale:
talviste kütuste kasutamine suvel põhjustab
toiteaparatuuri (
pump ja
pihustid ) kiiret kulumist.
Kütused: di selküte
Diislikütuse stabiilsus
Diislikütuse keemilist stabiilsust
iseloomustatakse:
• vaigusisaldusega,
• joodarvuga
• koksistuvusega.
Mida vähem on kütuses vaike, väiksem
joodarv ja koksistuvus ning mida kauem on ta
stabiilne, seda vähem tekib mootoris nõge ja
tagi, seda parem on see kütus mootori
“tervisele” !
Kütused: di selküte
Diislikütus ei tohi sisaldada:
• mehhaanilisi lisandeid;
• vett;
• vees lahustuvaid happeid;
• aluseid.
Normitud on üldine väävlisisaldus, mis võib olla 0,2 … 0,5 %.Kütused: gaas.
Gaaskütusteks nimetatakse sel iseid kütuseid, mis
juhitakse mootori toitesüsteemi
gaasilises olekus.
Võrreldes vedelkütustega on neil mitmed eelised:
• Suured varud looduses.
• Madalam hind.
• Kahjulike
lisandite (vaikained, korrodeerivad ühendid,
mehhaanilised lisandid) puudumine.
• Mootoridetailide
aeglasem kulumine (1,5…2 korda).
• Määrdeõli tööea suurenemine 2…3 korda.
• Mürgiste ühendite sisaldus heitgaasides mitu korda
väiksem.
• Suur detonatsioonikindlus, mis võimaldab tõsta mootori
surveastet.
• Kõrge kütteväärtus.
17.10.12
[email protected]61
Kütused:gaas
Peamisteks puudusteks transpordivahenditel
kasutamiseks on:
• Tankimise keerukus ja ebamugavus.
• Toitesüsteemi osade suur mass.
• Kerge lenduvus ja
plahvatusoht .
• Väike tihedus.
Gaaskütused jaotatakse kolme põhiliiki:
•
Generaatorigaas .
• Surugaas.
•
Vedelgaas .
Mootor ja õlid, määrded
MäärdeainedMäärdeained ehk määrded on tehnilised ained, mis
li kuvate osade vahele viiduna vähendavad seal:
• hõõrdumist,
• kulumist
• kuumenemist
• väldivad sööbimist
• pikendavad seadme tööiga.
Samuti peab määrdekiht olema piisava tugevusega, et
taluda suuri
koormusi .
Määrdeaine omadust moodustada metalli pinnale
tugevat kaitsekelmet nimetatakse määrimisvõimeks.
MäärdeainedMäärimisvõime oleneb määrdeaine koostises
olevate süsivesinike keemilisest koostisest ja
struktuurist.Peale hõõrdumise ja kulumise vähendamise on määrdeainetel veel hulk
lisaülesandeid:
•
hõõrdepindade jahutamine,
•
kulumisjääkide eemaldamine,
•
lõtkude tihendamine,
•
korrosioonikaitse ,
•
müra summutamine jne.Määrdeainete liigitusPäritolult jagunevad määrdeained:
• mineraalseteks, mis on toodetud naftast;
• orgaanilisteks, mil e valmistamiseks
kasutatakse teatud taimede seemneid ja
loomset rasva.
• sünteetilisteks mis saadakse kunstlikult
mitmesugustest toormetest erilise keemilise
töötluse teel.
Oma olekult normaaltingimustes* jagunevad nad:
• gaasilisteks
• vedelateks e õlideks
• tahketeks e määreteks
*- temp.+ 20° C ja õhurõhk 760 mm Hg
Õlid: vahetus
Lisaks eeltoodud peamistele teguritele mõjutab õli
vastupidavust kütuse kvaliteet - madala kvaliteediga
kütuse
kasutamisel tekib palju agressi vse loomuga
põlemis jääke, mis võivad õli riknemist ki rendada
mitmeid
kordi .
Näiteks diiselkütuste puhul suurendab
normist suurem
väävli sisaldus happeliste ühendite teket mootoriõlis ja
neutraliseerivad lisandid kasutatakse õlist ki resti ära.
Kui õlivahetus välp on sellistes tingimustes liialt pikk,
siis võivad happelised ühendid põhjustada mootoris
korrosiooni.
Vaata eraldi artikkel: trakhool.kütus,õli,määre,ved..doc
Õlid: vahetus
Kui tihti peaks õli
vahetama ?
Mootoriõli vahetusvälba annab mootori ehk auto tootja
ja see sõltub kolmest peamisest parameetrist:
1. Kasutatava mootoriõli kvaliteedist – kõrgema
kvaliteediga õli peab kauem vastu. Sünteetilised õlid
taluvad ekstreemseid tingimusi mitmeid kordi
paremini, kui
mineraalsed .
2. Mootori ehitusest ja seisukorrast -
kaasaegses väikese läbisõiduga mootoris vananeb õli aeglaselt,
vanas kulunud mootoris kiiresti. Raske on võrrelda
mootoreid mil ede valmimisaastad on näiteks 1980 ja
2000.
3. Töötingimustest, mil istes mootor töötab - kerged
maantee tingimused avaldavad õlile väikest
survet ,
sõit linna ummikutes, töö metsas või ehitusplatsil rikub
õli oluliselt kiiremini..
Lühidalt kokkuvõttes tuleb õlivahetusvälpa
suhtuda kui muutuvasse suurusesse. See
tähendab, et mida rohkem on mootor kulunud ja/või mida raskemates tingimuste
mootor töötab (metsavedu, ehitusmasinad,
taksod jne), seda lühem oleks soovitatav
õlivahetusvälp.
Õlid:vahetus
Õlivahetusvälbad on väga suure kõikumisega.
Sõiduautodel on see sõltuvalt autost ja
väjalaskeaastast vahemikus 5 000 - 35 000 km
ning veoautodel 10 000 - 100 000 km.
Õige väärtuse saab auto kasutusjuhendist.
Samuti on kasutusjuhend õige koht õli
kvaliteediklassi teada saamiseks.
Määrdeainete liigitusPäritolult jagunevad määrdeained:
•
orgaanilised
•
mineraalsed
•
sünteetilised.
Lisaks vedelatele kasutatakse veel konsistentseid määrdeaineid, mis normaalses olekus on tahked e mittevoolavad. Nende kohta kasutatakse tihti väljendit “tavott”.
Neid eristatakse veel selle alusel, millistes tingimustes üks või teine määre peab töötama: külmas, kuumas, niiskes keskkonnas jne. Määrded
ADNOC
GREASE No. 2 on (NLGI klasside järgi) on
plastsed määrded, mis on valmistatud
kõrgekvaliteetsetest baasõlidest, li tiumseebist (tahkest),
rooste - ja oksüdatsiooni nhibi toritest. Need on libedad
pruuni värvi plastsed määrded, mil el on suurepärane
tugevuspi r, hea vastupanuvõime oksüdatsioonile,
roostele ja veega ärauhtumisele.
ADNOC plastsed määrded on sobivad rattalaagritele,
hoovastikule, vedrustusele jt. plastseid määrdeid
vajavatele sõlmedele. Neid võib kasutada ka
tööstusseadmetes normaalkoormustel. Pidevaks tööks on
nad efekti vsed temperatuurivahemikus -20° … 125°C,
kuid võivad taluda ka juhuslikke kõrgtemperatuure kuni
160°C.
ADNOC GREASE NLGI 2 määrdega määritakse
vedrustuse sõrmi, pukse, jahutusvedeliku pumba laagreid
jne.
Määrded
Effekti vsed määrded, mis sobivad kasutamiseks
laialdasel temperatuuriskaalal. Valvoline Multi-
Purpose , Moly Fortified ja Lithium No. 2 EP määrded
on loodud kaitsmaks kõiki kuul i gendite süsteeme,
roolimehhanismie, laagreid ka kõige karmimates
tingimustes.
Valvoline Semi Fluid Grease 00 on mõeldud
kasutamiseks kõikjal kus li tiumil baseeruv määre on
nõutud. Sobib kasutamiseks laagrite ja suletud
tööstuslike käigukastide määrimiseks, kus
poolvedel määret soovitatakse. Tänu sel e määrde väga
headele määrimisomadustele ka kõige
ekstreemsematel tingimustel võib teda kasutada ka
veoautode ja tööstusmasinate
tsentraalmäärimissüsteemides.
Määrded
BTX is a high
quality multipurpose grease that can be
used in both
industrial and
automotive applications.
The grease is suitable for a
wide range of
plain and
rol ing bearings.
BTX grease is based on lithium and
mineral oil.
Contains antioxidants, corrosion inhibitors and
EP/AW additives. BTX is a general multipurpose
grease which can be used in various applications
within given temperature
limits .
The lubricating grease
offers good
mechanical stability
and corrosion protection,
making it suitable for bearing
lubrication
even in wet environments.
SRÜ määrded
Grafiitmääre Plastne määre (GOST 3333-80)
raskelt koormatud hõõrduvatele
sõlmedele (
lahtised hammasrattad, keermesliitmed, lehtvedrud jne.)
Lubatud töötemp -20 kuni
Plastne määre (GOST 211510-87), mis on toodetud
liitiumseebi baasil. Sobib liug- ja veerelaagritele ning
erinevat liiki ülekannete määrimiseks. LITOOL
Plastne määre (GOST
1033 -79) kasutamiseks masinate ja
mehhanismide hõõrduvates osades. Lubatud töötemp. -25
kuni +65. Piisavalt võimsates mehhanismides (
laagrid ,
plokid jne.) kuni -50C. SOLIDOOL
Erivedelikud
ADNOC pidurivedelik
DOT 3 ja DOT 4
FMVSS 116 DOT 3; FMVSS 116 DOT 4, SAE J1 703F
ADNOC pidurivedelikud on sünteeshüdrovedelikud
trummel - ja
ketaspiduri süsteemidele, mil es on vajalik kasutada
sünteesvedelikke. Need aitavad ära hoida pidurdusvõime kadumist,
mille võib esile kutsuda rasketest töötingimustest põhjustatud li ga
kõrge temperatuur.
ADNOC pidurivedelikud sisaldavad korrosiooni- ja
oksüdatsiooniinhibiitoreid, mis tagavad pidurisüsteemile suurema
töökindluse.
ADNOC pidurivedelikud sobivad ja segunevad kõigi teiste samadele
nõuetele vastavate pidurivedelikega, kuid neid ei tohiks segada
mineraalõlide baasil valmistatud vedelikega.
DOT 3 sobib kõigile
autodele , kus pole nõutud DOT 4 kasutamist.
DOT 4 on kõrgekvaliteediline piduri- ja sidurivedelik, millel on kõrge
keemistemperatuur ja suurepärased määrimis- ning
viskoossusomadused. DOT 4 on vajalik uuemates
autodes , sest
nende moodne aerodüünamika,
pidurdamine suurematel ki rustel ja
asbestivabade piduridetailide suurem soojusjuhtivus põhjustavad
pidurivedeliku kõrgema
Erivedelikud
Jahutusvedeliku kontsentraat TOSOOL AM Jahutusvedelik "TOSOOL A-40" Akuvesi Õhkpiduri
piiritus Jahutusvedelik " Arctic Red Longlife" -36°CKlaasipesuvedelik lõhnatu -21°C Konserveerimisvedelikud, kaitsemäärdedTehniline vaseli n- parafi niga paksendatud
rasva baasil valmistatud määre
PVK-petrolaatumiga paksendatu määre,
parafi ni ja tseresiini baasil
NG 216- maspli n, kilekaitsemääre
AKOR-1- mootorite, jõuülekannete,
hüdrosüsteemide sisemuste konserveerimiseks,
lisatakse kuni 15% õli üldkogusest
Pli vaba bensiini ja bituumenlaki segu-
põl umasinate katmiseks
Document Outline
- Slide 1
- Slide 2
- Slide 3
- Slide 4
- Slide 5
- Slide 6
- Slide 7
- Slide 8
- Slide 9
- Slide 10
- Slide 11
- Slide 12
- Slide 13
- Slide 14
- Slide 15
- Slide 16
- Slide 17
- Slide 18
- Slide 19
- Slide 20
- Slide 21
- Slide 22
- Slide 23
Kõik kommentaarid