Tartu
täiskasvanute gümnaasium10 C KLASS
ÕPPEAASTA 2011/2012
REFERAAT
Heino
eller (1887-1970
)
TARTU
2011
SisukordSissejuhatus………………………………………………………….................................……3
Heino
Elleri Elust………………………………………………………………………………3
Lapsepõlv, St.
Peterburg …………………………………………….………………….…3
Heino Eller Tartus …………………………………………………………..…………..…4
Heino Eller Tallinnas ……………………………………………………………………...4
Heino Elleri Loomingust …………………………………………...………………………….5
Viiuli- ja klaveriteosed………………………………..………………………………..5
Teosed …………………………………………………………………………………………6
Orkestrimuusika ………………………………………………………….………………..6
Sümfooniaorkestrile……………………………………………………………………6
Keelpilliorkestrile ……………………………………………………………………...6
Puhkpilliorkestrile …………………………………………………….……………….7
Instrumentaalkammermuusika…………………………………….……………………….7
Keelpillikvartetile …………………………………………….………………………..7
Klaveritriole (
viiul , tšello,
klaver ) …………………………….……………………….7
Viiulile ja klaverile …………………………………………….………………………7
Sooloviiulile ………………………………………………………..………………….8
Tšellole ja klaverile ………………………………………..………………………......8
Kontrabassile ja klaverile ……………………………………………………………...8
Flöödile ja klaverile ……………………………………………………………………8
Oboele ja klaverile …………………………………………………………………….8
agotile ja klaverile ……………………………………………………………………..8
Metsasarvele ja klaverile ………………………………………………………………8
Klaverile ……………………………………………………………..………………...9
Klaverile neljale käele ………………………………………………………………..11
Vokaalkammermuusika ………………………………………………………………….11
Häälele ja klaverile …………………………………………………………………...11
Häälele, vioolale ja klaverile …………………………………………………………11
Koorimuusika …………………………………………………..………………………...11
Meeskoorile ……………………………………………………………….………….11
Kokkuvõtteks Heino Ellerist …………………………………….…………………………...12
Kasutatud allikad …………………………………………………………………..….……..13
SissejuhatusMeis igaühes on midagi püsivat ja midagi muutuvat. Püsiv on kas
või iseloom ja käekiri,
helilooja puhul — talle ainuomane
ütlemisviis muusikas. Ega Heino Ellergi ole
erand . Kõneldes tema
puhul püsivast, nimetagem temagi ütlemisviisi ja rõhutagem selle
rahvuslikkust. Oli Eller kui tahes puhtakujuline instrumentalist,
temagi
instrumentaalse mõtlemise ja kõneintonatsiooni vahel võis
toimuda süntees. Süntees avaldub veel teisegi nurga alt —
rahvaviis ühelt poolt, helilooja
kujutlus , õigemini nägemus
sellest,
teiselt poolt. Nagu on Elleri juures enamasti kõik
tasakaalus, nii on ka polüfoonia tasakaaluseisundis tema omanäolise
harmooniaga. Elleri loominguperioodid, mille vaheldumine tõi kaasa
ka muutuvat, mahuvad ilusasti kümnendaastatesse — Tartu-
eelne periood kestab kuni 1920. aastani, Tartu periood
mahub aastatesse
1920-1940 ja sealtpeale algab juba viimane ning kõige pikem Tallinna
periood, 1940—1970.
Looduselamused võisid pakkuda Ellerile vaid teoste sünniimpulsse.
Jah, just tertsilisus on põhiline värvuste allikas muusikas.
Tertsakordika valdkonnas ootas Elleritki ees veel palju
rõõmupakkuvaid leide.
Kahtlemata on Elleri
muusikal omadusi, mis ei
Kõik kommentaarid