Sissejuhatus Kui me vaatame maale ja skulptuure, kuuleme sümfooniaid,
loeme romaane ja poeeme, jääme seisma võimsate hoonete ees,
vaatame tantsijaid, teatrit ja filme. Need on väga erinevad asjad,
aga neid ühendab üks sõna kunst . Kõik need on ERI kunstiliikide
teosed. Lähemalt ARHITEKTUURIST , KUJUTAVAST KUNSTIST JA
TARBEKUNSTIST. Neid ühendab see et nad on inimese loodud mingist
materjalist. Kõik need kunstiliigid jaotuvad veel omakorda alaliikideks ja
erinevatel ajastutele on kunstistiilid erinevad. ArhitektuurTarbekunst
5000
aastane skulptuur ARHITEKTUUR ehk ehituskunst on üks
kesksetest kunstiliikidest. Arhitekti mõiste pärineb kreeka keelest (architekton) ja
tähendab ehitusmeistrit. Arhitektuuri peeti kõigi kujutavate
kunstide emaks , sest maalikunst ja skulptuur arenesid sageli
ehitamisega seoses. Näiteks seinamaalingud seinte kaunistuseks.
Ehitamise eesmärgiks on eelkõige pakkuda kaitset ilmastiku ja
metsloomade eest. Tähtsat rolli ehituskunsti ajaloos määravad
religioossed ehitused . Väga vana arhitektuur Lääne-Euroopas
4-2 a. tuh. Polnud hooned vaid usulised monumendid. Ornamente
kasutati elamute kaunistamiseks . Megaliitilised ehitised (suur kivi)
Loode-Euroopas. Kuulsaim Stonehenge 'is nn kromlehh. Menhir (pikk
kivi) Pr. Carnacis liitehitiste juures. Vahel asuvad rühmiti või
teist tüüpi megaliitiliste ehitiste juures. Dolmen- suurtest
kiviplaatidest kamber , mida katab rõhtune kiviplaat. Need olid
kivikalmed, kuhu maeti pika aja jooksul korduvalt. Tähtsamad ajajärgud ehituses: Vana- Egiptuse arhitektuur 2900 -700 EKR. Selle aegsest ehituskunstist ei ole palju säilinud. Kõige
paremini on säilinud religioosse kultusega seotud hauamonumendid –
püramiidid. Sellest ajastust on tulnud meieni sambad, mis tol
ajastul sümboliseerisid majesteetlikus ja igavikulisust. Kreeka klassikaline ajajärk 800-30 EKR See kultuur oli tihedalt seotud egiptuse kultuuriga, sellest on
säilinud Knossose ja Phaistose kindlustamata paleed. Tähtsamaiks
ehitusteks olid templid ja teatrid . Kõige suuremaks ja kuulsamaks
ehituseks oli Colosseum -
see ehitati gladiaatori mängude tarvis. Algas mitmekorruseliste
majade ehitus seoses rahva arvu suurenemisega linnades. Varakristlik ja Bütsantsi arhitektuur 300-640. Valitsevaks usuks sai kristlus ja
see seadis vajaduseks võimsad kirikud kus kogudus saaks koguneda.
Meieni on sellest ajastust tulnud kiriku altar . Suurimad kirikud
sellest ajastust on Hagia Sopia kirik Itanbulis Islami arhitektuur 622 -1600 Tõelisteks pärliteks on mošeed. Islamis ei tohi kujutada
Allahhi, sellepärast on islami arhitektuur rikas ornamentide poolest
millega kaunistati maju, eriti mošeesi. Ehitati ka mausoleome, kõige
kuulsam neist Tadž Mahal. Romaani arhitektuur 750- 1250 Elatus tase langes , linnade
areng peatus , riigid lagunesid. Vaid kirik laiendas oma mõjuala kogu
Euroopas. Eriline roll oli sealjuures 529 aastal asutatud
benediktlaste mungaordu kloostritel. Need tegutsesid nii mõneski
kohas kultuuri eelpostina. Sel ajastul piirdus ehitamine kloostrite
ja kirikutega. Arhitektuur püüdles monumentaalsuse poole. Ehitati
ka linnuseid, oli keskaeg , feodalism . Gootika 1130-1500 Üleminek kergetele karkass –
süsteemile. Kaob hoonete massiivsus - hooned muutuvad „õhulisemaks“.
Eriti on seda näha katedraalide juures. Jumalaema kirik Pariisis Renessanss 1320 – 1620 Otse tõlkes tähendab see antiikkultuuri taassünd,
tegelikult taaselustati Euroopa eesrindlikes maades mõningaid
antiikkultuuri elemente. Tähtsamaks Renessansi keskuseks oli XV
sajandil Firenze . Rikkad püstitasid seal paleesi ( Palazzo ).
Renessansi ajastust on pärit see, et kiriku siseruum ei jagunenud
löövideks vaid oli suur avar saal . Barokk , klassitsism ja rokokooXVII – XVIII sajandil. Üleminek ühelt arhitektuuristiililt teisele toimub järk
järgult. Barokki iseloomustab illusioon, segadusseajamine, teatraalsus,
elurõõm.Ei hinnatud inimkäte poolt puutumata ümbrust. Pargid olid
vägagi kunstlikud. Saksamaal olid eriti uhked losside vestibüülid. Peetri väljak Roomas Pariisis tekib uus stiil mida nimetati rokokoo – st teokarpi,
see oligi selle stiili põhimotiive. Rokokooajastu tõi uue suuna ka pargikujundusse. Vastandina
sümmeetrilisele ja rangejoonelisele barokkpargile, mida nimetatakse
Prantsuse stiilis pargiks , tekkis vaba loodust jäljendav,
looklevate teede ning juhuslikult paigutatud puuderühmadega
niinimetatud Inglise park - tegelikult oli sellise pargi idee pärit
Hiinast. Niimoodi püüti jätta mulje vabast puutumatust loodusest. Romantiline
inglise park Rokokoo arhitektuur on suunatud interjöörile. Loobuti
sammastest ja teistest rasketest elementidest. Rõhku oli pandud
poolsammastele. Pikuti ja laiuti tulid liistud, millel olid kullatud ornamendid. Nendeks olid seintel asetsevad ohtrad kaunistused. Need
olid kumerad puuliistud, mis olid hargnenud ja on keerdus. Akende ja
uste läheduses võis sageli näha kujukesi. Tavaliselt olid nendeks
inimeste kujutised. Kasutati peegleid ja seinad olid värvitud
heledaks. Kasutati palju orvandeid, taimemotiividega.
Kõik kommentaarid