Maailmakirjandus III. Valgustus . Romantism . Realism
7.sept.
Esimene osa – valgustus.
Valgustust ja romantismi vaadeldakse ühise kompleksina. Alates
valgustusest võime vaadelda maailma enamvähem sarnasena sellega, mis
ta on praegu. Sellel ajal pandi paika, millele rajaneb tänapäeva maailm.
Midagi pole enam
radikaalselt muutunud. Kirjanduse- ja loomingu mõttes
on need alustalad.
Valgustus tähistab
maailma ümbermõtlemist. Sellepärast, et maailm
läbi valgustuse muutub radikaalselt. Sel ajal jookseb maailmast läbi piir,
mille taha jääb mingi varasem maailmakord ja mille järel tuleb uus
maailmakord. Vanad asjad lähevad edasi, uued asjad on tekkinud juba
enne kujutuslikku piiri. Pärast seda tuleb industriaalühiskond. 18.saj on
piir, mis märgib nende muutuste tulekut. Kõige selle kõrval tekib ka uus
ühiskondlik pilt. Vana
aristokraatlik kord oli lagunenud ja vajas
lõplikku ümberlükkamist. Selleks sündmuseks oli 1789 Prantsuse
revolutsioon – kes
oli vähegi aristokraat, löödi maha. Juba varem olid tekkinud vastuolud.
Kodanlaste klass hakkas
nõudma õigusi, mida
aristokraadid anda ei
tahtnud. Mõnes kohas oli asi leebem. Juba 17.saj oli Inglise alamkojale
antud rohkem sõna.
Suurenesid ka inimeste teadmised. Valgustus panebki rõhku inimeste
teadmisele ja haridusele. Inimesi kutsutakse üles mõtlema oma peaga.
Mitte lasta mõjuda nt usutõdedel. Valgustus tähistab tohutut hariduslikku
plahvatust.
18.
sajandiks oli jõudnud areneda ka trükitehnika. See oli jõuakale
inimesele juba kättesaadav. See aitas informatsiooni levikule oluliselt
kaasa. Hakkasid
tekkima ajakirjad.
1711 – kaks inglise härrasmeest
hakkasid välja andma ajakirja The Tatler. See
paistis silma ka selle poolest,
et selles hakati trükkima lisaks muule materjalile kirjanduslikke arvustusi.
Seega see oli ka kirjandusajakirja sünd. Sajandi lõpul tulid puhtad
kirjandusajakirjad. 18. saj hakkas ilukirjanduse mass korraga kasvama. Ei
saa öelda, et kirjandus oli ainult aristokraatide
privileeg , kuid töötas
aristokraatide käe all.
18. saj näeb veel ühe huvitava nähtuse tekkimist –
romaan. Meie mõistes.
Romaanilaadseid teoseid kirjutatu juba ka varem. Euroopa juhtivaks
maaks oli tõusnud Inglismaa. Tol ajal oli juhtiv
žanr luule. Tänapäeval on see
romaan.
Populaarne žanr oli
draama , see oli kõige dremokaatlikum, seda
käisid kõik vaatamas.
Milline oli 18.saj romaan?
Esmalt hakkasid seda looma inglise
kirjanikud .
Mille pinnal see tekkis? Massilise lugemuse
objektiks olid teosed, mis ei ole
ilukirjandus. Massiliselt loeti
reisikirju.
Reisimine oli ju kallis, inimesed
tahtsid teada kaugete maade kohta.
„
Robinson Crusoe “ on
võtnud eeskujuks selle sama žanri, võttis eeskujuks
ühe
reisikirja , kus üks mees sattus asustamata
saarele . Selle pinnal tekkis
kunstloome. Mõned ka valetasid, kirjeldasid seda, mida tglt ei näinud.
Kirj ,
kuidas ta
kohtas Ameerikasse reisides indiaaniprintsessi, kelle nimi oli
Poccahontas. See žanr lõi aluse selleks, kuidas romaani.
Henry Fielding . Ütles, et tal on vaba
voli kirjutada, nii kuidas soovib,
tema reegleid ei tea. Veel kasutati
proosat autobiograafiates.
Shakespeare kasutas oma teostes Brutaho(?) elulugusid.
Inimesed kirjutasid kirju, tekkis terve romaanižanr. Üks jäljendatumaid
autoreid Samuel Richardson. Tema on
kiriromaani autor.
Goethe „Noore
Wertheri kannatused“ – ka
kiriromaan
Veel üks žanr –
päevikud. Nt
Jonathan Swift ’i päevikud, pühendatud
tema kallimale Stellale.
18.saj romaanile oli allikaks mittefiktsionaalsed asjad. 18. saj proosa
autoreid eristab see, et igaüks mõtles välja viisi,kuidas ta oma romaani
kirjutab. Nende romaanide pinnal hakkas arenema lineaarne jutustamise
stiil, tugineb kunagisele eeposele. Sündmused lähevad punksti A punkti B.
Lawrence Herne – lükkab lineaarse kirjutuse ümber.
Hakkab arenema kaasaegne romaan.
Oma
laadi loovad ka prantsuse kirjanikud. 18.saj on murranguline, maailm
on muutunud enam-vähem
globaalseks . On toimunud taas kokkupuutud
teiste kirjandustega, ida kirjandused,
pärsia kirjandus, araabiakeelne
kirjandus. Võetakse eeskujuks mõni teine tava. Tegelevad kaasaegse
ühiskonna kritiseerimisega.
Vaatlevad oma
kaasaja tavasid ja kombeid.
Swift,
Defoe jne. Samuti ka
prantuse autorid.
Voltaire ja Montesquieu („Pärsia kirjad“, sisult poliitiline, jälgib valgustusromaani üldist suunda).
Voltaire oli suur vormiuuendaja, püütis kõikides žanrites midagi muuta. Ta
oli paljude hilisemate algatuste esmatarvitaja.
Idamaine jutt sobis hästi
tema vaadetega. Tol ajal polnud keegi määratlenud, milline romaan olema
peab. Järgis
idamaise jutu struktuuri. Saatus pillutab tegelast sinna ja
tänna, iial ei tea, millal õnn pöördub jne. Lähtub ka ateistlikust
hoiakust .
See sajand on suur samm edasi - eemaldumine kristlikust maailmast.
Romaani arengu eesotsas seisab Inglismaa, seal kõrval Prantsusmaa.
Nemad on kõige rohkem aidanud kaasa uue žanri tekkimisele.
Romaani esile kerkimine on nii võimas, et luule jääb tagaplaanile.
Klassistlikus ühiskonnas oli luule muutunud üheülbaliseks, kirjutati poliitilisi
värke, pilkelaule, kelmikad
rokoko -luuletusi. Teine stiil oli usuline luule.
Tihti nimetatakse ka
barokiks . Üks kuulsaimaid autoreid John Don.
14.sept
Inglise valgustus. Inglismaa oli edenenud maa. Kirjandus saab lõpuks sõna.
Lugeda „Tom
Jones – ühe leidlapse lugu“. Inglismaalt tuli kaks mõtlejat,
kelle mõtteviisid levisid üle terve Euroopa. Said Euroopa ideedemaailma
alustalaks.
See mees oli
John Locke (1632-1704). Kitsamas mõttes ei
tegelenud ta
esteetikaga. Mõningad
naljakad seisukohad. Tal olid vastuolulised
filosoofilised vaated. Ta eitas kaasasündinud ideesid. Üks valgustuse olulisi
tahke oli kasvatus,
haridus ja õpetus. Locke’i idee: tabula
raza – inimene
sünnib kui valge leht, alles
tulevane elu on see, mis tema peale kirjutama
hakkab. 2 saj hiljem euroopa. naturalistid otsustasid, et ei nii ei ole, kõik
sõltub vanemate
geenidest . Locke
arvas et inimene ei sünni
kaasasündinud ideedega, need ideed ta omandab elu jooksul.
Tunnetuse aluseks on
empiiriline kogemus. Pole jumalat näinud, järelikult pole
olemas, väga lihtne.
Empiiriline kogemus on kõige olulisem ja see
kirjutabki selle valge lehe peale. Tema materialismi nimetatakse
sensualistlikuks ja see on
poolik .
Locke’i
tunnetusteoorias on olulisem on tema vaated
kasvatusele .
Kasvatus on üks juhtiv teema valgustussajandil. Essee haridusest. Rajab
selle kogemusele ja tunnetusele. „Kasvataja peab hästi tundma maailma ja
aja ning eriti oma maa kombeid ja tavasid, veidrumisi ja puudusi. Need
leiame inglise
valgustusaja kirjanike romaanidest. Peab õpetama oma
kasvandikke, kuidas luua enesele nii palju kui võimalik.“ Väline koor ei
pruugi olla alati tõde inimese kohta. See jätkub ka 19.saj
realismis .
Vaated kirjandusele ja kunstile: „Ma ei taha milline isa sooviks, et tema
pojast saaks luuletaja. Kui pojast saab siiski edukas versisepp, siis
mõeldagu sellele, millises seltskonnas ta käima hakkab ja raiskab oma aja
ja raha. Õhk on seal meeldiv, kuid pinnas viljatu.“
Klassitsistlik
kunst taandub ja asemele tuleb midagi muud. Klassitsistli
kunst nõudis jäika vormi, kõik peab olema žanripuhas, kuid valgustuse
vältel toimub järk-järguline liikumine nendelt nõuetelt ära.
Alexander Pope. Domineeris riiklik, kuningakoja kirjutav autor. Oma eluajal
väga tähtis, aga hiljem kirjanduses esile ei tule. Vormivõtetest loobumine
kuni
romantilise mässuni – mingit vormi pole olemas jne.
Kirikuga kõik korras,
anglikaani usk, muud
usud võivad ka olla. Mingit
pappidevastasust jne pole. Eluvaade materialistlik. On olemas ka
kirjanduses psühhologism, soov tunnetada inimest ja teda ümbritsevat
maailma, kirjeldada inimese iseloomu.
Jonathan Swift. Daniel Defoe. Henry Fielding, L.Richardson.
Sündiv
ajakirjandus . Esimeste ajakirjade väljaandjad –
Addison ja
Stale (?). Esimene ajakiri The Tatler. Ajakirjad ilmusid lühikest aega ja
läksid
pankrotti . Seal kirjutaid ka kirjanikud, eriti J.Swift. Seal arutatakse
kirjanduse
küsimusi . Tegeldi kombeõpetusega – kuidas
korterit möbleerida,
kuidas peenemad pered elavad jne.
Valgustuse autorid. Kõige rohkem paistab siin silma inglise
valgustusromaan.
Luuakse kaasaegse romaani arhetüüp. Need autorid on
väga olulised, sest nad loovad palju alusvõtteid, mida hiljem hakatakse
sünteesima. Romaani diskursus läheb edasi 19.saj. Kriitikud ütlesid,et
romaan on uus žanr ja selle päralt on tulevik. Kirjandusteosed räägivad
sellest:
Stendhali „Punane ja must“.
Varajase kirjanduse aluseks on mitmed žanrid – reisikirjad, laevade
logiraamatud, päevikud, kirjad. Need ei ole
fiktsioon , aga on proosa. Neid
kirjutati ja loeti hästi palju 17.saj, sest said tuttavaks mitmed maad ja
rahvad . Lugesid need, kes
reisida ei saanud. Nt
Daniel Defoe „Robinson
Crusoe“. Idee sellest saab Defoe tõestisündinud
loost , meremehelt, kes
elas üksikul saarel 4, 5 aastat. Defoed ei huvita see, kas tegelane jääb ellu
v mitte. Ta näitab mooduseid, kuidas inimene saab üksi saarel toime tulla.
Mida ta peab tegema,et jääda
inimlikuks ? Tegemist on
mõtteeksperimendiga. Kui inimene on lahutatud oma harilikust
keskkonnast, kas tal on võimalik ellu jääda? Defoe vastab jaatavalt.
Võõrandumine – üks põhivõte. Vaade üksikult saarelt või on see
pilge nagu
Swift, vaadatakse oma elu reaalsusi. Defoe oli ka poliitikasse
segatud ,
istus
vangis . Kahtlased afäärid, kirjutanud palju. Tema raamatust tehti
lihtsustatud lastevariant.
Kohtumine Reedega – valge inimese suhe teise
rassiga. See on päevik, autobiograafia,
reisikiri . Teatud mõttes ka
kasvatusromaan. „Robinson Crusoe“ on olnud paljude
autorite impulss .
Temast on lähtunud paljud teosed, nt
Stevensoni „Aarete saar“, nt „Lugu
vanast meremehest“. Nt Russoe „Emil“. Nt
Jules Verne’i „Saladuslik
saar“.
Defoega on samaaegne
Jonathan Swift. (1667-1745). Talle on
omased valgustuslikud humanistlikud vaated, tuntakse „
Gulliveri reiside“ järgi.
Tema vaated avalduvad kõige rohkem selles
romaanis . Peamiselt
merereis ,
seikluslugu. Samamoodi nagu Robinson Crusoel, tehtud samuti kärbitud
lastevariant. Palju poliitilisi vihjeid, kuid meie ei tunne nii hästi tollast
Inglismaa ajalugu. Swift oli poliitikaga ja nende esimeste ajakirjadega,
kirjutas sinna. Oli
vastuoluline , muutis oma hoiakuid ja pidi seetõttu ka
kannatama . Pagendati, oli ka
peast segi.
„Gulliveri reisid“ ilmusid 1726, teosel 4 osa. Esimesed 2 osa reis liliputide
ja hiiglaste maale. Need oleksid nagu vaated asjadele kahest
erinevast otsast pikksilmaga. Tglt on need allegooriad inimlike asjade kohta
Inglismaal. Kritiseeritakse valitsevate klasside kombestiku, muiatakse selle
üle.
Tervet teost läbib huumor, satiir. Valgustuslikule huumorile omased
räiged
seigad . Valgustusel väga jämedakoeline huumor.
29. sept
Kaks valgustusromaani põhitüüpi – üks keskendub inimesele
ühiskonnas(kujutatakse inimest ja tema keskkonda); teine tüüp, kus
pühendatud rohkem tähelepanu inimese psüühikale. Fielding ja Richardson
kaks tähtsat tegelast.
Lawrence Stern paistab nende ehitatud struktuuri segi, romaanil pole
õiget algust, lõppu ega keskpaika. Sterni
retseptsioon on
praeguseks väga
ulatuslik,
paljudele autoritele on ta Euroopas suureks eeskujuks (nt James
Joyce).
Prantsuse kirjandusele oli eeskujuks inglise kirjandus.
Charles de Montesquieu. 1689-1775. On kirjutanud ka mitte-
belletristlike olulisi teoseid. Nt „Arutlus roomlaste suuruse ja langemise
põhjustest“. 1748 „Seaduste olemusest“, peetakse oluliseks allikteoseks.
Montesquieu oli kliimateeoria algautor. Räägib inimeste tingimustest, mitte
jumala seatud reeglistikust. See on väga tähtis asjaolu prantsuse
kirjanduse juures. Võitlus ristiusu vastu. Prantsusmaa oli
katolik maa.
Prantsusmaa valgustajad oli ristiusu vastu, pooldasid vabariiki, tahtsid
monarhi
kukutada .
Montesquieu „Pärsia kirjad“(1721). Kirjade kujul kirjutatud romaan. Võib
rääkida võõrandumisest. Naeruvääristab oma ajastu lolle kombeid.
Kirjeldab erinevaid karaktereid ja kombeid. Naeradkse välja
monarhia ümber kujunenud olustikku. Vaagitakse palju sotsiaalseid tüüpe ja
maailma, milees nad elasid. Annab tollasest prantsuse elust pildi. Samuti
ka postiivsete ideaalide väljenduseks, pakutakse välja mitmesuguseid
ideesid. Nii Mont kui Voltaire on irooniliselt õukonnaelu vastu. Arutletakse
õige ja sobiva ühiskonnakorralduse üle.
Voltaire. 1694-1778. Kõige kesksem prantsuse valgustuskirjanik.
Öeldakse lausa, et Voltaire ongi valgustus. Kehtis oma ajastus väga väga
tähtsaks, tähelepanuväärseks suurkujuks. Ta on
monument . Miks? Väga
palju kirjutanud, tema teoseid oodati pikisilmi, ta oli
arvamusliider . Ta oli
suurepärane vahendaja , vahendas mõtteid, mida sai laialt igaltpoolt,
luges palju, paljud ideed Inglismaalt. Filosoofilises mõttes oli kõigist teistest ees.
Voltaire võttis sõna peaaegu igal teemal. Ta oli üheaegselt nii
filosoof kui
kirjanik, see kajastus samuti ka ühes ja samas teoses. Tugev kirjanduse ja
filosoofia põimumine. Teda on nähtud prantsuse revolutsiooni õhutajana,
mida ta tegelikult polnud, tal oli lihtsalt palju kriitilisi ideid. Voltaire oli
pagendatud.
Tuli kirjandusse luuletajana. Hiljem kirjutanud palju publitsistikat. Läks
Inglismaale , sealt tagasitulles oli sattunud inglise mõtte vooluvette,
meeldis Inglismaa elukorraldus(seal polnud absoluutne monarhia nagu
prantsusmaal). Tutvustab prantsuse kirjandusele olusid ja vaateid,
südametunnistuse- ja usuvabadust.
Voltairel palju kirjanduslikke teeneid. Voltairele kuulub valgustatud
monarhi idee. Kujutab ühes värssdraamas prantsuse suurt monarhi
Andri IV(valesti kirj.) Poeem „Anriaad“(?). Teoses idee valgustatud monarhist.
Monarh ümbritsegu end tarkadest inimestest. Mitte tingimata nõuda
vabariiki, vaid seda, et monarh oleks kõrgelt haritud ja oleks ümbritsetud
tarkadest vaimuinimestest ja laseks neil endale nõu anda.
Kahtlemata oli
see
idealistlik nägemus.
Ajalooline teos „
Orleans ’i neitsi“. Selle teose tõttu sattus ta ka kriitika
alla, tekitas elevust ja jahmatust. Sellega on seotud Voltaire pöördumine
ajaloo poole.
Konseptsioon : inimeste asjad on inimeste tehtud. Jumal pole
enam peamine. Ta on loonud eeskuju, mida järgime tänapäevani. Ajaloolist
teost kirjutades tuleb uurida ajalugu. Tuleb uurida palju materjali ning alles
siis teos kirjutada. Samuti ka see,et ilukirjanduslikku teost kirjutades tuleb
tunda ajalugu. „
Orleansi neitsi“: Talutüdruk sõjas prantsusmaa ja
inglismaa vahel nägi jumalikku ilmutust. Astus prantuse vägede
etteotsa ja
viis nad võidule. See ei sobinud prantsuse poliitikatele ja ta saadeti
hukatusse. Voltaire üritas dialoogi viia tavakõne
tasemele . Kutsus üles
mitte ehitama teose teksti üles ühes keeles(ühes kontseptsioonis), nt
madalate asjade puhul kasutada madalat karakteristikat. Nt talutüdruk
rääkiski nagu taluinimene jne. Tollases teostes polnud kombeks kasutda ei-
tea-mis-keelt, rääkima pidi viisakalt.
On kirjutanud palju raamatuid, kus tema pilk läheb idamaadesse.
Võõrandutakse oma enda kultuurpildist ja
oludest . Kõigis Voltaire’i juttudes
on iseloomulik idamaisus.
1732 „Žaiir“, „
Peruu indiaanlased “ jne.
Ühelt poolt
eksootika ja
teiselt poolt valgustuslik võõrandumine. Üks juhtivateks
teemadeks on fanatism – üheski teemas ei pea olema fanaatik. Nagu ka
tänapäeval: ära ahelda enam ühe puu külge jne. Voltaire võtles fanatismi
vastu. Võib olla kriitiline ja mõtleja, aga mitte fanaatiline.
On märgata ka kriisi tema arengus. Tekkisid ka teised teised mõtlejad,
kellega ta nõus polnud. Nt tülitses
Rousseau ’ga päris palju. Voltaire
varasemad mõtted saavad toetust 1756. aastast ühes sündmusest –
Lissaboni
maavärin . Kirjutas „Poeem Lissaboni hävingust“. Teema: usk
maailma harmoonilisse ülesehitusse. Kui Portugali pealinn saab lihtsalt
vajuda maapõhja, siis kuidas saab jumal sellist asja lubada? See kinnitas
Voltaire’i seisukohti.
Kirjutas ka kirjanduskriitikat. „Arutus antiiksest ja kaasaegsest
tragöödiast“. „Pöördumine Euroopa rahvaste poole“, „Kiri prantsuse
akadeemiale“. „Päästetud
Rooma “.
Palju uusi süžeesid, idamaine temaatika. Voltairel on juba teemaks
keskaeg , mitte antiik.
Veel üks teema: lihtsad inimesed. Enam me ei räägi tähtsatest inimestest,
vaid keskmistest
lihtsatest inimestest.
Voltaire tegeleb palju žanritega, ideloogiatega. Idamaine temaatika on
juhtiv. Kasutab idamaise jutu struktuuri – ei ole tüüpiline euroopa romaani
ülesehitus, vaid hoopis katsumuste jada. Inimene elab üle rea katsumusi.
Jutud hästi keerulised, raske jälgida, kõrvalt tulevad muud kujud jne. Sageli
kasutab teoste maskeerimisel müstifikatsiooni ja pseodonüüme.
Ei saa öelda, et ta oleks
pessimist . Mõõdukal
kombel optimist, lõpuks läheb
ikkagi kõik oma rada.
„Prantsuse suur
entsüklopeedia “. Mahult kõige suurem. Sinna kirjutasid
suured prantuse entsüklopistid. Sealt saame tolle hetke teadusest väga
palju. Sinna pandi kirja kogu ajastu. Palju
tarku kaastöölisi.
Lugeda: Voltaire teos „Mikromegas“.
Haakub üldise valgustusliku taustaga.
Maailma asju vaatleb Saturni
elanik .
Kõik kommentaarid